Н деп ун болгаш оон ужуу
план-конспект урока (1 класс)
Предварительный просмотр:
Т е м а з ы: н деп ун болгаш н деп ужук.
Сорулгазы: ам өөренип таныжар ужуу онзагай, ол ужук чугле чингине тыва состерге хереглээр болгаш бижиир. Олу жук сос эгезинге база таварышпас состун ортузунга, соолунге таваржыр.Кичээлде чаа уннун ужуун боттары танып, бо кичээлдин сорулгазын тургузуп ооренир, база кичээлге чуну кылып тургаш чаа уннерни ылгап билирин, состе оон туружун шын тып, медерелдиг номчулганы чедип алыр деп чувени билиндирер.
Кичээлдин дерилгези; чуруктар, кескинди ужуктер, кескинди слогтар, бодуун карандаш, өннуг карандаштар (кок, кызыл, ногаан ) ном, ужуглелдин бижилгези, класс кыдыраажы. Сөстер схемазы.Чуруктар.
1. Катаптаашкын.
Сигналдыг карточкалар-биле ажыл. Башкы эрткен кичээлге өөренгени ужуктерни (п, б) кайы хире билип алганын хынаар сорулга-биле сөстер адаарга, өөреникчилер п, б деп ужуктер бижээн сигналдыг карточкаларын көөдурер: пар, барба, пага, пөш, бала, бар, пакта. Бо сөстерни шын ададыр, чамдыызын кыдыраашка бижидип болур.
Н деп унну ылгап тывары.
« Ужуглелдин» 76-гы арнында сонга чуруу бар. Сонга деп сөсте өөренмээн ужуун уругларга тыптырар, слогтарга чарар: сон-га. Слогтарда каш уннер барын ададыр: с-о-н-г-а. Сөсте н деп унну шейуп адаар: ц-ц ц. Оон уругларнын шуптузунга ададыр.
Диин деп сөстун слог болгаш ун талазы-биле анализин кылгаш, н деп унну база-ла устунде ышкаш ылгаар, уруглар катаптаар, н, деп ун ажык азы ажык эвес бе дээрзин уругларга тодараттырар. (Ажык эвес.)
Башкы тайылбырлаар: н деп унну адап турувуста, дылдын соо аасты дуглаптарга, өкпеден унген хей думчук таварты унер.
н деп унну дыннаарынга болгаш адаарынга мергежилге. Башкы н кирген сестер адаарга, уруглар ол сөстерни слогтааш, кайы слогта н деп ун барын чугаалаар: ан конга, донга, ангыр. Н деп ужуктун адалгазын к-биле деннээр: ан - тон, өн, - сан, . . .
н деп ужук-биле таныжылга.
«Ужуглелдин» 76-гы арнында ол ужуктун; парламалын кергузер. Хана кассазындан уругларга тыптырар.
Сестер номчудары. Номнун 76-гы арнында бердинген сөстерни номчудар. Кескинди ужуктери-биле чыылда полотноларынга чамдык сөстерни (мен, ан, ден) кожуп салдыргаш, номчудар.
Сөзуглелдерни (ар. 76) номчудар. Н кирген сөстерни тыпкаш, слог болгаш ун талазы-биле анализин кылдыртыр.
«Кым эки дыннап билирил?» деп оюн.
Башкы н деп ун кирген сестер аразынга ол ун чок сөс адаар, мурнай эскерип каан өөреникчи тиилекчи болур. Бо оюнга сигналдыг карточкалар (н деп уннун ужуун бижээн) ажыглап болур: дилги, ачан , дунмам, школа, онгар, үнгүр.
Класс кассазынга ан , өн деп сестерни тургузар, номчудар.
Кичээлди туннеп, чаа ооренген ужуун ун онзагайын тайылбырлаар.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Тыва дыл болгаш төрээн чугаа кичээлдеринге уругларның чугаазын сайзырадыры болгаш сөс курлавырын байыдарының аргалары»
Развитие речи на уроках тувинского языка и по литературному чтению....
Й деп уннун ужуу
Й деп уннун ужуу...
Х деп ун болгаш оон ужуу
Х деп ун болгаш оон ужуу...
Т деп ун болгаш оон ужуу
Т деп ун болгаш оон ужуу...
Г деп ун болгаш оон ужуу
Г деп ун болгаш оон ужуу...
К деп ун болгаш оон ужуу
К деп ун болгаш оон ужуу...
М деп ун болгаш оон ужуу
М деп ун болгаш оон ужуу...