Статья "Толерантность как основа понимания культур (предотвращение внешних угроз)"
статья по английскому языку на тему
Обострения политических, экономических и социальных проблем требует привлечения внимания к целям, средствам и результатам воспитания личности, способной и готовой действовать в интересах национальной безопасности. Одним из качеств такой личности является толерантность. Иностранный язык как учебный предмет обладает огромным потенциалом в формировании этого качества личности.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
stukalina_statya_anglyaz.docx | 21.17 КБ |
Предварительный просмотр:
STUKALINA YULIA ANDREEVNA
MININ NIZHNY NOVGOROD STATE PEDAGOGICAL UNIVERSITY
Tolerance is a basis of understanding of cultures
(prevention of external threats)
Aggravations of political, economic and social problems draw our attention to the aims, means and results of education of the personality who is able to act in the interests of national security. One of the qualities of such personality is tolerance. Foreign language as a subject is possessed of a great potential in formation such quality of personality.
The Declaration of Principles of Tolerance (UNESCO)[1] defined the meaning of tolerance in today’s context as respect, acceptance and appreciation of the rich diversity of our world's cultures, our forms of expression and ways of being human. It is fostered by knowledge, openness, communication, and freedom of thought, conscience and belief. Tolerance is harmony in difference. It is not only a moral duty; it is also a political and legal requirement. Tolerance, the virtue that makes peace possible, contributes to the replacement of the culture of war by a culture of peace.
However, the researcher K. Wayne claims that "tolerances isn’t only a simple recognition and respect of belief and actions of other people, but also recognition and respect "other people" who differ from us. "Others" have to admit both separate individuals as representatives of ethnic groups to whom they belong"[2].
The Declaration of Principles of Tolerance insists that it is necessary to strengthen tolerance promotion and the shaping of attitudes of openness, mutual listening and solidarity in schools and universities and at home.
Specifics of learning a foreign language distinguish by its communicative, conversational orientation that is reflected in methods and forms of occupations. Special value is given to a choice of a form of the organization of the educational activity: training in small groups, group, pair and individual work. On the one hand it is important that the favorable psychological climate at any organization of communicative activity should be created to achieve the informative purpose, and on the other hand, certain cultural communication, ways of communication and mutual support should be taken into consideration while doing a task,. It is necessary to educate pupils by this method of joint activity at the English language lessons.
It is offered to use the role-playing games producing certain situations, as a rule, with united plot. Ethics of international communication is shown in respect and attention to other participants. Role-playing games embody elements of patriotism and tolerance, respect for other culture and yours. The active methods of teaching possessing a communicative orientation as well as reflecting a regional geographic and ethnocultural component of the discipline "Foreign language", promote motivation for pupils to language learning.
Thus, English work can not only acquaint students with culture of the English-speaking countries, but also has to be orientated on education of understanding, respect, active solidarity, readiness to communicate with representatives of the different people and, as a result, on formation the tolerant consciousness and behavior of youth in the conditions of variety of cultures.
Консультант по языку Илалтдинова Елена Юрьевна
(Minin Nizhny Novgorod State Pedagogical University)
[1] The Declaration of Principles on Tolerance (UNESCO) of 16.10.1995.www.tolerance.ru
[2] K. Wayne. Education and Tolerance//Higher education in Europe.1997.T.XXI. № 2. P.14-15.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Обзор уроков курса "Основы религиозной культуры и светской этики" модуль "Основы православной культуры"
Материал представляет обзор нескольких уроков курса "Основы религиозной культуры и светской этики" модуль "Основы православной культуры" по учебнику Андрея Кураева....
План-конспект урока по предмету: Основы безопасности жизнедеятельности : Международный терроризм - угроза национальной безопасности России. Класс: 9
Цельработы-создать условия для ознакомления обучающихся с понятиями «терроризм», «международный терроризм» и формирования умений действовать в случае террористического акта;-способствовать воспи...
План-конспект урока по предмету: Основы безопасности жизнедеятельности : Международный терроризм - угроза национальной безопасности России. Класс: 9
Цельработы-создать условия для ознакомления обучающихся с понятиями «терроризм», «международный терроризм» и формирования умений действовать в случае террористического акта;-способствовать воспи...
Рабочая программа по Основам религиозных культур и светской этики (Модуль "Основы светской этики" 4-5 класс. Модуль "Основы мировых религиозных культур" 4 класс)
Рабочая программа по Основам религиозных культур и светской этики (далее – Учебный курс ОРКСЭ) составлена в соответствии с Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 31 ян...
Смысловое чтение, как основа понимания текста в практике учителя химии
В ФГОС, отражающем социальный заказ нашего общества, подчеркивается важность обучения смысловому чтению, и отмечается, что чтение в современном информационном обществе носит «метапредметный&raqu...
Разработка урока по ОРКСЭ. Модули: Основы мировых религиозных культур; Основы православной культуры; Основы светской этики. Тема урока: Культура и религия"
Разработка урока по ОРКСЭ. Модули: Основы мировых религиозных культур; Основы православной культуры; Основы светской этики. Тема урока: Культура и религия"Программа для общеобразовательных учрежд...
Диагностическая работа по английскому языку за 2 четверть в 11 классе к учебнику О.В. Афанасьева, И.В. Михеева Rainbow English 11 по теме Шаги к пониманию культуры.
Диагностическая работа по английскому языку за 2 четверть в 11 классе к учебнику О.В. Афанасьева, И.В. Михеева Rainbow English 11 по теме Шаги к пониманию культуры....