Урок-семинар.
план-конспект урока по математике (4 класс) на тему

Куулар Галина Арандоловна

Урок-семинар

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл kicheel-seminar._4_klass.docx27.79 КБ

Предварительный просмотр:

Кичээл – семинар. 4 класс

Темазы «Логика деп чул? Логиктиг бодалгалар».

Сорулгазы: уругларның логиктиг угаан-медерелин, кичээнгейин , чувени эки сактып алырын сайзырадыр,

  1. «Логика деп чул?».  Башкының беседазы

     Кижиниң амыдыралынга сан эртеми кончуг улуг салдарлыг. Бистиң амыдыралывыс хун, шак бурузунде сан-биле сырый харылзаалыг. Сан эртемин эң-не ылаптыг эртем дээр. Аңаа частырыг турбас ужурлуг. Сан кичээлдеринде бис хѳй-ле логиктиг бодалгаларны бодап турар бис.

        Логика деп чул? Ол кандыг сѳзул?

«Логика» деп термин «Logos» деп грек сѳстен тывылган. Ол болза, угаан-медерел, үзел-бодал, сѳс, сан, демдек дээн хѳй уткалыг сѳс болуп турар. «logos» деп сѳс 30 янзы уткалыг.

        Логика – хоойлу-дурум, шын медерел дугайында эртем. Ѳѳредилге черлеринде тускай логика деп эртем бар. Логика деп эртемниң үндезилекчизи бурунгу философ эртемден Аристотель деп кижи болуп турар. Ол бистиң уеге чедир 384-322 ч ч. Грецияга чурттап чораан (бурунгу грек эртемден, философ).

       V векте Афины Грецияга культураның кара чаңгыс одаа турган. Кижилерниң амыдыралынга чараштыр болгаш бузуренчиг кылдыр чугаалаары кол черни ээлеп турган. Харын-даа мырыңай софистер деп адаар бѳлук кижилер тывылган. Олар софизмнер дээр чугааларны кижилер аразынга нептередиптурган. Ындыг хѳй софизмнерниң автору Протагор деп кижи турган. (481-411 до н.э)

   Чижээ:

— Скажи, то, что человек не терял, он имеет?

— Да, конечно!

— Ты терял рога?

— Нет.

— Так значит у тебя есть рога.

«Ты не человек» (Софизм)

      Софистерге удур Аристотель логика деп эртемин ажыглаан. Ол мынча дээн: «Шынчы кижилерниң холунга мен, софистерни ойтур шавар чепсекти бериксеп тур мен».

       Кижи чувени шын угаап, медереп билир ужурлуг. Логиканы ѳѳренирге кижиниң угаан-медерели, дыл домаа, культуразы сайзыраар. Кижи бодунуң логиктиг угаан-медерелин сайзырадыр дээр болза, тускай мергежилгелерни кылыр ужурлуг. Олар чоорту нарыыдап олурар.

       Логика – хоойлу-дурум, шын медерел дугайында эртем деп чугаалаштывыс. Ол эртемни кымнар кончуг эки билир кылдыр ѳѳренир-дир? ( Чекистер, истекчилер, судьялар, прокурорлар, юристер). Олар кем-херекти уулгеткен кижини шын тывар болгаш шиидер ужурлуг. Чижелээрге, телевизорда  I-ги программада «Федеральный судья» деп дамчыдылгадан кижилер хѳй чуулдерни билип ап болур.

      Логиктиг угаан-медерелин бичии уруглар садиктен эгелеп сайзырадып эгелээр. Садикке башкылар уругларның логиктиг угаан-медерелин янзы-буру оюннарның дузазы-биле сайзырадыр. Аңаа тывызыктар база хамааржыр.

      Чижелээрге, 4-5 харлыг уругларга мындыг хевирлиг болур.

  1. Дуктуг, салдыг, сут ижер, ыры ырлаар. (Диис)
  2. Сут ижер, ыры ырлаар, чунар, а сугну шуут танывас. (Диис)
  3. Даараныкчы эвес, а бугу назынында инелер тудуп алган чоруур. (Чараа-чечен)
  4. Хемни кежир чыдып алгаш, кежеринге дузалашты. (Кѳвуруг)
  5. Чайын негейлиг, а кыжын чанагаш. (Арыг)

            Бѳлүктээр:

  1. Суп, каша, гуляш, кисель;
  2. Дагаа, кас, ѳдүрек, индюк;
  3. Австрия, Германия, Индия, Россия;
  4. Мурнуу, барыын, соңгу, чѳѳн;
  5. Шар, куб, ромб, квадрат;
  6. Сарыг, ногаан, кызыл, кѳк.

        шортан – балык              малина - …                     үгү - …

        астра - …                         хадың - …                       пингвин - …

        огурец - …                      арбуз - …                          банан - ….

  1. Орлан, Мерген, Шолбан – оолдар.

Аяна, Чаяна, Саяна – …

Монгуш, Ооржак, Куулар – …

  1. Буду чок кылаштап турар, аксы чок, кажан удуурун, кажан турарын, кажан ажылдаарын чугаалап турар. (Шак)
  2. Бажыңче кирген-даа кижи, бажыңдан унген-даа кижи баштай мени тудар. (Эжик тудазы)

Русский язык.

Чем похожи эти слова:

  1. [К]ош׀ка, [к]ни׀га, [к]ры׀ша; — имя сущ.
  2. Печь, течь, речь;

           Математика

  1. 12, 16, 20, 24, 28, 32 - …   (ийи оранныг, 2-ге улеттинер)
  2. 536 биле 36
  3. Δ □ 

          Бойдус

  1. Шиви, пѳш, хады – ине бурулуг
  2. Каарган, сааскан, бора-хѳкпеш - …

6-12 харлыгларга  логиктиг бодалгалар

         Маша, Катя, Лиза база Ира эжиниң тѳруттунген хунунге келгеннер. Белектерин олар чаңгыс черге салып каан: чечектер, кукла, краска, стол оюну. Эжи мынчаар билип алган:

  1. Маша биле Катя, азы кукла биле краска берген, уруглар чаңгыс класста ѳѳренип турар.
  2. Ира – стол оюну берген, краска берген уруг база чечектер берген уруг ужелээ чаңгыс кудумчуда чурттап турар.
  3.  Маша чечек бербээн.

Эжинге кым чуну белекке бергенил?

(Харыызы: Маша, Катя – кукла, краска бербээн. Ира – краска, чечек, оюн бербээн, Маша чечек бербээн.)

                            Краска          оюн            кукла              чечек

Маша                       —                *                  —                   —

Катя                         —                 —               —                     *

Лиза                          *                 —                —                    —

Ира                            —              —                  *                      —

  1. Стёпа, Ваня, Боря балыктап чорупкан. Олар карп, окунь, карась тудуп алган.

  1. Стёпаның балыы, окуньдан аар, Боряның балыындан чиик.
  2. Карась эң аар.
  3. Балыктар 1 кг, 2 кг, 3 кг болган, кайызы каш килограммыл билдинмес. Кым чуу деп балык тутканыл база ол балыктың деңзизи чежел?

Харыызы:  1 кг           2 кг         3 кг         карась         карп             окунь

Стёпа           —            +             —              —                +                    —

Ваня               +             —          —              —             —                   +

Боря              —            —            +                 +                —                —

Карась – Боря 3 кг; карп – Стёпа 2 кг; окунь – Ваня 1

Каникул уезинде Игорь, Андрей, Тимур аңгы-аңгы черлерге барып турган. Бирээзи – циркке, ѳскези –  театрга, ушкузу – катокка.

      Игорь каток барбаан, циркке барган оол-биле олар эки дыштанган бис деп санаан.

       Тимур цирк барбаан. Кым каяа барганыл?

    ( Игорь – театрга, Андрей – циркке, Тимур – катокка).

Лена, Павел, Таня, Женя библиотекадан номнар ап алган. Эң-не дурген номчууру 7 ном, ѳскези 4 ном алган.

  1. Павел Таня биле Женядан хѳйну, Ленадан эвээшти алган.
  2. Женя Танядан хѳйну. Кым каш ном алганыл?

( Лена – 7, Павел – 4, Таня – 2, Женя – 3)

Коля, Лариса, Маша, Игорь гербарий кылыры-биле янзы-бүрү бүрүлер эккелген – дубтуң, клённуң, теректиң, хадыңның.

  1. Коля клён биле терек бүрүзу эккелген кижиден узун.
  2. Дуб бүрүзу эккелген уруг Коля-биле кожа олурар.
  3. Лариса биле дуб бүрүзу эккелген кижи кожа чурттап турар.
  4. Клён бүрүзү эккелген кижи Игорь-биле чаңгыс бажыңда чурттап турар.

Кым кандыг бүрү эккелгенил?

(Коля – хадың, Лариса – клён, Маша – дуб, Игорь – терек.)

Чаа чылдың бал маскарадынга Саша, сергей, миша дириг амытаннар кылдыр кеттингеннер (бѳрү, арзылаң, чаан). Олар аңгы-аңгы класстарда ѳѳренип турар. Кым чуу кылдыр кеттингенил?

  1. Бѳрү кылдыр кеттинген оол чадага аңдаштаныр бодаан. Ынчалза-даа ону чаан кылдыр кеттинген оол-биле Сергей соксадып каан.
  2. «Арзылаң» Сашадан 1 класс улуг, «Чаандан» 1 класс бичии.

( Саша – бѳрү 2 класс, Сергей – арзылаң 3 класс, Миша – чаан 4 класс).

Баштак бодалгалар.

  1. Таксиге олурган пассажир сурже бар чораан, аңаа уткуштур 6 камаз, 2 трактор эрткен. Каш машина сурже бар чорааныл?

( 1 такси).

  1. Коштуг 3 аът 30 километр маңнап эрткен болза, аът бүрүзү каш километр маңнап эрткенил?

  1. Септеп турган ээн кыштагга аштаан ашак чедип келген. Чиптер чем дилеп тургаш, 4 куш чуургазы, хымышта суг, хумуңда дириг чугай тып алган. Ашак чуурганы от-даа салбайн хайындырып чипкеш чоруй барган. Ашак чуурганы канчаар хайындырып чипкенил?

Логиктиг бодалгалар.

  1. Улуг кижи-биле бичи оол хемеге олурупкаш, балыктап чорупканнар. Улуг кижи бичи оолга мынча дээн: «Сен мээң оглум-дур сен, ынчалза-даа мен сээң ачаң эвес мен». Улуг кижи оолдуң чүзүл?

                                                                       (крёстный отец)

  1. Мени Толя дээр. Мээң кыс дуңмам чаңгыс акылыг. Дуңмамның акызының адын кым дээрил?

  1. Стол кырынга 3 стакан тоорук турган. Костя 1 стакан тоорукту чипкен. Столда каш стакан артканыл? (3)

  1. 1 кг эът 1 шак хайныр, а 2 кг эът каш шак хайнырыл?

  1. Эр кижиден уругларыңар кажыл? – деп айтырарга ол мынча деп харыылаан: «4 оолдуг мен, 4 оглум кижи бурузу кыс дуңмалыг». Ѳг-бүле каш уругларлыгыл?

  1. 2 кижи –  5 кадаг тып алган. 4 кижи каш кадаг тып алырыл?

  1. Мячик элээн черге ушкаш, доктаапкаш, дедир сенче кээр кылдыр канчаар октаптар сен? (ѳрү).

  1. Чырык ѳжүп калган караңгы ѳрээлге кирип келген-дир силер, ында лаа, газплита болгаш дең бар. Чүнү баштай кыпсыр силер? (спичка)

Оюн «Частырыгларны эт»

  1. Кыжын садта яблонялар чечектели берген. (чазын)
  2. Харыызынга мен холум согаш кылдым. (бажым)
  3. Стол адаанда бистиң хоорайывыстың картазы чыткан. (кырында)
  4. Машинага олурупкаш ужуптум. (чоруптум)
  5. Кырган куулар ооң мурнунга чолдак моюннарын мѳгейгеннер.
  6. Поездиге олурупкаш, Москваже ужуп чоруптум. (шимчеп)
  7. Башкым хынаваан кыдырааштарны үлеп берипкен.
  8. Даштын агаар кайгамчык арыг болгаш соок. Мен бѳргүм уштуп алдым.
  9. Самолетта олурупкан халдып-ла чор мен.
  10.  Чунар-бажыңче чунуксаанымдан кудумчудан кылаштаан бодум дорт-ла кире халыдым.
  11.  Класс изиг, дунааргай. Форточканы хаап кагдым.

Методика определения уровня памяти.

Найти между словами смысловую связь.

      Набор слов: вода, обед, река, копейка, медведь.

      Смысловая связь: шум, стол, мост, рубль, лес.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок-семинар «Солнце — звезда, источник света и тепла на Земле. Луна — спутник Земли. Планеты земной группы».

   Урок помогает формировать у учащихся общие представления о солнечной системе, продолжать выработку целостных взглядов о небесных телах и космическом пространстве, выработ...

Урок-семинар

8 апреля в 4 «А» классе прошел урок-семинар по теме: «Охрана природы. Заповедники.» Ребята, разделившись на группы, в течение недели собирали материал , готовили сообщения о заповедниках России. На се...

Урок- семинар "Общая характеристика имени существительного"

Обобщить и закрепить знания детей о грамматических особенностях имени существительного...

Урок-семинар по сказке П.П.Ершова "Конек-Горбунок" 2 класс

Расширение знаний учащихся об авторе, о сказке....

урок (семинар) Мягкий знак на конце существительных

Урок русского языка направлен на формирование умения правописания мягкого знака после шипящих у имён существительных....

Урок-семинар "Это север - край неповторимый..."

Цель: Расширить знания учащихся о Республике Коми....

20 открытый урок - семинар

программа\ приказ...