The British Way of Life
план-конспект урока по английскому языку (6 класс) по теме

Черкасова Екатерина Сергеевна

Предлагаемая разработка учебного занятия основана на использовании методов развития критического мышления, которые, по мнению ее автора, являются одними из продуктивных средств достижения целей обучения на современном этапе – развитие исследовательских навыков учащихся, их способности работать самостоятельно с текстом, находить необходимую информацию без тотального контроля со стороны учителя. К указанным методам относятся – brainstorming, бортовой журнал, ромашка Блума. Именно они видятся автору наиболее адекватными теме учебного занятия The British Way of Life, которая всегда вызывает интерес, не оставляет равнодушным ни одного учащегося.
 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл cherkasovaes_razdatochnyy_material.docx14.05 КБ
Файл cherkasovaes.pptx98.85 КБ
Файл cherkasovaes.docx42.03 КБ

Предварительный просмотр:

Complete the sentences with the words:

               OFFEND, SPEAK, GOOD, KNOWLEDGE, OR, GAME

People seldom ________ about the weather.

People try to show off their________.

You can __________ people if laugh at them.

People can tell you either truth, ____ lie.

People think life is a _____________.

People have ________ food.

Complete the dialogues:

1 – What a nice day today!

   – …

2 – This is my cat!

   – …

3 – Do your best at your exam! Per aspera ad astra!

   – …

Hometask

Write a letter to your English-speaking friend Tom

… at school I was given a task to write about the way of life in any foreign country. I’ve chosen Russia. Will you help me? What are the traits of the Russian way of life?

Write 70-80 words.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

The British Way of Life

Слайд 2

People seldom ________ about the weather. People try to show off their _________________. You can __________ people if laugh at them. People can tell you either truth, ____ lie. People think life is a _____________. People have ________ food. speak knowledge offend or game good

Слайд 3

EVALUATIVE QUESTION SIMPLE QUESTION PRACTICAL QUESTION CREATIVE QUESTION I NTERPRETING QUESTION CLARIFYING QUESTION BLOOM’S ROSE Are the ways of life on the continent and in Britain the same? Do they have anything in common? Why do you think these 2 ways of life are so different? Why do you think these 2 ways of life are so different? What advice would you give to those British who want to live in Russia? Complete the dialogues in your worksheet. Imagine yourself to be British.



Предварительный просмотр:

Черкасова Екатерина Сергеевна

учитель английского языка ЧОУ-СОШ «Новый путь» г. Армавир

THE BRITISH WAY OF LIFE

Предметная область: Английский язык

Участники: 6 класс

Цель: развитие навыка поискового чтения.

Задачи:

-развитие навыков самостоятельного поиска информации;

-развитие навыков монологической речи;

-развитие навыков аудирования;

-развитие критического мышления через чтение;

-развитие умения работать в группе;

-развитие умения осуществлять межпредметный перенос знаний;

-формирование толерантного отношения к представителям чужой культуры, умения сопоставлять и сравнивать факты собственной и чужой культуры.

Аннотация:

Предлагаемая разработка учебного занятия основана на использовании методов развития критического мышления, которые, по мнению ее автора, являются одними из продуктивных средств достижения целей обучения на современном этапе – развитие исследовательских навыков учащихся, их способности работать самостоятельно с текстом, находить необходимую информацию без тотального контроля со стороны учителя. К указанным методам относятся – brainstorming, бортовой журнал, ромашка Блума. Именно они видятся автору наиболее адекватными теме учебного занятия The British Way of Life, которая всегда вызывает интерес, не оставляет равнодушным ни одного учащегося.

Структура урока позволяет учащимся не только получить новую информацию, но и обсудить ее, высказать собственное мнение, тем самым подготавливая учащихся к монологическому высказыванию по теме, т.е. к умению, необходимому на более старших этапах обучения.  Дифференцированный подход в распределении заданий на этапе обсуждения прочитанного позволяет всем учащимся высказать свое мнение без необходимости повторяться, продемонстрировать собственный вклад в анализ текста.

Кроме того, использование групповых методов обучения активизирует учащихся, развивает их способность работать сообща, выслушивать мнение каждого, раскрепощает, развивает их способность к взаимному контролю.

В дополнение к сказанному стоит отметить, что на уроке консолидируются лексические и грамматические умения, ранее сформированные у учащихся в рамках раздела.


Основные этапы урока:

1 Social introduction

2 Warm-up

3 Brainstorming

4 Reading the text with follow-up activities

5 Speaking

6 Conclusion of the lesson

Оснащение урока

1 Учебник b

2 Раздаточный материал

3 Проектор

4 PowerPoint presentation The British Way of Life

Ход урока

1 Social Introduction Учитель приветствует учащихся

2 Warm-up

Учитель: Listen to the pieces of advice I’m going to read you out and put down the number of those which are good and correct:

1 You should take off your hat when you come in.

2 You should put the feet on the table.

3 You should keep your mouth open when you’re eating.

4 You should take your elbows off the table when eating.

5 You should use a fork and a knife.

KEY: 1, 4, 5

Учащиеся слушают и записывают номера правильных предложений.

Учитель: Discuss in pairs how you should change the sentences 2, 3 to make them correct.

Учащиеся обсуждают в парах, затем называют получившиеся варианты советов.

Suggested variants:

2 You should put the feet on the floor.

3 You should keep your mouth shut when you’re eating.

Учитель: Listen to a poem and then say if it’s about good or bad manners.

Students Book ex.16 p.185:

TAKE YOUR ELBOWS OFF THE TABLE

Take your elbows off the table.

Keep those big feet on the floor.

Take your hat off when you come in.

You’re not outside

Anymore.

Keep your mouth shut when you’re eating.

If you’re hungry,

Ask for more

Take your elbows off the table.

And keep those big feet on the floor.

Учитель: Listen again and say if your guesses in task 1 are the same.

Read the poem to your partner.

Учащиеся читают стихотворение друг другу в парах.

3 Brainstorming

Учитель: Those people who have good manners are called polite or well-mannered people. You’re polite people, aren’t you? So you know what it means. Work in groups and brainstorm ideas: What comes to your mind when you hear a phrase  A POLITE PERSON?

Suggested variants:

                                               A POLITE PERSON

                                                                                           

                                                                                             is socially correct

tries not to offend people

                                                                                 understands the culture

shows respect for the feelings of others

                                                       

                                 knows how to behave and what to say

Учащиеся после обсуждения в группах называют свои варианты.

4 Reading

a Учитель: These are some facts about people living on the continent. Read them and complete the sentences. Do you think people in Russia can be characterized in the same way? (слайд 2)


Раздаточный материал:

               OFFEND, SPEAK, GOOD, KNOWLEDGE, OR, GAME

People seldom ________ about the weather.

People try to show off their________.

You can __________ people if laugh at them.

People can tell you either truth, ____ lie.

People think life is a _____________.

People have ________ food.

Учащиеся заполняют пропуски, зачитывают получившиеся предложения.

KEY: People seldom speak about the weather.

People try to show off their knowledge.

You can offend people if laugh at them.

People can tell you either truth, or lie.

People think life is a game.

People have good food.

Учащиеся сравнивают данные факты с элементами родной культуры.

Учитель: Now draw a table with 2 columns in your copybooks.

People on the continent

British people

and put down the facts from task a in the first column.

Учащиеся рисуют таблицу в тетрадях, записывают факты с карточек в первую колонку.

b (prediction) Учитель: People say that the British are very unusual people. Can you guess how these facts should be changed to become true for the British.

Учащиеся на основе уже имеющихся фоновых знаний делают предположения относительно британского образа жизни.

Suggested variants:

British people always speak about the weather.

British people think life is a serious thing.

British people have plain food.

 c (reading) Учитель: Read the text “The British Way of Life”, p. 186 in your Student’s Books and check your guesses. Discuss the results in groups. Put the corresponding facts in the second column.

Учащиеся читают текст, обсуждают его в группах, заполняют вторую колонку таблицы.

People on the continent

British people

People seldom speak about the weather.

People try to show off their knowledge.

You can offend people if laugh at them.

People can tell you either truth, or lie.

People think life is a game.

People have good food.

People often speak about the weather.

People try not to show off their knowledge.

You can offend people if you say they don’t have sense of humour.

People can tell you neither truth, nor lie.

People think cricket is a game.

People have good table manners.

Учитель: What other differences can you name?

Учащиеся находят другие факты, описывающие образ жизни британцев.

d (checking up the understanding) Учитель: I’m going to read you out some facts. Are they about the continent or British people? Put C for continent people and B for the British.

1 If people have no other topics to discuss they speak about weather.

2 Cats are very special animals for  them.

3 These people are very proud of the things they know.

4 These people have a good sense of humour.

5 These people tell you neither true nor lie.

6 These people prefer old clothes.

7 They are proud of their food.

KEY: 1 C, 2B, 3C, 4B, 5B, 6B, 7C

e (follow up activities) Учитель: What do these pronouns refer to?

1 p.186 line 12 THEY

2 line 14 THEM

3 line 15 THEM

4 p.187 line 4 THEM

5 line 10 HIS

KEY: 1 newspapers, 2 cats, 3 writers, 4 the English, 5 a man on the continent.

f (discussion) Учитель: Here I’ve got a flower with some questions to discuss (слайд 3).

SIMPLE QUESTION: Are the ways of life on the continent and in Britain the same?

CLARIFYING QUESTION: Do they have anything in common?

INTERPRETING QUESTION: Why do you think these 2 ways of life are so different?

EVALUATIVE QUESTION: Why do you think these 2 ways of life are so different?

CREATIVE QUESTION: What advice would you give to those British who want to live in Russia?

PRACTICAL QUESTION: Complete the dialogues in your worksheet. Imagine yourself to be British.

1 – What a nice day today!

   – …

2 – This is my cat!

   – …

3 – Do your best at your exam! Per aspera ad astra!

   – …

Вопросы предлагаются учащимся в соответствии с дифференцированным подходом – сильным учащимся представляется целесообразным предложить CREATIVE QUESTION, INTERPRETING QUESTION, в то время как учащимся послабее – SIMPLE QUESTION, учащимся, склонным к рефлексии – EVOLUATIVE QUESTION, а активным и артистичным – PRACTICAL QUESTION.

5 Speaking

Учитель: Now in groups discuss the questions:

-Which fact surprised you most of all?

-What would you like to read about?

-What can you say about Russian way of life? Use the facts you’ve learned today. Don’t forget about linking words according to, as far as I see it and so on (слайд 4).

Учащиеся обсуждают вопросы в группах, затем высказываются перед классом.

6 Conclusion of the lesson Учитель выставляет оценки, объясняет домашнее задание

Write a letter to your English-speaking friend Tom

… at school I was given a task to write about the way of life in any foreign country. I’ve chosen Russia. Will you help me? What are the traits of Russian way of life?

Write 70-80 words.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

The British Media

The British Media consists of the press,radio and TV broadcastingThe "quality" papers are for more serious readership. These papers are bigger in size, with larger articles and more detailed informati...

Урок для 5 класса на тему "The British ways of life"

Урок к учебнику Верещагиной, Афанасьевой для 5 класса с углублённым изучением иностранного языка....

Тема “The British Parliament.” Урок 3 “How did the British Parliament begin?”

Урок построен на материале УМК “Happy English.ru”, авторы: К.И. Кауфман, М.Ю. Кауфман. Задачи урока.Учебная: 1) познакомить обучающихся с придаточными цели и обеспечить отработку данного граммати...

5 класс.TOPIC PRESENTATION "THE BRITISH WAY OF LIFE"

Данная презентация сделана на основе УМК И.Н.Верещагиной «Английский язык 5 класс» (углубленное изучение)....

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА Занятие по КТП № 13, Тема 2.2: Sports in our life. Rules healthy way of life группа: Э-11 Преподаватель: Савельева Светлана Дмитриевна

Вид занятия: экспресс-исследованиеТип урока: систематизация и  обобщение умений, навыков по теме, контроль знаний,Технологии и методы обучения: проблемное обучение, интегрированный   ур...

Лексика для подготовки к ЕГЭ по теме "Country life or city life".

Лексика для подготовки к ЕГЭ по теме "Country life or city life"....