АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ.
рабочая программа по иностранному языку (1 класс) по теме

Пояснительная записка

 

Язык для ребенка – это прежде всего средство развития, познания и воспитания. Иностранный язык на ранней ступени рассматривается как средство формирования интеллекта ребенка и развития его способностей; как средство осознания собственного «Я» и самовыражения; средство социального взаимодействия, с помощью которого ребенок овладевает социальным миром. Раннее обучение иностранному языку создает прекрасные возможности для того, чтобы вызвать интерес к языковому и культурному многообразию мира, уважение к языкам и культурам других народов, способствует развитию коммуникативно-речевого такта. Роль иностранного языка на ранней ступени обучения особенно неоценима в развивающем плане.

Раннее детство рассматривается специалистами как наиболее благоприятный период для овладения иностранными языками. Экспериментальные исследования указывают на то, что после 9 лет у ребенка в известной мере утрачивается гибкость речевого механизма. Тем самым, 4-5 лет - оптимальный возраст для начала обучения иностранному языку. Данный возраст наиболее благоприятен для овладения иностранными языками в силу ряда психологических особенностей, характерных для ребенка-дошкольника (интенсивное формирование познавательных способностей, быстрое и легкое запоминание языковой информации – импиринга, особая чуткость к явлениям языка, способность к имитации).

Для того чтобы обеспечить эффективное усвоение иностранного языка были разработаны основные положения:

  • прежде всего, необходимо обратить внимание на строго-систематическое повторение материала и осознанное его восприятие. Дети обязательно должны понимать, о чем они говорят;
  • в произношении не должно допускаться ошибок, сразу же надо поправлять ребенка и закреплять правильное произношение, но делать это незаметно и ненавязчиво, это даст результат в будущем, так как переучивать ребенка гораздо труднее, чем учить;
  • все занятия проводить по определенным темам и в игровой форме, чтобы контролировать запас приобретенной лексики и речевых структур;
  • на занятиях использовать наглядный материал, индивидуальные карточки, больше внимания уделять прослушиванию. Использовать кассеты, либо диски с записями по темам, игрушки, плакаты, картинки, различные учебные предметы, необходимые для занятий. Это все заинтересует ребенка, поможет сосредоточиться и быстрее сориентироваться, отвечая на вопрос или же играя в ту или иную игру;
  • важно правильно преподнести ребенку информацию в понятной и игровой форме;
  • проводить соревнования «Кто назовет больше животных?», «Угадай животное», «Угадай цвет», «Подбери рифму»; 
  • реализовывать знание языка на праздниках: привлекать детей к чтению стихов, показу инсценировок на английском языке.

Программа «Английский язык для дошкольников» направлена на воспитание интереса к овладению иностранным языком, формирование гармоничной личности, развитие психических процессов, а также познавательных и языковых способностей; способствует развитию активной и пассивной речи, правильному звукопроизношению на осознанном уровне. Освоение содержания дошкольниками каждой темы проходит в три этапа, отличающихся по глубине раскрытия материала.

При разработке программы учитывались принципы обучения иностранному языку для детей дошкольного возраста:

  • комплексной реализации целей: воспитательной, развивающей, практической;
  • коммуникативной направленности;
  • осознанного овладения иностранным языком;
  • наглядности.

Каждый из перечисленных принципов направлен на достижение результата обучения, овладения детьми иностранным языком (на самом элементарном уровне) как средством общения.

Вышеизложенные  положения позволяют определить цели и задачи работы, которые помогут систематизировать разностороннюю подготовку детей дошкольного возраста, опираясь на определенный объем лексики, грамматических и речевых структур английского языка.

Цели обучения второму языку в дошкольном возрасте делятся на:

  1. практические (овладение определенным объемом языкового материала, формирование соответствующей речевой компетенции, ознакомление с культурой народа, страны или стран изучаемого языка);
  2. общевоспитательные (воспитание у ребенка интереса и уважения к культуре, традициям, обычаям и нравам людей, говорящих на другом языке, разумного и обоснованного поведения в ситуации взаимодействия языков и культур, общее развитие навыков социальной коммуникации);
  3. общеразвивающие (обогащение содержания жизни детей, насыщение коммуникативной среды, расширение кругозора, развитие рефлексии).

В ходе реализации программы решаются следующие задачи:

  • приобщать ребенка к английскому языку и англоязычной культуре;
  • побуждать ребенка к самостоятельному решению коммуникативных задач на английском языке в рамках тематики;
  • научить элементарной диалогической и монологической речи;
  • развивать фонетический слух;
  • создать условия для полноценного и своевременного психологического развития;
  • развивать мышление, память, внимание, воображение, волю.

 

 

 

Учебно – тематический план

дополнительных образовательных услуг

«Английский язык для школьников»

 

№ темы

Название темы занятия

Количество часов

1

Приветствие. Знакомство. Формы приветствия и прощания.

5

2

Мои любимцы

4

3

Счет от 1 до 6

2

4

Цвета

1

5

Моя семья

3

6

Это я

2

7

Мой дом

2

8

Фрукты и овощи

4

Всего:

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРСПЕКТИВНЫЙ ПЛАН ЗАНЯТИЙ

 

ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задачи обучения:

  1. Побуждать детей использовать в разговоре речевые образцы:

“Hello!”, “Hi”;

“Good morning!”, “Good-bye!”;

“I’m sorry”, “I’m glad”;

“I’m a boy”, “I’m a girl”, “My name is…”;

“Thank you”, “Sit down!”, “Stand up!”;

“It’s a rat”, “I see dog”;

“I have a bear”, “I like a cat”;

“Come to me!”, “Don’t forget!”, “What’s this?” и т.д.

  1. Ознакомить детей с лексикой по темам:

“Greeting and Introduction”;

“My pets”, “Count (1-6)”;

“Colours”, “My family”;

“Here I’m”, “My house”;

“Fruits and vegetables”.

(«Приветствие и знакомство», «Мои любимцы», «Счет 1-6», «Цветa», «Семья», «Это я», «Мой дом», «Фрукты и овощи»).

  1. Познакомить детей с песнями на английском языке:

“Hands up, hands down”;

“Clap your hands”;

“Doggy, doggy, come to me”;

“Teddy-Bear”;

“Mummy, daddy…”;

“I see green”;

“My dear mummy”;

“Put your finger”

 и другие.

  1. Познакомить со стихами на английском языке и способствовать их использованию:

“Good morning”;

“Hello, my darling”;

“It’s a window”;

“Butterfly”;

“A monkey”

и другие.

 

 

 

 

 

 

 

 

Октябрь

 

Тема “Greeting and Introduction” (“Приветствие и знакомство”)

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

 

I hop-hop

I jump-jump

Good morning!

Good afternoon!

Good-bye!

Good morning!

Good morning!

Hello, Sasha!

−Hi, Winnie-the-Pooh!

“Good morning”

“Good morning”

“Little frog”

2

Yes, no, hello, hi, I

What is your name?

My name is…

−What is your name?

−My name is Sasha

“Good morning”

“Hello!”−значит привет

“Yes, no”, “Little frog”

3

Jump-jump

Hop-hop

A rabbit

A bear

A cat

A mouse

A frog

Good-bye!

I’m sorry!

I’m glad

−What is your name?

−My name is Sasha

“Good morning”

What is your name?

 

“What is your name?”; “I’m sorry…”

 

4

Excuse me

A cat

A mouse

He, She, We

Sit down!

Stand up!

−What is your name?

−My name is Sasha

“Good morning”

What is your name?

 

“What is your name?”

 

5

I’m glad

I’m sorry

Go

I

You

A cat

A mouse

Thank you

Hello, Katja!

−Hi, Sasha!

−Good morning, Petja!

“What is your name?”

 

Угадайка! “Hands up”

“What is your name?”

 

6

A little mouse

A big bear

A girl

A boy

I’m a boy

I’m a girl

−Hello!

−Hi!

−Who are you?

−I’m Misha. Who are you?

−I’m Masha

“I have a hare”

“Thank you”;

“Hands up”

“Съедоб-

ное, несъедоб-ное”

(Thank you. No, thank you)

7

A friend

Please

Name

My

Help me, please!

Now, tell me, please

Bye-bye!

−Hello.

−What’s your name?

−My name is Kolja

“What is your name”

 

“Good morning”

“Little frog”

8

A frog

A rabbit

And

Show

Me

Come here!

Come in, please

Show me, please

−Hi!

−Come in, please

Thank you

“Good morning”

“Hands up”

“Come here!”

 

 

 

Ноябрь

Тема “My pets” (“Мои любимцы”)

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

 

“I’ve got a horse”

“It’s a bear”

−Have you got a cat?

−Yes, I have.

−No, I haven’t

“Pretty little pussy cat”

“Little mouse”

“A cottage”,

“A cat and a mouse”

2

A puppy

A pig

A hen

A cock

A horse

A bear

I see a puppy

−Do you see a puppy?

−Yes, I see a puppy

“Pretty little pussy cat”

“Teddy-Bear”

“In the wood”

3

A chicken

A squirrel

A crocodile

A tree

I like chicken

−What do you like?

−I like dogs

“One, one, one”

“I have a little pussy cat”

“Name the animals”

4

A hare

A rat

A bird

A bird-house

It’s a rat

It’s a bird

It’s a hare

What is it?

−It’s a cat

“One, one, one”

“This is a dog”

“Clap your hands”

“Interpreter”

 

 

Декабрь

Тема “Count 1-6” (“Счет 1-6”)

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

One

Two

Three

Four

Five

Six

I live in Dzerginskiy

Let’s count

−Where do you live?

−I live in Moscow

“One, one, one”

“One-a cat”

“A house”

2

Little

Nice

What do you see?

Let’s count

−Hello!

−Hi!

−Where do you live?

−I live in...

−Hello, Nick!

−Hi, Kate!

“One, one, one”

“Clap your hands”

“A house”

3

Beautiful

Floor

Round

How old are you?

−How old are you?

−I’m four. And you?

−I’m five

“10 little Indian boys”

“Pretty little pussy cat”

“Let’s count”

4

High

A dog-house

Turn

Around

I’m five

I’m four

−Good morning.

−How old are you?

−I’m four. And you?

−I’m five

“10 little Indian boys”

“Clap your hands”

“Let’s count”

5

One dog

Two cats

Three frogs

 

What do you see?

−Hello!

−Good afternoon!

−I see two frogs. And you?

−I see…

“One, two

three”

“One-a cat”

“What is missing?”

6

Four frogs

Five dogs

Six cats

I need

What do you see?

Let’s count

−Good afternoon!

− Hello!

− I want…

−Ok!

“One, two

three”

“Clap your hands”

“What is missing?”

7

Big

Little

Nice

My

I need my big…

I want…

−Good afternoon!

− Hello!

− I want…

−Ok!

“10 little Indian boys”

“Clap your hands”

“Let’s count”

8

Повторение изученных моделей и лексики игровой форме

 

9

Разучивание наизусть стихотворения. Проведение викторины “Циферландия”

 

 

 

Январь

Тема “Colours” (“Цвета”)

 

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Green

Yellow

White

Black

I see a white dog

I have a black cat

−How are you?

−I’m fine, thanks.

−What is it?

−It’s a green frog

“Colour”

“Colour”;

“I see green”

“1,2,3-hop”

2

And

Green

Yellow

White

Black

I have/ see…and…

−Hi! How are you?

−I’m fine, thanks.

−What is it?

−It’s a white cat

“Colour”

“Spring is green”

“Огоньки”

3

Pink

Brown

Red

Blue

This dog is white

That dog is black

What colour is that dog?

−It’s a brown dog

“Spring is green”

“Spring is green”;

“Colour”

 

“Цветик-семицветик”

4

Grey

A squirrel

A tree

A cloud

I like a squirrel

−Do you like this squirrel?

−Yes, I do

“Colour”

“I see green”

“Цветные капельки”

5

Yellow

White

Black

No

I have no…

I see no…

−Look!

−I see no white cats

“Colour”

“Spring is green”

 

“Дерево желаний”

6

A butterfly

Colour

The sun

The sky

I have got a cat.

I have got a black cat

What colour is that dog?

−It’s a white dog

“Colour”

“I see green”

“A cat and a mouse”

7

Повторение лексики по данной теме. Просмотр тематического видеоматериала. 

 

Февраль

Тема “My Family” (“Моя семья”)

 

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

A father

A mother

A sister

A brother

I have got a mother

 

−Have you got a mother?

−Yes, I have

“My dear mother”

“I am glad to see you”

“Catch the ball”

2

A grand-

father

A grand-

mother

A daughter

A son

A sister

It’s a father/a sister

−Who is this?

−It’s my father

“What’s your name?”

“My dear mummy”

“What do you see?”

3

A boy

A girl

A baby

Now

How

Tell me, please

−What’s your name?

−My name is Nick.

−My name is Ann

“How is your mother?”

“My dear mummy”

“Repeat it after me”

4

A child

A children

A kid

My

Show me, please

−How are you?

−O’k

“How is your mother?”

“How is your mother?”

“Nick and Andy”

5

A family

Dad

Mum

A uncle

A aunt

My Family is…

−Have you got a aunt?

−Yes, I have

“My dear mother”

“I am glad to see you”

“Nick and Andy”

6-8

Повторение изученных моделей и лексики игровой форме

Разучивание наизусть стихотворения. “Съемки кино” о моей любимой семье. Просмотр мультфильма на английском языке.

 

Март

Тема “Неre I’m” (“Это я”)

 

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

My

An eye

A nose

A lip

 

Неre I’m

−Hello!

−Good morning!

−What is your name?

−My name is Nick.

“Mummy, daddy”

“Head and shoulders”

“Show me, please”

2

A finger

A head

A hair

A face

And

It’s my nose/ mouth

Nick, put your finger on your nose

−Here is my nose

“Alouette”

“10 fingers”; “Don’t forget”

“Touch your nose”

3

An hair

A mouth

Knees

It’s my nose/ mouth

−What is this?

−This is a face

“My head”

“10 fingers”

“Show me, please”

4

A cheek

A chest

A leg

A foot

A toe

Touch your nose

−What is this?

−This is a nose.

“My head”

“My head, my shoulders”

“What is this?”

5

Shoulders

A back

Teeth

I brush my teeth

−What are you doing?

− I brush my teeth

“Alouette”

“Don’t forget”

“Name it”, “A snowball”

6

Обобщающее занятие проводится в игровой форме. Конкурс рисунков “Мое личико”, просмотр тематического видео.

 

 

 

Апрель

Тема “My house” (“Мой дом”)

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

А house

A window

A room

A floor

A ceiling

What’s this?

It’s a house

−How do you do?

−Do you live here?

−Yes, I live here

“Home”

“Разговорчики”

“This is a floor”

“Say “Hello!”

“What is missing?”

2

A flower

A room

A wall

Look at me!

What do you have?

−Where are you from?

−I’m from Moscow

“Little mouse”

“Hands up”

“Кто назовет больше предметов”

3

A bed

A chair

A sofa

A table

Where do you live?

−Where are you from?

−I’m from French/ USA/German

“Home”

“See them walk”

“Снежный ком”

4

A kitchen

A bathroom

A balcony

A picture

Cosy

Small

I’m from Moscow

−Is your kitchen large?

−Not large, but very cosy

“Home”

“See them walk”

“Испорчен-ный телефон”

5

Large

Small

Cosy

 

 

It’s my house

−Неllo, Nick!

−Good morning!

−Is your house large?

−Not large. I live in a small house

“Little mouse”

“See them walk”

“What is missing?”

6-10

Повторение изученных ранее конструкций и лексики по теме. Проведение викторины “В гостях у сказки”. Просмотр видео на английском языке “Мой домик”, “Путешествие в волшебную страну”.

 

 

Май

Тема “Fruits and vegetables” (“Фрукты и овощи”)

 

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Fruits Vegetables

A cabbage

A carrot

A grapefruit

 

A cabbage is green

A carrot is orange

−Hello, Mike!

−Hi, Kate!

−Do you like an orange

−Yes, I like it

“Here I am”

“Polly, put the kettle on”

“Name vegetables”

2

A radish

A cucumber

A turnip

A pear

I like cucumbers

He likes pears

−I like cucumbers

−He likes pears

“Little kittens like the milk”

“Head and shoulders”

“Name vegetables”

3

An apple

A plum

A melon

A water-melon

She likes melon

We likes bananas

−He likes pears

−She likes melon

 

“I’m boy”

“Teddy-Bear”

“Кто быстрее”

4

A lemon

An orange

A tomato

A potato

A cherry

A berry

A lemon is yellow

A tomato is red

 

−Do you like a cherry

−Yes, I like it/No

“One banana, two bananas ”

“Clap your hands”

“Catch the ball”

5-12

Повторение изученных моделей и лексики в игровой форме;

Разучивание стихотворений и рифмовок;

Проведение викторин: “Какого я цвета?”, “В домике у кота Васьки”, “Мама, папа, я – дружная семья”, “Привет, это я”, “Я люблю мою лошадку”, “Волшебная страна”;

Просмотр мультфильма на английском языке “Спирит. Душа прерий”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

«Утверждаю»

Заместитель директора

по воспитательно-методической работе

МДОУ КВ «Детский сад № 8»

___________________Т.А. Тверитинова

«____»_______________________2010 г.

 

 

 

 

 

 

Учебно – тематический план

дополнительных образовательных услуг

«Английский язык для дошкольников»

(подготовительная группа)

 

 

 

№ темы

Название темы занятия

Количество часов

1

Приветствие. Знакомство

8

2

Моя семья

6

3

Счет от 1 до 10

8

4

Цвет

6

5

Времена года

6

6

Дни недели

8

7

Алфавит

12

8

Профессия

10

Всего:

64

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПЕРСПЕКТИВНЫЙ ПЛАН ЗАНЯТИЙ

 

ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

 

(ПОДГОТОВИТЕЛЬНАЯ ГРУППА)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПОДГОТОВИТЕЛЬНАЯ К ШКОЛЕ ГРУППА (6-7 ЛЕТ)

 

Задачи обучения:

  1. Побуждать детей использовать в разговоре речевые образцы:

“Give me, please!”, “Sit down!”, “Stand up!”;

“Close your eyes!”, “Open your eyes!”;

“Come in, please!”, “Come to me!”;

“Hello!”, “Hi!”, “Good morning!”;

“Good afternoon!”, “Good bye!”;

“How are you?”, “OK!”, “Fine!”;

“I see…”, “I have…”, “It is a car!”;

“Thank you”.

  1. Ознакомить детей с лексикой по темам:

“Greeting. Introduction”;

“My family”, “Count (1-10)”;

 “Colour”, “Seasons”;

 “Days of the week”, “ABC”;

 “Profession”.

(«Приветствие. Знакомство», «Моя семья», «Счет 1-10», «Цвет», «Времена года», «Дни недели», «Алфавит», «Профессия»).

  1. Познакомить детей с песнями на английском языке:

“I have a hare”, “Clap your hands”;

“Teddy-Bear”, “Mummy, daddy, doggy, cat”;

“Sheep”, “Head and shoulders”;

“ABC”, “Seasons”;

“Black sheep”, “Old McDonald”;

“I don’t want”, “Sleep my baby”;

“My Bonny”, “If your are happy”

и другие.

  1. Познакомить со стихами на английском языке и способствовать их использованию:

“The cat and the mouse”;

“One, one, one”;

“Nick and Andy”;

“Snowman”;

“Spring is green”;

“A monkey”;

“Humpty-Dumpty”;

“I want to see America”;

“On Sunday, on Sunday”;

“Little mouse, come to my house”

и другие.

 

 

 

Октябрь

 

Тема “ Greeting. Introduction ” (“Приветствие. Знакомство ”)

Перспективное планирование и конспекты занятий для старшей группы.

 

Ноябрь

Тема “ My family ” (“Моя семья”)

 

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

A father

A mother

A sister

A brother

I have got a mother

 

−Have you got a mother?

−Yes, I have

“My dear mother”

“I am glad to see you”

“Catch the ball”

2

A grand-

father

A grand-

mother

A daughter

A son

A sister

It’s a father/a sister

−Who is this?

−It’s my father

“What’s your name?”

“My dear mummy”

“What do you see?”

3

А bаbу

Love

A Family

I have a mother/a father

−Do you love your mother/ father?

−Yes! I do.

−I love my mother!

“About a family”

“How is your mother?”

“Who is this?”

4

An uncle

An aunt

A friend

A grand-

father

A grand-

mother

Have you got a grand-mother?

−How are you?

−I’m fine, thanks!

−How is your mother?

−She is fine, thanks!

“About a family”

“How is your mother?”

“Karlson has no father/ mother”

5

A daughter

A son

A child

A kid

She is my sister

He is my brother

 

“About a family”

“How is your mother?”

“Catch the ball”

6

A boy

A girl

A family

A house

She is my mother

He is my brother

−Have you got a brother?

−Yes, I have got a brother

“About a family”

“My dear, dear mummy”

“Repeat it after me”

“Who is this”

 

Декабрь

Тема “Count 1-10” (“Счет 1-10”)

 

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

One

Two

Three

Four

Five

Six

Big

Little

Nice

Beautiful

Round

Cool

How old are you?

I’m six

−Hello!

−Hi!

−How many dolls are there on the table?

−There are four dolls

 

“One, one, one”

“One sun, two shoes”

“One, two”

“Let’s count”

2

Seven

Eight

Nine

Ten

Few

Many

I see one (five) squirrel (s) in the picture

−Give me one doll, please

−Here you are.

−Thank you

“One, one, one”

“10 little Indian boys”

 

“One, two”

“One sun”

“Go on to count”

3

Floor

Flower

Pencil

Few

Many

There is one flower in the vase

−Thank you.

−Not at all.

−Good-bye!

−Bye-bye!

“10 little Indian boys”

“One, one, one”

 

“One sun”

“Take three pencils”

4

And

A tree

A plate

A stick

A star

A sign

Take two balls!

−Katja, take two balls!

−Thanks.

− Not at all!

“One and two and three and four”

 

“One sun”

“Let’s count”

5-8

Повторение и обобщение изученных моделей и лексики в игровой форме.

Подготовка к проверочной работе “Count 1-10”.

Просмотр видео по данной теме.

 

Январь

Тема “Colour” (“Цвет”)

 

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Colour

White

Black

Green

Pink

A flower

I see a green tree.

I like red flowers and green trees

−What colour is the tree?

−It’s a green tree

“Leaves”

“One sun”

“Catch the ball”

2

Yellow

Orange

Grey

Blue

This mouse is grey

−Hello!

−Hi!

−How are you?

−I’m fine, thanks

“Colour”

“Say “Hello!”

“One, one, one”

3

Brown

A rainbow

A lady-bird

A bee

A mush-room

To like

A bear is brown, a fox is orange

−What colour is that ball?

−It’s a red ball

“Leaves”

“Spring is green”

“What do you see?”

4

A flower

A berry

A tree

His

Her

And

 

−Give me a red ball, please!

−Here you are!

−Thanks!

−Not at all!

“Colour”

“You like me…”

“Clap your hands”

“Pass it to the next”

5-8

Уроки повторения и обобщения пройденного материала.

Просмотр презентаций и видео по теме.

Заучивание стихотворений “Spring is green” и “Rainbow purple, rainbow blue…”

Проведение контрольной работы в игровой форме.

 

 

Февраль

Тема “Seasons” (“Времена года”)

 

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Season

Spring

Winter

Autumn

Summer

It’s summer now

−What season of the year is it now?

−It is winter now.

−Is it cold?

−Yes, it is

“In winter we ski and skate”

“Spring is green”

“A snowman”

2

December

January

February

Cold

In winter it is cold

−What is your favourite season?

−My favourite season is winter

“Season”

“Winter”

“A snowman”

“What is this?”

3

March

April

May

warm

In spring it is warm

 

“Season”

“Spring is green”

“What is this?”

4

A year

A month

Cold, hot

In summer it is hot

 

“Season”

“Summer”

“Холодно, тепло, горячо!”

5

To skate

To ski

To sledge

Snow

I like spring/

winter/ autumn/ summer

 

“In winter we ski and skate”

“Winter”

“A telephone”

6

Проведение занятия-повторения. Проведение праздника “В гостях у сказки”

 

Март

Тема “Days of the week” (“Дни недели”)

 

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Monday

Tuesday

Wednesday

There are seven days in the week

−What day is it today?

−Today is Monday

“Solomon Grundy”

“Clapy our hands”

“Days of the week”

2

Thursday

Friday

Today

Today is Friday

 

−How many days are there in a week?

−There are seven days in a week

“Are you sleeping?”

“Are you sleeping?”

“Who are you?”

“Are you sleeping, brother John?”

3

Saturday

Sunday

Today is Sunday

 

“My day”

“Are you sleeping?”

Загадки

“Catch the ball”

4

A month

A week

A day

Days of the week

 

“A Lullaby”

“Good night!”

“Remember a word”

5-8

Повторение пройденного материала. Заучивание наизусть считалочки “ Monday, Tuesday, Wednesday… ” Подготовка к контрольной работе.

 

Апрель

Тема “АВС” (“Алфавит”)

 

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

ABC

A letter

A sound

A, B, C, D, E, F, G

It is letter A (B, C).

“A” is for apple

“B” is for ball

−Hello!

−Hi!

−What’s this?

−It’s an alphabet

“ABC”

“I have a jolly jumping Jack”

“Show me, please” (ABC)

2

H, I, J, K, L, M, N, O

“H” is for horse

“L” is for lamp

−What’s the letter?

−It’s a letter “A”

“Hocky-pocky”

“I have a jolly jumping Jack”

“What is missing?”

3

P, Q, R, S, T

“P” is for pig

 

“We’ll go to the Zoo”

“Happy English”

“The Zoo”

“Snowball” (ABC)

4

U, V, W, X, Y, Z

That is an English alphabet

“W” is for window

 

“We’ll go to the Zoo”

“Happy English”

“The Zoo”

“By the chain” (ABC)

5

ABC

A train

A tram

A bus

A trolleybus

−What’s the letter?

−What’s the sound?

−Hello!

−Hi!

−What are you doing?

I’m learning the alphabet

“ABC”

“The frog is green”

“ABC”

 

“Snowball”

Составление слов

6

ABC

A ship

An air-plane

A bicycle

 

It’s a letter “B”

 

“Are you sleeping?”

“The Zoo”

“A telephone”

7

ABC

A motor-cycle

A lorry

A car

A street-lights

It’s a sound. My favourite transport is a car

 

“ABC”

“The Zoo”

“Name the letter”

“Перейти на другой берег”

(назвать слова)

8

ABC

A rocket

What is the first letter?

The first letter is “A” (“apple”)

 

“Are you sleeping?”

“The Zoo”

“What is missing?”

9-12

Повторение алфавита и ранее изученной лексики. Проведение викторины “ABC”

 

Май

Тема “Profession” (“Профессия”)

 

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

A doctor

A teacher

A worker

A driver

I

Не

She

He is doctor.

She is a teacher

−What is he?

−He is a teacher

“Profes-sion”

“What is he?”

“Catch a ball”

2

Who

To like

To want

A sailor

I want to be a sailor

−What do you want to be?

−I want to be a sailor

“A sailor went to sea”

“Cobbler”

“Лесенка”

3

A pilot

A painter

A militiaman

What is he?

What is she?

 

“What is he?”

“A sailor went to sea”

“Эхо”

4

A singer

A dancer

A postman

I like to paint (to dance, to cook)

 

“A sailor went to sea”

“A sailor went to sea”

“Catch a ball”

5

A cook

A cobbler

A baker

My mother is a cook/ a baker

 

“Profes-sion”

“A sailor went to sea”

 

6-10

Повторение изученной лексики в игровой форме.

Заучивание стихотворения “A sailor went to sea”.

Просмотр презентации по теме.

Проверка знания профессий и выдача шуточных дипломов.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список используемой литературы:

 

  1. Астафьева М.Д. Праздники для детей, изучающих английский язык. Сборник сценариев. – Москва, 2006
  2. Биболетова М.З., Добрынина Н.В., Ленская Е.А. Английский с удовольствием-1. – Обнинск, 2010
  3. Бонк Н.А. Английский для малышей. – Москва, 1996
  4. Гурвич Е.М. Мы играем. Пособие по английскому языку для дошкольников. – Москва, 1999
  5. Дзюина Е.В. Поурочные разработки по английскому языку. – Москва, 2007
  6. Драгова А.М. Songbirds. Песни для детей на английском языке в 6 частях. – Москва 2009
  7. Доля Г. Наррy English. – Москва 1992
  8. Земченкова Т.В. Английский для дошкольников. Старшая и подготовительные группы. – Москва, 2008
  9. Козина С.В. Праздники для дошкольников на английском языке. – Москва, 2008
  10. Компанийцева Л.В. Английский с мамой. – Москва, 1992
  11. Коти Т.Ю. Уроки английского для дошкольников. – Москва, 2000
  12. Лосева С. Английский в рифмах. – Москва 1993
  13. Лыкова Л.Л. Обучение английскому языку дошкольников и младших школьников. – Ярославль, 2006
  14. Проничева Н.А. Английский язык с пеленок. – Москва 2010
  15. Скультэ В.И. Английский для детей в двух частях. – Москва, 2009
  16. Штайнепрайс М.В. Английский язык и дошкольник. – Москва, 2007
  17. Шалаева Г.П. Английский для малюток. – Москва, 2009

 

Список аудиоматериалов и видеоматериалов:

 

  1. Songbirds. Песни для детей на английском языке в 6 частях.
  2. Beginning to read, write and speak. Фонетика под редакцией Ефимовой Р.Н.
  3. Похищенный Санта-Клаус. Научитесь понимать английский язык. Автор Баум Л.Ф.
  4. Kid’s ABC английский для дошкольников. Видеокурс.
  5. Уроки тетушки Совы английский язык. Видеокурс.
  6. Teddy's Train Паровозик Тедди - песенки, караоке.
  7. Английский язык. Техника чтения. Методика Зайцева.

 

 

 

 

 

 

 

Дополнительные источники информации:

 

  1. www.solnet.ee - портал для детей и любящих их взрослых (виртуальная школа).
  2. www.englishforkids.ru - английский для детей (книги, статьи, рассказы, стихи, песни, игры, считалки).
  3. www.ourkids.ru - английский язык для детей (игры, стихи, праздники, договорки).
  4. www.alleng.ru - учебно-методический комлект для детей 4-6 лет .
  5. www.bilingual.ru - английский язык детям (рассказы, стихи, песни, игры, считалки, загадки, аудиоуроки).
  6. www.baby-best.ru - портал для родителей и детей.
  7. www.englishforkids.ru – занятия для детей на английском языке.
  8. www.bemboszoo.com – английские буквы для детей.
  9. www.abc.au/children - короткие фильмы и игры для детей на английском языке.
  10.  www.englishhobby.ru – сайт, посвященный изучению английского языка.

 

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon programma_angliyskiy_ov.doc254 КБ

Предварительный просмотр:

Пояснительная записка

Язык для ребенка – это прежде всего средство развития, познания и воспитания. Иностранный язык на ранней ступени рассматривается как средство формирования интеллекта ребенка и развития его способностей; как средство осознания собственного «Я» и самовыражения; средство социального взаимодействия, с помощью которого ребенок овладевает социальным миром. Раннее обучение иностранному языку создает прекрасные возможности для того, чтобы вызвать интерес к языковому и культурному многообразию мира, уважение к языкам и культурам других народов, способствует развитию коммуникативно-речевого такта. Роль иностранного языка на ранней ступени обучения особенно неоценима в развивающем плане.

Раннее детство рассматривается специалистами как наиболее благоприятный период для овладения иностранными языками. Экспериментальные исследования указывают на то, что после 9 лет у ребенка в известной мере утрачивается гибкость речевого механизма. Тем самым, 4-5 лет - оптимальный возраст для начала обучения иностранному языку. Данный возраст наиболее благоприятен для овладения иностранными языками в силу ряда психологических особенностей, характерных для ребенка-дошкольника (интенсивное формирование познавательных способностей, быстрое и легкое запоминание языковой информации – импиринга, особая чуткость к явлениям языка, способность к имитации).

Для того чтобы обеспечить эффективное усвоение иностранного языка были разработаны основные положения:

  • прежде всего, необходимо обратить внимание на строго-систематическое повторение материала и осознанное его восприятие. Дети обязательно должны понимать, о чем они говорят;
  • в произношении не должно допускаться ошибок, сразу же надо поправлять ребенка и закреплять правильное произношение, но делать это незаметно и ненавязчиво, это даст результат в будущем, так как переучивать ребенка гораздо труднее, чем учить;
  • все занятия проводить по определенным темам и в игровой форме, чтобы контролировать запас приобретенной лексики и речевых структур;
  • на занятиях использовать наглядный материал, индивидуальные карточки, больше внимания уделять прослушиванию. Использовать кассеты, либо диски с записями по темам, игрушки, плакаты, картинки, различные учебные предметы, необходимые для занятий. Это все заинтересует ребенка, поможет сосредоточиться и быстрее сориентироваться, отвечая на вопрос или же играя в ту или иную игру;
  • важно правильно преподнести ребенку информацию в понятной и игровой форме;
  • проводить соревнования «Кто назовет больше животных?», «Угадай животное», «Угадай цвет», «Подбери рифму»;  
  • реализовывать знание языка на праздниках: привлекать детей к чтению стихов, показу инсценировок на английском языке.

Программа «Английский язык для дошкольников» направлена на воспитание интереса к овладению иностранным языком, формирование гармоничной личности, развитие психических процессов, а также познавательных и языковых способностей; способствует развитию активной и пассивной речи, правильному звукопроизношению на осознанном уровне. Освоение содержания дошкольниками каждой темы проходит в три этапа, отличающихся по глубине раскрытия материала.

При разработке программы учитывались принципы обучения иностранному языку для детей дошкольного возраста:

  • комплексной реализации целей: воспитательной, развивающей, практической;
  • коммуникативной направленности;
  • осознанного овладения иностранным языком;
  • наглядности.

Каждый из перечисленных принципов направлен на достижение результата обучения, овладения детьми иностранным языком (на самом элементарном уровне) как средством общения.

Вышеизложенные  положения позволяют определить цели и задачи работы, которые помогут систематизировать разностороннюю подготовку детей дошкольного возраста, опираясь на определенный объем лексики, грамматических и речевых структур английского языка.

Цели обучения второму языку в дошкольном возрасте делятся на:

  1. практические (овладение определенным объемом языкового материала, формирование соответствующей речевой компетенции, ознакомление с культурой народа, страны или стран изучаемого языка);
  2. общевоспитательные (воспитание у ребенка интереса и уважения к культуре, традициям, обычаям и нравам людей, говорящих на другом языке, разумного и обоснованного поведения в ситуации взаимодействия языков и культур, общее развитие навыков социальной коммуникации);
  3. общеразвивающие (обогащение содержания жизни детей, насыщение коммуникативной среды, расширение кругозора, развитие рефлексии).

В ходе реализации программы решаются следующие задачи:

  • приобщать ребенка к английскому языку и англоязычной культуре;
  • побуждать ребенка к самостоятельному решению коммуникативных задач на английском языке в рамках тематики;
  • научить элементарной диалогической и монологической речи;
  • развивать фонетический слух;
  • создать условия для полноценного и своевременного психологического развития;
  • развивать мышление, память, внимание, воображение, волю.

Учебно – тематический план

дополнительных образовательных услуг

«Английский язык для школьников»

№ темы

Название темы занятия

Количество часов

1

Приветствие. Знакомство. Формы приветствия и прощания.

5

2

Мои любимцы

4

3

Счет от 1 до 6

2

4

Цвета

1

5

Моя семья

3

6

Это я

2

7

Мой дом

2

8

Фрукты и овощи

4

Всего:

23

ПЕРСПЕКТИВНЫЙ ПЛАН ЗАНЯТИЙ

ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Подготовила: Мухина М.С.

Задачи обучения:

  1. Побуждать детей использовать в разговоре речевые образцы:

“Hello!”, “Hi”;

“Good morning!”, “Good-bye!”;

“I’m sorry”, “I’m glad”;

“I’m a boy”, “I’m a girl”, “My name is…”;

“Thank you”, “Sit down!”, “Stand up!”;

“It’s a rat”, “I see dog”;

“I have a bear”, “I like a cat”;

“Come to me!”, “Don’t forget!”, “What’s this?” и т.д.

  1. Ознакомить детей с лексикой по темам:

“Greeting and Introduction”;

“My pets”, “Count (1-6)”;

“Colours”, “My family”;

“Here I’m”, “My house”;

“Fruits and vegetables”.

(«Приветствие и знакомство», «Мои любимцы», «Счет 1-6», «Цветa», «Семья», «Это я», «Мой дом», «Фрукты и овощи»).

  1. Познакомить детей с песнями на английском языке:

“Hands up, hands down”;

“Clap your hands”;

“Doggy, doggy, come to me”;

“Teddy-Bear”;

“Mummy, daddy…”;

“I see green”;

“My dear mummy”;

“Put your finger”

 и другие.

  1. Познакомить со стихами на английском языке и способствовать их использованию:

“Good morning”;

“Hello, my darling”;

“It’s a window”;

“Butterfly”;

“A monkey”

и другие.

Октябрь

Тема “Greeting and Introduction” (“Приветствие и знакомство”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

I hop-hop

I jump-jump

Good morning!

Good afternoon!

Good-bye!

Good morning!

Good morning!

Hello, Sasha!

−Hi, Winnie-the-Pooh!

“Good morning”

“Good morning”

“Little frog”

2

Yes, no, hello, hi, I

What is your name?

My name is…

−What is your name?

−My name is Sasha

“Good morning”

“Hello!”−значит привет

“Yes, no”, “Little frog”

3

Jump-jump

Hop-hop

A rabbit

A bear

A cat

A mouse

A frog

Good-bye!

I’m sorry!

I’m glad

−What is your name?

−My name is Sasha

“Good morning”

What is your name?

“What is your name?”; “I’m sorry…”

4

Excuse me

A cat

A mouse

He, She, We

Sit down!

Stand up!

−What is your name?

−My name is Sasha

“Good morning”

What is your name?

“What is your name?”

5

I’m glad

I’m sorry

Go

I

You

A cat

A mouse

Thank you

Hello, Katja!

−Hi, Sasha!

−Good morning, Petja!

“What is your name?”

Угадайка! “Hands up”

“What is your name?”

6

A little mouse

A big bear

A girl

A boy

I’m a boy

I’m a girl

−Hello!

−Hi!

−Who are you?

−I’m Misha. Who are you?

−I’m Masha

“I have a hare”

“Thank you”;

“Hands up”

“Съедоб-

ное, несъедоб-ное”

(Thank you. No, thank you)

7

A friend

Please

Name

My

Help me, please!

Now, tell me, please

Bye-bye!

−Hello.

−What’s your name?

−My name is Kolja

“What is your name”

“Good morning”

“Little frog”

8

A frog

A rabbit

And

Show

Me

Come here!

Come in, please

Show me, please

−Hi!

−Come in, please

 Thank you

“Good morning”

“Hands up”

“Come here!”

Ноябрь

Тема “My pets” (“Мои любимцы”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

“I’ve got a horse”

“It’s a bear”

−Have you got a cat?

−Yes, I have.

−No, I haven’t

“Pretty little pussy cat”

“Little mouse”

“A cottage”,

“A cat and a mouse”

2

A puppy

A pig

A hen

A cock

A horse

A bear

I see a puppy

−Do you see a puppy?

−Yes, I see a puppy

“Pretty little pussy cat”

“Teddy-Bear”

“In the wood”

3

A chicken

A squirrel

A crocodile

A tree

I like chicken

−What do you like?

−I like dogs

“One, one, one”

“I have a little pussy cat”

“Name the animals”

4

A hare

A rat

A bird

A bird-house

It’s a rat

It’s a bird

It’s a hare

What is it?

−It’s a cat

“One, one, one”

“This is a dog”

“Clap your hands”

“Interpreter”

Декабрь

Тема “Count 1-6” (“Счет 1-6”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

One

Two

Three

Four

Five

Six

I live in Dzerginskiy

Let’s count

−Where do you live?

−I live in Moscow

“One, one, one”

“One-a cat”

“A house”

2

Little

Nice

What do you see?

Let’s count

−Hello!

−Hi!

−Where do you live?

−I live in...

−Hello, Nick!

−Hi, Kate!

“One, one, one”

“Clap your hands”

“A house”

3

Beautiful

Floor

Round

How old are you?

−How old are you?

−I’m four. And you?

−I’m five

“10 little Indian boys”

“Pretty little pussy cat”

“Let’s count”

4

High

A dog-house

Turn

Around

I’m five

I’m four

−Good morning.

−How old are you?

−I’m four. And you?

−I’m five

“10 little Indian boys”

“Clap your hands”

“Let’s count”

5

One dog

Two cats

Three frogs

What do you see?

−Hello!

−Good afternoon!

−I see two frogs. And you?

−I see…

“One, two

three”

“One-a cat”

“What is missing?”

6

Four frogs

Five dogs

Six cats

I need

What do you see?

Let’s count

−Good afternoon!

− Hello!

− I want…

−Ok!

“One, two

three”

“Clap your hands”

“What is missing?”

7

Big

Little

Nice

My

I need my big…

I want…

−Good afternoon!

− Hello!

− I want…

−Ok!

“10 little Indian boys”

“Clap your hands”

“Let’s count”

8

Повторение изученных моделей и лексики игровой форме

9

Разучивание наизусть стихотворения. Проведение викторины “Циферландия”

Январь

Тема “Colours” (“Цвета”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Green

Yellow

White

Black

I see a white dog

I have a black cat

−How are you?

−I’m fine, thanks.

−What is it?

−It’s a green frog

“Colour”

“Colour”;

“I see green”

“1,2,3-hop”

2

And

Green

Yellow

White

Black

I have/ see…and…

−Hi! How are you?

−I’m fine, thanks.

−What is it?

−It’s a white cat

“Colour”

“Spring is green”

“Огоньки”

3

Pink

Brown

Red

Blue

This dog is white

That dog is black

What colour is that dog?

−It’s a brown dog

“Spring is green”

“Spring is green”;

“Colour”

“Цветик-семицветик”

4

Grey

A squirrel

A tree

A cloud

I like a squirrel

−Do you like this squirrel?

−Yes, I do

“Colour”

“I see green”

“Цветные капельки”

5

Yellow

White

Black

No

I have no…

I see no…

−Look!

−I see no white cats

“Colour”

“Spring is green”

“Дерево желаний”

6

A butterfly

Colour

The sun

The sky

I have got a cat.

I have got a black cat

What colour is that dog?

−It’s a white dog

“Colour”

“I see green”

“A cat and a mouse”

7

Повторение лексики по данной теме. Просмотр тематического видеоматериала.  

Февраль

Тема “My Family” (“Моя семья”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

A father

A mother

A sister

A brother

I have got a mother

−Have you got a mother?

−Yes, I have

“My dear mother”

“I am glad to see you”

“Catch the ball”

2

A grand-

father

A grand-

mother

A daughter

A son

A sister

It’s a father/a sister

−Who is this?

−It’s my father

“What’s your name?”

“My dear mummy”

“What do you see?”

3

A boy

A girl

A baby

Now

How

Tell me, please

−What’s your name?

−My name is Nick.

−My name is Ann

“How is your mother?”

“My dear mummy”

“Repeat it after me”

4

A child

A children

A kid

My

Show me, please

−How are you?

−O’k

“How is your mother?”

“How is your mother?”

“Nick and Andy”

5

A family

Dad

Mum

A uncle

A aunt

My Family is…

−Have you got a aunt?

−Yes, I have

“My dear mother”

“I am glad to see you”

“Nick and Andy”

6-8

Повторение изученных моделей и лексики игровой форме

Разучивание наизусть стихотворения. “Съемки кино” о моей любимой семье. Просмотр мультфильма на английском языке.

Март

Тема “Неre I’m” (“Это я”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

My

An eye

A nose

A lip

Неre I’m

−Hello!

−Good morning!

−What is your name?

−My name is Nick.

“Mummy, daddy”

“Head and shoulders”

“Show me, please”

2

A finger

A head

A hair

A face

And

It’s my nose/ mouth

Nick, put your finger on your nose

−Here is my nose

“Alouette”

“10 fingers”; “Don’t forget”

“Touch your nose”

3

An hair

A mouth

Knees

It’s my nose/ mouth

−What is this?

−This is a face

“My head”

“10 fingers”

“Show me, please”

4

A cheek

A chest

A leg

A foot

A toe

Touch your nose

−What is this?

−This is a nose.

“My head”

“My head, my shoulders”

“What is this?”

5

Shoulders

A back

Teeth

I brush my teeth

−What are you doing?

− I brush my teeth

“Alouette”

“Don’t forget”

“Name it”, “A snowball”

6

Обобщающее занятие проводится в игровой форме. Конкурс рисунков “Мое личико”, просмотр тематического видео.

Апрель

Тема “My house” (“Мой дом”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

А house

A window

A room

A floor

A ceiling

What’s this?

It’s a house

−How do you do?

−Do you live here?

−Yes, I live here

“Home”

“Разговорчики”

“This is a floor”

“Say “Hello!”

“What is missing?”

2

A flower

A room

A wall

Look at me!

What do you have?

−Where are you from?

−I’m from Moscow

“Little mouse”

“Hands up”

“Кто назовет больше предметов”

3

A bed

A chair

A sofa

A table

Where do you live?

−Where are you from?

−I’m from French/ USA/German

“Home”

“See them walk”

“Снежный ком”

4

A kitchen

A bathroom

A balcony

A picture

Cosy

Small

I’m from Moscow

−Is your kitchen large?

−Not large, but very cosy

“Home”

“See them walk”

“Испорчен-ный телефон”

5

Large

Small

Cosy

It’s my house

−Неllo, Nick!

−Good morning!

−Is your house large?

−Not large. I live in a small house

“Little mouse”

“See them walk”

“What is missing?”

6-10

Повторение изученных ранее конструкций и лексики по теме. Проведение викторины “В гостях у сказки”. Просмотр видео на английском языке “Мой домик”, “Путешествие в волшебную страну”.

Май

Тема “Fruits and vegetables” (“Фрукты и овощи”)

№ занятия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Fruits Vegetables

A cabbage

A carrot

A grapefruit

A cabbage is green

A carrot is orange

−Hello, Mike!

−Hi, Kate!

−Do you like an orange

−Yes, I like it

“Here I am”

“Polly, put the kettle on”

“Name vegetables”

2

A radish

A cucumber

A turnip

A pear

I like cucumbers

He likes pears

−I like cucumbers

−He likes pears

“Little kittens like the milk”

“Head and shoulders”

“Name vegetables”

3

An apple

A plum

A melon

A water-melon

She likes melon

We likes bananas

−He likes pears

−She likes melon

“I’m boy”

“Teddy-Bear”

“Кто быстрее”

4

A lemon

An orange

A tomato

A potato

A cherry

A berry

A lemon is yellow

A tomato is red

−Do you like a cherry

−Yes, I like it/No

“One banana, two bananas ”

“Clap your hands”

“Catch the ball”

5-12

Повторение изученных моделей и лексики в игровой форме;

Разучивание стихотворений и рифмовок;

Проведение викторин: “Какого я цвета?”, “В домике у кота Васьки”, “Мама, папа, я – дружная семья”, “Привет, это я”, “Я люблю мою лошадку”, “Волшебная страна”;

Просмотр мультфильма на английском языке “Спирит. Душа прерий”.

«Утверждаю»

Заместитель директора

по воспитательно-методической работе

МДОУ КВ «Детский сад № 8»

___________________Т.А. Тверитинова

«____»_______________________2010 г.

Учебно – тематический план

дополнительных образовательных услуг

«Английский язык для дошкольников»

(подготовительная группа)

№ темы

Название темы занятия

Количество часов

1

Приветствие. Знакомство

8

2

Моя семья

6

3

Счет от 1 до 10

8

4

Цвет

6

5

Времена года

6

6

Дни недели

8

7

Алфавит

12

8

Профессия

10

Всего:

64

МДОУ КВ «Детский сад № 8»

ПЕРСПЕКТИВНЫЙ ПЛАН ЗАНЯТИЙ

ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

(ПОДГОТОВИТЕЛЬНАЯ ГРУППА)

Подготовила: педагог Чернуха М.С.

ПОДГОТОВИТЕЛЬНАЯ К ШКОЛЕ ГРУППА (6-7 ЛЕТ)

Задачи обучения:

  1. Побуждать детей использовать в разговоре речевые образцы:

“Give me, please!”, “Sit down!”, “Stand up!”;

“Close your eyes!”, “Open your eyes!”;

“Come in, please!”, “Come to me!”;

“Hello!”, “Hi!”, “Good morning!”;

“Good afternoon!”, “Good bye!”;

“How are you?”, “OK!”, “Fine!”;

“I see…”, “I have…”, “It is a car!”;

“Thank you”.

  1. Ознакомить детей с лексикой по темам:

“Greeting. Introduction”;

“My family”, “Count (1-10)”;

 “Colour”, “Seasons”;

 “Days of the week”, “ABC”;

 “Profession”.

(«Приветствие. Знакомство», «Моя семья», «Счет 1-10», «Цвет», «Времена года», «Дни недели», «Алфавит», «Профессия»).

  1. Познакомить детей с песнями на английском языке:

“I have a hare”, “Clap your hands”;

“Teddy-Bear”, “Mummy, daddy, doggy, cat”;

“Sheep”, “Head and shoulders”;

“ABC”, “Seasons”;

“Black sheep”, “Old McDonald”;

“I don’t want”, “Sleep my baby”;

“My Bonny”, “If your are happy”

и другие.

  1. Познакомить со стихами на английском языке и способствовать их использованию:

“The cat and the mouse”;

“One, one, one”;

“Nick and Andy”;

“Snowman”;

“Spring is green”;

“A monkey”;

“Humpty-Dumpty”;

“I want to see America”;

“On Sunday, on Sunday”;

“Little mouse, come to my house”

и другие.

Октябрь

Тема “ Greeting. Introduction ” (“Приветствие. Знакомство ”)

Перспективное планирование и конспекты занятий для старшей группы.

Ноябрь

Тема “ My family ” (“Моя семья”)

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

A father

A mother

A sister

A brother

I have got a mother

−Have you got a mother?

−Yes, I have

“My dear mother”

“I am glad to see you”

“Catch the ball”

2

A grand-

father

A grand-

mother

A daughter

A son

A sister

It’s a father/a sister

−Who is this?

−It’s my father

“What’s your name?”

“My dear mummy”

“What do you see?”

3

А bаbу

Love

A Family

I have a mother/a father

−Do you love your mother/ father?

−Yes! I do.

−I love my mother!

“About a family”

“How is your mother?”

“Who is this?”

4

An uncle

An aunt

A friend

A grand-

father

A grand-

mother

Have you got a grand-mother?

−How are you?

−I’m fine, thanks!

−How is your mother?

−She is fine, thanks!

“About a family”

“How is your mother?”

“Karlson has no father/ mother”

5

A daughter

A son

A child

A kid

She is my sister

He is my brother

“About a family”

“How is your mother?”

“Catch the ball”

6

A boy

A girl

A family

A house

She is my mother

He is my brother

−Have you got a brother?

−Yes, I have got a brother

“About a family”

“My dear, dear mummy”

“Repeat it after me”

“Who is this”

Декабрь

Тема “Count 1-10” (“Счет 1-10”)

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

One

Two

Three

Four

Five

Six

Big

Little

Nice

Beautiful

Round

Cool

How old are you?

I’m six

−Hello!

−Hi!

−How many dolls are there on the table?

−There are four dolls

“One, one, one”

“One sun, two shoes”

“One, two”

“Let’s count”

2

Seven

Eight

Nine

Ten

Few

Many

I see one (five) squirrel (s) in the picture

−Give me one doll, please

−Here you are.

−Thank you

“One, one, one”

“10 little Indian boys”

“One, two”

“One sun”

“Go on to count”

3

Floor

Flower

Pencil

Few

Many

There is one flower in the vase

−Thank you.

−Not at all.

−Good-bye!

−Bye-bye!

“10 little Indian boys”

“One, one, one”

“One sun”

“Take three pencils”

4

And

A tree

A plate

A stick

A star

A sign

Take two balls!

−Katja, take two balls!

−Thanks.

− Not at all!

“One and two and three and four”

“One sun”

“Let’s count”

5-8

Повторение и обобщение изученных моделей и лексики в игровой форме.

Подготовка к проверочной работе “Count 1-10”.

Просмотр видео по данной теме.

Январь

Тема “Colour” (“Цвет”)

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Colour

White

Black

Green

Pink

A flower

I see a green tree.

I like red flowers and green trees

−What colour is the tree?

−It’s a green tree

“Leaves”

“One sun”

“Catch the ball”

2

Yellow

Orange

Grey

Blue

This mouse is grey

−Hello!

−Hi!

−How are you?

−I’m fine, thanks

“Colour”

“Say “Hello!”

“One, one, one”

3

Brown

A rainbow

A lady-bird

A bee

A mush-room

To like

A bear is brown, a fox is orange

−What colour is that ball?

−It’s a red ball

“Leaves”

“Spring is green”

“What do you see?”

4

A flower

A berry

A tree

His

Her

And

−Give me a red ball, please!

−Here you are!

−Thanks!

−Not at all!

“Colour”

“You like me…”

“Clap your hands”

“Pass it to the next”

5-8

Уроки повторения и обобщения пройденного материала.

Просмотр презентаций и видео по теме.

Заучивание стихотворений “Spring is green” и “Rainbow purple, rainbow blue…”

Проведение контрольной работы в игровой форме.

Февраль

Тема “Seasons” (“Времена года”)

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Season

Spring

Winter

Autumn

Summer

It’s summer now

−What season of the year is it now?

−It is winter now.

−Is it cold?

−Yes, it is

“In winter we ski and skate”

“Spring is green”

“A snowman”

2

December

January

February

Cold

In winter it is cold

−What is your favourite season?

−My favourite season is winter

“Season”

“Winter”

“A snowman”

“What is this?”

3

March

April

May

warm

In spring it is warm

“Season”

“Spring is green”

“What is this?”

4

A year

A month

Cold, hot

In summer it is hot

“Season”

“Summer”

“Холодно, тепло, горячо!”

5

To skate

To ski

To sledge

Snow

I like spring/

winter/ autumn/ summer

“In winter we ski and skate”

“Winter”

“A telephone”

6

Проведение занятия-повторения. Проведение праздника “В гостях у сказки”

Март

Тема “Days of the week” (“Дни недели”)

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

Monday

Tuesday

Wednesday

There are seven days in the week

−What day is it today?

−Today is Monday

“Solomon Grundy”

“Clapy our hands”

“Days of the week”

2

Thursday

Friday

Today

Today is Friday

−How many days are there in a week?

−There are seven days in a week

“Are you sleeping?”

“Are you sleeping?”

“Who are you?”

“Are you sleeping, brother John?”

3

Saturday

Sunday

Today is Sunday

“My day”

“Are you sleeping?”

Загадки

“Catch the ball”

4

A month

A week

A day

Days of the week

“A Lullaby”

“Good night!”

“Remember a word”

5-8

Повторение пройденного материала. Заучивание наизусть считалочки “ Monday, Tuesday, Wednesday… ” Подготовка к контрольной работе.

Апрель

Тема “АВС” (“Алфавит”)

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

ABC

A letter

A sound

A, B, C, D, E, F, G

It is letter A (B, C).

“A” is for apple

“B” is for ball

−Hello!

−Hi!

−What’s this?

−It’s an alphabet

“ABC”

“I have a jolly jumping Jack”

“Show me, please” (ABC)

2

H, I, J, K, L, M, N, O

“H” is for horse

“L” is for lamp

−What’s the letter?

−It’s a letter “A”

“Hocky-pocky”

“I have a jolly jumping Jack”

“What is missing?”

3

P, Q, R, S, T

“P” is for pig

“We’ll go to the Zoo”

“Happy English”

“The Zoo”

“Snowball” (ABC)

4

U, V, W, X, Y, Z

That is an English alphabet

“W” is for window

“We’ll go to the Zoo”

“Happy English”

“The Zoo”

“By the chain” (ABC)

5

ABC

A train

A tram

A bus

A trolleybus

−What’s the letter?

−What’s the sound?

−Hello!

−Hi!

−What are you doing?

I’m learning the alphabet

“ABC”

“The frog is green”

“ABC”

“Snowball”

Составление слов

6

ABC

A ship

An air-plane

A bicycle

It’s a letter “B”

“Are you sleeping?”

“The Zoo”

“A telephone”

7

ABC

A motor-cycle

A lorry

A car

A street-lights

It’s a sound. My favourite transport is a car

“ABC”

“The Zoo”

“Name the letter”

“Перейти на другой берег”

(назвать слова)

8

ABC

A rocket

What is the first letter?

The first letter is “A” (“apple”)

“Are you sleeping?”

“The Zoo”

“What is missing?”

9-12

Повторение алфавита и ранее изученной лексики. Проведение викторины “ABC”

Май

Тема “Profession” (“Профессия”)

№ заняnия

Лексика

Речевые образцы

Микродиалоги

Аудирование

Песни, стихи

Игры

1

A doctor

A teacher

A worker

A driver

I

Не

She

He is doctor.

She is a teacher

−What is he?

−He is a teacher

“Profes-sion”

“What is he?”

“Catch a ball”

2

Who

To like

To want

A sailor

I want to be a sailor

−What do you want to be?

−I want to be a sailor

“A sailor went to sea”

“Cobbler”

“Лесенка”

3

A pilot

A painter

A militiaman

What is he?

What is she?

“What is he?”

“A sailor went to sea”

“Эхо”

4

A singer

A dancer

A postman

I like to paint (to dance, to cook)

“A sailor went to sea”

“A sailor went to sea”

“Catch a ball”

5

A cook

A cobbler

A baker

My mother is a cook/ a baker

“Profes-sion”

“A sailor went to sea”

6-10

Повторение изученной лексики в игровой форме.

Заучивание стихотворения “A sailor went to sea”.

Просмотр презентации по теме.

Проверка знания профессий и выдача шуточных дипломов.

Список используемой литературы:

  1. Астафьева М.Д. Праздники для детей, изучающих английский язык. Сборник сценариев. – Москва, 2006
  2. Биболетова М.З., Добрынина Н.В., Ленская Е.А. Английский с удовольствием-1. – Обнинск, 2010
  3. Бонк Н.А. Английский для малышей. – Москва, 1996
  4. Гурвич Е.М. Мы играем. Пособие по английскому языку для дошкольников. – Москва, 1999
  5. Дзюина Е.В. Поурочные разработки по английскому языку. – Москва, 2007
  6. Драгова А.М. Songbirds. Песни для детей на английском языке в 6 частях. – Москва 2009
  7. Доля Г. Наррy English. – Москва 1992
  8. Земченкова Т.В. Английский для дошкольников. Старшая и подготовительные группы. – Москва, 2008
  9. Козина С.В. Праздники для дошкольников на английском языке. – Москва, 2008
  10. Компанийцева Л.В. Английский с мамой. – Москва, 1992
  11. Коти Т.Ю. Уроки английского для дошкольников. – Москва, 2000
  12. Лосева С. Английский в рифмах. – Москва 1993
  13. Лыкова Л.Л. Обучение английскому языку дошкольников и младших школьников. – Ярославль, 2006
  14. Проничева Н.А. Английский язык с пеленок. – Москва 2010
  15. Скультэ В.И. Английский для детей в двух частях. – Москва, 2009
  16. Штайнепрайс М.В. Английский язык и дошкольник. – Москва, 2007
  17. Шалаева Г.П. Английский для малюток. – Москва, 2009

Список аудиоматериалов и видеоматериалов:

  1. Songbirds. Песни для детей на английском языке в 6 частях.
  2. Beginning to read, write and speak. Фонетика под редакцией Ефимовой Р.Н.
  3. Похищенный Санта-Клаус. Научитесь понимать английский язык. Автор Баум Л.Ф.
  4. Kid’s ABC английский для дошкольников. Видеокурс.
  5. Уроки тетушки Совы английский язык. Видеокурс.
  6. Teddy's Train Паровозик Тедди - песенки, караоке.
  7. Английский язык. Техника чтения. Методика Зайцева.

Дополнительные источники информации:

  1. www.solnet.ee - портал для детей и любящих их взрослых (виртуальная школа).
  2. www.englishforkids.ru - английский для детей (книги, статьи, рассказы, стихи, песни, игры, считалки).
  3. www.ourkids.ru - английский язык для детей (игры, стихи, праздники, договорки).
  4. www.alleng.ru - учебно-методический комлект для детей 4-6 лет .
  5. www.bilingual.ru - английский язык детям (рассказы, стихи, песни, игры, считалки, загадки, аудиоуроки).
  6. www.baby-best.ru - портал для родителей и детей.
  7. www.englishforkids.ru – занятия для детей на английском языке.
  8. www.bemboszoo.com – английские буквы для детей.
  9. www.abc.au/children - короткие фильмы и игры для детей на английском языке.
  10.  www.englishhobby.ru – сайт, посвященный изучению английского языка.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Ролевая игра в обучении английскому языку младших школьников

Статья,в которой описывается о необходимости использования ролевых игр на уроках английского языка....

Способы повышения мотивации при обучении английскому языку младших школьников

Способы повышения мотивации при обучении английскому языку младших школьников...

Использование здоровьесберегающих технологии как средство повышения мотивации в обучении английскому языку младших школьников.

По результатам недавних педагогических и психологических исследований можно говорить о том, что уже на начальном этапе обучения школьники и их родители сталкиваются с  такими проблемами, как ухуд...

Методы познавательной мотивации в обучении английскому языку младших школьников

Приемы и методы познавательной мотивации, используемые на уроках английского языка, при обучении младших школьников....

Статья на тему: "Интерактивные методики в обучении английскому языку младших школьников"

Статья на тему: "Интерактивные методики в обучении английскому языку младших школьников"....

Обучение английскому языку младших школьников.

Известно, что младший школьный возраст является наиболее благоприятным для усвоения иностранного языка. Имитационные способности ребенка, природная любознательность и потребность в познании нового, от...

Рабочая программа внеурочной деятельности по английскому языку для школьников 9-10 лет "Путешествие в английский"

Рабочая программа ориентирована на преодоление у детей языкового барьера,социализацию, осознание возможностей личностного общения на иностранном языке посредством игры, драматизации, проектной деятель...