Участие в III Научно-методической конференции по проблеме «Инновационные технологии в образовательном процессе».
методическая разработка по английскому языку (10 класс) по теме
В материале представлен конспект урока английского языка в 10 классе "Bad Travel Experience" в рамках технологии проблемного обучения.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
урок английского языка в 10 классе в рамках технологии проблемного обучения | 93.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Участие в III Научно-методической конференции по проблеме «Инновационные технологии в образовательном процессе».
31 января 2011 года в МОУ «Гимназия им. Н. В. Пушкова» в рамках работы Ресурсного центра прошла III Научно-методическая конференция по проблеме «Инновационные технологии в образовательном процессе».
В этом году конференция была посвящена системно-деятельностному подходу в реализации Федеральных государственных стандартов второго поколения. В ней принимали участие 67 педагогов: учителя – предметники, руководители ОУ, представители методических служб. В гостях у нас были города Серпухов, Наро-Фоминск, Видное, Кашира, Томск; районы Серпуховской, Наро-Фоминский, Ленинский и Калужская область.
Были проведены тематические открытые уроки. Учитель английского языка Базарова О.Л. провела урок в 10 классе “Bad Travel Experience” в рамках технологии проблемного обучения.
К конференции пресс-центром «Интеграл» гимназии был выпущен сборник материалов конференции, куда вошли тексты пленарных докладов, конспекты открытых уроков и внеклассных мероприятий.
Класс: 10 А
Тема: Bad Travel Experience (Module 5, Holidays)
Цель урока: совершенствовать коммуникативную компетенцию учащихся.
Задачи урока: 1) систематизировать изучаемую лексику и грамматику,
2) развивать навыки неподготовленной устной речи,
3) совершенствовать навыки аудирования и поискового чтения,
4) формировать навыки планирования диалогической речи в
рамках темы.
Оснащение урока: учебник SPOTLIGHT 10 (Student’s book);
Class CD к учебнику;
доска;
компьютер;
мультимедийный проектор;
презентация;
карточки с заданиями.
Ход урока.
I. Mотивация к учебной деятельности.
Цели: 1) Актуализация требований к ученику со стороны учебной деятельности.
2) Организация деятельности учащихся по установке тематических рамок.
3) Создание условия для возникновения у ученика внутренней потребности включения в учебную деятельность.
Teacher: Good morning, boys and girls. Good morning dear guests.
I am glad to see you. I hope everybody is ready to work. Sit down, please. Let’s start our lesson.
What is travelling for me?
It is the shining sun, the sea,
The golden sand, that looks like beads,
The blue-eyed sky and tender breeze…
Teacher: People are always eager to travel either on business or for pleasure. Let’s imagine where people can go to have good holidays?
Student 1: They can go on a cruise.
Student 2: They can enjoy skiing.
Student 3:They can get pleasure from staying on the beach.
Student 4:They can go hiking.
Teacher: Well, places for good holidays can also be various. Where can people stay?
Student 1:They can stay in the hotel.
Student 2:They can rent an apartment.
Student 3: They can stay on board of the cruise liner.
Student 4:They can stay in camping tents.
Teacher: It’s true that to have good holidays people should do some activities. What activities do tourists do to have a good time?
Student 1:They can go diving.
Student 2:They can enjoy a picnic.
Student 3:They can do souvenir shopping.
Student 4:They can go sightseeing.
Teacher: You’re quite right! In the end what should the weather be for good holidays?
Student 1: For good seaside holidays I think the weather should be sunny and hot.
Student 2: For skiing it should be freezing and sunny.
Student 3: For a picnic in the wood I think it should be warm.
Teacher: You’re absolutely right, because bad weather can spoil any holidays.
II. Актуализация знаний и фиксация индивидуального затруднения в пробном действии.
Цели: 1) Актуализация изученных способов действий, достаточных для построения нового знания.
2) Актуализация мыслительных операций, достаточных для построения
нового знания.
3) Организация самостоятельного выполнения пробного действия.
4) Фиксация индивидуальных затруднений в выполнении пробного действия.
Teacher: Well, we’ve talked a lot about good holidays. Now, look at the picture on page 84. What’s the problem? How do you think the people feel?
Student 1:I think the people didn’t expect bad weather at the beach, maybe they expected sunny weather.
Student 2: I think the people feel disappointed and annoyed.
Teacher: Anyway, they have problems. Holiday problems can be different types: weather, accommodation, food, service, travel/ transport, crime, health, belongings, the town/ resort. Let’s match the sentences in exercise 2b on page 84 with the proper holiday-problem.
Student 1:It rained every single day! It’s a weather problem. Etc.
III. Выявление места и причины затруднения.
Цели: 1) Организация восстановления выполненных операций.
2) Организация фиксации места, где возникло затруднение, и причины,
почему оно возникло.
Teacher: So, let’s imagine a group of three people discussing their problems. What will they talk about? OK. That’s the difficulty. There are some unknown facts. What should we know at first?
Student 1: I think we should know their roles.
Teacher: Yes, of course. Then what is our next step?
Student 2: I suppose we should know what they are talking about.
Teacher: Certainly, you’re right. What is still difficult for you?
Student 3: We should know how we could explain our thoughts.
Teacher: That’s right. And the last question is what is necessary to make a dialogue?
Student 1: I think we should make a plan of the dialogue.
Teacher: Well, you’ve mentioned all the difficulties. Now we should think about how to solve them. Before we start working on the dialogue let’s define the theme of it. What are your suggestions?
Student 1: What about “Bad travel experience”?
Teacher: Yes, it’s a possible variant. It can also be the theme of our lesson. And what is the goal of our lesson?
Student 2: To make a dialogue among three people discussing their bad travel experience.
Teacher: Yes, you’re right.
IV. Построение проекта выхода из затруднения.
Цели: 1) Учащиеся поставили цель урока.
2) Учащиеся уточняют и согласовывают тему урока.
3) Учащиеся определяют средства, необходимые для реализации целей.
4) Учащиеся определяют шаги, которые необходимо сделать для реализации
поставленных целей.
Teacher: To begin with let’s fix our steps once more. (Опоры на доске).
Student 1: 1st step – The Roles. – We’ll define our personages.
Student 2: 2nd step – What about? – We’ll choose necessary words and word-combinations.
Student 3: 3rd step - How to say? – We’ll choose grammar tenses and structures.
Student 4:4th step – How to make? – We’ll make a plan of the dialogue.
V. Реализация построенного проекта.
Цели: 1) Организация реализации построенного проекта в соответствии с планом.
2) Новый способ действия зафиксирован в речи.
3) Организация фиксации преодоления затруднения.
Teacher: Well, every time when three people want to discuss their bad experience the first of them always tells some unlucky events – let’ call him – unlucky tourist. The second as a rule listens carefully and sympathizes – let’s call him – sympathizer. The third is not as tolerant as the second, he criticizes and sometimes reproaches – let’s call him – critic. (Опоры на доске).
Next step is - What about? Let’s remember the things people usually take for traveling and group them on the categories: Money, Travel documents, Luggage, Clothing and Health.
Учащиеся заполняют таблицу лексическими единицами по категориям:
Money | Travel documents | Luggage | Clothing | Health |
credit card | passport | suitcase | sleeping bag | first-aid kit |
cash | visa | backpack | hiking boots | vaccination |
traveler’s checks | skis | raincoat | medication |
Teacher: Well, to speak about our next step let’s listen to the dialogue and then analyze its tenses and structures. (Слушаем диалог-образец ex. 3a p.84)
Teacher: Now answer my questions, please:
1) How many people are talking? 2) What are they talking about? 3) Who is the unlucky tourist? 4) Who is the sympathizer? 5) What problems did John have? 6) Is he optimistic or pessimistic about his next holidays?
Teacher: Then we should decide about - How to say? The action took place in the past, so what tense will a tourist use? Consult the dialogue, please.
Student 1: I think Past Simple or Past Perfect.
Teacher: Yes, you’re quite right. What structures will a sympathizer use to cheer up his friend and sympathize? Find them in the text.
Student 2: Exclamatory sentences and defining questions.
Teacher: Yes, that’s right. And finally let’s think about a critic what verbs will help him to criticize the tourist?
Student 3: Though there isn’t a critic in the dialogue I think he should use modal verbs should or ought with perfect infinitive.
Teacher: Yes, he can also use such structure as: “I have always told you + imperative (positive or negative)”.
VI. Первичное закрепление с проговариванием во внешней речи.
Цели: 1) Организация усвоения нового способа действий учащимися – фронтально.
Teacher: Now let’s train the grammar tenses and structures we’ve mentioned in speech. Выполнение тренировочных упражнений с использованием презентации Power Point. Работа организуется фронтально.
VII. Самостоятельная работа с самопроверкой по образцу.
Цели: 1) Организация самостоятельного выполнения учащимися типовых заданий на новый способ действий.
2) Организация вербального сопоставления работы с образцом для самопроверки.
3) Организация рефлексии по усвоению нового способа действий.
Организация работы в группах: ученики самостоятельно распределяют роли в группах и отбирают лексический и грамматический материал для своего диалога.
Teacher: Well, the last step we should speak about is How to make? Let’s make a plan of the dialogue. Which of the personages will speak the first? The second? The third? Please, don’t forget to use the phrases in bold they will help you to develop your thoughts from the beginning to the end.
Выступление групп. Группы по очереди демонстрируют свои диалоги. Во время выступления группы, остальные учащиеся внимательно слушают говорящих и оценивают участие каждого члена группы, отмечая результаты в таблице.
Teacher: Now let’s listen to the groups. While they are talking the rest of the class will listen to them carefully and analyze their performance according to the table.
Unlucky tourist Name: Past tenses | Sympathizer Name: Exclamatory sentences, defining questions | Critic Name: Modals with past infinitives, structures with imperatives | |
Activity 1 – 5 | |||
Language level 1 – 5 | |||
Group Work 1-5 |
VIII. Рефлексия учебной деятельности на уроке.
Цели: 1) Организация фиксации нового содержания, изученного на уроке.
2) Организация оценивания учащимися собственной деятельности на
уроке.
3) Организация фиксации неразрешенных затруднений на уроке как
направлений будущей учебной деятельности.
4) Организация обсуждения и записи домашнего задания.
Teacher: Well, as we have listened to all the groups, let’s comment on their work according to the tables.
Ученики комментируют работу других групп по оценкам, выставленным в таблицах.
Teacher: So, what do you think about your activity, language level and work of the group?
Участники группы оценивают собственные высказывания и дают оценку работе группы.
Teacher: Thanks to all of you. What was difficult for you in making dialogues?
Ученики фиксируют трудности, возникшие по ходу выполнения работы.
Teacher: Have we fulfilled the task of our lesson? It’s time to write down the homework – ex. 9 p. 85.
Teacher: Though the theme of our lesson is “Bad Travel Experience” I want to tell you that
No matter whether things went wrong or right,
Let’s all of us look on the bright side!
Let not bad luck become obsession,
Let’s cherish only good impressions!
РАЗДАТОЧНЫЙ МАТЕРИАЛ К УРОКУ.
How to say? – Unlucky tourist – Match the parts of the sentences.
1) For a start I left my credit cart in the hotel so… | a) I couldn’t get my luggage in time. |
2) Then to make matters worse I lost my traveller’s checks and … | b) I got soaking wet after two hours walking. |
3) Besides I forgot to take vaccination and that’s why … | c) I couldn’t pay for the excursion. |
4) I didn’t take my raincoat so… | d) I got ill. |
5) To crown it all it had been raining for five days and… | e) I couldn’t go outside, I saw nothing. |
How to say? – Sympathizer - Match exclamatory sentences with defining questions:
1) Oh dear! What a shame! | a) Did you ask the hotel administration about it? |
2) How terrible! | b) Did you take warm clothes with you? |
3) What an absolute nightmare! | c) Did you go to the swimming pool instead? |
4) Oh, I’m really sorry to hear that! | d) Did you ask anybody to help you? |
5) What a terrible experience! | e) Did you call the police? |
How to say? – Critic – Open the brackets and put the verbs as in the examples.
Ex.: You should have taken some medication with you. | Ex.: I have always told you: (don’t) go to this hotel! |
1) You should (listen) to the weather forecast before. | 1) I have always told you: (to be) careful abroad! |
2) You should (call) the police. | 2) I have always told you: (not to be) so careless! |
3) You should (check) your things beforehand. | 3) I have always told you: (to take) first-aid kit with you! |
4) You should (ask) the hotel administration about it. | 4) I have always told you: (not to trust) strangers! |
5) You should (take) some medication with you. | 5) I have always told you: (to get) information about the place where you go before! |
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Использование инновационных технологий в образовательном процессе
Текст выступления на заседании педагогического совета с целью обмена опытом по теме "Использование инновационных технологий в образовательном процессе" (на уроках русского языка, литературы, при орган...
Реферат по теме «Инновационные технологии в образовательном процессе и их влияние на формирование базовых компетенций»"
Данный реферат участвовал в конкурсе "Инновационная школа 2012" и получил высокую оценку жюри конкурса....
Инновационные технологии в образовательном процессе"Педагогическая мастерская"
Данная работа расскажет о достоинствах" педагогических мастерских" в образовательном процессе....
Внедрение инновационных технологий в образовательный процесс
В нашемобразовательном учреждении выбор инноваций преподавателями осуществляется с учетом специфики преподаваемых дисциплин и специальности. Особый акцент делается на личностно - ориентированные техно...
Инновационные технологии в образовательном процессе при обучении иностранному языку (из опыта работы)
В статье автор обобщает свой опыт работы по изучению иностранного языка в сельской школе и применении новых информационных технологий. Это не только новые технические средства, но и ...
статья на тему «Инновационные технологии в образовательном процессе. Концентрированное обучение в процессе преподавания татарского языка»
Материалы данной статьи могут быть использованы не только учителями татарского языка и литературы, так как в статье дано определение понятия «педагогическая технология», раскрыты причины их появ...
«Использование современных инновационных технологий в образовательном процессе с детьми с ОВЗ: личностно – ориентированное обучение; здоровьесберегающие технологии»
Выступление на методическом объединении воспитателей....