Обобщающий урок в 10 классе
план-конспект урока по английскому языку (10 класс) на тему
Обобщающий урок в 10 классе по Кузовлеву В.П. Киноиндустрия
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
obobshch.urok_v_10_klasse_po_kuzovlevu_v.p._what_helps_you_to_enjoy_yourself.docx | 22.05 КБ |
Предварительный просмотр:
What Helps You to Enjoy Yourselves?
Обобщающий урок-конференция
Многие учителя английского языка отмечают, что в последнее время учащиеся стали свободно общаться на английском в диалоге, исчез языковой барьер. Это безусловно положительный результат коммуникативного метода. Но сколь успешно мы продвинулись в достижении цели беспрепятственного устного общения, столь же далеко ушли от правильно оформленной, орфографически грамотной, логично изложенной письменной речи. Не говоря уже о стилистических ошибках в ней. Тем ярче проявилась эта проблема в нашем лицее, т.к. у нас есть классы с гуманитарным уклоном, где учатся дети, готовящиеся к карьере журналистов.
Побывав на конференции, посвящённой учебнику Enterprise by Virginia Evans-Jenny Dooley (издательство "Express Publishing") и услышав от профессоров разных вузов нашей страны, что одно из достоинств этого учебника - это то, что он учит писать, невозможно было не заинтересоваться им. Сейчас сложно сказать, почему мы взяли Enterprise как дополнительное пособие к учебнику English 10-11 (Кузовлев В.П.). Возможно, просто были приняты на веру слова столь опытных педагогов, возможно, наоборот, они вызвали сомнения, т.к. нами уже были предприняты попытки по коррекции, прежде всего, нашей ошибки: искоренению стилистической и грамматической безграмотности учащихся.
Мы не собираемся заниматься рекламой. Хотим поделиться опытом, как мы в 11-м классе проводим заключительный урок по теме "What Helps You to Enjoy Yourselves?" Он проходит в форме урока-конференции, посвящённой фильмам разных киностудий. Класс делится на пары, каждая пара получает задание выбрать фильм и определиться, кто будет представлять его и составлять review, а кто будет независимым экспертом и, соответственно, готовить критическую речь на этот фильм. Структура (план, разъяснения по содержанию, выражения, используемые в стилях с данными коммуникативными целями), стиль написания review и критических статей рассматриваются и отрабатываются на предшествующих уроках (Кузовлев В.П. English 10-11: "What Films Do You Like Best?", "What a Marvellous Play It Was!", "Roles to Die For?", "Nothing Is so Good but It Might Have Been Better.", "What Did You Feel About..?", "I Want to Be a Critic."; Enterprise IV: Unit 1, p.15; Unit 2, p.29; Unit 3, p.39; Unit 9, p.115; Unit 10, p.129; Unit 11, p.141,142; Unit 12, p.153). Обязательным условием этого задания является то, что речь должна быть не более 3 минут и сопровождаться демонстрацией эпизодов фильма, рекламных плакатов, фотографий, графиков, диаграмм или таблиц, анализирующих якобы проведённые опросы по фильму. Кроме того, мы также предлагаем учащимся для инсценировки диалог о кастинге начинающего актёра (Sportlight Songs & Sketches for the Language Classroom by Ken Wilson
издательство "Macmillan Publishers" p. 13-14), который служит материалом для закрепления сослагательного наклонения и выражений, используемых для совета (в форме обсуждения поведения молодого актёра), а также материалом для домашней работы (в форме письменных заданий с разной коммуникативной целью).
План урока-конференции
Цель: обобщить лексико-грамматический материал по теме "What Helps You to Enjoy Yourselves?"
Задачи: 1) активизировать лексико-грамматические модели в построении высказывания-мнения, высказывания-рассуждения, высказывания-описания; 2) развивать инициативную речь, навыки написания писем, статей с разной коммуникативной целью; 3) развивать воображение, творческую активность, умение слушать.
ХОД УРОКА
1. Организационный момент (10 мин.)
Teacher: Good morning! Glad to see you! Sit down, please.
Ученики готовятся к уроку.
2. Фонетическая зарядка (2,5 мин.)
Teacher: Look at the blackboard. Read the words written on it. ("Make visible what, without you, might perhaps never have been seen." - Robert Bresson)
What conies to your mind? How can you explain these words?/What does Robert Bresson mean? In what situation might he say them? What professions do these words describe best?
Ученики обсуждают, высказывают мысли.
3. Вводное слово (1 мин.)
Teacher: Today at the lesson you'll try to "make visible what, without .you, might perhaps never have been seen". Actually it won't be a lesson. It'll be a conference and you won't be pupils. Some of you are going to be the representatives of famous film companies while the others will be very efficient independent experts.
You have been working in pairs. One of you has made a review and the other a critical analysis of the same film. Do not forget to use the expressions we've learnt and that you can speak under 3 minutes. Let's start.
Ученики слушают, готовятся к конференции.
4. Проверка домашнего заданияКонференция (31 мин.)
Teacher: Dear colleagues! I greet you at our conference whose purpose is to assess some films produced by your companies, the films which in your point of view are worth speaking about. So let's start!
1. With great pleasure I'd like to present... fromParamount Pictures.
Thank you! And now we'll listen to ... your independent expert.
2. I'm happy to introduce United Artists and itsrepresentative ...
The critic of... it's time for you! -The next company doesn't need any presentations - New Line Cinema. Their expert...
3. And last but not least Miramax. ..., you are welcome!
Unfortunately their independent critic isn't here. So please make notes to be able to speak about the film.
Thanks! Who wants to speak?/Other ideas? I think that all the films which have been mentioned today, are perfect. We are looking forward to seeing new ones produced by the presented companies.
Ученики выступают с подготовленными дома сообщениями.
5. Выставление оценок (10 мин.)
Teacher: And I must say that your speeches were perfect too. Thank you! Your marks are...
6. Практика аудирования (5 мин.)Представление (сценка)
Teacher: Millions of people all over the world admire the films we've just discussed. They have become famous thanks to very hard work of very talented directors and brilliant actors. You know that a very competitive audition precedes the filming.
Let's see a small performance about the audition, then please point out the mistakes of the young actor and give him some advice. (The performance)
Ученики разыгрывают сценку.
Teacher: Mistakes?
Практика говорения "giving advice"
Teacher: Your advice? (If I were you, I'd..., What about...?, He should/could/ought to, How about + Ving, Why doesn't he...?, I strongly advise him, The best thing he could do is to...)
Ученики называют ошибки. Дают советы.
7. Задание на дом (5 мин.)
Teacher: Now about your homework. I'll give you envelopes, please don't open them. There is your
homework inside them. You must write an article or a letter. Now we'll discuss each task.
Task
1. You are Arnold (the young actor). Please, write a complaint letter to your mother about today's audition. (U 7p.91,U 8 p.103)
2. You are the director. After today's audition you have decided to write a script about Arnold (the young actor).
Write it in brief. (U l p.15, U 2 p.29, U3 p.39, use descriptive techniques)
3. You are a journalist. Write an article giving rules to those who are going to an audition, and those who are going to be actors. (U l p.15, U l 1 p.142)
4. You are a cameraman. Write a letter to your friend about your dull work, about famous actors and about stupid young actors at auditions, who you have to shoot. (U 7p.91,U 8 p.103)
5. You are a journalist. Write a critical article about auditions.(U 9 p.115,U 10 p.l29,U ll p.l42,U 12 p.153)
6. You are a cleaner. Make a typical entry into your diary about today's audition. (U l p. 15, U 3 p. 39, use descriptive techniques)
7. You are a receptionist. Write an encouraging letter to Arnold (the young actor). Give him some advice. (U 7 p.91,U 8 p.103)
8. You are an actress (Susie). Write a gossip letter to your friend describing Arnold (the young actor) and today's audition. (U l p. 15, U 3 p.39, imagine his hobby, interests, personality)
Teacher: Now please open your envelops and read your task. Are you satisfied? Does everybody understand the homework?
Ученики обсуждают домашнее задание.
8. Окончание урока (10 мин.)
Teacher: The lesson is over. Thank you! Good-bye!
Ученики прощаются.
ARNOLD'S AUDITION
("Sportlight Songs & Sketches for the Language
Classroom" by Ken Wilson, издательство Macmillan
Publishers, p. 13-14)
SCENE ONE
Arnold: Good morning! I've come for the audition.
Receptionist: What's your name?
Arnold: Arnold.
Receptionist: Your full name?
Arnold: Arnold Henry Platt.
Receptionist: Arnold Henry Platt?
Arnold: Yes.
Receptionist: Is that your real name?
Arnold: Yes.
Receptionist: It's a very... interesting name. Have you
brought a photograph?
Arnold: Yes, Here you are.
Receptionist: (Sniggers') What kind of photograph is this!
Arnold: It's a holiday photograph. It was taken on the beach in Torremolinos last summer. Receptionist: People usually bring a studio photograph.
Arnold: Do they? Oh sorry... this is my first audition.
Receptionist: Sit down over there and wait until you're called.
SCENE TWO
Director: Next!
Arnold: Hello!
Director: Name!
Arnold: Arnold Henry Platt.
Director: What?
Arnold: Arnold Henry Platt.
Director: Is that your real name?
Arnold: Yes.
Director: Change it. Ok ... what are you going to do for us?
Arnold: Pardon?
Director: (Sighing) What is your audition piece?
Arnold: My audition piece?
Director: Yes!
Arnold: Who is this man?!?
Director's assistant: Look, Arnold, when you go to an audition you normally read something... some Shakespeare, a scene from a movie... something like that.
Arnold: Oh. Sorry. This is my first audition.
Director: Is it? If you are not careful, Arnold, it could be your last.
SCENE THREE
Director: Ok, let's give Arnold a script.
Director’s assistant: Ok. Arnold... this is a scene from the film we are making. It's called "Masters of The Universe".
Arnold: Very nice.
Director’s assistant: You can read the script with Susie.
Arnold: Susie?
Director: She's standing behind you.
Arnold: Oh right. Hello.
Susie: Hello.
Director: Ok. Start on page 10. At the top.
Arnold: Right. (Reading) Now just wait a minute!
Susie: What do you want?
Arnold: You can't talk to me like that. Yes, I can.
Director: Arnold...
Arnold: I'm a woman who knows what she wants.
Director: Arnold...
Arnold: I'm a woman who knows what she's doing.
Director: Arnold!
Arnold: What?
Director: You are not a woman.
Arnold: What?
Director: You're not a woman.
Arnold: Er... that's right, I'm not.
Director: So why are you reading the woman's part?!?
Arnold: Oh... sorry.
Director: Next!
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Презентация на тему: "Литосфера" Обобщающий урок 6 класс
Данная презентация поможет учителям при проведении обобщающего урока...
Методическая разработка обобщающего урока 11 класс по теме «Область определения функции»
Методическая разработка обобщающего урока 11 класс по теме «Область определения функции»...
обобщающий урок 5 классе по теме "В стране фонетики"
План -конспект на чувашском языке. Презентация "Фонетика сершывенче"...
Обобщающий урок 6 класс "Путешествие Казань - Москва или математическая география"
Обобщающий урок-экскурсия в 6 классе "Путешествие Казань-Москва" составлен с учетом межпредметных связей географии и математики....
Древнерусское государство в IX - XII веках. Обобщающий урок. 10 класс.
Методическая разработка урока истории (10 класс) в форме деловой игры«Пишем учебник истории». Тип урока: Повторительно - обобщающий....
Урок по теме "Молекулярный уровень: контрольно - обобщающий урок" 9 класс
Урок обобщения, систематизации и контроля знаний, умений и навыков по учебнику А.А. Каменского, Е.А. Криксунова, В.В. Пасечника "Биология. Введение в общую биологию и экологию. 9 класс. Технология - и...
Урок английского языка. «Степени сравнения прилагательных. Обобщающий урок». 3 класс.
Представленный материал содержит коспект урока и презентацию к нему....