Обобщающий урок в 3 классе по теме"Времена года"
план-конспект урока (иностранный язык, 3 класс) на тему

Кузнецова Татьяна Борисовна

На уроке используются различные виды работы, направленные на развитие навыков чтения, говорения, аудирования, письма. Урок проводится в традиционной форме с использованием ИКТ. Так как урок является обобщающим, то внем много наглядного материала, лексических упражнений.

Скачать:

ВложениеРазмер
Package icon obobshchayushchiy_urok_v_3_klasse.zip918.11 КБ

Предварительный просмотр:

МБОУ Верхнедонская гимназия

Учитель: Кузнецова Татьяна Борисовна

Обобщающий урок по теме «Времена года» в 3 классе (УМК «English-3», авторы В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа)

Познавательный аспект:

-отработка лексики по теме

Развивающий аспект:

-тренировка навыков устной речи;

-развитие умения высказывать свою точку зрения;

-формирование навыков самостоятельной работы, умения анализировать.

Учебный аспект:

-развитие умения читать и аудировать с разными стратегиями;

-формирование лексических и грамматических навыков говорения по теме « Времена года»

Воспитательный аспект:

Методы обучения:

1.Словесный

2.Проблемный

3.Поисковый

Формы обучения:

-фронтальная

-индивидуальная

Средства обучения:

-учебник

-рабочая тетрадь для 3 класса  ( автор В.П.Кузовлев, Н.М.Лапа)

-доска

-картины с изображением времен года

-компьютер

-магнитофон

Ход урока

  1. Организационный момент

1. Приветствие, сообщение целей и темы урока

Good morning, children!

Let’s remember our poem.

Good morning! Good morning!

                                                 Good morning to you!

Good morning! Good morning!

I’m glad to see you!

Today we shall have a talk about seasons of year, describe our favourite season and play some games.

  1. Фонетическая зарядка

Слова на доске:

Warm, cold, clean, hot, bright, sunny, rainy, frosty, cloudy, slippery, windy, foggy, snowy

-Read the words with the sound [k]

(cold, cloudy, clean)

-Read the words with the sound [i]

( sunny, rainy, frosty, cloudy, slippery, windy, foggy, snowy)

-Read the words with the sound [f]

(foggy, frosty)

-Read the words with the sound [r]

(slippery, rainy, bright, frosty)

  1. Речевая разминка
  1. T:  Let’s play the game “Snowball”. We shall remember the words on the topics “Weather” and “Seasons”. The first pupil will think of one word, the second pupil will repeat it and add another word, the next pupil will repeat two words and say one more. The winner is the pupil who will repeat the chain of all the words on the topic.

-frosty

-frosty, windy

-frosty, windy, rainy

-frosty, windy, rainy, spring Etc.

2) As I know you like to play. I shall think of the word to describe weather. Guess the word, please. Какой вопрос мы будем задавать? Правильно:  Is it  ( snowy, nice, …)?

(Ученик, отгадавший слово, становится ведущим в игре и загадывает свое слово).

- Is it snowy?

-No, it is not.

-Is it frosty?

-No, it is not.

-Is it nice?

-No, it is not.

-Is it foggy?

-Yes, it is.

We have a guest today. It is a dragon Marusya. Marusya likes play. Listen to her statements, look at the pictures and agree or disagree.

It is rainy today.    

\( I disagree with you. It is not rainy. It is snowy)

It is cold in summer.  

(I disagree with you. It is not cold in summer. It is warm in summer)


 It is cloudy in autumn.  

( I agree with you. It is cloudy in autumn)

It is frosty in winter.  

(I agree with you. It is frosty in winter)

Загадки

I come with cold and snow,

But you like me I know.

(winter)

Игры

T: All children like to play games. Now I want you to divide into two reams. Each team will have the cards with the words. You must  put the words in the logical order to make a chain.

Слова на карточках.

Foggy/снежный , snowy/ветреный, windy/ дождливый, rainy/ жаркий, hot/ скользко, slippery/ облачный , cloudy/холодный, cold/ теплый, warm/ морозный, frosty/ солнечный, sunny/ туманный

2) T: We have remembered the words to describe weather. Can you write them? Take the cards from your tables and fill in the missing letters.

Задание на карточках

Br-g-t                         (bright – яркий)

Fo- -y                         (foggy – туманный)

Fr-st-                          ( frosty – морозный)

n-ce                            (nice – красивый)

sno - -                         (snowy – снежный)

ra- - y                         ( rainy – дождливый)

clo-d-                         ( cloudy – облачный)

co-d                            ( cold – холодный)

h-t                              ( hot – жаркий)

slip-e-y                       ( slippery – скользко)

3)Look at the blackboard, please. You can see three pictures and the first letters of the words to describe the weather on these pictures. Guess the words and write them down.

1) r…, c… , w … .   ( rainy,cloudy,windy)  

2)w …, n… , b …  .  ( warm, nice, bright )              

3) f …, c… , s … .     (frosty, cold, snowy)        

     

4) Write the words:

1. tho           (hot)                4.swyno   (snowy)            7. nnysu     (sunny)

2.uclydo      (cloudy)           5. wydin   (windy)            8. mawr     (warm)

3.dlco           (cold)              6. nyair     (rainy)

5) Match the english and russian words:

1.April                              1.май

2.February                        2.апрель

3.March                            3.июнь

4.June                               4. сентябрь

5.July                                5. август

6.December                       6. июль

7.October                          7. январь

8.August                               8. март

9.May                                   9. ноябрь

10.January                            10. февраль

11.September                        11. декабрь

12.November                         12. октябрь

Find these words in the table:

J

A

N

U

A

R

Y

S

D

O

X

W

O

B

C

X

E

E

C

A

P

R

I

L

M

P

C

T

P

R

U

E

C

A

T

E

O

B

A

J

U

L

Y

E

M

B

J

U

N

E

B

O

M

B

E

M

A

R

C

H

A

B

E

R

A

U

G

U

S

T

E

R

N

O

V

E

M

B

E

R

Z

X

F

E

B

R

U

A

R

Y

Выбери летние ( зимние) месяцы, подчеркни их.

October, December, June, July, February, April, September, May, March, August, January, November.

Аудирование

Listen to the texts and guess what season  these children like.

1) I like sunner but the cold weather is also fun and I like it the best. It’s great to make snowmen and play hockey. We have a big hill in our yard and we sledge a lot and go skiing.

(winter)

  1. I like this season best because:

-my birthday is in May

-it’s not too hot and it’s not too cold

-it is rainy

-everything is very colourful and beautiful

(spring)

3)I like this season because it’s not too hot and it’s not cold. You can go out without a jacket, but you’re not cold. I love it because the trees are beautiful, especially in the parks. It’s the best time to bike, go for wolks, hike.

(autumn)

4)I like this season very much. We have  holidays and I can ride my  bike all day. I can go swimming a lot because there is a river and a beautiful lake near our town. It’s fantastic!

(summer)

Физминутка

Hands up! Clap!Clap! Clap!

Hands down! Shake! Shake! Shake!

Hands on hips! Jump! Jump! Jump!

Run! Go! Swim! Stand up!

Формирование навыков говорения на краеведческом материале.

(Презентация)

What is the weather in our region?

1) Упражнение подстановочного характера.

        

                             

What is the nature in our region?

The nature in our region is very beautiful.

T:  Look at this photo. What is your opinion about it?  Is it beautiful?    Why?

2) Чем мы можем заниматься в разные времена года?  

   

In winter I can ….

In summer I can…

In spring I can…

In autumn I can…

3)What is your favourite season? Why? ( составление мини-рассказов по плану)

- I know … seasons. They are  …, …, …., ….. .

-My favourite season is…..

In ….. is……. .

In …. I can… .

Совершенствование грамматических навыков.

Our dragon wants you to complete the sentences on your cards. Marusya  has written the sentences but some words are missing. Look at the cards, you will have 4 minutes to do the task.

Задание на карточках.

                                                                 Do or Does?

  1. …your friend like summer?
  2. What seasom…. You like?
  3. Where … you skip in winter?
  4. What … his mother do when it is cold?
  5. What … they have for breakfast?
  6. Why … he like to draw?

Ключи:   1.does   2. do   3.do   4.does    5. do    6.does.

Подведение итогов урока.

That’s all we have time for.Let’s say “Good bye” to Marusya and invite her to visit us again. See you soon. Good luck to you.

Источники материалов:

http://festival.1september.ru


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок в 3 классе по теме «Времена года»

Разработка в целом или отдельные ее фрагменты могут быть использована при подготовке и проведении уроков английского языка по теме «Времена года», изучаемой в начальной школе в соответствии с учебной ...

План-конспект урока и самоанализ для 3 класса по теме:"Времена года", М.З. Биболетова 3 класс

План-конспект урока и самоанализ  для 3 класса по теме:"Времена года", М.З. Биболетова 3 класс...

Технологическая карта урока английского языка в 4 классе по теме: "Времена года. Погода."

Технологическая карта урока английского языка в 4 классе по теме: "Времена года. Погода."...

Методическая разработка урока английского языка в 3 классе по теме "Времена года и названия месяцев"

Автор УМК: Кузовлев В.П., Лапа Н.М. и др. «Английский язык 3» /”English 3”(3 класс)Тип урока: Комбинированный урок (урок применения знаний и умений; введение и закрепление ново...

Методическая разработка урока английского языка по теме «Времена года» для 4 класса

Тема: Обобщающий урок по теме Seasons. Цель урока: Развитие речевой компетенции и учебно-познавательной компетенции учащихся Задачи:Образовательные: систематизация ранее изученной лексики;ра...

Урок английского языка в 4 классе по теме "Времена года"

Урок разработан по УМК Кауфман К, Кауфман М  "Счастливый английский".  На уроке активизируется умение владения лексикой в условно-речевых упражнениях и безличных предложений, форми...