Методическая разработка занятия по английскому языку с применением кейс-метода “Advantages and Disadvantages of Being a Vegetarian”
методическая разработка по английскому языку на тему
Кейс-метод – это эффективный сплав всех существующих методов и приемов обучения. Изложенные в данной методической разработке практические приемы применения кейс-метода помогут преподавателям иностранных языков действовать наиболее эффективно, избежать монотонности и единообразия в своей педагогической деятельности, максимально мотивировать обучающихся, что несомненно положительно повлияет на качество обучения в целом.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
advantages_and_disadvantages_of_being_a_vegetarian.docx | 61.66 КБ |
Предварительный просмотр:
Методическая разработка занятия по английскому языку с применением кейс-метода “Advantages and Disadvantages of Being a Vegetarian”
ВВЕДЕНИЕ
В сфере моих интересов всегда лежали инновационные методы обучения. Инновации стали неотъемлемой частью современного обучения, а задача преподавателя заключается в грамотном отборе и использовании обучающих технологий с тем, чтобы обеспечить эффективность овладения иностранным языком. Во время работы учителем английского языка в среднеобразовательной школе мною разрабатывались методы применения новых информационных технологий на уроках английского языка, драматизации во внеурочной работе, а также проектный метод с использованием мультимедийных средств. Кейс-метод позволяет объединить все новые и традиционные методы преподавания, в чем заключается несомненная ценность применения данного метода при обучении иностранным языкам.
Приведу пример занятия с использование кейс-метода. Исследовательский кейс был разработан для студентов 3-го курса специальности 260807 «Технология продукции общественного питания», обучающихся английскому языку в Бюджетном образовательном учреждении Орловской области Среднего профессионального образования «Орловский технологический техникум».
Группа: 352, специальность 260807 «Технология продукции общественного питания»
Время занятия: 4 академических часа
Вид кейса: исследовательский кейс
Тип кейса: обучающий анализу и оценке
Кейс является завершающем этапом изучения раздела «Национальные обычаи» рабочей программы по английскому языку, содержащего такие темы как «В ресторане», «Британская кухня», «Американская кухня», «Русская кухня», «Кулинарные рецепты», «Основные принципы здорового питания».
При изучении темы «Основы здорового питания» обучающиеся ознакомились с текстами “Eating for Good Health” и “Vegetarianism”, изучили лексику по теме “Healthy Food” и выполнили ряд лексико-грамматических заданий. /Н. И. Щербакова, Н. С. Звенигородская. Английский язык для специалистов общественного питания. Учеб. пособие для студ. сред. проф. учеб. заведений. – М.: Издательский центр «Академия», 2005. – С.141-145/
2.1. Определение тематики кейса
Тема вызвала интерес у обучающихся, во многом благодаря своей тесной связи с будущей профессией студентов. С целью поддержания мотивации изучения английского языка преподавателем было предложено проблемное направление следующего занятия: “Vegetarianism” («Вегетарианский образ жизни»). Обучающиеся после обсуждения самостоятельно задали проблему “Advantages and Disadvantages of Being a Vegetarian” («Преимущества и недостатки вегетарианского образа жизни»)
Задание подгруппам:
- Заполнить таблицу “DIETS” («Диеты»).
- Ознакомиться с типами вегетарианских диет и различиями между ними.
http://vegetarian.lovetoknow.com/Types_of_Vegetarians
- Исследовать статистику влияния вегетарианского образа жизни на здоровье человека.
http://www.vegetarianvictoria.org.au/going-vegetarian/statistics-on-vegetarianism.html
http://www.womenshealthmag.com/nutrition/vegetarians-vs-meat-eaters
http://vegetarian.lovetoknow.com/Disadvantages_of_Being_a_Vegetarian
http://vegetarian.lovetoknow.com/Advantages_of_Vegetarianism
- Исследовать статистику распространения вегетарианства среди населения (на примере США).
- Провести сравнительный анализ преимуществ и недостатков вегетарианского образа жизни.
http://vegetarian.lovetoknow.com/Disadvantages_of_Being_a_Vegetarian
http://vegetarian.lovetoknow.com/Advantages_of_Vegetarianism
http://www.methodsofhealing.com/disadvantages-of-being-a-vegetarian/
- Изучить технологию написания эссе по проблемам здоровья.
http://www.essayhowto.com/1337-health-essay.html
2.2. Содержание кейса
- Статья “Vegetarian diet reduces cancer risk”.
http://www.breakingnewsenglish.com/0903/090317-vegetarians.html
- Аудиозапись и статья “Vegetarianism”
http://www.listenAminute.com/v/vegetarianism.html
- Заполненная участниками таблица «Диеты». (Приложение 1)
- Список наиболее распространённых вегетарианских диет с кратким описанием. (Приложение 2)
http://vegetarian.lovetoknow.com/Types_of_Vegetarians
- Сравнительный анализ преимуществ и недостатков вегетарианского образа жизни. (Приложение 3)
http://vegetarian.lovetoknow.com/Disadvantages_of_Being_a_Vegetarian
http://vegetarian.lovetoknow.com/Advantages_of_Vegetarianism
- Эссе “Becoming a Vegetarian Has Many Benefits” (Приложение 4)
http://www.essayhowto.com/?s=vegetarianism&submit=Search
- A Useful Language Bank for Communication and Writing (Приложение 5)
Объем кейса составляет 17 печатных листов шрифтом Times New Roman кеглем 14.
2.3. Порядок работы над кейсом
I.ОРГАНИЗАЦИОННАЯ ЧАСТЬ. Выдача кейса. Ознакомление со шкалой оценивания.
II. WARM-UPS. Мотивация, деление на группы, предварительное обсуждение, краткий опрос.
- Беседа с преподавателем о пользе и вреде употребления мяса в пищу.
MEAT: Walk around the class and talk to your students about meat.
- Деление на подгруппы по результатам беседы с преподавателем.
Группа А – сторонники вегетарианского образа жизни, группа В – их оппоненты.
HEALTH: Students A strongly believe everyone in the world should be vegetarian to save the planet. Students B strongly believe vegetarianism is totally unnecessary.
- Предварительное обсуждение в группах используемой в статье лексики.
Участники изучают список лексических единиц, используемых в статье, и выбирают наиболее интересные в плане обсуждения. Заинтересовавшие слова и выражение обсуждаются в группах А и В.
CHAT: In groups, decide which of these topics or words from the article are most interesting and which are most boring.
decade / studies / cancer / experts / the latest research / vegetarians / comparisons / findings / nutrition / diets / being more health conscious / animal products / honey |
Have a chat about the topics you liked.
4. Краткий опрос участников по мерам профилактики раковых заболеваний. Участники заполняют таблицу, нумеруя перечисленные профилактические меры в порядке значимости согласно своему мнению.
CANCER: What do you think is the best way to prevent cancer? Rank the following in order.
_____ vegetarian diet _____ using sun screen _____ exercise _____ regular health checks | _____ avoiding cigarettes / alcohol _____ not having a microwave _____ living a stress-free life _____ living in the countryside |
5. После ознакомления с содержанием п.3 и п.4 кейса участники в течение минуты записывают свои ассоциации со словом «диета». Записанные ассоциации обсуждаются в группах и распределяются по категориям (напр.: 1. Категория «Здоровая пища»; 2. Категория «Фрукты» и т.п.). Категории определяются самими участниками.
DIET: Spend one minute writing down all of the different words you associate with the word ‘diet’. Share your words with your partners and talk about them. Together, put the words into different categories.
III. PRE-READING. ПРЕДТЕКСТОВЫЕ ЗАДАНИЯ
1. Участники знакомятся с заголовком статьи и выполняют следующее задание.
TRUE / FALSE: Look at the article’s headline and guess whether these sentences are true (T) or false (F):
a. | The article talks about a 10-year-long study into cancer. | T / F |
b. | The study in the article is the biggest ever to look at cancer and diet. | T / F |
c. | Researchers studied the health of teenagers and centenarians. | T / F |
d. | The study concludes that being vegetarian could benefit your health. | T / F |
e. | The study’s findings are not yet published anywhere. | T / F |
f. | A researcher said it was the first big study to look at a diet-cancer link. | T / F |
g. | A greater number of people around the world are becoming vegetarian. | T / F |
h. | Strict vegetarians should not eat cheese, yoghurt or honey. | T / F |
2. Участники выполняют лексическое упражнение на нахождение синонимов к словам из текста.
SYNONYM MATCH: Match the following synonyms from the article:
1. | decade | a. | divided |
2 | common | b. | conclusions |
3. | tracked | c. | connection |
4. | separated | d. | ten years |
5. | protect | e. | widespread |
6. | findings | f. | aware |
7. | link | g. | followed |
8. | conscious | h. | safeguard |
9. | altogether | i. | rules out |
10. | excludes | j. | completely |
3. Участники выполняют задание на сопоставление фраз из текста статьи (возможна более, чем одна комбинация).
PHRASE MATCH: Match the following phrases from the article (sometimes more than one combination is possible):
1. | a decade-long | a. | all animal products |
2 | cancer is less common | b. | who ate meat |
3. | the researchers tracked the | c. | among vegetarians |
4. | compared with those | d. | diet and cancer |
5. | being vegetarian could protect | e. | have been published |
6. | the findings of the research | f. | eat eggs and fish |
7. | look at the link between | g. | study |
8. | people are becoming more and | h. | health of 63,550 men |
9. | a strict vegetarian diet that excludes | i. | people against cancer |
10. | less strict vegetarians | j. | more health conscious |
III. READING. ЧТЕНИЕ
Участники читают статью «Вегетарианская диета уменьшает риск заболевания раком».
Vegetarian diet reduces cancer risk
A decade-long study in the United Kingdom has found that cancer is less common among vegetarians. Health experts have always thought that a vegetarian diet is healthier than one that includes meat. This latest research is one of the biggest studies to compare cancers in vegetarians and non-vegetarians. The researchers tracked the health of 63,550 men and women aged between 20 and 89. They separated people into different groups – meat-eaters, fish-eaters, and vegetarians. The research team reported a “significantly lower” number of cancers among the fish-eaters and vegetarians compared with those who ate meat. The study suggests being vegetarian could protect people against cancer.
The findings of the research have been published in the March 2009 edition of the ‘American Journal of Clinical Nutrition’. Lead researcher Professor Timothy Key said his study was the first major research to look at the link between diet and cancer. "It suggests there might be some reduction in cancers in vegetarians and fish-eaters and we need to look carefully at that," he said. Vegetarianism is on the increase around the world. People are becoming more and more health conscious and are eating less meat, or cutting it out altogether. Some people choose a strict vegetarian diet that excludes all animal products. This means no dairy products or honey. Less strict vegetarians eat eggs and fish.
1. После чтения статьи участники выполняют задание по заполнению пропусков. Текст статьи делится на две части и распределяется по группам. Восстановленный текст зачитывается последовательно вслух.
GAP FILL: Put the words into the gaps in the text.
A decade-long study in the United Kingdom has __________ that cancer is less common among vegetarians. Health experts have always thought that a vegetarian diet is healthier than one that __________ meat. This latest research is one of the biggest __________ to compare cancers in vegetarians and non-vegetarians. The researchers __________ the health of 63,550 men and women aged between 20 and 89. They __________ people into different groups – meat-eaters, fish-eaters, and vegetarians. The research team reported a “significantly __________” number of cancers among the fish-eaters and vegetarians compared with __________ who ate meat. The study suggests being vegetarian could protect people __________ cancer. | STUDENTS A | lower |
The __________ of the research have been published in the March 2009 edition of the ‘American Journal of Clinical Nutrition’. Lead researcher Professor Timothy Key said his study was the first __________ research to look at the link between diet and cancer. "It suggests there might be some __________ in cancers in vegetarians and fish-eaters and we need to look carefully at that," he said. Vegetarianism is on the __________ around the world. People are becoming more and more health __________ and are eating less meat, or cutting it out __________. Some people choose a strict vegetarian diet that __________ all animal products. This means no dairy products or honey. Less __________ vegetarians eat eggs and fish. | STUDENTS B | increase |
2. Участники читают статью повторно, составляют и записывают вопросы к тексту. Вопросы зачитываются и обсуждаются в группе, выбираются лучшие по мнению участников, далее следует обмен вопросами между группами А и В.
ARTICLE QUESTIONS: Look back at the article and write down some questions you would like to ask the class about the text.
- Share your questions with other partners.
- Ask other group your questions.
3. Работа над лексикой текста статьи. Участники выписывают незнакомые слова и переводят их при помощи словарей.
VOCABULARY: Circle any words you do not understand. In groups, pool unknown words and use dictionaries to find their meanings.
IV. STUDENTS’ VEGETARIANISM SURVEY
Участники знакомятся с содержанием п.5 кейса и составляют 5 вопросов для проведения последующего опроса по преимуществам и недостаткам вегетарианского образа жизни. Опрос проводится между группами.
Write five GOOD questions about vegetarianism in the table.
When you have finished, interview other students. Write down their answers.
STUDENT 1 _____________ | STUDENT 2 _____________ | STUDENT 3 _____________ | |
Q.1. | |||
Q.2. | |||
Q.3. | |||
Q.4. | |||
Q.5. |
V. VEGETARIANISM DISCUSSION
ГРУППОВАЯ ДИСКУССИЯ
STUDENT A’s QUESTIONS. Вопросы группе А.
a) | What did you think when you read the headline? |
b) | What springs to mind when you hear the word ‘vegetarian’? |
c) | What do you think of vegetarianism? |
d) | Would you change your diet to avoid being ill? |
e) | Do you think eating meat is unhealthy? |
f) | How healthy or unhealthy is your diet? |
g) | Do you think the environment would be in a better condition if we were all vegetarians? |
h) | Some say eating meat makes people more violent. Do you agree? |
i) | Do we need to eat meat? |
j) | If we all became vegetarians, would the world suddenly be full of pigs, cows, sheep and chickens? |
V. VEGETARIANISM DISCUSSION
ГРУППОВАЯ ДИСКУССИЯ
STUDENT B’s QUESTIONS. Вопросы группе В.
a) | Did you like reading this article? |
b) | Do you like reading about diet and health? |
c) | Why do you think it has taken so long to do a major study on cancer and diet? |
d) | What do you think of the argument that it is wrong to kill animals? |
e) | Are strict vegetarians healthier than vegetarians who eat dairy products and honey? |
f) | Have you ever changed your diet? |
g) | What effects would vegetarianism have on your country’s health? |
h) | Should fast food restaurants offer more vegetarian choices? |
i) | Are the vegetarians you know happier and healthier? |
j) | What questions would you ask Professor Timothy Key? |
VI. LISTENING. АУДИРОВАНИЕ
Участники прослушивают аудиозапись «Вегетарианство» дважды.
Vegetarianism
If everyone in the world was a vegetarian, I think the world would be a better place. There simply isn’t enough land any more for cows and sheep to feed on. We are losing too many forests because farmers want more land to raise cows so we can eat beef. Vegetarianism is one way to help the Earth. It’s also one way to help ourselves. So many of us are fat because we eat too much meat. If we were all vegetarian, we would all be healthier. We all need to eat more vegetables. That’s the easiest way of looking after our health. If we were all vegetarian, we would also save lots of money on healthcare. We wouldn’t have all the heart problems that you get with eating meat. I wonder if we can all stop eating meat.
1. Взаимопроверка на понимание текста аудиозаписи. Участники в группах восстанавливают словосочетания текста по памяти, затем осуществляют взаимопроверку между группами.
TEST EACH OTHER: Look at the words below. With your group, try to recall how they were used in the text:
|
|
VI. WRITING. ПИСЬМЕННАЯ ЧАСТЬ
Участники знакомятся с содержанием п.6 кейса – эссе “Becoming a Vegetarian Has Many Benefits” и п.7 – списка полезных фраз для устной и письменной речи. Содержание эссе поможет участникам написать о вегетарианском образе жизни, аргументировав свое мнение. На выполнение задания отводится 10 мин.
Write about vegetarianism for 10 minutes.
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
VII. САМОПРОВЕРКА
Выполнение данного задания возможно на следующем занятии, в качестве контроля лексико-грамматических навыков, усвоенных в процессе работы над кейсом (что и было осуществлено автором разработки).
TEST YOURSELF. LANGUAGE WORK
A decade-(1) ____ study in the United Kingdom has found that cancer is less common among vegetarians. Health (2) ____ have always thought that a vegetarian diet is healthier than one that includes meat. This latest research is one of the biggest studies (3) ____ compare cancers in vegetarians and non-vegetarians. The researchers tracked the health of 63,550 men and women aged between 20 and 89. They separated people (4) ____ different groups – meat-eaters, fish-eaters, and vegetarians. The research team (5) ____ a “significantly lower” number of cancers among the fish-eaters and vegetarians compared with those who ate meat. The study suggests (6) ____ vegetarian could protect people against cancer.
The findings of the research (7) ____ been published in the March 2009 edition of the ‘American Journal of Clinical Nutrition’. Lead researcher Professor Timothy Key said his study was the first major research to look at the (8) ____ between diet and cancer. "It suggests there might be some (9) ____ in cancers in vegetarians and fish-eaters and we need to look carefully at that," he said. Vegetarianism is (10) ____ the increase around the world. People are becoming more and more health conscious and are eating less meat, or cutting it (11) ____ altogether. Some people (12) ____ a strict vegetarian diet that excludes all animal products. This means no dairy products or honey. Less strict vegetarians eat eggs and fish.
Put the correct words from the table below in the above article.
1. | (a) | lengthy | (b) | longest | (c) | length | (d) | long |
2. | (a) | experts | (b) | expertly | (c) | expertise | (d) | expert |
3. | (a) | by | (b) | for | (c) | to | (d) | at |
4. | (a) | out | (b) | into | (c) | on | (d) | up to |
5. | (a) | report | (b) | reported | (c) | reportedly | (d) | reporting |
6. | (a) | been | (b) | be | (c) | being | (d) | was |
7. | (a) | have | (b) | having | (c) | had | (d) | haves |
8. | (a) | sink | (b) | mink | (c) | wink | (d) | link |
9. | (a) | reduces | (b) | reducing | (c) | reduced | (d) | reduction |
10. | (a) | in | (b) | on | (c) | onto | (d) | up |
11. | (a) | out | (b) | up | (c) | in | (d) | off |
12. | (a) | chosen | (b) | choosy | (c) | choose | (d) | choice |
VIII. ОБОБЩАЮЩЕЕ ВЫСТУПЛЕНИЕ ПРЕПОДАВАТЕЛЯ (обобщение результатов, подведение итогов)
IX. HOMEWORK. ДОМАШНЕЕ ЗАДАНИЕ
1. VOCABULARY EXTENSION: Choose several of the words from the text. Use a dictionary or Google’s search field (or another search engine) to build up more associations / collocations of each word.
РАСШИРЕНИЕ ЛЕКСИЧЕСКОГО ЗАПАСА. Выберите несколько слов из текста. Используйте словарь или поисковую систему Google (или любую другую доступную вам систему) для создания ассоциаций/словосочетаний с каждым словом.
2. INTERNET: Search the Internet and find out more about vegetarianism. Share what you discover with your partners in the next lesson.
ИССЛЕДОВАНИЕ ИНТЕРНЕТ-ИСТОЧНИКОВ. Осуществите поиск в Интернете новой информации по теме «Вегетарианский образ жизни» (напр., необычные рецепты вегетарианских блюд, известные вегетарианцы и т.п.). Подготовьте сообщение.
3. VEGETARIANISM: Write a magazine article about a vegetarian diet. Include imaginary interviews with a vegetarian and someone who loves meat.
НАПИШИТЕ СТАТЬЮ В ЖУРНАЛ о вегетарианской диете. Включите в нее воображаемое интервью с вегетарианцем и любителем мясных блюд.
X. ОЦЕНКА ОБУЧАЮЩИХСЯ преподавателем по системе оценивания, которая предъявляется в начале занятия.
Анализируя результаты проведенного занятия с применением кейс-метода, можно отметить следующие положительные тенденции:
- Повысилась мотивация обучающихся к изучению английского языка.
- Качественно изменилась подготовка обучающихся к занятиям.
- Изменилось отношение к Интернет-ресурсам как средству получения знаний и полезной информации.
- Расширился общий кругозор обучающихся.
- Повысилась самооценка обучающихся.
Контроль лексико-грамматических навыков по теме исследовательского кейса, проведенный преподавателем на следующем занятии, показал улучшение результатов освоения лексики.
Несомненно, применение кейс-метода способно значительно развить коммуникативные навыки обучающихся, помочь преодолеть так называемый «языковой барьер» при общении на иностранном языке, развить социокультурную и лингвистическую компетенции.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Преподавание есть искусство, а не ремесло – в этом самый корень учительского дела. Перепробовать десять методов и выбрать свой, наиболее эффективный для конкретной группы обучающихся, пересмотреть десять учебников и не придерживаться ни одного неукоснительно, учитывая индивидуальные условия, - вот единственно возможный путь живого преподавания. Вечно изобретать и пробовать – на основе осмысления результатов, последовательно требовать, неустанно совершенствоваться – это единственно правильный курс преподавателя.
По моему мнению, применение кейс-технологии при обучении иностранным языкам как нельзя более точно соответствует вышеизложенным принципам. Несомненно, применение кейс-метода имеет некоторые преимущества и риски. Изложу те неоспоримые преимущества, которые очевидны даже на первый взгляд.
Во-первых, кейс-метод дает возможность оптимально сочетать теорию и практику, развивать навыки работы с разнообразными источниками информации. Обучающиеся не получают готовых знаний, а учатся их добывать самостоятельно, принятые в реальной ситуации решения качественно переходят в жизненный опыт. Основная ценность кейс-метода – максимальное приближение процесса обучения к реальной жизни.
Во-вторых, применение кейс-метода ни коим образом не отменяет традиционные методы обучения, которые были и остаются основой для обучения иностранным языкам. Кейс-метод – это эффективный сплав всех существующих методов и приемов обучения.
Во-третьих, процесс решения проблемы, изложенной в кейсе, — это творческий процесс познания, который подразумевает коллективный характер познавательной деятельности. Следовательно, обучающиеся учатся соблюдать правила общения: работать в группах, слушать собеседников, аргументировать свою точку зрения, выстроив логические схемы решения проблемы, имеющей неоднозначное решение. Даже слабоуспевающие обучающиеся смогут участвовать в обсуждении вопросов, так как нет однозначных ответов, которые надо выучить. Они сами смогут предложить ответы. На уроке обучающиеся не будут скучать, а будут думать, анализировать, развивать навыки ведения дискуссии. Кейс-метод – действенное средство познания и повышения мотивации обучающихся.
Однако, как и у любого другого метода, у данного метода есть и свои трудности в использовании. Прежде всего, необходимо много времени для грамотной подготовки кейса к занятию. Преподаватель должен продумать форму представления кейса и спланировать деятельность обучающихся, сочетая индивидуальные и групповые формы работы. Непростой момент для преподавателя — это оценивание, ибо требуется оценить работу каждого участника, его активность и оригинальность, в то же время необходимо объективно оценить и его знания.
Но тем не менее, именно сложность, комплексность кейс-метода является его главным преимуществом. Каждый преподаватель знает, как порой трудно оперировать с застывшей системой знаний, как быстро теряется интерес обучающихся к выполнению однообразных упражнений. Кейс-метод – это система вариабельных составляющих, что позволяет преподавателю практически применить его в любой отрасли знаний, адаптируя к условиям.
Изложенные в данной методической разработке теоретические основы и практические приемы помогут преподавателям не только иностранных языков, но и других дисциплин действовать наиболее эффективно, избежать монотонности и единообразия в своей педагогической деятельности, максимально мотивировать обучающихся, что несомненно положительно повлияет на качество обучения в целом.
СПИСОК ИСПОЛЬЗУЕМЫХ ИСТОЧНИКОВ
- Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранному языку. Пособие для учителя. -М.: АРКТИ-Глосса, 2000.
- Гейхман Л.К. Дистанционное образование в свете интерактивного подхода / Л.К. Гейхман // Матер. II Международ. Науч.- практ. конф. (Пермь, 6-8 февраля 2007 г.). - Пермь: Изд-во ПГТУ, 2006. - С.25-32.
- Ильина О. К. Использование кейс-метода в практике преподавания английского языка.
- Земкова А. С. Использование кейс-метода в образовательном процессе.
- Назаренко А.А. Проблемы оптимизации и преподавания языка для специальных целей. –М.: УРСС,2000
- Педагогика: учебник для студентов педагогических вузов и педагогических колледжей/ Под ред. П.И. Пидкастистого. - М.: Педагогическое общество России, 2002.
- Ситуационный анализ, или анатомия кейс-метода / Под ред. Ю.П. Сурмина. – Киев: Центр инноваций и развития, 2002. - 286 с.
- Щербакова Н. И., Звенигородская Н. С. Английский язык для специалистов общественного питания. Учеб. пособие для студ. сред. проф. учеб. заведений. – М.: Издательский центр «Академия», 2005. – С.141-145
- Щетина Н. Ю. Использование кейс-технологий на уроках английского языка.
- Федеральный государственный образовательный стандарт среднего профессионального образования.
- Федоринова З. В. Использование case study в организации образовательной деятельности студентов.
- Кейс-метод. Окно в мир ситуационной методики обучения (case-study). [Электронный ресурс] / Доступ: http://www.casemethod.ru
Приложение 1
Заполните таблицу «Диеты».
DIETS: Are you happy with what you eat? Complete the table. Talk about what you wrote with your partners.
Diet | Health benefits | I could (not) follow this because |
Vegan | ||
Less strict vegetarian | ||
Fast Food | ||
Meat-based | ||
Fruitarian |
Приложение 2
Different Types of Vegetarians
Flowing from the different reasons to embrace vegetarianism are a number of variations on the vegetarian diet.
Total Vegetarian
Total Vegetarians eat a diet which consists only of plant food and excludes animal foods, which along with meat includes:
- Dairy products
- Eggs
- Fish
- Honey
Vegans
Like the Total Vegetarians, Vegans eliminate animal products from their diet. However, they take it a step further. They don't use any products made from animals. This includes:
- Leather
- Wool
- Silk
Lacto-vegetarians
While Lacto Vegetarians eliminate meat from their diet, they do eat dairy products with the exception of eggs.
Lacto-ovo-vegetarians
Lacto-ovo-vegetarians don't eat meat but do include dairy products and eggs in their diet. This is the most common type of vegetarian.
Semi-vegetarians
Semi-vegetarians restrict their intake of animal products but do allow specific kinds of meat in their diet. These restrictions vary from one person to another. If you are a semi-vegetarian, you'll find that purists don't look at semi-vegetarians as real vegetarians. Semi-vegetarians include:
- Pesco Vegetarians: Allow fish in their vegetarian diet.
- Pollo Vegetarians: Eat a largely plant-based diet but do allow poultry to be consumed. This includes:
- Chicken
- Duck
- Turkey
- Wild fowl
Raw Foodists
Raw foodists don't heat their food above 115 degrees Fahrenheit because they believe the cooking process kills valuable enzymes. This diet consists mostly of:
- Fruits
- Raw vegetables
- Nuts and seeds
Fruitarians
Fruitarians only eat fruit and fruit-like vegetables (about 75 percent of their diet) and is actually a type of vegan diet. It consists of a minimal amount of processed or cooked foods. An added twist to the fruitarian diet is that they only eat fruit harvested without killing the plant. This includes things like:
- Avocados
- Cucumbers
- Grains
- Nuts
- Squash
- Tomatoes
Приложение 3
Сравнительный анализ преимуществ и недостатков вегетарианского образа жизни
PRO Vegetarians
| CON Vegetarians
|
Приложение 4
Sample Vegetarian Essay
Becoming a Vegetarian Has Many Benefits
Have you ever wondered why more and more people are turning into vegetarianism? Have you ever considered becoming a vegetarian? Maybe it’s time you give it a try. People become vegetarians for a variety of reasons. These can be for health benefits, religious beliefs, to promote a healthy environment and to preserve animals and their rights. There is no end to the benefits of becoming a vegetarian. Even many governments in various countries encourage their populations to consider a plant-based diet and obtain most of the calorie intake through grain products and vegetables and fruits. Persons who are still undecided about whether they should convert their diets to vegetarian should consider some of its benefits.
A vegetarian diet is extremely beneficial when warding off heart disease. Most heart disease such as heart attacks, high blood pressure, occurs due to the diet. A low-fat vegetarian diet is one of the most effective methods of preventing coronary artery disease. According to the Centre for Disease Control and Prevention heart disease is the leading cause of death in the United States. This is mainly due to a diet rich in saturated fats and a sedentary lifestyle. According to statistics the mortality rate for cardiovascular diseases is significantly lower in vegetarians than in non-vegetarians. Cholesterol is derived mainly from animal fats. A vegetarian diet consists of absolutely no animal fats, but is high in all things healthy. Vegetarian diets are high in fibre and disease fighting antioxidants and various other vitamins and minerals that fight heart disease.
Becoming a vegetarian can also prevent unnecessary weight gain. For example, most high-protein meals can pack in the pounds. A vegetarian diet ensures that unhealthy, fatty foods and high carbohydrate foods are not included in the diet. According to the Centre for Disease Control and Prevention 64% of American adults and 15% of children aged 6 to 19 are overweight. This increases their risk of many weight-related illnesses such as diabetes and heart attacks and strokes. However, a low-fat vegetarian diet can reduce the weight gained and also enable easy weight loss. Being vegetarian also ensures that the weight can be maintained throughout a person’s life. Vegetables such as beans, sweet potatoes and leafy green vegetables also boost the metabolism. Vegetables can also prevent hunger pangs that cause overeating and are extremely low in calories. This enhances weight loss and helps reduce weight faster.
Osteoporosis is a condition that causes weak and brittle bones. It is a condition that has no symptoms and the result is a fracture. A diet high in calcium is the best method of preventing fractures from osteoporosis. There are various vegetables that are extremely high in calcium. For example, dark green vegetables such as spinach, kale, broccoli, turnip and collard greens are extremely beneficial for warding off osteoporosis. Excess animal proteins can cause an acidic condition in the body. The body, to counteract this condition, takes calcium from the bones. Vegetarians do not have this problem. The right amount of calcium obtained through high calcium vegetable sources ensures a healthy body, free of the risk of osteoporosis.
Becoming a vegetarian can be considered to save the environment. The chemical and animal waste from the meat industry pollutes rivers and streams contributing to Global Warming. Furthermore, animals are injected with various types of steroids and hormones. These toxic chemicals are harmful for the body. Fish too; consist of carcinogens and heavy metals. These toxins cannot be eradicated from the fish even through boiling. Persons who consume heavy amounts of fish or poultry or meat are at high risk of getting cancer and other diseases that occur with high ingestion of toxins in the body. These concerns do not affect vegetarians.
Apart from the health benefits of going vegetarian, vegetarian meals are colourful on the plate, easy to prepare and saves a significant amount of money. These are just some of the reasons why more and more people are turning to vegetarian foods. Isn’t it time you considered becoming a vegetarian too?
Приложение 5
A Useful Language Bank for Communication and Writing
- Asking for opinions.
- What’s your opinion on...?
- How do you feel about....?
- What do you think about....?
- What’s your view on...?
- Expressing opinions.
- My point of view is that...
- Well, as far as I’m concerned...
- Well, if you ask me...
- It seems\ appears to me that...
- I think\ believe...\ must...\
- In my opinion\ view...
- To me...\ may\ might
- From my point of view...
- To my mind/ way of thinking...
- As far as I am concerned...
- I am totally against...
- I (do not) agree that \ with...
- I (completely) agree \ disagree that \ with...
- Making Suggestions.
- If I were ... I would...
- Perhaps they should....
- Why don’t we/ they...
- How/ what about...?
- A good idea would be...
- If they..., then...
- They can/ should...
- I think we/ you should...
- You could always...
- Let’s...
- Have you thought about...
- It would be a great idea to...
- We can/ could...
- A useful suggestion would be to...
- It would help/ It would be a good idea if...
- The situation would be improved if/ by...
- Another way to... is / would be to...
- Agreeing.
- I think you are right...
- That’s true...
- I quite agree with you...
- You’re right.
- I couldn’t agree more.
- That’s a great / good/ fantastic idea.
- Sure, why not.
- That sounds interesting / great.
- Disagreeing.
- I’m not sure I agree with you.
- That’s true, but...
- Do you really think so?
- I’m afraid I can’t agree with you.
- No, I really can’t agree with you.
- I don’t really feel like it.
- That sounds boring.
- Presenting results and consequences.
- This would .../ In this way...; you /it /etc. would....
- By doing this, you/we/ etc., would...
- The effect / consequence / result of... would be...
- Consequently,...
- As a result,....
Приложение 6
ЭТАЛОН ОТВЕТОВ
ANSWERS
TRUE / FALSE:
a. | T | b. | F | c. | F | d. | T | e. | F | f. | T | g. | T | h. | T |
SYNONYM MATCH:
1. | decade | a. | ten years |
2 | common | b. | widespread |
3. | tracked | c. | followed |
4. | separated | d. | divided |
5. | protect | e. | safeguard |
6. | findings | f. | conclusions |
7. | link | g. | connection |
8. | conscious | h. | aware |
9. | altogether | i. | completely |
10. | excludes | j. | rules out |
PHRASE MATCH:
1. | A decade-long | a. | study |
2 | cancer is less common | b. | among vegetarians |
3. | the researchers tracked the | c. | health of 63,550 men |
4. | compared with those | d. | who ate meat |
5. | being vegetarian could protect | e. | people against cancer |
6. | the findings of the research | f. | have been published |
7. | look at the link between | g. | diet and cancer |
8. | people are becoming more and | h. | more health conscious |
9. | a strict vegetarian diet that excludes | i. | all animal products |
10. | less strict vegetarians | j. | eat eggs and fish |
GAP FILL:
Vegetarian diet reduces cancer risk
A decade-long study in the United Kingdom has found that cancer is less common among vegetarians. Health experts have always thought that a vegetarian diet is healthier than one that includes meat. This latest research is one of the biggest studies to compare cancers in vegetarians and non-vegetarians. The researchers tracked the health of 63,550 men and women aged between 20 and 89. They separated people into different groups – meat-eaters, fish-eaters, and vegetarians. The research team reported a “significantly lower” number of cancers among the fish-eaters and vegetarians compared with those who ate meat. The study suggests being vegetarian could protect people against cancer.
The findings of the research have been published in the March 2009 edition of the ‘American Journal of Clinical Nutrition’. Lead researcher Professor Timothy Key said his study was the first major research to look at the link between diet and cancer. "It suggests there might be some reduction in cancers in vegetarians and fish-eaters and we need to look carefully at that," he said. Vegetarianism is on the increase around the world. People are becoming more and more health conscious and are eating less meat, or cutting it out altogether. Some people choose a strict vegetarian diet that excludes all animal products. This means no dairy products or honey. Less strict vegetarians eat eggs and fish.
LANGUAGE WORK:
1 - d | 2 - a | 3 - c | 4 - b | 5 - b | 6 - c | 7 - a | 8 - d | 9 -d | 10 - b | 11 - a | 12 - c |
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Методическая разработка занятия по английскому языку по теме"В хирургрическом отделении"
Методическая разработка занятия по теме "В хирургическом отделении" по специальности 060101 Лечебное дело. В разработке представлены материалы для проведения занятия по данной теме(тексты, лекси...
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ВНЕКЛАССНОГО МЕРОПРИЯТИЯ ПО ЧЕРЧЕНИЮ с применением кейс метода «АСО «Промстрой»/ Часть 1
Разработка кейса представляет собой результат научно-методической деятельности учителя. Данная работа дает возможность глубоко освоить не только внешние стороны кейса в его использовании на уроке, но ...
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ВНЕКЛАССНОГО МЕРОПРИЯТИЯ ПО ЧЕРЧЕНИЮ с применением кейс метода «АСО «Промстрой». Часть 2
Разработка кейса представляет собой результат научно-методической деятельности учителя. Данная работа дает возможность глубоко освоить не только внешние стороны кейса в его использовании на уроке, но ...
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА ВНЕКЛАССНОГО МЕРОПРИЯТИЯ ПО ЧЕРЧЕНИЮ с применением кейс метода «АСО «Промстрой». Часть 3
Разработка кейса представляет собой результат научно-методической деятельности учителя. Данная работа дает возможность глубоко освоить не только внешние стороны кейса в его использовании на уроке, но ...
Методическая разработка занимательного урока английского языка с применением технологии обучения по теме "Рождество"
Методическая разработка урока английского языка с применением технологии обучения.Класс: 7Тема урока «Christmas Day»Иванкова Наталья АлексеевнаУчитель первой квалификационной кат...
Методическая разработка занятия по итальянскому языку с применением ИКТ “Regioni e citta` d’Italia” (Города и регионы Италии)
Подробное знакомство с регионами Италии и их особенностями. Регион Лацио, Рим – столица Италии...
Методическая разработка занятия по английскому языку с применением здоровьесберегающих технологий для обучающихся 5 класса
Конспект занятия по английскому языку с применением здоровьесберегающих технологий...