Военно – патриотическое воспитание на уроке английского языка.
материал по английскому языку (9 класс) по теме

Военно – патриотическое воспитание  на уроке английского языка.

 Пояснительная записка

 Метод проектов является составной частью обучения иностранному языку. Он наиболее полно отражает два основных принципа коммуникативного подхода к обучению иностранному языку: мотивации к учению и личный интерес.

 Учащиеся кадетского корпуса  осуществили интегрированный проект  в рамках изучения  английского языка, истории, географии, музыки. Тематика проекта была выбрана с учетом   необходимости патриотического воспитания учащихся  и возможности  его осуществления при изучении  вышеуказанных предметов.

 Паспорт проекта.

Вид проекта: коллективный, долгосрочный.

Форма работы: урочно-внеурочная.

Форма проведения: творческий отчет.

Работа над проектом.

Организационный этап.

Перед началом работы над проектом  учащимся была предложена тема проекта: «17 сентября – День Освобождения Брянщины от немецко-фашистских захватчиков»

 Поскольку тема очень обширная,  возникла  необходимость решить в каком направлении будет осуществляться  проект.  Было решено сделать краткий обзор событий в Брянской области в период ВОВ и рассказать как наше поколение чтит память участников войны. Учащиеся разделились на группы и спланировали свою деятельность.

Поисковый и исследовательский этапы.

Учащиеся изучали документы, собирали информацию по  теме на русском и английском языках, переводили тексты на английский язык, фотографировали памятники в городе .Учитель контролировал сроки выполнения и уровень задач, корректировал недостатки.

Творческий этап.

Учащиеся обсуждали  свои высказывания, создавали презентацию для  сопровождения своих высказываний.

В результате  учащиеся продемонстрировали продукт своей работы – творческий отчет в форме конференции.

Ожидаемые результаты: повышение уровня самооценки учащихся, развитие их творческой активности, определение социальной позиции.

 

Тема урока: «17 сентября – День Освобождения Брянщины от немецко-фашистских захватчиков». (Урок – конференция).

Цели:

- практическая – систематизация и обобщение знаний  учащихся  по теме; практика  в умении говорить о героическом прошлом своей страны на английском языке;

- образовательная – обучение логическому построению высказывания, формирование отношения к иностранному языку как к источнику получения информации для межкультурного общения; расширение кругозора учащихся,  формирование у них интереса к истории своего края;  

- воспитательная – воспитание чувства патриотизма, гордости за свой народ;  создание положительной мотивации к дальнейшему изучению английского языка;

- развивающая – развитие коммуникативных способностей,  направленных на обогащение лексики английского языка; развитие  инициативы в иноязычной речевой деятельности; развитие  исследовательских и творческих способностей учащихся, познавательных интересов;  формирование  умений  и навыков самостоятельного поиска.

 

Межпредметные связи: история, география, музыка, литература.

 

Оснащение урока: компьютер, экран, карточки с заданиями для учащихся. 

 

Литература: 1.Пахомова Н. Ю. Метод учебного проекта в образовательном учреждении. – М. АРКТИ, 2003.

 2. Постнов Н. И. В Брянском лесу тишина. - Тула. Приокское книжное издательство. 1985.

 3. Петрова З. А. , Ткаченко А. И., Фишман И. И. Партизаны Брянщины.  – Тула. Приокское книжное издательство.1970.

 4. Чашан В. Н. Брянск. – М. «Советская Россия»,1981.

 5. Теребунов А. …И сосны слышали в ответ. – ОАО «Агентство «Брянск – Пресса». 2006.

 6. Горбачев О. В., Колосов Ю. Б. и др. История Брянского Края. 20 век.  -   ОАО «Агентство «Брянск – Пресса». 2003.

7. Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии. – М., 1999.

8. Ахманова О. С. , Выгодская Е. С. и др. Русско-английский словарь. –М. Русский язык.1975.

9. Мюллер В. К. Англо-русский словарь. –М. Русский язык. 1977. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Весь урок267.57 КБ

Предварительный просмотр:

Военно – патриотическое воспитание  на уроке английского языка.

 Пояснительная записка

       Метод проектов является составной частью обучения иностранному языку. Он наиболее полно отражает два основных принципа коммуникативного подхода к обучению иностранному языку: мотивации к учению и личный интерес.

       Учащиеся кадетского корпуса  осуществили интегрированный проект  в рамках изучения  английского языка, истории, географии, музыки. Тематика проекта была выбрана с учетом   необходимости патриотического воспитания учащихся  и возможности  его осуществления при изучении  вышеуказанных предметов.

 Паспорт проекта.

Вид проекта: коллективный, долгосрочный.

Форма работы: урочно-внеурочная.

Форма проведения: творческий отчет.

Работа над проектом.

Организационный этап.

Перед началом работы над проектом  учащимся была предложена тема проекта: «17 сентября – День Освобождения Брянщины от немецко-фашистских захватчиков»

 Поскольку тема очень обширная,  возникла  необходимость решить в каком направлении будет осуществляться  проект.  Было решено сделать краткий обзор событий в Брянской области в период ВОВ и рассказать как наше поколение чтит память участников войны. Учащиеся разделились на группы и спланировали свою деятельность.

Поисковый и исследовательский этапы.

Учащиеся изучали документы, собирали информацию по  теме на русском и английском языках, переводили тексты на английский язык, фотографировали памятники в городе .Учитель контролировал сроки выполнения и уровень задач, корректировал недостатки.

Творческий этап.

Учащиеся обсуждали  свои высказывания, создавали презентацию для  сопровождения своих высказываний.

В результате  учащиеся продемонстрировали продукт своей работы – творческий отчет в форме конференции.

Ожидаемые результаты: повышение уровня самооценки учащихся, развитие их творческой активности, определение социальной позиции.

Тема урока: «17 сентября – День Освобождения Брянщины от немецко-фашистских захватчиков». (Урок – конференция).

Цели:

- практическая – систематизация и обобщение знаний  учащихся  по теме; практика  в умении говорить о героическом прошлом своей страны на английском языке;

- образовательная – обучение логическому построению высказывания, формирование отношения к иностранному языку как к источнику получения информации для межкультурного общения; расширение кругозора учащихся,  формирование у них интереса к истории своего края;  

- воспитательная – воспитание чувства патриотизма, гордости за свой народ;  создание положительной мотивации к дальнейшему изучению английского языка;

- развивающая – развитие коммуникативных способностей,  направленных на обогащение лексики английского языка; развитие  инициативы в иноязычной речевой деятельности; развитие  исследовательских и творческих способностей учащихся, познавательных интересов;  формирование  умений  и навыков самостоятельного поиска.

Межпредметные связи: история, география, музыка, литература.

Оснащение урока: компьютер, экран, карточки с заданиями для учащихся.  

Литература: 1.Пахомова Н. Ю. Метод учебного проекта в образовательном учреждении. – М. АРКТИ, 2003.

 2. Постнов Н. И. В Брянском лесу тишина. - Тула. Приокское книжное издательство. 1985.

 3. Петрова З. А. , Ткаченко А. И., Фишман И. И. Партизаны Брянщины.  – Тула. Приокское книжное издательство.1970.

 4. Чашан В. Н. Брянск. – М. «Советская Россия»,1981.

 5. Теребунов А. …И сосны слышали в ответ. – ОАО «Агентство «Брянск – Пресса». 2006.

 6. Горбачев О. В., Колосов Ю. Б. и др. История Брянского Края. 20 век.  -   ОАО «Агентство «Брянск – Пресса». 2003.

7. Полат Е. С. Новые педагогические и информационные технологии. – М., 1999.

8. Ахманова О. С. , Выгодская Е. С. и др. Русско-английский словарь. –М. Русский язык.1975.

9. Мюллер В. К. Англо-русский словарь. –М. Русский язык. 1977.

                                 

 

ХОД УРОКА

 (На доске эпиграф к уроку

 “Let no one forget.

Let nothing be forgotten.”)

T.: Good morning everybody!

     I am glad to see you today.

Ps.: Good morning!

T.: Sit down, please. I hope you are quite well.

      Today we shall  speak about  the  Day of  Liberation of the Bryansk region from fascists.  The Bryansk  region  was  liberated on the 17 of September in 1943.  The 17 of September is a special day.  It’s a wonderful holiday different from all other holidays.  It’s a national holiday and  at  the  same  time  a very personal one.  Young   generations  know  about  the Great Patriotic  War only from books and films. But it is hard to believe that your hearts are not exited when you meet with war veterans.  And you cannot find a family where those who defeated their lives  for our  Motherland  are not commemorated on the 17 of September.  Look at the blackboard,  please:  ”Let no one forget. Let nothing be forgotten.”  These words will be a slogan of our today’s lesson.

   We are going to speak about the heroic struggle of our country-men in the Great Patriotic War. On June 22nd,  1941,  190 of  Hitlers  troops  attacked  our  country.  On  May 9, 1945, the Great Patriotic War, which lasted almost four years, ended. It was the most terrible war in the history of mankind. The soviet soldiers, women and  children  bravely  fought against the Nazis.

    But you are going not only to listen to your group-mates speeches but to prepare for your special reports about the way the fallen heroes’ memory is kept green in our country. Fill in your tables.  It will help you to do your homework.

The Bryansk Region In the Great Patriotic War.  

The 1st pupil’s report.

On the 22nd of June   1941 began the war against fascism.

We call the war against  fascism the Great Patriotic War, because all soviet people, not only soldiers and officers fought against  the enemy.

In the first days of  the  Great  Patriotic  War thousands of our countrymen were ready to defend our Motherland.

They joined the Red Army and partisan detachments.

The Bryansk region sent more than 200,000 of its sons and daughters to the front.

The division of  armoured trains was formed  in Bryansk in June 1941.

 In a week the division  of  armoured  trains participated in the           battles with the enemy.

 The  331  Proletarian  Division was formed in  Bryansk  too. Volunteers joined the division.

The   331   Proletarian  Division  fought heroically and met the victory in Prague.

  The Bryansk  Front was formed on the 16 of August 1941  .The Bryansk Front had to halt the panzer  group  Guderian  and other kinds of troops which wanted to attack Moscow.

The 2nd pupil’s report.

The greatest heroism was shown by the people from the Bryansk region. People from the Bryansk  region  did everything to help the front.

 2,5 million rubles were collected to help the front.

They collected warm clothes –sheepskin coats, valenki, furcaps, gloves  and sent  to soldiers.

1,400 nurses and  7,000 medical orderlies were taught and sent to the front.  Volunteer units were formed in every town and village  .

  Soldiers born in the Bryansk region made a lot of glories in the annals of victory over the enemy  .

200 soldiers born in the Bryansk region were awarded the title Hero of the Soviet Union.

Tanker  Dragunski,  pilot  Kamosin  and  Brigade Commander  Golovachov  were awarded  the title Hero of the Soviet Union twice.

30 soldiers were the  bearers of the Order of Glory of the First, Second and Third Class.

Pyotr  Pyatnitski  and  Alexandr  Lisimenko  were among those who hoisted  the Victory banner over the Reichstag.

 The 3d pupil’s report.

Our cadet school is named in honour of our country-     man Tarasenko Alexandr Ivanovich.

He was born in the village of  Kurkovichi  in  Starodub district.  During the Great Patriotic War he was a commander of a sabre troop of  guard cavalry regiment.  On the 22nd   of September he took part in the battle near  the village of Kulikovka  in Chernigovsk  region. The  battle  was very hard.  Tarasenko  rushed  under the tank with anti-tank bomb. He was  hard wounded  and died.   For his feat he was awarded the title Hero of the Soviet Union.

The 4th pupil’s report.    

Partisan detachments and underground organisations were formed in the occupied territories of the Bryansk region. The Bryansk region became one of the main hotbeds of partisan movement.  Forest gave shelter to the partisans. Partisans fought in terrain that the Germans found impossible to control.

They engaged in a classic guerilla activity – hit and run tactics.  Railway  bridges  were  destroyed as were destroyed  locomotives. One of the most important operations  was the destruction of the Blue bridge on the 8 of March in 1943.

There were 139   armed partisan struggle groups which were united in 27 brigades.

Over 60,000 men fought against fascists in partisan groups.

Partisans won many  times  because of their courage during the Great Patriotic War. They often won  at the cost of their own lives. Youth made up 60 – 70% of the partisans. There were  special youth groups  in Dyatkovo and  Navlya  districts. The leader of the Dyatkovo  group was Vadim  Ryabok.  The leader of  the Navlya  group was  Filipp  Strelets.    Female partisan group named after N. K. Krupskaya acted  in the partisan  brigade “Death to the German invaders” in the  Navlya district.  It was only one partisan group  of women in the Bryansk region.

The 5th pupil’s report

By the spring of 1942 partisans had liberated  over 500 settlements with the population of  2,000 people including town Dyatkovo from fascists.  Dyatkovo was named  Partisansk.

During the war partisans destroyed  993 troop trains,  226  armoured  cars and  tanks, 120  plains,  99  railway bridges and hundreds of wood  bridges,  lots  of  mortars ,  self – propelled guns and machine guns.

Children took an active part in the war against fascists. One of them was Volodya Kasnacheev.  He lived in the village of  Kukushkino in  Kletnya  district.  He was 13 years old when  fascists  killed  his  mother. Volodya  joined a partisan detachment. He was the messenger and later the  miner. Together with elder partisans he destroyed ten fascists trains. He was awarded with the Order of Lenin

The  6th pupil’s report

Works of   arts played  a great role during the Great Patriotic War.   Poets dedicated poems to the defenders of our Motherland. In their poems  they glorified  the fidelity, fearlessness  and  courage of the defenders of our  Motherland.      

Poet  Anatoli  Safronov  and  composer  Sigismund  Katc  wrote the song “Shumel surovo Bryanski les”/”Grim murmur of  the Bryansk forest”.  Later the song became hymn of  the Bryansk region. The song “Katysha” was created  by the native of the Pochep district  Matvey  Isaacovich Blanter. These songs helped our soldiers and partisans  to fight against fascists. War has become a major theme in the work of an outstanding writer, state prize laureate Peter  Proskurin. His trilogy “Fortune”, “Earthly Love”, Your Name…” is very popular.  

 Soviet people not only saved their Motherland but  the whole world from the fascists.  Streets  and  factories,  parks and towns,  ships and  schools  bear  the names  of the  heroes of the Great Patriotic War.

The 7th pupil’s report.

The  celebration  of  the Day of  Liberation of the land of Bryansk  from  the fascists has become a tradition  for all people in the  Bryansk  region. The  Bryansk region also receives guests from Ukraine  and  Byelorussia. Every year on the 17th of  September  war veterans come together to celebrate the Day of  Liberation in Bryansk and  in all towns and villages. They traditionally go to the war memorials to honour  the memory  of war heroes who died in the war.

On this Day  people  march with banners and  slogans  and  show  their  respect to those who shed their  blood for our Motherland.

Later they celebrate this holiday in the parks and restaurants, cafes and their homes. In the evening we can see salutes  in honour of the  war heroes.

The 8th pupil’s report

We honour  the  memory  the heroes of the Great Patriotic War.  In 2010 the city of Bryansk was awarded the title “City of Military Glory.” Walking tours are made to the places where  partisans,  soldiers and  officers  fought heroically during the Great

Patriotic War.  There are  monuments  to the heroes of  the Great Patriotic War  in Bryansk and in every town and village of the Bryansk region. The memorials don’t keep silent.

The Partisan  Glade is a war memorial located  in Bryansk  forests 12 km away from the city. It was a traditional meeting place for partisans and clandestine fighters. Here, in September 1941, a general meeting of partisan detachments took place to launch their combat actions.  

The village of Khatsun where hundreds of civilians were killed by a punitive squad in October 1941 is the  memorial to all of  the burnt villages. Everything is sacred here:  soil, things…. Every day people keep on coming here.

The  Barrow of Immortality.  The creators of the    Memorial aimed to find such  an artistic language which would express the majesty of the feat  of the heroes of Bryansk region and bring its great historic significance to the  contemporaries.  Everything is symbolic here.  And  everybody  who comes to  the Barrow of Immortality  considers it to be his duty to pay tribute to those who shed the last drop of their blood in the name of bright sky, happiness and justice.

The  9th pupil’s report

   

There  are also  monuments  to the heroes of the Great Patriotic War in Starodub.

In the centre of  the town  on the Soldatskaya  Gorka  there  is a Monument to Tankers.

Here we can also see  the memorial plaque to our country-men who fell in the struggle against fascism. Their names are written in golden letters  on the memorial plague.

There are also portraits of the Heroes  of the Soviet Union  from Starodub district.

At the end of the Lenin Street  there is  a Monument to Artillerymen.

In the Krasnooktyabrskaya Street  near the cinema there is  a Monument to the Hero-Liberators of 348 and 250 infantry divisions.

There is  a Memorial   to the heroes of the Great Patriotic War in the Ilinskoe  graveyard.

       The feat of the defenders of our  Motherland  will  live  in the memory of people for ages. It will live and call upon the people for selfless devotion to Russia.

The 10th pupil’s report

The famous Russian writer Konstantin Simonov said that we, living people, have many human rights. We have the right to work in the name of our Motherland and the right to defend it, the right to love, the right to be happy. But we have no right to forget what our dead comrades did in the name of Victory, in the name of  Motherland, in the name of life.

T.: Thank you very much. Today we’ve discussed an important and serious problem. I think it will be very useful for you.

Your homework for today.

Homework.

 You have received a letter from your English-speaking friend Kate who writes:

…I love reading very much. Now I am reading a book called “Bryansk’s Partisans. “ and  I rather like it, though I was told to read it at school.

   The Great Patriotic War was really a people’s war. All people,  not only soldiers  and officers, fought against the enemy….

Write a letter to Kate about the way the fallen heroes’ memory is kept green in our country using the facts you’ve filled in in your tables.

Опоры для выполнения: members of their families are helped and taken care of, walking tours are made to places where soviet soldiers and partisans fought heroically during the Great Patriotic War; school museums and Heroes’ rooms tell about the heroes of our country and their great deeds.

Приложение.

Раздаточный материал.


Fill in the table.



1. … has become a major theme in the work of an outstanding writer, state prize laureate Peter  Proskurin. His … “Fortune”, “Earthly Love”, Your Name…” is very popular.  



2. The  celebration  of  the Day of  Liberation of the land of Bryansk  from  the fascists has become a …  for all people in the  Bryansk  region.



3. They traditionally go to the war … to honour  the memory  of war heroes who died in the war.



4.  … was a traditional meeting place for partisans and clandestine fighters



5. And  everybody  who comes to  the Barrow of …  considers it to be his duty to pay tribute to those who shed the last drop of their blood in the name of bright sky, happiness and justice.



6.There  are also  monuments  to the … of the Great Patriotic War in Starodub.



7. On this Day  people  march with … and  …  and  show  their  respect to those who shed their  blood for our ….



8. Later they celebrate this holiday in the … and …, … and their homes.



9. In the evening we can see salutes  in honour of the  ….




Учитель английского языка ГБОУ – казачий кадетский корпус «Стародубский казачий   кадетский корпус им. Героя Советского Союза А. И. Тарасенко»

Лавриненко Надежда Александровна.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Военно – патриотическое воспитание на уроке английского языка.

Военно – патриотическое воспитание  на уроке английского языка. Пояснительная записка Метод проектов является составной частью обучения иностранному языку. Он наиболее полно отражает дв...

К вопросу особенностей военно-патриотического воспитания в Нахимовском военно-морском училище

    В Нахимовское военно-морское училище дети поступают после окончания начальной школы в возрасте 10-11-ти лет. Здесь реализуются образовательные программы основного общего и...

Экспериментальная программа «Военно-патриотическое воспитание на уроках английского языка в условиях Кадетского корпуса»

Все чаще патриотизм выступает как важнейшая ценность, интегрирующая не только социальный, но и духовно-нравственный, идеологический, культурно- и военно- исторический компоненты. В этой связи значител...

Экспериментальная программа «Военно-патриотическое воспитание на уроках английского языка в условиях Кадетского корпуса»

Все чаще патриотизм выступает как важнейшая ценность, интегрирующая не только социальный, но и духовно-нравственный, идеологический, культурно- и военно- исторический компоненты. В этой связи значител...

Методическая статья «Военно - патриотическое воспитание обучающихся на уроках ОБЖ и во внеурочное время в свете реализации Государственной программы «Патриотическое воспитание граждан РФ на 2011-2015 годы» (Из опыта работы преподавателя-организатора О

В данной статье расскрываются основные аспекты военно - патриотического воспитания обучающихся на уроках ОБЖ и во внеурочное время в рамках реализации Государственной программы «Патриотическое в...

Организация военно-патриотического воспитания в условиях сельской жизни на примере военно-патриотического клуба «Мужество».

ВПК «Мужество» создана с целью воспитания патриотизма, любви к Родине, формирования качеств, навыков и умений, необходимых для ее защиты, как воинской, трудовой, так и действиях в экстрема...

Проект месячника по военно-патриотическому воспитанию по оборонно-массовой и военно-патриотической работе (в урочной и внеурочной деятельности - комплексный подход)

В рамках месячника по оборонно-массовой и военно-патриотической работе мной были проведены различные мероприятия.В целом структурно вся моя деятельность, направленная на формирование патриотического в...