Фонетическая зарядка на уроках английского языка в 5-11 классах
методическая разработка по английскому языку (5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 класс) на тему

Лобода Ирина Олеговна

В данной работе предлагается система коррекции и улучшения фонетических навыков  в период, когда уже прошло значительное количество времени после постановки произношения.. Известно, что на средней и особенно старшей ступени обучения произносительные навыки учащихся ухудшаются. Многие фонетические явления уже забыты учащимися, многие кажутся им несущественными. Так появилась эта работа, цель которой - интенсивная фонетическая тренировка на средней и старшей ступенях обучения.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon foneticheskaya_zaryadka_na_urokah_angliyskogo_yazyka.doc133 КБ

Предварительный просмотр:

Лобода Ирина Олеговна

      В данной работе предлагается система коррекции и улучшения фонетических навыков  в период, когда уже прошло значительное количество времени после постановки произношения. Известно, что на средней и особенно старшей ступени обучения произносительные навыки учащихся ухудшаются. Многие фонетические явления уже забыты учащимися, многие кажутся им несущественными. Более важное место, на их взгляд, в средних и старших классах занимает овладение лексикой, грамматикой, умением быстро и правильно высказать свою мысль. Может быть, это и так, но учителю бывает очень обидно, когда его упорный труд по выработке у учащихся правильных фонетических и интонационных навыков на первом этапе обучения практически сходит на нет. Какое разочарование он испытывает, когда слышит беглую, грамматически правильную речь своих взрослых учеников. Ему режет слух их небрежная фонетика, когда звуки произносятся кое-как, а английской интонации нет и в помине, ее почти полностью заменила русская. Горькая мысль: «А чему же я их учила? Куда все делось?» не дает покоя, понимаешь, что надо что-то делать, но что и, главное, когда? Ведь урок и так насыщен до предела. И приходишь к выводу, что минимальную часть урочного времени (5 минут) надо отвести фонетическим упражнениям, пусть даже за счет чего-то другого. На наш взгляд, мириться с этим нельзя, развитие и поддержание на должном уровне произносительных навыков учащихся – повседневная работа учителя. Так появилась эта работа, цель которой - интенсивная фонетическая тренировка на средней и старшей ступенях обучения.

    Надо приучить детей, что урок начинается с раздачи каждому листа с фонетической зарядкой. Когда это входит в привычку, сидящий перед столом учителя ребенок молча берет приготовленные листы, раздает их всем и также молча собирает их после окончания работы. Учителю удобно, что по одному и тому же листу работаем во всех классах с 5 по 11, т.е. нет никаких организационных хлопот.

   Верхняя половина каждого листа предназначена для учащихся 5-6 классов, остальной материал – по выбору учителя и степени фонетической подготовленности класса. Какой звук тренировать сегодня – решать учителю, выбор произволен. Обязательно нужно напомнить учащимся правила артикуляции каждого тренируемого звука. Работаем хором, в парах и непременно индивидуально, контрольное чтение и оценка за него через 2-3 дня работы над звуком стимулирует учащихся к серьезной работе, т.к. иметь хорошую оценку хотят все.

        Предложения и диалоги, расположенные в средней и нижней части каждого листа, имеют фонетическую разметку, что дает возможность работать также и над интонацией – нашим больным местом. Надо постоянно напоминать учащимся, что английские фонетисты подчеркивают тот факт, что для изучающего английский язык гораздо важнее приобрести хорошие интонационные навыки, чем правильно  артикулировать звуки языка.

   Последние 6 листов работы посвящены 6 основным интонационным контурам современного языка. Если обучение интонации детей младшего и среднего возраста носит подсознательный, имитационный характер (подобно тому, как интонация родного языка усваивается ребенком в раннем возрасте) то на старшей ступени, а особенно в 10 – 11 классах с углубленным изучением языка, целесообразно дать минимум теоретических знаний, ибо не все обладают хорошим слухом и способностями к имитации.

    Примерами теоретических положений, с которыми можно познакомить учащихся, могут быть следующие:

  1. Самым важным элементом речи является предложение. Каждое предложение несет в себе не только смысловое значение, но и обладает определенными фонетическими чертами, без которых оно не может существовать: паузы, синтагмы, мелодия речи (чередования высоты голоса), ударение, ритм (ритмическое чередование ударных и неударных слогов), темп речи (ударные элементы произносятся медленнее, чем безударные), тембр голоса, меняющийся в соответствии с эмоциями – все эти фонетические черты предложения образуют сложное единство, называемое интонацией;
  2. Самыми важными компонентами интонации являются мелодия, ударение и ритм;
  • Существует 6 основных мелодий языка, причем каждой соответствует свой эмоциональный настрой:

Low-fall - спокойный, холодный, неэмоциональный, незаинтересованный;

                             I think I’ll be free on Sunday.

Low-rise - успокаивающий, откровенно заинтересованный, дружеский;

                             Can you tell me the exact title of it?

High-fall - оживленный, эмоциональный, показывающий личную заинтересованность и теплоту говорящего;

                              You’d better try it again.

High-rise - вопросительный, немного небрежный;

                               Had a good holiday?

Fall-rise - высокоэмоциональный, теплый, симпатизирующий; в специальных вопросах – жалобный, усталый;

                              Hullo, Peter.             I’d like to live in a house like that.

Rise-fall - высокоэмоциональный, говорящий чем-то поражен или даже напуган, в случае отрицательных эмоций – вызывающий, осуждающий;

                               Sorry.                         Is she really interested?

  • Ударными являются смысловые слова (существительные, прилагательные, смысловые глаголы, наречия, указательные и вопросительные местоимения), а остальные – безударными. Количество безударных слов в английском предложении намного больше, чем в соответствующем русском предложении.
  • Говоря о ритме, можно привести следующее высказывание английского фонетиста Майлна: «Случается, что иностранец приобретает прекрасное произношение и даже правильную интонацию и не может понять, что же выдает его неанглийское происхождение. И виноват в этом случае может быть только неправильный ритм.» Основные законы ритма : ударные слоги следуют друг за другом через регулярные промежутки времени: чем больше количество безударных слогов между ударными, тем быстрее они произносятся; многосложные и составные слова  в потоке речи под влиянием ритма теряют одно из своих ударений.

[æ]

Sandy                              If you, Sandy, have two candies

Andy                                Give your candy to Andy, Sandy.

candy                               If you, Andy, have two candies

have                                Give your candy to Sandy, Andy.

Hat       Fact                     A black cat sat on a mat.

Mat      Man                          

Sat       Bad                      That’s the man that sat

Cat       that                      On my black hat in the tram.

Black                                He’s a bad man, that’s the fact.

Lad                                  Once there lived a lad

Sad                                  Who was always very sad

Dad                                  For he hadn’t any mother

Hadn’t                              And he hadn’t any dad.

Act.  Apple.  Abbey. Abstract.  Absence.

Beastly appetite.  Silly ass.  Lively action.  

The atmosphere.  The adverb.  The attitude.

That’s bad.                                                              1)  – It’s an absolute scandal!

           And that’s that.                                                            - Absolute scandal? Are you sure?

Can you imagine that?

Fancy! Fancy that!                                                  2)  – What happened to Jack?

           That’s bad grammar.                                                     - Don’t worry. He failed his exam!

That’s absolutely fantastic!

 Is that the man who attacked you?                       3)  – Hullo, Dad!

           Jack can do it that way.                                                - Good morning, Sam!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[ е ]

[ e ]          [ æ ]                   Happy end.    Busy editor.

Egg         bag                     Dirty entrance.  The emblem.

Bed         bad                     The energy.   The envelope.

Men        man                    Merry.  Any.  Many.   Question.

Red        glad

Says       sad                      Nelly has seven red pens,

Pen         plan                     And Sally has ten.

Together  to gather      

Beg         bag                      Pat keeps two pets:

Head       had                      A cat and a rat.

Met          mat                     Pat likes her pets

pet          Pat                       And his two pets like Pat.

Guess     gas

Better     matter                   Better to do well  than to say well.

Ready    Daddy

Well said.   Press bell.  Get better.

 Very well, then.   Well, I never.

He’s telling me he isn’t ready yet.    

  1. – I can’t come before Wednesday.

- Before when?

  1. – You met him on the tenth of September.

- You met him when?

  1. – I shall never help him again.

- Never is a very dangerous word to say.

[ i: ]

   [ i: ]                  [ I ]

least                   list                                  One, two three,

eat                      it                                     Let me see

deal                    Bill                                  Who likes coffee

beach                 switch                             And who likes tea.

field                    built                                        One, two, three

people                simple                                    Oh, I see.

Leave                  live                                         You all like coffee

Sheep                 ship                                        And I like tea.

Seat                    sit

Feel                     fill                                   A sailor went to sea

Need                   did                                  To see what he could see.

Easy                    busy                               But all he could see

Meeting               pretty                              Was sea, sea, sea.

Sea captain.  Knee-deep.  Sea coast.                                    1) – It’s a fine piece of work, Jean.

Three each.   No equals.   Go east.                                            - Do you really mean that?

Please.  The evening.  The eagles.  The east.                        2) -  Peter’s staying with us next week.

Appeal.  Indeed.  Reading.  Creature.                                         - Do bring him round to see us.

Pleased to meet you.                                                                3) - When shall we meet you?

Please, be seated.                                                                         - After tea?

Extremes meet.                                                                          4) - I’m afraid he is not free this evening.

Eating between meals?                                                                 - When’s he likely to be free?

Steve is eager to please the teacher.

The teacher has every reason to be displeased.

He speaks Chinese and Japanese with equal ease.

 [ I ]

   [ I ]

 pit       big                                       Little Bill, sit still.

hid       till                                        Will you sit still, little Bill?

Sit        miss

Lit         list                                      Big cities are hidden in thick mist.

This      silly

Tin        little                                   ‘Tick’, the clock says.

Bill        sister                                 ‘Tick, tick, tick.

Still                                                   What you have to do

Twist                                                Do quick’.

will

The industry.  The interview.  The issue.                                

Infinitive.    Impossibility.  Initiative.  Institute.

Is Mickey in?

It isn’t cricket.

It’s the limit.

Willie’s quick-witted.

It isn’t his business, is it?

It is written in simple English, isn’t it?

1) – The digging’s finished.

    - Is it? All of it?

2) – Whose responsibility is it?

    - Whose responsibility? Why, Bill’s.

3) – How many children has Jill?

    - How many? Six, I think.

[ Λ ]

mother                lucky

brother               young

son                     something                         Every country has its customs.

Russian             lunch

must                   doesn’t                              There’s a bus coming. Hurry up!

disjunctive         hurry

study                  hungry                               Come to lunch, Bunny!

London               sun

Shutter.   Summit.    Submarine.  

Mummy.  Sonny.  Hurry.  Southern.

Come.  Some.  None.  Done.  Tongue.

Wealthy uncle.   Cruelly unjust.

Tough luck.  Just my luck.

Double Dutch.

Come to lunch, Bunny!

Does the bus run every other Monday?

None but dullards copy one another.

Don’t touch this money till next month.

There wasn’t much sunshine in London last Monday.

    – This train doesn’t run on Sundays.

    -  Come by bus, then.

[ a: ]

                      [a:]             [Λ]

car               March       much

pass            glass         fuss                             He laughs best who laughs last.

garden        clerk          luck

father           fast           just                              The car passed the park at half past five in the afternoon.

basket         rather        other

carpet          class         bus

at last          harm         come

part              aunt          front

glass            father       mother

darling

yard

large

Army.  Party.  Drama.  Hardly.  Tomato.                           1) – Pass me that card, Bart.

Cart – cut.  Barn – bun.  Harm – hum.                                   -  Which card?

New art.   Heavy armchair.  Enemy army.                         2) – I asked Arthur yesterday.

The architect.  The Arctic.  The Argentine.                           -  And what was his answer?

Hard bargain!

Start the car.

I hardly like the remark, Papa.                                            3) – Parker’s on the phone.

Cars can’t be parked here after dark.                                     -  Ask him about my car.

Shan’t we dance after classes?

The exam will be rather hard to pass.                                4) – Shall I pass them to Martin?

I can’t stay after classes.                                                          -  Pass them to me rather.

   

   

   

[ u ]

room

book

good                               Look at this good cookery-book.

look

put                                  Too good to be true.

cooker

sugar                              It looks good.

full

pull

woman

Good.  Could.  Would.  Should.  Room.  Wood.

Woman.  Sugar.  Pudding.  Bullet.

Full.  Bull.  Wool.  Wolves.  Pullman.

Could you if you would?                                                     1) – He injured his foot. So he couldn’t play.

Here’s your cook-book.                                                          -  Why couldn’t he play?

Keep a good look-out.                                                          2) – Mrs. Cook’s looking for you.

It wouldn’t look good, would it?                                               - Looking for me? Mr. Cook?

Would you help the woman if you could?                 3) – Could you show me how to cook that pudding?

I can’t help looking, could I?                                      -  I would if I could, but I never cooked that pudding.

Would you wait till I’ve had time to look for it?

You’d better put on your woollen pullover.

   

   

[ u: ]

new                  [u: ]              [ u ]

shoe               route            foot

school             suit             put

music              shoot          should

do                    too              to

student

group

moon                                                         How do you do?

noon

who                                                            Soon the cool moon will shine on the gloomy pool.

whose

you

pupil

youth

Neutral.  Beauty.  Duty.  Humour.                          1) – This is Mr. Doolittle.

Too moody.  New school.   Too gloomy.                  – How do you do?

Cucumber.  Kangaroo.  Hooligan.

Junior.  Wounded.  Balloon.  Include.                   2) – What would you do?

                                                                                      -  It’s up to you. You must make up your own mind.

Who’ll do the rooms?

You’re the nuisance, too.                                                   3) – It’s absolutely true.

Rupert will do beautifully.                                                      -  But who’s going to believe it?

Review the rules for the future tenses.

Do you usually have two pupils on duty?                         4) – I arrived on Tuesday afternoon.

Read the newspaper review through and through.              -  At exactly what time in the afternoon?

We’re moving very soon, before the end of June.

                                                                                               5) – Which would you choose if you were me?

                                                                                                    -  The new one, of course.

[ o ]

Tom                         Sorry.

dog                          I am sorry.

watch                      I am very sorry.

what                        I am sorry indeed.

what not                 I am very sorry indeed.

John                        Molly got a lot of spots on her frock.

pocket                     What’s wrong?

box                           What’s the problem?

doctor                      What’s going on?

New office.  Funny opera.  Solitary object.                         1) – It’ll cost a lot of dollars.

The orator.  The origin.       The opposite.                              – Obviously.

Politics.   Honour.  Knowledge.  Godmother.                      2) – Molly’s being very obstinate.

Not for toffees!                                                                           - Then you be obstinate, too.

Possibly not.                                                                           3) -  What about Hob’s offer?

Upon my honour.                                                                        -  Was it an offer, in fact?

What a lot of nonsense!

Will you be gone long, John?

Was it not possible to stop, Tom?

This cloth wants washing.

[ o: ]

ball                  [ o ]             [o: ]

call

draw              cross          course

small              hot              bought

sport              shot            short

daughter        dog             door                             The porter’s daughter caught a small tortoise.

porter             doctor        porter

of course       doll             tall                                 Many words hurt more than swords.

door               gone          torn

floor               got             ought                             Is this ball big or small?

storm             knock        talk

talk                 doctor        daughter

order

naughty

four

your

The order.  The orchestra.  The orbit.                                  

Highly organized.    New order.

Daughter.  Morning.  Naughty.  Walking.

All aboard.

All the more so.

To cut a long story short.

It’s all your fault.

To talk to George is like talking to the wall.

Call me at a quarter to four.

Your daughters are all tall.

Could you show me the shortest way to the port?

I caught a cold when I walked along the shore.

1) – George was rather a bore tonight.

    - Isn’t h always?

2) – We still need his support, don’t we?

   -  More than ever before.

3) – You haven’t brought enough of them.

   -   I shall be bringing some more later in the morning.

[ ou ]

coat

home

no

radio                                    Oh, no! Don’t go home alone.

piano

only                                     Nobody knows how lonely the road is.

hope

don’t                                    Rose won’t go home alone, I suppose.

open

go                                        Soames never boasts of what he knows, and Rose never knows of what she                     low                                         boasts.

suppose                              So the old boat floated slowly to the coast.

old                        

own

hullo

Boat.  Soak.  Toast.  Roast.  Host.  Photo.                             1) – You can phone me tomorrow.

Window.  Potato.  Yellow.  Tomato.  Cargo.                              -   When can I phone you?

Slow answer. Go out.  Blue ocean.  Very old.

The opening.  The only one.  The overcoat.                           2) – It’s going to turn cold.

I suppose so.   No go.   Go slow.  Nobody home.                      -  Think so?

Follow your nose.  There’s no knowing.

No smoking.  Don’t grow cold.  I vote we go home.               3) – Shall we go boating?

Stones grow old.  I hope you are both going home.                  -  Tomorrow?

There’s no place like home.

I hope you know who wrote those poems.                               4) – I stopped smoking a long time ago.

                                                                                                          -  A long time ago? How long ago?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 [ oi ]

boy

Roy                         many boys                          Tom is a little boy.

joy                           much noise                         He is a good boy but he is very noisy.        

toy                           many voices                       Tom has many toys.

voice                       much oil

noise                                                                    Noisy toys point to boys.  

choice                    a noisy city

oil                           a good choice                      Boys’ voices are joyous.

soil                         a fine voice

toil                          a nice boy                             Boys will be boys.

Oil.  Toil.  Soil.  Spoil.  Point.  Boil.  Toilet.

Annoy.   Poison.  Destroy.  Exploit.

The noise is annoying.

Join me in the voyage.

It’s beyond the point.

What’s the boiling point of oil?

Small boys like noise-making toys.

Roy was annoyed with the boy because he’d spoiled his toy.

 1) – Is that your little boy?

     -  My little boy?

2) -  Whatever made you join them?

    -  It couldn’t be avoided.

3) -  There’s no point in asking Roy.

    -  He’s got a good voice.

4) – He refused point blank.

    -  How very annoying!

[ ə: ]

girl            term

bird           third

work         word                                       The third word is heard.

learn        university                                Her birthday is on Thursday, the thirty-first of May.

nurse        thirty-first                               Certainly, sir.

first           Thursday

worth         worst

fur              heard

firm            word

verb           Germany

verse          alternative

Earth.  Early.  Earnest.  Dirt.  Skirt.  Girl.                                    1) – Are your girls learning German?

Very early.  Thirsty earth.  Vitally urgent.                                       -  Yes, very earnestly.

The earthquake.  The earnings.

Emergency.  Interpreter.  Surface.                                               2) – It’s my birthday today.

Return.  Excursion.  Journey.  Surgeon.                                        -   Very many happy returns!

I’ve overheard the word.

I’ll turn in early.                                                                               3) – Which do you prefer?

A worm will turn.                                                                                -  The lower birth, of course.

What a hurly-burly girl she is.

Repeat the verse word for word.                                                    4) – Can I have a word with you?

The work will serve no purpose.                                                        -  Certainly.

Earnest is determined to learn German.                                        5) – I’ve missed my turn.

The first and the third verses were most difficult to learn.              -  Serves you right.

[ ŋ ]

young                       everything

tongue                      nothing

among                      interesting                                  Spades for digging,

long                          good-looking                              Pens for writing,

song                         reading                                        Ears for hearing,

wrong                       speaking                                     Teeth for biting.

ring                           swimming                                    Eyes for seeing,

sing                           singing                                        Legs for walking,

bang                          teaching                                      Tongues for tasting,

sang                          writing                                          And for talking.

rang                           learning

morning                    ringing

evening                     giving

language                   English

frank                          thanks

Strong nature.  Shining needle.  Fishing net.             1) – It’s quite wrong.

Leading newspaper.  Charming manner.                       -  How do you know it’s wrong?

Finger.   Stronger.  Anger.  English.  Jungle.

Nothing is wrong.                                                           2) – What are you doing these days?                                                      

Things are mending.                                                      -  Earning my living and going to evening classes.

Bring them along.

Thanks for calling.

Everything’s going wrong.

Saying and doing are two things.

Some Englishmen are murdering King’s English.

[ au ]

house

brown                      [ Λ ]                 [  au ]                                  Sit down!

how                                                                                             Read aloud.

down                    shut                 shout                                    Speak loudly.

now                       run                   round                                   Sound every vowel in the word ‘towel’.

shout                    fuss                  house

about                    bus                   blouse                                  How, how, Brown Owl,

town                     front                  count                                    Why do you frown

pound                  done                  down                                    Down at the mouse

found                   hundred            scoundrel                            On the ground?

sound                   running            Browning

without

mouse

fountain

Outbreak.  Outlaw.  Outline.  Pound.  Sound.                  1) – I have to go out now.

Cowboy.  Mountain.  County.  Boundless.                           -  How long will you be out?

Lucky outcome.  Early hours.  New outlook.                    2) – I gave him a pound to buy a fountain pen.

Out of bounds!                                                                        -  A pound won’t be enough.

Out of doubt.                                                                        3) – Some flowers for you.

I’m doubtful about the hour.                                                   -  How nice! How sweet of you!

They found themselves about the town tower.                 4) – I really must go now.

Out of the house to the grounds.                                           -  Well, good bye, Powel.

Mr. Brown was not allowed to go out of the house.

It took her about an hour to get to town.

[ ai ]

write

kind

nice                 [ au ]                [ ai ]                               I like life.

why                found              find                                  Buy my nice pies.

cry                  how                high                                 Tigers and lions bite.

my                  out                  white                                Science fights lies.

buy                 loud                light                                  Out of sight out of mind.

pie                  pound             plight

sign                house             nice

lie                   shout               sight

mine               down               nine

five                 sound             sight

time                towel               tight

Ice.  Either.  Iron.  Pie.  Try.  Fly.  Sky.                                  1) – Mike’ll meet us at nine.

Rocky island.  Bitter irony.  First try.                                       -   At what time?

The Irish.  The ice cream.   The eyesight.                             2) -  Would you like to try?

                                                                                                      -  Would I like to try?

Time flies!                                                                                    

Go to bye-bye.

Mind your eyes!                                                                         3) – Tell me the time, please.

I had a white night.                                                                        -  Tell you the time? Nine minutes past 9.

I find it quite right.

Stop piping the eye like the crocodile.                                     4) – These matches won’t strike.

The island is nine miles long and five miles wide.                      -  Mine strike.

The climate is pretty mild in Ireland.

I should like you to write your reply on Friday.

[ θ ]

three

think                     [ s ]                [ θ ]                          One, two three we are free.

thank you                                                                    I think they both have a toothache.

everything         sing                thing                         Susan thinks that this is a bit thick.

third                   sink                 think                         Fred fried three fresh fish.

thirty                  sin                   thin

thin                    sort                  thought                     He couldn’t say ‘fifth, sixth, seventh, eighth’ quickly,

thousand            tense              tenth                          But he could say,

mouth                 force               fourth                       ‘Sixty-six sheep need sixty-six shepherds’.

fifth                     yes                  death

twelfth                course             north                         is thick                has thick

fifth                     once                month                        is thin                  has thin

depth                  first                  earth

 

Fourth side.  Twentieth sign.  Twelfth song.                                        1) – Thank you so much.

Immense theatre.   Serious thing.  Beneath you.                                     -  Not at all, thank you.

Wise theory.  Silent threat.  Golden thought.

Those things.   Worthless.  Strengthen.  Death mask.                          2) – I’m so sorry, I threw it out.

Myths.  Deaths.  Lengths.  Baths.  Depths.                                                -  Don’t give it another thought.

Nothing like youth.

Think things over.

When three Thursdays come together.

A thousand thanks to you both.

Thomas thinks of terrible things, of nothing but death in a month.

I have a thousand and one thing to ask you.

I must speak the truth and nothing but truth.

[ ð ]

this

that                                            What is this

then                                           And what is that?

There                                         This is a dog

They                                          And that is a cat.

with them

please them                               This one.  That one.  Go there.                

tell them                                     This is the thing.   This is the story.

mother                                        With love.   With me.  With mother.  Clothes.

father                                          They gathered all the brothers.

is this        is that

it’s this      it’s that

When then?  This and that.  A good thing, though.

Please them.   Choose them.  Tease them.

Write them.   Meet them.  Beat them.  Tell them.

With salt.  With sand.  With snow.  With love.

With me.  With mother.  With water.

Is this the thing? Is this the same thing?

What’s the matter? What’s the idea? What’s the trouble? What’s the difference?

And that’s that.  

That’s neither here nor there.                                              1) – Does the noise bother you?

Then there’s another thing.                                                     -  Rather.

I’ll do anything rather than that.

You never know with the weather.                                       2) – It all depends on the weather.

They couldn’t tell one brother from the other.                        -  Why does it depend on the weather.

There’s no one there, neither mother nor father.

This film is no worse than the others.                                  3) – What shall I do with these things?

The less men think the more they talk.                                     -  Take them out and clean them.

I think this thing is theirs.

[ w ]

why

wife                      [ w ]               [ v ]

what                  went               vent                          Why do you cry, Willie?

when                 wet                  vet                            Why do you cry?

where                while               vile                           Why, Willie, why, Willie,

white                 wine                vine                          Why, Willie, why?

window             west                vest

woman              worse              verse                        Why worry?

women                      very well                                   Away with war.

swim

quickly                                                                         Walter was with us when we went away

twelve                                                                          Walter always knows what’s what.

Queen.  Quick.  Quite.  Question.  Quarrel.

Safe way.  Rough water.  Waterproof watch.

Twice.  Twelve.  Twenty.  Twins.  Tweed.  Twist.

Time works wonders.                                                           1) – Walter is coming as well.

Whatever will we do?                                                           -  Splendid! I was afraid he wouldn’t be able to.

We’ll walk whatever the weather.

We see what we wish to.                                                       2) – No sign of William yet.

We wondered where we were.                                                  -  He always keeps us waiting.

The sweater will wear well.

When will we meet?                                                               3) – What did you think of the equipment?

It was a wonder the weather was so wet.                                 -  It was wonderful!

No sweet without sweat.

William always wears a very warm woollen vest in winter.    4) – What do you think, Walter?

Victor however, will never wear woollen underwear                    - Does it matter what I think?

Even in the Wild West.

[ r ]

room

to rent a room                                         a teacher of English

write                                                         the grammar of English

red                                                            Come for a walk.

read                                                         the colour of this rock

rugby                                                       Dinner is ready.

ring                                                          Here is an apple for you.

restaurant                                               There are better apples in our own garden.

very sorry                                                 She spent an hour alone in that car of yours.

very well                                                   Harry very rarely writes.

brown                                                       Don’t run across the narrow bridge.

breakfast

foreign

railway

Very sorry.  Quarrel.  Merry.  For ever.

Fresh roses.  Clean room.  Wise raven.                                1) – I am terribly worried about that.

Nuclear arms.  Nuclear energy.  Fire alarm.                             -  Why should it worry you?

Rack your brains.

Very true.                                                                                   2) – This is my new radio set.

Rather curious.                                                                             -  Is it really?

It’s rather strange, yet true.

The three ‘R’s are Reading, Writing and (a)rithmetic.           3) – I am most terribly sorry!

When angry count a hundred.                                                     -  You have no reason to be.

There is neither rhyme nor reason in it.

When a friend asks, there is no tomorrow.

She never really looks very well.

[ t ]

   [ tr ]             [ tl ]           [ tn ]

train            little             bitten                              a bit of                     at the Nelson’s

tree             kettle           kitten                               fit it                          at the bed

try               settle           beaten                             put it                        at the camp

true            gentle          tighten                             eat it                         at this time

street          battle          meet me                           let us                        at that map

country       cattle                                                   can’t be

instrument   title                                                     can’t think

stress                                                                       stopped him

straight

It’s better to talk too little than to talk too much.

Tell Tom to come to tea tomorrow.

Separate table.  Perfect tact.  Pleasant talk.

Lost chance.  Private garden.  Quiet gaze.

Beetle.  Battle.  Butler.  Button.  Cotton.  Kitten.      

Treaty.  Trouble.  Tram.  Twins.  Twist.  Twice.  Twain.

Good taste.  Red tape.  Bad temper.

Silent thanks.  Elegant theatre.  Pleasant thought.

Write them.  Respect them.  Correct them.

After dinner, if you are not too tired, you’ll tell me about it.

Tom was in time, and so was Tim.

The more I thought about it the less I liked it.                    1) – What made him take it?

Cut it short.                                                                                -  He took it because he wanted it.

Try to put it right.

Don’t take it to heart.                                                             2) -  I may be a bit late.

I don’t like my tea too strong.                                                   -  That wouldn’t matter in the least.

Put two and two together.

[ p ]

pen          [ pt ]                 cheap book

pet          stopped            jump down

pit           hoped               drop it here           The puppy pulled a piece of pretty pink paper

                                                                         out of Peter’s pocket.

paper     wept                  drop by drop

pass       shipped             up to now

place      kept                   a cup of tea

plate       chapter             a cup of coffee

part

people

play

 

Deep pit.   Cheap paper.  Lamp posts.                          1) – Whose pen is this?

Damp places.  Ripe pears.  Soup plate.                            -  Peter’s, perhaps.

Stop buying.  Shop-bell.  Top- boots.

Captain.   Chapter.  September.                                      2) – Where does Paula come from?

Sheep-dog.  Sharp glance.  Deep gratitude.                      -  Spain, I think.

Wild passion.  Large portion.  Active part.

Strange people.  Skilled pilot.                                           3) – Who gave him the paper?

Stop them.  Type them.  Keep them.                                    -  Patrick did.

Speak up.

Present company excepted.                                              4) – Pass me that picture, please.

Keep up appearances.                                                            -  Which picture?

Pete’s as pleased as Punch.

Peg’s as pretty as a picture.                                              5) – It all depends on Peter.

Don’t pass up the opportunity, Rupert.                                 – Does it depend on him?

[  k ]

                    [  kt ]

cat               act                   black dog                Every country has its custom.

coat             fact                  black cat                 Kate caught the kitten and kissed it.

car               talked

call              walked

school        picked

walk            looked

                    actor

                    factor

                    doctor

Black cat.  Weak coffee.  Dark corridor.

Rock’n roll.  Dark night.  Black magic.

Quiet.  Quite.  Quality.  Quantity. Quick.

Cut and come again.                                                                1) – Can Jack and Kate come to tea?

The coast is clear.                                                                         – Kate can. But Jack can’t.

Ken’s as cold as a cucumber.

Keep quite quiet.                                                                        2) – Nobody can come.

Come back and keep us company.                                              -  Kitty can.

School keeps on till six o’clock.

Come back as quick as you can.                                               3) – I don’t like the look of these cows.

I can’t understand what the kids are talking about.                     -  Quiet.

I can ask your cousin to come to tea.                                        4) – Can you play cricket?

I think you’d better ask the cook.                                                   -  Once I could.

[ h ]

he                   behave                  Savage hate                        Happy birthday!

harm              behind                   effective help                      Hold your head high.

horse             somehow               cold hands                          Henry is as hungry as a hunter.

who                a house                  huge head                           I hope I haven’t hurt him.

huge               the honey              superb hair                          Every man has his hobby-horse.

her                  unhappy                expensive habit                  Happy hearts make happy homes.

high                enhance                                                              How horrid of him.

How                                                                                             Hilda is head over heals in love with him.

Hoist                                                                                            Helen hated to meet him here.

whole

1) – How many hats has she got?

    -  At least a dozen, I hope.

2) – Whose house is this?

    -  Mr. Hornsby’s, I think.

3) – What sort of holiday did you have?

    -  Perfectly horrid!

4) – Does he come here often?

    - Hardly ever.

[ b ]

beauty      table                        be brief                                  Ben’s a bag of bones.

boom        about                      a bad job                                Betty’s as bald as brass.          

boast        hobby

best          member

Don’t be a busy body, baby.                                                           1) – Whose book is this?

Barbara’s as busy as a bee.                                                                -  Bobby Barton’s.

Bob lives at the back of beyond.                                                     2) – I hate cabbage.

Buy me a bike.                                                                                       -  So does Barbara.

You’d better ask Barbara.                                                                3) -  What’s Burton’s job?

We’d better have a bite before we go.                                                -  He is in the bakery business.

LOW  FALL.

1)

__________            Oh! No! Why! Fine. Sure. When?

___________          Good.  Quick.  Right.  Wait.  Stop.

2)

___________          Have you?  Is it?  Can’t you?

___________          Does it?  Aren’t they?  Oughtn’t she?

                                Wait for her.  Talk to her.  Write to them.

                                 Borrow one.  Show mw one.

3)

___________           She had to.  I’d like to.  Of course not.  A friend of mine.  She wasn’t there.

___________           You must tell her.  He’ll be happy.  Just listen.  And so on.  

                                  He came with us.

                                  In a day or two.  I thought so.

4)

___________           Come here. Look here.  Sit down.  Don’t leave.  Look out.  No more.

___________           Ask John.   Not now.  How strange.  Quite right.  That’s true.

                                 That’s all.    What for?  Where to?  Who from?

I’ll finish it now.                                                She married Mary’s brother.

She asked me to go.                                         It’s time the children went to bed.

I am sorry I came.                                             How many people have you invited to dinner?

He doesn’t speak much English.                    What sort of weather do you have in London?

He’s never very punctual.

LOW  RISE.

1)

___________               Yes.  Fine.  Now.  Who?  Why?  Where?

___________               Me?  All?   Stop.  Good.  Right.

2)

___________               Careful.  Always.  May I?  Is there?  Can’t you?  Aren’t we?  Try to.

___________                Sorry.    Thank you.  Really?  Wait a bit.  Possibly.  Hasn’t she?

3)

___________                Remember.  We haven’t.  Continue.  I’m sorry.  Is he happy?

___________                Does it matter?   Do you think so?   There’s plenty.

4)

___________                That’s right.  That’s good.   That’s all.   Never mind.   Don’t bother.

___________                Good bye.   Come here.   Why not?  How soon?  Later on?

                                      Not now?   Cheer up!   Sit down.  Who’s that?  

                                      All right.    Well done.   No, thanks.

Can you come to lunch tomorrow?

Shall I answer the door?

Have you heard the news?

Have you been waiting long?

Were you in time?

There’s plenty of time to prepare the dinner.

Ring me up some time on Thursday.

Come and stay with us again soon.

HIGH  FALL.

1)

___________            Help!  Yes.  No.  Why!  More.  Good.

___________            Fine    Mine.   Wait.  Quick.

2)

___________            Always.  Really.   Was it?   Thank you.  Fancy!   Surely.

___________            Gladly.  Stop it.   Wait for them.   Certainly.

3)

___________            It’s easy.   Good gracious!   How lovely!   He’s coming.  Good morning!

___________            She might be.   By no means.   We’ve seen it.   I’ll call on him.

4)

___________            Why not?   Well done!   I say!    How strange!   Ask John.

___________            Oh, God!    Bad luck.    Thank you!   Look out!

I think you’d better ask the others.

I thought it was going to rain.

I couldn’t say ‘no’ to you.

In spring it rains a lot.

We haven’t seen him for years.

But think of all the difficulties.

Skiing is the sport for you.

Nobody told me what to do about it.

Why do you have to leave at once?

It’s more than I can afford.

I know you well.

What nonsense!

HIGH  RISE.

1)

___________      Yes?  Me?  Here?  When?  What?

___________       Now?  You?   Right?   Wait?

2)

___________       Often?  Really?   May I?  Like it?   Which one?  My fault?

___________       Must I?   Isn’t he?   Interesting?   All of it?

3)

___________       You thought so?  You like him?  You’ve lost it?  They think so?

___________       You feel it?    In October?    It’s a new one?

4)

___________       No more?   Not true?  Too big?   What for?  Well done?

___________       Right now?   Too busy?   No news?   Three times?

Another cup of tea?

You don’t regret it?

You want it back?

Something the matter, Ann?

It’s not the one you want?

She married Mary’s brother?

Don’t worry, did you say?

Who should I write to?

Where am I to sit?

FALL  RISE.

1)

___________                  Yes.   No.   Well.   Read.   Quick.   Look.

___________                  

2)

___________                  Show me.   Always.   Sorry.    I did.   Come on!

___________                  This time.   Help me.  Catch me.   Hello!

___________                  That’s right!    That’s good.   Yes, please.

___________                  Jolly good.   Here you are.   Many thanks.

3)

___________                  Be careful.    It’s easy.   She might be.                    ___________

___________                  We broke it.  Not remember.  He’s coming             ___________

4)

___________                  I beg your pardon.   He asked me to do it.

___________                  You told me to ask her.  How are you, Mr. Richards?

                                        What shall I do, Paul?     Well, what’s the time, please?

He can’t hear me.

You won’t see him.

We know where it is.

I know he is very well-read.

It must be finished in time.

Do be quick.

That’s enough.

We don’t mind.

I beg your pardon.

RISE  FALL.

1)

___________                No.   Try.   Thanks.  Quite.   Good.

___________                

2)

___________                Really.   Always.   Show me.   Ask him.  Thank you.

___________                Can’t you?   Do so.    Keep it.   Aren’t they?

3)

___________                Naturally.   Probably.   Perfectly.

___________                You can go.   Do sit down.   That was good.

Any time you like.

That’s what you think.

I quite agree with you.

Nobody at all.

I thought you knew.

I simply hated it.

How did you manage it?

Isn’t it ridiculous?

Which is the best way to do it?

But I don’t want them to come.

I’m much obliged to you all.

I don’t like them very much.

That’s perfectly true.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Фонетическая зарядка на уроках английского языка

Для отработки фонетических звуков и для  закрепления грамматических правил в своей работе я  постоянно использую пословицы,поговорки, загадки и небольшие стихотворения. Дни недели:We d...

Примеры фонетической зарядки на уроках английского языка в начальной школе

Фонетическая зарядка на примере гласных (краткий и долгий о) и согласных звуков ( f,v ) на уроках английского языка в начальной школе....

ИСПОЛЬЗОВАНИЕ РАЗЛИЧНЫХ ВИДОВ ФОНЕТИЧЕСКОЙ ЗАРЯДКИ НА УРОКАХ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА

Первое знакомство с языком происходит на звуковом, фонетическом уровне, поэтому формирование произносительных навыков на начальном этапе обучения является одной из основных задач....

Речевая и фонетическая зарядка на уроке английского языка

В материалах темы рассмотрены основные вопросы по организации и проведению речевой зарядки на уроках английского языка....

Тематические фонетические зарядки на уроках английского языка

Тематические фонетические зарядки красочны, просты и доступны для  применения на уроке....

Фонетическая зарядка на уроках английского языка

Использование разнообразных фонетических зарядок вносит не только разнообразие в содержание урока английского языка, но и способствует развитию коммуникативной компетенции учеников....

Фонетическая зарядка на уроках английского языка

Статья«Дидактическое пособие» - самостоятельно изготовленные пособия для занятий с детьмиДля формирования навыков устной речи, аудирования, письма и чтения надо не только уметь произносить соответству...