Презентация "Применение теоретических положений при выполнении грамматических упражнений"
презентация к уроку по английскому языку по теме
Презентация "Применение теоретических положений при выполнении грамматических упражнений"
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
grammaticheskie_uprazhneniya.ppt | 382.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Подписи к слайдам:
Главная трудность в обучении грамматическим умениям и навыкам - не запоминание отдельных фактов языка, а в овладение действиями с ними. Основное назначение грамматических упражнений - обеспечить обучающихся овладением действиями с грамматическим материалом, как в рецептивном, так и в репродуктивном плане.
Грамматические упражнения должны: 1. Обучать действиям с грамматическим материалом 2. Отражать психофизиологические и лингвистические закономерности развиваемых видов речевой деятельности. 3. Иметь коммуникативную направленность. 4. Располагаться в порядке от более легких к более трудным. 5. Активизировать умственную деятельность обучающихся (ставить проблемные задачи). 6. Содержать разнообразные задания.
По характеру операций с речевым материалом грамматические упражнения могут быть: Элементарно-рецептивные Комбинаторно-рецептивные Продуктивные
Элементарно-рецептивные упражнения Опознавание единиц речи при слушании и чтении с опорой на предыдущий опыт a) Read the sentences and find the difference. b) Read the sentences and find ones with the new grammar tense.
Read the sentences and say, what is the difference between them? Fred was playing on the beach at 5 o’clock yesterday. John went to the shop yesterday
Read the sentences and find ones with the new grammar tense She didn’t know about that He was sleeping when I came. Were you reading yesterday at 4 o’clock? He smiled and left the room. My mum wasn’t playing at that moment, she was playing with my little sister.
Комбинаторно-рецептивные упражнения C оотнесение опознанных элементов и знаков речи между собой и с ситуацией при слушании и при чтении с целью понимания высказываний.
Комбинаторно-рецептивные упражнения Дифференционные Подстановочные Трансформационные Упражнения игрового характера
Дифференционные упражнения a) Determine the meaning and the necessity of this tense in the sentence. b) Listen, repeat, compare and find the difference in the sentences.
Determine the meaning and the necessity of this tense in the sentence She has been living in Dzhankoy for 5 years.
Listen, repeat, compare and find the difference in the sentences He plays video games every evening. He is playing video games at the moment. He has been playing this video game for 2 hours already. She baked the cake yesterday. She was baking the cake when I arrived. She had baked the cake before I arrived.
Подстановочные упражнения a) Using the following words, make up sentences according to the model. b) Make up the sentences, using the verbs in brackets. c) Answer the question, using the model.
Using the following words, make up sentences according to the model Model 1 : I don’t mind see ing the film again. (to take part in the conference, to stay in the country for another week) Model 2: I can’t (couldn’t) help smil ing . (to tell you about it, to laugh when I see him) Model 3: The book is (not) worth read ing . (the question – to discuss, the proposal – to consider)
Make up the sentences, using the verbs in brackets 1.We ___ (to read) English books every day. 2. They ___ (to speak) English at the lesson. 3. I ___ (to listen) to music in the morning. 4.You ___ (to go) to the school on weekdays. 5. I ___ (to do) my homework in the evening.
Answer the questions, using the model Model: - Is Tom very busy right now? (write) Yes, he is . He is writing . Are the students very busy right now? (read) Is Susan very busy right now? (have breakfast) Are the Greens very busy right now? (shop) Is Miss Black very busy right now? (tape) Is Jane very busy right now? (wash up) Are the girls very busy right now? (skate)
Трансформационные упражнения a) Read and say the phrases in another way. b) Change the following sentences into the Present Continuous Tense.
Read and say the phrases in another way, according to the model Model: They didn't give me the money. I wasn't given the money. 1.They asked me some difficult questions at the interview. I … 2. Janet's colleagues gave her a present when she retired. Janet … 3. Nobody told me that George was ill. I wasn't … 4. How much will they pay you? How much will you … 5. I think they should have offered Tom the job. I think Tom …
Change the following sentences into the Present Continuous Tense 1. I write novels. 2. She works at a bank. 3. We buy vegetables from the market. 4. The boys play in the garden. 5. She writes with her left hand. 6. My mother makes delicious cookies. .
Упражнения игрового характера Describe any of the rooms to your classmate. Your classmate must draw the room. Then compare the picture and the drawing .
Продуктивные упражнения устное и письменное выражение мыслей с использованием усвоенного материала в понятных учащемуся речевых ситуациях. a) Complete the text. b) Interview your classmate about his/her hobby (favourite subjects). c) Write a plan of a holiday. Advertise the programme. Whose programme and advertisement are the best?
Complete the text with the Past Simple form of the verbs in brackets My young cousin, Ben, (start) school last year. There (be) fifteen children in his class. In the first lesson, the teacher (read) a story. Then, the children (look) at some pictures and (write) the alphabet. After the lesson, the children (go) into the playground. They (wear) their coats because it was cold. My cousin (think) it (be) home time. He (walk) out of the playground and (look) for his mum. My aunt (not be) there so he (sit) on the grass and (wait) for a bus. Luckily, he (not have) any money and the bus driver (take) him back to school. That evening, his parents (to ask) him, “you (leave) the playground this morning? ''Yes, I (do). How do you know?'‘ Your teacher (phone) us!'
TIC-TAC-TOE slept forgot built swam ate rang found read went
Present Simple vs. Present Continuous Present Simple Present Continuous Sue is watching TV at the moment. P S Are you listening to me? W U Our teacher speaks many languages. P L We don’t know this man. E O They aren’t playing a video game now, are they? N R
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Презентация теоретического материала для выполнения задания А3 ЕГЭ по русскому языку
Теория о морфологических нормах русского языка отдельными "горошинами" рассеяна по всему курсу русского языка 5-9 классов. В данной презентации я собрала и систематизировала данный материал. Он поможе...
ЗОЖ Рекомендации по выполнению физических упражнений при выполнении домашних заданий
Комплекс упражнений по предупреждению зрительного утомления во время выполнения домашних заданий...
Внешняя политика РФ в XXI веке: теоретические положения
методическая помощь учителю, на основе официальной внешнеполитической концепции...
Памятка-инструкция при выполнении грамматических упражнений по немецкому языку.
Памятка – это вербальная модель приема учебной деятельности.С помощью памятки учитель может эффективно управлять учебной деятельностью ученика. Памятка есть описание того, как следует выполнять какое-...
Теоретический материал к выполнению задания №21 ЕГЭ
Необходимая информация для подготовки к выполнению задания 21...
Грамматические упражнения для 6 класса по теме "Страдательный залог" из сборника грамматических упражнений
Данные упражнения помагают учащимся отработать навыки употребления Страдательного залога....