Интегрированный урок по теме "Добро пожаловать в Татарстан"
методическая разработка по английскому языку (7 класс) по теме

Fedorova Tatyana Alexandrovna

Данный материал можно использовать на уроке английского языка. а также для проведения интегрированноо урока английского языка и татарского языка. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл gazete.docx487.01 КБ
Файл tatarstan.docx1.22 МБ
Файл integrirovanny_urok_angliyskogo_i_tatarskogo.docx55.03 КБ

Предварительный просмотр:

                                     My native language.

                                            Oh, my language, native language,
                                                 You are my soul and you are my heart!
                                               Many things I have learnt in his life
                                            Through this language, through my                         blood.

              K a z a n

Kazan is one of the oldest and most beautiful cities in the Volga region. Kazan is a thousand – year-old city with rich history.
Kazan is located in a very picturesque place. Two rivers –the Volga river and the Kazanka river, which played an important role in the history of the peoples of the country.
Thick forests with a lot of animals, vast fields, big and small rivers and deep lakes with a lot of fish make the nature of the Kazan area beautiful.
Lake Kaban, unique in its nature, “a mirror of clear water”, is in the centre of Kazan. There are a lot of legends and mysteries connected with this lake Some of them are sad.

The Bulack River is very short. It is only 2 km long and stretches from Lake Kaban To the Kazanka river.
Archaeologists are trying to find out more about the past and reconstruct the picture of the great city, to find out the information about the ways the people lived About their customs and traditions.
Kazan is one of the most important economic centers  of Russia Federation. Large enterprises produce planes, helicopters, compressors, computer systems, optic, chemicals, clothes, consumer goods and so on. It is one of the largest river ports on the Volga and also a large railroad, and an air route centre.
Kazan is open to guests from all over the world!

The   Symbol    of    Kazan

The Kazan Kremlin remains to this day the very heart of the capital of the Republic of Tatarstan - Kazan. The most unusual structure in the Kremlin Complex is the Suymbice Tower.

It has become the architectural symbol of Kazan and is famous a long way From the Republic of Tatarstan. It is dear to the city, like the Bell Tower of Ivan the great to Moscow ‘the Statue of Liberty to New York or the Eiffel Tower to Paris.
The Kremlin was constructing for 4 centuries. The best architects and builders of the past were invited to erect new Towers, new walls, new palaces. Originally the Kremlin was a citadel which defended the population during the wars.
The English traveller Jenkins wrote in his memories in 1558 “Kazan a beautiful city’ built in the Russian and Tatar style, with a strong castle, standing on a high Hill”. But the Kremlin does not live in the past. It is entering a new period in its long life. Kul Sharif Mosque has been constructed.
In 2000 the Kazan Kremlin became a monument of UNESCO World Heritage.

Sabantuy

Sabantuy is, perhaps, the most popular festival in Tatarstan. It is “a celebration of the plough”. This holiday takes plays at the beginning of summer, after the first haymaking. During this festival there are a lot of spectacular competitions. The most exciting are the horse races.
Another popular competition is the national wrestling. At the end they choose a winner. Hi is usually given a good prize.
There are also a lot of funny competition and sport games, for example, egg-races, “running – in-sacks” races. Climbing up a high pole is rather difficult, but very funny.
The prize is a big cock, sitting on the top! Everyone tries to show his skills and talent.
Come and take part!


Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:

Разработка интегрированного урока

Тема урока: Безнен республикага рәхим итегез! Welcome tо our Republic! (Добро пожаловать в нашу Республику Татарстан)

2013 год

Тема:         Безнен республикага рәхим итегез!

 Welcome tо our Republic!

 

     Максат:    “Татарстан” темасына караган сүзләрне синтаксик

                          калыплар    аша кабатлау һәм системалаштыру;

  актив үзләштерелгән сүзләрне диалогик һәм монологик

                          сөйләмдә куллана белү;  

                          татар һәм инглиз телендәге сөйләмне ишетеп аңлау ;

     туган як белән горурлану, туган якка мәхәббәт тәрбияләү

                         Универсиада белән таныштыру.

Ц ели:

-практиковать в устной речи: диалогической и монологической речи;

-практиковать в чтение с извлечением информации;

-контроль изученных навыков через тестирование.

- воспитание патриотических чувств за Татарстан

-воспитание  гостеприимства и взаимопонимания, толерантности.

-ознакомление с новой лексикой по теме «Универсиада».

Задачи:

обучающая:

а) закрепление навыков работы с незнакомым текстом;

b) развитие навыков говорения по теме: ”Впечатления о городе”;

c) развитие навыков аудирования;

d) закрепление навыков письма;

развивающая:

a) знакомство с мировыми достопримечательностями;

b) знакомство с историей, традициями, бытовыми привычками англичан;

c) представление об образе жизни парижан;

воспитывающая:

a) чувство любви и преданности своей Родине;

b) гордость за свой родной край (достопримечательности Башкортостана).

Оборудование:

магнитофон;

телевизор, видеомагнитофон.

Наглядные пособия:

1) картинки с видами  достопримечательностей Татарстана;

2) буклеты достопримечательностей Лондона, посещенных учащимися;

3) стенд с пословицами по теме;

Формы работы на уроке:

парная

индивидуальная

групповая

       Дополнительные пособия: портрет  Р.Н.Минниханова, презентация , видеоматериалы о спорте и Татарстане ,распечатанные тесты.

Дәрес барышы

                                                                              Только зная в совершенстве

                                                                               свой родной язык,

                                                                              можно овладеть чужим языком.

1.Организационный момент.

Федорова: Good morning, dear children and guests.

Students: Good morning!

Гордеева:Исәнмесез!

Балалар:Исәнмесез!

Федорова: Sit down, please. We are glad to see you at our lesson “Welcome to Tatarstan“.

. Создание положительного настроя к уроку (на доске висит картинка с изображением улыбающегося солнца).
Now boys and girls! Look at the blackboard! What can you see? Yes, “The Funny Sun”. It will bring us good mood and good luck. It is smiling. Let’s smile it too. And smile each other.

Every year a lot of people visit Kazan. Kazan is the Capital of  Tatarstan. Imagine, that our guests are from different foreign countries. Try to persuade them to visit our capital – Kazan.        

Гордеева:Утырыгыз!

Федорова:  How  are you? Are you fine?                 

S.: Yes, I am fine.                 

S.: Yes, I am OK.

Федорова: There is the bell, and we can begin our lesson. It will be a very interesting lesson. Be attentive, please!

2.Речевая разминка.

 Гордеева:Без бер-беребез белән исәнләштек.Ә исәнләшү ул кешегә сәламәтлек теләү , кешенең хәлен сорашу китү, игътибарлы булу, әдәплелек , кешене күргәч, шатлануыңны белдерү билгесе. Сезне күрүемә мин бик шат!Хәлләрегез ничек?

Б:Хәлләребез яхшы.

-Балалар ,сезнең яраткан шөгылегез бармы?Сез нәрсә эшләргә яратасыз?(балалар җаваплары)

- What is your hobby?  

 I like collecting coins compact disc  

What do you like to do?

Do you like sport? (игра переводчик). 

There are many different reasons for travelling to Kazan. Try to name some of them.

Учащиеся заполняют “WordWeb” на английском и родном языках.

-Балалар без сезнең белән бүген Татарстан. Универсиада  турында сөйләшербез.Яңа сүзләр өйрәнәбез.Әйдегез,башлыйбыз.

Федорова: Tell me, please. Where do you live?

S.: We live in Republic Tatarstan.

S.: I live in village Large Memi

S.: I proud of our Republic.   My native  village is Large Memi.

Федорова: Yes. I agree with you. We live in Tatarstan. And we are proud of our Republic. Last year we learnt different new words. For example, to be proud of. Tell me the meaning of this word and build sentences.

 (Слайд№ 1)Татарстан. Большие Меми

-Укучылар,сез слайдларга карап ,минем җөмләләрне тәрҗемә итегез:

Я живу в республике Татарстан.

Моя родная деревня Большие Меми.

Я горжусь своей родиной.

Федорова:We have many friends in Great Britain.  You know about Great Britain. Tell me please.

  1. What is the capital of GB? ( слайд Лондон)

The United Kingdom (or Great Britain) is situated on the British Isles. The British Isles consist of two large islands, Great Britain and Ireland, and about five thousand small islands. Their total area is over 244,000 square kilometres.

  1. What languages do people speak in GB?

The official language of the United Kingdom is English. But in western Scotland some people still speak Gaelic and in northern and central parts of Wales people often speak Welsh.

  1. Who is the head of GB? (Слайд королева)

The UK is a constitutional monarchy. In law, Head of the State is Queen. In practice, the country is ruled by the elected government with the Prime Minister at the head. The British Parliament consists of two chambers: the House of Lords and the House of Commons.

And our friends want to know about our republic.

Федорова: What сan you tell  them about  Tatarstan? (ответы детей)

S.: They will see that Tatarstan is not only geography, politics and economy. It is also my friends, parents, our everyday life, habits and behavior.

The republic of Tatarstan is located at the centre of the Russian Federation. Tatarstan borders of the Republic of Bashkorkostan, Chuvashia, Mari-El, Udmurtia and on the region of Russia: Samara, Ulyanovsk, Kirov and Orenburg.

Its area is more than 67 thousand square kilometers. Tatarstan is rich in oil. The most well-known oil fields are Romashkinskoy, Novo-Velkhovskoye, Pervomaiskoye and Bondyuzhskoye. Tatarstan is also rich in brown and black coal, copper, gypsum, dolomites, clays, mineral waters and medical muds.

The  republic has huge water resources. The Volga river system is of great importance Russia and Tatarstan.

Гордеева: Сез Татарстан турында  күп нәрсәләр беләсез.Ә нәрсәләр сөйли аласыз?

Б:Мин Татарстанның кешеләр турында сөйли алам.

Б:Мин Татарстандагы дәүләт телләре турында сөйли алам.

Б:Мин Татарстандагы елгалар турында сөйли алам.

Б:Мин Татарстанның табигате турында сөйли алам.

(балалар җавап бирә)

Федорова:. What can you tell about people? They are not only friendly, but clever, kind and talented.

S.: I think our people are hospitable. (новое слово на доске)

Гордеева:Татар халкы турында нәрсәләр әйтә аласыз?

Б:Татар халкы ярдәмчел,эш сөючән, тырыш, шәфкатьле,кунакчыл.(на доске)

Гордеева: “Кунакчыл” сүзе нәрсәне аңлата?Кунакчыл кеше нинди була?

Б:Кунакчыл кешеләр дус, тату, ягымлы, әйбәт, яхшы булалар, килгән кунакны өйгә чакыралар.

Федорова: I agree with you. Our people always say with warmth: "Welcome to Tatarstan"

Гордеева:Әйе,сез дөрес әйтәсез,татар халкы һәрвакыт елмаеп :Татарстанга рәхим итегез” ди.

Ә хәзер сүзләрне тәрҗемә белән сүзлекләргә язабыз.

У: Ә хәзер күз алдына китерегез әле:Татьяна Александровна  белән мин репортерлар (хәбәрчеләр). Светлана Владимировна Британия газетасыннан, ә мин “Әлмәт таңнары” газетасыннан. Безне Татарстанга кагылышлы мәсьәләләр кызыксындыра.

  1. When was the declaration of sovereignty signed?

The Declaration of State Sovereignty of the Republic was signed on the 30th of August, 1990.

  1. Татарстан дәүләте ничәнче елда мөстәкыйль дәүләт дип игълан ителде?
  2. What languages do people in Tatarstan speak?

The official languages are Tatar and Russian

  1. Татарстанда нинди табигый байлыклар бар?

Who was the first president of Tatarstan?

The first president of Tatarstan was Shaimiev

  1. Хәзер Татарстан президенты кем?
  2. What can you say about flag?(на тат.яз)
  3. Татарстан гимнынын авторы кем?
  4. Is Tatarstan a multireligious republic? What nationalities do live in Tatarstan?         

Tatarstan is a multinational republic. Реоple of 115 nationalities live there.  The two main nationalities are the Tatars and the Russians

  1. Татарстан гербында нинди җәнлек сүрәтләнгән?

Гордеева: Укучылар Татарстанда нинди милләт вәкилләре яши?Алар үзара ничек яшиләр?Аларга нинди сыйфатлар хас?(әйтеп үтик әле)

Б: Кешелеклелек.

   -Дуслык.

   -Тугрылык.

   -Әдәплелек

   -Тырышлык. (учитель по-русски объясняет значение слова ) см.слайд

Физкультминутка на английском языке.

Hands on your hips,

Hands on your knees,

Put them behind you

If you please.

Touch your shoulders,

Touch your nose,

Touch your toes.

Raise your hands high in the air,

At your sides, on your hair.

Raise your hands as before

While you clap: one, two, three, four.

Clap Your Hands

Clap, clap, clap your hands,

Clap your hands together.

Step, step, step your feet,

Step your feet together.

Touch, touch, touch your cheeks,

Touch your cheeks together.

Touch, touch, touch your ears,

Touch your ears together.

Shake, shake, shake махать your hands,

Shake your hands together.

Smile, smile at your friends,

Let us smile together.

 3. Практика устной речи: диалогическая речь

 Build the dialogue  about Tatarstan. Listen to your Tatar friends very attentively and add the information.

-describe capital (in English), animals, rivers, flag (in English), president  in Tatar. (слайд)

James: Hello.

Lisa: Hi.

James: How are you?

Lisa: I'm good. How are you?

James: Good. Do you speak English?

Lisa: A little. Are you American?

James: Yes

Lisa: Where are you from?

James: I'm from California. Where are you from?

Lisa: I'm from TATARSTAN. Nice to meet you.

James: Nice to meet you too.

Excuse me, I'm looking for the hotel Volga. Do you know where it is?

Lisa: Sure. It's down this street on the left.

James: Is it far from here?

Lisa: No, it's not far.

James: How long does it take to get there?

Lisa: 5 minutes or so.

James: Is it close to the train station?

Lisa: Yes, it's very close. The subway station is next to the hotel. You can walk there.

James: Thanks a lot.

        У: Без Татарстанның географик урыны, табигате, климаты, елгалары, табигый байлыклары турында беләбез. Ә хәзер “Безнең Татарстан” исемле текстны игътибар белән тыңлыйбыз, биргән сорауларга җавап бирәбез.(просматривают видеоролик)

                                            Безнең  Татарстан.

Без Татарстанда яшибез. Татарстанның табигате бик бай. Анда калын-калын урманнар да, тигез далалар да бар. Татарстанда Идел, Чүлман, Нократ, Агыйдел елгалары ага. Алар тирән һәм балыкка бай. Бездә кечкенә елгалар һәм салкын сулы чишмәләр дә күп.

Татарстанның башкаласы - Казан шәһәре. Татарстанда Чаллы, Түбән Кама, Әлмәт, Алабута, Зәй һәм башка шәһәрләр бар. Бездә шулай ук авыллар да күп.

Татарстанда татар, рус, чуваш, мари һәм башка милләтләр дус яшиләр.

Сорауларга җавап:

1.Без нинди республикада яшибез?

2.Татарстанның табигате нинди?

3.Татарстанда нинди зур елгалар бар?

4.Татарстанның башкаласы нинди шәһәр?

5.Татарстанда тагын нинди шәһәрләр бар?

6.Татарстанда нинди милләтләр яшиләр?

M: Татарстан Республикасының башкаласы Казан шәһәре икәнен беләбез.Ә дәүләт башында кем тора?

Б: Дәүләт башында президент тора.

У:Безнең президентыбыз кем?

Б:Безнең президентыбыз-Р.Миннеханов

(слайд №3)

Федорова . Answer the question. Where does the wisdom of nation lie?

S.: The wisdom of a nation lies in its deeds, creative activities with a view to the future, and certainly in the development of the finest traditions of the past.

Федорова: Translate, please. (листочки раздаются детям для перевода)

У:Хәзер Р. Миннехановның инглиз телендә язган мөрәҗәгатен укырбыз.Аның өчен сүзлек эше башкарырга кирәк.Экранда чыккан сүзләрне кабатлап барабыз:

Wisdom - акыллы булу - мудрость
nation - милләт – нация
creative - иҗади эшчәнлек - творческая деятельность
traditions - традицияләр - традиции
Deed-действие, деяние

View-взгляд, вид

Development-развитие-үсеш

Проверка домашнего задания

-Укучылар,без сезнең белән өй эшләрен дәрес башында тикшерәбез.Ләкин бүген безнең бик сәер дәрес.

Федорова: Before holidays your homework was to do the project about Universiade. You worked in groups. We hope you are ready. Let’s start. Before it we watch video about this event.  

-Ә хәзер без сезнең белән проект эшләрегезне тикшерик ,карап үтик.Берничә укучы проек эшләрен күрсәтер.

 

            5. Систематизация и контроль изученного материала  

Федорова: You work very good today. Let´s control your knowledge. This test is for your. Do it, please.

У:Сез бүген дәрестә тырышып эшләдегез, белем һәм күнекмәләрегезне күрсәттегез. Ә хәзер тест ярдәмендә белемнәрне тикшереп алабыз.

1. Girls in Tatar national costumes greet them with

A. chuсk-chuсk

B. peremyach

C. flowers

2. Татарстан Республикасының дәүләт суверенитеты турында Декларация кайчан кабул ителде?

А.1990 елның 6 октябрендә

В.1992 елның 30 августында

С.1990 елның 30 августында

 3. The official languages are

A. Tatar and German

B. Tatar and Russian

C. Tatar and English

4. Татарстан кайда урнашкан?

А.Россиянең төньягында

В. Россиянең үзәгендә

С. Россиянең көньягында

5. Its area is more than   ... thousand square kilometres

A .56

B. 67

C. 74

6. Татарсанда нинди файдалы казылмалар бар?

А. алтын

В. нефть

С. руда

7. The longest river in Tatarstan is

A the Volga

B the Kama

C the Belaya

8. Татарстанның башкаласы

А. Мәскәү

В. Яр Чаллы

С. Казан

Change the sheets of papers and check up your answers with the right variant.

Is everything all right?

Are there any mistakes?

             6. Заключительный этап урока. Подведение  итогов. Выставление оценок. Домашнее задание.

Федорова: At home you will tell about one famous places.

Well done, children. At the end of our lesson let us make a conclusion if being a teenager is difficult or not.

Students say their opinions and make a conclusion.

Thank you for the lesson. Good-bye.

 

Закончен урок и выполнен план
Спасибо ребята огромное Вам,
За то, что упорно и дружно трудились,
Что на уроке вы не ленились.

План образец проведения открытого урока английского языка

1. Приветствие. На него отводится примерно одна - две минуты. Например: Good afternoon, children. Are you ready for your lesson?

2. Оглашение цели и задач на урок. Чаще всего, цель выбирается обобщенная, но одна. Задач может быть три-четыре. На эту часть приходится три – четыре минуты. Например: цель - изучение новой темы, задачи – усвоение знаний по теме, изучение новой лексики и т.д.

3. Фонетическая разминка. Данная часть необходима для отработки звуков, а также для настройки речевого аппарата. Например: изучение гласных звуков, согласных звуков, дифтонгов и т.д. Необходимо объяснять детям, как именно произносится тот или иной звук на конкретном примере.

4. Проверка домашнего задания. На него уходит примерно десять минут. Применяется «веерный опрос», ученики опрашиваются выборочно.

5. Объяснение новой темы. Преподаватель детально объясняет новый материал, разбирая его на примерах. Необходимо помнить, что открытый урок по английскому языку ставит своей целью усвоение детьми нового материала, а не просто показное действо.

6. Отработка материала на практике. По заданной теме выполняются упражнения на все виды деятельности (употребление грамматики на практике, аудио – упражнения, чтение текстов).

7. Выборочная проверка усвоенных знаний. Для закрепления изученной темы необходимо проверить, насколько она понята учениками. Проводится выборочный опрос, особенно тех учеников, кто не поднимает руку при вопросе учителя.

8. Домашнее задание. Ученикам дается задание на дом, несколько упражнений на закрепление и отработку нового материала, а также на повторение предыдущей темы. Необходимо объяснить детям, как выполнять домашнее задание, также можно разобрать по одному примеру из каждого упражнения на новую тему.

9. Подведение итогов. В конце урока учитель подводит итоги (изученная тема, оценки учеников) В некоторых случаях педагоги демонстрируют комиссии не типичные шаблоны проведения урока, а новую методику.

К современным методам относят изучение материала посредством показа презентации. Также применяются интересные методы закрепления лексики и грамматики («снежный ком», задание в паре, составление диалогов и различных текстов с предложенной лексикой).

Вы можете скачать ход одного из уроков английского языка в формате Word:


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок английского и татарского языков «Добро пожаловать в Татарстан».

Актуальность данного урока продиктована тем, что Татарстан – многонациональная республика, в которой мирно соседствуют более 100 национальностей, представителей крупных религиозных конфессий м...

Урок-проект "Добро пожаловать в Лондон"

В ходе урока учащиеся приобретут знания по страноведению, укрепят навыки монологического высказывания, актуализируют умения по созданию мультимедийных презентаций....

План-конспект урока по татарскому языку "Республика Татарстан"

Урок построен в форме путешествия по Республике Татарстан...

Элективный курс для 9 класса “Добро пожаловать в Татарстан”

Актуальность курса продиктована тем, что Татарстан - многонациональная республика, в которой мирно соседствуют более 100 национальностей, представителей крупных религиозных конфессий мира.Курс «Добро ...

Разработка урока на тему "Туган җирем - Татарстан"

Разработка урока на тему "Туган җирем - Татарстан"...

Конспект и презентация к парламентскому уроку на тему: "Конституции Республики Татарстан - 25 лет!"

В нашей школе, как и по всей стране, традиционным стало проведение парламентских уроков. впервые в Татарстане парламентский урок прошел 28 октября 2009 году по теме: "Где рождаются законы". ...

Тема урока : Путешествия: «Добро пожаловать в Сидней…»

Тема урока : Путешествия: «Добро пожаловать в Сидней…»Тип урока: Комбинированный урокЦель урока: Ознакомление и закрепление нового лексического материала по теме; развитие и актуали...