Функциональная грамотность
занимательные факты
Развитие функциональной грамотности на уроках коми языка
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
komi_fukn._gram.docx | 26.71 КБ |
Предварительный просмотр:
Языковой функциональнöй грамотность.
Велöдны грамотнöя гижны – тайö медся сьöкыд мог. Медым велöдны грамотнöя гижны, медводз колö заинтересуйтны челядьöс, мöд кö висьтавны, мыйла да кытöн тайö ковмас.
Грамотность формируйтны отсалö:
- зрительной фактор (син), кор мортыс запоминайтö гижöмсö, буквасö. Колö медводз öтчыд бура гижны и запомнитны (кутны вежöрын) гижöмсö синнад. Киыд ачыс запоминайтö правильнöй гижодсö. Первойсяньыс кö гижас велöдчысьыс неправильнöя, то воддзö вылö зэв сьöкыд лоö сiйöс переучивайтныс (исправитныс).
- слуховой фактор – колö бура кывзыны и кывны, мый висьталö учитель. Коло развивайтны фонематическöй слух.
- рукодвигательной фактор – урок вылын колö уна гижны, медым запомнитны графическöй образссö гижанторйыслысь.
Вайöдам примеръяс:
Приёмъяс, кодъяс чужтöны интерес тема дорас и ышöдöны челядьöс думайтны.
#1064;ензьод! (Удивляй! Яркое пятно!)
Шензьöданторйыс ышöдö челядьöс мöвпавны.
Пример: А тi тöданныд, мый коми кывйын 16 падеж!
А тi веританныд, мый…..
2. Тöдмалам бöрынджык (Отсроченная отгадка)
Урок темаö пыран прием.
Пример: Видзöдлы серпас вылö (шусьöг, пöсловича) и тöдмав, мый йылысь кутам сёрнитны талунъя урок вылын.
#1058;уялан приём (проблемная ситуация)
Приёмыс велöдö велöдчысьсö аслыс корсьны тöдöмлунъяссö.
Пример: пукты колана шыпас, бöрйы прöверочнöй кыв.
Модо…чис, матыс…чис, че…ис.
Челядь оз тöдны, кыдзи прöверитны татшöм кывъяссö (проблема).
5. Прием «Метод кейсов»
Пример: Челядь, тi радейтанныд участвуйтны конкурсъясын, а талун ме тiянлы кöсъя вöзйыны лоны жюриöн и донъявны конкурс сочинений со татшöм номинацияясын «Медбур висьталысь» (Лучший рассказчик), «Мичаа рисуйтчысь» (Талантливый художник), «Бура сёрнитысь»(Мастер убеждения). Тiянлы уджсö донъявны отсалас пямятка «Текстлöн сикасъяс» и донъялан критерийяс.
Позновательнöй интнрес позьö вынсьöдны и игровöй приёмъяс пыр.
Пример: 1 класс. Тема: «Сёрникузя».
4 морт босьтöны 1 кывъян, 1 морт лоö чут (точка). Челядьлы колö сувтны öта-мöд дорö сёрникузя армöдiг моз. Кодлы сюри медводдза кыв, лэптö ки, велöдчысь-точка пуксьö, серкикузя пом. Ŏстальнöйыс корсьöны аслыныс места кык морт костас.
Приёмъяс, кодъяс велöдöны анализируйтны, юклыны, чукöртны информациясö (тöдöмлунъяссö).
Функциональнöй грамотность формируйтчö сэк, кор ми велöдам лыддьыны заданиесö, гöгöрвоны заданиесö, аддзыны колана информациясö, а сiдз жö вуджöдны правилöсö схемаö, таблицаö, лöсьöдны алгоритм.
Алгоритм лöсьöдöм - медся бур приём, кодi заставляйтö уджöдны юр, уджавны сы кузя, бöрти донъявны уджтö (самоконтороль).
#1055;риём «Опорной конспект» (схемаа конспект) - висьтавны материалсö схема, пасъяс кузя. Пример выло, кор велöдам кыв сикасъяс. Позьö нуöдны кык ног.
- Кор тöдмасьöны кыв сикасыскöд, вöчöны схема, лыддьöны схемасö. Но вермас схемаын лоны мыйкö тöдтöмтор (приём отсроченная отгадка). Тöдмалам? И челядь корсьöны информациясö дополнительнöй материалысь самостоятельнö.
- Мöд урок вылас схема колö сы восна, мед казьтыштны темасö либо жö проверитны öта-мöдöс.
#1055;риём «Паськыд да векни юалöмъяс (паськыд юалöмъяс сетсьöны, мед тöдны, кыдзи гогорвоис висьталанторсö (на понимание), векни юалöмъяс – содержание кузя) либö жö позьö вöдитчыны «Дотошной ученик» приёмöн. Пример вылö: кодi вермас сетны унджык юалöм аслад велöдчан ёртъясыдлы тайö тема кузяыс.
Татчö жö пырö татшöм прием: «Своя опора» либо «Ключевые слова», кодi велöдö челядьöс уджавны сетан информациякöд. Велöдчысьяс самостоятельнöя лöсьöдöны опорнöй конспект или схема тодöмлунъяс вынсьöдöм ради. Позьö нуöдны кыдзи öтка удж, сiдз и групповöй.
#1055;риём «Воськов бöрся воськов». Медым вайöдны системаö тöдöмлунъяссö и бурмöдны ас кежысь (монологическöй) сёрни, колö быд торъя сёрникузяын висьтавны мыйкö öтитор велöдöм тема кузя. Слаб классъясын позьö лöсьöдны сёрникузясö öтлаын, сьöрсьöн-бöрсьöн быд челядьлы. Мукöдыс донъялöны öтвет, зэлö подробнöя да стöча висьталiсны мукöдыс. Тайö приёмыс лöсялö кыв сикасъяс тема велöдiгöн.
#1055;риём «Содты кыв».
Приёмыс отсалö сöвмöдны челядьлысь сёрни да юрвежöр (память).
Велöдчысьяс пöвстысь öти шуö кутшöмкö кыв и передайтö эстафетасö мöд мöртлы. Мöд мортыс думыштö ассьыс кыв, кодi пырö тайö жö кыв чукöрас, сэсся шуö ёртыслысь кывсö и асььыс, да передайтö эстафетасö мöд мортлы и сiдз водзö.
Первойсö челядь вермасны сьöрсьöн-бöрсьöн шуны 5-6 кыв, а во помын – 10-12 кыв.
#1055;рием «Рюкзак». Тайö приёмыс лöсялö раздел помалöм бöрын. Велöдчысь босьтö киас рюкзак да висьталö, кутшöм тöдöмлунъяс сiйö босьтiс тайö разделсö велöдiгöн.
Приёмъяс, кодъяс велöдöны грамотнöя, правильнöя, стöча гижны.
Челядьöс грамотнöя, правильнöя гижны велöдöм – медся сьöкыд задача. Но именно тайö вайöдö фукционально грамотнöй мортöдз.
#1055;риём «Гижигмоз шуам».
Велöдчысьяс гижöны кывъяс, шуöны кывсö гораа öтлаын, сэсся торйöн.
#1055;риём «Ŏшыбкаа места». («Ошибкоопасное место»)
Кывъяс гижигöн став öшибкаа места, тшöтш жö и велöдтöм орфограммаяс гижам турунвиж рöмöн. Тадзи велöдчысь велöдчö аддзыны орфограмма. Сэсся бöрынджык велöдчö найöс правильнöя гижны да висьтавны, мый кузя тайö орфограммаыс.
#1055;риём «Бияс» (Огоньки). Дöска вылын гижöма серникузя либö кывъяс. Челядьлы колö öзтыны бияс велöдöм орфограмма весьтын. Медводз вöчам дöска дорын, а сэсся сёрникузясö гижам тетрадьö. Быд орфограмма дöска дорын объясняйтам.
#1055;рием «Аддзы дзебсьöм öшыбка». Челядь корсьöны текстысь специальнö колялöм ошыбкаяс. Позьö 1-2 классын сюйны уджö мойдысь геройöс, а 3-4 классын – вöчны челядьöс экспертъясöн (тöдысьясöн). Позьö сетны посказка, кымын танi ошыбка.
#1055;рием «Конi тайö меным ковмас?» Уроклöн любой тшупöд вылын позьö юавны: «Конi тайö тэныд вермас кöвмыны?»
Фукнкциональнöй грамотность вынсьöдöм зэв колана удж, ичöт классъясын. И коми кыв урок, кыдзи и роч кыв урок, босьтöны ыджыд места ичöт классъясын.
Миянлы колö быдтыны пу (функционально грамотнöй мортöс). Ва – тайö пед.технологии, кодöн ми пользуйтчам урок вылын. Яблок – ключевой компетенция. А лейка – тайö велöдысь. Медым кисьтавны пусö, велöдысьлы аслыс колö ёна вынсьöдны тöдöмлунъяссö, т.е. и велöдысьлы колö занимайтчыны саморазвитиеöн.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Диагностические работы участников творческой группы "Формирование функциональной грамотности на начальном уровне образования" "Читательская грамотность для 2 классов"
Мозина Елена Викторовна - руководитель творческой группы"Формирование функциональной грамотности на начальном уровне образования" предлагает разработки по диагностике функциональной гр...
Диагностические работы участников творческой группы "Формирование функциональной грамотности на начальном уровне образования" "Читательская грамотность для 4 классов"
Мозина Елена Викторовна - руководитель творческой группы"Формирование функциональной грамотности на начальном уровне образования" предлагает разработки по диагностике функциональной гр...
Диагностические работы участников творческой группы "Формирование функциональной грамотности на начальном уровне образования" "Читательская грамотность для 3 классов"
Мозина Елена Викторовна - руководитель творческой группы"Формирование функциональной грамотности на начальном уровне образования" предлагает разработки по диагностике функциональной гр...
Развитие коммуникативной грамотности в начальной школе, как одного из компонентов функциональной грамотности учащихся, с применением современных технологий.
laquo;Много на земле живых существ. Из них только одно обладает даром речи. Даром слова. »Л.УспенскийОдной из ключевых компетентностей является коммуникативная компетентность, так ка...
Статья " Функциональная грамотность или как помочь ребенку стать информационно грамотным».
Что же такое «функциональная грамотность»? Функциональная грамотность – способность человека вступать в отношения с внешней средой и максимально быстро адаптироваться и функционирова...
Развитие читательской грамотности в начальной школе, как одного из компонентов функциональной грамотности учащихся, с применением современных технологий.
Базовым навыком функциональной грамотности младших школьников считается читательская грамотность – это умение человека понимать и использовать письменные тексты, анализировать, изучать их д...
Развитие читательской грамотности в начальной школе, как одного из компонентов функциональной грамотности учащихся.
Развитие читательской грамотности в начальной школе, как одного из компонентов функциональной грамотности учащихся....