Открытый урок в 3 классе по литературному чтению на тувинском языке
план-конспект урока по чтению (3 класс) на тему
На данном уроке дети знакомятся со стихотворением Байкара Ховенмея "Руки матери".
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
otkrytyy_urok.odt | 33.92 КБ |
Предварительный просмотр:
Темазы: «Ием холу» Байкара Х=веёмей
Сорулгалары: кандыг-даа чоннуё т=рээн дылында эё-не \нелиг, эргим с=с «ава» деп билиндирери, бо с=ст\ё эдилекчилеринге кызыгаар чок ынакшылды, х\нд\ткелди билиндирбишаан, ава кижиниё сагыш-човаашкынын амыдыралдан чижектер-биле болгаш чогаалчыларныё тургусканы овур-хевирге \ндезилеп, кыс уругларны авазын \нелеп, кээргеп билир кылдыр кижизидери;
ш\л\кт\ шын, аянныг номчуп ==редири, уругларныё дыл-домаан сайзырадыры, дыёнаан ч\\л\н\ё утказын билип алырынга чаёчыктырары.
Дерилгези: чурук «Ава», \ж\ктерлиг карточкалар, ноутбук, проектор, самбыра.
Ажыглаан методтары: чурук-биле ажыл, беседа, ==реникчиниё с=зу.
Кичээлдиё чорудуу
1. Организастыг кезээ.
Ыры «Салгакчы бис» С=з\ А.Допчааныы, аялгазы А.Лаптаёныы
Октаргайже ужугар дээш,
Чалгынывыс ч\глеп чор бис.
Океанче шымныгар дээш,
Чакпавысты каёнап чор бис.
К\зеливис х\ннээректээн,
Х\нд\лээчел, эвилеё бис.
Х\нн\ё =з\п, мандып орар
Х\л\мз\рээн кежиктиг бис.
Чонувустуё, чуртувустуё
Чоргааралы-салгалы бис.
Билиг, эртем чедип алыр
Бичиивистен к\зелдиг бис.
-Ырыда кымныё дугайында ырлап турар-дыр? (Салгакчылар)
-Салгакчылар дээрге кымнарыл?
Шупту:Кавай болган тыва черин,
каас байлак тыва дылын
=гбе чоннуё бурун шагдан
сагып чораан ужурларын
салгап дозээн чалыыларныё эвилели.
-Салгакчыларныё кыйгырыы кандыгыл?(«Кезээде белен бол!»)
-Салгакчыларныё кыйгырыынга ч\\ деп харыылаар бис?
Шупту:Арат чонга ч=ленгииш бооп,
ада чуртту камгалаар дээш,
бергелерге торулбайн,
«Белен бис» деп харыылаар бис.
-Бо х\нг\ кичээливисте шуптуёарны, кыйгырыывыска т=лептиг бооп идепкейлиг, кичээнгейлиг ажылдаарыёарны к\зээр кижи-дир мен. Бо хун кичээливисте проектор, ноутбук ажыглаар бис, ынчангаш самбыраже эртип, кылаштап тургаш, кичээнгейлиг болурунарны сагындырып каайн.
2. Катаптаашкын.
-Эрткен кичээлде ч\\ деп эгени ==ренип доостувус? (Т=рээн чуртум камгалакчылары)
-Бо эгениё кол утказы кымныё дугайында? (Чуртувустуё эр хиндиктиг кижилериниё дугайында)
-А ол дээрге кымнарыл? (Ачаларывыс, кырган-ачаларывыс, акыларывыс, честелеривис)
-Бо эгени ==ренип тургаш, ч\н\ билип алдыёар?
-Херээжен кижи чымчак, кээргээчел кылдыр чаяаттынган, а эр кижиде к\ш-шыдал доктаай берген. Эр кижи =г-б\лениё бажы, а херээжен кижи ол башты быжыглап, ону тудуп чоруур мойун кылдыр чаяаттынган.
-Ада кижи дээрге кымыл?
-=гн\н эр ээзи.
-Ажы-т=л\н\ё ачазы.
-С\мелекчизи.
-Деткикчизи.
-Камгалакчызы.
-Ада-=гбе ызыгуурунуё салгакчызы
-Ада кижинин =г-б\леде ролю чузу-биле илереп чоруурул?
-Уруглары \нген-кирген чонунга экииргек, дузааргак, биче сеткилди авазындан д=зеп алыр, а бергелерге торулбас шыдамык чорукту ачазындан \легерлеп алыр. Т=рээн чуртунга ынак патриотчу болурунга, к\ш- ажылга ачазы ==редир.
3.Кичээлдиё темазы, сорулгалары-биле таныштырары.
-Самбырада \ж\ктер тарай берген. Бо \ж\ктерни аайлай салыптар болзувусса, кончуг чараш с=с \н\п келир. Ч\\ деп с=с-т\р? (Ынакшыл)
-Ынакшыл дээрге чогум ч\л ол?
-Ынакшыл- черниё иштинден оя теп \н\п келир дамырак суг дег-дир
-даг бажындан хараттынып унуп келир кежээки шолбан дег-дир
-меёгилиг тайганыё кылын дожун оя теп \н\п келир меёги чечээ дег-дир
-бодунга, кижилерге кайгамчыктыг буянныг ч\ве кылыптарыныё чажыт к\ж\-д\р
-Кижи ч\\ ч\веге ынак бооп болурул?
-Т=рээн чуртунга
-Бойдузунга
-Эш-==р\нге
-Т=релдеринге, =г-б\лезинге
-Авазынга.
-Авай деп кымны адаарыл? «Авай» деп с=ст\ё дугайында дыёнадыгны биске Алэн, Алина, Менди дамчыдар.
Алина:Авай деп с=с аас-кежиктиг, ==р\шк\л\г с=з\в\с-т\р. Ол чаш кижиниё бирги с=з\, ол кандыг-даа дылга чымчак, эргим адаттынар. Ава кижи аажок чараш сеткилдиг. Ону алдын х\нге, а эмииниё с\д\н аржаанныё эм-шынарлыг арыг суунга д=мейлээр бис.
Айлэн: Ава кижиниё эриг-чымчак сеткилин, ажы-т=л\нге ынакшылын деёнээр с=стер тывылбас.Ава кижиниё ынакшылы эстип т=нмес. Аёаа кайы-даа хире улуг ажы-т=л\ ам-даа бичии ышкаш сагындырар.Ооё ынакшылы бисти чажывыстан бисти чылдып чоруур. Кыштыё соогунда аваларывысты сактып келгеш, ала чайгаар чылыга бээр бис.Кижи аараанда-даа, кортканда-даа, «авай» дээр ч\ве-дир! Кижиниё авазынга ынакшылы кандыг-даа эттер, акша- к=пеек-биле орнаттынмас.
Менди: /е-шаг солчуп, ч\с-ч\с чылдар эртип, д\р\м-хоойлу =скерилзе=даа, ие кижи кезээде ие хевээр артып чоруур.
-Уруглар, ава кижи дээрге кым-дыр, канчалдыр билдиёер? Илер боттарыёар ч\\ деп бодап тур силер?
-ажы-т=л\н\ё т=рээн иези
-ажы-т=л\н\ё эё-не чоок, ынак, эргим, х\нд\ткелдиг, хайыралыг кижизи
-ажы-т=л\н\ё, т=рел-салгалдыё чаяакчызы, азыракчызы, кижизидикчизи
-амыдырал чаяакчызы
-==р\шк\, ынакшыл-дыр
-аас-кежик алдын оруу
-=г-б\ле одунуё камгалакчызы
-=ртемчейде эё-не буянныг кижи
- кижиниё ыдыкшылы
-с\з\глели
-Бо х\нг\ темавыс ч\н\ё дугайында болур-дур, кым билип каапты? (Ава дугайында)
Башкы: Бо х\н кичээливисте номувустун «Улус аразындан ие караа чымчак» деп кезээнче кирер бис. Байкара Х=веёмейниё «Ием холу» деп ш\л\\-биле таныжар бис.
Словарлыг ажыл. Чучаан- бичии тонун.
Чаяанныг-
Ачылыг-аяы-буянын чедирип чоруур
М=ёгежиреп- кезээ м=ёгеде
Ошкап каёар- чыттап каёар
Тураскаал- памятник
Ном-биле ажыл.-Ч\\ деп \легер домак-тыр? (Булут аразындан х\н караа чылыг, улус аразындан ие караа чымчак)
-Ие дээрге кымыл? (Кижинин авазы-дыр)
- «Ие» биле «ава» дээрге кандыг с=стер-дир? (Синоним с=стер-дир)
а) ш\л\кт\ башкы номчуур, утказын сайгарары
-Ш\л\кт\ё кол утказы кымныё дугайында-дыр? (Ие кижи дугайында)
- «... базым санай изин к==р\м магаданчыг хол бар ийин» деп одуругларныё утказын канчаар билип тур силер?
-Силерниё аваёар ч\н\ кылыр ийик?
-Аваёарга канчалдыр дузалаар-дыр силер?
-Ие кижиниё ажыл-ижи база сагыш- човаашкыныныё изин каяа к=р\п болур-дур?
-Эё с==лг\ строфада кандыг бодал илереткен-дир?
-Кандыг холду «алдын хол» дээрил?
-Автор кандыг уран-чечен арганы ажыглаан-дыр?
-Аваларыёар холдарын сактып к=р\ёерем. Мээё авам чырык черниё кырында ам чок, ынчалза-даа мен авам холун бо х\нге чедир утпаан мен, авам холдары крактарымда ам-даа чуруттунуп турар, холундан туттунуп алгаш, чугаалажып, с\мележип олуруксаам кээр. Бистиё класста кымныё авазы чок ийик? (Катяныё)
-Автор ш\л\\н ч\ге «Ием холу» деп адааныл?
-Бир эвес бо ш\л\кт\ «Ием холунга й=рээл» дээн болза, тааржыр-дыр бе?
б) дараазында уругларныё номчулгазы, 2 эки номчуур уругларныё номчулгазы
Сула шимчээшкин. Ава кижи аа суду турбаан болза,
ажы-т=л-даа, арат-чон-даа кайыын турар.
Ава кижи чоргаарал-дыр, ==р\шк\-д\р,
ава кижи- ажы-т=лд\ё ынакшылы, ашпас х\н-д\р!
- «Ием холу» ш\л\к хевирлиг. А ш\л\к дээрге чогум ч\л ол, сактып к=рээлиёерем?
(Ш\л\к- одуругларыныё хемчээли деё болгаш эге \ж\ктери аяннажып чоруур улуг эвес чогаал)
-Ш\л\к каш строфалыг-дыр? (Беш строфалыг)
-Строфа деп чуну ынча дээр бис? (Д=рт одуругнуё каттышканын строфа дээр бис)
-Эге рифма дээрге чуу болурул? Кым кээп самбырага к=рг\з\птерил? (Одуругларныё эге \ж\ктериниё, слогтарыныё д=мейлежири)
-Эге рифманы =скээр ч\\ деп болурул? (Аяннажылга)
-Кандыг- кандыг аяннажылгалар билир бис? ( Д=рт аяннажылга билир бис: кожаланчак, аралашкак, кажааланчак, чергелешкек)
-Шупту одуругларныё эге \ж\ктери д=мей болза чергелешкек аяннажылга)
-Ш\л\кте 1 биле 2 дугаар одуругларныё, 3 биле 4 дугаар одуругларныё д=мейлежип чоруурун кожаланчак аяннажылга дээр.
-Ш\л\кт\ кым деп автор бижээн-дир? (Байкара Х=веёмей)
-Чогаалчы дээрге кандыг кижил? (Ш\л\кт\, чечен чугааны, тоожуну, тоолду азы шиини бижип турар кижи)
-Оон =скээр чогаалчы кижини кым деп адап болур бис? (Ш\л\кт\, чечен чугааны, тоожуну, тоолду бижип турар кижини автор деп база адаар)
-Ол кажан, каяа т=р\тт\нгенил?
-Ооё допчу намдарын кым чугаалаптарыл? (Х=веёмей Байкара Дамчаевич Бий-Хем кожууннуё Баян-Колга 1915 чылдыё январь 20-де т=р\тт\нген. Ол тыва литератураныё \ндезилекчилериниё бирээзи. Чогаал ажылын 1935 чылда эгелээн. Баштайгы чечен чугаазы 1934 чылда «Шын» солунга парлаттынган. Ооё уругларга бижээн «=ён\ктер-биле кады», «Улуглар биле уруглар» , «Кым улугул?» деп номнары \нген. Б.Д. Х=веёмей -Тываныё бир дугаар журнализи болгаш типография =р\кч\з\. ССРЭ-ниё чогаалчылар эвилелиниё кежиг\н\. Тыва АССР-ниё алдарлыг чогаалчызы.
-Бистиё школавыста чогаалчыныё оглу Валентин Байкараевич улуг класстарда башкылап ажылдап турар.
Оюн «Чедир чугаала»
Ие с=з\н ижип болбас, ада с=з\н ажырып болбас.
Аёчы кижи алгы-кеш дээр, ава кижи ажы-т=л дээр.
Ак чем хоолулуг, ава с=з\ \нелиг.
Уялыг куш чаныган, уруглуг кижи кээргээчел.
Куш уязынга ынак, т=л иезинге ынак.
Ада кижи ырак сактыр, ава кижи чоок сактыр.
Ада т==г\з\ -м=ёг\н, ие т==г\з\ -алдын.
Адалыг оол томаанныг, иелиг кыс шевер.
Кыс уруг иезин солуур, оол уруг адазын солуур.
Тоткан эник иезин ээрер, доруккан оол иезин чаёнаар.
Кырган-даа болза, иези эки, хырай-даа болза, б=рг\ эки.
Эки аданыё оглу сергек, эки иениё кызы шевер.
Ада чокта, чартык =ск\с, ие чокта б\д\н =ск\с.
Чурук-биле ажыл. Самбырада аскан чурукче кичээнгейни угландырар.
-Уруглар, бо чурукта ава кижи чураан. Ооё холдары кандыг-дыр?
-чымчак
-эргим
-чылыг
-хоюг
-тааланчыг
-ак
-чараш
Дараазында чуруктуё авторунуё дугайында кысказы-биле таныштырар.
-Бо чурукту Иван Салчак чураан. Ол 1930 чылда т=р\тт\нгеш, 1994 чылда м=чээн. Ол Тываныё уран чурулганыё эгезин салган чурукчуларныё бирээзи, чурукчу, график. Тыва Республиканыё алдарлыг чурукчузу, Тыва Республиканыё к\р\не шаёналыныё лауреады, ССРЭ-ниё чурукчулар эвилелиниё кежиг\н\. Тываныё к\р\не с\лдезиниё(1992) автору. Иван Салчак «Ава» деп линогравюразын 1968 чылда чураан.(линогравюра деп с=ст\ уругларга ададыр)
Кыдыраашка ажыл. Хол деп с=ст\ демдек аттары-биле ушта бижээш, аас-биле утказын тайылбырла (чымчак холдар: чылыг, чымчак, тааланчыг)
-А силерге аваёар ч\з\-биле эргимил?
-чымчак, хоюг холдары-биле
-мерген-угаанныг с=стери-биле
-кылган чаагай амданныг чеми-биле
-эрге- чассыг куспаа-биле
-чассыдыг, с\мези-биле
-Силерниё аваёар кандыг кижил?
-мээё авам чараш кижи
-кежээ, ажылгыр
-угаанныг, талантылыг
-чымчак сеткилдиг, томаанныг
-солун
-сагыш-човаачал
-х=гл\г-омак
-чараш карактарлыг
-магаданчыг, магадап ханмас х\л\мз\р\гл\г
-эптиг-ээлдек, эрге-чассыг
-эртем-билиглиг
Презентация. -Бистиё чуртувуста херээжен чон боттарыныё кызымаа-биле кандыг-даа мергежилде х=й\-биле ажылдап турар. Амыдырал, ажыл-ишке-даа б\д\шт\г, кижизиг, м=з\-шынарлыг херээжен кижилер тыва чоннуё аразында эвээш эвес. Чижээлээрге, Ада-Чурттуё Улуг дайыныныё киржикчизи, Маадыр-ие-Вера байлак, чогаалчы, ш\л\кч\ Екатерина Танова, ССРЭ-ниё улустуё башкызы Ария Араптановна Алдын-оол, херээжен улустуё хостуг х\решке Европа чемпиону-Лариса Ооржак, ча адыкчызы-Елена достай-Тутатчикова дээш о.=. иелерни адап болур.
-Маадыр ие деп кандыг иени адаарыл? (Х=й уруглар юожаан иени)
-Ие кижи кырый бээрге кым дээрил? (Эне)
-Ачаёарныё, аваёарныё авазын кым дээрил? ( Кырган-авай)
-Аваёарныё кады т=рээн угбазын кым дээрил? (Даай-авай)
-Т=рээн акыёарныё ==н\ё иштин кым дээрил? (Чеёгей, чаавай)
Башкыныё амыдыралындан чуруктар. Башкы бодунуё авазыныё дугайында чугаалаар.
Вика. Санчы Деспил-оол Донгакович Ш\л\к «Бурган дээр мен»
Ава кижи эриг баарлыг,
Алдын х\н дег \немчелиг,
Ааткыыжын чайгап чорааш,
ажы- т=л\н азырап каар.
Оглу, кызы албан ужун
ол-бо черже \н\птерге, оруун актап, с\д\н =рг\п орар.
Оорга-мойну б\шк\йг\же,
олут-чыдын, тамчык билбес.
Ава ышкаш эргим кижи
айдыё черден тывылбас боор.
Ынчангаштыё аваларга
ыры-ш\л\к эгээртинмес.
Бодум хуумда аваларны
Бодаракчы Бурган дээр мен.
-Авазыныё чанынга чурттап чорааш, ооё ажы- т=л\н =ст\рер дээш кайы хире кызып чоруурун, шупту-ла ч\веге четтигип турарын эскербес. Ч\ге дизе азыралга кижи дыка д\рген чаёчыгар. «Ыяш чымчаан торга тывар, кижи чымчаан кижи тывар» деп чоннуё шаандан тура чиге с=глээни ол. Ынчангаш кижи авазынга кандыг хамаарылгалыг болур-дур?
Онзагай: Аргалыг-ла болза ие кижи сеткилин хомудатпас ужурлуг ч\ве-дир, иезиниё ийи карааныё суун т=п, авазыныё ала карааныё чажын т=п чоруур т=л ==делиг ч\ве к=рбес. Ынчангаш аваларыёарны кезээде ==рт\п, оларны х\нд\леп чоруёар.
Башкы: Шын-дыр. Иезиниё сеткилин хомудаткан т=л кирер чер тыппас,ада-иезиниё с=з\н дыёнавас ажы-т=л чон аразынга чурттап шыдавас.
Кичээлдиё т\ёнели.
-Бо х\н кичээлге чаа ч\н\ билип алдыёар?
Бажыёыёарга баргаш, ада- иеёерге чаа ч\н\ чугаалап бээр силер?
-Бо х\н кичээлде чаа с=стер-биле таныжып алдым: ыдыкшыл, с\з\глел, чаяакчы.
- Херээжен кижиде чымчак сеткил, а эр кижиде к\ш-шыдал доктаай берген деп билип алдым.
-Ава кижи Бурган-биле бир д=мей деп билдим.
-=ртемчейде ада-иези дег эргим улус чок деп билдим.
- Бо хун кичээлге дыка х=й ажыктыг ч\\лдерни билип алдым. Чижээлээрге, ава кижиниё ынакшылы кажан-даа =шпес, 50 харлыг улуг оглун безин «оглум» деп олурар.
-Ава кижиниё ынакшылы кандыг-даа эттер, акша-к=пеек-биле орнаттынмас. Д\р\м-хоойлу =скерилзе-даа, ие кижи ие хевээр артып каар.
Ш\л\кт\ё автору байкара Х=веёмейниё оглу Валентин Байкараевич бистиё школада башкылап ажылдап турар деп билдим.
-Кандыг? Деп айтырыгларга харыылаттынар с=стер билип алдым. Тыва дыл кичээлинде ажыглаар мен.
-Кижиниё авазы х\нзедир ажылдаар, бисти ашкарып-чемгерер, идик-хевивис чуур, бажыё ажыл-агыйы кылыр. Аваларывыс х\нзедир дыка х=йн\ кылып, четтигип турар. Бо кичээлге авамга кайы хире бергезин чаа билдим. Аваларывыска, оларныё сорук-к\шт\\нге, алдын холдарынга й=рээп, оларныё мурнунга м=гейер-дир бис.
-Удавас ч\\ деп байырлал кел чыдарыл? (Март 8)
-Ол ч\\ деп байырлалыл? (Бугу делегейниё херээженнер х\н\)
-Авалар х\н\ каштыё х\н\нде ийик? (Ноябрь айныё с==лг\ воскресеньези)
-Бистер «Салгакчы» бис деп адывыска т=лептиг бис бе? (Ийе)
-Салгакчылар боттарын канчалдыр \нелээр ужурлугул?
Денис:Сагыжы ак, арыг-силиг,
чазык чаёныг, х\нд\лээчел,
чоргаар болгаш шынчы с=ст\г,
сорук к\шт\г салгакчы бис.
-Чонунга хамаарылгазы кандыгыл?
Менди:Улугну улуг дээр,бичени биче дээр.
Т=рээн чуртун камгалаар, т=рел чонун х\нд\лээр,
эш-==рунге б\з\релдиг,
эп-найыралга шынчы боор.
-Долгандыр турар бойдузунга хамаарылгазы кандыгыл?
Чимит:Кижи биле бойдус ийи
хини тудуш, ийистер дег.
Камнап, сагып чурттаар болза,
Хайыразын биске шаёнаар.
-Бо х\н «Салгакчыларныё» бо хамаарылгаларныё аразындан кайызын к=рд\в\с? (Чонунга)
-Эр хейлер! Кажан-даа, каяа-даа долгандыр чонуёарга х\нд\ткелдиг болуёар.
Демдектер салыры. Идепкейлиг ажылдаан уругларга башкы журналга демдектер салыр.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Открытый урок с презентацией по литературному чтению. В. Драгунский "Тайное становится явным"
Тема: «Первичное знакомство с произведением В.Ю.Драгунского «Тайное становится явным» Цели урока: - познакомить детей с произведением В.Ю. Драгунского «Тайное становится явным» - совер...
Технологическая карта к уроку литературного чтения на тувинском языке по теме: С. Сарыг-оол "Саны-Мөге"
4-ку класска литературлуг номчулга кичээлинде С.Сарыг-оолдуң "Саны-Мөге" деп шулуглелин өөредириниң технологтуг картазы....
Открытый урок с презентацией по литературному чтению 4 класс. Тема: П.П. Бажов " Серебряное копытце".
Открытый урок с презентацией по литературному чтению 4 класс. Тема: П.П. Бажов " Серебряное копытце"....
Открытый урок. Тема " Дифференциация звуков С-Ш (на тувинском языке)
Тема: С биле Ш деп үннерниң сөс иштинге шын адаарынга ылгаары.Сорулгазы: ийи үннү сөстер иштинге ылгап билири, үннер сөстүн кайызында чоруурун тывары....
Открытый урок по ОРКСЭ и литературному чтению в 4 классе
Интегрированный урок в 4 классе...
Интегрированный урок в 4 классе по литературному чтению и английскому языку "Самуил Яковлевич Маршак - поэт и переводчик"
Урок проводился в 4 классе. Программа обучения "Школа 2100". Тема: Самуил Яковлевич Маршак – поэт и переводчик. (Искусство поэтического перевода в стихах С. Я. Маршака)Цель: раскр...
Промежуточная аттестация по 2 класс по литературному чтению на родном языке программе "Перспектива".
Промежуточная аттестация по 2 класс по литературному чтению на родном языке программе "Перспектива"....