Олимпиада 5-6 классы
олимпиадные задания по английскому языку (6 класс)

Зорин Роман Георгиевич

Разработка олимпиадных заданий в 5-6 классе - 1 этап

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл olimpmada_5-6_klassy.docx47.92 КБ

Предварительный просмотр:

Перед вами образец олимпиадных заданий для 1 –го школьного этапа для 5-6 классов. Предлагаю вам еще раз повторить, какие критерии существуют для создания заданий, посмотреть на структуру заданий, на структуру всей олимпиады, и в качестве задания, разработать подобные задания для олимпиады, используя аутентичные интернет ресурсы. Данная олимпиада создавалась с использованием сайта https://learnenglishteens.britishcouncil.org. Вы можете брать в качестве основы данный сайт, либо любой другой, о которых мы говорили в начале нашей стажировки. Список полезных сайтов есть в папке, используйте их.

ВСЕРОССИЙСКАЯ ОЛИМПИАДА ШКОЛЬНИКОВ

2020-2021 учебный год

I (школьный этап)

Английский язык 5-6 класс

Задания

                                                LISTENING

Time – 10 minutes (15 points)

Task 1

Listen to Mario and Tamara talking about what film they want to see and fill in the gaps using correct words from the box.

1. Tamara: Hi, Mario. Do you want to go and watch a _______________?

Mario: Hi, Tamara. Sure, what’s on?

2. Tamara: Well there are two action films, Mr and Mrs Jones and War Games, and they’re both in _______________.

 3. Mario: I’ve already seen Mr and Mrs Jones. I haven’t seen War _______________ but I don’t really want to see an action film. What else is on?

4. Tamara: There’s that science fiction film, Robot 2075, but I’ve already _______________it.

 Mario: Is it good?

 5. Tamara: Yes, it is, but I don’t want to see it again. There’s a _______________ comedy called Forever.

 6. Mario: Mmm, I’m not sure. Are there any _______________ films on?

Tamara: Yes, there’s Midnight Moon. It’s got vampires in it.

7. Mario: OK, sounds good. Let’s go and watch Midnight Moon. What _______________ is it on?

Tamara: It’s on at 12 o’clock or at half past two.

 

8. Mario: Is it on this _______________? Yes, at 7.30.

 Mario: Perfect. Let go at 7.30.

 9. Tamara: OK, shall we _______________ at the cinema at 7.00?

 10. Mario: Great! See you _______________.

 Tamara: Bye.

Task 2

Do this exercise while you listen. Complete the registration form with the information you hear from Tyronep

Name of the swimming pool

Boy’s name

Boy’s surname

Age

Interested in (sport)

Transfer your answers to the answer sheet.

READING

Time: 15 minutes

Task 1 (15 points)

Read the text and and choose whether the sentences are true or false.

Seven tips for a tidy desk

1. Only keep things you really need on and near your desk.

Use a tray for any papers you have to read. Have a jar for pens and pencils and have a bin near your desk.

2. Don’t keep any drinks on your desk.

Go to the kitchen when you want to have a drink or, if you prefer, keep a drink on a small table near your desk.

3. Reduce the amount of paper that you use.

Try to keep as much information as possible in folders on your computer. Before printing a document, ask yourself, ‘do I really need to read this on paper?’

4. Scan your notes.

If you have a lot of paper (magazine articles, notes, worksheets, etc.), use a scanner and keep a digital version as a PDF on your computer.

5. Use your smartphone to take photos of things you need to remember.

For example, take photos of notes to yourself, the name and address of a place you need to visit or diagrams you need to study for school.

6. Get a noticeboard.

If you really do need to keep small bits of paper, use a noticeboard on the wall. Check it every day and throw old notes in the bin.

7. Clean your desk at the end of every day.

Choose a time to tidy your desk and do it! If you do it every day, it will only take five minutes and you can start each new day with a clean and tidy space.

1. You should put everything you will possibly need on your desk.

True

False

2. You should only have one pen or pencil.

True

False

3. It's a good idea to have a bin close to your desk.

True

False

4. It's better to keep information on your computer than on paper if possible.

True

False

5. If you have written notes on paper you should type them into the computer.

True

False

6. The camera in your phone can help you remember things.

True

False

7. A noticeboard is a good way to organise bits of paper.

True

False

8. You should clean your desk once a week.

True

False

Task 2

Read the text again and put a tick in the correct column

Do

Do not

1. keep pens and pencils in a jar.

2. leave your desk untidy at the end of the day.

3. keep a drink on your desk.

4. use a scanner to make PDFs of magazine pages.

5. print as much information as possible.

6. check your noticeboard every day.

7. take photos of things you want to remember.

Transfer your answers to the answer sheet.

USE OF ENLISH

Time: 15 minutes. (10 points)

Read the text and choose the correct variant.

Learning to snowboard

If you want to learn to snowboard, (1) __________ first thing you need to do is to book  (2) ________ lessons. It’s a good idea to have lessons with a snowboard school (3) __________ you need to learn the right way to snowboard. You will have much (4) __________ fun learning with other people as well.

Indoor snow schools usually  (5) ________ you a snowboard, boots and a helmet to wear on your head (6) ___________ lessons. The indoor centres are cold and use real snow, so warm clothes are important. It’s not a good idea to wear jeans because (7) _________ get wet easily.

If you (8)______ outside on a mountain, you (9) ________ to take your own board and boots or rent them. You will  (10) __________ need sunglasses, gloves and a helmet.

A

B

C

1

the

a

an

2

each

some

any

3

or

and

because

4

more

many

most

5

given

give

giving

6

during

among

into

7

them

their

they

8

learn

will learn

learning

9

must

have

can

10

too

quite

also

Transfer your answers to the answer sheet.

WRITING

Time: 20 minutes. (10 points)

Imagine yesterday you arranged to go to the cinema with your friend. Unfortunately, you couldn’t get to the cinema as you had to take your pet to a vet.

Write an e-mail to your friend. In your e-mail you should:

  • greet your friend;
  • apologise for not getting to the cinema;
  • explain why you didn’t come;
  • suggest meeting another time;
  • suggest where you could go.

 Write 80–100 words. Remember the rules of e-mail writing.

Transfer your answers to the answer sheet.

Answer sheet

 Participant’s ID No.

                                               LISTENING

Task 1

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Task 2

1. Name of the swimming pool

2. Boy’s name

3. Boy’s surname

4. Age

5. Interested in (sport)

                                                READING

                                                  Task 1

1. You should put everything you will possibly need on your desk.

2. You should only have one pen or pencil.

3. It's a good idea to have a bin close to your desk.

4. It's better to keep information on your computer than on paper if possible.

5. If you have written notes on paper you should type them into the computer.

6. The camera in your phone can help you remember things.

7. A noticeboard is a good way to organise bits of paper.

8. You should clean your desk once a week.

Task 2

1. keep pens and pencils in a jar.

Do

Do not

1. keep pens and pencils in a jar.        

2. leave your desk untidy at the end of the day.

3. keep a drink on your desk.

4. use a scanner to make PDFs of magazine pages.

5. print as much information as possible.

6. check your noticeboard every day.

7. take photos of things you want to remember.

                                                          USE OF ENLISH

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

WRITING

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Критерии оценивания и подсчет баллов

Listening –максимальное количество баллов 15. Задание проверяется по ключам. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.

Reading - максимальное количество баллов 15. Задание проверяется по ключам. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.
Use of English - максимальное количество баллов 10. Задание проверяется по ключам. Каждый правильный ответ оценивается в 1 балл. За неверный ответ или отсутствие ответа выставляется 0 баллов.
Writing - максимальное количество баллов 10. Задание оценивается по критериям оценивания.
При подведении итогов баллы за все конкурсы суммируются.
Максимальное количество баллов за все конкурсы – 50 баллов.

Методические рекомендации

Конкурсы

Количество и тип задания (все задания по уровню сложности соответствуют уровню А2 по шкале Совета Европы)

Количество баллов

Время на выполнение раздела

1

Listening

1. Задание на заполнение пропусков. Запись проигрывается один раз, затем 2-3 мин дается на выполнение и проверку задания. Затем запись просушивается повторно для проверки ответов. Ответы переносятся в бланк ответов.

2. Задание на заполнение бланка регистрации. Запись проигрывается дважды, затем дается 3 мин на выполнение задания.

10

5

10

2

Reading

1. Задание на альтернативный выбор (правда/неправда)

2. Задание на распределение по группам предложений.

8

7

15

3

Use of English

Лексико-грамматическое задание (выбрать правильный вариант).

10

15

4

Writing

Продуктивное письменное высказывание с опорой на предложенные вопросы. Объем – 80-100 слов.

10

20

5

ИТОГО

50

60

Writing – Критерии оценивания

Максимальное количество баллов – 10

Внимание! При оценке 0 по критерию «РКЗ» выставляется общая оценка 0.

Решение коммуникативной задачи (максимум 3 балла

Организация и языковое оформление текста

(максимум 7 баллов

3 балла
Коммуникативная задача
полностью выполнена – написано
письмо по заданным параметрам.
Участник соблюдает особенности
жанра;
оценивается по следующим
аспектам:
1. Участник придерживается
нейтрального стиля письма;
2. Участник описывает в соответствии с задпнными параметрами;
3. Участник высказывает свое отношение и описывает свои эмоции.

4. Участник логично выражает свои мысли в соответствии с поставленными вопросами.
Объем работы либо соответствует
заданному, либо отклоняется от
заданного не более чем на 10% в
сторону увеличения или на 10 % в сторону
уменьшения .

Если в работе более слов, чем надо то проверке подлежат только первые 100 слов. Если менее, работа оценивается в 0 баллов.

Органи-зация текста

(макс. 2 балла)

Лексика

(макс. 2 балла)

Грамма-тика
(макс. 2
балла)

Орфогра-

фия и
пунктуа-

ция
(макс. 1
балл)

2 балла
Коммуникативная задача
выполнена частично –
составленный текст соответствует параметрам описания. Однако в работе не полностью раскрыты как минимум два аспекта.

2 балла
Текст
правиль-но разде-лен на
абзацы.
Логика
построе-ния
текста не
нарушена

2 балла
В работе
имеются

 1 –2
лексиче-ские
ошибки.

2 балла
Участник
демонст-рирует
грамотное и
уместное
употреб-ление
грамма-тических
структур.
Работа имеет 1 –
2
грамматические
ошибки.

.

1 балл
Коммуникативная задача
выполнена частично –
составленный текст соответствует параметрам описания. Однако в работе не выполнено более двух из перечисленных выше аспектов.

1 балл
Имеются
отдель-ные
наруше-ния
логики или
абзацного
членения
текста (1-2
наруше-ния)

1 балл
В работе
имеются

3 -4
лексиче-ские
ошибки.

1 балл
В работе
имеются 3 - 4
грамма-тические
ошибки.

1 балл
В работе
имеются 1-4
орфогра-фически
е и/или
пунктуа-ционные
ошибки.

0 баллов
Коммуникативная задача не
выполнена. Текст не отвечает
заданным параметрам. Или: Объем менее заданного параметрами задания слов.

0 баллов
Имеются
много-числен-

ные наруше-ния
логики или
абзацного
членения
текста (2 и
более
наруше-ний).

0 баллов
В работе
имеются
многочис-ленные
лексиче-ские
ошибки (5 и
более).

0 баллов
В работе
имеются
много-числен-ные
грамма-тические
ошибки (5 и
более)

0 баллов
В работе
имеются
многочисленные
орфогра-фически
е и/или
пунктуа-ционные
ошибки (5 и
более)

Listening (Scripts)

Task 1

Tamara: Hi, Mario. Do you want to go and watch a film?

Mario: Hi, Tamara. Sure, what’s on?

Tamara: Well, there are two action films, Mr and Mrs Jones and War Games, and they’re both in 3D.

Mario: I’ve already seen Mr and Mrs Jones. I haven’t seen War Games, but I don’t really want to see an action film. What else is on?

Tamara: There’s that science fiction film, Robot 2075, but I’ve already seen it.

Mario: Is it good?

Tamara: Yes, it is, but I don’t want to see it again. There’s a romantic comedy called Forever.

Mario: Mmm, I’m not sure. Are there any horror films on?

Tamara: Yes, there’s Midnight Moon. It’s got vampires in it. 

Mario: OK, sounds good. Let’s go and watch Midnight Moon. What time is it on?

Tamara: It’s on at 12 o’clock or at half past two.

Mario: Is it on this evening?

Tamara: Yes, at 7:30.

Mario: Perfect. Let’s go at 7:30.

Tamara: OK, shall we meet at the cinema at 7:00?

Mario: Great! See you later.

Tamara: Bye.

Task 2

Receptionist: Good morning, Brownton swimming pool.

Tyrone: Hello, I’d like some information about the water polo club.

Receptionist:  Yes, of course. We have an under 14s club, an under 16s club, an under 18s club and an adults club. How old are you?

Tyrone: I’m 15.

Receptionist: OK, so you want the under 16s club.

Tyrone: Yes.

Receptionist: Just a moment ... yes, we have two places in the under 16s club.

Tyrone: When do they train?

Receptionist: Let’s see, the under 16s train two evenings a week, on Mondays, no sorry, on Tuesdays and Thursdays from 6:30 – 8:00pm. And matches are on Saturday mornings.

Tyrone: When does the training start?

Receptionist: Training starts next week, on September 2nd.

Tyrone: OK. And how much are the classes?

Receptionist: Classes are free for under 18s.

Tyrone: Great! What do I have to do to join?

Receptionist: You have to come to the swimming pool and complete a form. You need to bring a photograph too.

Tyrone: OK.

Receptionist: Can I take your name?

Tyrone: Yes, it’s Tyrone Williams. 

Receptionist: OK, thanks. Tyrone. 

Tyrone: Thanks. Bye.

ПРОТОКОЛ ОЦЕНКИ КОНКУРСА «ПИСЬМО»
Максимальное количество баллов, которое можно получить за конкурс Writing - 10
(десять).
Эксперт № __________________________ (ф.и.о.)

ID

K1

РКЗ

К2

ОТ

К3

Лексика

К4

Грамматика

К4

Орфография и пунктуация

Сумма баллов

(макс. 10)


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

материалы для проведения школьной олимпиады 10-11 классы

Материалы для олимпиады содержат варианты заданий, которые использовались в олимпиаде прошлого года. Задания подобраны разнообразные....

Задания олимпиады 5-6 класс

Комитет по образованию правительства Санкт-Петербурга Санкт-Петербургского городского дворца  творчества юных предлагает Х Всероссийская олимпиада по английскому языку Районный этап  5—6, 7-...

Материалы для подготовки к олимпиаде 5-9 класс.

Материалы взяты с официального сайта www.cambridgeesol.org/exams/...

олимпиада для 8 класса

задания для ребят " новичков"...

олимпиада для 8 класса

задания 8 класса...

Школьная Олимпиада в 10 классе

Материал для проведения олимпиады...

Олимпиада 6-7 класс: школьный этап Всероссийской олимпиады по предмету "Физическая культура"

Задания для школьного тура олимпиады по "Физической культуре" для 6-7 класса с ключом ответов...