Методическое пособие по развитию навыков чтения аутентичных текстов на английском языке по теме «Chemistry» («Химия»)
учебно-методический материал по английскому языку на тему

Краснощекова Татьяна Геннадьевна

Данное учебное пособие предназначено для студентов специальности «Химия неорганических соединений». Пособие ставит целью развитие умения работать с текстом, навыков чтения аутентичной специальной литературы. Аутентичные тексты - это оригинальные тексты, на изучаемом языке, заимствованные из коммуникативной среды носителей языка (в данном случае источником послужили англоязычные сайты), предъявляемые студентам для чтения в неадаптированном виде. Ценность аутентичных материалов состоит, в том числе, в их содержательности, информативности (чего нередко лишены тексты, созданные специально для обучения языку). Новизна данного пособия в том, что в нем наряду с развитием собственно навыков чтения (таких его видов как просмотровое, ознакомительное, поисковое, изучающее) предлагается совершенствовать навыки самостоятельной работы студентов (как индивидуально, так и в группах).

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon rabota_studentov_s_autentichnymi_tekstami_po_khimii.doc225.5 КБ

Предварительный просмотр:

КПК НИЯУ МИФИ

Методическое пособие

по развитию навыков чтения

аутентичных текстов на английском языке

по теме «Chemistry» («Химия»)

Краснощекова Т.Г.,

преподаватель английского языка

г. Железногорск

2013г.


Пояснительная записка

Данное учебное пособие предназначено для студентов специальности «Химия неорганических соединений».

Пособие ставит целью развитие умения работать с текстом, навыков чтения аутентичной специальной литературы. Аутентичные тексты - это оригинальные тексты, на изучаемом языке, заимствованные из коммуникативной среды носителей языка (в данном случае источником послужили англоязычные сайты), предъявляемые студентам для чтения в неадаптированном виде. Ценность аутентичных материалов состоит, в том числе, в их содержательности, информативности (чего нередко лишены тексты, созданные специально для обучения языку). Новизна данного пособия в том, что в нем наряду с развитием собственно навыков чтения (таких его видов как просмотровое, ознакомительное, поисковое, изучающее) предлагается совершенствовать навыки самостоятельной работы студентов (как индивидуально, так и в группах). Студенты сами составляют задания к текстам и предъявляют их другой группе (разумеется, предварительно проработав текст и имея свои варианты выполнения заданий, составленных ими для группы). С этой целью в первой части пособия даны классификация видов чтения, этап работы с текстом и примерные задания для работы с текстом. Вторая часть пособия содержит тексты по теме «Химия». При работе с аутентичными текстами параллельно закрепляется и грамматический материал, предназначенный для пассивного усвоения (узнавание грамматических структур, свойственных научному и публицистическому стилям). Лексическая составляющая материала способствует обогащению словарного запаса студентов, и прежде всего, пополняется профессионально ориентированный вокабуляр. Работа с текстами и выбор заданий из предложенных вариантов строится в зависимости от уровня языковой компетенции студентов. Тексты могут быть разбиты на части и прочитываться в разных темпах.

Данное пособие составлено в соответствии с программой, имеет практическую направленность и может быть использовано как при работе на уроках, так и для самостоятельной работы студентов на дому.


Содержание

Часть I

Виды чтения………………………………………………………………………………...……5

Этапы работы с текстом…………………………………………………………………...…….7

Примерные задания для работы с текстом………..……………………………………………9

Часть II

Тексты для чтения

Tex 1. Chemistry In Everyday Life……………………………………… ………………..……14

Text 2. Difference Between Organic and Inorganic Chemistry………………………...……….21

Text 3. Half Life in Nuclear Chemistry………………………………………...…………….….24

Text  4. Chemical Reactions in Everyday Life………………………………………………..…26

Text 5. Soy Biodiesel………………………………………………………………………….…29

Литература………………………………………………………………………………………31

ЧАСТЬ I

ВИДЫ ЧТЕНИЯ

В зависимости от целевой установки различают просмотровое, ознакомительное, изучающее и поисковое чтение. Зрелое умение читать предполагает как владение всеми видами чтения, так и легкость перехода от одного его вида к другому в зависимости от изменения цели получения информации из данного текста.

Просмотровое чтение предполагает получение общего представления о читаемом материале. Его целью является получение самого общего представления о теме и круге вопросов, рассматриваемых в тексте. Это беглое, выборочное чтение, чтение текста по блокам для более подробного ознакомления с его «фокусирующими» деталями и частями. Оно обычно имеет место при первичном ознакомлении с содержанием новой публикации с целью определить, есть ли в ней интересующая читателя информация, и на этой основе принять решение — читать ее или нет. Оно также может завершаться оформлением результатов прочитанного в виде сообщения или реферата.

При просмотровом чтении иногда достаточно ознакомиться с содержанием первого абзаца и ключевого предложения и просмотреть текст.

 Количество смысловых кусков при этом гораздо меньше, чем при изучающем и ознакомительном видах чтения; они крупнее, так как читающий ориентируется на главные факты, оперирует более крупными разделами. Этот вид чтения требует от читающего довольно высокой квалификации как чтеца и владения значительным объемом языкового материала.

Полнота понимания при просмотровом чтении определяется возможностью ответить на вопрос, представляет ли данный текст интерес для читающего, какие части текста могут оказаться в этом отношении наиболее информативными и должны в дальнейшем стать предметом переработки и осмысления с привлечением других видов чтения.

Ознакомительное чтение представляет собой познающее чтение, при котором предметом внимания читающего становится все речевое произведение (книга, статья, рассказ) без установки на получение определенной информации. Это чтение «для себя», без предварительной специальной установки на последующее использование или воспроизведение полученной информации.

При ознакомительном чтении основная коммуникативная задача, которая стоит перед читающим, заключается в том, чтобы в результате быстрого прочтения всего текста извлечь содержащуюся в нем основную информацию, то есть выяснить, какие вопросы и каким образом решаются в тексте, что именно говорится в нем по данным вопросам и т. д. Оно требует умения различать главную и второстепенную информацию. Так мы читаем обычно художественные произведения, газетные статьи, научно-популярную литературу, когда они не представляют предмета специального изучения. Переработка информации текста совершается последовательно и непроизвольно, ее результатом является построение комплексных образов прочитанного.

Изучающее чтение предусматривает максимально полное и точное понимание всей содержащейся в тексте информации и критическое ее осмысление. Это вдумчивое и неспешное чтение, предполагающее целенаправленный анализ содержания читаемого с опорой на языковые и логические связи текста. Его задачей является также формирование у обучаемого умения самостоятельно преодолевать затруднения в понимании иностранного текста. Объектом «изучения» при этом виде чтения является информация, содержащаяся в тексте, но никак не языковой материал.

Именно изучающее чтение учит бережному отношению к тексту.

Поисковое чтение ориентировано на чтение газет и литературы по специальности. Его цель — быстрое нахождение в тексте или в массиве текстов вполне определенных данных (фактов, характеристик, цифровых показателей, указаний). Оно направлено на нахождение в тексте конкретной информации. Читающему известно из других источников, что такая информация содержится в данной книге, статье.

ЭТАПЫ РАБОТЫ С ТЕКСТОМ

Овладение технологией чтения осуществляется в результате прохождения предтекстового, текстового и послетекстового этапов.

1. Предтекстовый этап - пробуждение и стимулирование мотивации к работе с текстом; актуализация личного опыта студентов путем привлечения знаний из других областей; прогнозирование содержания текста с опорой на знания и жизненный опыт, на заголовок и рисунки и т.д. Здесь необходимо соблюдать одно важное правило: вся предварительная работа над текстом не должна касаться его содержания, иначе студентам будет неинтересно его читать, поскольку ничего нового для себя они в этом тексте уже не найдут.

2.Текстовый этап - чтение текста, отдельных его частей с целью решения конкретной коммуникативной задачи, сформулированной в задании к тексту и поставленной студентам перед чтением самого текста. Объектом контроля чтения должно быть его понимание (результат деятельности). При этом контроль понимания прочитанного текста должен быть связан как с коммуникативными задачами, которые ставятся перед студентами, так и с видом чтения. На данном этапе должно действовать следующее правило: нецелесообразно многократно читать один и тот же текст, ибо если содержание текста известно, то его прочтение теряет свой коммуникативный смысл (мы имеем в этом случае дело с формальным упражнением, а не с общением). Повторное чтение целесообразно лишь в том случае, если речь идет о поиске дополнительной, уточняющей информации.

3. Послетекстовый этап - использование содержания текста для развития умений студентов выражать свои мысли в устной и письменной речи. Предлагаемые на этом этапе задания направлены на развитие умений репродуктивного плана, репродуктивно-продуктивного и продуктивного.

Первая группа заданий связана с воспроизведением материала текста с опорой на его ключевые слова, опорные предложения, его сокращенный или упрощенный вариант. Студентам предлагаются задания в творческой обработке текста: деление текста на смысловые вехи; составление плана к каждой части и выписывание опорных предложений к каждому пункту плана; сокращение или упрощение текста для лучшего его воспроизведения и др.

Вторая группа заданий связана с развитием умений репродуктивно-продуктивного характера, то есть умений воспроизводить и интерпретировать содержание текста в контексте затронутых в нем проблем; высказывать по ним свое суждение (в том числе с опорой на аргументы из текста); оценивать информацию, содержащуюся в тексте, с точки зрения ее значимости для ученика; сообщать, что нового ученик узнал из текста и т.д.

Третья группа заданий развивает умения продуктивного характера, позволяющие студентам  использовать полученную информацию в ситуациях, моделирующих аутентичное общение (ролевая игра), и в ситуациях естественного общения: дискуссия по проблеме, затронутой в тексте; написание рецензии/отзыва на текст; составление продолжения истории/ рассказа и др.

ПРИМЕРНЫЕ ЗАДАНИЯ ДЛЯ РАБОТЫ С ТЕКСТОМ

Предтекстовый этап

Упражнения в работе с заглавием текста

1. Прочтите заглавие и скажите, о чем (о ком), по вашему мнению, будет идти речь в тексте.

2. Прочтите заглавие и скажите, в чем, по вашему мнению, состоит основное содержание текста.

3. Переведите заглавие и ответьте на вопросы:

А) По какому слову заглавия можно установить, что речь идет о …?

Б) Какое словосочетание наводит на мысль о том, что …?

С) По какому слову вы определили, что это информация о …?

4. Переведите заглавие со словарем и скажите, какая приставка придает словам отрицательное значение.

5. Прочтите заглавия текстов. Предположите, о каких конкретных фактах может идти речь в текстах. Просмотрите их.

6. Скажите, какую, по вашему мнению, цель ставил перед собой автор, включая в заглавие слова, которые не повторяются в тексте.

7. Придумайте заглавие, которым можно объединить три названных факта.

8. Прочтите заглавие следующего текста и подумайте, с чем оно ассоциируется в вашем представлении. Если заглавие вас интересует, читайте текст дальше.

Примерный алгоритм работы с заглавием перед чтением любого текста

1. Внимательно прочитайте заглавие и выделите в нем ключевое слово (чаще всего оно выражено существительным).

2. Просмотрите текст и обратите внимание на то, как часто встречается выделенное вами доминирующее слово заглавия в тексте.

3. Найдите слова-заместители для доминирующего слова и всего заглавия в тексте.

4. Перефразируйте заглавие, используя синонимические слова из текста.

5. Найдите в тексте предложения с варьирующимся повтором доминирующего слова в заголовке.

6. Скажите, являются ли выделенные вами ключевые слова и их заместители самыми информативными элементами в тексте.

7. Повторно прочтите заглавие и скажите, о чем будет идти речь в данном тексте.

Упражнения на овладение структурно-композиционными особенностями текстов различных функциональных стилей

Овладение структурой газет и распознавание жанров газетных материалов

1. Найдите в данном номере газеты основное информационное сообщение. Скажите, какое событие описывается в нем. Найдите в газете другие материалы по данному вопросу.

2. Найдите второе по важности информационное сообщение номера; скажите, о каком событии рассказывается в нем и какие еще материала газеты посвящены этому событию

3. найдите в газете некомментированные информационные статьи (информационные статьи с элементами комментария, комментированные информационные статьи); скажите, каким вопросам они посвящены.

4. Найдите в газете редакционные статьи (статьи специалистов, постоянных обозревателей газеты); скажите, каким вопросам они посвящены.

5. Найдите интересные для вас материалы, которые газета публикует под рубриками …..

6. Просмотрите страницу газеты, журнала, набор текстов и отберите тексты на тему ….

7. Просмотрите газету (журнал). Перескажите на родном или иностранном языке содержание наиболее интересного текста по теме.

8. Сделайте выборку статей по указанному вопросу из нескольких газет.

Овладение структурно-композиционными особенностями научных (научно-популярных) текстов

1. Просмотрите текст. Определите его характер (описание, рассуждение, повествование).

2. Просмотрите текст и скажите, содержит ли он, с вашей точки зрения, интересную информацию.

3. Прочтите начальные предложения первого и последнего абзацев. Сформулируйте вопрос, который освещается в статье.

4. Установите, верно ли указана граница вводной части текста; если нет, исправьте ошибки.

5. Выберите из напечатанных на отдельных карточках текстов вводную, основную и заключительную части статьи. Составьте из них статью.

6. Выделите в тексте вводную и основную части.

7. Установите, повторяется ли главная мысль в тексте, сколько раз, в каких структурных компонентах (заглавии, вводной или основной части) она формулируется.

8. Проверьте, правильно ли обозначена граница заключительной части текста. Если нет, дайте свой вариант.

9. Выделите в тексте вводную, основную и заключительную части.

10. Найдите заключительную часть текста. Дается заголовок и вводная часть текста; основная часть разделена на отдельные смысловые куски.

11. Составьте общее представление о содержании текста по заглавию (таблице, чертежу, формуле, вводной и заключительной частям).

12. Прочтите первые предложения абзацев и назовите вопросы, которые будут рассматриваться в тексте.

13. Прочтите последний абзац текста и скажите, какое содержание может предшествовать этому выводу.

14. Прочтите про себя первый абзац (введение) и попытайтесь догадаться, о чем будет идти речь в данном тексте.

15. Просмотрите текст, ознакомьтесь с чертежом (таблицей, схемой, описываемой в тексте), составьте план основного содержания текста.

16. Просмотрите текст и нарисуйте эскиз объекта, описанного в тексте.

17. Бегло просмотрите текст. Сопоставьте первое предложение текста с заглавием. Установите:

1. выражают ли одну и ту же мысль

2. выражают ли они общее содержание текста.

18. Прочтите второе предложение первого абзаца и первые предложения всех последующих абзацев. Исключите из них те, которые не выражают новую мысль.

19. Составьте структурно-смысловую схему текста по следующему образцу:

1. Цель сообщения (предикация первого порядка)

2. элементы общего содержания:

а) основные констатирующие тезисы (предикация второго порядка)

б) второстепенные элементы (предикации третьего, четвертого и последующих порядков) 

Подобного рода схемы смысловой структуры текста могут быть также основой для написания рефератов.

Текстовый этап. Упражнения на определение темы текста

1. Не читая текст, укажите структурный компонент, в котором выражена тема. Прочтите эту часть текста, назовите тему. В ряду заглавий подчеркните то, которое взято из сообщения о …

2. Распределите заглавия по указанным темам.

3. Скажите, выражена ли тема в заголовке текста.

1. Определите структурный компонент текста, в котором содержится тема (вводная часть, основная часть)

2. Установите, какая проблема обсуждается в тексте.

3. Прочитайте заглавие и скажите, о чем идет речь в тексте.

4. Назовите вопросы, которые рассматриваются в редакционных статьях и статьях специалистов в данном номере газеты.

5. перечислите темы информационных сообщений, помещенных на … полосе газеты (под рубрикой …).

Упражнения на смысловое прогнозирование содержания текста

При составлении упражнений данной группы следует помнить, что существуют две категории слов-сигналов, способствующих предвосхищению на движение мысли автора:

А) слова, указывающие на движение мысли автора в повествовании;

Б) слова, указывающие на изменение направления мысли, поворот мысли, отрицание предыдущего утверждения.

1. Выпишите из текста слова-сигналы и установите, к какой части речи они относятся.

2. Определите слова-сигналы из приведенных ниже, после которых следует развитие предыдущего положения.

3. Определите слова-сигналы из приведенных ниже, после которых следует изложение нового материала.

4. Установите, к какой смысловой категории принадлежат данные слова-сигналы:

а) повторение мысли;

б) разъяснение мысли;

в) вывод;

г) изменение точки зрения.

5. Придумайте окончание предложения после выявления слова-сигнала.

6. Определите, после каких из данных слов-сигналов идет информация, которую можно пропустить, если целью читающего является понимание только наиболее важной информации.

7. Определите после каких из данных слов - сигналов может следовать главная мысль в тексте.

8. Просмотрите выделенные в тексте слова. Предположите , о чем идет речь в тексте.

9. Чтобы лучше понять текст, просмотрите его. Подберите к субъектам, данным в левой колонке, соответствующие предикаты из правой.

10. Просмотрите несколько статей на тему .. и докажите, что …

11. Просмотрите текст еще раз. Определите его композиционно-речевую форму ( это может быть сообщение, повествование или рассуждение).

12. Дополните информацию, полученную из текста. С этой целью просмотрите соответствующие газеты и журналы на изучаемом иностранном языке.

Послетекстовый этап. Упражнения на контроль понимания прочитанного

1. Скажите, какие вопросы рассматриваются в тексте.

2. Скажите, какая проблема вытекает из содержания.

3. Поставьте к тексту несколько вопросов и задайте их вашему товарищу, затем ответьте на его вопросы.

4. Подтвердите точку зрения, изложенную в тексте, используя собственный пример.

5. Выскажите мнение о прочитанном,. Сообщите известные вам дополнительные сведения. Приведите примеры, факты, подобные описываемым в статье.

6. Подумайте, как и где вы можете использовать извлеченную из текста информацию.

7. Определите, нужно ли вам более детально ознакомиться с текстом для использования полученной информации в вашей будущей профессиональной деятельности.

………………………………………………………………………………………………..

ЧАСТЬ II

ТЕКСТЫ ДЛЯ ЧТЕНИЯ

Text 1

Chemistry in Everyday Life


Chemistry, though a mystery to many, is heavily involved in every aspect of our daily life. Our very existence depends upon it. By reading the examples below you will realize how vital chemistry is in everyday life. Take a look!
Chemistry is a branch of science which deals with the study of the composition, structure, properties, reactions and behavior of substances. Hence, chemistry is termed as the central science. It is the essence of our everyday lives and occurs in the food we eat, the air we breathe, the water we drink, everything is a result of chemical processes.

In fact, emotions like love, hatred, are also driven by chemistry. For a better understanding of the chemistry that is virtually everywhere around us, we have provided day-to-day examples in two sections. Firstly, examples of chemistry within our body and secondly, examples of chemistry that exist outside our body or occur around  us.

Chemistry Within Us

Chemistry plays a vital role in our survival, and life without chemicals can't even be imagined. They participate in the primary functions of the body, control our emotions, oversee the metabolic processes and keep diseases at bay. The oxygen that we breathe, the essential nutrients that we require, the genetic make-up of our body - the DNA and RNA - are all made up of different elements and compounds. Let us take a look at few such instances that involve chemistry, and are an integral part of our existence.

1. Composition of the Human Body

Roughly 96% of our body mass is made up of just 4 elements:- Oxygen, Carbon, Hydrogen and Nitrogen. The remaining 3% consists of around 60 elements that include sodium, potassium, calcium, zinc etc., and the list goes on. The elements that are required in larger amounts are called macro-nutrients and the others that are needed in minute quantities, usually in parts per million or less, are called micro-nutrients. Chemically, the human body is made up of water and organic compounds- carbohydrates, proteins, lipids and nucleic acids.

2. Metabolism

The organic processes taking place in the human body are termed as metabolism, which involves huge number of chemical reactions. The enzymes that are secreted by different organs act as biocatalysts that speed up the rate of these reactions, whereas the hormones regulate their occurrence, time and speed. Our well-being, smooth functioning and normal health depends on these metabolic processes. The coordination and simultaneous occurrences of these life processes in an orderly manner is the reason we are fit, healthy and alive.

3. Respiration

Breathing is the exchange of gases between an organism and its environment. Respiration is a chemical process, which is a reaction between glucose or sugars with oxygen, that release energy. It is the process in which inhalation of oxygen from the air causes inflation of the lungs and then deflation occurs by exhaling carbon dioxide into the environment. The reaction that takes place during breathing is :-
C6H12O6 + 6O2 ➜ 6CO2 + 6H2O + Energy

4. Composition of Water

Water is the elixir of life on Earth. Hydrogen - a highly-combustible gas and Oxygen - a gas without which combustion is impossible, form a covalent bond with each other to create the most effective fire extinguisher which is water. The chemical formula of water is H2O. Yes! We drink a chemical everyday. Water is important for all the metabolic processes that occur inside our body. As Leonardo da Vinci stated "Water is the driving force of all nature."

5. Feeling Hungry

When you feel hungry the hormone ghrelin is secreted by the stomach that triggers hunger. It stimulates the release of the growth hormone. It plays a role in the release of insulin and protection of the cardiovascular organs. So, the next time your stomach growls grab a bite because if you fast or skip meals, more ghrelin is produced thus increasing your craving for food.

6. Digestion

Gastric acid is composed of hydrochloric acid (HCl) and large quantities of potassium chloride(KCl) and sodium chloride(NaCl) that is secreted by the parietal cells lining the stomach. This gastric acid helps convert pepsinogen to pepsin which is responsible for the denaturing of the proteins in the stomach. It also kills the micro-organisms in the food before they can make you sick. The HCl neutralizes the acid present in the foods you eat thereby maintaining your body's acidic or alkaline levels to keep you healthy.

7. Tears and Crying

Sometimes, crying is a natural reflex. Studies have shown that emotional tears contain more manganese, an element that affects temperament and more prolactin. Prolactin is a hormone that regulates milk production. This elimination of manganese and prolactin is thought to ease out tension building up in the body and you feel energized and rejuvenated. So, the next time you feel low and need to vent your emotions, don't hold back. Just cry! It will help you feel better.

8. Chemistry of LOVE

You fall in love or are attracted to someone and have a feeling of belonging due to an increase in the secretion of -Phenylethylamine (PEA, or the "love chemical") and the hormones testosterone and estrogen which promote mating. When we fall in love, our brain releases dopamine, norepinephrine and pheromones consistently, which evoke the pleasure center in the brain leading to side effects such as increased heart rate, insomnia, an intense feeling of excitement, elation and focused attention.

9. Coffee and Sleep

Coffee keeps you awake due to the presence of caffeine in it. This caffeine increases dopamine levels in our bodies that stimulates the 'pleasure areas' in our brain making us feel good. It increases the adrenaline secretion in the body and speeds up activity in the brain that keeps us awake.

10. Body Odor

Perspiration is a way in which the body cools itself. Body odor mainly originates from the apocrine glands which are found in the armpits, ears, breasts, the genitals and hair follicles that become active at the onset of puberty. The sweat that these glands release is slight yellow in color due to the presence of fatty acids and proteins in it. The bacteria that thrive on our skin break down the secretions of the apocrine glands and create smelly odors.
These are some of the examples of chemistry inside our body. Let's look at some examples of chemistry in day-to-day life that take place around us.

Chemistry Around Us

Chemical reactions influence the stuff around us and there are numerous instances where chemicals and chemistry helps us live a better life. The cooking of food, the clothes we wear, fertilizers that we use for crops, cement used for building our houses, the power plants that generate electricity, and many other processes depend on chemistry. The human dependence on this natural science is increasing and to understand this, here are a few examples that highlight the importance of chemistry around us.

1. Photosynthesis

Photosynthesis involves energy transformation and is a chemical process wherein plants, algae and some bacteria produce their own food. It is the synthesis of glucose using carbon dioxide and water in presence of sunlight trapped by chlorophyll present in the leaves. The reaction which occurs is depicted as:
6 CO2 + 6 H2O + Light Energy ➜ C6H12O6 + 6 O2

Photosynthesis is the reverse process of respiration. They both are inter-dependent. We get an uninterrupted supply of oxygen, and plants get the carbon dioxide they need. Thus, photosynthesis plays a significant role in our day-to-day life.

2. Color of Meat

There are two types of meat: red and white. Red meat contains a highly pigmented protein called myoglobin that stores oxygen in the muscle cells. More the myoglobin in the cells, the redder is the meat. However, as meat is heated, the proteins break down and shrink in size. When the interior of the meat reaches 170° F, hemichrome (a tan colored compound) levels rise, and the myoglobin becomes metmyoglobin, which gives well-done meat its brown-gray shade. White meat contains glycogen, which has a translucent "glassy" quality when it is raw. When it's cooked, the proteins recombine, or coagulate, and the meat becomes opaque and whitish.

3. Apples Turning Brown

Apples contain an enzyme called polyphenol oxidase (PPO), also known as tyrosinase. Cutting an apple exposes its cells to the atmospheric oxygen and oxidizes the phenolic compounds present in apples. This is called the enzymatic browning that turns a cut apple brown. In addition to apples, enzymatic browning is also evident in bananas, pears, avocados and even potatoes.

4. Crying and Onions

When you cut an onion you break the cells that form the layers in an onion, thus releasing an enzyme alliinase that reacts with a sulfur-containing compound known as 'prensco', which is also released while cutting. This reaction results in the formation of 1-propenyl sulfenic acid. This acid is further converted to Propanethiol S-oxide, a volatile sulfur compound, by the enzyme LF-synthase (meaning Lachrymatory Factor synthesizing enzyme). This gas, known as the Lachrymatory factor (crying factor), reacts with the water in our eyes to form sulfuric acid causing a burning sensation in your eyes and indicating the tear gland to secrete tears.

5. Stain Removers

Soap is formed by the reaction between an alkali and a fatty acid. This produces a molecule with one hydrophilic (water-loving) and one lipophilic (fat-loving) ends. The lipophilic ends stick to oil, grease or dirt. These get engulfed in the soap and are washed away with a fresh stream of water, leaving a clean surface behind. This is just a physical reaction that takes place. Soap and stain removers act as emulsifiers which allow oil and water to mix and so the oily mixtures and difficult stains on body and clothes can be removed after application of soap, stain removers and water.

6. Ripening of Fruits

A simple hydrocarbon gas ethylene switches on the necessary genes that stimulate the secretion of the ripening enzymes which catalyze reactions to change the properties of the fruit. Ethylene channelizes the action of several other chemicals called hydrolase, amylase, kinase and pectinase. These enzymes convert starch to sugar, alter the cell walls to make them softer, neutralize acids and cause the fruit to emit an aroma.

7. Fermentation

Fermentation is the conversion of complex substances to simpler ones under anaerobic conditions. The specific product from fermentation is driven by the type of micro-organisms acting on the substance in which the fermentation occurs. The products of fermentation are alcohols or acids and the release of carbon dioxide. For example, wine produced from fruit juice is an alcohol as a result of fermentation by yeast, whereas beer is the result of yeast fermentation of grain. Antibiotics are obtained through fermentation by molds and some bacteria. Yogurt, cheese and vinegar are products of bacterial fermentation. Leavened bread is obtained by yeast fermentation.

8. Sunscreens

Sunscreens are a combination of organic and inorganic compounds. Inorganic chemicals like titanium dioxide or zinc oxide, form a physical barrier that reflects or scatters UV waves. Organic components like octyl methoxycinnamate (OMC) or oxybenzone absorb UV rays and release their energy as heat. This protects our skin from sunburns and detrimental effects like cancer.

9. Nail Paint Removers

Nail paint consists of three types of ingredients which are organic solvents and drying agents, thickeners and hardening agents along with coloring agents. The remover is actually an organic solvent that is used as an ingredient in nail paint which may be acetone or ethyl acetate. So when you apply the remover you are just bringing it back to its original state. The solvent molecules get in between the chains of polymers and separate them, making it easy to wipe it off with a ball of cotton.

10. Static Shocks

All materials are made up of electrical charges in the atoms of the material. There are equal quantities of electrons (negative charges) and protons (positive charges) that try to balance each other in the universe. Friction between two materials causes these charges to redistribute. The electrons from one atom are transferred to the other. As we know, like charges repel each other and unlike charges attract each other. Whenever you touch anything that is a good conductor of electricity, the transfer of the extra electrons that have accumulated takes place, and it gives you the static shock. For example, generally in winters, you get a shock when you get out of the car or when you touch the door knob or filing cabinet.

Your body itself is a huge chemical factory wherein one or the other chemical reaction takes place every moment. Most people detest chemistry because of long reactions and difficult chemical names that we see in our books. However, taking a practical approach to understanding this science, that we come across in our everyday life, will help you appreciate it even more.
By Aparna Jadhav
………………………………………………………………………………………………..

Text 2

Difference Between Organic and Inorganic Chemistry


One of the two most vast branches of chemical science are organic and inorganic chemistry. In this article, I present the distinction between organic and inorganic chemistry for those of you who are planning to take up higher studies in chemistry.
When taking up your first advanced courses in high school level science, you will find two separate courses named organic and inorganic chemistry listed in the course schedule. Till date, you might have taken up only a single course in basic chemistry and the bifurcation of this subject into two separate parts might baffle you. As a subject advances in its scope of applicability and complexity, it tends to get divided into sub-fields and chemistry is no exception to this. According to the kind of chemical reactions studied and the materials investigated, chemistry is divided into organic and inorganic chemistry. In this Buzzle article, I have elucidated the difference between organic and inorganic chemistry, for beginner students taking up advanced chemistry courses.

What is Organic Chemistry?
Organic chemistry, as the name itself suggests, deals with the study of all kinds of organic compounds. Earlier, the term - 'Organic' addressed compounds of biological origin but now it is broadly defined to apply to all carbon compounds and hydrocarbons (C-H compounds) in particular. These includes alkanes, alkenes, alkynes, aromatic compounds, aliphatic compounds, polymers and biomolecules. It involves the study of structure, properties, synthesis, reactions and applications of organic compounds. Like any other field of chemistry, there is considerable lab work involved in a typical organic chemistry course which focuses on studying characterization, identification and analysis of organic reactions. Advanced courses in organic chemistry study biological reaction mechanisms like cellular respiration, protein synthesis, DNA replication and other such phenomena in substantial detail.

What is Inorganic Chemistry?
Inorganic chemistry focuses on studying the realm of non-organic compounds, which includes all naturally occurring and artificially synthesized metallic and non-metallic compounds. It involves the study of structure, properties and synthesis of these compounds. Advanced inorganic chemistry involves molecular quantum mechanics which provides an accurate description of the molecular structure of inorganic compounds. Reaction mechanisms involving inorganic compounds are studied in detail. Lab work in primary inorganic chemistry courses involves 'Inorganic Qualitative Analysis' aimed at training students in identifying the salts of various types through a series of investigative experiments. It also involves several quantitative analysis methods, like titration and actual synthesis of inorganic compounds.

How is Organic Chemistry Different From Inorganic Chemistry?
After having defined the subject scope details of both chemistry branches, the differences between them should be already clear. While organic chemistry studies hydrocarbon compounds or organic compound complexes in general, inorganic chemistry studies the rest of subset of compounds, other than organic compounds. This clear distinction was necessary due to the higher complexity of organic compounds compared to inorganic compounds.

This necessitates a different set of analytical tools and ideas, for studying both subjects, which justifies the bifurcation. The scope of organic chemistry is much more wider than inorganic chemistry as it naturally prepares a student for higher studies in biotechnology, genetic engineering, microbiology, biophysics and other advanced biological sciences. Theoretical inorganic chemistry is in fact quantum physics and people with an analytical bend of mind, with a love for physics and mathematics, will find it to be an exciting field. Both are sufficiently interesting subjects of study. If you plan to make a career in biotechnology, a grounding in organic chemistry is a must. Inorganic chemistry provides access to the highly interesting field of nanotechnology. I suggest that you take up both courses, if you plan to make a career as a chemist as both train you to understand the structure of matter in a range of different material manifestations.

Thus the prime difference between organic and inorganic chemistry lies in the subjects of study. While one is primarily devoted to the study of carbon compounds including hydrocarbons, the other focuses on the study of the entire gamut of non-organic reactions. In organic chemistry, you will spend a considerable amount of time in rightly naming various types of organic compounds according to the right nomenclatures and then study the various synthesis methods of each different type of organic compound. This is just basic preparation.

Real organic chemistry starts when you start understanding the underlying mechanisms that make organic reactions possible and apply the knowledge in understanding various biological reactions. Inorganic chemistry will first focus on defining and describing various types of inorganic compounds, their structure and reactions. The division of a field into sub-parts is only for our own convenience. There are several phenomena where both inorganic and organic chemistry principles must overlap to provide us with some real answers. One such field where both fields merge is 'Organometallic Chemistry'. Hope this differentiation of organic and inorganic chemistry was an insightful read for you.

By Omkar Phatak
…………………………………………………………………………………………….….

Text 3

Half Life in Nuclear Chemistry


The half-life of radioactive elements is a part of nuclear chemistry. Half-life occurs naturally in some of the radioactive elements while it could be artificially stimulated in some other elements. This article gives a brief introduction to half-life in nuclear chemistry.
Nuclear chemistry is a sub-branch of chemistry. This branch deals with the nuclear processes, radioactivity and nuclear properties. Chemical reactions are the result of the interaction of electrons on the nucleus of an atom while nuclear reactions are different from the traditional chemical reactions and involve the changes in the composition of the nuclei. A nuclear reaction releases enormous amount of energy.

The field of nuclear chemistry was expanded in 1896, when Henri Becquerel discovered that the uranium emitted radiation. Marie Sklodowska Curie turned her focus on studying radioactivity. She propounded the theory that radiation is proportional to the amount of radioactive element present at a give time. She also found out that radiation was a property of an atom. In her lifetime she discovered the two radioactive elements polonium and radium.

In1902, another scientist, Fredrick Soddy, discovered that when a radioactivity occurs; a nuclear reaction changes the nucleus of an atom resulting in the change in the atom. He proposed that all naturally radioactive elements would decay into lighter elements.

Half-Life – Definition

The half-life of a radioactive element is the time required for the element to decay to half of the original amount. For instance, half-life is the time period during which half of the atom of a radioactive element undergoes a nuclear process to be reduced into a lighter element.

Half-Life in Nuclear Chemistry - Half-life Formula

As mentioned above, half-life in Nuclear Chemistry is a decay process of a radioactive element. Each and every radioactive element has its own half-life. For instance, 238U has a half-life of 4.5billion years. That is, 238U would take 4.5 billion years to decay into other lighter elements. Another interesting fact is half-life of 14C is 5730 years and this is very helpful in geological dating of any archaeological material. You must know, the nuclear half-lives of various radioactive elements would range from tiny fractions of a second to many billion years.

You wouldn't be able to predict when a nucleus of a radioactive element would decay but you can calculate how much of the element would decay over a given period of time.

For instance, if you have 5 grams of a radioactive element, after decaying there would be just half the amount of the original i.e. 2.5 grams. After another half-life, the amount of radioactive element left would be 1.25 gram. Here is a formula to calculate half-life of a nuclear element.

AE = Ao * 0.5t/t1/2

Where
AE = amount of substance left
Ao = original amount of substance
t = elapsed time
t1/2 = half-life of the substance

Try this problem out as an example. For instance, if you are given 157 grams of 14C, how much of 14C would be left after 2000 years. The half-life of 14C is 5730 years.

AE = 157 * .52000/5730
Amount of 14C left after 2000 years would be 123 grams.

Three types of natural radioactive decay include alpha radiation, beta radiation and gamma radiation. An alpha radiation is the emission of two protons and two neutrons. An alpha emission is a positive charge and has a helium nucleus. A beta radiation emits more neutrons than protons and has negative charge. In a gamma radiation, the nucleus emits rays in the gamma part of the spectrum. Another interesting fact is a gamma ray has neither mass nor a charge.

While many radioactive elements decay naturally, you can also stimulate a nuclear reaction artificially. The artificially stimulated nuclear reactions are nuclear fusion and nuclear fission.

By Maya Pillai
……………………………………………………………………………………………….…..

Text  4

Chemical Reactions in Everyday Life


Some of the observable examples of chemical reactions in everyday life are respiration (aerobic and anaerobic), photosynthesis, rusting and burning. Read on to find out...
Decomposition of carbonic acid
Look at the things around you, nearly all of them are made up of some sort of substances, which are further classified into element, mixture, alloy, etc. And speaking in chemistry terms, the air we breathe is a mixture in gaseous state, while water is a compound existing in liquid state. Considering the abundance of substances in and around us, it is not unusual to observe examples of chemical reactions in everyday life. Before we discuss the chemical reactions that occur in everyday, let's try to understand what actually takes place a chemical reaction.

What are Chemical Reactions?

A chemical reaction is defined as the process, wherein a set of chemical substances react with each other, which leads to their conversion into other different forms. The initial substances used the reaction are collectively called reactants, while the final substances formed after the reaction are known a products. In general, the chemical properties of the reactants and products are different from each other. Based on whether the reaction is initiated with energy or without energy, it is classified into two types, spontaneous reaction (that occurs on its own) and non-spontaneous reaction (require energy for activation).

Some Chemical Reactions in Everyday Life

Science being a subject of common interest, it is very intriguing to analyze visual experiments happening in day-to-day life. There are a plethora of products that you use everyday, which are formulated with application of chemical reaction. Say for example; toothpaste, soap, shampoo, cleaning agent, etc. are all results of chemical reactions. Following are some of the most profound chemical reactions, which we encounter in everyday life :

Aerobic Respiration
Do you know indulging in physical movements is associated with a chemical reaction? The process requires energy, which is yielded by aerobic respiration. Over here, respiration helps breaks down glucose (an energy source) into water, carbon dioxide and energy in form of ATP (adenosine triphosphate). The balanced cellular respiration equation is represented as:

C6H12O6 + 6O2 → 6CO2+ 6H2O + Energy (36 ATPs)

Anaerobic Respiration
Due to overexercising, sometimes our body cells run out of oxygen and respire anaerobically. This cause synthesis of lactic acid and cause muscle cramps. Anaerobic respiration is observed in some bacteria, yeast and other organisms. In contrary to the aerobic type, it breaks down glucose in the absence of oxygen, resulting in production of ethanol, carbon dioxide and energy. Anaerobic respiration equation is:

C6H12O6 → 2C2H5OH + 2CO2 + Energy

Photosynthesis
Photosynthesis is the process by which green plants manufacture their own food. This occurs in presence of sunlight and other raw materials, namely carbon dioxide and water. The chlorophyll pigment harvests the light energy from sunlight, which is then converted into glucose by the phenomenon of photosynthesis. In short, it is the opposite of aerobic respiration. The equation for photosynthesis is:

6 CO2+ 6 H2O + Light energy → C6H12O6 + 6 O2

Rusting of Iron
Very often, you notice a coating of rust over unpainted iron surfaces, which gradually leads to disintegration of iron. This is nothing, but a chemical phenomenon called rusting. In this case, iron (a very reactive metal) combines with oxygen in presence of water (more precisely, atmospheric moisture), resulting in formation of iron oxides. The chemical reaction behind rusting can be simply represented as:

Fe + O2 + H2O → Fe2O3. XH2O

Propane Grill
Have you ever prepared meat in a propane grill? The meat placed over the burner is cooked with the help of heat energy released after burning of propane gas. Thus, propane is the reactant which when burnt with the help of oxygen gives heat energy and other byproducts. Check out the balanced equation for the combustion reaction that take place in a propane grill:

C3H8 + 5O2 → 4H2O + 3CO2 + energy

Whether you consider cooking, souring, fermenting or burning, there is a chemical reaction accompanying these everyday processes. Thus, it won't be wrong to say learning chemistry and chemical reactions start at home.
By Ningthoujam Sandhyarani

………………………………………………………………………………………..………

Text 5

Soy Biodiesel

Biofuels: Compared to petrodiesel emissions, biodiesel exhaust causes more inflammation in human cells and in mouse lungs

Photograph of a bus fueled by soy biodiesel. Fueled By Soy

Vehicles that run on soy biodiesel emit less carbon monoxide and hydrocarbons than those that use petrodiesel. But the health effects of biodiesel emissions are still largely unknown.

Credit: Nebraska Soybean Board

Biodiesel, a fuel derived from animal or vegetable fats, is often touted as an environmentally friendly alternative to diesel made from petroleum. The fuel comes from a renewable resource, and burning it generates fewer greenhouse gases and less particulate matter than petrodiesel produces. However, very little is known about the health effects of biodiesel exhaust. Now a study finds that, compared to petrodiesel emissions, biodiesel exhaust may trigger greater inflammation in mammalian cells and lungs (Environ. Sci. Technol. 2013, DOI: 10.1021/es403146c).

In the U.S. and elsewhere, there is increasing interest in replacing or blending fossil fuels with renewable fuels like biodiesel, says Naomi K. Fukagawa of the University of Vermont. “Before going full steam ahead in shifting to new fuels, we should know the potential health consequences,” she says.

So Fukagawa and her colleagues collected exhaust particles from a Volkswagen light-duty diesel engine, fueled by either ultralow-sulfur petrodiesel or a certified soy-based biodiesel blend. The blend, known as B20, consisted of 20% biodiesel and 80% petrodiesel. B20 is commercially available and can be used in existing diesel vehicles without modifying the engines.

The team first analyzed the exhaust produced from both fuels using a scanning mobility particle sizer and thermal desorption/gas chromatography mass spectrometry. The petrodiesel generated two times as much particulate matter by mass as B20 did. However, the total surface area of B20-generated particles was twice as high as that for petrodiesel-generated particles because B20 combustion produced, on average, smaller particles. The chemical composition also differed between the two exhausts: Polar compounds made up 46% of the petrodiesel particles, compared to 68% for B20. The biodiesel-blend particles also contained short-chain fatty acid methyl esters, which are known lung irritants. These esters were absent from petrodiesel exhaust.

Next, the researchers exposed  two human cell lines—macrophages and bronchial epithelial cells—to either petrodiesel or B20 exhaust particles for 24 hours. Cells treated with B20 particles released more proteins associated with inflammation than did those exposed to petrodiesel particles or untreated cells. For example, macrophages treated with B20 particles secreted about twice as much of the protein granulocyte colony-stimulating factor (G-CSF) as those treated with the same amount of petrodiesel particles by mass.

To test the effects of exhaust particles in living animals, Fukagawa and her colleagues aspirated a solution of the particles into the lungs of female mice once a day for three consecutive days. The researchers then euthanized the mice and collected tissue and fluid from their lungs. The concentrations of three inflammatory proteins—G-CSF, interleukin 6, and interferon-gamma-induced protein 10—were about two to three times higher in the lung tissue and fluid from B20-exposed mice than in animals exposed to petrodiesel particles. Persistent lung inflammation has been linked to diseases like chronic obstructive pulmonary disease, asthma, and lung cancer.

The inflammatory response caused by B20 particles may arise from some combination of the particles’ large surface area, their polar chemical composition, or the presence of short-chain fatty methyl esters, the researchers say. “Our findings do not mean that biodiesel is bad and should not be used,” Fukagawa says. “Rather, we need to know more about its components so we can design new engines or filters that will remove harmful components” in biodiesel exhaust.

Flemming R. Cassee of Utrecht University, in the Netherlands, says the researchers have added valuable data to the field’s limited knowledge of the health risks of biodiesel exhaust. However, he notes that the researchers tested only a fraction of the total exhaust: the particulate matter. Other components of the exhaust also could have health effects.

By Laura Cassiday

Литература

1. Texts 1-4.  URL: http://www.buzzle.com/articles/chemistry 
2. Text 5. URL:
http://cen.acs.org/articles/91/web/2013/10/Soy-Biodiesel-Emissions-Trigger-Inflammation.html 

3. Специфические особенности процесса обучения чтению. URL: http://student.zoomru.ru/ino/specificheskie-osobennosti-processa-obucheniya-chteniju/66727.540599.s2.html 

4. Чтение. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/Чтение 

5. Ломохова С.А. Самостоятельная работа студентов в процессе работы над текстом по специальности в неязыковом вузе. URL: http://cyberleninka.ru/article/n/samostoyatelnaya-rabota-studentov-v-protsesse-raboty-nad-tekstom-po-spetsialnosti-v-neyazykovom-vuze 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка "Развитие навыков чтения с листа на занятиях фортепиано"

Методическая разработка по развитию навыков чтения с листа на уроках фортепиано....

Методическая разработка «Развитие навыка чтения с листа и транспонирования в классе аккомпанемента»

Известно, что в музыкальной деятельности способности человека проявляются неравномерно. Одни проявляют себя успешно в исполнительстве, другие – в аккомпаниаторской  работе, третьи – в композиции....

Формирование и развитие навыка аудирования на уроках английского языка с учетом индивидуальных особенностей ученика и применением новых образовательных технологий.

Данная статья об особенностях обучения детей навыку аудирования с учетом их индивидуальных способностей и типа интеллекта....

Развитие навыков и умений применения межпредметных связей на уроках химии

Межпредметные связи выполняют в обучении химии ряд функций. Методологическая функция выражена в том, что только на их основе возможно формирование у учащихся диалектико-материалистических взгляд...

Методические пособия по развитию навыков чтения аутентичных текстов на английском языке по темам "Chemistry" ("Химия") и «Building Construction» («Строительство зданий»)

Данные методические пособия предназначены для студентов специальностей «Химия неорганических соединений» и «Строительство и эксплуатация зданий и сооружений». Пособия ставят целью развитие умения рабо...

МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ "Использование коммуникативных упражнений для развития навыков говорения на уроке английского языка в 5 классе"

Коммуникативные упражнения, построенные  в диалогической форме, способствуют развитию лексических навыков говорения: умений отвечать на вопросы, умений задавать вопросы. Эти же упражнения, исполь...

Технологическая карта урока английского языка "Развитие навыков ознакомительного и поискового чтения по теме "Вершины мира" 6 класс

Данная технологическая карта урока будет полезна учителям английского языка, работующим в 6 классе....