Урок мокшанского языка
план-конспект урока (5 класс)
Предварительный просмотр:
Темась: Существительнайть колга лятфтамань урок
Уроконь цельхне: - лятфтамс, кемокстамс и вятемс системас содамашитнень «Существительнай» темать коряс;
- касфтомс маштоманьконь существительнайхнень лия корхтама пялькснень эзда явфнема и синь видеста сёрмадома;
- воспитандамс кельгома мокшень кяльть мазышинцты и козяшинцты.
Обородуваниясь: презентация, карточкат, музыка
Урокть молемац.
- Организационнай моментсь
- Шумбратада, шабат!
- Мезень колга минь тинь мархтонт корхтаме ётай урокнень эса?
(Существительнай корхтама пяльксть колга и сонь сёрмадоманц) (Слайдсь 1-сь)
- Пара! Вов тячи минь мархтонт лятфтасаськ и кърхкалгофтсаськ содамошиньконь существительнайть колга; касфтаськ маштомашиньконь лия корхтама пялькснень эзда явфнема существительнайть и синь видеста тяштема (Слайдсь 2-сь)
- Разминка.
- Лятфтасаськ васенда существительнайть смузенц и грамматикань признаконзон. Инголенк кагод А4 мяндесть сонь пялюва, нинге тага пялюва мяндесть; панжесть, путость шрать лангс. Тинь листь 4 прямоугольникт. Тяштеда тейст цифрат 1,2,3,4.
Мон максан тейнть 4 кизефкст, а тиндейньк эряви лангозост отвечамс и ответнень тяштемс определеннай прямоугольникти.
1-це кизефкссь: Мезе няфти существительнайсь? (слайдсь 3-сь)
(Сон няфти предмет, природань явлениянь лепт, действиянь лепт)
2-це кизефкссь: Кодама кизефкст лангс существительнайсь отвечай мокшень кяльса?(слайдсь 4-сь)
(Кизефксонза Кие? Кит? Мезе? Месть?)
3-це кизефкссь: Кодапт существительнайть постояннай признаконза мокшень кяльса?(слайдсь 5-сь)
(Собственнай и нарицательнай, одушевленнай и аф одушевленнай, склонениясь)
4-це кизефкссь: Кодапт существительнайть полафневи признаконза? (лувкссь, падежсь, синтаксическяй ролец) (слайдсь 6-сь)
-А тяни азондсаньк фкя-фкяти, кода отвечаде 1-це, сяльде 2-це, 3-це и 4-це кизефкснень лангс. Фкясь азонды, а остальнойхне дополняют эсь ответснон кагодть лангса и тяфта мельга мельцек. Кажнайти 20 секундат.
- А тяни ня кизефкснень лангс отвечай тейнек _____ учениксь __________.
-Пара. Лац тииньк.
- Покодемась тетрадьс.
- Аф ламня тяштяма тетрадьс. Панжесть тетраденьконь тяштьсаськ тячиень числать.
Шамань партнероньконь мархта сявиньк 1-це карточкатнень шрать лангста и муиньк валхнень ёткста «лишняй» валхть, тяштиньк тетрадезонк, полафтыньк карточкатнень и тага мусаньк и тяштьсаньк «лишняй» валхть. Азыньк фкя-фкяти валоньконь, конань тяштиньк.
Полафтсаньк карточканьконь лафтунь партнероньконь мархта и стак тов. Тинь лисихть 4 валхт.
1-це карточкась:
- Марь, ксты, ламбама, инези
- Цёфкс, цебярь, чавка, кал
- Щава, щятя, щам, щеня
- Пине, ката, алаша, шра (слайдсь 7-сь)
- Азондость, кона валхне лишняйхть. (Ламбама, цебярь, щам, шра) Пара. Сюкпря.
морай музыка, шабатне шорявихть яказь кабинетть эзга. Музыкась лоткай тиема ваксот ащи ученикть мархта пара (максозь кядцень вярьга)
- Мон азан кизефкс, максан 3-5 секундат арьсемс, а сяльде тинь отвечатада фкя-фкяти пингонь коряс (структурась Тайм Пэа Шэа)
1-це кизефкссь: Мес валхне ЛАМБАМА и ЦЕБЯРЬ «лишняйхть»?
-Ушеды ся, кие сяда мала менельти.
(Азондыхть фкя-фкяти 20 секундат)
-Азода фкя-фкяти спасиба!
-Тя кизефксть лангс отвечай 2-це учениксь________.
(Музыка. Лоткай. Шабатне тиихть парат.)
2-це кизефкссь: Мес валхне ЩАМ и ШРА «лишняйхть»?
-Ушеды ся, кие сяда мала масторти.
(Азондыхть фкя-фкяти 20 секундат)
- Азода фкя-фкяти спасиба.
-Тя кизефксть лангс отвечай 3-це ученикссь ________.
(Музыка. Лоткай. Шабатне тиихть парат)
3-це кизефкссь: Кодама валрисьмонь членокс эряй существительнайсь?
- Ушеды ся, кинь сяда шобдат шяяренза.
(Азондыхть фкя-фкяти 20 секундат)
-Азода фкя-фкяти спасиба!
-Тя кизефксть лангс отвечай 1-це учениксь________.
- Спасиба. Озада. Тетрадезонк тяштеда 4 валрисьмот, коса фкя валрисьмоть эса существительнайсь подлежащай, омбоцеть дополнения, 3-ть – обстоятельства, 4-ть – пъшкядема. (5 минутат)
-Кинь мялец морафтомс эсь валрисьмонзон?
-Спасиба. Озак.
- Кудонь тевть ваномц.
- Ульсь кудонь тевоньке анокламс фкя кизефкс ялганьконди «Существительнай» темать коряс, тяштемс кагод лангс сонь и алу ответонц. Ответть мяндесть. Стятада, кеподьсаньк кяденьконь, эстейньк мутада пара. Учениксь А-сь максы кизефкс, учениксь Б-сь отвечай, если ответсь виде учениксь А-сь хвалендасы Б-ть и азсы сонцень кизефксонц. Если ответсь аф виде, то учениксь А-сь тонафтсы, хвалендасы. Сяльде учениксь Б-сь азы кизефкс, А-сь отвечай и стак тов. Пока мон аф лоткафтядязь.
Кепотьксонди кизефксне:
1) Кодама суффикс вельде тиевихть лама лувксонь существительнайхне?
2) кодама способ вельде тиевихть существительнайхне?
3) кодама киртфтамань-ляпоптамань суффикст улихть мокшень кяльса?
4) Мъзяра склоненият мокшень кяльса? И кодапт?
5) Мъзяра аф определеннай склоненияса падежт?
- Спасиба. Озада.
- Шабат, А партнертне сявихть кагод А4, мяньцазь, явсазь кафту и макссазь шамань партнерснонды. Ся кагодть лангс тяштеда 1 минутань коряс валхт 3 столбикова: суффикс вельде тифт валхт, сложнай валхт и парнай валхтт.
(тяштихть)
- Тиеда валоньконь алга китькскя. Стяда и муеда эстеньк пара, морафтыньк валоньконь, конат ашт тяштиньк каготозонк. Муеда лия пара, морафтыньк и тага тяштиньк лия валхнень.
--Пара. А тяни морафтсынзе валхнень, конат тифт суффикс вельде 5-це учениксь. Сложнай валхнень 2-це учениксь. Парнай валхнень 1-це учениксь.
Спасиба. Озада.
- Уроконь итогсь. Структурась Парковка
- Мезень колга корхтаме урокста? _____________________________________
Мезе тусь мялезонт?_________________________________________________
Кона темась ульсь стака?______________________________________________
Оценканьке фкя-фкяньконди:
- ________
- _______
- _____
- ________
- ________
VI.Кудонь тевсь: Анокламс сочинениянди «Кие аф ужяльдсы природать?»
Уроксь аделавсь. Няемозонк.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Открытый урок мокшанского языка на тему «Зима» ( Тяла) 3класс
Конспект урока по теме: «Зима» Цели урока: 1. Показать красоту зимней природы. 2. Рассмотреть названия зимующих птиц, развивать умения чтения по ролям3. Воспитывать любовь к природе....
План-конспект урока мокшанского языка во 2 классе на тему "Школьные дела".
План-конспект урока мокшанского языка во 2 классе на тему "Школьные дела"....
Конспект урока мокшанского языка в 5 классе по теме "Неопределённая форма глагола"
Конспект урока мокшанского языка в 5 классе по теме "Неопределённая форма глагола"...
Урок мокшанского языка "Транспортть видонза"
Конспект урока по мокшанскому языку (5 класс) для русскоязычных школ...
доклад игровые ситуации на уроках мокшанского языка
доклад "Игровые ситуации на уроках мокшанского языка"...
игровая деятельность на уроках мокшанского языка в русскоязычной школе
выступление на научно-практической конференции в Саранске...