МАТЕРИАЛЫ ДЛЯ СДАЧИ ЕГЭ
материал для подготовки к егэ (гиа) по английскому языку (10 класс) на тему

Ермолаева Анастасия Владимировна

В ПОМОЩЬ УЧЕНИКАМ И УЧИТЕЛЯМ!

Скачать:


Предварительный просмотр:

Стратегии выполнения заданий раздела "Письмо"

Задание С1: Личное письмо базового уровня

На экзамене предлагается отрывок из письма от вашего возможного друга по переписке. В письме содержится некая новость и несколько вопросов, где у вас спрашивают мнения, совета и т.п.

Требуется написать письмо-ответ, начиная с вашего краткого обратного адреса в верхнем правом углу, даты под адресом, приветствия и заканчивая прощальной фразой и именем.

Нужно обязательно:

1.      поблагодарить за полученное письмо;

2.      прокомментировать новость, содержащуюся в письме;

3.      задать вопросы, касающиеся темы новости письма;

4.      ответить на все вопросы, заданные в полученном письме, дать совет, выразить своё мнение и т.д.

Советы от международного языкового центра Language Link

Важно! Требования к объему письма - 100-140 слов (считаются все слова, включая предлоги и артикли). Требования к объему нужно соблюсти обязательно. Допустимое отклонение от заданного объёма составляет 10%. Если в работе будет меньше 90 слов, то задание проверке не подлежит и оценивается в 0 баллов. Не стоит описывать лишние подробности, т.к. если вы напишете более 154 слов, то от начала отсчитают 140 слов и будут оценивать только эту часть письма.

Помните, что обязательные повторяемые элементы письма — адрес, обращение (Dear Alice), благодарность за полученное письмо (Thanks for your letter. It was great to hear from you), заключительные фразы (типа Write soon. Best wishes) и ваше имя в конце письма уже составляют около 20 слов. Заучите эти фразы и зрительно запомните схему расположения частей письма.

ОЧЕНЬ ВАЖНО! Поскольку в этой части ЕГЭ важно не только содержание, но и форма (layout), то обязательно зрительно запомнить расположение составных частей письма на странице – см. пример ниже.

Обратите внимание:

1.      Обращение начинается с Dear, к которому добавляется имя.

2.      Обращение пишется не посередине листа, а на его левой стороне, без отступа на красную строку.

3.      Не забудьте поставить запятую (а не восклицательный знак) после обращения.

4.      Поблагодарите за полученное письмо.

5.      Объясните, почему вы пишете это письмо, а также о чем оно будет.

6.      Ответьте на вопросы, которые вам задал автор письма в своём послании.

7.      В конце письма в новом абзаце задайте адресату вопросы согласно заданию (в разобранном ниже примере это вопросы о новом доме).

8.      В конце письма не забудьте написать завершающую фразу Best wishes (С наилучшими пожеланиями) или Love (Целую) на отдельной строке.

9.      Не забудьте поставить запятую после Best wishes или Love.

10.   На отдельной строке после завершающей фразы подпишите письмо — напишите своё имя.

11.   B верхнем правом углу напишите свой адрес (адрес отправителя):

1-ая строка - Номер дома, Название улицы
2-ая строка -
 Город

Можно обойтись кратким адресом – улицей и городом.

12.   Под адресом напишите дату написания письма в формате число, месяц год

 

6 Sadovaya St
Dmitrov
 (11)
18 May 2009 (12)

Dear (1) Alice, (2) (3)
Thanks for your letter. It was great to hear from you. (4) In your letter you asked me about my summer holidays. Well, I had a very good time! (5)
In June I stayed at home because I had exams at school. Luckily the weather was nice and warm and at the weekend my parents and I went to our country house. We went sunbathing and swimming in the lake near there.
In July I went to a summer camp. It was fantastic. I made a lot of new friends. Every day we went swimming in the river, and we played different games. There was a disco every night. Once we went hiking in the forest for two days. We cooked our meals on the fire and at night we sat around the fire, sang songs and told stories. (6)
Are you happy with your new house? Is it bigger than your old house? Have you got a room of your own? Please tell me more about it. (7)

Write soon.
Love, (8) (9)
Tanya (10)



Предварительный просмотр:

Упражнения на все времена

Задание 1. Образуй вопросительные предложения:

Jack loves Jill.            Does Jack love Jill?

1. She speaks French. ....................................................................................................................................  

2. Bob has met your sister.  ...........................................................................................................................

3. The wind was blowing hard. ...................................................................................................................... 

4. He has played tennis for two years now. ...................................................................................................

5. I am right. ...................................................................................................................................................

6. She brought him a glass of water. .............................................................................................................

7. They came to a village. ...............................................................................................................................

8. The children have had breakfast. ...............................................................................................................

9. You have heard of him. ..............................................................................................................................

10. She will do her best.  ................................................................................................................................

11. The cat was lying under the table. ...........................................................................................................

12. She knows English well. ...........................................................................................................................

 

Задание 2. Измени вопросительные предложения в утвердительные:

Does he love her?              He loves her.

1. Will they come tonight? .............................................................................................................................

2. Has Tom painted this portrait? .................................................................................................................. 

3. Do you want to go to Paris? .......................................................................................................................

4. Have the girls gone home? ........................................................................................................................

5. Did they go home at six o’clock? ...............................................................................................................

6. Has he drunk all the whisky? .....................................................................................................................

7. Does Graham speak Spanish? .................................................................................................................... 

8. Have they sold their old car? .....................................................................................................................

9. Did she visit Tom every day? .....................................................................................................................

10. Has she changed much? ..........................................................................................................................

 

Задание 3. Переведите:

 

We celebrate (holidays) .................................................................................................................................

We are celebrating (holidays) ........................................................................................................................

We have celebrated (holidays) ......................................................................................................................

We have been celebrating (holidays) ............................................................................................................

We celebrated (holidays) ...............................................................................................................................

We were celebrating (holidays) .....................................................................................................................

We had celebrated (holidays) ........................................................................................................................

We had been celebrating (holidays) ..............................................................................................................

We will celebrate (holidays) ..........................................................................................................................

We will be celebrating (holidays) ...................................................................................................................

We will have celebrated (holidays) ................................................................................................................

We will have been celebrating (holidays) ......................................................................................................

 

  

 

 

Задание 4. Какой английской форме соответствует русский перевод? Переведите предложения на английский. Впишите в таблицу соответствующие предложения:

 

 

Simple

Continuous

Perfect

Perfect Continuous

Present

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Past

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Future

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Я играю в бейсбол каждый день. 2. Я играл в бейсбол вчера. 3. Я буду играть в бейсбол на следующей неделе. 4. Я сейчас играю в бейсбол. 5. Я играл в бейсбол вчера в семь часов вечера. 6. Я буду играть в бейсбол завтра в семь часов вечера. 7. Мы сыграли в бейсбол. 8. Вчера к семи часам вечера я закончил играть в бейсбол. 9. Завтра к семи часам вечера я закончу играть в бейсбол. 10. Я играю в бейсбол уже пять лет, с четвертого класса. 11. Я играл в бейсбол уже час, когда вы пришли. 12. В следующем году будет три года, как я играю в бейсбол. 13. Я играю в бейсбол обычно по воскресеньям. 14. Он наблюдает, как я играю в бейсбол. 15. Я играю в бейсбол уже два часа. 16. Я сыграл в бейсбол пять матчей в этом месяце. 17. В прошлом году я часто играл в бейсбол. 18. Я играл, когда он пришел. 19. Я играл уже долго, когда пришли мои друзья. 20. Я уже сыграл в бейсбол, прежде чем мои родители приехали за мной. 21. Завтра я буду играть в бейсбол. 22. К концу месяца я сыграю пять матчей в бейсбол. 23. В то время как она будет сажать розы, я буду играть в бейсбол. 24. К тому времени, когда они получат мою телеграмму, я буду загорать на пляже уже два часа.

 

Задание 5. Переведите предложения на английский язык. Поставьте глагол paint (рисовать) в правильной форме.

 

 

Simple

Continuous

Perfect

Perfect Continuous

Present

Она рисует плакаты.

............................

............................

Она рисует плакат сейчас.

....................................

....................................

Она уже нарисовала этот плакат.

...................................

..................................

Она рисует плакат уже несколько часов.

....................................

....................................

Past

Она рисовала этот плакат вчера.

.............................

.............................

.............................

Она рисовала плакат, когда он пришел.

.....................................

....................................

....................................

Она нарисовала плакат, когда он пришел.

..................................

..................................

..................................

Она рисовала плакат уже два часа, когда он пришел.

..................................

..................................

..................................

Future

Она будет рисовать плакат завтра.

..................................

..................................

..................................

..................................

Очевидно, она будет рисовать плакат в шесть часов вечера.

..................................

..................................

..................................

..................................

Она уже нарисует плакат, до того как он придет.

..................................

..................................

..................................

..................................

Она будет рисовать несколько часов к тому времени, когда он придет.

..................................

..................................

..................................

..................................

 

Задание 6. Вставьте в пропущенные места Present Perfect или Past Simple:

 

1. .................................................. (You/go) on holidays last year? 2. Yes, I .................................................. (go) to Spain. 3. .................................................. (you/ever/be) there? 4. I .................................................. (not/finish) my homework yet. 5. We .................................................. (not/see) him since he ....................

.............................. (leave) school. 6. We .................................................. (go) to bed early last night because we .................................................. (be) tired. 7. Kevin .................................................. (lose) his key. He .................................................. (leave) it on the bus yesterday. 8. I ................................................ (not play) tennis since I .................................................. (be) at school. 9. I think our teacher .....................

............................ (forget) about the test. He .................................................. (not say) anything about it in the last lesson. 10. Sarah .................................................. (break) her leg. She ........................................

.......... (fall) off a horse last week. 11. I ................................................... (finish) decorating my room. I .....

.............................................. (paint) it last week and I .................................................. (put) the new curtains last night. 12. Tom .................................................. (see) this film twice.

 

 

Задание 7. Составьте вопросы к предложениям с данными вопросительными словами:

 

1. I like reading books. What ....................................................................................................................... ? 2. I’ve got two dogs and a cat. How many .................................................................................................. ? 3. I visited Paris last year.  .......................................................................................................... or London? 4. I’ve got an expensive car. What .............................................................................................................. ? 5. I bought this umbrella on Monday. When .............................................................................................. ? 6. John came late last night. Who ............................................................................................................... ? 7. Fish live in water. Where ......................................................................................................................... ? 8. I’ve sent her some flowers. What ........................................................................................................... ? 9. We bought some some fruit and cakes for the party. Why .................................................................... ? 10. I never get up early. What time ............................................................................................................ ? 11. She doesn’t like English food. What ...................................................................................................... ? 12. Something fell on the floor. What ......................................................................................................... ? 13. We used to live in a small village. Where .............................................................................................. ? 14. He’s been studying in London since November. How long ................................................................... ? 15. I have already seen Dracula. When ....................................................................................................... ? 16. I’ll have to borrow 10 pounds from Nick. Who ..................................................................................... ? 17. There are a lot of words of French origin in English. Why .................................................................... ? 18. I think he’s at home now. Where .......................................................................................................... ? 19. The British national flag is called Union Jack. What .............................................................................. ? 20. The weather was nasty yesterday. What .............................................................................................. ?

 

Задание 8. Раскройте скобки, употребив глаголы в нужном времени:

 

Barbara Cartland

 

Barbara Cartland is a famous love-story writer. According to the Guiness Book of Records she (be) .................................................. the best-selling author in the world.

Barbara Cartland (be born) .................................................. at the beginning of the century. She (write) .................................................. her first book when she (be) ..................................... twenty-one and it sold out as soon as it (reach) .................................................. the shops.

Since then she (write) ..................................................  over 450 books, and all of them (be) .................................................. about love.

This is what Barbara says about herself: “I (be) .................................................. very organised. I (have) .................................................. 5 secretaries. I (lie) .................................................. on my sofa, (shut) ..................................................my eyes and just (tell) .................................................. the story. I (make) .................................................. very few corrections, actually. I only (cut) ......................................

the paragraphs if they (be) .................................................. too long. When I (want) ..................................

.................. a plot, I (say) .................................................. a prayer.”

At the moment Barbara Cartland (hold) .................................................. the world record for the amount of books she (sell) .................................................. .

 

Задание 9. Раскройте скобки, употребив глаголы в нужном времени:

 

Conversation

Ann: Do you like travelling?

Bill: Yes, I (like) .................................................. travelling very much. It (be) ............................................... my hobby. I always (take) .................................................. my camera with me and (take) ......................... pictures of everything that (interest) .................................................. me: the ruins of ancient buildings, the sights of cities, views of mountains, lakes, valleys, waterfalls and even animals and birds.

Ann: What countries (visit, you) .................................................. ?

Bill: Well, I (be) .................................................. to Italy, Greece, Russia and India. Some day I (go) ............ to the United States. My cousin (live) .................................................. there. She (invite) ........................... me several times already. When I (have) .................................................. enough money, I (go) ................ to the States.

Ann: I (be, never) .................................................. to any of these countries. When (be, you) .....................

..................................... in Russia?

Bill: Two years ago.

Ann: Did you go there alone?

Bill: No, I (go) .................................................. there with my father. We (visit) ...........................................

Moscow and St. Petersburg, the most beautiful cities of Russia.

Ann: I (want, always) .................................................. to travel to other countries, but I (have, not) ..........

............................... the opportunity. I (go) .................................................. to Germany in my childhood, but I (be, not) .................................................. anywhere since then.

 

Задание 10. Раскройте скобки, употребив настоящие времена

1. This man ________ (to be) a writer. He ________ (to write) books. He________  (to write) books since he was a young man. He already________  (to write) eight books.2. What you________  (to do) here since morning? 3. Lena is a very good girl. She always________ (to help) her mother about the house. Today she ________ (to help) her mother since morning. They already________  (to wash) the floor and (to dust) the furniture. Now they________  (to cook) dinner together. 4. He________  (to run) now. He (to run) for ten minutes without any rest. 5. What they________  (to do) now? – They ________  (to work) in the reading room. They________  (to work) there for three hours already. 6. Where he________  (to be) now? – He ________ (to be) in the garden. He ________ (to play) volleyball with his friends. They________  (to play) since breakfast time. 7. I ________ (to live) in St. Petersburg. ________ to live) in St. Petersburg since 1990. 8. This is the factory where my father ________ (to work). He________  (to work) here for fifteen years. 9. You________  (to find) your notebook? – No! I still________  (to look) for it for two hours, but ________ (not yet to find) it. 10. You ________ (to play) with a ball for three hours already. Go home and do your homework. 11. Wake up! You________  (to sleep) for ten hours already. 12. I________  (to wait) for a letter from my cousin for a month already, but________  (not yet to receive) it. 13. She already ________ (to do) her homework for two hours; but she________  (not yet to do) half of it. 14. I________  (to wait) for you since two o’clock. 15. What you ________ (to do)? – I ________ (to read). I________  (to read) for two hours already. I already ________ (to read) sixty pages. 16. It is difficult for me to speak about this opera as I________  (not to hear) it. 17. I just________  (to receive) a letter from my granny, but I________  (not yet to receive) any letters from my parents. 18. The weather________  (to be) fine today. The sun ________ (to shine) ever since we got up.

  

Задание 11. Откройте скобки,  поставьте глаголы в Past Indefinite, the Present Perfect, the Present  Indefinite or the Present Continuous.

1.       Cliff usually________  (to have) six lessons every day.

2.       What Linda and Charles________  (to do) in the night club now?

3.       Whose friends________  (to learn) French?

4.       How many times a week she ________ (to do) her  morning exercises?

5.       Why you ________ (not to cook) chicken for the picnic yet?

6.       Where she usually________  (to travel)?

7.       Who ________  (to play) the guitar in the next room now?

8.       The lessons ________ (to begin) at 10 o’clock yesterday.

9.       We just ________ (to listen) to classical music.

10.   My friend ________ (to do) well in English.

11. Whose friend________  ( to be) in  London last year?

12.  What Paul ________ (to do)? He ________ (to be) an actor.

13.  I________  (to get) up early yesterday morning.

14.  They just________  (to tell) me about their trip to Paris.

15.  Who ________ (to read) French well in your class?

16.  I never ________ (to be) late for my classes yet.

17.  His class usually ________ (to last) 45 miutes.

18.  Which of you________  (to read ) English books? We________  (to do)

 

Задание 12. Выберите нужное слово.

  1. We ________ playing football now.

A. do      b. does    c. is    d. are

     2.  There ________ much salad on the table.

a. are    b. is        c. do      d.does

     3.  There ________ many bananas in the basket.

a. are    b. is        c. do      d. does

     4.  there _________ a fox in the box.

a. was                   b. were                c.do                       d. does

     5. there _________ tigers under the table.


 

Задание 13. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Indefeinite, Present Continuous, Past Indefinite или Future Indefinite.

I.

  1. Look! Nick________  (to read) a book.
  2. He usually________  (to read) books at home.
  3. Yesterday he________  (to read) a book at school.
  4. I think tomorrow he. ________ (not to read)

II.

  1. Kate and Ann usually ________ (to go) for a walk together.
  2. Yesterday Ann ________ (to go) for a walk with Mary.
  3. Look! They ________ (to go) to us.
  4. They________  (to invite) us to play with them, I think.

III.

  1. I ________ (to be) a pupil now.
  2. Last year I________  (to be) a pupil too.
  3. Next year I________  (to be) a pupil of the 4th form.

IV.

  1. I usually________  (to get up) at 7 o`clock.
  2. I ________ (to get up) at 6 o`clock yesterday.
  3. Tomorrow I ________ (to get up) early too.
  4. I________  (to do) my homework now.

V.

  1. My mother (to cook) dinner every day.
  2. She (to cook) a tasty cake last Sunday.
  3. She (to cook) fish now.
  4. She says she (to cook) chops womorrow.

 

Задание 14. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Indefinite, Present Perfect, Present Continuous, Past Indefinite или Future Indefinite.

I.

  1. Our classes usually ________ (begin) at 8.30 in the morning.
  2. The first lesson ________ (not to begin) yet.
  3. I ________ (spend) my last weekend well.
  4. I think we________  (travel) to the seaside next summer.
  5. The pupils ________ (have) a break now.

II.

  1. My mother________  (buy) a lot of bananas yesterday.
  2. We just________  (eat) all the bananas.
  3. I think she ________ (buy) some more bananas tomorrow.
  4. Usually my dog ________ (not to eat) fruit.
  5. My dog ________ (eat) meat now.

III.

  1. We newer________  (swin) in the ocean.
  2. We ________ (swim) in the lake very often last summer.
  3. My friend centainly________  (swim) in the Black Sea next month.
  4. We usually ________ (go) swimming to the swimming pool.
  5. look at the boys! They________  (swim) on such a cold day.

 

Тест 1.
Определите название формы по приведенным примерам.

  1. has taken
  2. is lost
  3. will be coming
  4. have been reading
  5. understood
  6. understood
  7. should be considered
  8. should realize
  9. were applauding
  10. will have been working
  11. has been called
  12. should have bought
  13. had been playing
  14. are answering
  15. will have helped
  16. were being built
  17. shall have been shown
  18. had won
  19. should be leaving
  20. will be invited
  21. had been reached
  22. would have been closed
  23. is being asked
  24. will appreciate
  25. would have been talking
  26. were sent

 

Тест 2
Образуйте соответствующие формы от данных глаголов.

  1. Past Continuous (swim)
  2. Future Perfect (learn)
  3. Present Simple (cut)
  4. Past Continuous Passive (construct)
  5. Future Continuous (watch)
  6. Present Perfect Continuous (walk)
  7. Past Simple (stand)
  8. Present Simple Passive (do)
  9. Future Perfect Passive (read)
  10. Future Simple Passive (lose)
  11. Future-in-the-Past Continuous (find)
  12. Present Perfect (wait)
  13. Past Perfect Passive (see)
  14. Future Simple (decide)
  15. Present Continuous Passive (invent)
  16. Future-in-the Past Simple Passive (hear)
  17. Past Perfect (begin)
  18. Future-in-the Past Perfect Passive (use)
  19. Present Continuous (have)
  20. Past Simple Passive (meet)
  21. Future Perfect Continuous (work)
  22. Future-in-the-Past Simple (get)
  23. Present Perfect Passive (write)
  24. Past Perfect Continuous (organize)
  25. Future-in-the-Past Perfect (bring)
  26. Future-in-the-Past Perfect Continuous (fish)

 

 

 

Задание 15. выберите правильный глагол

Example: Kate ______(set/sat) her clothes on the chair a few minutes ago. — set

1. They ________(hanged/hung) the picture on the wall.

2. Ken ________(lay/laid) his shaving brush on the shelf.

3. I_________ (found/founded) the address you wanted.

4. We were so tired after Saturday's party, we _________(lied/ lay) in bed all Sunday morning. 

5. When he _________(set/sat) his glass on the table, he spilled a little drink.

 

Задание 16. Употребите необходимый вспомогательный глагол в следующих вопросах. Найдите на них ответы в правой колонке.

1. … you know his name?

a. No, I didn’t. I don’t like onion even now.

2. … they visit the museum yesterday?

b. Of course. They read two books a year.

3. … you family watch TV tomorrow?

c. Yes, he did. He sold three packager.

4. … his sister learn in the academy&

d. Sorry, but I don’t. Maybe John knows.

5. … you lose your wallet last week?

e. Sure, we will. We like to watch TV in the garden.

6. … they buy a car two days ago?

f. I think, he won’t. He will be busy in the garden.

7. … Ben Jordan go to the cinema with us next Sunday?

g. No, they didn’t. They wanted to buy a Pontiac, but there were only Fords.

8. … your students read English books in the original every year?

h. Yes, I did. And not only my wallet. I also lost my driving license and keys.

9. … you like onion when a child?

i. Yes, they did. It was very interesting.

10. … he sell a tour package yesterday?

j. No, she doesn’t. She is a schoolgirl.

Обзорная таблица

Видовременные формы английского глагола в действительном залоге

 

Simple

Progressive

Perfect

Perfect Progressive

 

Констатация факта

Процесс

Завершенность

Процесс уже в течении некоторого периода времени

Present

V, V-s

 

 

I write.

Я пишу (часто).

AmIs           V-ing

Are

I am writing.

Я пишу (сейчас).

Have

Has        V3

 

I have written.

Я написал (сегодня, уже, только что).

HaveHas        been V-ing

 

I have been writing.

Я пишу (уже час, с 2 часов).

 

Past

V-ed, V2

 

 

I wrote.

Я (на)писал (вчера, 2 дня тому назад).

WasWere     V-ing

 

I was writteng.

Я писал (вчера в 3 часа, когда он вошел).

Had V3

 

 

I had written.

Я написал (вчера к 3 часам, до того как он пришел)

Had been V-ing

 

 

I had been writing.

Я писал (уже 2 часа, когда он пришел).

Future

Will (shall) V

 

I will(shall) write

 

 

Я напишу, буду писать завтра.

Will (shall) be V-ing

 

I will (shall) be writing.

 

Я буду писать (завтра в 3 часа).

Will (shall) have V3

 

I will (shall) have written.

 

Я напишу(завтра к 3 часам, до того как он придет)

Will (shall) have been V-ing

I will (shall) have been writing.

 

Я буду писать (завтра уже 3 часа, когда он придет).

 

Задание 17. Поставьте глаголы в нужную форму.

1.        - Where are your parents?

 - They________ (watch) TV.

2.       Sue always________ (arrive) at work early.

3.       Tom was tired last night so he________ (go) to bed early.

4.       Kate got married when she________ (to be) 23.

5.       The phone________ (ring) while Ann________ (cook) dinner.

6.       Mark and Liz are friends. They________ (know) other since childhood.

7.       I ________ (phone) you tomorrow!

8.       The students ________ (have) different subjects at college.

9.       They________ (finish) the building of a summer house by last year.

10.   Take the book. I________ (read) it already. 

 

Задание 18. Опровергните утверждения.

11.   She is married._________________________________________________________

12.   She works in a supermarket. ______________________________________________

13.   They usually go to university by bus. ________________________________________

14.   Yesterday at 7 o’clock she was playing tennis. _________________________________

15.   The students are discussing the film. ________________________________________

16.   Mary came to the party. __________________________________________________

17.   They will go to south next summer. _________________________________________

18.   He was an artist in the past. ________________________________________________

19.   He has written a report already. _____________________________________________

20.   He had passed all exams by last Monday. ______________________________________

 

Задание 20. Исправьте ошибки.

21.   He don’t go to school. He is only 5 years old.

22.   He hasn’t written a report yesterday.

23.   The boy shall read a book tomorrow.

24.   He study at college.

25.   You sings well.

26.   She doesn’t eats after six o’clock.

27.   She not like to cook very much.

28.   We buy some new furniture yesterday.

29.   He read a book when the telephone rang.

30.   He didn’t written a report by yesterday.


Задание 21. Определите название формы по приведенным примерам.

1. has taken _______________________

2. goes . _______________________

3. is lost_______________________

4. will be coining_______________________

5. have been rending_______________________

6. understood_______________________

7. should be considered_______________________

8. should realize_______________________

9. were applauding_______________________

10. will have been working_______________________

11. hens been called_______________________

12. should have bought_______________________

13. had been playing_______________________

14. are answering_______________________

15. will have helped_______________________

16. were being built_______________________

17. shall have been shown_______________________
IS. had won_______________________

19. should be leaving_______________________

20. will be invited_______________________

21. had been reached_______________________

22. would have been closed_______________________
28. is being asked_______________________

24. will appreciate_______________________

25. would have been talking_______________________

26. were sent_______________________

 

Задание 22. Образуйте соответствующие формы от данных глаголов

I, . Past Continuous _______________________ (swim)

2. Future Perfect _______________________ (learn)

3. Present Simple _______________________ (cut)

4. Past Continuous Passive _______________________ (construct)

5. Future Continuous _______________________ (watch)

6. Present Perfect Continuous _______________________ (walk)

7. Past Simple _______________________ (stand)

8. Present Simple Passive _______________________ (do)

9. Future Perfect Passive _______________________ (read)

10. Future Simple Passive_______________________ (lose)

11. Future-in-the-Past Continuous _______________________ (find)
12 Present Perfect _______________________ (wait)

13. Past Perfect Passive _______________________ (see)

14. Future Simple _______________________ (decide)

15. Present Continuous Passive_______________________ (invent)

16. Future-in-the Past Simple Passive _______________________ (hear)

17. Past Perfect _______________________ (begin)

18. Future-in-the Past Perfect Passive_______________________ (use)
19. Present Continuous _______________________ (have)

20. Past Simple Passive _______________________ (meet)

21. Future Perfect Continuous _______________________ (work)

22. Future-in-the-Past Simple _______________________ (get)

23. Present Perfect Passive _______________________ (write)

24. Past Perfect Continuous_______________________ (organize)

 

Задание 23. Определите, в каком из прошедших времен переводится каждое из предложений группы:

a) Past Simple    b) Past Progressive

с) Past Perfect    d) Past Perfect Continuous

1.

1) Вчера вечером я гладила.

2) Я гладила вчера в 5 часов вечера.

3) Я уже погладила белье, когда муж пришел с работы.

4) Я гладила уже полчаса, когда утюг вдруг сломался

2.

1) Вчера мы играли в шахматы с 2 до 3.

2) Мы сыграли три партии к 6 часам вечера.

3) Вчера мы играли в шахматы.

4) Мы играли 20 минут, когда мне позвонил мой коллега и мне пришлось уйти.

3.

1) Мэри печатала статью уже довольно долго, когда пришел электрик, и ей пришлось прерваться.

2) Она печатала статью вчера весь вечер.

3) Она напечатала статью к четвергу, последнему дню сдачи.

4) На прошлой неделе Мэри закончила печатать статью.

4.

1) В пятницу Алекс купил себе мобильный телефон.

2) Он выбирал телефон полчаса, прежде чем купил его.

3) Алекс покупал телефон, в то время как его жена выбирала посудомоечную машину.

4) После того как Алекс купил телефон, он решил купить еше и факс.

5.

1) Джейн н Питер смотрели телевизор, когда зазвонил телефон.

2) Они смотрели телевизор уже час, когда пришла Моника.

3) Как только они посмотрели свою любимую программу, они пошли

 

 

Задание 24.  Определите, в каком из настоящих времен переводится каждое из предложений группы:

a) Present Simple b) Present Progressive  

d) Present Perfect Progressive с) Present Perfect

1.

Я часто читаю исторические романы.

Я прочитала интереснейший роман Вальтера Скотта.

Сейчас я читаю книгу Мориса Дрюона.

Я читаю эту книгу с понедельника.
2.

Сегодня холодно, идет снег

Зимой нередко идет снег.

Снег идет со вчерашнего вечера.

Снег прошел, и на улицах города лежат огромные сугробы.

3.

Анна учит английский язык с 2000 года.

Она уже выучила его основные грамматические особенности.

Анна сейчас занята, она учит английский.

Анна изучает английский язык.

4.

Уже 7 часов, а я все еще готовлю ужин!

В нашей семье, как правило, я готовлю ужин.

Извини, я тороплюсь, я еще не приготовила ужин.

Я готовлю ужин уже 2 часа: сегодня к нам придут гости.

5.

Бабушка вяжет варежки.

Бабушка связала новую пару варежек.

Бабушка вяжет варежки уже неделю.

Она вяжет варежки своим внукам каждую зиму.
6.

Дик сделал зарядку и сейчас собирается принять душ.

Он делает зарядку каждое утро.

Он делает зарядку, не мешай ему.

Дик делает зарядку уже 20 минут и скоро закончит.
7.

Моя подруга работает переводчиком, она переводит тексты.

Она переводит этот текст уже давно, он очень сложен.

Мне придется перезвонить позже, она переводит текст.

Она перевела этот текст, но ей надо подготовить еще один.

 

 

Задание 25.  Из английских грамматических форм выберите ту форму глагола, которую вы употребили бы при переводе следующих русских предложений:
1. Какую статью вы сейчас переводите

a) translate б) have been translating

2. Вчера в восемь часов я переводил статью,
a) translated
  б) will translate

3. Сколько статей вы перевели в этом году?
a have translated
  б) translated

4. Он переводит статьи очень хорошо,
a) is translating
  б) translates

5. Завтра в семь часов вечера я буду переводить статью,
a) shall translate
  б) shall have translated

6. Скоро я переведу эту статью.

a) shall translate  б) shall be translating

7. Вчера я перевел одну статью.

a)   translated    б) was translating

8. Я уже перевел половину статьи до того, как вы пришли,
a) had translated б) was translating

9. Я переводил статью уже час, когда вы пришли.

a) had been translating б) was translating

 

 

Задание 26.

I.        Поставьте глаголы в нужную форму.

1. Where are your parents?

- They (watch) TV.______________________________________________________________________

2. Sue always (arrive) at work early.________________________________________________________

3. Tom was tired last night so he (go) to bed early.____________________________________________

4. Kate got married when she (to be) 23____________________________________________________

5. The phone (ring) while Ann (cook) dinner._________________________________________________

6. Mark and Liz are friends. They (know) each other since childhood.____________________________________________________________________________

7. I (phone) you tomorrow!_______________________________________________________________

8. The students (have) different subjects at college.___________________________________________

9. They (finish) the building of a summer house by last year._________________________________________________________________________________

10. Take the book. I (read) it already._______________________________________________________

 

II.  Опровергните утверждения

1. She is married._______________________________________________________________________

2. She works in a supermarket____________________________________________________________

3. They usually go to university buy bus.____________________________________________________

4. Yesterday at 7 o’clock she was playing tennis.______________________________________________

5. The students are discussing the film now._________________________________________________

6. Mary came to the party._______________________________________________________________

7. They will go to the south next summer.___________________________________________________

8. He was an artist in the past.____________________________________________________________

9. He has written a report already._________________________________________________________

10. He had passed all exams by last Monday._________________________________________________

 

III. Исправьте ошибки

1. He don’t go to school. He is only 5 years old._______________________________________________

2. He hasn’t written a report yesterday._____________________________________________________

3. The boy shall read a book tomorrow._____________________________________________________

4. He study at college.___________________________________________________________________

5. You sings well._______________________________________________________________________

6. She doesn’t eats after six o’clock.________________________________________________________

7. She not like to cook very much._________________________________________________________

8. We buy some new furniture yesterday.___________________________________________________

9. He read a book when the telephone rang._________________________________________________

10. He didn’t written a report by yesterday.__________________________________________________

 

 

IV. Выберите нужный вариант

1. Margaret … go to the bank yesterday

a) hadn’t

b) didn’t

c) wasn’t

2. Cars are expressive. They … a lot of money.

a) costs

b) cost

c) have cost

3. I drink black coffee but I … drink white coffee

a) didn’t

b) doesn’t

c) don’t

 

 

 

4. Today it is warm, but yesterday the weather … cold

a) were

b) was

c) are

5. This time last year we .. in Paris

a) was

b) are

c) were

6. He … cleaned the room, when his mother came home.

a) has

b) had

c) was

7. He… driving very fast when the police stopped me.

a) were

b) did

c) was

8. He … cleaning the room, when his friend came to him.

a) were

b) was

c) had

9. If you are not well, go bed early, and you … feel better tomorrow.

a) are

b) will

c) shall

10. Switch off the gas. The water ... already.

a) boils

b) have boiled

c) has boiled

 

Задание 27. Какая форма глагола будет употреблена при переводе следующих предложений?

1. Памела пишет письмо своему брату.

a) writes           b) is writing           c) has written           d) has been writing

2. Памела пишет письмо своему брату уже полчаса.

a) writes           b) is writing           c) has written           d) has been writing

3. Памела пишет письма брату каждую неделю.

a) writes           b) is writing           c) has written           d) has been writing

4. Памела написала письмо своему брату и садится пить чай

a) writes           b) is writing           c) has written           d) has been writing

 

5. Сегодня я слушал новости и могу рассказать тебе о выборах в Якутии

a) listen               b) am listening           c) have listened               d) have been listening

6. Сейчас 3 часа дня, я слушаю новости.

a) listen               b) am listening               c) have listened               d) have been listening

7. Я слушаю новости уже 45 минут, но репортажа о конкурсе красоты ещё не было.

a) listen               b) am listening               c) have listened               d) have been listening

8. Я всегда слушаю новости днём, в 3 часа.

a) listen               b) am listening               c) have listened               d) have been listening

9. Зайди позже, она принимает ванну.

a) has           b) is having           c) has had           d) has been having

10. Она принимает ванну вечером, перед сном.

a) has           b) is having           c) has had           d) has been having

11. Она принимает ванну уже полчаса. Боюсь, её придётся поторопить.

a) has           b) is having           c) has had           d) has been having

12. Она только что приняла ванну и идёт спать.

a) has           b) is having           c) has had           d) has been having

 

Задание 28.

Откройте скобки

1.       Mary (to speak) _______to me when her little brother (to throw) ______her bag out of the window.

2.       A few days later while he (to have) _________tea, the postman (to bring) _______him a letter from his friend.

3.       As soon as I (to see) _____him, I (to understand) _____________that he (to work) _______hard. He (to write) _______something and (not to notice) __________anything.

4.       When you friend (to return) _______from the south? She (to return) ______yesterday. You (to go) _____to the station to meet her? No, I (to do) __________, I (to be) _________busy.

5.       As soon as I (to hear) ___________a cry, I (to run) _________out of the room and (to see) __________that a child (to lie) _______on the ground and (to cry) ___________- What (to happen) ___________? –Why you (to cry) __________? –You (to hurt) _________ yourself? I asked.

6.       Della (to hurry) _________from shop to shop looking for a present for Jim.

7.       The other day my sister and I (to go) __________shopping together. We (to enter) __________a big shop in Arbat street. While my sister (to choose) ____________a new hat, I (to look for) ____________a pair of gloves.

8.       The moment he (to hear) ___________ the news, Jim (to call) __________ me by telephone.

9.       Just as I (to leave) _______for home, a student (to stop) _________me in the hall.

10.   When I last (to see) ________her she (to hurry) __________along the road to the station. I (to ask) _________her where she (to go) ___________ and she (to say) ________London, but I don’t think she (to tell) _______ the truth because there (not to be) __________any train to London at that time.

Настоящее, совершённое и прошедшее неопределённое время

Контрольная работа 14

Вариант 1.

 

1. Вставьте вместо точек глаголы в настоящем совершённом или прошедшем неопределённом времени.

1. …(You / go) on holidays last year?

2. Yes, I … (go) to Spain.

3. … (you / ever / be) there?

4. I … (not / finish) my homework yet.

5. We … (not / see) him since he … (leave) school.

6. We … (go) to bed early last night because we … (be) tired.

 

2. Вставьте вместо точек fore или since.

1. I’ve know John … we were at school.

2. I’ve wore contract lenses … five years.

3. We’ve lived un France … over ten years now.

4. I’ve been here … 5 o’clock.

5. I’ve had this dress … Christmas.

 

 

3. Составьте вопросы к предложениям с данными вопросительными словами.

1. I like reading books. What …?

2. I’ve got two dogs and a cat. How many …?

3. I visited Paris last year. Did … or London?

4. I’ve got an expressive car. What …?

5. I bought this umbrella on Monday. When …?

 

 

Вариант 2.

 

1. Вставьте вместо точек глаголы в настоящем совершённом или прошедшем неопределённом времени.

1. Kevin … (lose) his key. He … (leave) it on the bus yesterday.

2. I … (not play) tennis since I … (be) at school.

3. I think our teacher … (forget) about the test! He … (not say) anything about it in the last lesson!

4. Sarah … (break) her leg. She … (fall) off a horse last week.

5. I … (finish) decorating my room. I … (paint) it last week and I … (put) the new curtains last night.

6. Tom … (see) this film twice.

 

 

2. Вставьте вместо точек fore или since.

1. I’ve been in Asia … seven years.

2. I’ve worked at school … 1993.

3. I’ve known Tom … five years.

4. I’ve been to America … July, 1989.

5. I’ve not seen you … a long time.

 

3. Составьте вопросы к предложениям с данными вопросительными словами.

1. John came late last night. Who …?

2. Fish live in water. Where…?

3. I’ve go sent her some flowers. What …?

4. We bought some fruit and cakes for the party. Why…?

5. I newer get up early. What time …?

 

Test 4

1.       He (watch) TV now.

2.       He (prepare) lessons regularly.

3.       He (too be) at home in this time.

4.       They (buy) tickets to Moscow (already).

5.       Look, now he (make) a mistake.

6.       She (to be) always late for her lessons.

7.       Have you (buy) the dictionary?

8.       She (play) the piano well.

9.       She (play) the guitar?

10.   She not (play) the guitar?

11.   She (play) the piano now.

12.   She (play) the piano already.

13.   My daughter often (look) at these pictures.

14.   My grandfather (work) in the garden now.

15.   I know you (sing) very well.

16.   Listen, somebody (sing) in the next room.

17.   I (read not) this article yet.

18.   You friend (study) at music school.

19.   She often (make) mistakes in English.

20.   He (make) 3 mistakes in English.

21.   – What is he doing? – He (speak) over the phone.

22.   My mother (cook) dinner I your family?

23.   My mother (cook) a cake in the kitchen.

24.   – Let’s bye a box of chocolates. – I (bye) it (already).

25.   My mother (work) at the hospital.

26.   My child (sleep) twice a day.

27.   They (not go) to the south in summer.

28.   They (prefer) to rest in the country.

 

 

Откройте скобки

1.       Mary (to speak) _______to me when her little brother (to throw) ______her bag out of the window.

2.       A few days later while he (to have) _________tea, the postman (to bring) _______him a letter from his friend.

3.       As soon as I (to see) _____him, I (to understand) _____________that he (to work) _______hard. He (to write) _______something and (not to notice) __________anything.

4.       When you friend (to return) _______from the south? She (to return) ______yesterday. You (to go) _____to the station to meet her? No, I (to do) __________, I (to be) _________busy.

5.       As soon as I (to hear) ___________a cry, I (to run) _________out of the room and (to see) __________that a child (to lie) _______on the ground and (to cry) ___________- What (to happen) ___________? –Why you (to cry) __________? –You (to hurt) _________ yourself? I asked.

6.       Della (to hurry) _________from shop to shop looking for a present for Jim.

7.       The other day my sister and I (to go) __________shopping together. We (to enter) __________a big shop in Arbat street. While my sister (to choose) ____________a new hat, I (to look for) ____________a pair of gloves.

8.       The moment he (to hear) ___________ the news, Jim (to call) __________ me by telephone.

9.       Just as I (to leave) _______for home, a student (to stop) _________me in the hall.

10.   When I last (to see) ________her she (to hurry) __________along the road to the station. I (to ask) _________her where she (to go) ___________ and she (to say) ________London, but I don’t think she (to tell) _______ the truth because there (not to be) __________any train to London at that time.

 

 

 

Закончите предложения. Используйте Past Simple или Past Continuous.

1.       David (to come in) ________when the children (to write) _________a dictation.

2.       Mike (to phone) ________ me, when I (to have) _________breakfast.

3.       Mary (to speak) __________to me when her little brother (to throw) ________her bag out of the window.

4.       We (to meet) __________them when we (to stand) _______at the bus stop.

5.       She (to buy) _______a present for her Granny when I (to see) _______her.

6.       When his parents (to have) _______dinner Tom (to arrive) ________.

7.       He (to sleep) ______when his mother (to come) _______back.

8.       A few days later while he (to have) ________tea, the postman (to bring) _________him a letter from his friend.

9.       When the teacher (to come) _________into the classroom, the children (to sit) ________ at their desks.

10.   One day while she (to read) ________ a book, a big black fly (to sit down) _________on her book.

 



Предварительный просмотр:

Префиксы

Префиксы с отрицательным значением

Префиксы с отрицательным значением — un-, in-, dis-, non-.

Un-
comfortable — uncomfortable,
limited —
 unlimited.
Префикс
 un— иногда присоединяется к глаголам для выражения противоположного действия:
to load — to
 unload,
to lock — to
 unlock.

In-
ability — inability,
complete —
 incomplete.
Перед
 l префикс in— превращается в il-, перед r — в ir-,
а перед m и p — в im-:
legal — illegal,
regular —
 irregular,
patient —
 impatient.

Dis—
Этот префикс выражает отрицание или противоположное действие:
отрицание противоположное действие
to like — to
 dislike, to appear — to disappear,
honest —
 dishonest, to arm — to disarm.

Non—
Слова с префиксом non- чаще всего пишутся через дефис:
conductor —
 non-conductor.

Префиксы с разными значениями

Префикс

Значение

Соответствие русской приставке

Примеры

anti-

отрицание

анти- противо-

fascist — anti-fascist

co-

между, взаимно

со-

existence — coexistence

counter-

контр-

attack — counterattack

ex-

бывший

экс-

champion —
ex-champion

en-

делать

rich — enrich

inter-

между, среди, взаимно

интер-

national — international

mis-

неправильно, неверно

to understand —
to
 misunderstand

over-

сверх, чрезмерно

пере-

to load —
to
 overload

post-

после (противоположен по значению префиксу pre-)

пост-

war — postwar

pre-

перед, ранее

до-

historic — prehistoric

re-

снова, заново, вновь

пере-

to read — to reread

sub-

под

под-, суб-

division — subdivision

ultra-

ультра-, сверх

short — ultrashort

under-

недостаточно(противоположен по значению префиксу over-)

недо-

to pay —
to
 underpay

Суффиксы

Суффиксы существительных

Суффикс

Значение

Примеры

—age

а) действие, условие или результат;
б) количественное значение или значение собирательности;
в) место действия, место жительства

to marry — marriage

acre — acreage
herb — herbage
to harbour — harbourage

-ance,
-ence

процесс, состояние или свойство

important — importance
different — differ
ence

-dom

абстрактные и собирательные существительные, обозначающие:
а) общественный статус или явление;
б) состояние

 

king — kingdom

free — freedom

-ее

лицо, на которое направлено действие

to address — addressee

—er,
-or

действующее лицо

to sell — seller
to visit — visit
or

-ery,
-ary,

-ry

а) место;
б) действие, род занятия или деятельности; поведение или связанное с ним качество;
в) состояние или положение

to bind — bindery
to rob — robb
ery
chemist — chemistry 

slave — slavery

-hood

а) состояние, общественное положение;
б) качества, свойства;
в) совокупность людей или семейные отношения

child — childhood

saint — sainthood
brother — brotherhood

-ian

национальная принадлежность

Russia — Russian

-ician

лицо по роду работы, занятий

mathematics — mathematician

-ion,
-ation,
-tion,
-sion,
-ssion

а) действие, процесс, состояние;
б) абстрактное понятие; свойство, качество

to transform — transformation
to accommodate — accomod
ation

—ism

отвлеченные имена существительные

Marx — Marxism

—ist

профессия, принадлежность
к партии, религии, философскому течению

to type — typist
Marx
ist

-ment

a) действие, процесс, состояние;
б) результат действия или продукт деятельности

to move — movement
to improve — improve
ment

-ness

качество или состояние

hарру — happiness

-ship

а) положение человека в обществе; звание, должность, титул;
б) умение, мастерство, искусство; занятие;
с) чувство, отношение к чему-либо;
д) абстрактные понятия

captain — captainship

aaaaaaaa
draftsman — draftsmanship

comrade — comradeship

citizen — citizenship

-ute,
-ture

а) процесс, состояние; свойства; абстрактное понятие;
б) сфера деятельности; официальное учреждение и его функции

to depart — departure

portrait — portraiture

-y

абстрактные и собирательные существительные

soldier — soldiery

Exercises

1. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса —er или —or. Переведите на русский язык.
To act, to conduct, to compose, to direct, to drive, to fight, to found, to invent, to lead, to mine, to read, to report, to speak, to teach.

2. Образуйте от данных слов существительные при помощи суффиксов —ist, —ism, —ian. Переведите на русский язык.
Art, social, type, capital, music, international, piano, electric, Canada, Russia.

3. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса —ment. Переведите на русский язык.
To improve, to measure, to disappoint, to pave, to announce, to agree, to state, to govern, to require, to arrange, to move, to develop, to achieve.

4. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффиксов —ion, —ation, —sion, —ssion, —tion. Переведите на русский язык.
To collect, to combine, to connect, to dictate, to include, to introduce, to produce, to restrict, to submit.

5. Образуйте от данных прилагательных существительные с помощью суффикса —ness. Переведите на русский язык.
Bitter, absolute, damp, cold, dark, kind, happy, weak.

6. Образуйте как можно больше существительных, используя префиксы и суффиксы из таблицы. Можно пользоваться словарем.

Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — существительными.

7.

More and more often people are told not to be in direct sunlight, because ultraviolet (1)________
from the sun can cause skin cancer. Normally the
ozone (2)________ in the atmosphere protects us
from such radiation, if there are no holes in it. Many scientists think that these holes are the result of air (3)____________ . The air needs (4)________ and care. Man is beginning to understand that his (5)_________ is not just his own town or country, but the whole earth.

aaaaaaaa
RADIATE 

LAY

aaaaaaaa
POLLUTE PROTECT

ENVIRON

8.

(1)__________ are proud of their Constitution. It
was written more than 200 years ago and it is still working! But the people of the United states can change the Constitution. Changes in the Constitution are called (2)___________. The first ten of them
are called the Bill of Rights. They were made in 1791. The Bill of Rights guarantees to people of the USA very important rights and (3)__________. Soon
after the Civil War (1861-1865) there were three important amendments. The 13th amendment ended (4)_________ , the 14th amendment made all Black people (5)__________ of the United States, the 15th amendment gave Blacks the right to vote.

AMERICA

 

AMEND

aaaaaaaa
FREE

aaaaaaaa
SLAVE
CITY

9.

Lord Byron (1788-1824) didn’t live a long life. He was an aristocrat and a fashionable man. But he loved (1)_________ and a simple country life. His (2)_________ attracted Britain and all Europe. He brought to his (3)_________ romanticism of his times. He was talented and handsome, noble and brave. (4)_________ admired him. In 1812 he became famous after the (5)__________of his autobiographic poem “Childe Harold”.

 

FREE
PERSONAL
POET

LONDON
PUBLIC

10.

I always wanted to be a great (1)_________. I had the dreams of discovering a new drug that would save the lives of hundreds of people. Unfortunately
I was never good at (2)_________ at school and
the teacher used to be very cross with me. After
a while I decided I would become an (3)_________ and design an amazing new (4)_________ which would become a household name. A few weeks later
I had a brilliant idea for a pen that would write upside down. To my (5)_________ a friend of mine pointed out that it was not a new (6)________.

SCIENCE

aaaaaaaa
SHEMIST

INVENT
PRODUCE

aaaaaaaa
DISAPPOINT
DISCOVER

11.

The trade union (1) _____________ has a long and important history in Britain, but since 1980 the influence of trade unions has declined dramatically. Trade union (2)_____________ has fallen because
of changes in the structure of (3)______ , including (4)__________, the shift away from manufacturing, the rise in smaller firms, the increase in part-time employment, and the constructing out of work. The Conservative government restricted unions’ (5)______ to launch strikes and made unions legally responsible for the actions of(6)_______; this has considerably reduced union power and substantially decreased the number of strikes, called (7)_______.

MOVE

aaaaaaaa
MEMBER
EMPLOY
PRIVATIZE

 

ABLE
STRIKE

STOP

Суффиксы прилагательных

Суффикс

Значение

Примеры

-able

а) возможность осуществления;
б) обладание некоторым качеством

to change — changeable
to comfort — comfort
able

-al

подобие, сходство, обладание некоторым сходством

addition — additional

-an,
-ian,
-ean

принадлежность к какой-нибудь народности, родовому клану; идеологическому течению, научной школе и т. п

Arab — Arabian

-ant,
-ent

соответствующие существительные имеют суффиксы –ant и -ent

importance — important
difference — differ
ent

-ar

обладание чем-то, сходство с чем-то

circle — circular

-ary,
-ery

качество

diet — dietary

-en

сделанный из чего-либо

wood — wooden

-er

сравнительная степень прилагательных

big — bigger

-ern

прилагательные, образованные от названий сторон света

east — eastern

-ese

национальность или язык

China — Chinese

-est

превосходная степень прилагательных

tall — the tallest

-ic

состав, структура чего-либо, отношение к чему-либо

drama — dramatic

—ish

а) национальная принадлежность;
б) слабая степень качества (соответствует русским суффиксам
 –оват, еват)

Scotland — Scottish
red — redd
ish

-ive

относящийся к, принадлежащий, связанный с

nature — native

-ful

наличие качества

beauty — beautiful

-less

отсутствие качества

hope — hopeless

-ous

обладающий данным свойством, признаком, характеристикой в значительной степени

danger — dangerous

-y

качество

stone — stony

Exercises

1. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффиксов —full и —less. Переведите их на русский язык.
Aim, care, beauty, hope, doubt, fruit, use, power, thank, harm, colour.

2. Образуйте от данных глаголов прилагательные при помощи суффиксов —able и —ible. Переведите их на русский язык.
To change, to eat, to compare, to convert, to profit, to read, to comfort, to respect, to expect.

3. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса —al. Переведите на русский язык.
Centre, culture, form, intellect, post, accident, comic.

4. Образуйте от данных существительных прилагательные при помощи суффикса —y. Переведите на русский язык.
Cloud, dirt, fog, frost, rain, sun, thirst, wind.

5. Образуйте как можно больше прилагательных, используя префиксы и суффиксы из таблицы. Можно пользоваться словарем.

 

Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — прилагательными.

6.

All my classmates say that I’m (1)________. I enjoy wearing (2)________ clothes. I like to look smart and (3)________. We can’t go through life with the same hairstyle or make-up. It’s very (4)_________
to follow fashion. I hate when people dress alike, because they buy clothes in “chain” stores. I prefer hand-made or design clothes. My classmates say that I’m (5)________, but it’s not a sin, is it? Sometimes I turn up in something really (6)_________. When you are up with fashion you feel you are individual.

TREND
STYLE
ATTRACT IMPORTANCE 

 

MATERIALIST

EXTRAVAGANCE

7.

For (1)_________ people, the ‘Far East” is the broad coast along the Pacific Ocean, facing Alaska in the
far north and Japan in the sub-tropical south, and including the large island of Sakhalin. Inland lie forests, mountains, lakes, rivers and marshes known as Siberia. Siberia is usually divided into Western and Eastern, the former is (2)________ and low-
lying and rich in oil, the latter is (3)________and rich in minerals, gold and diamonds. The twenty million people who live in this region are mostly Russians and Ukrainians by origin. Besides there live other people. They all call themselves (4)_______ and speak of Russia as beginning west of the Urals.

RUSSIA

 

 

MARSH
MOUNTAIN

 

SIBERIA

8.

Water pollution is a serious (1)________ problem today. “Water, water everywhere, not any drop to drink,” said the sailor from Coleridge’s poem describing to a friend how awful it was to be without drinking water on a ship in the middle of the ocean. It is strange to think that the water around his ship was probably quite safe to drink. It was (2)________ — but not polluted. The sea waters today are much more (3)_________ . Many seas are used for
dumping (4)________ and nuclear waste.

ECOLOGY

 

 

SALT

DANGER
INDUSTRY

9.

The United States is a large country with many (1)__________ natural wonders. It goes from the shores of the Atlantic Ocean to the islands of Hawaii in the Pacific, and from cold, snowy (2)__________ Alaska to (3)_________ Florida in the southeast. Also, it has many kinds of land — (4)________ coasts, dry empty deserts, (5)__________ rivers, wide plains and grasslands, lakes of all sizes, high mountains, great forests, sunny beaches and lands of (6)__________ winter. More than 250 million people live in the US. But the country is very big, so there is still a lot of open space and (7)_______ scenery outside the cities. Americans have tried to save many of the most (8)__________ wild areas of the United States. There are a lot of parks, forests and wildlands where you can enjoy the beauty and power of wild America. The Grand Canyon, Yosemite Valley, and Yellow-stone are among the most (9)________.

DIFFER

aaaaaaaa
NORTH
SUN
ROCK
POWER

aaaaaaaa
END

NATURE

BEAUTY

 

aaaaaaaa
FAME

10. Переведите следующие слова, выделите в них суффиксы и префиксы. Назовите часть речи.

Brotherhood, helpless, boredom, unequal, drinkable, golden, leader, Japanese, secondary, anti-fascist, similar, peacemaker, surgery, furniture, comical, convenient, acceptable, achievement, anonymous, academician, Georgian, disarmament, witty, hysterical, Buddhism, coexistence, scientific, materialist, radiant, rootless, international, measurement, underground, creature, dirty, agrarian, absoluteness, yellowy, inventor, technical, various, tactless, comradeship, creature, reddish.

Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — существительными и прилагательными.

11.

Alan Alexander Milne, the youngest of the family’s three sons, went to Westminster School at the age of 11 and then went on to Cambridge to become a (1)__________ . But he never did. Instead he became (2)_________ of the university journal “Granta” in which he published some of his light (3)_________ poems. Then he went to London hoping to earn his living as a (4)_______. By and by London magazines began to publish his (5)________ works, and in 1905 he published his first book, a shilling paper-back (6)_________ of humorous essays. Aged only 24 he was given a post of (7)________ editor of the (8)__________ magazine “Punch”.

 

aaaaaaaa
MATHEMATICS
EDIT

HUMOUR
WRITE
WIT

COLLECT

ASSIST FAME

12.

The Olympic Games are an (1)___________ sports festival that began in ancient Greece. The (2)_________ Greek games took place every fourth year for several hundred years, until they were brought to an end in the early (3)__________ era. The Olympic games were renewed in 1896, and since then they have been staged every fourth years, except during World War I and World War II. Perhaps the main (4)_________ between ancient and modern Olympics is that for the ancient Greeks the Games were a way of saluting their gods, when the modern Games are a manner of saluting the (5)________ talents of people of all nation. The original Olympics included (6)__________ in music, oratory, and theatre (7)_________ as well. The modern Games haven’t got them, but they represent a lot more sports than before. For two weeks and a half any international conflicts must be stopped and replaced with friendly competitions. This is the noble idea on which the modern Olympic (8)________ is based.

NATION

ORIGIN

CHRIST

 

DIFFER

aaaaaaaa
ATHLETE

aaaaaaaa
COMPETE
PERFORM

 

aaaaaaaa
MOVE

13.

The people of the United States are a (1)________
of many (2)________. Every American schoolchild learns that the United States is the big “melting pot” of countries. In a melting pot (3)________ metals are melted together to make a new metal. The United States is like a melting pot for people. In the past, people from many different (4)_________ countries came to the US and made one country out of many. These different people brought to their new land a (5)________ mixture of customs and traditions. The Germans brought Christmas trees, the Irish brought St. Patrick’s Day (6)__________, the Scots brought Hallowe’en.

MIX
NATION 

DIFFER

aaaaaaaa
EUROPE

aaaaaaaa
WONDER

CELEBRATE

14.

Isn’t it (1)_________ to discover new places? Travel has always been a part of people’s (2)__________.
It teaches people about art and culture. It teachers them to be understanding. You can also improve your knowledge of foreign languages. What is more, (3)________ is the basis of the biggest (4)________ in the world. Tourists spend a lot of money. Rich countries can sell cars and computers. But what can poor countries sell? Their (5)________ beaches and their wonderful countryside.

WONDER
EDUCATE 

 

TOUR BUSY

aaaaaaaa
BEAUTY

15.

There are amateur cricket clubs all over England, but there is a big (1)_________ between the amateur and the (2)_________ cricketer. The amateur cannot get money for the game. The professional (3)_________ is in a much (4)__________ class. He has to learn many kinds of skills. He has to be an athlete, to run fast and jump and turn like a gymnast. He must be (5)___________, and must not let other (6)_____________ be (7)__________ with him.

aaaaaaaa
DIFFER PROFESSION 

CRICKET HIGH

aaaaaaaa
PATIENCE
PLAY HONEST

16.

This museum is the world’s (1)_______ museum of (2)_________ arts. It houses many of the world’s (3)_________ treasures. Here you’ll find the national collection of (4)_________, furniture, music instruments, textiles and dress, ceramics and glass, silver and (5)_________ from European and non-western countries.

FINE
DECORATE
GREAT
SCULPT 

JEWEL

17.

Action films? What a bore! Criminals, shooting, (1)________. Nothing else. I agree that such films have the right to exist. They have some positive features. They are dynamic, (2)________ and full of special effects. But they are (3)_________. I can’t believe one man can win over the Mafia. Some people watch (4)_________ to cool off and such
films are good for them. But other people can get sick and (5)________ especially teenagers. There
are (6)_________ ways to cool off, I think.

aaaaaaaa
EXPLOSIVE 

DRAMA
REAL

VIOLENT

NERVE
GOOD

Суффиксы глаголов

Глагол несет значение соответствующего прилагательного или существительного, на основе которого он сформирован.

Суффикс

Значение

Примеры

-ate

делать, осуществлять

active — activate

—en

действие, придающее качество, выраженное в основе глагола

sharp — to sharpen

—fy,
—ify

делать, осуществлять, превращать

simple — simplify

-ize(AE),
-ise(BE)

вести себя подобно, проводить ту или иную политику или производить действие

private — privatize

Exercises

1. Образуйте от данных прилагательных глаголы, используя суффикс —en. Переведите на русский язык.

Black, sharp, short, red, soft, deep, dark, bright, weak white, sweet, wide.

2. Образуйте от данных прилагательных глаголы, используя суффикс —fy. Переведите на русский язык.

Simple, pure, beauty, solid, identic(al), false intense.

3. Образуйте от данных существительных глаголы, используя суффикс —ize(ise). Переведите на русский язык.

Character, crystal, sympathy, agony, apology.

Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами — глаголами.

4.

Like many modern developed countries, The United Kingdom has a mixed economy. This means that some sectors of economy are operated by the government and some are operated by private business. Since World War II, Britain has worked to (1)_________
the mix of private and public enterprises in order to (2)_________ the country’s economy and (3)_________ the economic well-being of its citizens. After World War II the government (4)__________,
or took over, a number of large and troubled industries. These included coal, electricity, transport, gas, oil, steel, car and truck manufacturing, shipbuilding and aircraft building. Since the 1950s, the government has (5)________ a number of these industries, selling them to private firms.

 

 

EQUAL

MAXIMUM
SURE
NATION

 

aaaaaaaa
PRIVATE

Суффиксы наречий

Суффикс

Значение

Примеры

-ly

наречие с тем же качеством, что и слово, от которого оно образовано

bad — badly

-wards,
-ward

направление или направленность

after — afterwards
home — home
ward

Exercises

1. Образуйте наречия при помощи суффикса —ly и переведите их.

Silent, wide, cruel, happy, rapid, quick, part, first, extreme.

Суффиксы числительных

Суффикс

Значение

Примеры

-teen

числительные от 13 до 19

six — sixteen

—ty

десятки

six — sixty

-th

порядковые числительные

six — sixth

Exercises

1. Напишите противоположное по значению слово, используя префиксы. Можно пользоваться словарем.

Appear, kind, join, equal, normal, credible, friendly, employed, trust, cover, known, use, important, honest, professional, safe, fair, pleased, emotional, pack, correct, agree, possible, regular, understand, definite, legal, like, advice.

2. Выделите словообразующие элементы, исходное слово, определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите на русский язык.

Weakly — weakness — to weaken, bitterly — bitterness, unhappy —
happily — happiness, suddenly — suddenness, equally — unequal — equality, to enrich — enrichment, patiently — impatient — patience, irresponsible — responsibility, unstable — stability — to stabilize — stabilization, harmful — harmless — harmlessness, glorious — inglorious –to glorify, to discontinue — continuation — continual — continually, relation — relative — relatively, attractive — unattractive — attraction.

Прочитайте приведенные ниже тексты. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами. Подумайте над следующими вопросами:

1) Каким членом предложения является пропущенное слово?
2) Какой частью речи этот член предложения выражен (обратите внимание на исходную форму слова, напечатанную заглавными буквами на полях)?
3) Какая грамматическая форма образуется по контексту?
4) Каковы особенности правописания этой формы?

3.

The individual states all have (1)________ forms of government with a senate and a house. There is only one (2)_________, Nebraska, which has only one (3)________ body of 49 senators. All have (4)________ branches headed by state governors and (5)_________ court systems. Each state has its own constitution. But all must respect the federal laws and not make laws that interfere with the laws of the other states. The
US Constitution determines federal(6)__________. All other (7)__________ belong to the states and to the local (8)__________ .

REPUBLIC

ECEPT
LEGISLATE
EXECUTE
DEPEND

 

RESPONSIBLE
AUTOMATICAL
COMMUNE

4.

Bike (1)_________ appeared in Russia with the (2)___________ of Moscow motorbike club ‘Night Wolves’. (3)__________ it was founded on May 31,1989. But the core of it appeared in the early 80s. A (4)__________ in Russia prefers a heavy bike like Harley Davidson and a leather jacket. The club is so (5)________ not only in Russia
but also all over the world that the first Russian Bike Show, which took place in 1995, attracted a lot of guests from abroad.

CULTURE
APPEAR
OFFICIAL 

BIKE

FAME

5.

Football (soccer) is the (1)________ sport, and British club teams are often (2)________ in Europe. But British football today has a bad fame at home and abroad, because of the (3)_________ of some groups of fans who get drunk and fight with each other. Most British fans (4)_________ violence and help the police to put an end to it.

NATION
SUCCESS 

aaaaaaaa
VIOLENT

LIKE

6.

In Britain people (1)________ pay compliments on the things they like about the people they are talking to. They also expect to hear “Thank you!” in response to a compliment. Besides, they add something to keep the (2)________ going. In Britain people usually do not (3)_________ with compliments. Sometimes they pay a compliment in return. Too many compliments may be interpreted as (4)_______. But not enough compliments may be interpreted as a sign of (5)_________.

USUAL

 

CONVERSE
AGREE

aaaaaaaa
SINCERE

LIKE

7.

Every year more than eleven million tourists visit Britain. In fact, tourism is an (1)__________ industry, employing thousands of people. Most (2)__________ come in the summer months when they can expect good weather. Tourists (3)_________ spend a few days in London, then go on to other well-known cities. Perhaps the least visited places in England are old (4)_________ towns. But many people think that nineteenth-century cities show the (5)_________ of Britain. The (6)_________ of the past is to be still seen in their old streets.

aaaaaaaa
IMPORTANCE 

VISIT

USUAL

aaaaaaaa
INDUSTRY
REAL
GREAT

Test

1. Выделите словообразующие элементы, исходное слово, определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите на русский язык.

Patiently — impatient — patience, unstable — stability — to stabilize — stabilization, possibly — impossible — possibility, inattention — attentive — attentively, helpless — helplessly — helplessness, limitation — unlimited — limitless, to coexist — existent — existence — coexistence, to disappear — to reappear — appearance — disappearance.

2. Образуйте как можно больше существительных, используя префиксы
и суффиксы из таблицы.

3. От данных прилагательных образуйте прилагательные, используя префиксы in-, un-, il-, ir-, im-, dis-, ultra-.

Happy, honest, patient, comfortable, legal, short, possible, modern, responsible, direct, logical.

4. Образуйте прилагательные, используя суффиксы —able, -al, -ant, -ent,
-ful, -ish,-less.

To differ, to eat, to compare, brown, care,
to resist, use, fruit, home, to resist, form, shame.

5. Прочитайте приведенный ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами так, чтобы они грамматически и лексически соответствовали содержанию текстов. Заполните пропуски полученными словами.

The English language is (1)________ growing and changing. No one has ever included every word from the language in a single dictionary. To do that would mean to (2)_______ the dictionary every day, which is (3)________. But people have a lot of (4)________ about the growing and (5)________of the language, its (6)_________ . Scholars have (7)________ ideas of how any new (8)________ contributes to the process of new words (9)________. When people are faced with a new (10)________ and they do not have a word for its (11)________, they sometimes make up one. But no one makes a formal (12)________ about it.

CONSTANT

 

WRITE
POSSIBLE
INFORM
DEVELOP
EXPAND VARY
DISCOVER

ADOPT
SITUATE
DESCRIBE

DECIDE



Предварительный просмотр:

1) задание 1 базового уровня сложности – прочитать вслух отрывок из информационного или научно-популярного, стилистически нейтрального текста (1 балл);

Пример первого задания, взят из ФИПИ, нажмите, чтобы увеличить

2) задание 2 базового уровня сложности – задать 5 прямых вопросов на определенную тему (путешествия, покупки, еда, транспорт, занятия спортом и т.д.). Экзаменуемому предлагаются визуальный стимул и ключевые слова (о чем надо спросить); за это задание можно получить 5 баллов;

Задание второго базового уровня, нажмите, чтобы увеличить

3) задание 3 базового уровня сложности – рассказать другу о сделанной Вами фотографии, почему Вы сделали ее и почему хотите показать ее другу (одна фотография из трех на выбор), целых 7 баллов можно получить!

Задание 3 базового уровня, выбрать картинку и описать. Нажмите, чтобы увеличить

4) задание 4 высокого уровня сложности – сравнить 2 предложенные фотографии (например, пляжный отдых и турпоход), выявить сходства, различия и рассказать о своих предпочтениях (7 баллов)

Задание 4 высокого уровня, сравнение двух фотографий

Как будет проводиться устная часть экзамена?

Устная часть ЕГЭ по иностранным языкам будет проводиться в компьютеризированной форме, без участия экзаменатора-собеседника, с постоянным присутствием в аудитории организатора, отвечающего за соблюдение процедуры и техническую часть.

Во время ответа экзаменуемого (до 15 минут, включая время подготовки – по 1,5 минуты для каждого их четырех заданий) ведется аудиозапись ответа.

На экзамене общая инструкция по процедуре экзамена и инструкции к каждому заданию устной части предъявляются экзаменуемому на экране компьютера, визуальные опоры (фото и картинки) даются в цвете.

Предусмотрена настройка уровня записи. Идет отсчет времени, и на экране постоянно присутствует надпись, сколько минут и секунд остается для подготовки или ответа

Как будут оценивать говорение?

Оценивание проводят два специально подготовленных эксперта на основе критериев и схем оценивания.

Задание 1 (чтение текста вслух)

Нажмите, чтобы увеличить

Задание 2 (составить вопросы)

Нажмите на картинку, чтобы увеличить

Задание 3 и 4 (описание и сравнение фотографий)

Нажмите на картинку, чтобы увеличить


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

материалы для подготовки учащихся к сдаче ГИА и ЕГЭ

В этой папке я собираю все найденные мной материалы для подготоки учащихся к выпускным экзаменам. Это огромный банк аргументов, примеров, схем, сайтов для успешной сдачи экзаменов....

Комплекс материалов для подготовки к сдаче ЕГЭ по биологии

материал поможет в подготовке к экзамену по наиболее сложным темам курса биология...

материалы по подготовке учащихся к сдаче ГИА , устная часть

SKILLS TO BE TESTEDThe student is expected to demonstrate her/his ability to:- elicit the needed information by asking questions- maintain and conclude the conversations- be active and polite...

Материалы для подготовки учащихся 9-х классов к сдаче ОГЭ.

Эти материалы помогут преподавателям, работающим в  9-х  классах  в подборе различных заданий по геометрии. Они распределены по темам....

Образец сдачи диагностических материалов

В каком виде следует сдать диагностику уровня воспитанности и мониторинг личностного роста....

Демонстрационные материалы для подготовки учащихся к сдаче ГВЭ.

Сборник необходимых формул для выпускников 9 классов....

Контрольно-измерительные материалы для сдачи академической задолженности по русскому языку в 6 классе

Контрольно-измерительные материалы для сдачи академической задолженности по русскому языку в 6 классе за 2016-2017 уч.г. (переводная итоговая аттестация)...