СЦЕНАРИЙ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ СКАЗКИ “A LITTLE SPECKLED HEN”
материал (7 класс)
Мини – спектакль «A little speckled hen” - "Курочка - Ряба".Спектакль может привлечь внимание зрителей к таким проблемам экологии, как использование химических дезинсектецидов, кислотные дожди, вырубка лесов, вызвать у зрителей сочувствие к персонажам, пострадавшим от этих экологических проблем.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
stsenariy_-_kurochka_ryaba_portal.docx | 23.17 КБ |
Предварительный просмотр:
МЕТОДИЧЕСКАЯ РАЗРАБОТКА. СЦЕНАРИЙ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ СКАЗКИ “A LITTLE SPECKLED HEN”
ПЕРЦЕВА С.В.
ГОСУДАРСТВЕННОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ СРЕДНЯЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ШКОЛА № 461
Цель: Постановка мини – спектакля «A little speckled hen”.Спектакль может привлечь внимание зрителей к таким проблемам экологии, как использование химических дезинсектецидов, кислотные дожди, вырубка лесов, вызвать у зрителей сочувствие к персонажам, пострадавшим от этих экологических проблем.
Задачи:
- Сформировать творческий коллектив для постановки мини-спектакля;
- Изучить лексику, необходимую для рассказа об экологических проблемах;
- Совершенствовать произношение;
- Развивать артистические способности участников группы.
Characters:
Old Man
Old Woman
A little Speckled Hen
Tiny Mouse
Princess Frog
Old Brown Bear
Two-headed chick
Вступление на русском языке:
Old Man : Знают взрослые и дети –
Трудно выжить на планете,
Где ужасные проблемы с окружающей средой,
Жить нельзя спокойно в мире
С экологией плохой.
Old Woman: Как же можно убедить
Всех планету защитить?
Together : Мы такой нашли ответ –
Лучше сказки средства нет!
Tiny Mouse: Надо сказку рассказать,
Чтобы людям показать,
Экологии проблемы надо срочно всем решать.
Old Woman: Дед и баба славно жили,
Курочку зерном кормили,
Но однажды в тихий дом
Каждый со своей бедой
К ним пришли лягушка, мышка
И мохнатый бурый мишка.
Tiny Mouse: Мышка во поле жила,
Мышка счастлива была.
С насекомыми дружила,
Мылась утренней росой,
Но однажды тлей увидел
На растеньях фермер злой.
Долго он не размышлял,
Он инсектециды взял,
В поле он их применил,
Насекомых погубил.
Princess Frog: У Лягушки – у царевны,
Тоже страшные проблемы,
Над её родным прудом
Пролился кислотный дождь.
Отравил он почву, воду,
Нужно защитить природу
От кислотных от дождей
И от жадных, злых людей.
Old Brown Bear: Мишка тоже огорчился,
Ареала он лишился,
Люди вырубили лес,
Дом зверей и птиц исчез.
Two-headed chick: Персонаж явился новый
Вдруг – цыплёнок двухголовый,
И сказал – Не удивляйтесь, с экологией плохой
Невозможно быть здoровым, а я только с головой
Со второй на свет родится,
Но здоров, могу гордиться.
Old woman: Мы об этом рассказали,
Чтобы с детства люди знали:
Together : Сказка – ложь, да в ней намёк
Экологии урок.
Script:
Old man: There once was an old woman and an old man and they had a little speckled hen. The hen laid and egg every day and the old woman baked pies every day.
Old woman: Grandpa, would you like a pie?
Old man: Yes, please. Your pies are very tasty. But what is it? Who is knocking on the door?
Old woman: Who is there? Who is knocking on the door?
Mouse: It’s me, Tiny Mouse.
Old man: Tiny Mouse? What are you doing here? You live in the field. You should come at the end of the tale.
Mouse: I can’t wait for the end of the tale in the field. I will die there!
Old man: What happened, Tiny Mouse?
Mouse: I lived in the field and I was happy. The bees, the grasshoppers and the bumblebees were my friends. But one day the farmer saw some greenflies on the plants. He didn’t invite friendly lady-birds to help him. He used dangerous chemical insecticides.
Old man: How awful!
Mouse: Yes, it was terrible. My friends were killed by the chemical insecticides….. And I….I had to run away. May I stay in your house for some days?
Old man: Of course, you may. Granny, give Tiny Mouse a pie!
Old woman: Who is knocking on the door?
Old man and Mouse: Who is knocking on the door?
Frog: It’s me, a little croaking frog.
Old man: A frog? What are you doing here? It’s not your fairy-tale.
Old woman: Yes, you are from fairy-tale “The Princess-Frog”, and it is “ Specked hen”!
Frog: I can’t live in my tale now. I lived in the pond in the forest. I was catching mosquitoes and waiting for my prince…. But one day an acid rain fell into my pond and the water became toxic. A lot of fish died. The acid rain polluted the soil and poisoned the trees and the plants. I had to jump away. May I stay in your house for some days?
Old man: Of course, you may.
Hen: Cluck-cluck-cluck. I’ve laid an egg.
(The hen gives the characters a big unusual egg. It looks like a plastic bottle.)
Old man: It’s not an ordinary one.
Old woman: It’s not a gold one.
Mouse: It’s not an iron one.
Frog: It’s not a glass one.
All together: It’s a very unusual egg.
Old woman: The old man hit and hit it, but he couldn’t break it.
Old man: The old woman hit and hit it, but she couldn’t break it.
Frog: The mouse ran pass, waved her tail, the egg fell down and …….. didn’t break.
All together: It didn’t break!
Hen: I will hatch my egg and we will have a chick!
Bear: Knock-knock-knock! Open the door!
Old man: Who is breaking our door?
Bear: It’s me, an Old Brown Bear.
Old woman: A bear? We don’t have any bears in our fairy tale! Go away!
Old man: Dear Old Brown Bear, you live in the fairy tale forest, you can’t live here.
Bear: There is no forest any more. One day the people came to my forest. They cut down the trees, put the logs on the trucks and took away. There are some rotten stumps now where my forest was. If there is no forest, there are no animals. I have to walk away. May I stay in your house for some days?
Old man: Of course, you may.
Hen: Cluck-cluck-cluck! The shell is cracking! I have got a chick now!
(“Ballet of unhatched Chicks”. The Chick runs onto the stage. The characters are scared.)
Old woman: It can’t be a chick! It has got two heads!
Frog: It’s a two-headed chick!
Chick: Why are you staring at me? The ecological situation is awful now days. The air is polluted, the water and the soil are poisoned. It’s impossible to be born healthy. I think, I’m lucky. I’ve just had two heads, but I’m healthy. Am I cute?
Hen: You are cute! You are so intelligent! You are the best chick I’ve ever seen.
Chick: It’s my birthday today!
All together: Happy Birthday to you!
Happy Birthday to you!
Happy Birthday, little chicken,
Happy Birthday to you!
Chick: Where is my birthday pie?
( Old man lights a candle on the birthday pie)
Old man: Make a wish, Cute Chick.
Chick: I hope, one day people won’t harm the environment.
Old woman: I hope, the air will be clean.
Mouse: I hope, my field will be green.
Frog: I hope, there won’t be acid rains.
Bear: I hope, people will plant new trees and I will live in the forest again.
Old man: We hope, our planet will be saved.
All together: Let’s hope so!
( The characters blow out the candle together.)
Литературные источники:
- Курочка Ряба – русская народная сказка; https://deti-online.com/skazki/russkie-narodnye-skazki/kurochka-rjaba/
- Курочка Ряба Riaba the Hen книга для чтения на английском языке/адаптация текста, задания и словарь Н.А. Виноградовой;-М:Астрель; Спб: Сова; 2012
- Spotlight – 7 Дули Дж., Ваулина Ю. Е., Подоляко О. Е.;М: Просвещение; 2014
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Сценарий экологической сказки
Сценарий данной сказки может быть использован в различных конкурсах: для создания экологической визитки, в конкурсе экологических агитбигад, "Классный руководитель" и т.д. В сценарии затр...
Сценарий экологической сказки "Приключение на поляне"
Сценарий экологической сказки "Приключение на поляне"...
Сценарий экологической сказки "Современные приключения Винни Пуха и его друзей"
Данный сценарий написан специально для конкурса театрализованной экологической сказки....
Сценарий экологической сказки "Земля-зеленая планета"
Экологическая сказка-инсценировка "Земля зеленая планета". Спектакль разработан для начальной школы в рамках внеурочной деятельности....
Сценарий экологической сказки на английском языке Grey Cap and Red Wolf
Сценарий экологической сказки на английском языке....
Сценарий экологической сказки по мотивам произведений Бианки " Вести из леса"
Материал для работы с детьми старшего дошкольного возраста...
Сценарий музыкальной сказки "The Little Red Hen"
Каждый учебный год в нашей студии английского языка “Friends” завершается постановкой мюзикла или сказки. Подобные мероприятия способствуют развитию коллективизма и взаимовыручки детей, по...