Путешествие в сказку "Маша и медведь"
план-конспект занятия по художественной литературе (младшая группа) на тему

Монгуш Нонна Бадыевна

Конспект занятия  на тувинском языке

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл masha_bile_adyg.docx38.41 КБ

Предварительный просмотр:

Тоолче аян-чорук. Тоол «Маша-биле адыг»

Бичии болукке кичээл.

       «Тоол – дээрге бичии урезин-дир, ол урезинден бичии уругнун чуртталгада болуушкуннар дугайында унелели озуп унер».         В. А. Сухомлинский.
     Тоол таварыштыр  бичии уруг делегейни билип алыр, улгады бергеш ангы амыдыраар дуржулганы чедип алыр, делегей дугайында бодунун медерелин тудуп, анаа чурттап ооренир.   Ол ышкаш тоол уругнун чугаазынын сайзыралынга салдарны чедирип турар. Ынчангаш тоол дугайында кичээл чаштарга кончуг кол болгаш солун боор.

Сорулгазы: орус улустун «Маша-биле адыг» деп  тоолу-биле чаштарны таныштырар.

Даалгалар:
-  тоолду кичээнгейлиг дыннап ооредир;
-  долу харыыны бээрин чедип алыр;
-  тоолдун маадырларынга сагыш човап билирин сайзырадыр;
-  оюннуг даалгаларны шын кууседип ооредир;
-  немешкен чаа состерни  ажыглап ооредир (шыргай, хуужуур, корзинка, борбак арыг);
-  коор, дыннаар, тудуп-суйбаар кичээнгейин сайзырадыр;
-  сактып алырын сайзырадыр;
-  угаан-биле чогаадырын сайзырадыр.
Ажыглаар чуулдер:
- тоолдун маадырларынын чуруктары, дурзулери;
- фланелеграф/магниттиг самбыра;
-  «Шыргай арга» деп оюнга чуруктар;
- адыгнын боргу;
- тоолга ажыглаар мнемокарта;
- хуужуурларлыг корзина.

Кичээлдин чорудуу:

1. Организастыг уези.
Кижизидикчи: (Чаштар кижизидикчи башкы-биле долгандыр туруп аар), богун бис Машенька деп уругче аалдап чедер бис. Шупту денге чугаалаалынар: «Соннай, мурнай туруп алгаш, Машенькаже аалдап баар бис». Чаштар оожум, Машеньканы коргутпас дээш, бут баштап кылаштап баргаш,  сандайларга олуруп аар.

2. Тоол-биле таныжылга.
Кижизидикчи: мен ам силерге «Маша-биле адыг» деп тоолду чугаалап берейн. (Тоолду чугаалап азы номчуп тургаш, башкы чуруктарны магниттиг самбырага  чыпшырар).

Тоолдун созуглели: 
Бир-ле черге кырган-ачай-биле кырган-авай чурттап чораан. Олар Машенька деп уйнуктуг турган. Бир хун уруглар аргаже каттап, моогулээр дээн. Машеньканы эдертип алыр дээш чедип келген.

— Кырган-ачай, кырган-авай — деп Машенька чугаалап тур — мени эштерим-биле аргаже салып корунер!
Кырган-ачазы-биле кырган-авазы харыылап турлар:
— Бар че, чугле эштеринден чыда калба, аргага азып каар сен.
Уруглар аргага чедип келгеш, катты, моогуну чыып эгелээн. Машенька — ыяштан ыяшче, сыптан сыпче кылаштап тургаш эштеринден ырай берген.
Эштерин кыйгырарга, олары дыннавас, харыылавас болган.
Машенька аргага кылаштап-ла, кылаштап-ла тургаш  — азып калган.
Аргаже ханылап кире берген. Коорге бажын турган. Машенька эжикти соктаан, кым-даа харыылавас. Эжикти идиптерге – эжик ажытына берген.

Машенька бажынче киргеш, сонга мурнунга олуруп алган.
Олуруп алгаш боданып эгелээн:
«Мында кым чурттап турарыл? Чуге кым-даа чок чоор?..»

А ол бажынга дыка улуг адыг чурттап турган. Ол ынчан адыг чок турган, чуге дизе ол аргага кылаштап турган. Адыг бажынынга кежээ чедип келген. Машеньканы коруп кааш амырай берген. 

— Ага,сени ам салбас мен! Манаа чурттаар сен. От салып, каша хайындыргаш мени чемгерер сен -  деп адыг чугаалаан.
Маша мунгарап-денгереп орарга домей чуну-даа канчап шыдавас болган. Маша адыгнын бажынынга чурттай берген.
 
Адыг хунзедир аргаже чоруй баар, а Машаны «кайнаар-даа барбас, унмес сен» деп чагып каар турган.  
— А бир эвес унер болзунза домей-ле тудуп аар мен, оон чиптер мен! – деп коргудар турган.
Машенька адыгдан канчап дезиптерин бодап эгелээн. Долгандыр арга, кайы угже баарын база билбес болган. Айтырыптар кижи база чок.
Боданып, боданып бирээни бодап алган.

Бир хун адыг аргадан кээрге Машенька мынча дээн:
— Адыг, адыг, мени чангыс хун суурумче чорудуп кор: мен кырган-ачам, кырган-авамга чем чедирип берейн.
— Чок, — деп адыг чугаалаань, — сен аргага аза бээр сен. Ол чемин берип каг, мен бодум чедирип бээр мен.
А Машенькага чугле ол херек!
Хуужуурларны быжыргаш, дыка улуг хааржакты экелгеш, адыгга мынча дээн:
— Бо, кор: мен бо хааржакче хуужуурларны суп каар мен, а сен оларны мээн кырган-ачам-биле кырган-авамга чедирип бээр сен.  Сактып ал: орук ара хааржакты ажытпас сен, хуужуурларны ужулбас сен.
 Мен бедик ыяшче уне бергеш сени хайгаараар мен!

— Ындыг-дыр, хааржаан экел!- деп адыг чугаалаан.
Машенька  тургаш:
— Даштыгаар текпеге туруп алгаш, чаъс кел чыдар-дыр бе, коруп корем!
Адыг уне бээр аразында, Машенька хааржакче кире бергеш, бажынын кырынга хуужуурларлыг тавакты салып алган.
Адыг кирип келгеш коорге хааржак белен турган, ону ооргазынга чуктеп алгаш суурче чорупкан. Адыг шивилер, хадыннар аразы-биле чоруп-ла орган. Онгарларны эртип, дон кырынче унуп чорааш шылап калган. Кылаштап, кылаштап келгеш, чугааланган:
— Тожекке олуруп алгаш,
Хуужуурдан чиптейн!
А Машенька хааржак иштинден:
— Коруп тур мен, коруп тур мен!
Тожекке олурба,
Хуужуурну чиве!
Кырган-авамга чедир,
Кырган-ачамга чедир!
— Караанын коскузун, шуптузун коруп турар!- деп адыг чугааланган.
Хааржаан чуктеп алгаш, адыг улаштыр кылаштапкан.
 Кылаштап, кылаштап келгеш, чугааланган:

— Тожекке олуруп алгаш,
Хуужуурдан чиптейн!
А Машенька база катап:
— Коруп тур мен, коруп тур мен!
Тожекке олурба,
Хуужуурну чиве!
Кырган-авамга чедир,
Кырган-ачамга чедир!

Адыг кайгап калган:
— Кажарын моон! Бедик черде олуруп алган, талыгырны коруп орар!

Туруп келгеш, дурген кылаштап чорупкан.

Суурга келгеш, кырганнарнын бажынын  тыпкаш, бар-ла кужу-биле соктай-ла берген:

— Тук-тук-тук! Ажыдынар, ажыдынар! Мен силерге Машенькадан чемнер экелдим. Ыттар адыгны коруп кааш ээрип, халдап эгелээн. Бажын бурузунден халып, ээрип кээп эгелээн. Адыг корткаш,  чуктешкизин черже салып кааш,  аргаже маннап ынай болган.

Кырганнар бажынындан унуп келгеш коорге, херим чанында хааржакчыгаш  турган.

- Мында чуу бар ирги? – деп кырган-ава чугаалаан. А кырган-ача хааржакчыгашты ажыдыпкаш, караанга бузуревейн барган: оон иштинде Машенька олурган. Кырганнар ооруп, Машеньканы куспактап, чыттап, угааныын кайгап турганнар.

3. Тоолду сайгарары.
Кижизидикчи  айтырыгларны салыр:
*Уругнун ады кымыл?
* Машенька кайнаар  чорупканыл?
*Машенька кым-биле  чорупканыл?
*Машенька чуну  канчап  чорупкан?
*Маша аргага канчап аза берген?
*Аргага  Маша чуну коруп каан?
*Бажынга  кым  чурттап  турганыл?
* Машеньканы адыг чуге салбайн барган?
*Адыгдан Маша  канчап  дезе  бергенил?
*Маша чуге чангыс хун суурже дилей бергенил?
*Маша хуужуурларны кайнаар  салып  алган?
*Маша  адыгны канчаар мегелепкен?
*Маша  чуге  адыгга  хуужуур чиртпейн турганыл?

* Маша адыг тожекке  олуруп аарга чуну чугаалап турганыл?
*Суурга  адыг канчалган?
*Машенька кырган ада-иезинге чеде берген бе?

4. Кичээнгей оюну  «Шыргай арга».
Кижизидикчи:  Машанын эштери-биле чорупкан аргазы шыргай болган. «Шыргай» дээрге чуу дээн уткалыг сос чуваел? (Уругларга «тып шенеп корем» деп чурукту коргузер. Чурукта Машаны тывар).
5.  Шимченгир оюн.  «Аргада  адыгда».
Кижизидикчи: ам бис «Аргада адыгда» деп оюн ойнаар бис. Оюнну ойнаарда баштай башкарыкчыны шилип алгаш,  анаа адыгнын боргун кедирер бис.  Арткан уруглар холдарын четтинчип алгаш долгандыр туруп аар.  Тогериктин ортузунда сандайда адыг удуучаннап  олурар.  Уруглар кат, моогу чыгган улус бооп долгандыр  чугааланып кылаштажыыр:
Аргада адыгнын,
Моогу, кадын алдым,
А адыг удуваан
Бистерже коруп тур!
Сава андарылды,

адыг ынаар халыды!

Адыг оттуп келгеш уругларны сывырып, тудуп алырын оралдажыр.


6. Мнемокартадан тоолду чагаалаар.
Магнитиг  самбырага  мнемокартаны азар.
Кижизидикчи: уруглар, чурукту топтап корунер,  чурукта демдектерни аданар.  Оон дузазы-биле тоолду чугаалап  корээлинер . (Кижизидикчи  дузалажыр).
7. Кичээлдин туннели.

Кижизидикчи: бис богун эки ажылдадывыс, коруп корээлинерем, Машенька биске чуну белеткеп каан эвес, (кижизидикчи пос-биле шып каан  корзина экээр,  уруглар ында чуу барын тывар. 

Кижизидикчи корзинаны шып каан посту ап каапкаш, уругларга хуужуурларны улээр.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

ОД по ФЭМП средняя группа "Путешествие к Маше и Медведю"

Цель: - Продолжаем учить сравнивать две равные группы предметов способом приложения, обозначать результаты сравнения словами по много, поровну, столько – сколько....

Спортивно-развлекательное мероприятие, посвященное 23 февраля для детей средней группы «Путешествие с Машей и Медведем»

Спортивно-развлекательное мероприятие, посвященное 23 февраля для детей средней группы «Путешествие с Машей и Медведем»   Цели:сохранять и укреплять  здоровье дошкольниковуг...

Конспект интегрированного занятия по развитию речи в средней группе с использованием ИКТ. Путешествие по сказке «Три медведя»

Цель: развивать речь детей посредствам игровой деятельности и приобщения к устному народному творчеству.Задачи:1. Образовательные:-закреплять знания детей содержания сказки «Три медведя»; отвечать на ...

Конспект непосредственно образовательной деятельности образовательной области «Познание» на тему: «Путешествие по сказке: «Три медведя» в средней группе.

Занятие по математике для детей средней группе на обучение счету  пределах 5, на закрепление  навыка ориентировки на плоскости: вверх-вниз-вправо-влево., повторение  умения детей модели...

Конспект интегрированного занятия "Путешествие в сказку "Три медведя""

КОНСПЕКТ   ИНТЕГРИРОВАННОГО  ЗАНЯТИЯ   ( РАЗВИТИЕ  РЕЧИ  И  ФОРМИРОВАНИЕ  СЕНСОРНЫХ  ПРЕДСТАВЛЕНИЙ  ) ВО ВТОРОЙ МЛАДШЕЙ ГРУППЕ « ПУТЕШЕСТВИЕ В СК...

Конспект занятия «Путешествие по сказке Три медведя»

Цели деятельности педагога: Образовательная цель: - вспомнить содержание русской народной сказки «Три медведя»; развивать связную речь; закрепить у детей знание известных им стихов и желание их расс...

Путешествие по сказке «Три медведя»

Задачи:1. Упражнять в наложении предметов к карточке – образцу, понимать смысл выражения «столько, сколько; поровну».2. Закрепить умение сравнивать контрастные по размеру и величине предметы.3. Учить ...