Шулуктээн болгаш чеченчиткен тывызыктар
методическая разработка по русскому языку (3 класс) по теме

      Тыва Республиканын Чоон-Хемчик кожууннун Хайыракан ортумак школазынын  эге класстар башкызы Кара-Сал Валентина  Тыртый-ооловнанын эге класстарнын оореникчилеринге болгаш ясли-садик назылыг уругларнын чугаа сайзырадылгазынга  кичээлдерге ажыглап турар баштак-чечен-кажар бодалгалыг шулуктээн болгаш чеченчиткен тывызыктар; база тыва улустун тоолдарынга ундезилеп тургускан оюн-физминутка шулуктери.                               

         Башкыларга болгаш ада-иелерге ажыглаары-биле бодумнун арга-дуржулгамдан эрттирип турарым хемчеглерни киирдим.

 

 

Скачать:


Предварительный просмотр:

Эге сос

      Тыва Республиканын Чоон-Хемчик кожууннун Хайыракан ортумак школазынын  эге класстар башкызы Кара-Сал Валентина  Тыртый-ооловнанын эге класстарнын оореникчилеринге болгаш ясли-садик назылыг уругларнын чугаа сайзырадылгазынга  кичээлдерге ажыглап турар баштак-чечен-кажар бодалгалыг шулуктээн болгаш чеченчиткен тывызыктар; база тыва улустун тоолдарынга ундезилеп тургускан оюн-физминутка шулуктери.                              

         Башкыларга болгаш ада-иелерге ажыглаары-биле бодумнун арга-дуржулгамдан эрттирип турарым хемчеглерни киирдим.

Хайыракан ортумак школазы

Баштак чечен-кажар бодалгалыг тывызыктар, оюн-физминуткалар

Чоон-Хемчик кожуун

Хайыракан сумузу

Шулуктээн бодалгалар.

Аъттар

Ала бе андашталган                         Кара-оол тудуп алды

Чараш- Шилги баглаашта тур.        Аалывыста аъттар, белер

Калчан-Шилги кажаада                    Шупту каш-тыр

Кара-Ойну, Челер-ойну.                   Адап, санап корунерем.

                                                                         (1 ала бе, 4 аът)

Бызаалар.

Бызаа чашта таан чараш                     Ала бызаам, ак бызаам

Былдаар, маннаар, дешкилээр-даа      Авазынче маннажыпкан

Шилги бызаам сиген чиген,                 Хурен-биле кара бызаам

Шокар бызаам дус чылгаан.                 Хурешкен дег дешкилешкен.

                  Багай оол сен эреспейим,

                       Бызааларны санавыдам. (6 бызаа)

  1. Кончуг семдер                      * Ийи кижи баран хараан,

Хоюг дуккур                            Ийи кижи дыннаалаан,

Кужур семдер                           Ийи кижи дураннаан,

Кузун суткур.                            Дорт кижи малгаш шаптаан,

          ( сарлык)                           Бир кижи ымыраа хоюскан,

                                                     Бир кижи олен кескен.

  1. Мыйыстыг –ан эвес                     ( тевенин могеннери,

Салдыг-ашак эвес                           карактары, кулактары,

Сыргалыг – кадай эвес                   даваннары, кудуруу, аксы)

Кудуруктуг – аът эвес

Адыр-дуюглуг –инек эвес

                    ( ошку)

Шулуктээн бодалга « Огге ажыл»

1 кижи тараа соктаан,

1 кижи ог ишти ширбээн,

1 кижи сут тырткан,

1 кижи суглаан,

1 кижи хой кадарган,

1 кижи бызаа кадарган,

1 кижи алгы эттээн.

Ажылчын огнун уругларын ам бо дораан сананарам.

                                                         (7 уруг)

Физминуткалар.

Оскус-оол                             Алдын-Дангына

Эртен-эрте Оскус-оол               Алдын дангына, чараш дангына

Эглип шимчениринге                Биске орукту айтып берем

Эммин эртир ынак.                    Алдын дангына мынча дээн:

Хоглуг кылаштап,                      Он талакы будун тепсен,

Холдарын кодуруп,                    Солагай талакы будун тепсен.

Олуруп база туруп,                     База катап – солагай,

Шурап база халып                       База катап – он талакы,

Шуптузун ол билир.                    Оон соонда – он талакы,

                                                        Оон соонда – солагай талакы

                                                        Ынчан бажынынга чеддер сен.

Дон-Хоожук                                      Уш чуул эртемниг оол

Дон-Хоожук, кежээпей,                Уш чуул эртемниг оол

Дурген маннап оорен.                    Уележир эштери-биле

Дыштангаш  база-ла                       Узуктел чок шимченген:

Дыка дурген манна.                        Буттарын тепсеп-тепсеп,

Караты-Хаан сээн-биле                  Холдарын часкап-часкап

Кады чаржыр мен деп тур.             Бажын чайгаанар.

Кызып тургаш тиилээш                   Холдарын ору кодургеш,

Кадын-биле шаннадыр сен.            Кончуг дурген бадыргаш,

                                                            Холчок оожум долганганнар

                                                            Холдарын туттунчупкаш

                                                             Холчок дурген маннашканнар.

Угу

Арга карангылаан                                    Арбай-тараа

Шупту шагда удаан                       Арбай-тараа соктап чиир

Куштар база удаан                         Аажок кежээ, эрес мен.

Чангыс угу удуваан.                      Бала, согааш эдим бо-

Угу –угужук                                   Бирээ, ийи уш,

Улуг баштыгбай,                           Бирээ, ийи уш.

Ынай-бээр коргеш

Ыыт чок ужупкан.

Физминуткалар.

Эге класстарнын оореникчилеринге болгаш садик назылыг уругларнын чугаа сайзырадылгазынга база оюн-физминуткалар эрттиреринге хереглээр.

  1. Арбай-тараа соктап чиир.

Аажок кежээ,эрес мен.

Бала, согааш эдим бо:

Бирээ, ийи, уш.

Бирээ, ийи , уш

2.Балыкчы мен, балыкчы мен.

Балыктаалам, эжикей

Барба – саван сыырткыыжын

База ап ал эжикей

Бирээ туттум,

Ийи туттум

Балыктарнын ковейин!

Баарымга авам,ачам

Бажым суйбап эргеледир.

3.Дииспеек.

Ала-шокар дииспейнин

Ажылгырын корунер даан

Азыгларда кускелерни

Аай-дедир  сывыртап тур.

4.Бирээ, ийи , уш.

Бирээ, ийи,уш.

Бистин-биле денге кыл!

Бирээ,ийи, уш

Бирээ, ийи, уш.

Бистен артык кылдыр кыл!

5.Хадынчыгаш.

Хадынчыгаш, хадынчыгаш

Кайгамчыктыг ыяжым сен.

Хатка, соокка тоовас.

Кадыг, быжыг ыяжым сен.

6.Кускежиктер.

Кускежиктер – хензигбейлер,

Унгурлерден унгуленер!

Киска деп дииспеек

Удуп чыдыр ойнаалынар:

Бирээ куске, ийи куске

Уш куске, дорт куске…

Бисти топтап корунер даан:

Бичиивисти, хензиивисти

Узун чинге кудуруктуг,

Угаанывыс кажар, оптуг

Уругларга чагыывыс-тыр:

Улугларны хундуленер

Бичиилерни карактажып

Бирден бир чок ооренинер!

 

7.Салгынчыгаш.

Салгынчыгаш, салгынчыгаш

Садтар кырын эргий ужут,

Сагыш ышкаш чаагай чыттан

Чаштар биске дамчыдып бээр.

8.Хек-даваннар.

Хек-даваннар унду,

Хектер, куштар ырлашты.

Шагнын чаагай уези-

Частып келени –ле бо.

9.Сигенчилер.

Сигенчилер, сигенчилер

Сиген кезип кирипкен

Кадыырлары: сыг-сыг,

Сигеннери шиг-шиг

Бирээ,ийи, уш.

10.Чолаачы.

«Чолаачы» деп ойнаалам,

« Чолдак-Ойну» мунаалам.

Онгар келди, опаш-опаш.

Оруктун ам дескизин

Кыдыындыва ээвит,

Кыйырт-кыйырт,

Кыйырт-кыйырт,

Кызыл Он бо коступ келди.

Оожум доктаа,

Оожум доктаа.

11.Дагааларым.

Дагааларым, дагааларым

Тараалардан чыып чинер!

Кайда-кайда экизин

Катап-катап чиир бис.

12.Сайзанакка бараалам.

«Саанчы » деп ойнаалам.

Инектерим келди,

Ийи-бирлеп салам.

Бирээ,ийи

Бирээ,ийи

Саржаг, чокпек бо-дур ийин!

13.Тыва хемчеглерге.

Шагдан тура сагып келген

Чаагай эки чанчылдыг бис

Даараар, чазаар, шеверлээрде

Дарый, дурген санап тывар.

Таан эптиг хемчеглерни

Сактып – бодап катаптаалы:

Сала-биле: бир илиг, ийи илиг, уш и лиг…

Дараазында бо-дур корем:

Мугур соом, кыры дурту,

Бир кулаш, тош чартыы,

Бир базым, ийи базым.

Адыш ойу чода дурту

Бирээ,ийи, уш.

Физминутка  оюн «Кымыскаяк»

Кустун чылыг хуннеринде

Кужур хензиг кымыскаяк

Класстар кезип, эжик соктаан,

Кылган ижин таныштырган.

- Тук-тук-тук!

-Кым-кым?

Кымыл ында?

Кымзыыдай бе?

Кымзаарак бе?

-Кым-кым?

-Кым-даа эвес

Кымыскаяк мен-дир мен.

-Чуну канчап чоруурун ол?

Чуге эжик соктадын?

Кымыскаяк харыылап-тыр:

- Кыжын донмас, чылыг, чырык

Крышалыг бажын туттум.

Хырным тодуг, аштавас.

Кыштап чиир чем уужеледим.

- Оо, чараш кежээни!

Орлан-шоваа эрес-тир сен.

Шулуктээн бодалга «Шагаа»

Тыва чоннун чанчылдары

Тывызыксыг таан чараш.

Шаандан тура билиривис

Шагаа деп бир байырлал бар.

4 кижи кажыктаан,

2 кижи баг каккан,

2 кижи шыдыраалаан,

2 кижи чунгулаан-

Ойнакчылар чеже-дир,

Ону силер сананарам? ( 10 ойнакчы)

Оюн «Хулур-хулур»

Уруглар долгандыр сырый олуруп алыр. Чугуртур кылдыр кандыг-бир чувени ( чинчи, билдзек, биче хемчээлдиг ойнаарак) тып алыр. Уругларга шуптузунга коргускеш, чыскаалдыр олуруп алган улустун ооргазынын арты-биле ону тывар кижиге билдиртпейн, чугуртуп эрттирер. Тывар кижини оскээр тургузуп алгаш, бир уругга чинчини адыжынга каап бээр. Тывар уруг келирге, шупту чангыс аай чайганып оргаш «хулур-хулур» деп денге алаактырар.

           Тыппаан уругну шиидер – ырлаар, танцылаар, шулуктээр.

      Холунда чинчилиг уруг улаштыр оюнну уламчылаары-биле чинчини тывар.

Кажык

Кажыктын 6 талазы: инек, хой, аът, ошку, сарлык, теве.

Аът чарыштырары.

Хой кажыкты ширтек кырынга «аът» кылдыр дизе тургузуп алыр. Дистинчек кажыктын эгелээн ужун орта ( старт) « аъттарны» ийи талазындан база чыскаай тургузуп алыр.

Оюнну эгелээр кижи 4 кажыкты алгаш, ширтек кырынга дужурер. Душкен кажыктарда чеже « аът» душкен болдур, ол кижинин « аъды» ынча санныг аът манны хемчээр кажыкты эртер. Ойнакчы бурузу чангыс дужурер. Кажыктарнын оске ужунга унген « аъттыг» кижи утканы ол болур.

Оюн «Бодалгалажыры».

Оюнну ойнаар чуруму: ойнакчыларнын саны  хамаан чок болур. Оюнну баштаары-биле эн-не санчы уруг шилип алыр. Олар ой-ойлеп солчуп турар.

Оюннун сорулгазы: салган айтырыгларны шын тыпкаш, хамык улусту мурнай адаары болур.

Бодалгага кирер айтырыглар баштай бодун болур болгаш соолзуредир нарын болур. Чижек кылдыр мындыг айтырыглар:

  1. 3 ошкунун мыйызы кажыл?
  2. 4 хойнун карактары чежел?
  3. 2 инектин даваннары чежел?
  4. 1 уругнун холунун дыргаа чежел?
  5. 5 уругнун холдары чежел?
  6. 3 уругнун мыйыстары чежел?
  7. 3 бызаанын думчуунун уду кажыл?
  8. 10 уругнун борбак баштары чежел?
  9. 4 хураганнын кулактары чежел?

10.2 уругнун караанын кирбии кажыл?

Беш алышкы

Ававыстын уруглары                         Кара-кыс деп дунмавыс

Алышкылар арбын бис                      Кавайынга удуй бээр

Бисти улус санай бээр:                       Бистер шыкка ойнаар бис

Бирээ, ийи, уш, дорт, беш…              Бирээ, ийи, уш оол бис.

Акым Ойдуп ооренир                         Кежээ шупту удуур бис

Бисти каапкаш чоруй баар                 Хевивисти уштуп аар

Артканнарны санаарга                        Эжикке идиктерни

Бирээ, ийи, уш, дорт боор.                  Эжей салып чыскаар бис.

Бистен ону чугле мен

Онча санап чадаан мен,

Орту четкеш тулар мен:

«Бирээ, ийи, уш…беш, ох…»

                   (Ю.Кунзегеш)



Предварительный просмотр:

План – конспект

урока русского языка в 3 классе.

Тема: «Имя прилагательное» (обобщение)

Задачи:

                1. Обобщить материал по изученной теме.

                2. Развивать познавательную деятельность учащихся.

                3. Воспитывать бережное отношение к природе

Цели:

  1. Проверить знание основных  грамматических признаков имени прилагательного.
  2. Проверить умение точно употреблять прилагательные в речи, безошибочно определять их род, число, правильно писать родовые окончания.
  3. Дать представления об изменениях в жизни растений весной на материале раннецветущих растений.
  4. Показать необходимость охраны растительного мира.
  5. Показать разнообразие растений первоцветов.
  6. Расширять знания об окружающеё действительности.
  7. Развивать умение наблюдать, сравнивать, обобщать, делать выводы.

Оборудование:

  1. учебник Л.Д Митюшина «Русский язык» 3 класс;
  2. учебник А.А Плещаков «Природоведение» 3 класс;
  3. иллюстрации первоцветов;
  4. карточки  вопросов, игры «Иду в гости», текстов;
  5. сигнальные карточки;
  6. светофорики.

Ход урока:    

  1. Организационный момент.

                 (дети встают в круг, взявшись за руки)

                                           Вот звонок нам дал сигнал:

                                           Поработать час настал.

                                           Так что время не теряем

                                            И работать начинаем.

Друг другу улыбнулись, покажем дружную, слаженную и продуктивную работу.

Тихо сели на места, записали дату.

  1. Постановка учебной задачи.

- Посмотрите в окно. Опишите сегодняшний день. Какой он?

(солнечный, весенний, ясный, морозный, тихий, ветреный, светлый, прекрасный и т.д.)

- С помощью каких слов вы сделали описание? (прилагательных)

  1. Сегодня мы заканчиваем изучение темы «Имя прилагательное». Какую цель урока вы бы в связи с этим поставили? (повторить всё, что изучили, знаем и умеем, уточнить и обобщить наши знания по теме «Имя прилагательное»)

                                   Очень занимательное имя прилагательное.

                                   Трудно будет без него, если пропадёт оно.

                                   Но чтобы всё отлично стало, разных признаков немало

                                   Всюду будем замечать, к месту в речи их вставлять,

                                   Род, число определять, окончания писать.

- А сделаем мы это на материале весенних  изменений в природе. Итак, в путь!

На дворе чудесная пора. Угадайте какая?

                                      Тает снежок, ожил лужок,

                                      День прибывает.

                                      Когда это бывает? (весной)

Правильно, весна – замечательное и прекрасное время года. Недаром поэты называют весну «утром года»

Ученик.                               Отшумела злая вьюга,

                                               Стала ночь короче дня.

                                              Тёплый ветер дует с юга,

                                              Капли падают, звеня…

                                               Улеглись в полях метели

                                               В свои белые постели,

                                               И весна идёт повсюду,

                                               Гонит зиму со двора.

  1. Минутка чистописания.

(на доске) ф…враль, мар…, …прель

- Как можно объединить слова?

- По какому признаку их можно разделить?

- Сегодня мы работаем над гласной буквой, которая есть во всех этих словах.

Определите порядок написания соединений в цепочке : аб, ав, аг, ад, ….

  1. Словарная работа.

- Снова посмотрите на слова. Исключите слово по его начальному звуку. Какое это слово? (апрель)

- Запишите в тетрадь, поставьте ударение, подчеркните безударную гласную.

Название месяца – апрель – значит «открыватель». В этом месяце в Риме начиналась (открывалась) весна.

- Сколько в слове апрель звуков и букв?

- Почему букв больше, чем звуков?

- Назвать правильно звуки и буквы (проверка светофориками).

  1. Актуализация знаний.

- А теперь вспомним всё, что знаем об имени прилагательном.

Игра «Карусель»

Вопросы:

  1. Что такое имя прилагательное?
  2. На какие вопросы отвечают имена прилагательные?
  3. Что обозначает имя прилагательное?
  4. С какой частью речи связано имя прилагательное?
  5. Как изменяются имена прилагательные?
  6. На какой вопрос отвечают имена прилагательные во множественном числе и какие окончания имеют?
  7. На какой вопрос отвечают имена прилагательные мужского рода и какие окончания имеют?
  8. На какой вопрос отвечают имена прилагательные женского рода и какие окончания имеют?
  9. На какой вопрос отвечают имена прилагательные среднего рода и какие окончания имеют?
  10. Как определить род, число имени прилагательного?

6.Закрепление изученного.

  1. Работа над предложением.(индивидуальная работа)

(на доске с/с)- вставить окончания, определить число, если можно род имён прилагательных: син… небо, весенн… день, звонк… ручьи, перелётн… птицы, чудесн… погода.

А) Весна приходит к нам не одна, а со своими друзьями.  Кто они?

                                            По тонкой нитке ручейка

                                            Сбежал с пригорка снег.

                                            И на пригорке вдруг цветок

                                            Раскрылся раньше всех. (подснежник)

Именно в апреле на проталинах зацветают весенние первоцветы: мать-и-мачеха, медуница, ветреница, хохлатка и другие.

Откройте учебники природоведения на с. 96, посмотрите на эти растения.

(на доске)      запестрели, от, душистых, поляны, цветов.

-  Составьте и запишите предложение

  1. Найти и подчеркнуть грамматическую основу, установить связь в предложении между второстепенными членами, обозначить части речи, найти имя прилагательное, обозначить число.
  2. Проверка индивидуальной работы (светофорики)

Б) (на доске) скворцы, грачи, ландыши, ветреницы, подснежники,      

                           жаворонки

- Что общего в данных словах?

  1. На какие группы их модно разделить?
  2. Почему люди назвали эти растения первоцветами или подснежниками?

Запись под диктовку:

Цветут синяя перелеска, белая ветреница, лиловая медуница, сиреневая хохлатка.

Подчеркнуть волнистой линией имена прилагательные, определить их род.

 

В) Рассказы о цветах.( с.96 учебника Клепининой)

  1. Мать-и- мачеха.

(с. 182, упр. 486 учебника Рамзаевой)

- Прочитайте описание этого растения.

- Какие листочки у мать-и-мачехи? Подберём к именам прилагательным антонимы и встанем парами, игра «Ручеёк»

(карточки) гладкий – шершавый

                    холодный – тёплый

                    мягкий – жёсткий

                    весенний – осенний

                    маленький – большой

Запишите любую пару в тетрадь.

 

  1. Медуница.

Названа за сладкий, медовый на вкус сок растения. Ещё её называют пахучей.

Выписать слово пахучая и подобрать синонимы. (душистая, ароматная)

     

  1. Хохлатка.

Растение с сиреневыми цветами. Если присмотреться, у цветков есть длинные выросты, как будто хохолок, отсюда и название.

Г) Игра «Иду в гости»

  1. Выполнение  заданий;
  2. Анализ.

2) Работа с текстом.

                                                                 Первые цветы.

Я люблю родной край. Наступает ранняя весна. Солнце льёт на землю тёплые лучи. Появились прекрасные весенние цветы. Есть любители собирать их в большие букеты. Из года в год всё меньше цветов распускает свои пышные головки. Нужно сохранять и оберегать эти прелестные вестники весны.

- Какова главная мысль текста? (нужно охранять растения)

- Недаром говорится: «Поймала я бабочку – она погибла, сорвала я цветок – он увял, и тогда стало понятно – к красоте можно лишь прикоснуться сердцем. Прикасаясь руками, мы губим природу»

                                                Дерево, цветок, трава и птица

                                               Не всегда умеют защититься

                                                 Если будут уничтожены они,

                                                 На планете мы останемся одни.

Резерв. – Выписать из текста словосочетания прилагательное + существительное, определить их число, род.

7.Итог урока.

- Попробуйте сами оценить свою работу. (сигнальные карточки)

Если вы считаете, что усвоили тему на «отлично», покажите улыбающего человечка.

Если где-то в чём-то не уверены, то покажите задумчивого человечка.

                                                   Спасибо за урок!

                                                   Прозвенел звонок,

                                                   Голосистый дружок.

                                                   Перемены ждут ребята,

                                                   Поиграть, попрыгать надо.

А рассказы о раннецветущих растениях и много другого интересного вы найдёте в книге А. А. Плешакова  «Зелёные страницы».

МБОУ Хайыраканская СОШ

План – конспект

урока русского языка в 3 классе

Кара-Сал В.Т


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

"Арга-арыг болгаш кижи"

"Арга-арыг болгаш кижи"...

Тывызыктар

Тывызыктар...

Тывызыктар (Күс, ногаа)

Күс болгаш ногаалар дугайында тывызыктар...

Тыва улустун Шагаа" байырлалынга тураскааткан тывызыктар моорейи

Тыва улустун Шагаа" байырлалынга тураскааткан тывызыктар моорейи...