Перспективное планирование по английскому языку для дошкольников
методическая разработка по развитию речи на тему
Перспективное планирование по английскому языку для дошкольников
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
perspektivnoe_planirovanie_po_angliyskomu_dlya_doshkolnikov.doc | 91.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Пояснительная записка.
Изучение иностранного языка в дошкольных образовательных учреждениях начинается в возрасте 3-6 лет. Дети данного возраста характеризуются большой восприимчивостью к овладению языками, что позволяет детям овладевать основами общения на новом для них языке с меньшими затратами времени и усилий по сравнению с детьми других возрастных групп.
В свою очередь, изучение иностранного языка способствует развитию коммуникативных способностей детей дошкольного возраста, что положительно сказывается на развитии речи детей и на родном языке; развитию их познавательных способностей; формированию общеучебных умений учащихся.
Деятельностный характер предмета «Иностранный язык» соответствует природе детей дошкольного возраста, воспринимающего мир целостно, эмоционально и активно. Это позволяет включать иноязычную речевую деятельность в другие виды деятельности, свойственные ребенку данного возраста (игровую, эстетическую и т.п.) и дает возможность осуществлять разнообразные межпредметные связи.
Основное назначение иностранного языка состоит в формировании коммуникативной компетенции, т.е. способности и готовности осуществлять иноязычное межличностное и межкультурное общение с носителями языка.
Обучении детей младшего и дошкольного возраста иностранному языку в проходит в следующем режиме:
— дети занимаются 1 раз в неделю по подгруппам (12 человек) – 20 —25 минут в специальном помещении с наличием аудио/видео оборудования — кабинете английского языка.
Программа построена с использованием УМК «Английский вместе с Хрюшей и ….» – для детей среднего возраста и УМК « I Love English» под редакцией В.Н. Мещеряковой – для детей старшего дошкольного возраста, включает в себя:
- Учебник;
- Видеоуроки;
- Творческую тетрадь;
- Раздаточный материал;
А также тетрадь Super Songs and Activities (songs by David Allan and Tessa Clark) с диском, материал программы «Иллюстрированный язык для дошкольников», разработанный МИПКРО, сказки Michael Rosen.
Кроме входящих в комплект компонентов на занятиях, предполагается использовать игрушки, предметные и сюжетные картинки по темам, лото, кубики, маски, материалы для моделирования, на занятиях предполагается проводить подвижные игры, конструировать, рисовать, лепить и обыгрывать различные ситуации. Все это в комплексе позволит успешно проводить занятия на раннем этапе обучения, максимально использовать способности детей младшего и дошкольного возраста.
Цель обучения:
формирование интереса к иностранному языку и подготовка детей младшего и дошкольного возраста к дальнейшему успешному обучению в школе.
В процессе изучения английского языка реализуются следующие задачи:
формирование элементарных коммуникативных умений в говорении, аудировании, чтении и письме;
развитие личности, речевых способностей, внимания, мышления, памяти и воображения младшего школьника; мотивации к дальнейшему овладению английским языком;
обеспечение коммуникативно-психологической адаптации младших школьников к новому языковому миру для преодоления в дальнейшем психологического барьера и использования английского языка как средства общения;
освоение элементарных лингвистических представлений, доступных детям младшего и дошкольного озраста и необходимых для овладения устной и письменной речью на английском языке;
приобщение детей к новому социальному опыту с использованием английского языка: знакомство с миром зарубежных сверстников, с зарубежным детским фольклором и доступными образцами художественной литературы; воспитание дружелюбного отношения к представителям других стран;
формирование речевых, интеллектуальных и познавательных способностей, а также их общеучебных умений.
4-5 лет | |||||
№ | Тематика речевого общения | Кол-во часов | Языковой материал | Речевой материал | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. | Приветствие. (Hello! It’s me!) | Hello! Hi! Good morning! Goodbye! Bye bye! What is your name? That’s my name. Who are you? I can ….. I am… run, swim, fly, jump, climb, go, sing, a boy, a girl, one, two, three, four, five, big, small. | -Good morning! -Good morning! -Good morning to you! -Good morning! -Good morning! I’m glad to see you! | - Hello! - Hello! - What’s your name? - I’m …. - I’m …. - That’s my name. | |
We sing hello! We sing hello! We sing hello! It’s a happy sunny day! We sing hello! We sing hello! We sing hello! In a special way! | We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello, hello, hello! | ||||
2. | Продукты. (Food.) | An apple, a banana, a lemon, a cake, an orange, a tomato, a pear, a plate, a fork, a knife, a spoon, an ice-cream; Thank you. Here you are. What’s this? It is …. Is it……? Yes it is. / No it is not. I like …… | I scream, you scream | ||
3. | C Днем Рождения! (Happy Birthday!) | Happy Birthday! We wish you Happy Birthday! Would you like some ……….. What do you like for present? A present, a birthday card, wish, dance, come. | Happy Birthday to you! I am dancing all along, all along, all along, I am dancing all along, come and dance with me! …. come and dance with me, dance with me, dance with me! …. come and dance with me, thank you very much! | ||
4. | Мы идем в зоопарк (We are going to the zoo.) | 4 | a bear, a hare, a dog, a frog, a cock, a pig, a cat, a fox, a mouse, a wolf, a fish, a duck, a pig, a zoo; run, swim, fly, jump, hop, stop, sing, This is a ….. I can ……. Red, green, blue, black, yellow, white. | I can go to the zoo I can see a kangaroo, I can feed a hare, I can see a bear. | Who are you? I‘m a bear. Who are you? I‘m a hare. Who are you? I‘m a dog. Who are you? I‘m a frog. |
5. | Давайте поиграем (Let’s play!) | 4 | a ball, a doll, a box, a stick, a car, , a toy; play I can play with ….. What can you play with? Let’s play! | Ring around the roses A pocket full of roses, Ashes, ashes we all fall down. Look around us, Look around me. Everybody jumps up when we count to three. One, two, three! | |
6. | Моя семья (My family.) | A mother, mummy, a daddy, a father, dad, a brother, a sister, a family; I have got …… Have you got …… Yes I have / No I have not. | I have a mother, I have a father, I have a sister, I have a brother… А ещё I have a grandmother, А ещё I have a grandfather. | ||
7. | Давайте погуляем (Let’s go for a walk!). | Shoes, a hat, a dress, an ear, a forest, a zoo, a city, a tree, the sun, the sky, clouds, rain, snow. What is it? What colour is it? What season is it now? What can you see in …… | We sing hello! We sing hello! We sing hello! It’s a happy sunny (заменяем на другое слово)day! We sing hello! We sing hello! We sing hello! In a special way! We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello, hello, hello! | ||
8. | Я люблю сказки (I like fairytales). | Magic, pen, house, stick, a tale; May I come in? Do you like tales? Let’s play a tale! Is it interesting? | A tale by Michael Rosen “Bear’s hunter” | ||
9. | Я здесь живу (Here I live). | A house, a flat, a table, a chair, a room, wall, floor; What is this? What colour is this ……. Is this a table? Look please! You are welcome! | A fat rat sat on a mat. A black cat caught a fat rat. | ||
10. | Познакомимся с Англией (Let’s go to England!) | England, America, London, Washington, Russia, Moscow, a town, a street, a country, a flag, a card; I live in …. What country (town) is it? What country (town) do you live in? Is it ………….. Yes it is. No it is not. | As I was walking down the street, Down the street, down the street. A friend of mine I chanced to meet, I-ho, hi-ho, hi-ho. Rig-a-jig and away we go, away we go, away we go. Rig-a-jig and away we go, I-ho, hi-ho, hi-ho. I am going to the country, I am going to a fair To see a seniorita with flowers in her hair, so Shake it, Shake it, Shake it, Shake it if you can And turn around And turn around Until you finally stop. |
5-6 лет | |||||
№ | Тематика речевого общения | Кол-во часов | Языковой материал | Речевой материал | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |
1. | Приветствие. (Hello! It’s me!) | One, two, three, four, five, six, seven, eight, nine, ten: Russia, America, Britain, Moscow, London, Washington; How do you do! How old are you? Where do you live? Where are you from? I live in…... I am from ….. | -Hello! -Hello! How are you! -I am fine, thank you! And how are you! | Hello, my name is ….. Hello, my name is ….. Hello, I’m Mrs …. Hello, hello, hello! Hello, my name is …. Hello, my name is…. Hello, my name is…. Surprise, Surprise, Surprise, | |
We sing hello! We sing hello! We sing hello! It’s a happy sunny day! We sing hello! We sing hello! We sing hello! In a special way! | We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello, hello, hello! | ||||
2. | Продукты. (Food.) | Butter, milk, tea, coffee, water, juice, cheese, meat, sugar, bread, dinner, breakfast, cake, sweet; To eat, to drink, to like; Give me ……. Take …… Put ……. on the table. I am hungry. Thank you. Here you are. What’s this? | One, two, three... | Five fat sausages | |
Alex took the cookie from the cookie jar? Who me? Yes, you. It couldn’t be. Then who? …….. took the cookie from the cookie jar? | We are hungry.Tra lala (3) Look! A Pizza! Tra lala We are happy. Tra lala (3) It’s a party! Tra lala We are tired! Tra lala (3) Go to sleep! Good night! | ||||
3. | C Днем Рождения! (Happy Birthday!) | A holyday, toys, a candle, a present; to dance, to sing, to celebrate, to decorate; Happy Birthday! We wish you Would you like some ……….. What do you like for present? Let’s ………… | I am dancing all along, all along, all along, I am dancing all along, come and dance with me! …. come and dance with me, dance with me, dance with me! …. come and dance with me, thank you very much! | There was a little boy(girl) sitting on the stone, She (he) is crying, she (he) is crying, Because she(he) is all alone. Stand up, little boy(girl) Wipe your tears away. Find a partner and dance away. La, la, la…. | |
4. | Мы идем в зоопарк (We are going to the zoo.) | A lion, a tiger, a monkey, a parrot, a bear, a hare, a dog, a frog, a cock, a pig, a cat, a fox, a mouse, a wolf, a fish, a duck, a pig, a zoo; run, swim, fly, jump, hop, stop, sing, This is a ….. I can ……. Red, green, blue, black, yellow, white, grey, brown, purple, pink. I see ….. I have got ….. I like …… A monkey can ……. A monkey likes …… | See the little rabbits sleeping Till it’s nearly noon. Shall we see if we can wake them With our cheery tune? Oh, so still. Are they ill? Jump little rabbits, Jump, Jump, Jump. Hop, little rabbits, Hop, Hop, Hop, Hop. | A zebra and a kangaroo. An elephant and a fox. A rabbit & a monkey too. A spider in the box. An egg and an elephant. A hen and a fox. An ice ram for a little boy With a spider in the box. | |
5. | Давайте поиграем (Let’s play!) | football, basketball, volleyball, tennis, hockey, sport, a game; I like (dislike) to play ….. What play do you like to play? What play can you play? What game do you like? Let’s play! | Ring around the roses A pocket full of roses, Ashes, ashes we all fall down. Look around us, Look around me. Everybody jumps up when we count to three. One, two, three! | Incy Wincy Spider Climbed up the water spout Down came the rain And washed poor Incy out. Out came he sunshine Dried up all the rain Incy Wincy Spider Climbed up the spout again. | |
6. | Моя семья (My family.) | A mother, mummy, a daddy, a father, dad, a brother, a sister, a family, a grandmother, a grandfather; I have got …… Have you got …… Yes I have / No I have not. | I have a mother, I have a father, I have a sister, I have a brother… А ещё I have a grandmother, А ещё I have a grandfather. | Goodnight, Father! | |
7. | Погода (The weather). | Cold, warm, hot, windy, cloud, fog, snow, rain, summer, aughtm, winter, spring, green grass ; What is the weather like? Is it …..? Yes it is. / No it is not. Is there ……? Yes there is. / No, there is not. There is …… in the sky. It is ……. | We sing hello! We sing hello! We sing hello! It’s a happy sunny (заменяем на другое слово)day! We sing hello! We sing hello! We sing hello! In a special way! We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello to ……. We sing hello, hello, hello! | The sun is gold. The sky is blue. The keys are old. The morning is new. The keys are gold. The sea is blue. The clothes are old. The morning is new. It’s a wonderful morning! A wonderful morning! Good morning! Good morning to you! | |
8. | Я люблю сказки (I like fairytales). | Magic, pen, house, stick, a tale; May I come in? Do you like tales? Let’s play a tale! Is it interesting? | A tale by Michael Rosen “We are going to the shop” | ||
9. | Я здесь живу (Here I live). | A TV, a radio, a telephone, a room, a sofa, a bed, house, a flat, a table, a chair, wall, floor; What is this? What colour is this ……. Is this a table? Look please! You are welcome! Is there ……? Yes there is. / No, there is not. What is there in the room. It is ……. | If you’ll go to Tommy’s house I’ll find a pretty lazz. Сказка «Три Медведя» | ||
10. | Познакомимся с Англией (Let’s go to England!) | A city, a queen, the statue of liberty, Kremlin, England, America, London, Washington, Russia, Moscow, a town, a street, a country, a flag, a card; I live in …. Where do you live? Where are you from? I live in ….. I am from ….. I can see …. In the street. There is ….. in Moscow. What colour is flag? | As I was walking down the street, Down the street, down the street. A friend of mine I chanced to meet, I-ho, hi-ho, hi-ho. Rig-a-jig and away we go, away we go, away we go. Rig-a-jig and away we go, I-ho, hi-ho, hi-ho. I am going to the country, I am going to a fair To see a seniorita with flowers in her hair, so Shake it, Shake it, Shake it, Shake it if you can And turn around And turn around Until you finally stop. |
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Программа по изучению английского языка для дошкольников . "Игровой английский язык".
Программа по изучению иностранного языка "Игровой английский язык". для детей от 4 до 6.5 лет...
Авторская программа курса Английский язык для дошкольников с поурочным тематическим планированием 2014 г.
Данная программа включает изменения и дополнения к программе курса для дошкольников 2010 г. Адресуется учителям английского языка, преподающим в дошкольных образовательных учреждениях, а т...
Календарно-тематическое планирование «Английский язык» с дошкольниками
Разработка тем занятий по английскому языку для дошкольников...
Отчет о работе по дополнительной платной услуге по изучению иностранного языка «Английский язык для дошкольников» за 2015–2016 учебный год Руководитель дополнительной платной образовательной услуги: Рзаева Оксана Минниахматовна
Отчет о работе по дополнительной платной услуге по изучению иностранного языка «Английский язык для дошкольников» за 2015–2016 учебный год Руководитель дополнительной платной образовательно...
Программа "Английский язык и дошкольник" для дошкольников изучающих английский язык
В связи с возрастающей учебной нагрузкой в детском саду, с одной стороны, и заинтересованностью родителей в изучении их детьми английского языка с другой, а также исходя из заботы о здоровье ре...
Календарно тематическое планирование по английскому языку. УМК «Планета знаний-детям», С.В. Литвиненко «Английский язык». Первый год обучения.
Образовательная деятельность в соответствии с программой проводятся 2 раза в неделю. Продолжительность ОД в соответствии с требованиями СанПиН2.4.1.3049-13устанавливается в пределах:20 минут для детей...
Календарно-тематическое планирование по английскому языку. УМК «Планета знаний - детям», С.В. Литвиненко «Английский язык».Второй год обучения.
При выборе тематики, лексико-грамматических конструкций учитываются уровень развития детей, их мотивация и интересы, а также соотнесенность с учебными планами по развитию познавательных способностей и...