Методические указания по иностранному языку для специальности "Сестринское дело"
методическая разработка по английскому языку
Данные методические указания предназначены для обучающихся по специальности 34.02.01 Сестринское дело
Целью методических указаний является помощь обучающимся в приобретении навыков самостоятельной работы по дисциплине ОГСЭ. 03 «Иностранный язык (английский)».
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
metodicheskie_ukazaniya_kyrlan_angy.docx | 243.25 КБ |
Предварительный просмотр:
Департамент образования и науки Тюменской области
Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение
Тюменской области «Тюменский медицинский колледж»
(ГАПОУ ТО «Тюменский медицинский колледж»)
ОГСЭ 03. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ)
МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ
ПО ОРГАНИЗАЦИИ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ
для обучающихся специальности 34.02.01 Сестринское дело
Тюмень, 2017
Рассмотрено На заседании ЦМК Протокол № от «___» _____201_ | Утверждено На заседании НМС Протокол № от «___» ______ 201_ |
Кырлан Л.П., ОГСЭ 03 Иностранный язык (английский). Методические указания по организации самостоятельной работы для обучающихся специальности 34.02.01 Сестринское дело
Рецензент:
- преподаватель немецкого языка ГАПОУ ТО «Тюменский медицинский колледж » Давыдова Э.Р.
Содержание: Стр.
Пояснительная записка | 4 |
Планирование внеаудиторной самостоятельной работы | 5 |
Как работать над произношением | 6 |
Как работать над лексикой | 7 |
Как работать с текстом | 8 |
Составление и заучивание монологического высказывания | 9 |
Этапы работы над рефератом | 10 |
Критерии оценки выполнения самостоятельных работ | 11 |
Задания для самостоятельной работы | 12 |
Список литературы и интернет – ресурсов для выполнения самостоятельной работы | 20 |
ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА
Данные методические указания предназначены для обучающихся по специальности 34.02.01 Сестринское дело
Целью методических указаний является помощь обучающимся в приобретении навыков самостоятельной работы по дисциплине ОГСЭ. 03 «Иностранный язык (английский)».
Самостоятельная внеаудиторная работа обучающихся по дисциплине ОГСЭ. 03 «Иностранный язык (английский)» проводится с целью:
- систематизации и закрепления полученных теоретических знаний и практических умений обучающихся по дисциплине;
- углубления и расширения теоретических знаний;
- формирования умений пользоваться словарями, учебной, литературой, интернет - ресурсами;
- развития познавательных способностей и активности обучающихся, самостоятельности, ответственности и организованности;
- формирования самостоятельности мышления, способностей к саморазвитию, самосовершенствованию и самореализации.
Внеаудиторная самостоятельная работа выполняется обучающимся по заданию преподавателя, но без его непосредственного участия, это форма, которая требует от обучающегося знаний и процедуры целеполагания, планирования, самоуправления, самоконтроля и самооценки; это деятельность по приобретению и применению знаний без помощи со стороны, которая требует от обучающегося умственных и физических усилий.
В процессе самостоятельной работы обучающийся развивает интеллектуальную и информационную компетентности, компетенцию личного самосовершенствования.
Обучающийся учится самостоятельно работать со словарями, справочной и учебной литературой, выполнять грамматические упражнения, читать и переводить тексты, писать рефераты и составлять каталог деловых писем.
На освоение программы учебной дисциплины на 1 курс отводится 72 часа, из них 58 часов практических занятий и 14 часа самостоятельной внеаудиторной работы.
Планирование внеаудиторной самостоятельной работы студентов
№ п/п | Наименование темы внеаудиторной самостоятельной работы | Содержание работы | Объём (время) работы | Форма контроля |
1. | «Рассказ о себе» | 1.Выучить лексический минимум по теме. 2.Выучить клише речевого этикета 3. Выучить полилог по теме. | 2 часа | 1.Лексический диктант. 2.Экспертная оценка драматизации полилога. |
3. | «мой колледж». | 1.Выучить лексический минимум по теме. | 2 часа | 1.Устный опрос лексики. |
2. | Глагол to be | Выполнение упражнений | 2часа | Выполнение теста |
4. | «Профессиональное образование России и Англии» | 1. Выучить лексический минимум по теме. 2.Прочитать и перевести текст с извлечением полной информации. | 2 часа | 1.Устный опрос лексики 2.Лексичекий диктант 3.Экспертная оценка перевода текста. |
5. | «степени сравнения прилагательных». | Выполнение упражнений | 1 час | Выполнение теста |
6. | «UKG». | 1. Прочитать и перевести текст по теме. 2. Написать реферат на тему «UKG» | 2 часа | 1.Экспертная оценка перевода текста по теме. 2.Экспертная оценка реферата «UKG» |
7. | «США» | 1. Прочитать и перевести текст по теме. 2. Написать реферат на тему «США» | 2 часа | 1.Экспертная оценка перевода текста по теме. 2.Экспертная оценка реферата «сша» |
8. | На таможне | 1.Выучить лексический минимум по теме. 2.Выучить клише речевого этикета 3. Выучить полилог по теме. | 1час | 1.Лексический диктант. 2.Экспертная оценка драматизации полилога |
9. | RF российская федерация | 1 Прочитать и перевести текст по теме. 2. Написать реферат на тему «RF» | 1 часа | 1.Экспертная оценка перевода текста по теме. 2.Экспертная оценка реферата |
Методические рекомендации по выполнению самостоятельной работы
Виды самостоятельной работы по иностранному языку (английскому):
- работа над произношением;
- работа над лексикой;
- работа с текстом;
- составление и заучивание монологического высказывания;
- написание реферата на заданную тему
Как работать над произношением
Овладение правильным произношением при самостоятельных занятиях иностранным языком - особая проблема.
Нужно, конечно, стремиться овладеть английским произношением, при этом отдельные звуки не так важны, как буквосочетания и особенно интонация, мелодика и ритм предложения. С другой стороны, вы не должны отчаиваться, если не приобретете правильного английского произношения. Обучение произношению никому не дается легко, особенно при самостоятельном изучении иностранного языка. Рекомендации могут быть следующими: читайте каждое упражнение несколько раз, сначала медленно, потом быстрее до полной беглости, пока произношение английских слов не будет представлять для вас никакой трудности. Не упускайте ни одного случая, чтобы послушать английскую речь. Вслушивайтесь в произношение отдельных звуков и интонацию предложений, даже если вы пока еще не понимаете смысла услышанного. Очень полезно заучивать наизусть диалоги, записанные на диски. Чтение вслух - самый доступный способ выработки правильного произношения, а потому каждый диалог, примеры на слова, упражнения, тексты, рекомендуется прочитать вслух несколько раз.
Как работать над лексикой
Для говорения достаточен минимальный словарный запас и минимальные знания грамматических конструкций при способности извлечь максимум из того ограниченного материала. Поэтому если вы усвоили определенное количество общеупотребительной лексики, то дальнейшее обогащение вашего словаря пойдет быстро и без особых усилий.
Для того чтобы правильно и продуктивно заучивать слова последовательно проделывайте следующие операции:
1. Продумайте сначала звуковой состав слова, припомните правила чтения, а затем прочитайте слово вслух. Читать нужно несколько раз, чтобы усвоить произношение и запомнить звучание слова.
Обращайте внимание на ударение. Установите точно ударяемый слог и делайте на нем очень сильное ударение (В сложных словах - на главном ударяемом слоге); остальные слоги произносите слабее.
Изучите указание на произношение в словаре. Они касаются отступления от основных правил чтения.
2. Выучите слово. Существительные запоминайте сразу с формой множественного числа. Глаголы запоминайте сразу в их основных формах.
Затем проверьте свое знание слов, закрывая в словаре попеременно то правую сторону с переводом на русский язык, то левую с английскими словами.
3. Проанализируйте написание слова, обратите внимание на орфографические трудности.
4. Перепишите слова, стараясь заполнить и воспроизвести сразу написание целых слов.
5. Напишите новое слово по памяти несколько раз, чтобы запомнить его написание.
Как работать с текстом
Работа с текстом начинается с чтения. Читать нужно громко вслух. Сначала читайте текст медленно, припоминая и соблюдая правила чтения и следя за знаками препинания. Осознайте текст с точки зрения лексики и грамматики, обращайтесь в случае нужды к словарю или (и) грамматическим правилам. Когда все фонетические трудности будут преодолены, и вы добьетесь правильного произношения, а текст станет вам понятен с лексической и грамматической стороны, тогда читайте его в нормально быстром темпе и с правильной интонацией, обращая внимание на ударения и правильную расстановку пауз.
Теперь поговорим о тексте не с точки зрения его фонетического и интонационного оформления, а с точки зрения понимания текста.
Различают два вида чтения: чтение с целью точно понять прочитанное и чтение с целью охватить общий смысл читаемого.
Первый вид чтения требует тщательной работы над текстом - над словом и предложением. Читатель должен с помощью словаря установить значение всех неизвестных ему слов и осознать грамматические формы слов и структуру предложений. Первый вид чтения преследует две задачи: точно понять содержание текста и приобрести новые знания по языку. Темп такого чтения будет медленным.
Второй вид чтения проводится следующим образом: по знакомым словам и грамматическим формам читатель пытается понять содержание абзаца. Если смысл понят, можно идти дальше, хотя и останутся неизвестными некоторые слова и формы. Если содержание абзаца понять не удалось, нужно подумать над значением неизвестных слов, стараясь уяснить его себе по их составу или по контексту, и только в крайних случаях прибегать к словарю.
Второй вид чтения преследует две задачи: ознакомиться с содержанием статьи или книги на английском языке, прочитать количественно больше и научиться ориентироваться по знакомым словам в незнакомом английском тексте. Темп работы при этом виде чтения должен быть быстрым.
После прочтения текста рекомендуется осуществить следующие учебные действия:
1. Составить план текста;
2. Ответить на вопросы к тексту (если есть);
3. Составить 4-5 своих вопросов к тексту (с вопросительным словом и без него);
4. Попытаться передать содержание текста своими словами в нескольких простых предложениях.
Составление и заучивание монологического высказывания
Наряду с диалогом, монологическая речь является важным звеном в стройной системе изучения иностранного языка. Умение составить монологическое высказывание говорит о вашей продвинутости в изучении иностранного языка. Вашей задачей является продуцирование связного высказывания по предложенным темам, используя основные коммуникативные типы речи (описание, повествование, характеристика). Объем вашего устного монологического высказывания - 15-20 предложений.
Если монологическое высказывание - сочинение - объем 25-30 предложений. Прежде всего прочитайте диалоги и тексты, которые могут дать материал для вашего сообщения, повторите необходимые слова, воспользуйтесь русско-английским словарем.
Для того чтобы составить монологическое высказывание необходимо:
1. Составить план
2. Использовать клише и выражения, представленные в каждой теме
3. Составить высказывание по аналогии с прочитанным или услышанным
4. Учитывать стилистические особенности английского языка
5. Использовать синонимический ряд для достижения языковой свободы
Устное сообщение нужно делать свободно, без предварительной записи
(пользуясь планом). Говорить нужно отчетливо, ясно, выразительно.
Этапы работы над рефератом
1. Выбор темы.
2. Подбор и изучение основных источников по теме.
3. Составление библиографии.
4. Обработка и систематизация информации.
5. Разработка плана реферата.
6. Написание реферата.
Примерная структура учебного реферата
Титульный лист.
Оглавление. Последовательно излагаются названия пунктов реферата с указанием страницы, с которой начинается каждый пункт.
Введение. Определяется актуальность темы, формулируется суть исследуемой проблемы, указываются цель и задачи реферата.
Основная часть. Каждый ее раздел, доказательно раскрывая отдельный вопрос, логически является продолжением предыдущего.
Заключение. Подводятся итоги или дается обобщенный вывод по теме реферата.
Список литературы. Как правило, при разработке реферата используют не менее 7 – 10 различных источников.
Приложение.
Рекомендации по составлению реферата.
1. Реферат следует записывать лаконичным литературным языком, рассчитанным на определенный круг читателей (или слушателей).
2. Не начинайте текст реферата с повторения его названия.
3. Максимально используйте существующую в данной области знания терминологию.
4. При первом применении новых терминов объясните их значение, избегая сложных конструкций, а также предложений, не имеющих прямого отношения к определению термина.
5. Строго соблюдайте единообразие условных обозначений, символов, размерностей и сокращений, оформления цитат и примечаний в сносках.
6. Детальные таблицы, схемы, сложные чертежи, подробные статистические данные или карты лучше помещать в приложении. В тексте реферата дайте их краткую словесную характеристику и сформулируйте выводы, которые следует сделать на основании приведенных материалов.
7. В заключении сделайте краткий вывод по существу реферируемого предмета.
Критерии оценки учебного реферата.
1. Соответствие содержания теме реферата.
2. Глубина проработки материала.
3. Правильность и полнота использования источников.
4. Соответствие оформления реферата стандартам.
Критерии оценки выполнения самостоятельных работ:
- Владение лексикой.
- Владение изученным грамматическим материалом
- Владение навыками пользования справочной литературой и интернет - ресурсами
- Выполнение заданий на знание лексики и грамматических правил
- Соответствие выполнения лексико-грамматических заданий эталону.
- Применение освоенных грамматических правил и лексики для перевода текстов, выполнения лексико-грамматических упражнений, составления монологических высказываний
- Обоснованный выбор информации для составления монологов и написания рефератов.
Соблюдение норм и правил речевого этикета.
ЗАДАНИЯ ДЛЯ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ
Тема 1. Подготовка монологического высказывания «Рассказ о себе (семья, увлечения) - 2 часа.
Задание 1. Составьте рассказ о себе, заполнив пропуски:
My name is________________________________________________________. I am ______________________________________________________years old. I was born on the _______________(дата) of_______(месяц)__________ (год), in______________________________________________ (место рождения) . We have__________________________________________ people in our family. I live with ________________________________________________.
My father’s name is _______________________________________________. He is ____________________________________________________years old. He is a _______________________________________________ (профессия). My mother’s name is ______________________________________________. She is ___________________________________________________years old. She is a ______________________________________________(профессия).
I have a (younger/elder) sister. Her name is ____________________________. She is __________________________________________________(возраст).
I have a (younger/elder )brother. His name is ____________________________. He is _____________________(возраст).
We live in a house (flat). There are ______ rooms in our house (flat): ____________( названия комнат). We have all modern conveniences:_____________________(названия удобств). I have my duties about the house. I must _________________________________. I always help my _______________________________________ about the house.
I finished school №______________________________________________.
Now I am a student of the medical college. We have many good teachers at our college. I try to be a good student and I do well in all subjects. But my favourite subject is _______________________________________________________ . I spend much time on it. I like reading. I like detective stories but I prefer to read _________________.
I have many friends. Many of them are my group mates. We spend much time together, go for a walk, talk about lessons, music and discuss our problems. I like to listen to ________________ music, but sometimes I like to listen to some ____________________ music. I haven’t much time to watch TV but sometimes I spend an hour or two watching an interesting film or a news programme. In the evening I often _____________________________________________________. I like fresh air and exercises, but I don’t have much time to go in for sports.
Задание 2. Выучите рассказ о себе.
Тема 2. Выполнение тренировочных упражнений: глагол to be, порядок слов в повествовательном, вопросительном и отрицательном предложении (2 часа).
Задание 1. Вставьте нужную форму глагола to be. Измените утвердительные предложения так, чтобы получились отрицательные и вопросительные.
1. He _______________________________ born on the 2nd of March 2005.
2. We _____________________________________________students now.
3. They _________________________________ good friends in their group.
4. It __________________________________________an interesting book.
5. _________________________________________________ he a doctor?
6. Where _____________________________________________ this book?
7. It ________________________________________________ on the table.
8. These _____________________________________________ my pencils.
9. What _____________________________________________ their names?
10. Who ___________________________________________________ he?
11. What__________________________________________________ you?
12. How _________________________________________________ she?
13. How __________________________ you? I_________________ fine.
14. Tomorrow we ______________________________________ at home.
15. There _____________________________ 25 students in our group now.
Задание 2. Вставьте нужную форму глагола to be. Измените утвердительные предложения так, чтобы получились отрицательные и вопросительные.
1. Mathematics ____________________________________ very difficult.
2. There ___________________________________ many birds in the tree.
3. The dishes _______________________________________ on the table.
4. My teeth _____________________________________________ white.
5. How many boys and girls ______________________ there in your group?
6. _________________________________________ my shirts washed yet?
7. There ______________________________. many policlinics in Tyumen.
8. The population of Tyumen ________________ more than 700,0000 people.
9. We _____________________________________________ watching TV.
10.They ____________________________________ swimming in the pool.
11. __________________________________________ they from England?
Задание 3.
Составьте и напишите предложения, обращая внимание на порядок слов.
- is, best, she, friend, my.
- learn, different, students, our subjects.
- is, Russia, the, in, country, the, largest, world.
- in, the, we, city, live, a, flat, in, of, center, the.
- Reading, is, my, of, best, son’s, fond, friend.
Тема 3. Подготовка монологического высказывания «Мой колледж» (2 часа).
- Прочитайте текст Our College ещё раз .
Our College
My name is Sveta Popova. I’m 17. I’m a student of the Tyumen medical college. Our college is one of the oldest educational establishments of the region. It was founded in 1921. It has its own traditions. Its graduates are considered to be the most highly trained specialists in the region. There are 8 departments in our college. I would like to tell you about them.
“Nursing Affair” gives qualification of a nurse of general practice. A medical nurse is a chief assistant of a doctor. She provides uninterrupted medical help including preventive and rehabilitation measures. Our graduates work in the polyclinics, hospitals, kindergartens, schools and houses for aged people.
If you want to become a doctor assistant you should study at the “Curative Affair” department. A doctor assistant of general practice is a highly-trained specialist who works independently in the polyclinics, emergency ambulances and hospitals.
His main task includes prescription and performance of preventive, curative and diagnostic measures. The graduates of this department are waited for at the stations of emergency medical help, in the country-side hospitals and in the military hospitals
“Obstetrician Affair” is another interesting department. It offers qualification of an obstetrician. An obstetrician provides preventive and curative medical help to the pregnant women ant patients with gynecological diseases.
Boys and girls whose future profession is a dentist study at the “Preventive Stomatology” department. A dentist is a highly-trained specialist who works independently or under the guidance of a senior doctor who provides preventive and curative medical help for the population.
A dental mechanic is a future specialist who studies at the “Orthopedic Stomatology” and learns to make artificial teeth and crowns, plastic and porcelain teeth. On graduating from the college they usually work in the dental mechanical laboratories.
Students of the “Laboratory diagnostics” department will work in the medical laboratories.
As for me I am a student of the “Pharmacy” department. My future profession is pharmaceutist. I’ll provide the population with different medicines. My work will demand the knowledge of preventive rules, the rules of herb’s preparation and so on.
The graduates of our department will be able to work in the chemist’s, pharmacological enterprises, laboratories. I like to study at our college very much.
2. Расскажите, о нашем колледже, ответив на следующие вопросы:
1. Where do you study?__________________________________________
2. How old is our college?_________________________________________
3. When was it founded?_________________________________________
4. How many departments are there in the college? What are they?_________
5. What department do you study at?_______________________________
6. What are you going to be?______________________________________
7. Where are you going to work?___________________________________
8. Will your work demand much knowledge?_________________________
9. Do you like to study at our college?_________________________
Тема 4. Подготовка монологического высказывания Образование в Великобритании и США (2 часа).
- Прочитайте текст и ответьте на вопросы, данные ниже.
In England and Wales the subjects taught in schools are listed in the National Curriculum, which was introduced in 1988, and lists in detail the subjects that all children must study. Children are tested at the ages of 7, 11, 14 and 16 to see if they have reached a particular level of achievement in those subjects. The National Curriculum does not apply in Scotland, where each school decides what subjects it will teach.
At age 16, students in England and Wales take the General Certificate of Secondary Education examinations in subjects that they have been studying for two years. The students must take examinations in subjects such as English and Mathematics, but can choose the other subjects that they study. Pupils usually choose 6 or 7 subjects to sit for: a science subject (biology, chemistry, physics or general combined science), a foreign language, history, geography and music. Candidates are awarded one of five grades (A, B, C, D, and E) or are ungraded. Grades A, B and C are considered “pass” grades, those which are necessary to get accepted for further studying in the sixth form. The GCSE examinations involve a final examination as well as continuous assessment, a way of judging a student’s level of achievement by looking at their coursework (work that they do during the course). The marks students get in their examinations help them decide which subjects to study for advanced-level examinations (A-levels), if they are not planning to leave school. Students who take A-levels continue their studies in the sixth form for two years and take examinations at the end of the course. The sixth-form curriculum offers considerable opportunities for specialist study and is often aimed at university entry. Since the course lasts two years, it is usually subdivided into the lower sixth and the upper sixth. The choice of subjects tends to divide the sixth form into two sides: the Natural Science side and the Arts / Humanities side. The curriculum of the sixth form is narrowed to about 5 subjects, of which the pupil usually specializes in 3. Three A-levels are enough to gain entry to most universities. (Oxford and Cambridge have special entrance exams.)
In Scotland, students take SCE (Scottish Certificate of Education) examinations at the age of 15 or 16. A year later students can take examinations called “highers”, after which they can either go to university or spend another year at school and take the Certificate of Sixth Year Studies.
A student who wants to go to university usually applies for admission before he takes his advanced level examinations. First of all, he must write to the Universities’ Central Council on Admissions (UCCA), and they send him a form which he has to complete. On this form he has to write the names of six universities in order of preference. He may put down only two or three names, stating that if not accepted by these universities he would be willing to go to any other. This form, together with an account of his out-of-school activities and two references, one of which must be from the head master of his school, is then sent back to the UCCA.
The UCCA sends photocopies of the form to the universities concerned. Each applicant is first considered by the university admission board. In some cases the board sends the applicant a refusal. This may happen, for example, if the board receives a form in which their university is the applicant’s sixth choice and the university already has many candidates. If there are no reasons for immediate refusal, the university admission officer passes the candidate’s papers on to the academic department concerned. One or two members of this department will then look at the candidate’s application: see what he says about himself, look at his marks at the ordinary level examinations, and see what his head teacher and the other referee say about him. On the basis of those, the department may make the candidate an offer (either a definite offer or a conditional one) or send him a definite rejection.
As a rule, the department makes a conditional offer. This means that the candidate will be accepted by the university if he fulfills the requirements stated in the offer. In his turn, the student may accept the offer conditionally.
When the advanced level examination results come out in August, the university admissions department sees whether the candidate has fulfilled his conditions and, if he has, sends him a definite offer. The candidate must accept or refuse within 72 hours.
2. Составьте рассказ, ответив на вопросы:
1. What is the exam taken at the age of 16 called?
2. Where can a teenager prepare for university?
3. What exams should a school leaver pass at school according to university matriculation requirements?
4. Where should school leavers apply to if they want to go to university?
5. What does a candidate write on the UCCA form?
6. What papers are sent to the UCCA along with the completed UCCA form?
7. What does the UCCA do with the applicant’s papers?
8. What university groups consider the application for admission?
9. When is a definite offer sent to the applicant?
Тема 5. Выполнение тренировочных упражнений: Образование степеней сравнения прилагательных.
Ex. 1. Образуйте сравнительную и превосходную степень следующих прилагательных.
hot – dangerous – lucky - bad -
fat – pretty - intelligent - well-known -
clever – heavy - famous - self-confident -
expensive – wonderful - convenient - careless -
Ex. 2. Поставьте прилагательные в нужной степени и определите имена собак.
Ex. 3. Выберите правильный вариант.
1. Martin was (more talented / the most talented) of the three brothers.
2. Kiev is (older / the oldest) than Moscow.
3. Health is (more important / the most important) to me than money.
4. Kate is (younger / the youngest) of my three sisters.
5. Mary is a (better / the best) student than Lucy.
6. This is (more incredible / the most incredible) story I have ever heard.
Ex. 4. Восстановите правильный порядок слов в предложении.
1. Ann / in the team /a better tennis player / than / is / any other girl.
2. Jack / his friends / the tallest / of / is.
3. the best / is / in the district / the Baxters’ house.
4. Moscow / St. Petersburg / older / is / than.
5. is / her sister / Angela / organized / less / than.
Ex. 5. Раскройте скобки, употребляя прилагательное в сравнительной степени.
1. Christopher is (friendly) than Ted.
2. Donald is (well-off) than either of his brothers.
3. Learning makes a good man (good) and a bad man (bad).
4. If you ask me, Moscow is (beautiful) than any other city in the world.
5. Life is getting (hard) and (complicated) with every passing day.
6. He is (well-educated) than I.
Ex. 6. Раскройте скобки, употребляя прилагательное в превосходной степени.
1. Football is the (popular) sport in this country.
2. My aunt is the (old) of the four sisters.
3. A silent tongue and a true heart are the (admirable) things on earth.
4. They give you the (good) chance imaginable.
5. His is the (fine) car available on the market.
6. Unfortunately, I haven’t heard the (late) news.
Ex. 7. Вставьте нужное по смыслу прилагательное в одной из степеней сравнения.
1. Summer is the ... season of the year.
2. The weather in winter is ... than in autumn.
3. The days in summer are .... than in winter.
4. The nights in summer are ... than in winter.
5. London is ... than Manchester.
6. Hunger is the ... cook.
Ex. 8. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму прилагательного.
1. During spring and summer, the water in the oceans gets (warm).
2. In some parts of the earth, the summer, not the winter, is the (hard) time of the year.
3. As the autumn days grow (short), the nights become (long) and (cool).
4. Winter is the (cold) season.
5. Many birds migrate to the South in winter. There, food is (plentiful).
6. Bats probably hibernate for a (long) time than do any other animals.
7. Probably the (famous) of all hibernating animals is the bear.
Ex. 9. Ответьте на вопросы.
1. Which is the shortest month of the year?
2. Which is the longest day of the year?
3. Which is the deepest lake in the world?
4. Which is the longest river in Russia?
5. Which is the largest city in Russia?
Тема 6. Работа с текстом: The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (2 час)
- Прочитайте текст ещё раз.
THE UNITED KINGDOM OF GREAT BRITAIN AND NORTHERN IRELAND
“Great Britain” has several different names. Some people say ‘Britain” or “the United Kingdom’. There are 4 different countries in the United Kingdom: England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Their capitals are London, Edinburgh, Cardiff and Belfast.
The United Kingdom is situated on the British Isles. The British Isles consist of two large islands, Great Britain and Ireland, and a great number of small islands. Britain is one of the world’s smaller countries, with an area of some 244 000 square kilometres.
The British Isles are separated from the European continent by the North Sea and the English Channel. The western coast of Great Britain is washed by the Atlantic Ocean and the Irish Sea.
Northern Ireland occupies one third of the island of Ireland. It borders on the Irish Republic in the south.
The island of Great Britain consists of the three main parts: England, Scotland and Wales.
There are no high mountains in Great Britain. The Highlands of Scotland are the tallest of the British mountains. The chief rivers of Great Britain are the Severn and the Thames. Britain’s principal ports are London, Manchester, Glasgow. They have splendid harbours. There are also many beautiful lakes in Great Britain.
The warm currents in the Atlantic Ocean make the climate of Great Britain mild. The winters are warm and the summers are cool. The weather is changeable. The cloudiness is rather dense; fogs along the coast often hide the sun. The fogs of London have a worldwide reputation. The grass remains green all the year round. Thanks to climate conditions, Britain looks like one great park with its old trees and green meadows.
The population of the United Kingdom is over 56 mln. people. The main nationalities are: English, Scottish, Welsh and Irish.
English is the official language. Everyone in Britain speaks English. But in some parts of Scotland people speak Scottish Gaelic as well. The Welsh are especially proud of their language, and you can see road signs in Welsh all over Wales.
Great Britain is a highly-developed industrial country. One of its main industries is the textile industry. The largest cities of Great Britain are London, the capital of the country, Manchester, Glasgow, Sheffield, Bristol, Leeds and Edinburgh.
The flag of the United Kingdom is made of three crosses. Every cross symbolizes the patron saint of each country.
The United Kingdom is a parliamentary monarchy.
3. Ответьте на следующие вопросы:
- What countries are there in the United Kingdom?
- Where is the U. K. situated?
- What are the chief rivers of Great Britain?
- What is the climate of Great Britain?
- What are the main nationalities?
- What is the official language of the country?
4. Скажите, являются ли следующие утверждения правдивыми или нет.
- The British Isles consist of two large islands.
- The island of Great Britain consists of the four main parts.
- There are high mountains in Britain.
- The U.K. is a federal republic.
Тема 7. Подготовка монологического высказывания: The USA. Географическое положение. Политическая система.(2 часа)
1. Прочитайте текст ещё раз.
The United States of America
The United States of America is the 4th largest country in the world after Russia, Canada and China. It lies in the central part of the North American Continent between the two oceans: the Atlantic Ocean in the East and the Pacific Ocean in the West.
Canada in the North and Mexico in the South are the only countries that have borders with the USA. The total area of the UUSA is about 9 million square kilometers. The population is about 230 million people.
The country is washed by 3 oceans: the Arctic, the Atlantic and the Pacific. The country has many lakes, including the Great Lakes and many rivers, the longest of which is the Mississippi, the Missouri, the Columbia and others.
The highest mountains are the Rocky Mountains, the Appalachian, the Cordillera and the Sierra Nevada. The highest peak, Mount McKiley, is in Alaska.
The United States of America is a federal state and a parliamentary republic, headed by the President. According to the US Constitution the powers of the Government are divided into 3 branches: legislative (the Congress), executive (the President), and judicial (the Supreme Court). The Congress has two houses – the Senate and the House of Representatives. The Supreme Court is the highest court in the country.
There are 2 main political parties in the United States: the Democratic Party, and the Republican Party. The president is elected for a 4-year term and not more than 2 times.
2. Ответьте на вопросы.
1. What is the geographical position of the USA?
2. What countries have borders with the United States?
3. What are the highest mountains in the United States?
4. What are the biggest rivers in the United States?
5. What is the political system of the United States?
6. What are the 3 branches of the United States government?
3. Пользуясь материалами текста, дополнительными материалами, составьте монологическое высказывание о США.
Ex. 10. Выберите подходящий вариант.
1. This is the (most / least) comfortable room in my flat. It is bigger and lighter than other rooms.
2. Diamonds are the (most / least) precious stones.
3. Sky diving is one of the (most / least) dangerous sports that I know of.
4. I’m a little overweight, which is one of my (most / least) favourite features.
5. My time in the army was by far the (most / least) exciting period of my life.
6. Mount Fujiyama is the (most / least) famous mountain in Japan.
7. “Titanic” was one of the (most / least) successful films ever made.
Ex. 11. Выберите подходящий вариант.
1. English is (more / less) difficult than Chinese.
2. My nephew is (more / less) intelligent than my niece, but he doesn’t do as well as she does at school.
3. He is (more / less) talkative than his sister. He won’t tire you so much.
4. The Lada is (more / less) expensive than the BMW.
5. As people grow older, they sometimes become (more / less) ambitious than they were and lose interest in life.
6. Nevsky Prospect is (more / less) beautiful than our street.
7. A computer is (more / less) expensive than a car.
Ex. 12. Вставьте отрицательную частицу not там, где это необходимо.
1. St. Petersburg is ___ as old as Moscow.
2. I’m ___ as eager as you are to go on a vacation; I haven’t had one for more than three years.
3. It is ___ as hot in England as in Spain.
4. Japan is approximately ___ as large as the state of California.
5. This kind of chocolate is ___ as bitter as the other kind – it’s much sweeter.
6. Elliot Chase is ___ as ambitious as anyone else at the top of his company. He wants success, fame and power.
7. The latest model of the car is twice ___ as reliable as the old one.
Тема 8. Подготовка диалогов: На таможне. Как спросить дорогу (1 час.)
1. Прочитайте, как можно спросить дорогу на английском языке ещё раз.
Excuse me, which is the (shortest) way to the railway station? | Извините, который (самый короткий) путь к железнодорожной станции? |
Where is the (nearest) post office? Do you know where the nearest post office is? | где ближайшее почтовое отделение? |
Is there a bank near here? Can you tell me if there is a bank near here? | есть ли банк здесь поблизости? |
What is the best (quickest) way (to get) to this address? | каков лучший (самый быстрый) путь (добраться) по этому адресу? |
Will / could you tell me where the Winter Palace is? | пожалуйста, скажите мне, где Зимний Дворец. |
Can you tell me the way to the Winter Palace? | можете Вы сказать мне путь к Зимнему Дворцу? могли бы Вы сказать мне, как добраться до Зимнего Дворца? |
How can I get to the Winter Palace? How do I get to the Winter Palace (from here) (by bus)? | как я могу добраться до Зимнего Дворца (отсюда) (на автобусе)? |
Is this the way to the Winter Palace? | это правильный путь (чтобы добраться) до Зимнего Дворца? |
Does this street go to the Winter Palace? | эта улица идет к Зимнему Дворцу? |
What is the name of this street? | как называется эта улица? |
I’m looking for the Winter Palace. / I’m trying to find the Winter Palace. | я ищу Зимний Дворец. / я пытаюсь найти Зимний Дворец. |
Could you direct me to the Winter Palace? | не направите меня к Зимнему Дворцу? |
Would you mind giving me some directions? | Не могли бы Вы указать мне дорогу? |
What are you looking for? | Что Вы ищете? |
Which way must I take? / What direction should I go in? Must I take to the left or to the right? | В каком направлении я должен идти? Мне идти налево или направо? |
How far is the Winter Palace from here? Is it far from here? Is it too far to go on foot? Can I walk there? Will it take me long to walk there? Will it take me long to get there by bus/on foot? How long will it take me to get there? Is it a long ride? How long does it take to get there? | Как далеко Зимний Дворец отсюда? Это далеко отсюда? Это слишком далеко, чтобы дойти пешком? Я могу дойти туда пешком? Это займет у меня много времени? Это займет у меня много времени, чтобы добраться туда автобусом/пешком? Сколько времени нужно, чтобы добраться туда? Это долгая поездка? Сколько времени займёт добраться туда? |
It is not far from here / It is quite near. | Это недалеко отсюда / близко. |
It’s just a ten-minute walk. | Это всего десять минут пешком. |
It will take you five minutes to get there. | Это займёт у Вас 5 минут добраться туда. |
It’s pretty far from here. / It’s a long way from here. It is possible to get there by bus. You’d better take a bus. | Это далеко отсюда. Вам лучше ехать автобусом. |
Go/Walk | three blocks Go/Walk | this way | straight on / ahead | back / backwards | up / down / along | this street (to the end). | across | the street / the road / the bridge. | over | the bridge / the crossroads. | under | the arch. | through | the park / the shopping centre. | between | the library and the museum. | past / by | the bookshop. | round / around | the hotel. | as far as | the corner / the shopping centre. | to / up to | the end of the block / the traffic lights. | until you come/get to | the traffic lights/a crossroads/a roundabout/a T-junction. | ойдите | три квартала. Идите | в этом направлении | прямо вперед | назад | вниз / вверх/ вдоль по этой улице (до конца). | через | улицу / дорогу / мост. | по | мосту / перекрестку. | под | аркой. | через | парк / торговый центр. | между | библиотекой и музеем. | мимо | книжного магазина. | вокруг | гостиницы. | до | угла / торгового центра. | пока не дойдёте до | конца квартала / светофора. | пока не дойдёте до | светофора/ перекрёстка / кольца / T-образного перекрёстка. |
Carry straight on./ Continue along Green Street until you get to … . | Продолжайте идти прямо. |
Go / Turn (to the) left / right | (just) before the museum / after the museum (Make a left / right turn) | at the corner | at the (next/second) traffic lights. | Поверните | налево /направо | (прямо) перед музеем/ после музея | на углу | на (следующем/втором) светофоре. |
It is the first / next turning to/on the left / right. | Это первый / следующий поворот налево / направо. |
Turn right / left into (onto / on) Green Street. Turn round (around) the corner. Turn round. | Поверните на Зеленую улицу. Поверните за угол. Поверните обратно. |
Take this street / direction. Take the first (turning / street) to/on the right / left. Take the third entrance. Cross the street / road | on the pedestrian / zebra crossing. Cross to the other side of the street | by the (pedestrian) subway. Cross the bridge. Cross the garden / yard | diagonally. | Идите по этой улице / в этом направлении. Поверните на первом повороте налево. Войдите в третий подъезд. Перейдите через дорогу | по пешеходному переходу. Перейдите на другую сторону улицы | по подземному переходу. Пройдите по мосту. Пройдите по саду/ двору | по диагонали. |
This road crosses | a railway. | Green Street. This road | passes | (immediately) behind the theatre. | goes | between the market and the shopping centre. | through the park. | along the river bank. | under the bridge. | near / by | the hospital. | Эта дорога пересекает | железную дорогу. | Зеленую улицу. Эта дорога | проходит | (прямо) за театром. | между рынком и торговым центром. | через парк. | вдоль берега реки. | под мостом. | рядом с больницей. |
It is | round (around) the corner. And you will see it | opposite the bank / diagonally opposite the bank. | over there. | on the other side of the street / square. | across the street. | near the bank / next to the bank. | to the right (left) of the bank. | behind the bank. | on your right (left). | right in front of you (across the street). | on the corner (of the street) / at the crossroads. | on the corner of Green Street and Cherry Road. | at the end of the street / block. | round the next bend. | Это находится | за углом. И Вы увидите его (её) | напротив банка. | там. | на другой стороне улицы / площади. | на другой стороне улицы. | около банка / рядом с банком. | справа (слева) от банка. | за банком. | справа (слева) от Вас. | прямо перед Вами (через улицу). | на углу (улицы) / у перекрестка. | на углу улиц Зелёной и Вишнёвой. | в конце улицы / квартала. | за следующим поворотом. |
Excuse me, is there a bus from here to the Europe hotel? will this bus take me to the Europe Hotel? does this bus go the Europe Hotel? is this the right bus for the Europe Hotel? which bus to catch for the Europe Hotel? which bus goes to the Europe Hotel? | Извините, есть автобус отсюда до гостиницы «Европа»? этот автобус довезёт меня до гостиницы «Европа»? этот автобус идёт до гостиницы «Европа»? этот автобус идет до гостиницы «Европа»? на какой автобус сесть, чтобы доехать до гостиницы «Европа»? какой автобус идёт до гостиницы «Европа»? |
How many stops until the Europe Hotel? At what stop should I get off? Can you tell me where to get off? / Could you tell me where to get off? Will you tell me where to get off? | Сколько остановок до гостиницы «Европа»? На какой остановке мне выйти? Вы можете сказать мне, где выйти? Не могли бы Вы сказать мне, где выйти? |
Please tell me when my stop is coming up. Where do I get off / change (to bus 7)? Where do I have to change? Take bus number 2 | and get off at the next/fourth/terminal stop (terminus). | get off at the theatre and take a 15 / trolley bus number 6. | as far as the theatre and then change for number 15 / the 15 to trolley bus number 6. | Пожалуйста, скажите мне, когда будем подъезжать к моей остановке. Где мне выходить / пересесть (на автобус 7)? Где мне сделать пересадку? Сядьте на автобус № 2 и | выйдите на следующей/четвертой/конечной остановке. | выйдите у театра и сядьте на 15-ый (автобус) / троллейбус № 6. | езжайте до театра, а затем пересядьте на 15-ый / троллейбус № 6. |
It’s the next stop but one. | Это через одну остановку. |
The stop is over there across the road. You need the bus going in the opposite direction. The bus stop is on the other side of the street, The 14 bus stops in front of the bank over there. There is no bus from here to the Europe Hotel. Take bus 17 to Central Park and then transfer to the 29. Any bus will take you there. This bus will take you to the Europe Hotel. No, this bus won’t take you there. You’ll have to take the 24 bus. | Остановка там, через дорогу. Вам нужен автобус в обратном направлении. Его остановка на другой стороне улицы. 14-ый автобус останавливается у банка, вон там. Нет никакого автобуса отсюда до гостиницы «Европа». Сядьте на 17-ый автобус, а у центрального парка пересядьте на 29-ый. Любой автобус довезёт Вас туда. Этот автобус довезёт Вас до гостиницы «Европа». Нет, этот автобус не идёт туда. Вам нужно сесть на 24-ый автобус. |
I’m sorry, I’m afraid I can’t help you. I’m new here myself. I’m sorry, I’m a stranger here, too. | Извините, не могу Вам помочь, я не местный. |
Thank you (anyway). | Спасибо (в любом случае). |
Don't mention it. | Не стоит (благодарности). |
Have a nice day! | Хорошего дня! |
2. Пользуясь материалами упражнения 1, составьте диалоги.
3. Прочитайте диалог «На таможне».
- Will you show your things, please?
- Yes, here they are. These are my things.
- How many pieces do you have?
- Two. A suitcase and some hand luggage.
- Do you have anything to declare?
- No, I don’t. I have a bottle of whisky, though.
- This quantity is not liable to duty. And what do you have in your suitcase?
- Only things for my personal use.
- What about this camera, sir?
- I have had that some while. About ten years or so.
- I see. Well, that’s all, sir. You go through here.
- Thank you.
4. Закончите диалоги.
Passport Control Officer: Your passport, please.
Passenger: ……………………………………………………………..
Passport Control Officer: How long are you staying in London?
Passenger: ……………………………………………………………..
Passport Control Officer: Your passport and visa are in order. Have a pleasant stay, madam.
Passenger: ……………………………………………………………..
Customs Official: Good afternoon, madam. Is this your suitcase?
Passenger: ……………………………………………………………..
Customs Official: Have you anything to declare?
Passenger: ……………………………………………………………..
Customs Official: No, thank you. That won’t be necessary.
Passport Control Officer: Could I have your passport, please?
Passenger: ……………………………………………………………..
Passport Control Officer: Where are you going?
Passenger: ……………………………………………………………..
Passport Control Officer: How long are you going to stay?
Passenger: ……………………………………………………………..
Passport Control Officer: What’s the purpose of your trip?
Passenger: ……………………………………………………………..
Customs Officer:……………………………………………………………….
Passenger: That’s right. Shall I open it?
Customs Officer:……………………………………………………………….
Passenger: I don’t think I have, though I have five packs of cigarettes for my own use. I believe they are duty free?
Customs Officer:……………………………………………………………….
Passenger: Thank you.
7.Составьте диалоги «На таможне».
Тема 9. Российская федерация
Задание 1. Прочитайте текст ещё раз.
State System of the Russian Federation
The Russian Federation is set up by the constitution of 1993. Under the Constitution Russia is a presidential republic. The federal government consists of three branches: legislative, executive and judicial. Each of them is checked and balanced by the President.
The legislative power is vested in the Federal Assembly. It consists of two chambers. The Upper Chamber is the Council of Federation; the Lower Chamber is the State Duma.
Each chambers is headed by the Speaker. Legislature may be initiated in either of the two Chambers. But to become a law a bill must be approved by both Chambers and signed by the President. The President may veto the bill.
The President is commander-in-chief of the armed forces, he makes treaties, enforces laws, appoints ministers to be approved by the Federal Assembly.
The executive power belongs to the Government which is headed by the Prime Minister. The first action of the Prime Minister on appointment is to form the Cabinet.
The judicial branch is represented by the Constitutional Court, the Supreme Court and the regional courts.
The members of the Federal Assembly are elected by popular vote for a four-year period.
Today the state symbol of Russia is a three-coloured banner. It has three horizontal stripes: white, blue and red. The white stripe symbolizes the earth, the blue one stands for the sky, and the red one symbolizes liberty. It was the first state symbol that replaced the former symbols in 1991. Since 1993 the hymn of Russia was “The Patriotic Song” by M. Glinka. But in 2000 it was changed. Now we have the hymn, that has the melody of the former USSR hymn, but the verses to it were written a new by S. Michalkov. A new national emblem is a two-headed eagle. It is the most ancient symbol of Russia. It originates from the heraldic emblem of the Ruricovitches. All these symbols are official. They have been approved by the Federal Assembly.
Задание 2. Выберите 10 предложений, чтобы получился рассказ.
Список литературы и интернет - ресурсов для выполнения самостоятельной работы:
Список литературы:
1. Агабекян, И.П. Английский язык: учеб. пособие/ И.П. Агабекян. «Феникс», 2012. – 320 с.
2. Любимцева, С.Н. Английский язык для студентов финансово-экономических вузов: Начальный курс: учебник / С. Н. Любимцева. - 2-е изд., испр. – М.: Высшая школа, 2008. - 296 с.
Дополнительная литература:
1. Винокуров А.М. Англо-русский и русско-английский словарь, 40 тысяч слов и словосочетаний. – 3-е изд. – М.: Мартин, 2013. – 512 с.
2. Мюллер В.К. Англо-русский и русско-английский словарь, 100000 слов и выражений. – М.: Эксмо, 2014. – 1120 с.
3. Русско-английский, Англо-русский словарь для учащихся.- М.: ЛадКом, 2008.- 544 с.
4. Русско-английский, Англо-русский словарь / под ред. В.В. Агафонова. – М.: РУСИСТИКА, 2011. – 544 с.
5. Русско-английский, Англо-русский словарь.- М.: ЛадКом, 2011.- 544 с.
6. Англо-русский, русско-английский словарь. – М.: Оникс: Альянс-В, 2007. - 512с
7. Современный англо-русский и русско-английский словарь с грамматическим справочником. - Ростов-на-Дону: БАРО-ПРЕСС, 2006. - 512 с.
8. Англо-русский и русско-английский словарь для школьников с грамматическим приложением. – М.: АСТ, 2006. - 573 с.
9. Англо-русский и русско-английский словарь с грамматическим приложением. – М.: Евро-пресс: Медиа-Консалт, 2010. - 512 с.
Интернет – ресурсы:
1. http://www.elf-english.ru/ - "Elf-English.ru" разговорный деловой и бизнес английский.
2. http://www.english.mymcomm.net/ "EasyEnglish" Интернет-сайт для изучающих и преподающих английский язык (автор– Сергей Войтов)
3. http://www.english5plus.narod.ru/ - Разговорный английский язык (авторские программы; А. Белогорцев)
4. http://www.englishforbusiness.ru/ "EnglishforBusiness" - Английский для бизнеса и карьеры. Деловая переписка. Составление резюме. Рекомендательные письма. Общение по телефону. Правила пунктуации. Собеседование. Электронные сообщения. Написание эссе
5. http://www.geocities.com/ (= algra.chat.ru ) - Интенсивные нетрадиционные методики изучения английского языка (Анти-Бонк). Сленг, разговорные клише, тексты песен
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Выступление на методическом объединении учителей иностранных языков Тема: "Создание творческой среды на уроках английского языка и во внеурочной деятельности"
Выступление на методическом объединении учителей иностранных языков Тема: "Создание творческой среды на уроках английского языка и во внеурочной деятельности"...
МБОУ «Коротоякская СОШ» Районное методическое объединение учителей иностранного языка Конспект открытого урока немецкого языка “Was wir schon wissen? “ (к УМК для 2 класса И.Л. Бим, Л.И. Рыжовой « Первые шаги») Урок - путешествие
Тема урока“Was wir schon wissen? “ Урок - путешествиеТип урока: урок повторения и обобщения пройденного материала.Цель урока: формирование коммуникативной компетенции уча...
Методическая разработка. Декада иностранных языков "Твой язык - твой мир".
В методической разработке представлены цели, задачи и план проведения декады. Фотоотчет мероприятия прилагается....
Методические указания по русскому языку для самостоятельной работы студентов
Методические указания...
Методическая разработка по иностранному языку (2 класс) на тему: Игры на уроках немецкого языка в начальной школе
Методическая разработка по иностранному языку (2 класс) на тему: Игры на уроках немецкого языка в начальной школе...
Методические указания по английскому языку по грамматике для очного и заочного отделения СПО.
Методические указанияпо английскому языку для очного и заочного отделения СПО.Для самостоятельного выполнения грамматических заданий.Содержание методической разработки:Артикль...
Выступление на МО учителей иностранных языков Методические аспекты преподавания иностранного языка при подготовке учащихся к сдаче ОГЭ и ЕГЭ по английскому языку
Выступление на МО учителей иностранных языков Методические аспекты преподавания иностранного языка при подготовке учащихся к сдаче ОГЭ и ЕГЭ по английскому языку...