Урок-семинар.
план-конспект урока по математике (4 класс) на тему
Предварительный просмотр:
Кичээл – семинар. 4 класс
Темазы «Логика деп чул? Логиктиг бодалгалар».
Сорулгазы: уругларның логиктиг угаан-медерелин, кичээнгейин , чувени эки сактып алырын сайзырадыр,
- «Логика деп чул?». Башкының беседазы
Кижиниң амыдыралынга сан эртеми кончуг улуг салдарлыг. Бистиң амыдыралывыс хун, шак бурузунде сан-биле сырый харылзаалыг. Сан эртемин эң-не ылаптыг эртем дээр. Аңаа частырыг турбас ужурлуг. Сан кичээлдеринде бис хѳй-ле логиктиг бодалгаларны бодап турар бис.
Логика деп чул? Ол кандыг сѳзул?
«Логика» деп термин «Logos» деп грек сѳстен тывылган. Ол болза, угаан-медерел, үзел-бодал, сѳс, сан, демдек дээн хѳй уткалыг сѳс болуп турар. «logos» деп сѳс 30 янзы уткалыг.
Логика – хоойлу-дурум, шын медерел дугайында эртем. Ѳѳредилге черлеринде тускай логика деп эртем бар. Логика деп эртемниң үндезилекчизи бурунгу философ эртемден Аристотель деп кижи болуп турар. Ол бистиң уеге чедир 384-322 ч ч. Грецияга чурттап чораан (бурунгу грек эртемден, философ).
V векте Афины Грецияга культураның кара чаңгыс одаа турган. Кижилерниң амыдыралынга чараштыр болгаш бузуренчиг кылдыр чугаалаары кол черни ээлеп турган. Харын-даа мырыңай софистер деп адаар бѳлук кижилер тывылган. Олар софизмнер дээр чугааларны кижилер аразынга нептередиптурган. Ындыг хѳй софизмнерниң автору Протагор деп кижи турган. (481-411 до н.э)
Чижээ:
— Скажи, то, что человек не терял, он имеет?
— Да, конечно!
— Ты терял рога?
— Нет.
— Так значит у тебя есть рога.
«Ты не человек» (Софизм)
Софистерге удур Аристотель логика деп эртемин ажыглаан. Ол мынча дээн: «Шынчы кижилерниң холунга мен, софистерни ойтур шавар чепсекти бериксеп тур мен».
Кижи чувени шын угаап, медереп билир ужурлуг. Логиканы ѳѳренирге кижиниң угаан-медерели, дыл домаа, культуразы сайзыраар. Кижи бодунуң логиктиг угаан-медерелин сайзырадыр дээр болза, тускай мергежилгелерни кылыр ужурлуг. Олар чоорту нарыыдап олурар.
Логика – хоойлу-дурум, шын медерел дугайында эртем деп чугаалаштывыс. Ол эртемни кымнар кончуг эки билир кылдыр ѳѳренир-дир? ( Чекистер, истекчилер, судьялар, прокурорлар, юристер). Олар кем-херекти уулгеткен кижини шын тывар болгаш шиидер ужурлуг. Чижелээрге, телевизорда I-ги программада «Федеральный судья» деп дамчыдылгадан кижилер хѳй чуулдерни билип ап болур.
Логиктиг угаан-медерелин бичии уруглар садиктен эгелеп сайзырадып эгелээр. Садикке башкылар уругларның логиктиг угаан-медерелин янзы-буру оюннарның дузазы-биле сайзырадыр. Аңаа тывызыктар база хамааржыр.
Чижелээрге, 4-5 харлыг уругларга мындыг хевирлиг болур.
- Дуктуг, салдыг, сут ижер, ыры ырлаар. (Диис)
- Сут ижер, ыры ырлаар, чунар, а сугну шуут танывас. (Диис)
- Даараныкчы эвес, а бугу назынында инелер тудуп алган чоруур. (Чараа-чечен)
- Хемни кежир чыдып алгаш, кежеринге дузалашты. (Кѳвуруг)
- Чайын негейлиг, а кыжын чанагаш. (Арыг)
Бѳлүктээр:
- Суп, каша, гуляш, кисель;
- Дагаа, кас, ѳдүрек, индюк;
- Австрия, Германия, Индия, Россия;
- Мурнуу, барыын, соңгу, чѳѳн;
- Шар, куб, ромб, квадрат;
- Сарыг, ногаан, кызыл, кѳк.
шортан – балык малина - … үгү - …
астра - … хадың - … пингвин - …
огурец - … арбуз - … банан - ….
- Орлан, Мерген, Шолбан – оолдар.
Аяна, Чаяна, Саяна – …
Монгуш, Ооржак, Куулар – …
- Буду чок кылаштап турар, аксы чок, кажан удуурун, кажан турарын, кажан ажылдаарын чугаалап турар. (Шак)
- Бажыңче кирген-даа кижи, бажыңдан унген-даа кижи баштай мени тудар. (Эжик тудазы)
Русский язык.
Чем похожи эти слова:
- [К]ош׀ка, [к]ни׀га, [к]ры׀ша; — имя сущ.
- Печь, течь, речь;
Математика
- 12, 16, 20, 24, 28, 32 - … (ийи оранныг, 2-ге улеттинер)
- 536 биле 36
- Δ □
Бойдус
- Шиви, пѳш, хады – ине бурулуг
- Каарган, сааскан, бора-хѳкпеш - …
6-12 харлыгларга логиктиг бодалгалар
Маша, Катя, Лиза база Ира эжиниң тѳруттунген хунунге келгеннер. Белектерин олар чаңгыс черге салып каан: чечектер, кукла, краска, стол оюну. Эжи мынчаар билип алган:
- Маша биле Катя, азы кукла биле краска берген, уруглар чаңгыс класста ѳѳренип турар.
- Ира – стол оюну берген, краска берген уруг база чечектер берген уруг ужелээ чаңгыс кудумчуда чурттап турар.
- Маша чечек бербээн.
Эжинге кым чуну белекке бергенил?
(Харыызы: Маша, Катя – кукла, краска бербээн. Ира – краска, чечек, оюн бербээн, Маша чечек бербээн.)
Краска оюн кукла чечек
Маша — * — —
Катя — — — *
Лиза * — — —
Ира — — * —
- Стёпа, Ваня, Боря балыктап чорупкан. Олар карп, окунь, карась тудуп алган.
- Стёпаның балыы, окуньдан аар, Боряның балыындан чиик.
- Карась эң аар.
- Балыктар 1 кг, 2 кг, 3 кг болган, кайызы каш килограммыл билдинмес. Кым чуу деп балык тутканыл база ол балыктың деңзизи чежел?
Харыызы: 1 кг 2 кг 3 кг карась карп окунь
Стёпа — + — — + —
Ваня + — — — — +
Боря — — + + — —
Карась – Боря 3 кг; карп – Стёпа 2 кг; окунь – Ваня 1
Каникул уезинде Игорь, Андрей, Тимур аңгы-аңгы черлерге барып турган. Бирээзи – циркке, ѳскези – театрга, ушкузу – катокка.
Игорь каток барбаан, циркке барган оол-биле олар эки дыштанган бис деп санаан.
Тимур цирк барбаан. Кым каяа барганыл?
( Игорь – театрга, Андрей – циркке, Тимур – катокка).
Лена, Павел, Таня, Женя библиотекадан номнар ап алган. Эң-не дурген номчууру 7 ном, ѳскези 4 ном алган.
- Павел Таня биле Женядан хѳйну, Ленадан эвээшти алган.
- Женя Танядан хѳйну. Кым каш ном алганыл?
( Лена – 7, Павел – 4, Таня – 2, Женя – 3)
Коля, Лариса, Маша, Игорь гербарий кылыры-биле янзы-бүрү бүрүлер эккелген – дубтуң, клённуң, теректиң, хадыңның.
- Коля клён биле терек бүрүзу эккелген кижиден узун.
- Дуб бүрүзу эккелген уруг Коля-биле кожа олурар.
- Лариса биле дуб бүрүзу эккелген кижи кожа чурттап турар.
- Клён бүрүзү эккелген кижи Игорь-биле чаңгыс бажыңда чурттап турар.
Кым кандыг бүрү эккелгенил?
(Коля – хадың, Лариса – клён, Маша – дуб, Игорь – терек.)
Чаа чылдың бал маскарадынга Саша, сергей, миша дириг амытаннар кылдыр кеттингеннер (бѳрү, арзылаң, чаан). Олар аңгы-аңгы класстарда ѳѳренип турар. Кым чуу кылдыр кеттингенил?
- Бѳрү кылдыр кеттинген оол чадага аңдаштаныр бодаан. Ынчалза-даа ону чаан кылдыр кеттинген оол-биле Сергей соксадып каан.
- «Арзылаң» Сашадан 1 класс улуг, «Чаандан» 1 класс бичии.
( Саша – бѳрү 2 класс, Сергей – арзылаң 3 класс, Миша – чаан 4 класс).
Баштак бодалгалар.
- Таксиге олурган пассажир сурже бар чораан, аңаа уткуштур 6 камаз, 2 трактор эрткен. Каш машина сурже бар чорааныл?
( 1 такси).
- Коштуг 3 аът 30 километр маңнап эрткен болза, аът бүрүзү каш километр маңнап эрткенил?
- Септеп турган ээн кыштагга аштаан ашак чедип келген. Чиптер чем дилеп тургаш, 4 куш чуургазы, хымышта суг, хумуңда дириг чугай тып алган. Ашак чуурганы от-даа салбайн хайындырып чипкеш чоруй барган. Ашак чуурганы канчаар хайындырып чипкенил?
Логиктиг бодалгалар.
- Улуг кижи-биле бичи оол хемеге олурупкаш, балыктап чорупканнар. Улуг кижи бичи оолга мынча дээн: «Сен мээң оглум-дур сен, ынчалза-даа мен сээң ачаң эвес мен». Улуг кижи оолдуң чүзүл?
(крёстный отец)
- Мени Толя дээр. Мээң кыс дуңмам чаңгыс акылыг. Дуңмамның акызының адын кым дээрил?
- Стол кырынга 3 стакан тоорук турган. Костя 1 стакан тоорукту чипкен. Столда каш стакан артканыл? (3)
- 1 кг эът 1 шак хайныр, а 2 кг эът каш шак хайнырыл?
- Эр кижиден уругларыңар кажыл? – деп айтырарга ол мынча деп харыылаан: «4 оолдуг мен, 4 оглум кижи бурузу кыс дуңмалыг». Ѳг-бүле каш уругларлыгыл?
- 2 кижи – 5 кадаг тып алган. 4 кижи каш кадаг тып алырыл?
- Мячик элээн черге ушкаш, доктаапкаш, дедир сенче кээр кылдыр канчаар октаптар сен? (ѳрү).
- Чырык ѳжүп калган караңгы ѳрээлге кирип келген-дир силер, ында лаа, газплита болгаш дең бар. Чүнү баштай кыпсыр силер? (спичка)
Оюн «Частырыгларны эт»
- Кыжын садта яблонялар чечектели берген. (чазын)
- Харыызынга мен холум согаш кылдым. (бажым)
- Стол адаанда бистиң хоорайывыстың картазы чыткан. (кырында)
- Машинага олурупкаш ужуптум. (чоруптум)
- Кырган куулар ооң мурнунга чолдак моюннарын мѳгейгеннер.
- Поездиге олурупкаш, Москваже ужуп чоруптум. (шимчеп)
- Башкым хынаваан кыдырааштарны үлеп берипкен.
- Даштын агаар кайгамчык арыг болгаш соок. Мен бѳргүм уштуп алдым.
- Самолетта олурупкан халдып-ла чор мен.
- Чунар-бажыңче чунуксаанымдан кудумчудан кылаштаан бодум дорт-ла кире халыдым.
- Класс изиг, дунааргай. Форточканы хаап кагдым.
Методика определения уровня памяти.
Найти между словами смысловую связь.
Набор слов: вода, обед, река, копейка, медведь.
Смысловая связь: шум, стол, мост, рубль, лес.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Урок-семинар «Солнце — звезда, источник света и тепла на Земле. Луна — спутник Земли. Планеты земной группы».
Урок помогает формировать у учащихся общие представления о солнечной системе, продолжать выработку целостных взглядов о небесных телах и космическом пространстве, выработ...
Урок-семинар
8 апреля в 4 «А» классе прошел урок-семинар по теме: «Охрана природы. Заповедники.» Ребята, разделившись на группы, в течение недели собирали материал , готовили сообщения о заповедниках России. На се...
Урок- семинар "Общая характеристика имени существительного"
Обобщить и закрепить знания детей о грамматических особенностях имени существительного...
Урок-семинар по сказке П.П.Ершова "Конек-Горбунок" 2 класс
Расширение знаний учащихся об авторе, о сказке....
урок (семинар) Мягкий знак на конце существительных
Урок русского языка направлен на формирование умения правописания мягкого знака после шипящих у имён существительных....
Урок-семинар "Это север - край неповторимый..."
Цель: Расширить знания учащихся о Республике Коми....
20 открытый урок - семинар
программа\ приказ...