Экологические проблемы большого города
план-конспект урока по английскому языку (8 класс) на тему

Михеева Мария Игоревна

Данный урок имеет общеметодологическую направленность. Цель урока - создать мини-проект "экологическая программа города".

Скачать:


Предварительный просмотр:

Учебный  предмет:  английский язык                                Технологическая карта урока
Класс:  8
Тема урока
: экологические проблемы большого города  
Тип урока:  общеметодологической направленности.
Цели урокаЗадачи урока: 

1) практические: развитие лексико-грамматических навыков речи; практиковать учащихся в аудировании, групповой и парной работе по теме урока; обсуждение проблем по данной теме в монологических высказываниях; применять на практике изученную лексику.

2) общеобразовательные: расширение общего кругозора учащихся расширение словарного запаса.

3) воспитательные: прививать учащимся чувство любви и бережного отношения к окружающей среде, чувство ответственности за место, где живут, воспитывать активную жизненную позицию.

4) развивающие: развивать способности к распределению внимания, к догадке, сравнению и сопоставлению, к формулированию выводов из прочитанного текста; развивать познавательную активность на уроке.

Оборудование: проектор, компьютер, видео и аудио материал по теме, карточки с заданиями, шаблоны для создания проектов.

Методическое обеспечение: учебник «Английский в фокусе» 8 класс, авторы Ю.Е. Ваулина, Д. Дули, О.Е. Подоляко, В. Эванс.

Этап

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

УУД

                                                                                            1 этап. Мотивации.

Цель этапа: 
-Мотивировать к изучению темы; 
-актуализировать знания по теме «Проблемы большого города».

Речевая разминка.

Hello! How are you? What’s the weather like today? Is it foggy again?

What are we discussing in module 5? What global issues can you mention?

I ask you now to watch the following video very attentively. What is it about? What city was affected by smog? What causes smog in big cities?

Is it dangerous to live in a big city? Why? What are the citizens affected by?

What problems in the human body can these issues cause?
Фонетическая зарядка.

Repeat the sounds and words after me.

Высказывания  детей
-модуль 5 «Глобальные проблемы человечества»

War, pollution, homelessness, endangered species, child labour, poverty, famine, global warming.

It’s about ecological problems in a big city.

To be exact, a report is about smog in Bejing. The reason is the increasing number of vehicles in the city.

I think, it is citizens are affected by air and water pollution, traffic jams, litter, sound pollution.

They can cause problems with blood system, Breathing system, locomotor system, they lead to mental diseases.

Личностные. 
-проявлять интерес к изучению темы
Коммуникативные:
- умение  слушать
- умение выражать свои мысли в соответствии с условиями коммуникации 
Познавательные: 
- умение  строить речевое высказывание.
Регулятивные:
-предвосхищение результата и уровня усвоения знаний.
Предметные.
-назвать глобальные проблемы человечества, их последствия для организма человека

2 этап.      Этап актуализации и фиксирования индивидуального затруднения в пробном учебном действии.

Цель этапа:    
Научить:
-чтению с извлечением запрашиваемой информации;
-  прогнозировать содержание текста;
- работать с аутентичным материалом

So, what shall we do today?-

How can you help yourself to survive in a big city?

We should definitely get some more information about our topic.

You have 3 texts concerning some city problems. Read them and identify the problems. You are right. Let’s get more info about these problems.

Explain these words.

Text 1. Match the words to their definitions.

Text 2. Listen to the text and fill in the missing words. (ex.1 page 82)

Text 3. Where does noise come from?

We are going to speak about big city problems.

Высказывания учащихся

Работа с раздаточным материалом

Problem 1 is litter

Problem 2 is traffic

Problem 3 is noise pollution

Учащиеся поясняют значения слов litter, traffic, noise.

Учащиеся сканируют тексты для поиска необходимой информации.

Text 1. 1a 2d 3i 4b 5c 6h 7j 8e 9f 10g

Text 2: public transport, jams, programmes, cycle, traffic.

Text 3. Students read inscriptions on the picture.

Личностные. 
-оценивать результат собственной деятельности.
Регулятивные умения:
-планировать и выполнять задания в соответствии с целью.
Коммуникативные умения:
- адекватно взаимодействовать в группе при выполнении учебного задания.
- умение договариваться, приходить к общему решению. 
Предметные умения:
-работать с содержанием текста

                                                                         3 этап.  Этап закрепления с проговариванием во внешней речи.

Цель этапа:
Научить: 
-определять пути решения экологических проблем города и обосновывать своё мнение

So, what three problems we are discussing today?

Look through the texts again and find lines with possible solutions to environmental issues of big city.

What should people ban and what should they encourage?

Can you name qualities of person who creates ecological programmes? 

Traffic, noise pollution and litter.

Учащиеся выбирают предложения, которые содержат информацию о способах решения экологических проблем города.

People should ban throwing litter in the streets, driving cars in city centres, making noise near schools. They should encourage recycling programmes, car sharing programmes and noise prevention programmes. 

Such people should care about nature, be active, clever and willing to help.

Личностные. 
-проявлять ценностное отношение к экологии города, активную жизненную позицию
Познавательные.   
- обосновывать своё мнение;
Регулятивные.   
- адекватно оценивать
результат выполнения
учебного задания.
Коммуникативные.
- адекватно взаимодействовать в паре, c учителем  
при выполнении учебного задания.
Предметные.
- читать текст осознанно

Физкультминутка   

Цель: сменить вид деятельности; осознать необходимость жить в мире с природой и с собой

So was Michael Jackson. Let’s sing his song “We are the world”.

Учащиеся исполняют песню

                        4 этап  Этап включения изученного в систему знаний.

Цель этапа:   
Научить:
-использовать 
приобретённые знания и умения
при выполнении задания;
-выполнять учебное
действие в соответствии  с учебным заданием;
-представлять результат
своей деятельности
. 

You have copies with a plan on your desks. You should write a plan for ecological programme solving one the problems we have spoke about. Choose the problem (are given cards with issues). Work in groups. You have 7 minutes.

 And now it is high time that you present your projects to all of us. You are welcome!-

Thank you. It was a pleasure to listen to you. Good job! You all have worked really hard today.

Работа в группах           

Учащиеся создают проект программы по борьбе с одной из экологических проблем большого города, используя план

Представляют свои проектыs.

 

Личностные.
-интерес и творческое отношение к созданию программы решения экологической проблемы города.Познавательные.   
- выбирать нужную информацию, отметая второстепенную
Регулятивные.    
- принятие и сохранение учебной задачи,
Коммуникативные.
- адекватно взаимодействовать в группе при выполнении учебного задания.
Предметные.
- создавать проект по теме

5 этап. Этап рефлексии учебной деятельности на уроке.

Цель этапа: 
Научить:
-соотносить
полученный результат с поставленной целью;
- оценивать результат
своей деятельности;
- оценивать результат
учебной деятельности.

Let’s draw a conclusion. What did we you do today? 

Do you want to learn more about one of the city problems? Which one?

How well did you work today? Who has got 5, 4 today? Who still has difficulties?

Home work. Make an individual project about one of the city problems.

Учащиеся делают вывод о работе на уроке, говорят, что им понравилось, что показалось интересным.

Оценивают свою работу. Слушают комментарии учителя по поводу оценки.

Определяют ценность домашнего задания.

Личностные умения:
— оценивать результат собственной деятельности.
Познавательные умения:
-систематизировать информацию и обосновывать своё мнение;
Регулятивные умения:
— соотносить поставленную цель и полученный  результат деятельности.
Коммуникативные умения:
— использовать речевые средства
для представления результата деятельности.



Предварительный просмотр:

1. _______________

Litter is garbage – like food, paper and cans - on the ground or in the street. Where many people live together, litter is a problem. People don’t always put their garbage in the garbage can. It’s easier to drop a paper than to find a garbage can for it. But litter is ugly. It makes the city look dirty, and it spoils the view. The wind blows papers far away. Often they are difficult to catch. When they blow against a fence, they stay there. This fence is a wall of garbage. Litter is a health problem, too. Food and garbage attract animals, which sometimes carry disease.

Some people want to control litter. They never throw litter themselves, and sometimes they work together in groups to clean up the city. In most places litter is against the law. The law punishes people who throw garbage on the streets. They usually pay a fine, and occasionally go to jail. Two famous sayings in the United States are: “Don’t be a litterbug!” and “Every litter bit hurts!”

Match the words on the left with the definitions on the right:

1) litter 

2) fence 

3) jail   

4) garbage can 

5) view   

6) fine

7) litterbug    

8) disease  

9) control

10) group

a) garbage on the ground or on the street 

b) a special can for garbage

c) everything that a person can see

d) a wall that separates two places

e) sickness

f) to make or to stop

g) a number of people

h) money people pay as punishment

i) a place people stay as punishment

j) a person who throws litter

2. _______________

Heavy traffic is one of the most serious problems that our cities have to deal with nowadays. What can we do then to reduce traffic in our city centres?

To begin with, it is important to improve 1)____________________ public transport and to encourage people to use it to commute to work and to school. The result would be fewer cars in the city and consequently fewer traffic 2)__________.

Another solution is to encourage people to participate in car sharing 3)_______________. This means several employees would share one car to work instead of each coming in their own car. Again, this would reduce the number of cars on the streets.

Finally, it would be a good idea to create more cycling lanes. If this was done, people would be encouraged to 4)___________ instead of taking their car.

To sum up, there are many ways to reduce 5)_________ in the city. Applying just some of these ideas would result in a lot less traffic in our cities.

noIse pollution for kids 3. _____________

Noise pollution prevention
Below are a few things people and governments can do to make our communities and living places quieter:

noise and nuisancePeople should construct soundproof rooms for noisy machines.

Noisy machines should be installed far from sleeping and living rooms, like in a basement or garage.

noise and nuisanceUse of horns with jarring sounds, motorbikes with damaged exhaust pipes, noisy trucks should be banned.

noise and nuisanceNoise producing industries, airports, bus and transport terminals and railway stations should be placed far from living places.

noise and nuisanceCommunity law enforcers should check the misuse of loudspeakers, outdoor parties and discos, as well as public announcements systems.

noise and nuisanceCommunity laws must silence zones near schools / colleges, hospitals etc.

noise and nuisanceTrees along roads and in residential areas is a good way to reduce noise pollution as they absorb sound.

                            traffic

  toxic smog

    litter

air pollution

water pollution

vehicles

noise pollution

Bejing

    ban (X)

encourage (Let's do …)

Programme _____

Ecological issue _

Solutions:

We should ban

We should encourage



Предварительный просмотр:

MICHAEL JACKSON

"We're The World (USA For Africa)"

There comes a time when we hear a certain call
When the world must come together as one
There are people dying
And it's time to lend a hand to life
The greatest gift of all

We can't go on pretending day by day
That someone, somewhere will soon make a change
We all are a part of God's great big family
And the truth, you know,
Love is all we need

[Chorus:]
We are the world, we are the children
We are the ones who make a brighter day
So let's start giving
There's a choice we're making
We're saving our own lives
It's true we'll make a better day
Just you and me

Send them your heart so they'll know that someone cares
And their lives will be stronger and free
As God has shown us by turning stone to bread
So we all must lend a helping hand

[Chorus]
When you're down and out, there seems no hope at all
But if you just believe there's no way we can fall
Well...well...well
Let's realize that a change can only come
When we stand together as one

MICHAEL JACKSON

"We're The World (USA For Africa)"

There comes a time when we hear a certain call
When the world must come together as one
There are people dying
And it's time to lend a hand to life
The greatest gift of all

We can't go on pretending day by day
That someone, somewhere will soon make a change
We all are a part of God's great big family
And the truth, you know,
Love is all we need

[Chorus:]
We are the world, we are the children
We are the ones who make a brighter day
So let's start giving
There's a choice we're making
We're saving our own lives
It's true we'll make a better day
Just you and me

Send them your heart so they'll know that someone cares
And their lives will be stronger and free
As God has shown us by turning stone to bread
So we all must lend a helping hand

[Chorus]
When you're down and out, there seems no hope at all
But if you just believe there's no way we can fall
Well...well...well
Let's realize that a change can only come
When we stand together as one

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Паспорт социального проекта "Экологические проблемы моего города"

Паспорт социального проекта "Экологические проблемы моего города"...

Экологическая конкурс игра на тему : «Экологические проблемы городов КРЫМА»

Раскрыть суть понятия «загрязнения», расширить знания учащихся об основных антропогенных источниках загрязнения окружающей среды в городах Крыма: Симферополь, Севастополь, Судак, Джонкой и др....

Открытый урок-конференция в 11-м общеобразовательном классе "Экологические проблемы большого города и пути их разрешения"

Открытый урок-конференция в 11-м общеобразовательном классе "Экологические проблемы большого города и пути их разрешения"...

Занятие "Экологические проблемы современного города"

Занятие "Экологические проблемы современного города" входит в систему экологического естественнонаучного образования МБУ ДО "Станция юных натуралистьов", город Новокузнецк.Занятие ...

Занятие "Экологические проблемы современного города"

Материалы занятия "Экологические проблемы современного города" содержат теоретическое описание антропогенного воздействия на среду в городе и практические задания учащимся, направленные на в...

Занятие "Экологические проблемы современного города. Анкета"

Занятие "Экологические проблемы современного города" содержит теоретические материалы и практическую часть с вопросами анкеты для жителей города. На зантии учащиеся заполняют анкету и обсужд...