план-конспект урока в 11 классе "Изобретения, которые потрясли мир"
план-конспект урока по английскому языку (11 класс) на тему

Титова Елена Анатольевна

план-конспект урока в 11 классе "Изобретения, которые потрясли мир"

Скачать:


Предварительный просмотр:

 

Тема: “Inventions that shook the world”. (Изобретения, которые потрясли мир)

Цели урока:

  1. Повышение и развитие коммуникативных способностей учащихся, умения вести монологическую и диалогическую речь.
  2. Развитие  речевых умений учащихся по теме, проведение скрытого контроля уровня развития речевых умений.
  3. Развитие творческих способностей учеников, формирование навыков самостоятельной работы и работы в группе.
  4. Развитие положительной мотивации и познавательного интереса к изучаемому материалу и процессу учебной деятельности.
  5. Воспитание нравственных ценностей на уроках английского языка.

Предметное содержание речи:

  1. Знакомство учащихся с выдающимися изобретениями и изобретателями, а также достижениями, которые используются в повседневной жизни, как в России, так и странах изучаемого языка.

 Задачи урока:

I. Образовательные:

  1. Активизировать употребление лексики по теме «Изобретения, которые потрясли мир»;
  2. Практиковать учащихся в устной речи;
  3. Совершенствование навыков работы с компьютером в среде POWER POINT с использованием английского языка;
  4. Совершенствование слухо-произносительных навыков, в том числе применительно к новому языковому материалу;
  5. контроль уровня сформированности грамматических навыков.

II. Развивающие:

  1. развитие творческих  способностей учащихся, образного мышления, памяти;
  2. развитие умений участвовать в беседе на знакомую тему, осуществлять запрос информации, выражать свое отношение к высказыванию партнера, свое мнение;
  3. развитие умений делать сообщения, содержащие наиболее важную информацию по теме, рассуждать  о фактах, приводя примеры и высказывая свое мнение, а также развитие умения строить предположения относительно хронологии предложенных изобретений;
  4. развитие информационной (готовность к работе с информационными источниками) и образовательной (готовность к самообразованию, в т.ч. способность к получению знаний из различных источников) компетентности учащихся.

III. Воспитательные:

  1. формирование коммуникативных умений, умений саморегуляции и саморегулирования своей учебной деятельности;
  2.  формирование социальной (готовность к взаимодействию, освоению новых способов деятельности, умение работать в команде) и коммуникативной (готовность и способность осуществлять устную и письменную коммуникации) компетентности.

Сопутствующая задача  – развитие умения читать с детальным пониманием содержания и с целью извлечения конкретной информации, развитие умения работать в парах.

Оборудование:

«Английский язык: учебник для 10-11 кл. общеобразоват.учреждений» В.П. Кузовлев, Н.М.Лапа, Э.Ш. Перегудова и др./9-е изд. - М.: Просвещение, 2011.- 351 с.;

Проектор, компьютер, карточки.

Речевой материал:

рецептивный: лексический – built-in-flash, film loading, film advance, to assemble, safe, luxury, westerner, radar, submarine, navy, sledge;
продуктивный: лексический -  ballpoint pen, Microsoft, satellite, to clone, penicillin, Scotch tape, apparatus, improvement, digital (stereo sound system), commonplace, to patent, to perfect, car assembly line, laser, electric/solar cell, telegraph, telescope, canned/frozen food, steam engine, match, typewriter, diesel, manufacturer, to launch. to operate, to brighten, automatic, compact, essential.

                                                            ХОД УРОКА:

1. Teacher’s Introductory Word. Aims.

T: Good morning, dear children! I’m glad to see you. I invite you to take part in the lesson devoted to inventions and inventors. You’ll learn a lot of useful information about achievements of scientists from different countries. Also you’ll have plenty of practice in translation. I hope that by the end of the lesson you’ll improve your translation skills.

2. Warm up.

T: It’s interesting for me what of the modern inventions do you have at home? (учащиеся отвечают, перечисляя бытовую технику, которая есть дома, используя лексику прошлых уроков.
T: Now answer my questions, please.

1. What units and machines do you use in your household?
2. What do you use for watching films?
3. What do you use for calling somebody who is far from you?
4. What do you use for cleaning rooms?
5. What gadget do you use for taking photos?
6. What do you use for listening to music?

P1: I use many of them: a car, a computer, a refrigerator, a vacuum cleaner and so on.
T: I see. What is the most useful thing for your mother?
P2: In my opinion, it is a cooker.
T: What unit or machine can’t you do without?
P3: It is my computer.
T: What thing can’t your father live without?
P4: Without TV, to my mind.
T: What thing do you use every day?
P5: I think, it is my mobile telephone. 
T: What thing can you easily do without?
P6: It is a sewing machine. I hardly ever use it.
T: What is the most useless thing in your household?
P7: It is a video recorder. I am always lack of time to use it.
T: What thing do you use regularly?
P8: I can’t live without my mobile telephone.
T: What is your favourite unit?
P9: I think it is my walkman. I am fond of listening to music.
T: What about you?
P10: I like watching TV.
T: I see.  Well, you use many units and machines.  And do you know the names of people who invented them?
P11: I’d name such of them as Alexander Graham Bell, Karl Benz, Tomas Alva Edison, Frez and Yakovlev and so on.

3. By the end of the 20th century lots of inventions have been made. Some of them become so commonplace that it is difficult to imagine them as inventions.

а) Have a look at the pictures and say what inventions have been made by the end of the 20th century. Which of them have become commonplace? (Презентация, слайд № 3)

b) Match the words and definitions:

1. a TV set
2. a  car
3. a computer
4. a video player
5. a camera
6. a vacuum cleaner
7. a fridge
8. a mobile telephone
9. a plane
10. a telephone

g. to have fun and to entertain 
j. to move wherever you want by yourself
i. to write programs, play games, find and use information 
e. to watch pre-recorded videos 
a. to take photographs 
c. to perform everyday cleaning tasks 
f. to keep food fresh for a long time 
h. a system for sending or receiving speech over long distance 
d. to move  fast and quick around the world
b. to receive or make calls around the home

(Презентация, слайд № 4)

с) Which things are the most or least useful in the house from your point of view?

1. I think that ….. is the most important thing. 
2. We can …..
3. Some of the inventions, for example …. is less important.
4. We do not often …..
5. And I’m sure we can do without …..

(Презентация, слайд № 5)

4. Important inventions were made in different countries. What are some of these inventions? Who invented them and where?

T: Today we’ll speak about inventions and inventors. We have learned some facts about useful inventions which were made in the long history of mankind. Most of them have really brought us comfort and convenience. We cannot imagine our life without electric lamps, cars or telephones, television or computers. You have known about talented inventors, some of them are Russians and we can be proud of their achievements. Now, let’s practice in reading and translating.

(Презентация, слайды № 7-22)

5. Can you translate the following sentences into Russian? You can compare your translation and agree on the best version.

(Презентация, слайд № 6).

T: Now, let’s practice in translating.
P1:Joseph Nicéphore Niépce from France pioneered photography in 1829. 
P2:  Жозеф Нисефор Ньепс из Франции изобрёл способ фотографирования в 1829.
P1: In 1876 Alexander Graham Bell, an American engineer, invented telephone. 
P2: В 1876 году американский инженер Александр Бэл изобрел телефон.
P1: Karl Benz produced the world’s first petrol-driven car in Germany in 1878. 
P2: В 1878 в Германии Карл Бенц произвёл первый в мире автомобиль, работающий на бензине. 
P1: In 1895 the Lumiere brothers patented their cinematography and opened the world’s first cinema in Paris. 
P2: В 1895 братья Люмьер запатентовали  кинематограф и открыли первый в мире  кинотеатр в Париже.
P1: Wilbur and Orville Wright built the first airplane in 1903 (USA). 
P2: В 1903 в США братья Райты построили первый аэроплан.
P1: In 1908 James M. Spangler from the USA built the first vacuum cleaner. 
P2: В 1908 Джемс Спенглер  из США построил первый пылесос.
P1: In 1908 US automobile manufacturer Henry Ford created the world’s first car assembly line. 
P2: В 1908 американский фабрикант Генри Форд создал первый в мире автомобильный сборочный конвейер.
P1: John Logie Baird from Scotland invented television in 1926.
P2: Джон Бард из Шотландии изобрёл телевидение в 1926.
P1: The first Russia’s automobile was designed by P.A.Frez and E.A.Yakovlev. By May 1896 the car had been built. 
P2: Первый автомобиль в России был построен П.А.Фрезом и Е.А.Яковлевым. К маю 1896 года машина была построена.
P1: In 1945 the Nobel Prize was given to Alexander Fleming for penicillin that had been discovered in 1928. 
P2:В 1945 году Нобелевскую премию вручили Александру Флемингу за пенициллин, который был открыт в 1928 году.
P1: In 1928 Richard Drew perfected the Scotch tape, which had been invented by Jim Kirst from the USA in 1923. 
P2: В 1928 году Ричард Дрю улучшил шотландскую плёнку (скотч), которую изобрёл Джим Кист из США в 1923 году.
P1: The first ballpoint pen was produced in 1940 though it had been invented by L. Biro, a Hungarian artist and journalist, in 1905. 
P2: Первая шариковая ручка была изготовлена в 1940 году, хотя она была изобретена Л.Биро, венгерским художником и журналистом, в 1940 году.
P1: Sergey Korolyev (Russia) designed the first artificial satellite in 1957. 
P2: Сергей Королёв (Россия) разработал первый искусственный спутник в 1957.
P1: Akio Morita (Japan) developed the first personal stereo – Sony Walkman in 1957.
P2: Акио Морите (Япония) разработал первую персональную стереосистему  Sony Walkman в 1957 году.
P1: In 1981 Bill Gates (USA) created Microsoft-DOS (Disk Operating System). 
P2: В 1981 Билл Гейтса (США) создал Microsoft-DOS (Дисковую Операционную Систему). 
P1: Scottish scientist Ian Wilmat developed the idea of cloning in 1997.
P2: Шотландский ученый Ян Вилмат  разработал идею клонирования в 1997.

6. What inventions had been made by the end of the 19- 20th century?

(Презентация, слайд № 23-25)

1. ……………..… had been invented by the end of the 19th century.
2. ……………...…. had been pioneered by the end of the 19th century.
3. ……………..…. had been patented by the end of the 20th century.
4. ……………..….. had been produced by the end of the 19th century.
5. ……………..….. had been designed by the end of the 20th century.
6. ………………… had been tested by the end of the 20th century.

7. Conclusion.

T: People have invented a lot of useful things to make their life more comfortable. Almost every day a new technique or product appears in the world. But we always need something more useful, more effective and more comfortable. If you could invent anything you like, what would it be? What do you know about such inventions? Люди изобрели множество полезных вещей, чтобы сделать свою жизнь комфортнее. Что ты знаешь об этих изобретениях?

8. Homework. Project. “What Would You Like To Invent?” If you could to invent anything you like what would it be?

T: Thank you. The lesson is over. You may be free. Good bye.

        

 

                                                 ПЛАН-КОНСПЕКТ

ОТКРЫТОГО УРОКА ПО АНГЛИЙСКОМУ

ЯЗЫКУ

ТЕМА: «ИЗОБРЕТЕНИЯ, КОТОРЫЕ ПОТРЯСЛИ МИР»

УЧИТЕЛЬ: Титова Е.А.

                                                        ЛИПЕЦК-2011

3.2)  Упражнение выполняется поэтапно. Непосредственно перед выполнением задания раздайте учащимся карточки, на одной стороне которых указано, во-первых, наименование изобретения, информацию о котором учащимся необходимо выяснить, а во-вторых, дана разрозненная информация о трех изобретениях: 1 — имя изобретателя, 2 — страна изобретения, 3 — время изобретения. Каждый ученик, двигаясь от одного одноклассника к другому, задает три вопроса по порядку по указанному образцу до тех пор, пока не получит ответы на все три вопроса.

      Ответы следует записать на обороте в той же последовательности — имя, страна, время.

Card № 1
Photocopier
1. Т. Н. Maiman

    (laser)
2. Denmark
    (Lego bricks)
3. 1892
    (diesel)

Card № 2
Diesel
1. G. C. Beidler

    (photocopier)
2. USA
    (typewriter)
3. 1960
    (laser)

Card № 3
Telegraph
1. O. K.

    Christiansen
    (Lego bricks)
2. USA
    (Kodak camera)
3. 1837
    (telegraph)

Card № 4
Typewriter
1. J. L. Baird

    (colour TV)
2. Switzerland
    (instant coffee)
3. 1888
    (Kodak camera)

Card № 5
Lego bricks
1. S. F. B. Morse

    (telegraph)
2. USA
    (photocopier)
3. 1765
    (steam engine)

Card № 6
Steam engine
1. R. Diesel

    (diesel)
2. Scotland
    (colour
    television)
3. The 1860s
    (typewriter)

Card № 7
Dynamite
1. G. Eastman

    (Kodak camera)
2. USA
    (telegraph)
3. 1903
    (photocopier)

Card № 8
Frozen food
1. Ch. Sholes

    (typewriter)
2. Scotland
    (steam engine)
3. 1928
    (colour TV)

Card № 9
Laser
1. A. Nobel

    (dynamite)
2. Scotland
    (tyres)
3. 1800
    (electric cell)

Card № 10
Tyres
1. Birdseye

    (frozen food)
2. Italy
    (electric cell)
3. 1955
    (Lego bricks)

Card № 11
Electric cell
1. J. B. Dunlop

    (tyres)
2. USA
    (laser)
3. 1867
    (dynamite)

Card № 12
Video cassette tape recorder system
1. James Watt

    (steam engine)
2. Sweden
    (dynamite)
3. 1888
    (tyres)

Card № 13
Kodak camera
1. Sony

    (video cassette tape
     recorder)
2. Denmark
    (telescope)
3. 1975
    (video cassette tape
    recorder)

Card № 14
Telescope
1. I. Sykorsky

    (helicopter)
2. Great Britain 
    (digital stereo
    sound
    system)
3. 1608
    (telescope)

Card № 15
Digital stereo sound system
1. Hans Lippershey
 
2. USA
    (hamburger)
3. The early 80s
    (trainers)

Card № 16
Match
1. “Nestle”

    (instant coffee)
2. Germany
    (diesel)
3. 1914-1917
    (frozen food)

Card № 17
Colour TV
1. The ВВС

    (digital stereo sound
     system)
2. Japan
    (video cassette tape
    recorder system)
3. 1990
    (digital stereo sound
     system)

Card № 18
Trainers
1. McDonald

    (hamburger)
2. USA
    (canned food)
3. 1939
    (instant coffee)

Card № 19
Hamburger
1. John Walker

    (match)
2. USA/Germany     (trainers)
3. 1869
    (canned food)

Card № 20
Instant coffee
1. H. J. Heinz

    (canned food)
2. Canada
    (frozen food)
3. 1827
    (match)

Card № 21
Helicopter
1. Nike/Reebok/Adidas

    (trainers)
2. England
    (match)
3. 1939
    (helicopter)

Card № 22
Canned food
1. Alexander Volta
    
(electric cell)
2. Russia
    (helicopter)
3. 1954 
    (hamburger)

 

 

      Информация, размещенная на карточках:

  1. Photocopier — G. С. Beidler — USA — 1903
  2. Diesel — Rudolph Diesel — Germany — 1892
  3. Laser — Theodore H. Maiman — USA — 1960
  4. Kodak camera — George Eastman — USA — 1888
  5. Colour television — John Lodgie Baird — Scotland — 1928
  6. Lego bricks — Ole Kirst Christiansen — Denmark — 1955
  7. Telegraph — Samuel F. B. Morse — USA — 1837
  8. Typewriter — Christopher Sholes and two of his friends Carlos Glidden and Samuel Soule — USA — the 1860s
  9. Steam engine — James Watt — Scotland — 1765
  10. Dynamite — Alfred Nobel — Sweden — 1867
  11. Frozen food — Clarence Birdseye — Canada — 1914—1917
  12. Tyres — Joy Boyd Dunlop — Scotland — 1888
  13. Electric cell — Alexander Volta — Italy — 1800
  14. Video cassette tape recorder system — Sony — Japan — 1975
  15. Telescope — Hans Lippershey — Netherlands — 1608
  16. Digital stereo sound system — the BBC (British Broadcasting Corporation) — Great Britain — 1990
  17. Canned food — Henry John Heinz — USA — 1869
  18. Match — John Walker — England — 1827
  19. Trainers — big companies like Nike, Reebok and Adidas — USA / Germany — the early 80s
  20. Instant coffee — “Nestle” — Sweden — 1937
  21. Hamburger — McDonald — USA — 1954
  22. Helicopter — I. Sykorsky — Russia — 1939

      3.3)  Учащиеся делятся полученной информацией с классом. Их высказывания должны быть связными. Одновременно с тем, как учащийся высказывается, он / она записывает название и время изобретения на «линии времени», которую нужно предварительно начертить на доске.

Types of relation

Equivalence

Consequence

Explanation/ Exemplification

Generalization

Guessed meaning

Words

to sacrifice

 

 

 

Food and clothes. We had to cut down on them. Tobacco. Dancing school was abandoned. Also abandoned were music lessons.

жертвовать чем-л., отказываться от чего-л.

to allocate

 

 

 

We decided we could cut out roasts... Ernestine would plan the meals, and she would do most of the buying. Ernestine would also try to teach Tom... Martha was put in charge of the budget.

распределять

to abandon

to cut out

 

 

 

отказываться от чего-л., прекращать делать что-л.

to reduce

to cut down on sth

 

 

 

сокращать, уменьшать

a fine

 

leaving on an electric light or the cold water — two cents; hot water — four cents; etc.

 

 

штраф

a process chart

 

 

They told each of us what we were supposed to do, and when we were supposed to do it. They listed duties.

 

график работы

an offender

 

leaving on an electric light or the cold water / hot water

leaving on an electric light or the cold water / hot water

 

нарушитель

in charge of

 

could keep her money the longest...

 

 

иметь что-л. на хранении

      9. Возможный вариант ответа на вопрос:

      Probably the family lived in the 1920s, because by that time many household conveniences, devices and other useful things such as electricity, hot water, a gas stove, cars, a phonograph, canned food, a weighing machine, etc. had been already invented.

      They couldn’t live in the 1890s, because by that time electric lamps for household needs had not been produced yet. Besides the children had to do the sweeping and dusting (not to do the vacuum cleaning). It may speak for the fact they didn’t have a vacuum cleaner, which they could afford when their father was alive.

      They used to listen to the phonograph, which had not been invented by the 1890s yet.

      They can’t live in the 1980s either, because by that time phonographs had been replaced by record player

3.3)  (Reader ex. 5.2))

      5.3) a)

•    a driver’s license

•    an insurance policy

•    mortgage payment on a home

   

  

 5.4)

Past Simple Passive

Past Perfect Passive

Past Perfect Active

Every citizen was exposed ...;
They
were listed if ...;
Their names
were stored in computers if they were covered by a medical plan ...

if they had been married or divorced

The giant computers had spent their lives sucking up information ...;
... if they
had paid taxes or drawn unemployment insurance...;
had made mortgage payment;
if they
had been in a hospital, or in the military service;
had applied for
 a passport

      5.5)

 

Equivalence

Contrast

Consequence

Explanation

Guessed meaning

The console board

 

 

 

he would sit before ... and play the machine

flat surface containing the controls for a computer

Sucking up

 

 

storing it, analyzing it, remembering

 

getting

Spewing out

whispering their secrets to him

sucking up, storing it

 

 

causing to come out

Delusion

a myth

 

 

 

 

Exposed

his deepest secrets laid bare

 

 

 

uncovered, unprotected

Rapport

 

 

 

They did not laugh at Max; they respected his intelligence, admired him, loved him.

understanding


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План – конспект открытого урока по теме: «Развитие навыков самостоятельной работы на уроках литературы при изучении рассказа А.П.Чехова «Хамелеон» в 7 классе КО вечерней школы

Тема урока: Рассказ А.П.Чехова «Хамелеон»Цель урока:1.     Познакомить учащихся с живой картиной нравов в рассказе А.П.Чехова «Хамелеон»2.     Попытаться ...

Презентация к уроку в 10 классе на тему "Предприниматель и мотивация его деятельности. Предпринимательский доход" и разработка урока. А также План-конспект открытого урока в 5 классе на тему:Семья как потребитель товаров и услуг на рынке

В данном материале дана разработка открытого урока на тему "предприниматель и мотивация его деятельности. Предпринимательский доход" и презентация к данному уроку. И План-конспект урока в 5 классе на ...

План-конспект открытого урока по астрономии в рамках районного семинара.Тема урока: «Атмосферное давление».Тема урока: «Агрегатные состояния вещества».

«Развитие и поддержка талантливых и одаренных детей в системе воспитания и дополнительного образования детей....

План-конспект занятия по радиоэлектронике. Свет, который нас объединяет

По программе: Светодиоды - полупроводниковые приборы, их практическое применение Преимущества и недостатки применения светодиодов на практике.Лирическая тема: «Свет, который нас объединяет»Цели заняти...

План-конспект открытого урока в 8 классе по 1 теме "Schön war es im Sommer" Thema der Stunde: " Планы на отдых у молодёжи разные."

1. Учить читать короткие тексты с полным пониманием прочитанного и определять содержание текста с ситуацией.                          ...

План-конспект открытого урока изобразительного искусства на тему «Космос. Время первых». Приложение. Презентация к уроку, которую можно использовать и для внеурочной дея-тельности. Приложение. Применение здоровьезберегающих технологий, физкультминуток

Содержание:План-конспект урока изобразительного искусства на тему «Космос. Время первых»Приложение №1 – материал для самостоятельного изучения по теме.Приложение №2 - физкультурные м...

План-конспект открытого урока изобразительного искусства на тему «Космос. Время первых». Приложение. Презентация к уроку, которую можно использовать и для внеурочной дея-тельности. Приложение. Применение здоровьезберегающих технологий, физкультминуток.

Аннотация Содержание: 1. План-конспект урока изобразительного искусства на тему «Космос. Время пе-вых» 2. Приложение №1 – материал для самостоятельного изучения по теме. 3. Приложение №2 - физку...