МАТЕРИАЛЫ ДЛЯ СДАЧИ ЕГЭ
материал для подготовки к егэ (гиа) по английскому языку (10 класс) на тему
В ПОМОЩЬ УЧЕНИКАМ И УЧИТЕЛЯМ!
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
strategiya_napisaniya_pisma.odt | 41.77 КБ |
uprazhneniya_na_vse_vremena.odt | 43.77 КБ |
10-b-sp5_1_podgruppa_angliyskiy_yazyk_ermolaeva_anastasiya_vladimirovna.xls | 22 КБ |
slovoobrazovanie_dlya_uchashchihsya.odt | 132.86 КБ |
ege_2015_.odt | 242.56 КБ |
Предварительный просмотр:
Стратегии выполнения заданий раздела "Письмо"
Задание С1: Личное письмо базового уровня
На экзамене предлагается отрывок из письма от вашего возможного друга по переписке. В письме содержится некая новость и несколько вопросов, где у вас спрашивают мнения, совета и т.п.
Требуется написать письмо-ответ, начиная с вашего краткого обратного адреса в верхнем правом углу, даты под адресом, приветствия и заканчивая прощальной фразой и именем.
Нужно обязательно:
1. поблагодарить за полученное письмо;
2. прокомментировать новость, содержащуюся в письме;
3. задать вопросы, касающиеся темы новости письма;
4. ответить на все вопросы, заданные в полученном письме, дать совет, выразить своё мнение и т.д.
Советы от международного языкового центра Language Link
Важно! Требования к объему письма - 100-140 слов (считаются все слова, включая предлоги и артикли). Требования к объему нужно соблюсти обязательно. Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10%. Если в работе будет меньше 90 слов, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. Не стоит описывать лишние подробности, т.к. если вы напишете более 154 слов, то от начала отсчитают 140 слов и будут оценивать только эту часть письма.
Помните, что обязательные повторяемые элементы письма — адрес, обращение (Dear Alice), благодарность за полученное письмо (Thanks for your letter. It was great to hear from you), заключительные фразы (типа Write soon. Best wishes) и ваше имя в конце письма уже составляют около 20 слов. Заучите эти фразы и зрительно запомните схему расположения частей письма.
ОЧЕНЬ ВАЖНО! Поскольку в этой части ЕГЭ важно не только содержание, но и форма (layout), то обязательно зрительно запомнить расположение составных частей письма на странице – см. пример ниже.
Обратите внимание:
1. Обращение начинается с Dear, к которому добавляется имя.
2. Обращение пишется не посередине листа, а на его левой стороне, без отступа на красную строку.
3. Не забудьте поставить запятую (а не восклицательный знак) после обращения.
4. Поблагодарите за полученное письмо.
5. Объясните, почему вы пишете это письмо, а также о чем оно будет.
6. Ответьте на вопросы, которые вам задал автор письма в своём послании.
7. В конце письма в новом абзаце задайте адресату вопросы согласно заданию (в разобранном ниже примере это вопросы о новом доме).
8. В конце письма не забудьте написать завершающую фразу Best wishes (С наилучшими пожеланиями) или Love (Целую) на отдельной строке.
9. Не забудьте поставить запятую после Best wishes или Love.
10. На отдельной строке после завершающей фразы подпишите письмо — напишите своё имя.
11. B верхнем правом углу напишите свой адрес (адрес отправителя):
1-ая строка - Номер дома, Название улицы
2-ая строка - Город
Можно обойтись кратким адресом – улицей и городом.
12. Под адресом напишите дату написания письма в формате число, месяц год
| 6 Sadovaya St | |
Dear (1) Alice, (2) (3) | ||
Write soon. |
Предварительный просмотр:
Упражнения на все времена
Задание 1. Образуй вопросительные предложения:
Jack loves Jill. Does Jack love Jill?
1. She speaks French. ....................................................................................................................................
2. Bob has met your sister. ...........................................................................................................................
3. The wind was blowing hard. ......................................................................................................................
4. He has played tennis for two years now. ...................................................................................................
5. I am right. ...................................................................................................................................................
6. She brought him a glass of water. .............................................................................................................
7. They came to a village. ...............................................................................................................................
8. The children have had breakfast. ...............................................................................................................
9. You have heard of him. ..............................................................................................................................
10. She will do her best. ................................................................................................................................
11. The cat was lying under the table. ...........................................................................................................
12. She knows English well. ...........................................................................................................................
Задание 2. Измени вопросительные предложения в утвердительные:
Does he love her? He loves her.
1. Will they come tonight? .............................................................................................................................
2. Has Tom painted this portrait? ..................................................................................................................
3. Do you want to go to Paris? .......................................................................................................................
4. Have the girls gone home? ........................................................................................................................
5. Did they go home at six o’clock? ...............................................................................................................
6. Has he drunk all the whisky? .....................................................................................................................
7. Does Graham speak Spanish? ....................................................................................................................
8. Have they sold their old car? .....................................................................................................................
9. Did she visit Tom every day? .....................................................................................................................
10. Has she changed much? ..........................................................................................................................
Задание 3. Переведите:
We celebrate (holidays) .................................................................................................................................
We are celebrating (holidays) ........................................................................................................................
We have celebrated (holidays) ......................................................................................................................
We have been celebrating (holidays) ............................................................................................................
We celebrated (holidays) ...............................................................................................................................
We were celebrating (holidays) .....................................................................................................................
We had celebrated (holidays) ........................................................................................................................
We had been celebrating (holidays) ..............................................................................................................
We will celebrate (holidays) ..........................................................................................................................
We will be celebrating (holidays) ...................................................................................................................
We will have celebrated (holidays) ................................................................................................................
We will have been celebrating (holidays) ......................................................................................................
Задание 4. Какой английской форме соответствует русский перевод? Переведите предложения на английский. Впишите в таблицу соответствующие предложения:
| Simple | Continuous | Perfect | Perfect Continuous |
Present |
|
|
|
|
Past |
|
|
|
|
Future |
|
|
|
|
1. Я играю в бейсбол каждый день. 2. Я играл в бейсбол вчера. 3. Я буду играть в бейсбол на следующей неделе. 4. Я сейчас играю в бейсбол. 5. Я играл в бейсбол вчера в семь часов вечера. 6. Я буду играть в бейсбол завтра в семь часов вечера. 7. Мы сыграли в бейсбол. 8. Вчера к семи часам вечера я закончил играть в бейсбол. 9. Завтра к семи часам вечера я закончу играть в бейсбол. 10. Я играю в бейсбол уже пять лет, с четвертого класса. 11. Я играл в бейсбол уже час, когда вы пришли. 12. В следующем году будет три года, как я играю в бейсбол. 13. Я играю в бейсбол обычно по воскресеньям. 14. Он наблюдает, как я играю в бейсбол. 15. Я играю в бейсбол уже два часа. 16. Я сыграл в бейсбол пять матчей в этом месяце. 17. В прошлом году я часто играл в бейсбол. 18. Я играл, когда он пришел. 19. Я играл уже долго, когда пришли мои друзья. 20. Я уже сыграл в бейсбол, прежде чем мои родители приехали за мной. 21. Завтра я буду играть в бейсбол. 22. К концу месяца я сыграю пять матчей в бейсбол. 23. В то время как она будет сажать розы, я буду играть в бейсбол. 24. К тому времени, когда они получат мою телеграмму, я буду загорать на пляже уже два часа.
Задание 5. Переведите предложения на английский язык. Поставьте глагол paint (рисовать) в правильной форме.
| Simple | Continuous | Perfect | Perfect Continuous |
Present | Она рисует плакаты. ............................ ............................ | Она рисует плакат сейчас. .................................... .................................... | Она уже нарисовала этот плакат. ................................... .................................. | Она рисует плакат уже несколько часов. .................................... .................................... |
Past | Она рисовала этот плакат вчера. ............................. ............................. ............................. | Она рисовала плакат, когда он пришел. ..................................... .................................... .................................... | Она нарисовала плакат, когда он пришел. .................................. .................................. .................................. | Она рисовала плакат уже два часа, когда он пришел. .................................. .................................. .................................. |
Future | Она будет рисовать плакат завтра. .................................. .................................. .................................. .................................. | Очевидно, она будет рисовать плакат в шесть часов вечера. .................................. .................................. .................................. .................................. | Она уже нарисует плакат, до того как он придет. .................................. .................................. .................................. .................................. | Она будет рисовать несколько часов к тому времени, когда он придет. .................................. .................................. .................................. .................................. |
Задание 6. Вставьте в пропущенные места Present Perfect или Past Simple:
1. .................................................. (You/go) on holidays last year? 2. Yes, I .................................................. (go) to Spain. 3. .................................................. (you/ever/be) there? 4. I .................................................. (not/finish) my homework yet. 5. We .................................................. (not/see) him since he ....................
.............................. (leave) school. 6. We .................................................. (go) to bed early last night because we .................................................. (be) tired. 7. Kevin .................................................. (lose) his key. He .................................................. (leave) it on the bus yesterday. 8. I ................................................ (not play) tennis since I .................................................. (be) at school. 9. I think our teacher .....................
............................ (forget) about the test. He .................................................. (not say) anything about it in the last lesson. 10. Sarah .................................................. (break) her leg. She ........................................
.......... (fall) off a horse last week. 11. I ................................................... (finish) decorating my room. I .....
.............................................. (paint) it last week and I .................................................. (put) the new curtains last night. 12. Tom .................................................. (see) this film twice.
Задание 7. Составьте вопросы к предложениям с данными вопросительными словами:
1. I like reading books. What ....................................................................................................................... ? 2. I’ve got two dogs and a cat. How many .................................................................................................. ? 3. I visited Paris last year. .......................................................................................................... or London? 4. I’ve got an expensive car. What .............................................................................................................. ? 5. I bought this umbrella on Monday. When .............................................................................................. ? 6. John came late last night. Who ............................................................................................................... ? 7. Fish live in water. Where ......................................................................................................................... ? 8. I’ve sent her some flowers. What ........................................................................................................... ? 9. We bought some some fruit and cakes for the party. Why .................................................................... ? 10. I never get up early. What time ............................................................................................................ ? 11. She doesn’t like English food. What ...................................................................................................... ? 12. Something fell on the floor. What ......................................................................................................... ? 13. We used to live in a small village. Where .............................................................................................. ? 14. He’s been studying in London since November. How long ................................................................... ? 15. I have already seen Dracula. When ....................................................................................................... ? 16. I’ll have to borrow 10 pounds from Nick. Who ..................................................................................... ? 17. There are a lot of words of French origin in English. Why .................................................................... ? 18. I think he’s at home now. Where .......................................................................................................... ? 19. The British national flag is called Union Jack. What .............................................................................. ? 20. The weather was nasty yesterday. What .............................................................................................. ?
Задание 8. Раскройте скобки, употребив глаголы в нужном времени:
Barbara Cartland
Barbara Cartland is a famous love-story writer. According to the Guiness Book of Records she (be) .................................................. the best-selling author in the world.
Barbara Cartland (be born) .................................................. at the beginning of the century. She (write) .................................................. her first book when she (be) ..................................... twenty-one and it sold out as soon as it (reach) .................................................. the shops.
Since then she (write) .................................................. over 450 books, and all of them (be) .................................................. about love.
This is what Barbara says about herself: “I (be) .................................................. very organised. I (have) .................................................. 5 secretaries. I (lie) .................................................. on my sofa, (shut) ..................................................my eyes and just (tell) .................................................. the story. I (make) .................................................. very few corrections, actually. I only (cut) ......................................
the paragraphs if they (be) .................................................. too long. When I (want) ..................................
.................. a plot, I (say) .................................................. a prayer.”
At the moment Barbara Cartland (hold) .................................................. the world record for the amount of books she (sell) .................................................. .
Задание 9. Раскройте скобки, употребив глаголы в нужном времени:
Conversation
Ann: Do you like travelling?
Bill: Yes, I (like) .................................................. travelling very much. It (be) ............................................... my hobby. I always (take) .................................................. my camera with me and (take) ......................... pictures of everything that (interest) .................................................. me: the ruins of ancient buildings, the sights of cities, views of mountains, lakes, valleys, waterfalls and even animals and birds.
Ann: What countries (visit, you) .................................................. ?
Bill: Well, I (be) .................................................. to Italy, Greece, Russia and India. Some day I (go) ............ to the United States. My cousin (live) .................................................. there. She (invite) ........................... me several times already. When I (have) .................................................. enough money, I (go) ................ to the States.
Ann: I (be, never) .................................................. to any of these countries. When (be, you) .....................
..................................... in Russia?
Bill: Two years ago.
Ann: Did you go there alone?
Bill: No, I (go) .................................................. there with my father. We (visit) ...........................................
Moscow and St. Petersburg, the most beautiful cities of Russia.
Ann: I (want, always) .................................................. to travel to other countries, but I (have, not) ..........
............................... the opportunity. I (go) .................................................. to Germany in my childhood, but I (be, not) .................................................. anywhere since then.
Задание 10. Раскройте скобки, употребив настоящие времена
1. This man ________ (to be) a writer. He ________ (to write) books. He________ (to write) books since he was a young man. He already________ (to write) eight books.2. What you________ (to do) here since morning? 3. Lena is a very good girl. She always________ (to help) her mother about the house. Today she ________ (to help) her mother since morning. They already________ (to wash) the floor and (to dust) the furniture. Now they________ (to cook) dinner together. 4. He________ (to run) now. He (to run) for ten minutes without any rest. 5. What they________ (to do) now? – They ________ (to work) in the reading room. They________ (to work) there for three hours already. 6. Where he________ (to be) now? – He ________ (to be) in the garden. He ________ (to play) volleyball with his friends. They________ (to play) since breakfast time. 7. I ________ (to live) in St. Petersburg. ________ to live) in St. Petersburg since 1990. 8. This is the factory where my father ________ (to work). He________ (to work) here for fifteen years. 9. You________ (to find) your notebook? – No! I still________ (to look) for it for two hours, but ________ (not yet to find) it. 10. You ________ (to play) with a ball for three hours already. Go home and do your homework. 11. Wake up! You________ (to sleep) for ten hours already. 12. I________ (to wait) for a letter from my cousin for a month already, but________ (not yet to receive) it. 13. She already ________ (to do) her homework for two hours; but she________ (not yet to do) half of it. 14. I________ (to wait) for you since two o’clock. 15. What you ________ (to do)? – I ________ (to read). I________ (to read) for two hours already. I already ________ (to read) sixty pages. 16. It is difficult for me to speak about this opera as I________ (not to hear) it. 17. I just________ (to receive) a letter from my granny, but I________ (not yet to receive) any letters from my parents. 18. The weather________ (to be) fine today. The sun ________ (to shine) ever since we got up.
Задание 11. Откройте скобки, поставьте глаголы в Past Indefinite, the Present Perfect, the Present Indefinite or the Present Continuous.
1. Cliff usually________ (to have) six lessons every day.
2. What Linda and Charles________ (to do) in the night club now?
3. Whose friends________ (to learn) French?
4. How many times a week she ________ (to do) her morning exercises?
5. Why you ________ (not to cook) chicken for the picnic yet?
6. Where she usually________ (to travel)?
7. Who ________ (to play) the guitar in the next room now?
8. The lessons ________ (to begin) at 10 o’clock yesterday.
9. We just ________ (to listen) to classical music.
10. My friend ________ (to do) well in English.
11. Whose friend________ ( to be) in London last year?
12. What Paul ________ (to do)? He ________ (to be) an actor.
13. I________ (to get) up early yesterday morning.
14. They just________ (to tell) me about their trip to Paris.
15. Who ________ (to read) French well in your class?
16. I never ________ (to be) late for my classes yet.
17. His class usually ________ (to last) 45 miutes.
18. Which of you________ (to read ) English books? We________ (to do)
Задание 12. Выберите нужное слово.
- We ________ playing football now.
A. do b. does c. is d. are
2. There ________ much salad on the table.
a. are b. is c. do d.does
3. There ________ many bananas in the basket.
a. are b. is c. do d. does
4. there _________ a fox in the box.
a. was b. were c.do d. does
5. there _________ tigers under the table.
Задание 13. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Indefeinite, Present Continuous, Past Indefinite или Future Indefinite.
I.
- Look! Nick________ (to read) a book.
- He usually________ (to read) books at home.
- Yesterday he________ (to read) a book at school.
- I think tomorrow he. ________ (not to read)
II.
- Kate and Ann usually ________ (to go) for a walk together.
- Yesterday Ann ________ (to go) for a walk with Mary.
- Look! They ________ (to go) to us.
- They________ (to invite) us to play with them, I think.
III.
- I ________ (to be) a pupil now.
- Last year I________ (to be) a pupil too.
- Next year I________ (to be) a pupil of the 4th form.
IV.
- I usually________ (to get up) at 7 o`clock.
- I ________ (to get up) at 6 o`clock yesterday.
- Tomorrow I ________ (to get up) early too.
- I________ (to do) my homework now.
V.
- My mother (to cook) dinner every day.
- She (to cook) a tasty cake last Sunday.
- She (to cook) fish now.
- She says she (to cook) chops womorrow.
Задание 14. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Indefinite, Present Perfect, Present Continuous, Past Indefinite или Future Indefinite.
I.
- Our classes usually ________ (begin) at 8.30 in the morning.
- The first lesson ________ (not to begin) yet.
- I ________ (spend) my last weekend well.
- I think we________ (travel) to the seaside next summer.
- The pupils ________ (have) a break now.
II.
- My mother________ (buy) a lot of bananas yesterday.
- We just________ (eat) all the bananas.
- I think she ________ (buy) some more bananas tomorrow.
- Usually my dog ________ (not to eat) fruit.
- My dog ________ (eat) meat now.
III.
- We newer________ (swin) in the ocean.
- We ________ (swim) in the lake very often last summer.
- My friend centainly________ (swim) in the Black Sea next month.
- We usually ________ (go) swimming to the swimming pool.
- look at the boys! They________ (swim) on such a cold day.
Тест 1.
Определите название формы по приведенным примерам.
- has taken
- is lost
- will be coming
- have been reading
- understood
- understood
- should be considered
- should realize
- were applauding
- will have been working
- has been called
- should have bought
- had been playing
- are answering
- will have helped
- were being built
- shall have been shown
- had won
- should be leaving
- will be invited
- had been reached
- would have been closed
- is being asked
- will appreciate
- would have been talking
- were sent
Тест 2
Образуйте соответствующие формы от данных глаголов.
- Past Continuous (swim)
- Future Perfect (learn)
- Present Simple (cut)
- Past Continuous Passive (construct)
- Future Continuous (watch)
- Present Perfect Continuous (walk)
- Past Simple (stand)
- Present Simple Passive (do)
- Future Perfect Passive (read)
- Future Simple Passive (lose)
- Future-in-the-Past Continuous (find)
- Present Perfect (wait)
- Past Perfect Passive (see)
- Future Simple (decide)
- Present Continuous Passive (invent)
- Future-in-the Past Simple Passive (hear)
- Past Perfect (begin)
- Future-in-the Past Perfect Passive (use)
- Present Continuous (have)
- Past Simple Passive (meet)
- Future Perfect Continuous (work)
- Future-in-the-Past Simple (get)
- Present Perfect Passive (write)
- Past Perfect Continuous (organize)
- Future-in-the-Past Perfect (bring)
- Future-in-the-Past Perfect Continuous (fish)
Задание 15. выберите правильный глагол
Example: Kate ______(set/sat) her clothes on the chair a few minutes ago. — set
1. They ________(hanged/hung) the picture on the wall.
2. Ken ________(lay/laid) his shaving brush on the shelf.
3. I_________ (found/founded) the address you wanted.
4. We were so tired after Saturday's party, we _________(lied/ lay) in bed all Sunday morning.
5. When he _________(set/sat) his glass on the table, he spilled a little drink.
Задание 16. Употребите необходимый вспомогательный глагол в следующих вопросах. Найдите на них ответы в правой колонке.
1. … you know his name? | a. No, I didn’t. I don’t like onion even now. |
2. … they visit the museum yesterday? | b. Of course. They read two books a year. |
3. … you family watch TV tomorrow? | c. Yes, he did. He sold three packager. |
4. … his sister learn in the academy& | d. Sorry, but I don’t. Maybe John knows. |
5. … you lose your wallet last week? | e. Sure, we will. We like to watch TV in the garden. |
6. … they buy a car two days ago? | f. I think, he won’t. He will be busy in the garden. |
7. … Ben Jordan go to the cinema with us next Sunday? | g. No, they didn’t. They wanted to buy a Pontiac, but there were only Fords. |
8. … your students read English books in the original every year? | h. Yes, I did. And not only my wallet. I also lost my driving license and keys. |
9. … you like onion when a child? | i. Yes, they did. It was very interesting. |
10. … he sell a tour package yesterday? | j. No, she doesn’t. She is a schoolgirl. |
Обзорная таблица
Видовременные формы английского глагола в действительном залоге
| Simple | Progressive | Perfect | Perfect Progressive |
| Констатация факта | Процесс | Завершенность | Процесс уже в течении некоторого периода времени |
Present | V, V-s
I write. Я пишу (часто). | AmIs V-ing Are I am writing. Я пишу (сейчас). | Have Has V3
I have written. Я написал (сегодня, уже, только что). | HaveHas been V-ing
I have been writing. Я пишу (уже час, с 2 часов).
|
Past | V-ed, V2
I wrote. Я (на)писал (вчера, 2 дня тому назад). | WasWere V-ing
I was writteng. Я писал (вчера в 3 часа, когда он вошел). | Had V3
I had written. Я написал (вчера к 3 часам, до того как он пришел) | Had been V-ing
I had been writing. Я писал (уже 2 часа, когда он пришел). |
Future | Will (shall) V
I will(shall) write
Я напишу, буду писать завтра. | Will (shall) be V-ing
I will (shall) be writing.
Я буду писать (завтра в 3 часа). | Will (shall) have V3
I will (shall) have written.
Я напишу(завтра к 3 часам, до того как он придет) | Will (shall) have been V-ing I will (shall) have been writing.
Я буду писать (завтра уже 3 часа, когда он придет). |
Задание 17. Поставьте глаголы в нужную форму.
1. - Where are your parents?
- They________ (watch) TV.
2. Sue always________ (arrive) at work early.
3. Tom was tired last night so he________ (go) to bed early.
4. Kate got married when she________ (to be) 23.
5. The phone________ (ring) while Ann________ (cook) dinner.
6. Mark and Liz are friends. They________ (know) other since childhood.
7. I ________ (phone) you tomorrow!
8. The students ________ (have) different subjects at college.
9. They________ (finish) the building of a summer house by last year.
10. Take the book. I________ (read) it already.
Задание 18. Опровергните утверждения.
11. She is married._________________________________________________________
12. She works in a supermarket. ______________________________________________
13. They usually go to university by bus. ________________________________________
14. Yesterday at 7 o’clock she was playing tennis. _________________________________
15. The students are discussing the film. ________________________________________
16. Mary came to the party. __________________________________________________
17. They will go to south next summer. _________________________________________
18. He was an artist in the past. ________________________________________________
19. He has written a report already. _____________________________________________
20. He had passed all exams by last Monday. ______________________________________
Задание 20. Исправьте ошибки.
21. He don’t go to school. He is only 5 years old.
22. He hasn’t written a report yesterday.
23. The boy shall read a book tomorrow.
24. He study at college.
25. You sings well.
26. She doesn’t eats after six o’clock.
27. She not like to cook very much.
28. We buy some new furniture yesterday.
29. He read a book when the telephone rang.
30. He didn’t written a report by yesterday.
Задание 21. Определите название формы по приведенным примерам.
1. has taken _______________________
2. goes . _______________________
3. is lost_______________________
4. will be coining_______________________
5. have been rending_______________________
6. understood_______________________
7. should be considered_______________________
8. should realize_______________________
9. were applauding_______________________
10. will have been working_______________________
11. hens been called_______________________
12. should have bought_______________________
13. had been playing_______________________
14. are answering_______________________
15. will have helped_______________________
16. were being built_______________________
17. shall have been shown_______________________
IS. had won_______________________
19. should be leaving_______________________
20. will be invited_______________________
21. had been reached_______________________
22. would have been closed_______________________
28. is being asked_______________________
24. will appreciate_______________________
25. would have been talking_______________________
26. were sent_______________________
Задание 22. Образуйте соответствующие формы от данных глаголов
I, . Past Continuous _______________________ (swim)
2. Future Perfect _______________________ (learn)
3. Present Simple _______________________ (cut)
4. Past Continuous Passive _______________________ (construct)
5. Future Continuous _______________________ (watch)
6. Present Perfect Continuous _______________________ (walk)
7. Past Simple _______________________ (stand)
8. Present Simple Passive _______________________ (do)
9. Future Perfect Passive _______________________ (read)
10. Future Simple Passive_______________________ (lose)
11. Future-in-the-Past Continuous _______________________ (find)
12 Present Perfect _______________________ (wait)
13. Past Perfect Passive _______________________ (see)
14. Future Simple _______________________ (decide)
15. Present Continuous Passive_______________________ (invent)
16. Future-in-the Past Simple Passive _______________________ (hear)
17. Past Perfect _______________________ (begin)
18. Future-in-the Past Perfect Passive_______________________ (use)
19. Present Continuous _______________________ (have)
20. Past Simple Passive _______________________ (meet)
21. Future Perfect Continuous _______________________ (work)
22. Future-in-the-Past Simple _______________________ (get)
23. Present Perfect Passive _______________________ (write)
24. Past Perfect Continuous_______________________ (organize)
Задание 23. Определите, в каком из прошедших времен переводится каждое из предложений группы:
a) Past Simple b) Past Progressive
с) Past Perfect d) Past Perfect Continuous
1.
1) Вчера вечером я гладила.
2) Я гладила вчера в 5 часов вечера.
3) Я уже погладила белье, когда муж пришел с работы.
4) Я гладила уже полчаса, когда утюг вдруг сломался
2.
1) Вчера мы играли в шахматы с 2 до 3.
2) Мы сыграли три партии к 6 часам вечера.
3) Вчера мы играли в шахматы.
4) Мы играли 20 минут, когда мне позвонил мой коллега и мне пришлось уйти.
3.
1) Мэри печатала статью уже довольно долго, когда пришел электрик, и ей пришлось прерваться.
2) Она печатала статью вчера весь вечер.
3) Она напечатала статью к четвергу, последнему дню сдачи.
4) На прошлой неделе Мэри закончила печатать статью.
4.
1) В пятницу Алекс купил себе мобильный телефон.
2) Он выбирал телефон полчаса, прежде чем купил его.
3) Алекс покупал телефон, в то время как его жена выбирала посудомоечную машину.
4) После того как Алекс купил телефон, он решил купить еше и факс.
5.
1) Джейн н Питер смотрели телевизор, когда зазвонил телефон.
2) Они смотрели телевизор уже час, когда пришла Моника.
3) Как только они посмотрели свою любимую программу, они пошли
Задание 24. Определите, в каком из настоящих времен переводится каждое из предложений группы:
a) Present Simple b) Present Progressive
d) Present Perfect Progressive с) Present Perfect
1.
Я часто читаю исторические романы.
Я прочитала интереснейший роман Вальтера Скотта.
Сейчас я читаю книгу Мориса Дрюона.
Я читаю эту книгу с понедельника.
2.
Сегодня холодно, идет снег
Зимой нередко идет снег.
Снег идет со вчерашнего вечера.
Снег прошел, и на улицах города лежат огромные сугробы.
3.
Анна учит английский язык с 2000 года.
Она уже выучила его основные грамматические особенности.
Анна сейчас занята, она учит английский.
Анна изучает английский язык.
4.
Уже 7 часов, а я все еще готовлю ужин!
В нашей семье, как правило, я готовлю ужин.
Извини, я тороплюсь, я еще не приготовила ужин.
Я готовлю ужин уже 2 часа: сегодня к нам придут гости.
5.
Бабушка вяжет варежки.
Бабушка связала новую пару варежек.
Бабушка вяжет варежки уже неделю.
Она вяжет варежки своим внукам каждую зиму.
6.
Дик сделал зарядку и сейчас собирается принять душ.
Он делает зарядку каждое утро.
Он делает зарядку, не мешай ему.
Дик делает зарядку уже 20 минут и скоро закончит.
7.
Моя подруга работает переводчиком, она переводит тексты.
Она переводит этот текст уже давно, он очень сложен.
Мне придется перезвонить позже, она переводит текст.
Она перевела этот текст, но ей надо подготовить еще один.
Задание 25. Из английских грамматических форм выберите ту форму глагола, которую вы употребили бы при переводе следующих русских предложений:
1. Какую статью вы сейчас переводите
a) translate б) have been translating
2. Вчера в восемь часов я переводил статью,
a) translated б) will translate
3. Сколько статей вы перевели в этом году?
a have translated б) translated
4. Он переводит статьи очень хорошо,
a) is translating б) translates
5. Завтра в семь часов вечера я буду переводить статью,
a) shall translate б) shall have translated
6. Скоро я переведу эту статью.
a) shall translate б) shall be translating
7. Вчера я перевел одну статью.
a) translated б) was translating
8. Я уже перевел половину статьи до того, как вы пришли,
a) had translated б) was translating
9. Я переводил статью уже час, когда вы пришли.
a) had been translating б) was translating
Задание 26.
I. Поставьте глаголы в нужную форму.
1. Where are your parents?
- They (watch) TV.______________________________________________________________________
2. Sue always (arrive) at work early.________________________________________________________
3. Tom was tired last night so he (go) to bed early.____________________________________________
4. Kate got married when she (to be) 23____________________________________________________
5. The phone (ring) while Ann (cook) dinner._________________________________________________
6. Mark and Liz are friends. They (know) each other since childhood.____________________________________________________________________________
7. I (phone) you tomorrow!_______________________________________________________________
8. The students (have) different subjects at college.___________________________________________
9. They (finish) the building of a summer house by last year._________________________________________________________________________________
10. Take the book. I (read) it already._______________________________________________________
II. Опровергните утверждения
1. She is married._______________________________________________________________________
2. She works in a supermarket____________________________________________________________
3. They usually go to university buy bus.____________________________________________________
4. Yesterday at 7 o’clock she was playing tennis.______________________________________________
5. The students are discussing the film now._________________________________________________
6. Mary came to the party._______________________________________________________________
7. They will go to the south next summer.___________________________________________________
8. He was an artist in the past.____________________________________________________________
9. He has written a report already._________________________________________________________
10. He had passed all exams by last Monday._________________________________________________
III. Исправьте ошибки
1. He don’t go to school. He is only 5 years old._______________________________________________
2. He hasn’t written a report yesterday._____________________________________________________
3. The boy shall read a book tomorrow._____________________________________________________
4. He study at college.___________________________________________________________________
5. You sings well._______________________________________________________________________
6. She doesn’t eats after six o’clock.________________________________________________________
7. She not like to cook very much._________________________________________________________
8. We buy some new furniture yesterday.___________________________________________________
9. He read a book when the telephone rang._________________________________________________
10. He didn’t written a report by yesterday.__________________________________________________
IV. Выберите нужный вариант
1. Margaret … go to the bank yesterday
a) hadn’t
b) didn’t
c) wasn’t
2. Cars are expressive. They … a lot of money.
a) costs
b) cost
c) have cost
3. I drink black coffee but I … drink white coffee
a) didn’t
b) doesn’t
c) don’t
4. Today it is warm, but yesterday the weather … cold
a) were
b) was
c) are
5. This time last year we .. in Paris
a) was
b) are
c) were
6. He … cleaned the room, when his mother came home.
a) has
b) had
c) was
7. He… driving very fast when the police stopped me.
a) were
b) did
c) was
8. He … cleaning the room, when his friend came to him.
a) were
b) was
c) had
9. If you are not well, go bed early, and you … feel better tomorrow.
a) are
b) will
c) shall
10. Switch off the gas. The water ... already.
a) boils
b) have boiled
c) has boiled
Задание 27. Какая форма глагола будет употреблена при переводе следующих предложений?
1. Памела пишет письмо своему брату.
a) writes b) is writing c) has written d) has been writing
2. Памела пишет письмо своему брату уже полчаса.
a) writes b) is writing c) has written d) has been writing
3. Памела пишет письма брату каждую неделю.
a) writes b) is writing c) has written d) has been writing
4. Памела написала письмо своему брату и садится пить чай
a) writes b) is writing c) has written d) has been writing
5. Сегодня я слушал новости и могу рассказать тебе о выборах в Якутии
a) listen b) am listening c) have listened d) have been listening
6. Сейчас 3 часа дня, я слушаю новости.
a) listen b) am listening c) have listened d) have been listening
7. Я слушаю новости уже 45 минут, но репортажа о конкурсе красоты ещё не было.
a) listen b) am listening c) have listened d) have been listening
8. Я всегда слушаю новости днём, в 3 часа.
a) listen b) am listening c) have listened d) have been listening
9. Зайди позже, она принимает ванну.
a) has b) is having c) has had d) has been having
10. Она принимает ванну вечером, перед сном.
a) has b) is having c) has had d) has been having
11. Она принимает ванну уже полчаса. Боюсь, её придётся поторопить.
a) has b) is having c) has had d) has been having
12. Она только что приняла ванну и идёт спать.
a) has b) is having c) has had d) has been having
Задание 28.
Откройте скобки
1. Mary (to speak) _______to me when her little brother (to throw) ______her bag out of the window.
2. A few days later while he (to have) _________tea, the postman (to bring) _______him a letter from his friend.
3. As soon as I (to see) _____him, I (to understand) _____________that he (to work) _______hard. He (to write) _______something and (not to notice) __________anything.
4. When you friend (to return) _______from the south? She (to return) ______yesterday. You (to go) _____to the station to meet her? No, I (to do) __________, I (to be) _________busy.
5. As soon as I (to hear) ___________a cry, I (to run) _________out of the room and (to see) __________that a child (to lie) _______on the ground and (to cry) ___________- What (to happen) ___________? –Why you (to cry) __________? –You (to hurt) _________ yourself? I asked.
6. Della (to hurry) _________from shop to shop looking for a present for Jim.
7. The other day my sister and I (to go) __________shopping together. We (to enter) __________a big shop in Arbat street. While my sister (to choose) ____________a new hat, I (to look for) ____________a pair of gloves.
8. The moment he (to hear) ___________ the news, Jim (to call) __________ me by telephone.
9. Just as I (to leave) _______for home, a student (to stop) _________me in the hall.
10. When I last (to see) ________her she (to hurry) __________along the road to the station. I (to ask) _________her where she (to go) ___________ and she (to say) ________London, but I don’t think she (to tell) _______ the truth because there (not to be) __________any train to London at that time.
Настоящее, совершённое и прошедшее неопределённое время
Контрольная работа 14
Вариант 1.
1. Вставьте вместо точек глаголы в настоящем совершённом или прошедшем неопределённом времени.
1. …(You / go) on holidays last year?
2. Yes, I … (go) to Spain.
3. … (you / ever / be) there?
4. I … (not / finish) my homework yet.
5. We … (not / see) him since he … (leave) school.
6. We … (go) to bed early last night because we … (be) tired.
2. Вставьте вместо точек fore или since.
1. I’ve know John … we were at school.
2. I’ve wore contract lenses … five years.
3. We’ve lived un France … over ten years now.
4. I’ve been here … 5 o’clock.
5. I’ve had this dress … Christmas.
3. Составьте вопросы к предложениям с данными вопросительными словами.
1. I like reading books. What …?
2. I’ve got two dogs and a cat. How many …?
3. I visited Paris last year. Did … or London?
4. I’ve got an expressive car. What …?
5. I bought this umbrella on Monday. When …?
Вариант 2.
1. Вставьте вместо точек глаголы в настоящем совершённом или прошедшем неопределённом времени.
1. Kevin … (lose) his key. He … (leave) it on the bus yesterday.
2. I … (not play) tennis since I … (be) at school.
3. I think our teacher … (forget) about the test! He … (not say) anything about it in the last lesson!
4. Sarah … (break) her leg. She … (fall) off a horse last week.
5. I … (finish) decorating my room. I … (paint) it last week and I … (put) the new curtains last night.
6. Tom … (see) this film twice.
2. Вставьте вместо точек fore или since.
1. I’ve been in Asia … seven years.
2. I’ve worked at school … 1993.
3. I’ve known Tom … five years.
4. I’ve been to America … July, 1989.
5. I’ve not seen you … a long time.
3. Составьте вопросы к предложениям с данными вопросительными словами.
1. John came late last night. Who …?
2. Fish live in water. Where…?
3. I’ve go sent her some flowers. What …?
4. We bought some fruit and cakes for the party. Why…?
5. I newer get up early. What time …?
Test 4
1. He (watch) TV now.
2. He (prepare) lessons regularly.
3. He (too be) at home in this time.
4. They (buy) tickets to Moscow (already).
5. Look, now he (make) a mistake.
6. She (to be) always late for her lessons.
7. Have you (buy) the dictionary?
8. She (play) the piano well.
9. She (play) the guitar?
10. She not (play) the guitar?
11. She (play) the piano now.
12. She (play) the piano already.
13. My daughter often (look) at these pictures.
14. My grandfather (work) in the garden now.
15. I know you (sing) very well.
16. Listen, somebody (sing) in the next room.
17. I (read not) this article yet.
18. You friend (study) at music school.
19. She often (make) mistakes in English.
20. He (make) 3 mistakes in English.
21. – What is he doing? – He (speak) over the phone.
22. My mother (cook) dinner I your family?
23. My mother (cook) a cake in the kitchen.
24. – Let’s bye a box of chocolates. – I (bye) it (already).
25. My mother (work) at the hospital.
26. My child (sleep) twice a day.
27. They (not go) to the south in summer.
28. They (prefer) to rest in the country.
Откройте скобки
1. Mary (to speak) _______to me when her little brother (to throw) ______her bag out of the window.
2. A few days later while he (to have) _________tea, the postman (to bring) _______him a letter from his friend.
3. As soon as I (to see) _____him, I (to understand) _____________that he (to work) _______hard. He (to write) _______something and (not to notice) __________anything.
4. When you friend (to return) _______from the south? She (to return) ______yesterday. You (to go) _____to the station to meet her? No, I (to do) __________, I (to be) _________busy.
5. As soon as I (to hear) ___________a cry, I (to run) _________out of the room and (to see) __________that a child (to lie) _______on the ground and (to cry) ___________- What (to happen) ___________? –Why you (to cry) __________? –You (to hurt) _________ yourself? I asked.
6. Della (to hurry) _________from shop to shop looking for a present for Jim.
7. The other day my sister and I (to go) __________shopping together. We (to enter) __________a big shop in Arbat street. While my sister (to choose) ____________a new hat, I (to look for) ____________a pair of gloves.
8. The moment he (to hear) ___________ the news, Jim (to call) __________ me by telephone.
9. Just as I (to leave) _______for home, a student (to stop) _________me in the hall.
10. When I last (to see) ________her she (to hurry) __________along the road to the station. I (to ask) _________her where she (to go) ___________ and she (to say) ________London, but I don’t think she (to tell) _______ the truth because there (not to be) __________any train to London at that time.
Закончите предложения. Используйте Past Simple или Past Continuous.
1. David (to come in) ________when the children (to write) _________a dictation.
2. Mike (to phone) ________ me, when I (to have) _________breakfast.
3. Mary (to speak) __________to me when her little brother (to throw) ________her bag out of the window.
4. We (to meet) __________them when we (to stand) _______at the bus stop.
5. She (to buy) _______a present for her Granny when I (to see) _______her.
6. When his parents (to have) _______dinner Tom (to arrive) ________.
7. He (to sleep) ______when his mother (to come) _______back.
8. A few days later while he (to have) ________tea, the postman (to bring) _________him a letter from his friend.
9. When the teacher (to come) _________into the classroom, the children (to sit) ________ at their desks.
10. One day while she (to read) ________ a book, a big black fly (to sit down) _________on her book.
Предварительный просмотр:
Префиксы
Префиксы с отрицательным значением
Префиксы с отрицательным значением — un-, in-, dis-, non-.
Un-
comfortable — uncomfortable,
limited — unlimited.
Префикс un— иногда присоединяется к глаголам для выражения противоположного действия:
to load — to unload,
to lock — to unlock.
In-
ability — inability,
complete — incomplete.
Перед l префикс in— превращается в il-, перед r — в ir-,
а перед m и p — в im-:
legal — illegal,
regular — irregular,
patient — impatient.
Dis—
Этот префикс выражает отрицание или противоположное действие:
отрицание противоположное действие
to like — to dislike, to appear — to disappear,
honest — dishonest, to arm — to disarm.
Non—
Слова с префиксом non- чаще всего пишутся через дефис:
conductor — non-conductor.
Префиксы с разными значениями
Префикс | Значение | Соответствие русской приставке | Примеры |
anti- | отрицание | анти- противо- | fascist — anti-fascist |
co- | между, взаимно | со- | existence — coexistence |
counter- | контр- | attack — counterattack | |
ex- | бывший | экс- | champion — |
en- | делать | rich — enrich | |
inter- | между, среди, взаимно | интер- | national — international |
mis- | неправильно, неверно | to understand — | |
over- | сверх, чрезмерно | пере- | to load — |
post- | после (противоположен по значению префиксу pre-) | пост- | war — postwar |
pre- | перед, ранее | до- | historic — prehistoric |
re- | снова, заново, вновь | пере- | to read — to reread |
sub- | под | под-, суб- | division — subdivision |
ultra- | ультра-, сверх | short — ultrashort | |
under- | недостаточно(противоположен по значению префиксу over-) | недо- | to pay — |
Суффиксы
Суффиксы существительных
Суффикс | Значение | Примеры |
—age | а) действие, условие или результат; | to marry — marriage acre — acreage |
-ance, | процесс, состояние или свойство | important — importance |
-dom | абстрактные и собирательные существительные, обозначающие: |
king — kingdom free — freedom |
-ее | лицо, на которое направлено действие | to address — addressee |
—er, | действующее лицо | to sell — seller |
-ery, | а) место; | to bind — bindery slave — slavery |
-hood | а) состояние, общественное положение; | child — childhood saint — sainthood |
-ian | национальная принадлежность | Russia — Russian |
-ician | лицо по роду работы, занятий | mathematics — mathematician |
-ion, | а) действие, процесс, состояние; | to transform — transformation |
—ism | отвлеченные имена существительные | Marx — Marxism |
—ist | профессия, принадлежность | to type — typist |
-ment | a) действие, процесс, состояние; | to move — movement |
-ness | качество или состояние | hарру — happiness |
-ship | а) положение человека в обществе; звание, должность, титул; | captain — captainship aaaaaaaa comrade — comradeship citizen — citizenship |
-ute, | а) процесс, состояние; свойства; абстрактное понятие; | to depart — departure portrait — portraiture |
-y | абстрактные и собирательные существительные | soldier — soldiery |
Exercises
1. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса —er или —or. Переведите на русский язык.
To act, to conduct, to compose, to direct, to drive, to fight, to found, to invent, to lead, to mine, to read, to report, to speak, to teach.
2. Образуйте от данных слов существительные при помощи суффиксов —ist, —ism, —ian. Переведите на русский язык.
Art, social, type, capital, music, international, piano, electric, Canada, Russia.
3. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса —ment. Переведите на русский язык.
To improve, to measure, to disappoint, to pave, to announce, to agree, to state, to govern, to require, to arrange, to move, to develop, to achieve.
4. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффиксов —ion, —ation, —sion, —ssion, —tion. Переведите на русский язык.
To collect, to combine, to connect, to dictate, to include, to introduce, to produce, to restrict, to submit.
5. Образуйте от данных прилагательных существительные с помощью суффикса —ness. Переведите на русский язык.
Bitter, absolute, damp, cold, dark, kind, happy, weak.
6. Образуйте как можно больше существительных, используя префиксы и суффиксы из таблицы. Можно пользоваться словарем.
Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — существительными.
7.
More and more often people are told not to be in direct sunlight, because ultraviolet (1)________ | aaaaaaaa LAY aaaaaaaa ENVIRON |
8.
(1)__________ are proud of their Constitution. It | AMERICA
AMEND aaaaaaaa aaaaaaaa |
9.
Lord Byron (1788-1824) didn’t live a long life. He was an aristocrat and a fashionable man. But he loved (1)_________ and a simple country life. His (2)_________ attracted Britain and all Europe. He brought to his (3)_________ romanticism of his times. He was talented and handsome, noble and brave. (4)_________ admired him. In 1812 he became famous after the (5)__________of his autobiographic poem “Childe Harold”. |
FREE LONDON |
10.
I always wanted to be a great (1)_________. I had the dreams of discovering a new drug that would save the lives of hundreds of people. Unfortunately | SCIENCE aaaaaaaa INVENT aaaaaaaa |
11.
The trade union (1) _____________ has a long and important history in Britain, but since 1980 the influence of trade unions has declined dramatically. Trade union (2)_____________ has fallen because | MOVE aaaaaaaa
ABLE STOP |
Суффиксы прилагательных
Суффикс | Значение | Примеры |
-able | а) возможность осуществления; | to change — changeable |
-al | подобие, сходство, обладание некоторым сходством | addition — additional |
-an, | принадлежность к какой-нибудь народности, родовому клану; идеологическому течению, научной школе и т. п | Arab — Arabian |
-ant, | соответствующие существительные имеют суффиксы –ant и -ent | importance — important |
-ar | обладание чем-то, сходство с чем-то | circle — circular |
-ary, | качество | diet — dietary |
-en | сделанный из чего-либо | wood — wooden |
-er | сравнительная степень прилагательных | big — bigger |
-ern | прилагательные, образованные от названий сторон света | east — eastern |
-ese | национальность или язык | China — Chinese |
-est | превосходная степень прилагательных | tall — the tallest |
-ic | состав, структура чего-либо, отношение к чему-либо | drama — dramatic |
—ish | а) национальная принадлежность; | Scotland — Scottish |
-ive | относящийся к, принадлежащий, связанный с | nature — native |
-ful | наличие качества | beauty — beautiful |
-less | отсутствие качества | hope — hopeless |
-ous | обладающий данным свойством, признаком, характеристикой в значительной степени | danger — dangerous |
-y | качество | stone — stony |
Exercises
1. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффиксов —full и —less. Переведите их на русский язык.
Aim, care, beauty, hope, doubt, fruit, use, power, thank, harm, colour.
2. Образуйте от данных глаголов прилагательные при помощи суффиксов —able и —ible. Переведите их на русский язык.
To change, to eat, to compare, to convert, to profit, to read, to comfort, to respect, to expect.
3. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса —al. Переведите на русский язык.
Centre, culture, form, intellect, post, accident, comic.
4. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса —y. Переведите на русский язык.
Cloud, dirt, fog, frost, rain, sun, thirst, wind.
5. Образуйте как можно больше прилагательных, используя префиксы и суффиксы из таблицы. Можно пользоваться словарем.
Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — прилагательными.
6.
All my classmates say that I’m (1)________. I enjoy wearing (2)________ clothes. I like to look smart and (3)________. We can’t go through life with the same hairstyle or make-up. It’s very (4)_________ | TREND
MATERIALIST EXTRAVAGANCE |
7.
For (1)_________ people, the ‘Far East” is the broad coast along the Pacific Ocean, facing Alaska in the | RUSSIA
MARSH
SIBERIA |
8.
Water pollution is a serious (1)________ problem today. “Water, water everywhere, not any drop to drink,” said the sailor from Coleridge’s poem describing to a friend how awful it was to be without drinking water on a ship in the middle of the ocean. It is strange to think that the water around his ship was probably quite safe to drink. It was (2)________ — but not polluted. The sea waters today are much more (3)_________ . Many seas are used for | ECOLOGY
SALT DANGER |
9.
The United States is a large country with many (1)__________ natural wonders. It goes from the shores of the Atlantic Ocean to the islands of Hawaii in the Pacific, and from cold, snowy (2)__________ Alaska to (3)_________ Florida in the southeast. Also, it has many kinds of land — (4)________ coasts, dry empty deserts, (5)__________ rivers, wide plains and grasslands, lakes of all sizes, high mountains, great forests, sunny beaches and lands of (6)__________ winter. More than 250 million people live in the US. But the country is very big, so there is still a lot of open space and (7)_______ scenery outside the cities. Americans have tried to save many of the most (8)__________ wild areas of the United States. There are a lot of parks, forests and wildlands where you can enjoy the beauty and power of wild America. The Grand Canyon, Yosemite Valley, and Yellow-stone are among the most (9)________. | DIFFER aaaaaaaa aaaaaaaa NATURE BEAUTY
aaaaaaaa |
10. Переведите следующие слова, выделите в них суффиксы и префиксы. Назовите часть речи.
Brotherhood, helpless, boredom, unequal, drinkable, golden, leader, Japanese, secondary, anti-fascist, similar, peacemaker, surgery, furniture, comical, convenient, acceptable, achievement, anonymous, academician, Georgian, disarmament, witty, hysterical, Buddhism, coexistence, scientific, materialist, radiant, rootless, international, measurement, underground, creature, dirty, agrarian, absoluteness, yellowy, inventor, technical, various, tactless, comradeship, creature, reddish.
Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — существительными и прилагательными.
11.
Alan Alexander Milne, the youngest of the family’s three sons, went to Westminster School at the age of 11 and then went on to Cambridge to become a (1)__________ . But he never did. Instead he became (2)_________ of the university journal “Granta” in which he published some of his light (3)_________ poems. Then he went to London hoping to earn his living as a (4)_______. By and by London magazines began to publish his (5)________ works, and in 1905 he published his first book, a shilling paper-back (6)_________ of humorous essays. Aged only 24 he was given a post of (7)________ editor of the (8)__________ magazine “Punch”. |
aaaaaaaa HUMOUR COLLECT ASSIST FAME |
12.
The Olympic Games are an (1)___________ sports festival that began in ancient Greece. The (2)_________ Greek games took place every fourth year for several hundred years, until they were brought to an end in the early (3)__________ era. The Olympic games were renewed in 1896, and since then they have been staged every fourth years, except during World War I and World War II. Perhaps the main (4)_________ between ancient and modern Olympics is that for the ancient Greeks the Games were a way of saluting their gods, when the modern Games are a manner of saluting the (5)________ talents of people of all nation. The original Olympics included (6)__________ in music, oratory, and theatre (7)_________ as well. The modern Games haven’t got them, but they represent a lot more sports than before. For two weeks and a half any international conflicts must be stopped and replaced with friendly competitions. This is the noble idea on which the modern Olympic (8)________ is based. | NATION ORIGIN CHRIST
DIFFER aaaaaaaa aaaaaaaa
aaaaaaaa |
13.
The people of the United States are a (1)________ | MIX DIFFER aaaaaaaa aaaaaaaa CELEBRATE |
14.
Isn’t it (1)_________ to discover new places? Travel has always been a part of people’s (2)__________. | WONDER
TOUR BUSY aaaaaaaa |
15.
There are amateur cricket clubs all over England, but there is a big (1)_________ between the amateur and the (2)_________ cricketer. The amateur cannot get money for the game. The professional (3)_________ is in a much (4)__________ class. He has to learn many kinds of skills. He has to be an athlete, to run fast and jump and turn like a gymnast. He must be (5)___________, and must not let other (6)_____________ be (7)__________ with him. | aaaaaaaa CRICKET HIGH aaaaaaaa |
16.
This museum is the world’s (1)_______ museum of (2)_________ arts. It houses many of the world’s (3)_________ treasures. Here you’ll find the national collection of (4)_________, furniture, music instruments, textiles and dress, ceramics and glass, silver and (5)_________ from European and non-western countries. | FINE JEWEL |
17.
Action films? What a bore! Criminals, shooting, (1)________. Nothing else. I agree that such films have the right to exist. They have some positive features. They are dynamic, (2)________ and full of special effects. But they are (3)_________. I can’t believe one man can win over the Mafia. Some people watch (4)_________ to cool off and such | aaaaaaaa DRAMA VIOLENT NERVE |
Суффиксы глаголов
Глагол несет значение соответствующего прилагательного или существительного, на основе которого он сформирован.
Суффикс | Значение | Примеры |
-ate | делать, осуществлять | active — activate |
—en | действие, придающее качество, выраженное в основе глагола | sharp — to sharpen |
—fy, | делать, осуществлять, превращать | simple — simplify |
-ize(AE), | вести себя подобно, проводить ту или иную политику или производить действие | private — privatize |
Exercises
1. Образуйте от данных прилагательных глаголы, используя суффикс —en. Переведите на русский язык.
Black, sharp, short, red, soft, deep, dark, bright, weak white, sweet, wide.
2. Образуйте от данных прилагательных глаголы, используя суффикс —fy. Переведите на русский язык.
Simple, pure, beauty, solid, identic(al), false intense.
3. Образуйте от данных существительных глаголы, используя суффикс —ize(ise). Переведите на русский язык.
Character, crystal, sympathy, agony, apology.
Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — глаголами.
4.
Like many modern developed countries, The United Kingdom has a mixed economy. This means that some sectors of economy are operated by the government and some are operated by private business. Since World War II, Britain has worked to (1)_________ |
EQUAL MAXIMUM
aaaaaaaa |
Суффиксы наречий
Суффикс | Значение | Примеры |
-ly | наречие с тем же качеством, что и слово, от которого оно образовано | bad — badly |
-wards, | направление или направленность | after — afterwards |
Exercises
1. Образуйте наречия при помощи суффикса —ly и переведите их.
Silent, wide, cruel, happy, rapid, quick, part, first, extreme.
Суффиксы числительных
Суффикс | Значение | Примеры |
-teen | числительные от 13 до 19 | six — sixteen |
—ty | десятки | six — sixty |
-th | порядковые числительные | six — sixth |
Exercises
1. Напишите противоположное по значению слово, используя префиксы. Можно пользоваться словарем.
Appear, kind, join, equal, normal, credible, friendly, employed, trust, cover, known, use, important, honest, professional, safe, fair, pleased, emotional, pack, correct, agree, possible, regular, understand, definite, legal, like, advice.
2. Выделите словообразующие элементы, исходное слово, определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите на русский язык.
Weakly — weakness — to weaken, bitterly — bitterness, unhappy —
happily — happiness, suddenly — suddenness, equally — unequal — equality, to enrich — enrichment, patiently — impatient — patience, irresponsible — responsibility, unstable — stability — to stabilize — stabilization, harmful — harmless — harmlessness, glorious — inglorious –to glorify, to discontinue — continuation — continual — continually, relation — relative — relatively, attractive — unattractive — attraction.
Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами. Подумайте над следующими вопросами:
1) Каким членом предложения является пропущенное слово?
2) Какой частью речи этот член предложения выражен (обратите внимание на исходную форму слова, напечатанную заглавными буквами на полях)?
3) Какая грамматическая форма образуется по контексту?
4) Каковы особенности правописания этой формы?
3.
The individual states all have (1)________ forms of government with a senate and a house. There is only one (2)_________, Nebraska, which has only one (3)________ body of 49 senators. All have (4)________ branches headed by state governors and (5)_________ court systems. Each state has its own constitution. But all must respect the federal laws and not make laws that interfere with the laws of the other states. The | REPUBLIC ECEPT
RESPONSIBLE |
4.
Bike (1)_________ appeared in Russia with the (2)___________ of Moscow motorbike club ‘Night Wolves’. (3)__________ it was founded on May 31,1989. But the core of it appeared in the early 80s. A (4)__________ in Russia prefers a heavy bike like Harley Davidson and a leather jacket. The club is so (5)________ not only in Russia | CULTURE BIKE FAME |
5.
Football (soccer) is the (1)________ sport, and British club teams are often (2)________ in Europe. But British football today has a bad fame at home and abroad, because of the (3)_________ of some groups of fans who get drunk and fight with each other. Most British fans (4)_________ violence and help the police to put an end to it. | NATION aaaaaaaa LIKE |
6.
In Britain people (1)________ pay compliments on the things they like about the people they are talking to. They also expect to hear “Thank you!” in response to a compliment. Besides, they add something to keep the (2)________ going. In Britain people usually do not (3)_________ with compliments. Sometimes they pay a compliment in return. Too many compliments may be interpreted as (4)_______. But not enough compliments may be interpreted as a sign of (5)_________. | USUAL
CONVERSE aaaaaaaa LIKE |
7.
Every year more than eleven million tourists visit Britain. In fact, tourism is an (1)__________ industry, employing thousands of people. Most (2)__________ come in the summer months when they can expect good weather. Tourists (3)_________ spend a few days in London, then go on to other well-known cities. Perhaps the least visited places in England are old (4)_________ towns. But many people think that nineteenth-century cities show the (5)_________ of Britain. The (6)_________ of the past is to be still seen in their old streets. | aaaaaaaa VISIT USUAL aaaaaaaa |
Test
1. Выделите словообразующие элементы, исходное слово, определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите на русский язык.
Patiently — impatient — patience, unstable — stability — to stabilize — stabilization, possibly — impossible — possibility, inattention — attentive — attentively, helpless — helplessly — helplessness, limitation — unlimited — limitless, to coexist — existent — existence — coexistence, to disappear — to reappear — appearance — disappearance.
2. Образуйте как можно больше существительных, используя префиксы
и суффиксы из таблицы.
3. От данных прилагательных образуйте прилагательные, используя префиксы in-, un-, il-, ir-, im-, dis-, ultra-.
Happy, honest, patient, comfortable, legal, short, possible, modern, responsible, direct, logical.
4. Образуйте прилагательные, используя суффиксы —able, -al, -ant, -ent,
-ful, -ish,-less.
To differ, to eat, to compare, brown, care,
to resist, use, fruit, home, to resist, form, shame.
5. Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами.
The English language is (1)________ growing and changing. No one has ever included every word from the language in a single dictionary. To do that would mean to (2)_______ the dictionary every day, which is (3)________. But people have a lot of (4)________ about the growing and (5)________of the language, its (6)_________ . Scholars have (7)________ ideas of how any new (8)________ contributes to the process of new words (9)________. When people are faced with a new (10)________ and they do not have a word for its (11)________, they sometimes make up one. But no one makes a formal (12)________ about it. | CONSTANT
WRITE ADOPT DECIDE |
Предварительный просмотр:
1) задание 1 базового уровня сложности – прочитать вслух отрывок из информационного или научно-популярного, стилистически нейтрального текста (1 балл);
Пример первого задания, взят из ФИПИ, нажмите, чтобы увеличить
2) задание 2 базового уровня сложности – задать 5 прямых вопросов на определенную тему (путешествия, покупки, еда, транспорт, занятия спортом и т.д.). Экзаменуемому предлагаются визуальный стимул и ключевые слова (о чем надо спросить); за это задание можно получить 5 баллов;
Задание второго базового уровня, нажмите, чтобы увеличить
3) задание 3 базового уровня сложности – рассказать другу о сделанной Вами фотографии, почему Вы сделали ее и почему хотите показать ее другу (одна фотография из трех на выбор), целых 7 баллов можно получить!
Задание 3 базового уровня, выбрать картинку и описать. Нажмите, чтобы увеличить
4) задание 4 высокого уровня сложности – сравнить 2 предложенные фотографии (например, пляжный отдых и турпоход), выявить сходства, различия и рассказать о своих предпочтениях (7 баллов)
Задание 4 высокого уровня, сравнение двух фотографий
Как будет проводиться устная часть экзамена?
Устная часть ЕГЭ по иностранным языкам будет проводиться в компьютеризированной форме, без участия экзаменатора-собеседника, с постоянным присутствием в аудитории организатора, отвечающего за соблюдение процедуры и техническую часть.
Во время ответа экзаменуемого (до 15 минут, включая время подготовки – по 1,5 минуты для каждого их четырех заданий) ведется аудиозапись ответа.
На экзамене общая инструкция по процедуре экзамена и инструкции к каждому заданию устной части предъявляются экзаменуемому на экране компьютера, визуальные опоры (фото и картинки) даются в цвете.
Предусмотрена настройка уровня записи. Идет отсчет времени, и на экране постоянно присутствует надпись, сколько минут и секунд остается для подготовки или ответа
Как будут оценивать говорение?
Оценивание проводят два специально подготовленных эксперта на основе критериев и схем оценивания.
Задание 1 (чтение текста вслух)
Нажмите, чтобы увеличить
Задание 2 (составить вопросы)
Нажмите на картинку, чтобы увеличить
Задание 3 и 4 (описание и сравнение фотографий)
Нажмите на картинку, чтобы увеличить
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
материалы для подготовки учащихся к сдаче ГИА и ЕГЭ
В этой папке я собираю все найденные мной материалы для подготоки учащихся к выпускным экзаменам. Это огромный банк аргументов, примеров, схем, сайтов для успешной сдачи экзаменов....
Комплекс материалов для подготовки к сдаче ЕГЭ по биологии
материал поможет в подготовке к экзамену по наиболее сложным темам курса биология...
материалы по подготовке учащихся к сдаче ГИА , устная часть
SKILLS TO BE TESTEDThe student is expected to demonstrate her/his ability to:- elicit the needed information by asking questions- maintain and conclude the conversations- be active and polite...
Материалы для подготовки учащихся 9-х классов к сдаче ОГЭ.
Эти материалы помогут преподавателям, работающим в 9-х классах в подборе различных заданий по геометрии. Они распределены по темам....
Образец сдачи диагностических материалов
В каком виде следует сдать диагностику уровня воспитанности и мониторинг личностного роста....
Демонстрационные материалы для подготовки учащихся к сдаче ГВЭ.
Сборник необходимых формул для выпускников 9 классов....
Контрольно-измерительные материалы для сдачи академической задолженности по русскому языку в 6 классе
Контрольно-измерительные материалы для сдачи академической задолженности по русскому языку в 6 классе за 2016-2017 уч.г. (переводная итоговая аттестация)...