ң деп ун болгаш ң деп үжүк.
план-конспект занятия (1 класс)
Предварительный просмотр:
Ужуглелге ажык кичээл
Темазы: ң деп ун болгаш ң деп үжүк.
Сорулгалары: 1). Уругларга чаа уннун ужуун таныштырар. Ол унну состерге шын танып, ылгап билир кылдыр чанчыктырар. ң деп ужук онзагай, ол ужукту чугле чингине тыва состерге хереглээр болгаш бижиир деп билиндирер. Унну шын адаарын; медерелдиг, дурген номчулгазын, сос курлавырын, схемалар-биле ажылдап билирин, состернин ун, ужук анализин кылып, эштери-биле эп-найыралдыг ажылдаарынга чанчыктырар.
2) Уругларнын аас болгаш бижимел чугаазын, тывынгыр, сагынгыр чоруун сайзырадыр; Уругларнын сонуургалын бедидер, бащкынын айтырыгларынга дорт, долу харыыны бээрин сайзырадыр.
3) Ужуглел кичээлинге сонуургалын , дириг амытаннарга ынак болурун кижизидер.
Предметтиг сорулгазы: Кичээлдин туннелинде уруглар чаа унну, ужукту состерге ажыглап турда, шын адап, ылгап, тодарадып, чаа унге, ужукке характеристиканы берип, созуглел иштинден чаа ужук кирген состерни тып турар апаар.
Метапредметтиг сорулгазы: дириг амытаннар дугайында билиин сайзырадып, дириг амытаннарга ынак болурга эки дээрзин билип алыр.
Регулятивтиг сорулгазы: кичээлдин туннелинде оореникчи бодунун болгаш эш-оорунун ажылын, оларнын берген харыызын шын унелеп турар апаар.
Арга-методтары: тайылбыр, анализ-синтез, оюн коргузуглер,хайгаарал.
Дерилгези: ном, кыдырааштар, карточкалар, предметтиг чуруктар, презентация, наборлуг полотно, кескинди ужуктер.
Кичээлдин чорудуу
I.Организастыг кезээ.
1. Уругларнын кичээнгейин хаара тудары(Релаксация).
- Чурукта хунчугешче холдарынарны сунуп алгаш, оон чылыг херелдерин бодунарже синирип алгаш, ам ол чылыг херелдерни чанынарда эжинерге хулумзуруг-биле дамчыдынар.(Уруглар холдарын туттунчуп алгаш, хулумзуржур).
2. Катаптаашкын. (Самбырада чурукта : пага, пар, паш).
1)-Чурукта чувелернин аттарын аданар.
-Состернин чузу домей-дир?(Эгезинде п деп ун дынналып турар.)
-А чузу-биле ылгалып турарыл?(Слогтар, уннер саны-биле ылгалып турар.)
-п дээрге кандыг унул?(Ажык эвес, дулей, эжеш.)
-Кандыг оң -биле демдеглээрил?
-Ужуун чуу деп адаарыл?
2)Эжеш ажыл. Пага , пар,пош деп состернин моделин тогериктер дузазы-биле тургузунар, уруглар.(1 вариант-пага, 2-ги вариант –пар).(Слайд 1,2)
-Партанар кырында кескинди саазыннар бар. Ол саазыннар –биле П деп ужукту тургузаалынар.
-Кандыг ужуктер тургузуп алдынар, уруглар?
-Чузу ангы-дыр?(Хемчээли-биле, улуг, биче).
3)Эжеш ажыл.
-Кожа олурар эжинер-биле сумележип тургаш, бир-бир состен тывынар, бирээзин улуг ужук-биле бижиир, а оскезин- бичии ужук-биле бижиир.
-Улуг П деп ужукту кажан бижиир бис?
-Эр-хейлер!
II.Кичээлдин темазын, сорулгазын тодаргайлаары.
-Мен чугаалаарымга, силер катаптаар силер.(Артикуляцияга мергежилге)
Иң-иң-иң-аргада дииң
Аң-аң-аң чараш аң
-Кандыг ун хой катаптаттынып турар-дыр?
-Богун ооренир темавысты кым билип кагды?
(Слайд 3 –Тема: ң деп ун болгаш ң деп үжүк.)
-Номунарнын 76 дугаар арынын ажыдаалынар, уруглар.
-Кичээлде чуну канчап ооренир бис?
-Кандыг сорулга салып алыр бис?
1.Ол кандыг унул?
2.Бижикке канчаар демдеглээр?
3.Ол чаа ун кирген слогтарны, состерни , домактарны шын номчуп, бижип ооренир бис.)
III. Чаа билигни шингээдири.
-Кичээливисте аалчы келген. Кичээлде чуу деп амытан аалдап келген эвес, тывызыкты тыпкаш, корээлинер,уруглар.
Тывызык.
-Тывызыкты тывынар, уруглар.
Ынак чылыг бажынныг мен,
Ыяштарда конгулдуг мен.
Тодуг-чаагай чемиштиг мен,
Тоорук болгаш чочагай ол.(Диин.) (Слайд 4- конгул)
-Ол чул? Диин деп канчап билдинер?
-Богун кичээливисте диин аалдап келген, уруглар. Диин- биле мендилежир бис, уруглар. Чуу дээр бис. (Экии).Ол биске даалгалар белеткеп алган-дыр. Диин алдын хааржактыг чедип келген. Ында чуу бар деп бодап тур силер, уруглар?
-Хааржак иштинде анаа эвес, алдын тооруктар бар. Даалга бурузун кууседиптер болзувусса, тоорук-биле шаннаар-дыр.
-Даалганы шын, дурген кууседир дизе кичээлде кандыг алдын дурумнер сагыыр ужурлуг бис?(Кичээлде дурумнерни катаптаар )
Дииннин 1-ги даалгазы. Слог-уннуг анализ.
-Бо чул?(Самбырада диин чуруун коргузер)
-Ол диин.- деп домакта каш сос барыл? Бирги сос? Ийиги сос?
-Домак чулерден тургустунарыл? Домактын эгезин канчаар бижиирил, домак тонерге чуну канчаарыл?
Ол диин . – деп домактын схемазын самбырага кым коргузуптерил?
-Диин деп сос-биле домактан чогаадынар.
-Диин деп состе каш слог бар-дыр? Бирги унну аданар, ийиги унну, ушку унну.
(н деп унну шойулдур башкы адаар.Оореникчилерге чангыстап ададыр.)
-н дээрге кандыг ун-дур? Чуге? Оон оске кандыг ун-дур?
-Кандыг он-биле демдеглээр бис? Чуге?
Башкы: н дээрге думчук-биле адаар ажык эвес ун-дур. Ол унну адап турда, агаар шаптыкка таваржып турар, дыл соо аасты дуглап турар.
-Уннерни канчаарыл? Уннерни бижикке чунун-биле демдеглээрил?
-Диин деп состе уннерни чангыстап адаалынар. (д, ии, н)
-Диин деп состе н деп ун состун кайызында дынналып турар-дыр?
Диинчигештин 2-ги даалгазы. 1).Н деп ужук-биле таныжылга.(Карточкада ужуктер)
-Н деп уннун парламалы-дыр, бо-бижимели-дир. Н-деп ужук кайы ужукке домей-дир?(Н деп ужукке домей. Чугле диин ышкаш кудуруктуг)
-Ужуктер алфавитте чурттап турар. Диин алфавиттен н деп уннун ужуун айтып коргузуп бээрин дилеп турар-дыр, уруглар. Кым коргузуптерил? Н деп ужуктун кожалары чуу деп ужуктер-дир?(Нн биле Оо)
Туннел:н деп ужук онзагай, ол ужукту чугле чингине тыва состерге хереглээр болгаш бижиир.
2).Эжеш ажыл. Касса-биле ажыл. Диин деп состу кескинди ужуктер-биле тургузар.Схемазын тогериктер-биле тургузар. (Диин тоорук бээр.) Туннээр.(Слайд 5)
Сула шимчээшкин
«Диинчигеш»
Хомузумну ойнай бээр мен,
Дын-дын-дын.
Диинчигештер танцылай бээр
Кон-кон-кон.
Дошпулуурум ойнай бээр мен,
Дын-дын-дын.
Диинчигештер танцылай бээр,
Кон-кон-кон.
6. Номчулга. Диинчигеш силерден номчуп бээрин дилеп турар-дыр, уруглар.(Башкы ажык уннернин ужуктерин коргузуп, н деп ужукту кожуп тургаш, номчудар).(ан, он, он –карточкада)
1)Самбырада слогтарны номчуур: ан, он, он, эн, ун, ун, ин, ын.(Башкынын номчулгазы, уруглар шупту номчуур, илчирбелей номчуур, айтырып номчуур, хоглуг номчуур). Кайы слог сос бооп болурул?(Ан,он, он,эн).
2) Ном-биле ажыл, ар.76.
Состерни номчуур: ан сонга мен конга чан чунма чен танма
Сээн-мээн-оон
Анаа-манаа
Унгур-ангыр
-Состерни кичээнгейлиг корунер. Н деп ужук состун кайызында турар-дыр?
Кандыг туннел ундурер-дир бис?
Туннел: н деп ужук сос эгезинге база таварышпас состун ортузунга, соолунге таваржыр.
3) Словарь-биле ажыл.
Ангыр-куш.(Слайд 6)
Чен-хептин чени; баткан доштар.(Слайд 7,8)
Чунма- кыс черлик ошку.(Слайд 9)
Конга-кичээлдин, чапсарнын эгелээнин болгаш тонгенин медээлээр сигнал. (Слайд 10)
Танма-(Слайд 11)
7. Чурук-биле ажыл.
-Чурукта кымнарны чураан-дыр? Канчап билдинер?
8.Созуглелди номчуур, арын 76.
-Созуглелдин адын номчунар. Созуглелде кымнарнын дугайында бижээн деп бодап тур силер?
1) Башкы аянныг номчуур.
2)Шупту иштинде номчуур.
3)Уруглар чангыстап номчуур.
4) Словарь-биле ажыл.
Дан адып орда- чер кыры чаа чырып орар уе.
Араатан ан-оске дириг амытаннын эъдин чиир ан.
Эндерик-хой, ковей. Аал коданы-аал девискээри, аалдын турар чери, аал боду. Чугула –кол. Диин-сырбык.(Самбырага)
5) Созуглелдин утказынга айтырыглар:
-Созуглелде кымнарнын дугайында бижээнил?
-Анчы кижи чуну канчаар?(Кижи бурузу аннап болбас. Тускай чопшээрел бижиктиг улус аннаар. Аннаар тускай уе бар.Чазын аннап болбас. Бичии чаш оолдуг кыс ан адып болбас.)
-Ачазы-биле Ангыр-оол кайнаар чорупкан?
-Кандыг аннар малды тудуп чиптер апарган?
-Диин кандыг болган?
-Созуглелде н деп ун кирген состерни тыпкаш, номчуур.
-Созуглелде каш домак бар-дыр?
9. Бижилге.
-Диинчигеш н деп ужукту бижип коорун дилеп тур.
-Кайы ужукке домей-дир? Диинчигеш –биле домей кудуруктуг ужук-тур.
а) Караан шийип алгаш, думчуу-биле агаарга бижиир.
б) Н деп ужукту агаарга бижиир.
В)Кыдыраажынга н деп ужукту бижиир.
-Кым эн чараш бижээнил? Эр-хейлер, уруглар.(Диин тоорук бээр)
IV.Быжыглаашкын.
1.Болук-биле ажыл. (Шенне чечээн коргузер.)
1-ги болук –шенне деп состун ун-ужуктуг сайгарылгазын кылыр.(Слайд 12)
2-ги болук-Созуглелде каш домак бар-дыр? Аргада шенне озуп турар. Оон чечээ чараш.(Слайд 13)
3-ку болук-шенне деп состу кескинди ужуктер-биле тургузар.
4-ку болук-шенне деп состун схемазын тургузар(тогериктер-биле)
2.Харылзаалыг чугаа тургузар «Диин».(Слайд 14)
-Бо чул?
-Овур-хевири кандыгыл?(Кулактары, кудуруу,карактары)
-Ол чуну чиирил?
-Кайда чурттап турарыл?
-Ол кандыг амытаныл?(Диин-черлик амытан. Ол аргада чурттап турар. Диин сувур кулактарлыг, узун селбегер кудуруктуг. Дииннин кежи унелиг. Оон борт даараар. Ол моогу, кат, тоорук чиир. Диин – чараш ан.)
-Бо мээн тургускан чугаам-дыр. А силер база диин дугайында чугаалап корунерем, уруглар.(1-2 оореникчи чугаалаар).
3.Оюн «Кым хойну чыырыл?»
–Силер ам диинчигештер болур силер. Диин кузун кыштаар чемижин чыып, белеткеп эгелээр. Ол кандыг амытан-дыр?(ажылгыр-кежээ).Хой тоорук чыып алган диин кандыг кыштаар?(Тодуг)
-Ам н деп ун кирген состер адаар силер. Кайы одуругнун диинчигештери хой чемиш чыып алыр эвес, корээлинер.(Кижинин чурттаар оран-савазы-бажын, дииннин бажыны-конгул,оргенин бажыны-унгур, Кичээл эгелээнин, тонгенин чуу медээлеп турар-конга, даштын чуу болуп турарын чуну оттур коруп, билип алыр бис-сонга)
Оюнну туннээр.(2-ги одуругнун уруглары хой тоорук чыып алган, кежээпейлерни.)
4.Бот ажыл. Ан деп состун ун-ужуктуг сайгарылгазын кылыр.(Слайд 15)
Туннээр.
V. Кичээлди туннээри.
-Богун кичээлде чуу деп ун, ужук-биле таныштывыс, уруглар?
-Ол кандыг унул?
-Кандыг он-биле демдеглээр бис?
-Кайы-хире тоорук чыып алган-дыр силер, уруглар?
-Диинчигештин даалгаларын кончуг эки куусеткен-дир силер. Диин аргазынче чанар дээн. Байырлажып аалынарам, уруглар. Байырлыг, диинчигеш!
VI. Рефлексия.
-Кичээлде солун чуну билип алдынар?
-Чуну чедир билбединер? Кайы ажыл берге болду?
-Кижи бурузу кичээлде ажылынарны смайликтер-биле унелеп корунерем, уруглар.
-Мен бо смайликти шилип алдым.
VII.Онаалга.(Слайд 16)
- н деп ужукту чараш бижиир.
- Созуглелди катаптап номчуур.
- Диин чурааш, чугаа тургузар.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Шулуктээн болгаш чеченчиткен тывызыктар
Тыва Республиканын Чоон-Хемчик кожууннун Хайыракан ортумак школазынын эге класстар башкызы Кара-Сал Валентина Тыртый-ооловнанын эге класстарнын оореникчилери...
"Арга-арыг болгаш кижи"
"Арга-арыг болгаш кижи"...
Ажык кичээл темазы: М деп ун болгаш М, м деп ужуктер
Ажык кичээл Темазы: М деп ун болгаш М, м деп ужуктер Тоора-Хем 20013Тыва дылТемазы: М деп ун болгаш М, м деп ужектерБашкызы: Самия Хорагай ВикторовнаКлазы: 1 «Г»Сорул...
Чуве адынын дугайында 2 болгаш 3 класстарга ооренгенин катаптаары
Разработка открытого урока для 4 класса по тувинскому языку. Тема: Чуве адын 2, 3 класстарга ооренгенин катаптаары....
И.А.Крылов «Сарбашкын болгаш корунчук»
4-ку класска номчулга кичээлинде И.А.Крыловтун "Сарбашкын болгаш корунчук" деп баснязын ооренир кичээлдин план-тургузуу....