Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного празднованию Дня благодарения (5-8 классы)
план-конспект занятия (5 класс) по теме

Басанова Елена Николаевна

цель разработки - вспомнить материал из истории Америки и праздника Дня Благодарения

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon den_blagodareniya.doc67 КБ

Предварительный просмотр:

Сценарий внеклассного мероприятия,

посвященного празднованию Дня благодарения

(5-8 классы)

Children do know the story
Of the first Thanksgiving Day
Founded by our Pilgrim Fathers
In that time so far away?

They had given for religion
Wealth and comfort-yes, and more-
Left their homes and friends and kindred,
For a bleak and barren shore

We shall never know the terrors,
That they braved years ago,
But for all their struggles gave us,
We our gratitude can show.

And the children of New England
If they feast or praise or pray
Should bless God for those brave Pilgrims,
And their first Thanksgiving Day.

Действующие лица:

Squanto

Massasoit

1 man

2 man

1 woman

2 woman

XVII век. Прошло всего лишь 100 с небольшим лет после открытия Америки. Чудная, дивная страна с густыми лесами, плодородными землями, синими реками и озерами. Она как прекрасная незнакомка манила к себе европейцев, которые бросались в дальнюю дорогу в надежде обрести новую жизнь и новое счастье.

В сентябре 1620 года на борт корабля “Mayflower” зашли 101 пассажир. Это были пилигримы, странствующие богомольцы, которые должны были покинуть старую добрую Англию по воле короля.

Путешествие было длинным и тяжелым, а корабль маленьким и переполненным.Не хватало воды и пищи, многие заболевали и умирали. Казалось, этому не будет конца и края. Наступил холодный декабрь. Они плыли уже 2 месяца и три дня. И, наконец…

Scene 1

Squanto: I’m greeting you, Massasoit, the chief of the Wampanoag tribe. I wish you and your people lucky hunting.

Massasoit: I’m greeting you, Squanto, the best hunter in Plymouth Rock. I am glad to meet you. What’s the news?

S.: I’ve come to say that a big boat is approaching our land. I saw it today in the morning from the rock. I have never seen it before. It is much bigger than our old oak tree on the shore and it has a lot of people.

M.:How many?

S. (Показывает двумя руками 5 раз = 50).

M.: Do you think they are enemies or friends? We have been living without war for a long time, and we dug our Axe of War many years ago. Our women forgot how to cry and our men put their weapon away. We don’t want blood and death.

S.: You say wise words, Massasoit. However we are in a difficult position and we must get ready for everything. Please, tell your fighting men to take tomahawks and hide in the forest. When strangers come ashore I’ll ask them. If they are enemies, I’ll give you a sign and raise my right hand.

M.: But my men can kill you.

S.: I’ll try to be very careful. It’s more important to prevent them from killing our people.

M.: Well, I wish you good luck.

И, наконец, они увидели землю. Они были счастливы и напуганы одновременно. Что это за земля, где нет ни домов, ни магазинов, и никто их не встречает. Только пустынный берег и густой лес за ним. И все же какое счастье почувствовать под ногами не качающуюся палубу, а твердую землю.

Scene 2

1 man: Thanks God, We’ve arrived! Luckily for us we have survived in this cruel trip, having lost a lot of our friends.

1 woman: This is because of bad food and water we had on board a ship, and that’s why terrible diseases carried away many pilgrims. God knows what is waiting for us here.

1 m.: Nevertheless it is good to be on the land again. I was looking forward to feeling the ground beneath my feet.

2 m.: Well, we have to find a safe place for all of us to live. Tomorrow we’ll search the wild countryside and find where to build our settlement.

1 m.: Do you see that hill? It seems nice. We have to do everything ourselves.

2 m.: Of course, it will take us a long, long time to build a town here but it is a good place for it and a good land for planting.

1 w.: But we haven’t got any shelters yet.

1 m.: Don’t worry. We’ll begin to cut down trees right now; otherwise we’ll be sleeping on the ship.

2 m.: Look! Somebody is coming. He is red skinned. I have never seen such a man before.

Squanto: I am greeting you, pale faced people. I am Squanto. I’ve come with peace and want the same from you. Why did you arrive at my place called Plymouth Rock?

1 m.: Plymouth Rock? A nice name! That is how we’ll call our town, Plymouth.

1 w.: We’ve come from England, a far away country to begin a new life here. We won’t harm you. If it is your land help us survive. Many of us died during the trip, some are still sick, we have nothing to eat and we don’t have any weapon. Don’t be afraid of us but help.

S.: How are you going to live here? Winter is coming. You won’t finish building your homes before the snow falls and won’t find enough food in the forest. You’ll be hungry, cold and weak.

2 m.: We’ll work as hard as we can.

S.: Don’t let your big boat sail back to your country before summer. It may keep you from cold in winter.

1 m.: There’s no way back for us. We’ll stay here.

Все они были полны оптимизма, но совершенно не были готовы к холоду. У них не было даже теплой одежды, которая могла бы их согреть. Жалкие жилища, построенные из веток и коры деревьев, были холодны, и ветер выдувал последнее тепло из щелей в стенах и крышах домов. Единственное место, возле которого можно было согреться, был камин, от искр которого часто загорались деревянные крыши домов и все принимались тушить пожар.

Зима казалась бесконечной, но снег начал таять и пришла весна. И, наконец-то, пилигримы смогли посадить в землю семена овощей привезенных с собой на корабле.

Самым большим другом, который помог им во многом был индеец Скванто, живший в лесу недалеко от них. Он научил пилигримов всему, что знал сам.

Scene 3

1 m.: Hello, Squanto. What are we going to do today?

S.: I’ll take you to the river and show how to catch fish.

2 m.: But you promised to take us to the forest and show how to hunt deer and turkey.

S.: Yes, the turkey is very tasty. It’s finger-licking good/ It lives deep in the forest and it is not easy to catch.

1 m.: And what about wild plants?

S.: You shouldn’t eat them before I tell about each. Some of them are good to eat, some are good for making medicine, and some are poisonous.

2 m.: Squanto, what are you wearing around your neck?

S.: It’s popcorn.

2 m.: What?

S.: It is not just decoration which we wear as beads around our necks when we dance. It’s eatable. Taste it.

2 m.: Well it’s good. How do you do this?

S.: You can put corn on hot stones near the fire and in some time you’ll see it hopping about and bursting with a popping noise. Corn turns into the white fluffy things. I’ll show you how to plant corn. Now let’s go.

Да, это действительно был попкорн, который индейцы ели задолго до того, как пилигримы приехали в Америку, но как только они узнали его, попкорн, разбавленный молоком и сахаром, стал самым вкусным завтраком для пилигримов.

Скванто прожил с ними всю жизнь. Взрослые любили его, а дети следовали за ним повсюду. Пилигримы подружились со многими индейцами, жившими неподалеку. С утра до вечера все вместе трудились, обрабатывая землю, выращивая растения, строя жилища, но ни один из пилигримов не пожалел, что приехал сюда. В апреле Mayflower отплыл назад в Англию, не имея пассажиров на борту.

Наступило лето. Сады ломились от изобилия фруктов, в лесах было полно дичи, а в реках рыбы. Теперь никто не умрет от голода зимой. Пилигримы решили устроить великий праздник, собрав огромный урожай осенью 1621 года. Это и был первый День Благодарения, который длился целых три дня в октябре.

Scene 4

1 w.: Oh, thanks God, we have gathered a rich harvest. Nobody will be hungry this winter.

2 w.: There is plenty of food for our feast. Cucumbers, carrots, cabbages, turnips, radishes, onions and beets.

1 w.: Our men hunted wild turkeys, geese and ducks.

2 w.: When I saw Massasoit, the chief of the Wampanoag tribe with his 90 companions, coming to our settlement, I feared that the natives would eat our entire winter larder.

1 w.: Fortunately, Massasoit realized the difficult situation and sent his hunters into the forest. They returned with five deer and a lot of fish.

2 w.: But now there still more Indians than Pilgrims at our feast.

1 w.: Right you are, but it doesn’t matter. Thanksgiving is a time for eating and for sharing.

2 w.: I saw Captain Myles entertain our guests and in turn Indians delighted our people demonstrating their traditional dances.

1 m.: Well, we are all glad to greet everybody at our Thanksgiving today. It is a remarkable day. We thank our God for everything he gave us and I suggest that we should say our prayer together.

A Thanksgiving Prayer

Dear Lord, on this Thanksgiving Day
With grateful hearts we bow and pray
For blessings given from our birth
Exceeding way beyond our worth

For friends who’ve proven to be true;
For pets, which count as friendship too;
For home and country, health and love
All sent to us from Heaven above.

Lord, please, continue to be near
And guide us through another year
(By Carol Neumann)

Так индейцы и пилигримы отметили первый День Благодарения. С тех пор прошло много лет. Но каждый год в последний четверг ноября американцы отмечают свой национальный праздник, который очень похож на тот первый, когда вся семья собирается за большим столом, уставленным той же самой едой, которую ели индейцы и пилигримы в 1621 году.

Дома, магазины, офисы, классные комнаты украшены индюшками, цветами, фруктами, овощами, попкорном, фигурками индейцев и пилигримов. В этот день в больших городах Америки проходят парады с музыкой, песнями, представлениями, маршами сказочных героев. Завершает церемонию Санта Клаус. Его поведение символизирует начало рождественского сезона.

Это семейный праздник с традиционным обедом, главным блюдом которого является фаршированная индейка, которая подается с картофельным пюре, клюквенным соусом и тыквенным пирогом. Яблочный сидр - главный напиток дня. Это день, когда каждый говорит спасибо за все то, что Бог дал ему, за родителей, друзей, успехи и победы. День, когда все делятся друг с другом тем, что у них есть.

3 дня, в течение которых проходил первый День Благодарения, были заполнены песнями, танцами и соревнованиями между пилигримами и индейцами в умении стрелять, идти по следу, в соревнованиях по борьбе. У нас сегодня тоже праздник. И я предлагаю устроить здесь соревнование в гибкости ума. Для этого нам нужны две команды. Они будут бороться за звание лучших знатоков праздника Дня Благодарения. В каждой команде будет по 4 игрока. А выберем мы их очень просто. Первые 8 человек, которые назовут блюда, которые были на столе в День Благодарения и будут участниками. (Это могут быть turkey, pumpkin pie, mashed potato, cranberry sauce, squash, beans, nuts, corn, green vegetables, lobsters, apple cider etc.)

1 конкурс. Чья команда скажет самое длинное предложение. We begin like this: I’m going to Thanksgiving dinner and I’m taking a turkey.

The second player repeats the sentence and adds…turkey and potato.

Выигрывает та команда, которая скажет последней и не ошибется.

2 конкурс. Choose the right answer.

1 команда

2 команда

Thanksgiving is celebrated

a) on the 4th Thursday of November

b) on the 4th Tuesday of November

c) on November 26

Friendly Indians taught Pilgrims to plant

a) popcorn

b) pumpkins

c) bread

For dessert there was

a) apple pie

b) plump pie

c) pumpkin pie

There are Thanksgiving Days with

a) demonstrations

b) parades

c) meetings

Shops, classrooms and homes are decorated with

a) flags

b) turkeys

c) stars

Thanksgiving is celebrated

a) monthly

b) weekly

c) annually

The Pilgrims ate at the 1st Thanksgiving

a) meat and seafood

b) vegetables and fruit

c) all of the above

The wild turkey is one of the fastest birds

a) true

b) false

 

Which holiday comes closest to Thanksgiving

In the number of people who travel

a) Memorial Day

b) July 4th

c) Labor Day

The 1st Thanksgiving celebration took place in

 

a) 1620

b) 1621

c) 1622

3 конкурс. Командам и их болельщикам дается возможность заработать очки, отгадав зашифрованные слова. За каждое отгаданное слово 1 бал.

1. IAGKHTNSAIVN-(THANKSGIVING)

2. EUTKYR-(TURKEY)

3. IPE LPAEP-( APPLE PIE)

4. MYAFLI-(FAMILY)

5. ESDFINR-(FRIENDS)

6. GSIPMRLI-(PILGRIMS)

7. EPI KNUPMIP-(PUMPKIN PIE)

8. ISNDANI-(INDIANS)

4 конкурс. Для каждой команды по карточке. Match the words with the same meaning.

1.) annual

2.) feast

3.) harvest

4.) stuffing

5.) survive

6.) band

a. to stay alive

b. happening every year

c. celebration of the holiday

d. putting food inside meat or vegetables

e. the collection of fruits and vegetables

f. a group of musicians

1-b

2-c

3-e

4-d

5-a

6-f

5 конкурс. Акробатический. Pass the orange.

Line in teams. The 1st person in each team is given an orange to place under his chin. He must pass the orange to the next in line but neither may use their hands. The 1st team to get the orange all the way to the end of the line is the winner. If the orange drops, just pick it up and continue from there.

6 конкурс. Легкоатлетический. Nut race.

Члены команды переносят грецкие орехи(без помощи рук) на чайных ложках из одной миски в другую, расположенную на расстоянии. Кто быстрей.

8 конкурс. Иронический. Mr. Turkey.

1 child sits on a chair in the middle with his eyes closed. Another child knocks on the back of the chair. The child in the chair asks: “Who’s there?” The child then answers: “Mr. Turkey” The child must guess who Mr. Turkey is. (1 балл за каждого угаданного. Играют по очереди.)

День Благодарения - это день, когда люди говорят спасибо. Они благодарят Бога за хороший день, вкусный обед, веселое настроение, новое платье, чудесный подарок. Мы не американцы, но мы тоже можем сегодня сказать спасибо за все хорошее. Я говорю спасибо за моих талантливых и умных учеников. А вы? (Ребята высказываются)

Директор МБОУ гимназии №2                                                   Е.А. Гатальская


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

«Шляпка, салат и трагедия»-сценарий внеклассного мероприятия, посвященный празднованию 8 марта для учащихся 10-11 классов

Цели и задачи мероприятия:-развивать у учащихся умение владеть зрительным залом, правильно держаться на сценической площадке;-развивать активность, самодеятельность. Организаторские способности в проц...

ВНЕКЛАССНОЕ МЕРОПРИЯТИЕ, ПОСВЯЩЕННОЕ ПРАЗДНОВАНИЮ ДНЯ ЗАЩИТНИКА ОТЕЧЕСТВА. КОНФЕРЕНЦИЯ «НАДО ЛИ СЛУЖИТЬ В АРМИИ?»

Для воспитания патриотических взглядов и убеждений важно, чтобы знания о сущности и способах проявления этих качеств были не просто усвоены учащимися, а приобрели личностный смысл, прошли через ...

ВНЕКЛАССНОЕ МЕРОПРИЯТИЕ ПОСВЯЩЕННОЕ ПРАЗДНОВАНИЮ 200-ЛЕТИЯ БОРОДИНСКОГО СРАЖЕНИЯ «ДЕЛА ДАВНО МИНУВШИХ ДНЕЙ».

ЦЕЛЬ:установить творческое взаимодействие всех участников мероприятия.ЗАДАЧИ: Воспитательные: в игровой форме воспитывать понимание хорошего вкуса в одежде и манерах, приобщать к истокам российск...

Внеклассное мероприятие, посвященное празднованию Дня святого Валентина

цель разработки - вспомнить историю праздника и факты, связанные с ним....

Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного празднованию 8 Марта (7-11 классы)

Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного празднованию 8 Марта (7-11 классы)....

Сценарий внеклассного мероприятия, посвященного истории празднования Дня Благодарения (Thanksgiving Day) в Америке.

Мероприятие проводится для учащихся 4-х классов школ с углубленным изучением английского языка с целью познакомить учащихся с традициями Америки на примере празднования Дня Благодарения (последний чет...

Презентация для проведения внеклассного мероприятия, посвященного празднованию Дня всех святых (празднику Хеллоуин) в 3-4 классе.

Презентация для знакомства учащихся с празднованием Дня всех святых (Хеллоуин) на уроке английского языка в 3-4 классе.После небольшого рассказа учителя об истории и атрибутах праздника (1-5 слайды) п...