Конспект занятие по развитию родной речи в средней группе
план-конспект занятия по развитию речи (средняя группа)

Монгуш Чинчи Геннадьевна

Конспект занятие

Скачать:


Предварительный просмотр:

Тыва Республиканын эртем болгаш ооредилге яамызы

Чугаа сайзырадылгазы

(ортумак болук)

Тема: «Тыва борт»

        Кичээлди тургускан башкы:

Шеми сумузунун «Чечек» уруглар садынын

Кижизидикчи башкызы: Монгуш Чинчи Геннадьевна.

2020 ч

Чугаасайзырадылгазы

Тема: «Тыва борт»

(ортумакболук)

Сорулгазы: 1. Уругларгатываборттутаныштырар.

2. Уругларгатываборттунтургузуунооредир. Тыва чингинесостер-биле дылынсайзырадыр.  

3. Тыва борткеынакболурункижизидер.

Ажыглаарчуулдер: Долаана, Кудеректинчуруктары. Чагаахавы, аптара, тыва борт, карточкалар( дортангыкескенчуруктар).

Словарь-биле ажыл:аптара,дошка,шаалынчыы,маагы.

Кичээлдинчорудуу:

  • 1.Организаастыг кезээ.

АлдынХунум, Ак-кок дээрим

Арга-арыым, ан-меним.

Аалчылар, эжим-оорум

Амырменди,экии, экии!!!

-Уруглар, богунбистинкичээлдеаалдапкелгенбашкылар-биле тываёзу-биле, чолукшуп-мендилежиилинер. Амыр-амыр!(башкыкоргузупбээр).

- Кудерек биле Долаана база бистинышкашмендилежип, чолукшуптураркорунердаан, уруглар. Амботтарынар база мынчаарчолукшупкорээлинерем. Эр-хейлер!

 - Уруглар, бис кайдачурттаптурар бис. Чуудеп суурда?

 (Шеми суур).

-Эр-хейлер. (Харыылапкануругларныадынадапмактаар.)

-Бис кандыгязы-сооктуг улус бис,уруглар? Орусбе, тывабе? (тыва)

-Шупту денге катаптаптаалынарам. Ты-ва. (2-3 катап).

-Бистинчурттаптурарчеривисти, бомбурзекдеп база адаар бис, уруглар. Мээн-биле денге адапкорунерем. Бом-бур-зек. (2-3).

-Бомбурзекчуугедомей-дир,уруглар? ( Бомбукке).

-Бомбуккедомейборбакбоорга, бомбурзекдээр, уруглар.

- БочуруктаДолаанакайдатурар-дыр, тыпкорунерем.

-Шын-дыр, ортузунда. Долаанакандыгязы-сооктугдепбодаарсилер? (тыва).

-Шын-дыр, тыва. Бис база кымнарболдувус, уруглар. (тывалар).

-Долаананынэштеридыкаковей. Кандыгязы-сооктугуруглар бар-дыр?

(1.негр,2. орус,4. индей,5.вьетнам).(Башкы-биле денге катаптаар).

-Индейлерникиноданкооргеаътмунупалгашканчааралгыржырийик, уруглар. (уу-ваа-ваа-ва). (аскынадыжы-биле дуглап, ажыдыпалгырыпоттуннер).

  • 2. Кол кезээ.

( Сугдаажышулурткайныпчыдар).

А)-Оойуруглар, мындачуушулурткайныпчыдарчоор.Чуу-дур?  ( агыпчыдарсуг).

-Босугдачууагыпкелгениол? Чуу-дурбо, уруглар?

(Аптара)

-Шын-дыр, уруглар, аптара-дыр. Мээн-биле денге катападаптаалынарам. Ап-та-ра (2-3 катап).

-Аптараиштиндечуу бар эвес, кымкоруптерил?

-Баштайботывызыктыыдыптайн, тыпкорунерем. Уруглар

Борбаанайны он кижикодурер

Чуу-дурол, уруглар? (борт)

(Он кижидээрге, он салааларывыс-тыр, а борбаанайдээргеборгувустутывызыктаптурарывысол)

-Чуу бар-дыр (борт).

-Чуу-дур, уруглар. (борт).

-Шын-дыр, эр-хейлер. Борт-дур.

-Боанааэвес, тыва борт шээй, уруглар. (Бажындадошкалыг, онунунчаражынак-кок торгу, кыдыынанайкежи-биле даарапкаан. Дыка-ла чараш борт-дур, уруглар.

-Аптараиштиндеоонынайчуу бар эвес, уруглар. Оо, чагаа-дыр.

Чагаанысилерге, номчупберейн, уруглар.

Б)     «Экии, уруглар!

Бис, Кудерек биле Долаана,силергекелчыдар Тыва улустунбайырлалыШагаатаварыштырбайырчедирип тур бис. Силергедаалгаберип тур бис, уруглар.Бо борт кандыгулулустун боргу-дур, тыпкорунерем. Шагаадачедебээр бис.

Байырлыг! СилернинэштеринерДолаана биле Кудерек.»

 В)-Амбокичээливисте, тыва борт дугайындачугаалажыр бис, уруглар.

Борт дээргекандыг-даакижининонзагайхевиболур.

-Борттукижикаяакедерил, уруглар?

-Будунгабе азы кулаангабе? (Шын-дыр бажынга).

-Даштынамсоокболгай, уруглар. Амдаштыгаа борт чоккыштапболур бис, бе? ( Чок.)

- Чуге?

-Шын-дыр, даштынсоок, бажывыс дона бээр.

- Бажывысдонурарболзувуссакижиканчапбаарыл, уруглар?(аарыйбээр, грипптепболур, эъдиизипболур…) .

-Ынчангаш, соокуеде борту албанкедипалгашунер.

-Амчаабоаптаравыскачораан,боборттукышкыуедекедер борт-дур, уруглар.

-   Долаана биле Кудерек Шагаадакелгешкоор бис дээнболгай, амбоборттукандыгуедекедипболур улус бис,экибилипалыылынар, уруглар.

( Телевизоргаслайдыгатыва борт чуруунсалыр).

- Бочуу-дур, уруглар? (Борт)

-Кандыг борт-дур? ( Тыва)

-Тыва борт депканчапбилипкааптынар. (дошка)… (Мээнугбамда. Акымда бар.)

-Дыкаэки-дир, уруглар. Акыларывыс, угбаларывыстатываборттер база бар.

(Борттунтургузуу)

-Боборттунбажындаооруп, баглапкаанхевирнидошкадээр, уруглар. Онукандыг-дыр (сарыг).

-Дошкадеп денге адаалынар.(2-3 катаптаар)

-Бобатканкезээнчуудепадаардепбодаарсилер,уруглар? (чылдыпчоруурчувези…)

- Ийе,бобатканкезээншаалынчыыдээр. Мээн-биле катаптападаалынар, уруглар (шаа-лын-чыы)2-3 катаптаар)

-Шаалынчыынынонукандыг-дыр? (ногаан)

-Амбокыдыы-дыр, уруглар. Кыдыынкандыгоннугпос-биле даарапкаан –дыр, уруглар? (кара)

-Бобатканийичингепоскандыгоннуг-дур, уруглар? (кызыл)

-Шын-дыр, эр-хейуруглар.

-Монумаагыдээр. Мээн-биле денге адаалынар. Маа-гы (2-3 катаптаар).

Амбочурукчеайтырымга, аттарынадаптаалынар, уруглар. (Дошка. Шаалынчыы. Кыдыы. Маагы).

Г).Сулашимчээшкин. «Челер ой».

(Башкы-биле денге аялганыдыннавышааншимчээшкиннерникылыр.)

1.Ховен ышкашхоюг

Чымчакдуктуг, дээн-дээн.

Холдерышкашчалгыыр

Чаптыпчыдар, дээн-дээн.

2. Саар малы аалга

Сынмасболган, дээн-дээн.

Сагган суду сава

Ажыптурган, дээн-дээн.

  • 3.Туннелкезээ.

- Ам, «Шынтургус, шын ада» деп, столгаоюндантургузупойнаптаалынар. Кымдургенсалыптарэвес, уруглар.

-Бочуруктакоргенборгувустукайыуедекедипболурул, уруглар? (Часкы, куску)

-Бодуктугборттукажанкедипболурул? ( Кыжын).

-Долаана биле Кудеректинбергендаалгазынкылыпалдывыс ,уруглар. АмШагаадакээрге ,чугаалапбээр бис. Амыраарларбоор.

-Амбиркатаптаптаалынар. (Кандыгулустун боргу-дур? Бочузуболду(дошка…)

Кичээлгешуптуэки, идекпейлигкириштинер, уруглар. Эр-хейлер. Экикиришкенинердээшчеттирдим, уруглар.

Ажыглаан литература:

1.Л.Х. Ооржак, А.А.Монгуш «Тыва дыл» школа назынычетпээналбанчерлерингетывачугаасайзырадылгазынынпрограммазы. Тыванын ном ундурерчери. Кызыл,2018.

2.Л.Х.Ооржак «Номчулга ному» Кызыл, 2019.

3.М.Н.Ооржак «Дыннаксанчыгтывачугаа». Кызыл, 2019.

4.Л.Х.Ооржак «Бомбурзек». Кызыл, 2019.

Кичээлгеажыглаанчуруктар:

Чолукшулга.

Кудерек биле Долаананынчолукшуптурары.

Бистинчурттаптурарчеривис-Бомбурзек.

Бомбурзектеянзы-буру язы-соокчоннар, уруглар.

Тыва борт


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект занятия по развитию диалогической речи в средней группе.

Данный план-конспект предполагает использование диалогической речи на занятии по развитию речи. Основная особенность, что в основе лежит региональный компонент, а именно использование башкирской народ...

Конспект занятия по развитию связной речи в средней группе. Тема: Пересказ сказки «Заяц и ёж» (Бр. Гримм).

Программное содержание: 1. помочь детям запомнить сюжет из сказки «Заяц и ёж», 2. продолжать учить отвечать на вопросы по содержанию; 3. учить выразительно, передавать диалоги персонажей; 4. восп...

Конспект занятия по развитию связной речи в средней группе «Весна».

Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение«Детский сад №24 комбинированного вида»            Конспект занятия...

Конспект занятия по развитию связной речи в средней группе для детей с ТНР по теме "Зимние забавы"

Занятие по развитию связной речи в средней группе решает важные задачи для успешной социализации дошкольников с ТНР в среду нормально развивающихся сверстников....

Конспект занятия по развитию связной речи детей средней группы через использование схем и моделей «Мы-чистюльки».

Конспект занятия по развитию связной речи детей средней группы через использование схем и моделей «Мы-чистюльки».Цель: развитие связной речи детей с использованием схем и моделейЗадачи: - ...

Конспект занятие по развитию родной речи в средней группе

Конспект занятие по развитию родной речи в старшей группы...