Урок "Профессии"
план-конспект урока по английскому языку

Гетманская Ирина Витальевна

грамматическая структура Present Continuous

Скачать:


Предварительный просмотр:

Класс: 5класс;

Тема урока: “At work” (На работе); Модуль 6b УМК “Spotlight”.

Планируемые образовательные результаты урока:

УУД

Предметные:

-        повторить лексические единицы по теме «Профессии»;

-        повторить формообразование и употребление глаголов в Present Simple/Continuous;

Личностные:

-        формирование ответственного отношения к учению, готовности к саморазвитию и самообразованию;

-        формирование коммуникативной компетентности в общении и сотрудничестве со сверстниками.

Регулятивные:

-        осуществление регулятивных действий самонаблюдения, самоконтроля, самооценки в процессе коммуникативной деятельности на иностранном языке.

Познавательные:

-        построение логических рассуждений, включающее установление причинно-следственных связей;

Коммуникативные:

-        умение задавать вопросы и отвечать на них;

-        адекватно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач.

Воспитательный потенциал содержания урока:

-        формирование уважительного  отношения к чужому труду и различным профессиям;

-        формирование интереса к изучению иностранного языка.

Ход урока

1. Организационный этап

— Good morning, boys and girls! I’m very glad to see you. Sit down please.

— How are you?

— I want you to work very hard at the lesson and I wish you to get only good and excellent marks.

2. Постановка цели и задач урока. Мотивация учебной деятельности учащихся.

— Look at the screen. What do you think what all these people are doing?

— What do you think we are going to study?

3. Актуализация знаний.

-Let’s revise the words about the job.

-Look at the picture of jobs. Let`s name them.

Tell me please where these people work.

Doctor

baker

teacher

waiter

mechanic

taxi driver

postman

post office

car

garage

school

café

Hospital

bakery

 Now let`s say what people of these professions do at work.

painter

say goodbye to the children -прощаться с детьми

doctor

paint a hospital -красить больницу

teacher

repair  a car -ремонтировать машину

waiter

wait for the ambulance-ждать карету скорой помощи

mechanic

deliver a letter -доставлять письма

taxi driver

drive a taxi -управлять такси

postman

serve drinks - подавать напитки

4. Динамическая пауза.

— I will tell you the jobs and you will act out it.

5. Повторение грамматического материала.

— Look at the picture. What are the people doing? Please, use Present Continuous in your answers. What do these people usually do? Please, use Present Simple in your answers.

6. Активизация грамматического материала в упражнениях.

Gets up, watches, is watching, am eating, is working

1. I ________ dinner at the moment.

2. He _______ TV every evening.

3. Mandy _____ on computer right now

4. Our family ____ at quarter past 6 every morning

Is watching, gets up, is doing, does, takes,

1. He _____ TV at the moment.

2. She _____ shower every evening.

3. Sandy _____ her homework right now

4. Our family ______at quarter past 6 every morning

7. Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

-Look at the ex11 p79. Make a Portfolio. Find a picture of a street scene, and write a short paragraph about what is happening and what are people doing.

8. Рефлексия. Подведение итогов урока.

— Обсудить с учащимися, что они научились делать на уроке (выражать, описывать, читать, писать).

— Выставление оценок. Your marks for the lesson are……



Предварительный просмотр:

 ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ФОРМ БУДУЩЕГО ВРЕМЕНИ В РЕЧИ

Речевой задачей всегда является коммуникативное намерение что-то сообщить, в чем-то убедить, выразить мнение. Именно выполнению задач служит та или иная грамматическая форма. Поэтому и должны быть ассоциативно связаны друг с другом грамматическая форма и речевая задача. Если такая связь имеется, то в процессе продуктивных видов речевой деятельности при возникновении коммуникативной задачи в сознании всплывает адекватная ей и необходимая в этот момент грамматическая форма.

Цель: активизация времен и структуры в речи

Задачи:

  1. Тренировка грамматического материала в речи.
  2. Закрепление лексики в упражнениях.
  3. Развитие языковой догадки и логического мышления.

Оборудование: грамматические таблицы, карточки с заданиями

Ход урока

I. Организационный момент

Get ready for the lesson, we start. The topic of our today’s lesson is the Future Tenses. We’ll revise and practice Future Tenses.

II. Основная часть

  1. Повторение структуры времен:
  • First of all tell me please about the cases of usage of the Future Tenses.

Future Indefinite

Future Continuous

Future Perfect

Future-in-the Past

Simple fact in future

Action going on at a definite moment in future

The action will be completed by a definite time in future

The action is viewed from the past

  • missing parts

You have the structure of tense formation. Fill in the missing information:

Future Indefinite

Future Continuous

Future Perfect

Future-in-the Past

…..+ V

Shall/will +

Shall/will+…+

Past Simple, ….

  • Matching

Future Indefinite

By

Future Continuous

When you come

Future Perfect

Will be doing

Future-in-the Past

At 5 yesterday

will

would

  1. Handling with objects.

You have a list of words. Think over and tell us what you will do with these objects.

A book

A pen

А TV-set

A bus

A cup

A chalk

A ball

mushrooms

A tennis rocket

A chair

For example: a bed, I will lie on the bed.

  1. Making up horoscopes.

You write a column in some magazine. Your task is to make up a horoscope. What are your predictions?

For example: On Monday you will meet a new friend. Be careful! You will have problems with your health.

  1. Mime your actions.

Each of you has a task. You’ll have to use pantomime. Read the sentence for yourself and show us what you are going to do. Don`t say a word. Others ask questions using the structure “to be going to do something”.

Are you going to ride a horse? No, I`m not going to ride a horse. Yes, I`m going to ride a horse.

  1. You are going to drive a car.
  2. You are going to wash your face.
  3. You are going to drink tea.
  4. You are going to swim.
  5. You are going to play a guitar.
  6. You are going to fall asleep.
  7. You are going to pick a flower.
  8. You are going to paint a picture.
  9. You are going to dance.
  10. You are going to cook.
  1. Reading a diary.
  • Here you have a page from a girl’s diary. Look at it. What will be Tracy doing at a definite time?

Time

Monday

Tuesday

Wednesday

Thursday

Friday

Saturday

Sunday

7.00-9.00

Get up, breakfast

Get up, breakfast

Get up, breakfast

Get up, breakfast

Get up, breakfast

Get up, breakfast

Get up, breakfast

9.00-11.00

Biology lab

Chemistry lab

Biology lecture

swim

11.00-13.00

Biology lab

Chemistry lab

Philosophy of science

seminar

Work in the library

swim

13.00-15.00

Lunch

shopping

Lunch

Computer practice

lunch Computer practice

Lunch

shopping

Lunch

Walk in the country

15.00-17.00

Biology lab

Computer practice

Computer practice

Walk in the country

17.00-19.00

swim

swim

swim

swim

Visit family

19.00-21.00

supper Work in the library

supper

Work in the library

theatre

Visit family

21.00-23.00

Early night

Work in the library

party

theatre

Visit family

  1. Can you plan your future?

All people like to dream. Let’s try to do it. I want you to answer my question: “What will you have done by 2020?”

As for me I shall have visited many countries.

  1. A friendly talk.

Imagine that you want to visit your friend. But he may be out. Try to remember what your friend told you about his plans. Act out a small dialogue.

For example: He said he would go to the library. They said they would arrange a picnic.

III. Подведение итогов

You were so active. I rather liked your work during the lesson. That`s all for today. Have a rest. See you soon.

Литература:

  1. . Гез И.И., Ляховицкий М.В., Миролюбов А.А., Фоланкина К.С., Шатилов С.Ф. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М., 2010, 412 с.
  2. . Ur, P. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. - Cambridge: CUP, 1996. - 376 p.