Открытый урок в 3 классе по литературному чтению на тувинском языке
план-конспект урока по чтению (3 класс) на тему

Маады Алдынай Александровна

На данном уроке дети знакомятся со стихотворением Байкара Ховенмея "Руки матери".

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл otkrytyy_urok.odt33.92 КБ

Предварительный просмотр:

Темазы: «Ием холу» Байкара Х=веёмей

Сорулгалары: кандыг-даа чоннуё т=рээн дылында эё-не \нелиг, эргим с=с «ава» деп билиндирери, бо с=ст\ё эдилекчилеринге кызыгаар чок ынакшылды, х\нд\ткелди билиндирбишаан, ава кижиниё сагыш-човаашкынын амыдыралдан чижектер-биле болгаш чогаалчыларныё тургусканы овур-хевирге \ндезилеп, кыс уругларны авазын \нелеп, кээргеп билир кылдыр кижизидери;

ш\л\кт\ шын, аянныг номчуп ==редири, уругларныё дыл-домаан сайзырадыры, дыёнаан ч\\л\н\ё утказын билип алырынга чаёчыктырары.

Дерилгези: чурук «Ава», \ж\ктерлиг карточкалар, ноутбук, проектор, самбыра.

Ажыглаан методтары: чурук-биле ажыл, беседа, ==реникчиниё с=зу.

                                         Кичээлдиё чорудуу

1. Организастыг кезээ.

Ыры «Салгакчы бис» С=з\ А.Допчааныы, аялгазы А.Лаптаёныы

Октаргайже ужугар дээш,

Чалгынывыс ч\глеп чор бис.

Океанче шымныгар дээш,

Чакпавысты каёнап чор бис.

К\зеливис х\ннээректээн,

Х\нд\лээчел, эвилеё бис.

Х\нн\ё =з\п, мандып орар

Х\л\мз\рээн кежиктиг бис.

Чонувустуё, чуртувустуё

Чоргааралы-салгалы бис.

Билиг, эртем чедип алыр

Бичиивистен к\зелдиг бис.

-Ырыда кымныё дугайында ырлап турар-дыр? (Салгакчылар)

-Салгакчылар дээрге кымнарыл?

Шупту:Кавай болган тыва черин,

каас байлак тыва дылын

=гбе чоннуё бурун шагдан

сагып чораан ужурларын

салгап дозээн чалыыларныё эвилели.

-Салгакчыларныё кыйгырыы кандыгыл?(«Кезээде белен бол!»)

-Салгакчыларныё кыйгырыынга ч\\ деп харыылаар бис?

Шупту:Арат чонга ч=ленгииш бооп,

ада чуртту камгалаар дээш,

бергелерге торулбайн,

«Белен бис» деп харыылаар бис.

-Бо х\нг\ кичээливисте шуптуёарны, кыйгырыывыска т=лептиг бооп идепкейлиг,  кичээнгейлиг ажылдаарыёарны к\зээр кижи-дир мен. Бо хун кичээливисте проектор, ноутбук ажыглаар бис, ынчангаш самбыраже эртип, кылаштап тургаш, кичээнгейлиг болурунарны сагындырып каайн.

2. Катаптаашкын.

-Эрткен кичээлде ч\\ деп эгени ==ренип доостувус? (Т=рээн чуртум камгалакчылары)

-Бо эгениё кол утказы кымныё дугайында? (Чуртувустуё эр хиндиктиг кижилериниё дугайында)

-А ол дээрге кымнарыл? (Ачаларывыс, кырган-ачаларывыс, акыларывыс, честелеривис)

-Бо эгени ==ренип тургаш, ч\н\ билип алдыёар?

-Херээжен кижи чымчак, кээргээчел кылдыр чаяаттынган, а эр кижиде к\ш-шыдал доктаай берген. Эр кижи =г-б\лениё бажы, а херээжен кижи ол башты быжыглап, ону тудуп чоруур мойун кылдыр чаяаттынган.

-Ада кижи дээрге кымыл?

-=гн\н эр ээзи.

-Ажы-т=л\н\ё ачазы.

-С\мелекчизи.

-Деткикчизи.

-Камгалакчызы.

-Ада-=гбе ызыгуурунуё салгакчызы

-Ада кижинин =г-б\леде  ролю чузу-биле илереп чоруурул?

-Уруглары \нген-кирген чонунга экииргек, дузааргак, биче сеткилди авазындан д=зеп алыр, а бергелерге торулбас шыдамык чорукту ачазындан \легерлеп алыр. Т=рээн чуртунга ынак патриотчу болурунга, к\ш- ажылга ачазы ==редир.

3.Кичээлдиё темазы, сорулгалары-биле таныштырары.

-Самбырада \ж\ктер тарай берген. Бо \ж\ктерни аайлай салыптар болзувусса, кончуг чараш с=с  \н\п келир. Ч\\ деп с=с-т\р? (Ынакшыл)

-Ынакшыл дээрге чогум ч\л ол?

-Ынакшыл- черниё иштинден оя теп \н\п келир дамырак суг дег-дир

-даг бажындан хараттынып унуп келир кежээки шолбан дег-дир

-меёгилиг тайганыё кылын дожун оя теп \н\п келир меёги чечээ дег-дир

-бодунга, кижилерге кайгамчыктыг буянныг ч\ве кылыптарыныё чажыт к\ж\-д\р

-Кижи ч\\ ч\веге ынак бооп болурул?

-Т=рээн чуртунга

-Бойдузунга

-Эш-==р\нге

-Т=релдеринге, =г-б\лезинге

-Авазынга.

-Авай деп кымны адаарыл? «Авай» деп с=ст\ё дугайында дыёнадыгны биске Алэн, Алина, Менди дамчыдар.

Алина:Авай деп с=с аас-кежиктиг, ==р\шк\л\г с=з\в\с-т\р. Ол чаш кижиниё бирги с=з\, ол кандыг-даа дылга чымчак, эргим адаттынар. Ава кижи аажок чараш сеткилдиг. Ону алдын х\нге, а эмииниё с\д\н аржаанныё эм-шынарлыг арыг суунга д=мейлээр бис.

Айлэн: Ава кижиниё эриг-чымчак сеткилин, ажы-т=л\нге ынакшылын деёнээр с=стер тывылбас.Ава кижиниё ынакшылы эстип т=нмес. Аёаа кайы-даа хире улуг ажы-т=л\ ам-даа бичии ышкаш сагындырар.Ооё ынакшылы бисти чажывыстан бисти чылдып чоруур. Кыштыё соогунда аваларывысты сактып келгеш, ала чайгаар чылыга бээр бис.Кижи аараанда-даа, кортканда-даа, «авай» дээр ч\ве-дир! Кижиниё авазынга ынакшылы кандыг-даа эттер, акша- к=пеек-биле орнаттынмас.

Менди: /е-шаг солчуп, ч\с-ч\с чылдар эртип, д\р\м-хоойлу =скерилзе=даа, ие кижи кезээде ие хевээр артып чоруур.

-Уруглар, ава кижи дээрге кым-дыр, канчалдыр билдиёер? Илер боттарыёар ч\\ деп бодап тур силер?

-ажы-т=л\н\ё т=рээн иези

-ажы-т=л\н\ё эё-не чоок, ынак, эргим, х\нд\ткелдиг, хайыралыг кижизи

-ажы-т=л\н\ё, т=рел-салгалдыё чаяакчызы, азыракчызы, кижизидикчизи

-амыдырал чаяакчызы

-==р\шк\, ынакшыл-дыр

-аас-кежик алдын оруу

-=г-б\ле одунуё камгалакчызы

-=ртемчейде эё-не буянныг кижи

- кижиниё ыдыкшылы

-с\з\глели

-Бо х\нг\ темавыс ч\н\ё дугайында болур-дур, кым билип каапты? (Ава дугайында)

Башкы: Бо х\н кичээливисте  номувустун «Улус аразындан ие караа чымчак» деп кезээнче кирер бис. Байкара Х=веёмейниё  «Ием холу» деп ш\л\\-биле таныжар бис.

Словарлыг ажыл. Чучаан- бичии тонун.

                                  Чаяанныг-

                                   Ачылыг-аяы-буянын чедирип чоруур

                                   М=ёгежиреп- кезээ м=ёгеде

                                   Ошкап каёар- чыттап каёар

                                   Тураскаал- памятник

Ном-биле ажыл.-Ч\\ деп \легер домак-тыр? (Булут аразындан х\н караа чылыг, улус аразындан ие караа чымчак)

-Ие дээрге кымыл? (Кижинин авазы-дыр)

- «Ие» биле «ава» дээрге кандыг с=стер-дир? (Синоним с=стер-дир)

а) ш\л\кт\ башкы номчуур, утказын сайгарары

-Ш\л\кт\ё кол утказы кымныё дугайында-дыр? (Ие кижи дугайында)

- «... базым санай изин к==р\м магаданчыг хол бар ийин» деп одуругларныё утказын канчаар билип тур силер?

-Силерниё аваёар ч\н\ кылыр ийик?

-Аваёарга канчалдыр дузалаар-дыр силер?

-Ие кижиниё ажыл-ижи база сагыш- човаашкыныныё изин каяа к=р\п болур-дур?

-Эё с==лг\ строфада кандыг бодал илереткен-дир?

-Кандыг холду «алдын хол» дээрил?

-Автор кандыг уран-чечен арганы ажыглаан-дыр?

-Аваларыёар холдарын сактып к=р\ёерем. Мээё авам чырык черниё кырында ам чок, ынчалза-даа мен авам холун бо х\нге чедир утпаан мен, авам холдары крактарымда ам-даа чуруттунуп турар, холундан туттунуп алгаш, чугаалажып, с\мележип олуруксаам кээр. Бистиё класста кымныё авазы чок ийик? (Катяныё)

-Автор ш\л\\н  ч\ге «Ием холу» деп адааныл?

-Бир эвес бо ш\л\кт\ «Ием холунга й=рээл» дээн болза, тааржыр-дыр бе?

б) дараазында уругларныё номчулгазы, 2 эки номчуур уругларныё номчулгазы

Сула шимчээшкин. Ава кижи аа суду турбаан болза,

ажы-т=л-даа, арат-чон-даа кайыын турар.

Ава кижи чоргаарал-дыр, ==р\шк\-д\р,

ава кижи- ажы-т=лд\ё ынакшылы, ашпас х\н-д\р!

- «Ием холу» ш\л\к хевирлиг. А ш\л\к дээрге чогум ч\л ол, сактып к=рээлиёерем?

(Ш\л\к- одуругларыныё хемчээли деё болгаш эге \ж\ктери аяннажып чоруур улуг эвес чогаал)

-Ш\л\к каш строфалыг-дыр? (Беш строфалыг)

-Строфа деп чуну ынча дээр бис? (Д=рт одуругнуё каттышканын строфа дээр бис)

-Эге рифма дээрге чуу болурул? Кым кээп самбырага к=рг\з\птерил? (Одуругларныё эге \ж\ктериниё, слогтарыныё д=мейлежири)

-Эге рифманы =скээр ч\\ деп болурул? (Аяннажылга)

-Кандыг- кандыг аяннажылгалар билир бис? ( Д=рт аяннажылга билир бис: кожаланчак, аралашкак, кажааланчак, чергелешкек)

-Шупту одуругларныё эге \ж\ктери д=мей болза чергелешкек аяннажылга)

-Ш\л\кте 1 биле 2 дугаар одуругларныё, 3 биле 4 дугаар одуругларныё д=мейлежип чоруурун кожаланчак аяннажылга дээр.

-Ш\л\кт\ кым деп автор бижээн-дир? (Байкара Х=веёмей)

-Чогаалчы дээрге кандыг кижил? (Ш\л\кт\, чечен чугааны, тоожуну, тоолду азы шиини бижип турар кижи)

-Оон =скээр чогаалчы кижини кым деп адап болур бис? (Ш\л\кт\, чечен чугааны, тоожуну, тоолду бижип турар кижини автор деп база адаар)

-Ол кажан, каяа т=р\тт\нгенил?

-Ооё допчу намдарын кым чугаалаптарыл? (Х=веёмей Байкара Дамчаевич  Бий-Хем кожууннуё  Баян-Колга 1915 чылдыё январь 20-де т=р\тт\нген. Ол тыва литератураныё \ндезилекчилериниё бирээзи. Чогаал ажылын 1935 чылда эгелээн. Баштайгы чечен чугаазы 1934 чылда «Шын» солунга парлаттынган. Ооё уругларга бижээн  «=ён\ктер-биле кады», «Улуглар биле уруглар» , «Кым улугул?» деп номнары \нген.  Б.Д. Х=веёмей -Тываныё  бир дугаар журнализи болгаш типография =р\кч\з\. ССРЭ-ниё чогаалчылар эвилелиниё кежиг\н\. Тыва АССР-ниё алдарлыг чогаалчызы.

-Бистиё школавыста чогаалчыныё оглу Валентин Байкараевич улуг класстарда башкылап ажылдап турар.

Оюн «Чедир чугаала»

Ие с=з\н ижип болбас, ада с=з\н ажырып болбас.

Аёчы кижи алгы-кеш дээр, ава кижи ажы-т=л дээр.

Ак чем хоолулуг, ава с=з\ \нелиг.

Уялыг куш чаныган, уруглуг кижи кээргээчел.

Куш уязынга ынак, т=л иезинге  ынак.

Ада кижи ырак сактыр, ава кижи чоок сактыр.

Ада т==г\з\ -м=ёг\н, ие т==г\з\ -алдын.

Адалыг оол томаанныг, иелиг кыс шевер.

Кыс уруг иезин солуур, оол уруг адазын солуур.

Тоткан эник иезин ээрер, доруккан оол иезин чаёнаар.

Кырган-даа болза, иези эки, хырай-даа болза, б=рг\ эки.

Эки аданыё оглу сергек, эки иениё кызы шевер.

Ада чокта, чартык =ск\с, ие чокта б\д\н =ск\с.

Чурук-биле ажыл. Самбырада аскан чурукче кичээнгейни угландырар.

-Уруглар, бо чурукта ава кижи чураан. Ооё холдары кандыг-дыр?

-чымчак

-эргим

-чылыг

-хоюг

-тааланчыг

-ак

-чараш

Дараазында чуруктуё авторунуё дугайында кысказы-биле таныштырар.

-Бо чурукту Иван Салчак чураан. Ол 1930 чылда т=р\тт\нгеш, 1994 чылда м=чээн. Ол Тываныё уран чурулганыё эгезин салган чурукчуларныё бирээзи, чурукчу, график. Тыва Республиканыё алдарлыг чурукчузу, Тыва Республиканыё к\р\не шаёналыныё лауреады, ССРЭ-ниё чурукчулар эвилелиниё кежиг\н\. Тываныё к\р\не с\лдезиниё(1992) автору. Иван Салчак «Ава» деп линогравюразын 1968 чылда чураан.(линогравюра деп с=ст\ уругларга ададыр)

Кыдыраашка ажыл. Хол деп с=ст\ демдек аттары-биле ушта бижээш, аас-биле утказын тайылбырла (чымчак холдар: чылыг, чымчак, тааланчыг)

-А силерге аваёар ч\з\-биле эргимил?

-чымчак, хоюг холдары-биле

-мерген-угаанныг с=стери-биле

-кылган чаагай амданныг чеми-биле

-эрге- чассыг куспаа-биле

-чассыдыг, с\мези-биле

-Силерниё аваёар кандыг кижил?

-мээё авам чараш кижи

-кежээ, ажылгыр

-угаанныг, талантылыг

-чымчак сеткилдиг, томаанныг

-солун

-сагыш-човаачал

-х=гл\г-омак

-чараш карактарлыг

-магаданчыг, магадап ханмас х\л\мз\р\гл\г

-эптиг-ээлдек, эрге-чассыг

-эртем-билиглиг

Презентация. -Бистиё чуртувуста херээжен чон боттарыныё кызымаа-биле кандыг-даа мергежилде х=й\-биле ажылдап турар. Амыдырал, ажыл-ишке-даа б\д\шт\г, кижизиг, м=з\-шынарлыг херээжен кижилер тыва чоннуё аразында эвээш эвес. Чижээлээрге, Ада-Чурттуё Улуг дайыныныё киржикчизи, Маадыр-ие-Вера байлак, чогаалчы, ш\л\кч\ Екатерина Танова, ССРЭ-ниё улустуё башкызы Ария Араптановна Алдын-оол, херээжен улустуё хостуг х\решке Европа чемпиону-Лариса Ооржак, ча адыкчызы-Елена достай-Тутатчикова дээш о.=. иелерни адап болур.

-Маадыр ие деп кандыг иени адаарыл? (Х=й уруглар юожаан иени)

-Ие кижи кырый бээрге кым дээрил? (Эне)

-Ачаёарныё, аваёарныё авазын кым дээрил? ( Кырган-авай)

-Аваёарныё кады т=рээн угбазын кым дээрил? (Даай-авай)

-Т=рээн акыёарныё ==н\ё иштин кым дээрил? (Чеёгей, чаавай)

Башкыныё амыдыралындан чуруктар. Башкы бодунуё авазыныё дугайында чугаалаар.

Вика. Санчы Деспил-оол Донгакович Ш\л\к «Бурган дээр мен»

Ава кижи эриг баарлыг,

Алдын х\н дег \немчелиг,

Ааткыыжын чайгап чорааш,

ажы- т=л\н азырап каар.

Оглу, кызы албан ужун

ол-бо черже \н\птерге, оруун актап, с\д\н =рг\п орар.

Оорга-мойну б\шк\йг\же,

олут-чыдын, тамчык билбес.

Ава ышкаш эргим кижи

айдыё черден тывылбас боор.

Ынчангаштыё аваларга

ыры-ш\л\к эгээртинмес.

Бодум хуумда аваларны

Бодаракчы Бурган дээр мен.

-Авазыныё чанынга чурттап чорааш, ооё ажы- т=л\н =ст\рер дээш кайы хире кызып чоруурун, шупту-ла ч\веге четтигип турарын эскербес. Ч\ге дизе азыралга кижи дыка д\рген чаёчыгар. «Ыяш чымчаан торга тывар, кижи чымчаан кижи тывар» деп чоннуё шаандан тура чиге с=глээни ол. Ынчангаш кижи авазынга кандыг хамаарылгалыг болур-дур?

Онзагай: Аргалыг-ла болза ие кижи сеткилин хомудатпас ужурлуг ч\ве-дир, иезиниё ийи карааныё суун т=п, авазыныё ала карааныё чажын т=п чоруур т=л ==делиг ч\ве к=рбес. Ынчангаш аваларыёарны кезээде ==рт\п,  оларны х\нд\леп чоруёар.

Башкы: Шын-дыр. Иезиниё сеткилин хомудаткан т=л кирер чер тыппас,ада-иезиниё с=з\н дыёнавас ажы-т=л чон аразынга чурттап шыдавас.

Кичээлдиё т\ёнели.

-Бо х\н кичээлге чаа ч\н\ билип алдыёар?

Бажыёыёарга баргаш, ада- иеёерге чаа ч\н\ чугаалап бээр силер?

-Бо х\н кичээлде чаа с=стер-биле таныжып алдым: ыдыкшыл, с\з\глел, чаяакчы.

- Херээжен кижиде чымчак сеткил, а эр кижиде к\ш-шыдал доктаай берген деп билип алдым.

-Ава кижи Бурган-биле бир д=мей деп билдим.

-=ртемчейде ада-иези дег эргим улус чок деп билдим.

- Бо хун кичээлге дыка х=й ажыктыг ч\\лдерни билип алдым. Чижээлээрге, ава кижиниё ынакшылы кажан-даа =шпес, 50 харлыг улуг оглун безин «оглум» деп олурар.

-Ава кижиниё ынакшылы кандыг-даа эттер, акша-к=пеек-биле орнаттынмас. Д\р\м-хоойлу =скерилзе-даа, ие кижи ие хевээр артып каар.

Ш\л\кт\ё автору байкара Х=веёмейниё оглу Валентин Байкараевич бистиё школада башкылап ажылдап турар деп билдим.

-Кандыг? Деп айтырыгларга харыылаттынар с=стер билип алдым. Тыва дыл кичээлинде ажыглаар мен.

-Кижиниё авазы х\нзедир ажылдаар, бисти ашкарып-чемгерер, идик-хевивис чуур, бажыё ажыл-агыйы кылыр. Аваларывыс х\нзедир дыка х=йн\ кылып, четтигип турар. Бо кичээлге авамга кайы хире бергезин чаа билдим. Аваларывыска, оларныё сорук-к\шт\\нге, алдын холдарынга й=рээп, оларныё мурнунга м=гейер-дир бис.

-Удавас ч\\ деп байырлал кел чыдарыл? (Март 8)

-Ол ч\\ деп байырлалыл? (Бугу делегейниё херээженнер х\н\)

-Авалар х\н\ каштыё х\н\нде ийик? (Ноябрь айныё с==лг\ воскресеньези)

-Бистер «Салгакчы» бис деп адывыска т=лептиг бис бе? (Ийе)

-Салгакчылар боттарын канчалдыр \нелээр ужурлугул?

Денис:Сагыжы ак, арыг-силиг,

чазык чаёныг, х\нд\лээчел,

чоргаар болгаш шынчы с=ст\г,

сорук к\шт\г салгакчы бис.

-Чонунга хамаарылгазы кандыгыл?

Менди:Улугну улуг дээр,бичени биче дээр.

Т=рээн чуртун камгалаар, т=рел чонун х\нд\лээр,

эш-==рунге б\з\релдиг,

эп-найыралга шынчы боор.

-Долгандыр турар бойдузунга хамаарылгазы кандыгыл?

Чимит:Кижи биле бойдус ийи

хини тудуш, ийистер дег.

Камнап, сагып чурттаар болза,

Хайыразын биске шаёнаар.

-Бо х\н «Салгакчыларныё» бо хамаарылгаларныё аразындан кайызын к=рд\в\с? (Чонунга)

-Эр хейлер! Кажан-даа, каяа-даа долгандыр чонуёарга х\нд\ткелдиг болуёар.

Демдектер салыры. Идепкейлиг ажылдаан уругларга башкы журналга демдектер салыр.

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Открытый урок с презентацией по литературному чтению. В. Драгунский "Тайное становится явным"

Тема: «Первичное знакомство с произведением В.Ю.Драгунского   «Тайное становится явным» Цели урока: - познакомить детей с произведением В.Ю. Драгунского «Тайное становится явным» - совер...

Технологическая карта к уроку литературного чтения на тувинском языке по теме: С. Сарыг-оол "Саны-Мөге"

4-ку класска литературлуг номчулга кичээлинде С.Сарыг-оолдуң "Саны-Мөге" деп шулуглелин өөредириниң технологтуг картазы....

Открытый урок с презентацией по литературному чтению 4 класс. Тема: П.П. Бажов " Серебряное копытце".

Открытый урок с презентацией по литературному чтению 4 класс. Тема: П.П. Бажов " Серебряное копытце"....

Открытый урок. Тема " Дифференциация звуков С-Ш (на тувинском языке)

Тема: С биле Ш деп үннерниң  сөс иштинге шын адаарынга ылгаары.Сорулгазы: ийи үннү сөстер иштинге ылгап билири, үннер сөстүн кайызында чоруурун тывары....

Интегрированный урок в 4 классе по литературному чтению и английскому языку "Самуил Яковлевич Маршак - поэт и переводчик"

Урок проводился в 4 классе. Программа обучения "Школа 2100". Тема: Самуил Яковлевич Маршак – поэт и переводчик. (Искусство поэтического перевода в стихах С. Я. Маршака)Цель: раскр...

Промежуточная аттестация по 2 класс по литературному чтению на родном языке программе "Перспектива".

Промежуточная аттестация по 2 класс по литературному чтению на родном языке программе "Перспектива"....