План- конспект урока по теме «Окружающая среда» на основе текста “Why throw away so much?”, проблемных ситуаций по теме, психотехнических игр.
план-конспект урока по английскому языку (8 класс) на тему

План- конспект урока

по теме «Окружающая среда» на основе текста “Why throw away so much?”, проблемных ситуаций по теме, психотехнических игр. Содержит очень подробный пошаговый материал по проведению урока. Прилагаетмя презентация.

Скачать:


Предварительный просмотр:

План- конспект урока 

по теме «Окружающая среда» на основе текста “Why throw away so much?”, проблемных ситуаций по теме, психотехнических игр.

Цели:

Учебная - закрепление навыка формирования устных лексико- грамматических высказываний по теме; формировать коммуникативные умения, необходимые в социокультурной сфере.

Развивающая – создание у обучаемых внутренней наглядности, необходимой для представления на учебном занятии определённой ситуации.

Воспитательная – формирование у обучаемых уважительного отношения к окружающей среде, месту жительства и природе в целом.

Педагогические подходы, методы и технологии: системно-деятельностный подход, проблемное обучение, игровой метод (психотехнические игры), здоровьесберегающая технология.

Оборудование, учебные материалы:

- презентация по теме “Why to throw away so much?”,

- текст “Why to throw away so much?”

- спичечный коробок.

Ход урока

      T: Good- morning, friends. At our lesson we are going to speak about our nature and place we live in.

  1. Фонетическая разминка (2-3 мин)

T: Let`s revise the sounds we are going to work with this lesson.

Звуки [kl]-recycle, [p]- pack, [h]- prohibit, [ks]- expensive, [kt]-strictly.

Повторение скороговорки (проговариваем 2 раза):

Peter Piper picked a pack of pickled pepper

A pack of pickled pepper Peter Piper picked

If Peter Piper picked a pack of pickled pepper

Where is the peck of pickled pepper,

Peter piper picked?

  1. Речевая разминка (5мин.):

T: May I ask you a question?  Do you have a clean- up day at school?

P: Yes, we do. We usually have a clean- up day in autumn and in spring.

T: What do you do during the clean-up day?

P: We usually rake and sweep around our school.

T: Do you collect garbage while having a clean-up day?

P: Yes, certainly. We collect garbage and put it into the special bins.

T: Do you put waste paper apart from plastic and glass?

P: It’s a pity but we don’t have special bins for different types of litter.

T: Do you think it’s necessary to separate different kinds of garbage?

P: Yes, I’m sure, it’s necessary to recycle it.

  1. Развитие речи. Работа с презентацией по различным видам ситуаций (ситуации- иллюстрации и ситуации- оценки).(15 мин)

Friends, look at the slides. Your task is to comment on the situations on the slides. Say who do you see and what is happening. Try to use Present Progressive Tense. (примерные ответы учащихся:

(slide1)(изображение маленькой девочки с граблями в парке)

It is obviously a clean-up day.

It may be at home or at school.

A little girl is raking.

She is working hard.

She is doing her best to help adults.

She has much work to do. (…)

(slide2)(изображение школьников на субботнике)

It is surely an autumn clean-up day at school.

Pupils and their teachers are working together.

They are sweeping and raking fallen leaves and grass using rake, brooms and shovels.

They work hard helping each other.

They try to keep environment clean. (…)

(slide 3)(изображение мальчика, ведущего большое количество собак на поводках в парке)

We see a dog- sitter walking great number of big and small dogs.

He is trying to hold them all but it’s not easy.

It is dangerous for passersby to come close, dogs can bite.

The dog-sitter should keep away from the places where people have a rest.

I believe he should walk his dogs in special places. (…)

(slide4)(изображение машины и рядом стоящей детской коляски с ребёнком)

There is a car at the pavement.

A woman is walking with her child. She is passing by the car.

They are breathing exhaust in. It’s very dangerous for their health.

They should keep away from the roads. (…)

(slide5)(изображение девушки, прикрывающей уши)

We often can’t escape various loud sounds.

Some of them come from traffic, some from stereos, mobile phones…

They damage people’s health.

 People should decrease sounds of their equipment. (…)

(slide 6)(изображение мусора в лесной зоне)

There is mass of litter thrown on the ground.

There are a lot of bottles, plastic waste, cans there.

People should put rubbish into special bins like those we can see on the next picture.

( Физкультминутка 2-3 мин.)

Развитие речи, выявление проблемной ситуации, её оценка. Способ: ролевая игра.

Новый год, утренники. В школе после очередного утренника остался мусор: бумаги, обрывки мишуры. Ребята из дежурного класса делают замечания тем, у кого был утренник.

-Why did you leave all this litter?

-It wasn’t me, it was him.

- I saw it were you.

- Ok, it was me. What then?

- Collect the paper and put it into the bin.

- I won’t do it. You are on duty,-do it yourself. (…)

Now friends, let’s discuss the situation and find the problem.

The situation is that there is litter everywhere. But those who dropped all this litter don`t want to collect it. They should follow pupils` advice and collect the litter.

  1. Работа с текстом .(10 мин)

Friends, read the text and find words or word combinations in the texts:

  1. which have a similar meaning to the following:

litter, to get rid of, to make.

b) which have the opposite meaning to the following:

to look worse, impossible, cheap.

Why to throw away so much?

Many countries bury and forget about millions of tons of rubbish every year. It is known that in one year, a European family with two children throws away about 50 kilos of paper and about 60 kilos of plastic.

The Green World reports say that in one year the average person throws away: about 70 food cans, 34 cans of pet food and about 70 drink cans.

But we don’t have to throw away all out wastepaper, glass, metal and plastic. We can also burn or recycle a lot of it. In fact waste can be wonderful stuff.

 Many things that we throw away can still be useful. In fact it’s possible to recycle 80% of domestic rubbish. We can recycle most kinds of paper, glass, metal and plastic. But only 4% of recyclable material is actually recycled. Recycling is expensive. But it saves trees and energy and protects the environment from pollution.

(Учащиеся читают текст,  находят ответы, отвечают в устной форме)

  1. Психотехническая игра «Биография спичечного коробка». Цель: формирование навыков и умений оформления высказываний типа изложения или повествования.

Ход игры: обучаемые фантазируют относительно того, как спичечный коробок делали, сколько людей участвовало в его «биографии», какой путь он проделал от состояния отработанной бумаги до окончательной формы. Рассказ от первого лица. Перед работой необходимо вспомнить правило образования предложений в страдательном залоге.

6. Домашнее задание: зафиксировать свой рассказ в письменной форме. Объём - минимум 4 предложения.

7. Подведение итогов урока.

Ярыгина Татьяна Александровна, учитель, МБОУ «СОШ с.Степановка»



Предварительный просмотр:

План- конспект урока 

по теме «Окружающая среда» на основе текста “Why throw away so much?”, проблемных ситуаций по теме, психотехнических игр.

Цели:

Учебная - закрепление навыка формирования устных лексико- грамматических высказываний по теме; формировать коммуникативные умения, необходимые в социокультурной сфере.

Развивающая – создание у обучаемых внутренней наглядности, необходимой для представления на учебном занятии определённой ситуации.

Воспитательная – формирование у обучаемых уважительного отношения к окружающей среде, месту жительства и природе в целом.

Педагогические подходы, методы и технологии: системно-деятельностный подход, проблемное обучение, игровой метод (психотехнические игры), здоровьесберегающая технология.

Оборудование, учебные материалы:

- презентация по теме “Why to throw away so much?”,

- текст “Why to throw away so much?”

- спичечный коробок.

Ход урока

      T: Good- morning, friends. At our lesson we are going to speak about our nature and place we live in.

  1. Фонетическая разминка (2-3 мин)

T: Let`s revise the sounds we are going to work with this lesson.

Звуки [kl]-recycle, [p]- pack, [h]- prohibit, [ks]- expensive, [kt]-strictly.

Повторение скороговорки (проговариваем 2 раза):

Peter Piper picked a pack of pickled pepper

A pack of pickled pepper Peter Piper picked

If Peter Piper picked a pack of pickled pepper

Where is the peck of pickled pepper,

Peter piper picked?

  1. Речевая разминка (5мин.):

T: May I ask you a question?  Do you have a clean- up day at school?

P: Yes, we do. We usually have a clean- up day in autumn and in spring.

T: What do you do during the clean-up day?

P: We usually rake and sweep around our school.

T: Do you collect garbage while having a clean-up day?

P: Yes, certainly. We collect garbage and put it into the special bins.

T: Do you put waste paper apart from plastic and glass?

P: It’s a pity but we don’t have special bins for different types of litter.

T: Do you think it’s necessary to separate different kinds of garbage?

P: Yes, I’m sure, it’s necessary to recycle it.

  1. Развитие речи. Работа с презентацией по различным видам ситуаций (ситуации- иллюстрации и ситуации- оценки).(15 мин)

Friends, look at the slides. Your task is to comment on the situations on the slides. Say who do you see and what is happening. Try to use Present Progressive Tense. (примерные ответы учащихся:

(slide1)(изображение маленькой девочки с граблями в парке)

It is obviously a clean-up day.

It may be at home or at school.

A little girl is raking.

She is working hard.

She is doing her best to help adults.

She has much work to do. (…)

(slide2)(изображение школьников на субботнике)

It is surely an autumn clean-up day at school.

Pupils and their teachers are working together.

They are sweeping and raking fallen leaves and grass using rake, brooms and shovels.

They work hard helping each other.

They try to keep environment clean. (…)

(slide 3)(изображение мальчика, ведущего большое количество собак на поводках в парке)

We see a dog- sitter walking great number of big and small dogs.

He is trying to hold them all but it’s not easy.

It is dangerous for passersby to come close, dogs can bite.

The dog-sitter should keep away from the places where people have a rest.

I believe he should walk his dogs in special places. (…)

(slide4)(изображение машины и рядом стоящей детской коляски с ребёнком)

There is a car at the pavement.

A woman is walking with her child. She is passing by the car.

They are breathing exhaust in. It’s very dangerous for their health.

They should keep away from the roads. (…)

(slide5)(изображение девушки, прикрывающей уши)

We often can’t escape various loud sounds.

Some of them come from traffic, some from stereos, mobile phones…

They damage people’s health.

 People should decrease sounds of their equipment. (…)

(slide 6)(изображение мусора в лесной зоне)

There is mass of litter thrown on the ground.

There are a lot of bottles, plastic waste, cans there.

People should put rubbish into special bins like those we can see on the next picture.

( Физкультминутка 2-3 мин.)

Развитие речи, выявление проблемной ситуации, её оценка. Способ: ролевая игра.

Новый год, утренники. В школе после очередного утренника остался мусор: бумаги, обрывки мишуры. Ребята из дежурного класса делают замечания тем, у кого был утренник.

-Why did you leave all this litter?

-It wasn’t me, it was him.

- I saw it were you.

- Ok, it was me. What then?

- Collect the paper and put it into the bin.

- I won’t do it. You are on duty,-do it yourself. (…)

Now friends, let’s discuss the situation and find the problem.

The situation is that there is litter everywhere. But those who dropped all this litter don`t want to collect it. They should follow pupils` advice and collect the litter.

  1. Работа с текстом .(10 мин)

Friends, read the text and find words or word combinations in the texts:

  1. which have a similar meaning to the following:

litter, to get rid of, to make.

b) which have the opposite meaning to the following:

to look worse, impossible, cheap.

Why to throw away so much?

Many countries bury and forget about millions of tons of rubbish every year. It is known that in one year, a European family with two children throws away about 50 kilos of paper and about 60 kilos of plastic.

The Green World reports say that in one year the average person throws away: about 70 food cans, 34 cans of pet food and about 70 drink cans.

But we don’t have to throw away all out wastepaper, glass, metal and plastic. We can also burn or recycle a lot of it. In fact waste can be wonderful stuff.

 Many things that we throw away can still be useful. In fact it’s possible to recycle 80% of domestic rubbish. We can recycle most kinds of paper, glass, metal and plastic. But only 4% of recyclable material is actually recycled. Recycling is expensive. But it saves trees and energy and protects the environment from pollution.

(Учащиеся читают текст,  находят ответы, отвечают в устной форме)

  1. Психотехническая игра «Биография спичечного коробка». Цель: формирование навыков и умений оформления высказываний типа изложения или повествования.

Ход игры: обучаемые фантазируют относительно того, как спичечный коробок делали, сколько людей участвовало в его «биографии», какой путь он проделал от состояния отработанной бумаги до окончательной формы. Рассказ от первого лица. Перед работой необходимо вспомнить правило образования предложений в страдательном залоге.

6. Домашнее задание: зафиксировать свой рассказ в письменной форме. Объём - минимум 4 предложения.

7. Подведение итогов урока.

Ярыгина Татьяна Александровна, учитель, МБОУ «СОШ с.Степановка»


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект урока: "Защита окружающей среды". ("Protection of the Environment".) УМК "Enjoy English", автор Биболетова М. З., 8 класс.

Данный план урока уникален и может подойти ко многим УМК. Тема урока очень актуальна и набор лексики подходит не только к данной возрастной группе, но и к более старшим  классам. В плане указаны ...

Конспект урокапо теме "Уравнения. Решение задач с помощью уравнений"

В работе представлен конспект интегрированного урока "математика+физика+химия+литература"....

План-конспект по теме "Действие – основа сценического искусства" с использованием проблемного обучения

Мероприятие проведено Кудриковым М.А. – педагогом-организатором ГБОУ ЦЛПДО...

Задания по теме "Проблемы окружающей среды" (на материале текста песни "Earth Song" by Michael Jackson)

Материал подходит для обсуждения темы "Проблемы окружающей среды". Способствует совершенствованию навыков монологической речи, письма. ...

План - конспект урока "Защита окружающей среды в России и Тульской области"

План - конспект урока в 7 классе по учебнику К. Кауфман, М. Кауфман "Счастливый английский.ру" по теме "Защита окружающей среды в России и Тульской области"...

"Зависимость от углеводородного сырья" (урок развития критического мышления по теме "Защита окружающей среды" на основе развития навыков чтения и письма)

Данный урок разрабатывался в рамках курса "Критическое мышление" и апробировался в 10 классе (углубленный уровень изучения, УМК "English X", Афанасьева, Михеева; Unit 3).Урок нацел...