Внеклассное занятие на тему "Каменные изваяния-духи наших предков"
классный час (2 класс) по теме
Исследование происхождения каменных изваяний в виде человека в нашем районе. Описание разнообразия каменных изваяний.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
dashtar.docx | 18.73 КБ |
Предварительный просмотр:
Темазы: Даштар - сузуглелим.
Сорулгазы:1. Бойдус дугайында оореникчилернин билиин калбартыр;
2.Кол, нептеренгей даштар-биле таныштырар;
3. Даштарга сонуургалды тывылдырар, ниити кругозорну
бедидер.
Шимелдези: 1. Даштарнын улегерлери;
2.Даштарнын чуруктары;
3.Кроссворд; 4. Карта.
План:
- Киирилде сос.
- Беседа.
- Кроссворд тывары.
- Туннел сос
1. Кижинин чурттап чоруур черинин, чуртунун бойдус- байлаа канчаар-даа аажок чурумалдыг чараш, кижинин сеткилинге эргим чоок болур: ноп-ногаан арга- арыгларывыс, арыг суглуг хемнер, холдеривис, бедик сыннарлыг даглар дээш дириг амытаннар. Бойдустун чурумалдыг чаражын чугаалап адаар болза тонмес. А ол бойдузувуста бир онзагай чараш чуулдер бар. Ол чуу деп бодаар силер? Каяа-даа кылаштажып чорувуста бистин оруувуста чыдар, оруктар кыдыында улуг-биче бооп алган чыдар чулер бар ийик? (манап турар харыым «даштар»).
Шынап-ла даштарнын хойу аажок: инек, хой хире улуг-даа боор, хем эриинде бичии-бичии база болгулаар.Аажок быжыг, сувур хаялар, чалымнар база даштан буткен.
Ынчангаш мен богун силерге даштар дугайында чугаалап бериксеп тур мен.Бистин Тывавысты даглыг чурт деп адап турар. Кандыг-кандыг даштар бисте чок деп бодаар силер. Билир даштарынардан адап корунерем?(хомур-даш, чугай, кудумчуда даштар, кирпич…)
Даштар шупту янзы-буру болур: унелиг даштар, чазаныр даштар, каасталганын, эм кылдыр ажыглаар; ону: ак, кызыл, кок, ногаан, сарыг, он чок; дыка кадыг, шала кадыг, чымчак даштар база бар; чамдыызы бустуучал, чамдыызын динамит-биле- даа чазылдырарга бузулбас, чамдыызы шилдег оттур коступ турар дээш оон-даа оске (образецтерни, чуруктарны ажыглаар).
Тыва кижинин амыдыралы-биле тудуш даштар: шай соктаар согааш дажы, бижек чидидер чаныы, кайырга,тараа тыртар дээрбе.Шаанда бичии уруглар сайзанактаарда даш-биле сайзанак кылыр турган.
Кончуг шыырак могелер кончуг улуг даштарны кодуруп, маргыжып чорааннар.Оларны «кодурер даштар» дээр. Тоогу тураскаалдыг даштар бар; кожээлер, бижиктиг хаялар… Кончуг ховар таваржыр, ону, хевири чараш даштарны каасталга кылдыр ажыглап турар; алмаз, изумруд, рубин, сапфир, жемчуг, сердолик… (чуруктарны коргузер).
2.Дашты орус дылда чуу деп адаарыл? (харыы: «камень»).
А эртем езугаар «минерал» дээр.Минералдарны ажыглап турары: бажын-балгат тударынга (мрамор, гранит, гипс…), техникада (шактарда кварц деп даш бар), эмнелге херээнде (тальк-присыпка, гипс-сынган сооктерде), янзы-буру чазаарынга (чонар-даш, нефрит, малахит…), алдын кылыглар каастаарынга (алмаз, изумруд, рубин, жемчуг…) (чуруктарны ажыглаар). Эн унелиг, ховар кылыгларны музейлерде шыгжап турар.
Ам силерге чугле чонар даштар дугайында чугаалап берейн.Чонар-даштар дээрге бижек, станок дузазы-биле чондурарга чондуна бээр даштар-дыр.Чону-чонуп дук-биле чаза дурбуптерге кыланайны бээр чараш, чараш оннерлиг, чуруктарлыг болур(образецтерни чуруктарны коргузер).
1.Чонар-даш. Орус дылда агальматолит дээр. Оске адын саван ышкаш даш-даа дээр. Ол дээрге кылайтыр дурбуп каан дашка дээрге, ол саван ышкаш хоюг. Чымчак даш дег санап турар.Ону янзы-буру: аксымаар, коксумээр, куу, сарыг, кызылзымаар, кара.Чыдар чери Сарыг-Хая деп тайга. Чер иштинде чыдар.Чер иштинден казып алырга чоорту дыка кадыг аппаар.
2. Агат. Кадыг даш.Кончуг дески шыйыглар-полоскалар ышкаш чуруктуг.Оон фигуралар чазап турар, каасталгаларда ажыглап турар.
3.Малахит. Ногаан оннуг, кончуг чараш чуруктуг даш.
4.Нефрит. Кончуг кадыг кара-ногаан даш.Фигуралар, каасталгалар. Шаг-шаанда нефриттен балдылар, бижектер кылып турган.
5.Родонит. Ак-кызыл оннуг, кончуг чараш даш.
6.Лазурит. Дээр ону ышкаш кок оннуг чараш даш. Шаанда бо даштан бажын чугайлаар чугайга холуп алыр синьканы кылып турган. Оон ынай: янтарь, аметист, сердолик.
Тывада чуу деп даштар бар эвес, коруп корээлинер(карта-биле ажылдаар).
Бо даштарнын хой кезии билдинмес, ажыглал чок чыдар.Канчап билир , келир уеде силернин аранардан даш болбаазырадыр кижилер унуп кээрин.
3.Ам мындыг кроссвордтан тып корээлинерем:
1. Тывада чонар-дашты орустап адаары(агальматолит)
2.Кок оннуг даш (лазурит)
3.унелиг, сарыгзымаар даш (сердолик).
4. Эн-не кадыг, эн-не унелиг даш(алмаз)
5.ногаан оннуг, чараш чуруктуг даш (малахит)
6.окпен оннуг даш, каасталгада ажыглап турар (аметист)
7.кончуг кадыг кара-ногаан даш, оон балды, бижек кылып турган (нефрит)
Туннел сос.
Ынчангаш богун бис даштар дугайында чугаалаштывыс. Оларнын амыдыралга ажыктыы аажок. Кызылга барып чорааш, ында Алдан-Маадыр музейинге барып, ында даштардан кылыгларны база сонуургап корунер.
Ам каш айтырыгга харрыылап корунерем:
1.Минерал деп чуу болду?
2.Даштар бот-бодунга чузу-биле домей эвес бооп турарыл?
3.Чонар-дашты орустап чуу дээр болду?
4.Чуу деп даштар аттарын сактып алдынар?
Литература:
1.Журнал « Башкы» , №3, 1999, статья «Тыва черим даштары-даа сузуглелдиг», Ч. Чулдум.
2.В. Соболевский «Замечательные минералы», М. Просвещение 1983г.
3.В.П. Кудрявцев «Камнесамоцветное сырье Республики Тыва», Кызыл, книжное издательство, 1996г.
4.Г. Федотов «Камень», М. ЭКСМО, 2002г.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Урок окружающего мира "Наши предки – древесные жители" Тема: Наши предки – древесные жители.
Урок окружающего мира "Наши предки – древесные жители". Тема: Наши предки – древесные жители. Цель: формирование у учащихся новых понятий: сходство и различие человека и обезьян.На уроке исп...
внеклассно занятие в 3 классе "Лес-наше богатство"
внеклассное занятие можно применить на уроке окружающего мира...
внеклассно занятие в 3 классе "Лес-наше богатство"
внеклассное занятие можно применить на уроке окружающего мира...
Конспект внеклассного занятия на тему "Каша - пища наша".
Конспект внеклассного занятия на тему "Каша - пища наша". Знакомство с разными видами круп и каш....
Внеклассное занятие по окружающему миру "Сохраним нашу Землю!"
Экологическое образование выступает как сложный педагогический процесс. Знание основ экологии – это важнейший компонент экологической культуры, развиваемый у школьников. От уровня экологического...
Конспект внеклассного занятия на тему: «Флора в нашей жизни»
Конспектвнеклассного занятия на тему: «Флора в нашей жизни»...