План - конспект урока в 9 классе по учебнику К.Кауфман, М.Кауфман «Happy English.ru» по теме: «Молодёжные субкультуры»
план-конспект урока по английскому языку (9 класс) по теме

Позднякова Светлана Николаевна

План-конспект урока в 9 классе по учебнику К.Кауфман, М.Кауфман «Happy English.ru» по теме: «Молодёжные субкультуры»

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon k_publikatsii_-_kopiya.doc95 КБ

Предварительный просмотр:

Министерство образования РФ

Департамент образования Тульской области

Государственное образовательное учреждение

«Первомайская кадетская школа – интернат»

Методическое объединение дисциплин

гуманитарно-эстетического цикла

План-конспект урока в 9 классе по учебнику К.Кауфман, М.Кауфман «Happy English.ru»

по теме:

«Молодёжные субкультуры»

                                                            Урок разработан и проведен:

                                                            учителем английского языка                    

                                                    Поздняковой Светланой Николаевной

                                                           ( 21. 11. 2007.) 

г. Щекино 2007 г.

План-конспект урока в 9 классе по учебнику К.Кауфман, М.Кауфман «Happy English.ru»

Тема урока: «Молодёжные субкультуры»

Цели:  

познавательный аспект:  знакомство с различными молодёжными

                                           субкультурами Лондона и нашего города;

                                           поиск причин объединения подростков в

                                           культурные группы

развивающий аспект:  развитие способности к сравнению,

                                       обобщению, классификации

воспитательный аспект:  формирование терпимого отношения и

                                            уважения чужого мнения, к попыткам

                                           самовыражения подростков и понимания

                                           этих попыток

учебный аспект:  формирование лексико-грамматических навыков

                              аудирования, чтения, говорения (монологическая и

                              диалогическая форма речи), письма

         сопутствующие задачи: -  активизация лексики по темам:

                                                      «Внешность», «Мода», «Музыка»,

                                                      «Межличностные отношения среди

                                                       подростков»;

                                                    - развитие умения аудировать речь

                                                      Одноклассников с целью

                                                      извлечения конкретной информации;

                                                     - развитие умения чтения с целью

                                                      извлечения   конкретной информации  и  

                                                      детального  понимания содержания;

                                                    - развитие умения  говорить на основе

                                                      прочитанного, устно излагать свою

                                                      точку  зрения;

                                                    - развитие умения вести диалог – обмен

                                                      мнениями с помощью опор;

                                                    - развитие умения письменно описывать

                                                      молодёжную субкультуру.

Речевой материал:

лексический: (продуктивный): tight clothes, to wear make up, untidy

                           clothes, accessories, to dye hair,  jewelry , to show off, to

                           paint nails, beads, rock; to rebel against, bracelet, to reject

                           smth, aggressive music, hooded-tops, to express

                           individuality, chain, pop music, brand, to put a label on

                           smb / to be labeled, baggy trousers, to wear earrings,

                           relations, to influence smb, handbag, to impress smb,

                           values, to pierce ears and navel, hair cut;

                           (рецептивный): sunbleached, crimson, to hang out, scruffy,

                                                          to grease and tong hair;

грамматичекий: (продуктивный): перевод утвердительных

                                                          предложений

                                                          в косвенную речь.

Оснащение урока: запись на компакт диске, листы с заданиями,

                                   письменные опоры для диалогов, грамматичес-

                                   кая  таблица «Перевод утверждений в

                                   косвенную речь»

Ход урока.

I. Организационный момент.

    Приветствие учителя. Рапорт дежурного. Сообщение учителем

    темы и цели урока.

T: Today we’ll continue to speak about youth groups. You’ll  learn about

    some so called tribes among London teenagers and speak about youth

    subcultures in our town. We’ll discuss the reasons why teenagers join the

    groups. You’ll express  your personal attitude to them and we’ll create

    the image of a new subculture “Cadets”.

II. Выполнение упражнения на активизацию изучаемой лексики по

     темам: «Внешность», «Мода», «Музыка», «Межличностные

     отношения среди подростков».

     T: Young people have some special relations with the world. There are

          many youth groups whose members differ from other people mostly in

          three ways. What are they?

     P: Image, music, values.

     T: At home you were to revise the words o the topics: “Appearance”,

         “Fashion”, “Music”, “Personal relations among teenagers” and fill in

          the scheme.

Пример выполнения задания:

Image

cloths                                            make up                               accessories

     baggy trousers                                     dyed hair                             rings

       …                                                             …                                                    …

   (tight clothes, hooded tops,                (do one’s nails,                  (beads, bracelets,

   untidy clothes, worn out jeans,          wear a lot of make-up)      chains, handbags,

   brands, loose T-shirts)                                                                            jewellry)                       

Music

Pop

(punk, rock, hip-hop, rap, classical)

Values

to  show off

(to rebel against, to reject smth, to express individuality, to put a label on smb,

 to be labeled, to influence smb, to impress people, to escape from the problems of  

     everyday life, to spend free time together, to make friends, to listen to music, to talk to each other)

     

 III. Рассказ об известных молодежных группах и знакомство с так

        называемыми «племенами» среди лондонских подростков в

        ходе аудирования, чтения и выполнения заданий к аутентич-

        ному тексту.

     T: At our previous lesson we’ve learned about some youth groups in

          English schools. What are they?

     P: They are Grungers, Townies, Goths  and Preppies.

     T: Remind us, please, of their distinctive features.

     P: Grugers listen to grunge music. They have skateboards, and they wear

          baggy jeans, with baggy, hooded tops, loose T-shirts and silver or black

          metal jewelry or chains.

            Goths wear black cloths, and both girls and boys use black and white

         make-up and dye their hair black. They listen to gothic punk. Teachers

         don’t like them and say that they worship Satan and listen to awful music.

         Townies are the enemies of Goths. They like to be called “the children of

          the street”. There uniform includes: fake “gold” jewelry, fake Adidas or

          Nike trousers with white socks and baseball caps. They talk to each other

          in a “yeah, ah’m cool, ah’m cool manner and a lot of them smoke

          cigarettes.

          Preppies come from rich families wear shirts instead of T-shirts, and

          trousers instead of jeans.

     Задание 1. Аудирование аутентичных текстов с извлечением конкрет-

                        ной информации.

     T: Today we’ll learn about three more youth groups (sometimes they are

          called “tribes”) in London. They are Camden Cool, Ragga girls and

          boys, Skater Dudes. Your first task will be to listen to the CD and match

          the names of the subcultures with their descriptions and fill in the

          activity sheets (Task 1).

Правильный ответ:

  1. Skater Dudes
  2. Camden Cool
  3. Ragga girls and boys

Задание 2. Чтение аутентичных текстов с детальным пониманием

                   содержания. (Работа в группах)

T: Now you’ll read about these youth groups and write out their specific

    features and fill in the table in your activity sheets. You’ll work in groups.

Задание 3. Cопоставление высказываний подростков и их принадлеж-

                    ности к субкультуре. Перевод утвердительных предложе-

                    ний из прямой речи в косвенную.

T: Now you’ll read the sayings of the teenagers and match them with the

     subculture. Change  the sentences into reported  speech according to the

     model.

         Model: “I love gold. I have a few gold rings but I’ve seen another I really

                      want.” – A Ragga boy says that he loves gold and has a few gold

                      rings but he has seen another he really wants.

             

  1. I’d like to be in sunny California now to practice skating.
  2. I want to be like Tony Hawk.
  3. I don’t like those who show off to impress people.
  4. I will go to the market to buy a South American bracelet.
  5. Yesterday I bought a crimson T-shirt at a second-hand shop.
  6. I’m happy now as I’ve got a suntan.
  7. Music of 70’s is my cup of tea.
  8. Untidy clothes are not possible for me.

Правильный ответ:

a. A Skater Dude says that he’d like to be in sunny California now to

     practice skating.

b. A Skater Dude says that he  wants to be like Tony Hawk.

c. A Ragga boy says that he doesn’t like those who show off to

    impress people.

                d. A Camden Cool says that he  will go to the market to buy a South

                    American bracelet.

  1. A Camden Cool says that he bought a crimson T-shirt at a second-hand shop.
  2. A Skater Dude says that he is happy now as he’s got a suntan.
  3. A Camden Cool says that music of 70’s is his cup of tea.
  4. A Ragga boy says that he untidy clothes are not possible for him.

IV. Дискуссия на темы: «Почему подростки вступают в молодёжные

      группы?», «Какие молодёжные субкультуры существуют в Туль-

      ской области?», «Ты бы хотел вступить в какую-нибудь группу и

      почему?».  Диалоги – обмен мнениями по теме.

      Задание 1. Выражение мнения по темам: «Почему подростки вступа-

                         ют в молодёжные группы?», «Какие молодёжные субкуль-

                         туры существуют в Тульской области?» «Ты бы хотел

                         вступить в какую-нибудь группу и почему?»  

T: Now we are going to share opinions on the topic “Why teens join a

     subculture?” When discussing use the expressions of agreement and

     disagreement with somebody’s opinion.

Возможные варианты ответов.

     P1: In my opinion teenagers join subcultures to escape from the problems of

          everyday life.

     P2: I agree with P1. And I think they do it simply to show off and to make

            friends.

     P3: Yes, but some teenagers are labelled to a particular subculture without

            their wish.

     P4: To my mind they meet to spend  free time together, to make friends, to

           listen to music, to talk to each other.

     P5: This is right. But on the other hand this is the way how they rebel

           against their parents, to reject the rules and express their individuality.

     P6: I can’t agree with you in full. Some of my friends simply follow fashion

           to impress other people with their clothes.

     

     T: Have you head about any subcultures in Tula region? While answering

          the question you can start  with the following expressions in your

          activity sheets:

          I’ve heard about…

          I saw teenagers dressed as…

          My friend is a …

          I know there are…in Tula.

       

Возможные варианты ответов.

           Goths, bikers, punks, hackers, rockers, skinheads…

     T: Next question you are to answer is, “Would you like to join any youth

           group and why?”

Возможные варианты ответов.

      P1: I don’t want to join any subculture because I don’t want to be labeled / I

           don’t like them all / I don’t share their values / I don’t like clothes they

           wear and music they listen to.

      P2: As for me I’d like to join … because I like clothes they wear / I listen to

            the same music / I share their values / I want to spend my free time with

           friends / I want to make new friends / I want to talk to other people.

     Задание 2. Драматизация мини-диалогов по теме.

T: Now you’ll work in pairs. I want you to translate dialogues in your

     activity sheets and dramatize them.

Situation 1.

A: Вы слышали, что в школе вашего собеседника все учащиеся

     причислены к определённой группе подростков в соответствии с

     одеждой, которую они носят.

B: Говорит, что это верно, но многие из них причислены не по своему

     желанию.

Situation 2.

A: Спрашивает, почему подростки вступают в различные субкультуры.

B: Отвечает, что по его мнению, это способ выражения их индивиду-

      альности.

Situation 3.

A: Спрашивает, почему одноклассники его собеседника носят такую

     необычную одежду.

B: Отвечает, что они просто рисуются и хотят произвести впечатление

     на других людей своей одеждой.

Situation 4.

A: Слышал, что его собеседник присоединился к байкерам и интере-

     суется почему.

B: Отвечает, что он любит мотоциклы заводить друзей и общаться с

     людьми.

Situation 5.

A: Слышал, что в их школе появились панки и, что они поклоняются

     Сатане и слушают отвратительную музыку.

B: Говорит, что его собеседник неправ, многие из панков хорошие и

     интересные люди.

Situation 6.

A: Говорит, что подружка его собеседника употребляет слишком много

     косметики и спрашивает почему.

B: Отвечает, что так она выражает свой протест против родителей и

     учителей в школе.

Situation 7.

A: Спрашивает у своего собеседника в какую субкультуру он хотел бы

     вступить и почему.

B: Отвечает на вопрос и объясняет почему.

Примерные ответы учащихся:

Situation 1.

A: I heard that in your school all the pupils are labeled according to the

     clothes they wear.

B: It’s true, but many of them are labeled without their wish.

Situation 2.

A: Why do teens join a subculture?

B: To my mind this is the way they show their individuality.

Situation 3.

A: Why do your classmates wear such extraordinary clothes?

B: They simply show off and want to impress other people with their

      clothes.

Situation 4.

A: I heard that you had joined bikers. Why?

B: I like motorbikes, to make friends and talk to other people.

Situation 5.

A: I heard that there are punks at our school. They worship Satan and listen

     to awful music.

B: You are wrong. A lot of them ate nice and interesting people.

Situation 6.

A: Why does your girl-friend wear a lot of make-up?

B: This is how she rebels against her parents and teachers.

Situation 7.

A: What subculture would you like to join and why?

B: As for me I’d join Skater Dudes, because I’ve got a skating board and I

     like the way they dress and spend their free time.

V. Описание субкультуры «Кадеты»

Т: I see that each of you has his own interests and clothes style but there is

     something that unites all of you – you all are members of cadet’s

     brotherhood. Your image, music and values  differ from those of other

     teenagers. Let’s see in what way you differ from other young people.

     What can you say about the image of a cadet?  

Примерные ответы учащихся:

P: Cadets wear a special uniform at school. There three types of it: one is

     for celebrations, one for studies and one – for after school activities. We

     are not allowed to wear any make up or jewellry at school.

T: Do you like your school uniform?

      P:

     T: What is the attitude of other people to your school uniform? Do they like

        it or not? Aren’t you ashamed to wear it outside?

      P: …

      T : But when you are at home what kind of clothes would you like to wear?

     Do you wear any make – up?

     What accessories do you prefer?

P: …

T: What is the attitude of other people to your school uniform? Do they like

     it or not?

T: What music do you like to listen to?

P: We like to listen to different types of music. As for me I like … but each

     of us likes to listen to patriotic songs such as “Officers” by Gazmanov

     and songs of the pop group “Lube” and knows the hymn of cadets by

     heart.

T: Can you sing at least one verse of the hymn?

P:…

T: What are the values of cadets?

P: All the cadets take an oath to love their Motherland and be ready to

    defend it, to respect people who are older or younger, to help each other

    to be honest and brave, to study well and be well organized and  

    disciplined.

T: Who is you role model?

P: My role model is … He is…

VI. Подведение итогов урока. Оценка работы учащихся на уроке.

      Объяснение и запись домашнего задания: написать сочинение

на тему «Братство кадет».

Activity sheet

Task 1.  Make groups of four pupils. Read one of the descriptions of youth subcultures in London  and find it’s  specific features: image, music and values.

               (Reading for specific information)

             

Task 2. Read the following sentences and guess a representative of which tribe it may belong to. Change  the sentences into reported  speech according to the model.

           

             Model: “I love gold. I have a few gold rings but I’ve seen another I really want.” – A Ragga boy says that he loves gold and has a few gold rings but he has seen another he really wants.

             

  1. I’d like to be in sunny California now to practice skating.
  2. I want to be like Tony Hawk.
  3. I don’t like those who show off to impress people.
  4. I will go to the market to buy a South American bracelet.
  5. Yesterday I bought a crimson T-shirt at a second-hand shop.
  6. I’m happy now as I’ve got a suntan.
  7. Music of 70’s is my cup of tea.
  8. Untidy clothes are not possible for me.

Task 3. Discuss at the lesson: What youth groups are there in Tula region?

Task 4. Checking homework. Work in groups.

    Group 1. Discuss the problem:  Why do teens  join a  subculture?

                  At the lesson: answer the question, give the reasons.

  Group 2.  Make up dialogues in the following situations.

1. A: Спрашивает, почему подростки вступают в различные субкультуры.

    B: Отвечает, что по его мнению, это способ выражения их индивидуальности.

2. A: Спрашивает, почему одноклассники его собеседника носят такую необычную одежду.

    B: Отвечает, что они просто рисуются и хотят произвести впечатление на других людей.

3. A: Слышал, что в их школе появились панки и, что они поклоняются Сатане и слушают

         отвратительную музыку.

    B: Говорит, что его собеседник неправ, многие из панков хорошие и интересные люди.

      4. A: Говорит, что подружка его собеседника употребляет слишком много косметики и

         спрашивает почему.

    B: Отвечает, что так она выражает свой протест против родителей и учителей в школе.

                   At the lesson: dramatize the dialogues in pairs.

  Group 3. Discuss the problem:  Would you like to join any subculture?

                  At the lesson: answer the question, give the reasons.

Task 5. Describe the youth group Cadets . Prepare for the home composition on the topic “Brotherhood of Cadets”.

Тексты для чтения

Skater Dudes

   Unlike most teen tribes, their common interest is not always music. They dream of being in California so they can practice their jumps over and over again without the rain stopping them. Their American equivalents always end up with a suntan but skaters in London rarely do! A few have their hair made a bit more blonde so they can at least have 'that sunbleached(made lighter by the sun) look'. Luckily London's main skatepark is covered so they don't get wet. The boys' baggy trousers and hooded-tops often make them look like they haven't eaten for weeks but it does also make them look cool. The girls often have multi-coloured tight T-shirts with logos. The most important accessory, apart from that super-cool board is the T-shirt with the logo. Logos and brands are important to skaters and there are hundreds of brands with amazing designs. Tony Hawk is their favourite skater and clothing brand. Skater dudes often overlap with Nu-metal suppor-

ters (Wow, those nu-metal supporters are friends with everyone!!)

   Music: Crazy Town, Puddle of Mudd.

The Camden cool

   Camden cool kids are into a variety of things. They have their hair dyed different colours (or they do it themselves) – crimson(deep red) is a popular one at the moment. They want to save the environment and often hang out(spend time) in London's second-hand clothing shops, hunting for a bargain. They tend to mix quite expensive clothes with cheap ones. They look scruffy but in a very clean way! Their T-shirts often show their heroes who consist of people from cult TV programmes from the 1970's or people who have fought for human rights. The attraction of Camden is the market with its clothing stalls, selection of T-shirts with sparkling designs, ethnic accessories (such as beads and South American bracelets.)

   Music: everything: 70's music, Pink, alternative bands that are new.

Ragga girls and boys

   The most common place to see Ragga Girls is South London. Their

attitude to clothing is sexy and classy(expensive, in good taste). It should be tight. Scruffy(untidy) is not acceptable. Even more important than clothing is accessories - rings, chains and bracelets are essential, not just for the girls but boys too. Danyo, 16 knows some of his friends think he's crazy but he has to have the best and latest trainers and sports tops. "It's important to me. It's who I am. I've got to look good. I love gold, I have a few gold rings but I've seen another I really want. My girlfriend is the same but with handbags and shoes too." Denise, 15, has a Saturday job in a shop so she can play for the things she needs to look good. "I like to have my nails done once a fortnight. If I'm going out on Saturday I need 2 hours to grease my hair and tong(electric device that tong hair) it." Raggas like to look their best and demand that anyone they go out with looks as good as they do but without showing off. "I can't stand boys who walk around with their motorbike helmet or car keys to impress people."

   Music: Ms Dynamite, Usher. Motto: Be stylish or die!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Проектный урок "Start a reading club" /К.Кауфман,М.Кауфман "Happy English.ru-8"/

Проектный урок  «Открываем читательский клуб» Цели занятия: Развитие учебно-познавательной компетенции – использование изучаемого языка в соответствующей ситуации. Развитие социо-культурной ...

План- конспект урока 6 класс по учебнику Афанасьевой О.В. "I go to school"

План - конспект урока для 6 класс по убнику Английский язык 6 класс: учебн.для общеобразовательных учреждений/ Афанасьева О.В., Михеева И.В. - М: Дрофа 2003, глава 5Урок введение новой темы, введение ...

Конспект урока "Типы школ в Англии" по учебнику К.Кауфман "Happy English. ru" (7 класс)

Цель урока: развитие коммуникативной компетенции обучающихся по теме «Английские школы». Задачи урока: Образовательные:  познакомить обучающихся с разными типами английских школ;  учить об...

План конспект для 6 класса по учебнику "Математика 6 класс. Урок – закрепления изученного материала по теме: «Решение уравнений. Решение задач с помощью уравнений. Продолжение».

Урок – закрепления изученного материала по теме: «Решение уравнений. Решение задач с помощью уравнений. Продолжение»....