Шагаа-биле!
классный час (1, 2, 3, 4 класс)

Салчак Аяна Алдын-ооловна

В разработке представлены различные виды работ учащихся начальной школы.

Скачать:


Предварительный просмотр:

                                           Технологическая  карта  урока

 Тип урока:                     урок закрепление изученного материала

Тема:        Сложение и вычитание чисел  в пределах 10

Цель:       формирование образовательных компетенций (коммуникативных, регуля –

                 тивных, информационных, личностных, познавательных, рефлексивных,

                 креативных)  учащихся 1 класса по теме  «Сложение и вычитание чисел  в пределах 10»

Планируемый результат:

1. Личностные УУД:

- быть  доброжелательным,  внимательным  к людям, готовым к сотрудничеству и дружбе

- проявлять интерес к изучению темы урока

2.1.  Познавательные УУД:

- уметь  использовать простейшие знаковые и графические модели

-  уметь  выдвигать  гипотезы, доказывать

- уметь   в сотрудничестве с учителем  формулировать учебные задачи, подводить итог урока

2.2. Регулятивные УУД:

-  уметь   оценивать правильность выполнения заданий

-  уметь  оценивать себя

-  уметь  осуществлять самоконтроль

2.3. Коммуникативные УУД:

-  уметь   формулировать собственное мнение и  аргументировать его,  участвовать в обсуждении проблемных вопросов,

- уметь осуществлять взаимный контроль и оказывать в сотрудничестве необходимую   взаимопомощь (работать в парах)

- уметь   слышать, слушать и понимать партнера

- уметь   планировать и согласованно выполнять совместную деятельность

- уметь  договариваться

3.  Предметные  УУД:

 - знать  таблицу сложения

-  знать состава  чисел в пределах 10

-  уметь решать задачи изученных видов

-  уметь решать задачи  на  логическое мышление

-  уметь  решать равенства и неравенства

-  знать геометрические фигуры

Содержание взаимодействия  педагога и учащихся

№п/п

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность ученика

Результаты: формируемые УУД

1.

Эмоциональное  начало урока

Вот звенит для нас звонок

Начинается  урок.
Ровно встали, подтянулись

 и друг другу улыбнулись.

-Тихо сели.

Личностные:

доброжелательность,   готовность к сотрудничеству и дружбе

Коммуникативные:

-приветствуют и улыбаются друг другу

2.

Выход на тему урока в сотворчестве с учащимися

Постановка учебных задач  урока в сотворчестве с детьми

- Сегодня на уроке математики мы с вами вместе с одним сказочным героем отправимся в сказку. Кто этот герой вы сможете узнать из  песни «Я от дедушки ушёл…»

-Догадались, кто же это?

-Ребята! А как начинается эта сказка?

-И положила его остывать на окошко.

-А потом надоело Колобку сидеть на окошко, и решил он добраться до Замка Знаний, и ума разума набраться, соскочил с окошка и покатился.

-И нас вместе с собой зовет. Будем путешествовать вместе с ним?

- А что бы вы взяли  с собой в путешествие?

- А знания нам пригодятся в пути?

Я приготовила  Мешок Знаний. Но он пуст. Давайте его наполним. Каждое знание  зашифровано на карточке. Эти знания мы применяли на прошлых уроках и сегодня они нам очень пригодятся.

Назовите знание и сформулируйте задачи.

- Молодцы.     С полным мешком знаний мы отправляемся в сказочное путешествие.

-Колобок.

-Дед захотел колобок. И бабка испекла его.

-Да.

- вещи, продукты, дружбу, улыбку, силу, смелость…

- Да

Ребята объясняют значения символов на карточках

(Ученик берёт карточку с доски и складывает в Мешок Знаний)  

- знание состава чисел

- знание решения задачи

- знание решения   выра-

жений

- знание решения заданий на смекалку

- знание решения равенств и неравенств

- знание геометрического материала

Познавательные:

-умение использовать простейшие знаковые и графические модели

- умение формулировать  задачи урока

3.

Организация взаимодействия по теме урока

1) фронталь-

 ная работа  закреплению знаний  решения  логических задач

2) работа в парах по закреплению состава чисел

3) фронталь- ная работа по закреплению решения равенств

4) Фронталь- ная работа по  закреплению знаний о геометрических фигурах

5) самостоя-тельная работа с учебником по закреплению знаний решения равенств и неравенств

6) работа в парах по закреплению знаний о составных частях задачи

7) самостоя-тельная работа учащихся

- Сказка начинается.

 -Катится Колобок, катится по тропинке, и   вдруг смотрит, а перед ним камень придорожный.

(От  него   3 дороги  отходят в разные стороны). Пригляделся,  на  камне  надпись непонятная. Ребята, вы догадались, что нужно сделать?

- Молодцы, правильную дорожку выбрали.

 -  Какое знание пригодилось?

-  Покатился Колобок дальше. Катится себе, катится, и попал он в дремучий лес. А там избушка на курьих ножках. Колобок говорит: «Избушка, избушка, встать ко мне передом, а к лесу задом!»  А избушка не поворачивается. А как вы думаете, почему?

- Заполним  клеточки.

- Работаем по карточке № 1 

Проверка. Оценивание.

- Молодцы.

- Какая пара  выполнила всё правильно?

- Какая пара допустила ошибки?

- Какое знание  применили?

- Повернулась  избушка, а в ней Баба Яга.

Поздоровался  Колобок, рассказал о своём путешествии.  

- Знаю, знаю, куда идёшь. Молодец, ты, Колобок. Но чтобы идти, преодолевая всех, нужна  тебе ловкость, хитрость. А появится ловкость, хитрость тогда, когда выпьешь ты волшебное мое зелье. Сварю я тебе зелье волшебное из грибочков, но грибы нужны особенные, с ответом  6.  Справишься с заданием, помогу тебе.

-Молодцы, ребята.  

- Какое знание пригодилось?

Сварила Баба Яга волшебное зелье. Выпил Колобок и прибавилось у него энергии. Поблагодарил  он Бабу Ягу. Показала она дорогу Колобку.

Долго ли, коротко ли, покатился Колобок, устал. Сел отдохнуть.

- И мы с вами тоже отдохнём.

Физкультминутка

И покатился Колобок дальше.  и вышел к берегу реки.  

Видит,  за рекой - гора, а на горе -замок Знаний. Но моста нет.

- Ребята, как можно перебраться через речку?

Увидел Колобок на берегу яхту. А на яхте сидит заяц.

-Здравствуй, Колобок. А я тебя сейчас съем.

-Заяц,заяц, не ешь меня. Сначала реши мою задачку. Если решишь, будешь меня есть. А если нет,  одолжишь нам свою яхту. Замолчал заяц, задумался. А потом согласился.

- А что это за задача? Давайте решим задачку колобка, пока заяц не решил.

Чтобы получилось одно животное, нужно каждую фигуру на место поставить.

- Молодцы, ребята.  Победили зайца. Какое животное получилось?

- Какое знание нам пригодилось?

Переплыл Колобок  речку. Доплыл до горы и на природу любуется, вдруг из-за кустов выскочил волк и говорит:

-Колобок, Колобок, я тебя съем!

-Нет, серый! Лучше съешь пирожок, который испекла моя бабушка. Да задачу мою реши.

Напекла бабка пирогов. Бабка съела 3 пирога, а дед на 4 пирога больше. Сколько пирогов съел дед?

- О ком говорится в задаче?

- Сколько пирогов съела бабка?

- Давайте запишем в ваших тетрадях условие этой задачи.

- А сколько пирогов съел дед? –

- Что значит на 4 больше?

- Запишем.

- Какой вопрос в задаче?

- Можем мы ответить на него?

- Как?

1 ученик к доске.

- Волк то же решил эту задачу. Тогда Колобок решил усложнить задание.

Вот, что сказал Колобок: «Представьте, что сейчас ночь. Закройте глаза и положите голову на руки».

- Обхитрил Колобок Волка и весело помчался дальше. Не успел Колобок и двух поворотов пройти, как на встречу ему выходит Медведь.

«Колобок, Колобок, сейчас только догоню тебя и съем!»

«Попробуй, догони, Михайло-Потапыч!»

- Ребята, нам надо помочь Колобку убежать от Мишки. Для этого надо решить математические выражения в парах, а потом с помощью ответов найти нужную тропинку.

- Выполните задание на

 Карточке   № 3

Проверка

- Какая пара выполнила всё правильно?

Колобок должен пойти по тропинке, которая обозначена наибольшим однозначным числом. (9)

- Молодцы, ребята! И медведь не догнал Колобка.

- Колобок счастливый идёт по лесу и поёт

«Я от бабушки ушёл, я от дедушки ушёл, Я от зайца ушёл и от волка ушёл, от медведя ушёл…» и думает

“Как же на гору забраться?”.  

 И так покатился Колобок к  воротам Царства Знаний. А у ворот сидит   Лиса. Царство охраняет.

Поприветствовал Колобок Лису  и рассказал   про своё путешествие. Лиса и говорит:

- Здравствуй, Колобок! Долго же ты идёшь. Я про все твои хитрости слышала. Приготовила тебе задание потруднее. Не справишься, съем! А справишься, пропущу.

- Ребята, поскорее выполняйте задание. Поставьте вопрос.

- Варианты вопросов у вас на столе.  

Выберите правильный  вопрос.

- Работайте по карточке № 2

Проверка.

- Посмотрите на доску.

 В волшебном саду  на яблоне было 9 золотых яблок. Лиса сорвала 3 яблока.

  1. Сколько яблок было на дереве?

  2. Сколько груш осталось на дереве?

  3. Сколько яблок сорвала Баба Яга?

  4. Сколько яблок осталось на дереве?

- Какой вопрос вы выбрали? Почему?

- Кто  выполнил всё правильно?

- Кто допустил ошибки?

- Объясните, почему не подходят другие  вопросы?

- А сейчас сможем решить задачу?

- Выполните задание  на

 карточке № 3

Проверка.  

- Молодцы, ребята, помогли  Колобку зайти в замок Знаний.  

Колобок хочет вас поблагодарить:

-Спасибо, ребята, без вас не остаться мне живым! Спасибо! А я покатился дальше, чтобы учиться. И вы хорошо учитесь!»

- Какое знание нам пригодилось?

- Это задание на смекалку. Нужно вставить  нужный предмет.

Дети объясняют,   какой предмет и почему.

- Знание решения задач на смекалку

- Нужно заполнить состав чисел

Один ученик работает у доски. Остальные парами  на карточке

- Знание состава чисел.

 

Ребята  решают примеры ( по одному выходят к доске)

- Знание  решения равенств

(математических выражений)

Дети выполняют  физкультминутку

Ответы детей.

- Геометрические фигуры

Ребята  по одному выходят к доске, получают фигуру и поставят на нужное место.

- Свинья.

- знание  геометрических фигур

- Нужно решить неравенства

Один ученик у доски, остальные на  месте выполняют № 17 с. 25 из учебника

 

- О бабушке и дедушке.

- 3 пирога съела бабка.

-дед съел на 4 больше.

- 3 и еще 4.

- Сколько пирогов съел дед.

-Да

- 3 сложить на 4.

 

Ребята работают в парах.  

Ребята читают условие и называют правильный вопрос

 

- 4 вопрос.

Ответы детей.

Объяснения детей с доказательством

-Да

Один ученик решает задачу на  доске, остальные  на месте

- Составлять и решать  задачу

Коммуникативные:

Участвовать в обсуждении проблемных вопросов, формулировать собственное мнение и аргументировать его.

Познавательные:

- выдвижение гипотез, доказательство

-построение речевых высказываний

-Анализ, синтез, сравнение

Коммуникативные:

-осуществлять взаимный контроль и оказывать в сотрудничестве необходимую взаимопомощь (работать в парах)

Регулятивные:

Оценивать правильность выполнения заданий.

Познавательные:

- выдвижение гипотез, доказательство

Познавательные:

- выдвижение гипотез, доказательство

Регулятивные УУД

Оценивать правильность выполнения заданий.

Познавательные:

- выдвижение гипотез, доказательство

Коммуникативные:

-осуществлять взаимный контроль и оказывать в сотрудничестве необходимую взаимопомощь (работать в парах

Познавательные:

- выдвижение гипотез, доказательство

-построение речевых высказываний

-Анализ, синтез, сравнение

Регулятивные УУД

Оценивать правильность выполнения заданий.

4

Подведение

итогов.

Рефлексия

Вошёл  Колобок в замок Знаний. А там волшебная учительница со многими учениками   с большой радостью приняли Колобка в свой замок.

   И стали они жить и учиться ещё лучше прежнего.

- Ребята, наше сказочное путешествие закончилось.  Вы хорошо сегодня  поработали.  Молодцы.

- Ребята, оцените себя по шкале.  

Работаем по карточке № 3

- Какие знания нам пригодились в пути?

- Какие задания показались вам трудными?

Спасибо за работу. Урок окончен.

Ребята оценивают себя по шкале

- Ответы детей.

Регулятивные УУД:

Самооценка



Предварительный просмотр:

Шагаа - ыдыктыг байырлалывыс

Сорулгазы: чоннун национал байырлалы - Шагаа дугайында уругларга билиндирер; оске чурттарда чаа чылды канчаар уткуп турарын кысказы-биле дыннадыр; чоннун чаагай чанчылдары-биле таныжып, тыва нациязынга чоргаарланып чоруурунга кижизидер; сагынгыр-тывынгыр чоруун сайзырадыр.

Байырлалдын чорудуу

- Экии, уруглар! Бо хун кайгамчык буянныг оргээвиске тыва чоннун национал байырлалы - Шагаага тураскааткан класс шагын эгелээр-дир бис.

Шагаа дээрге тыва чоннун

Чаагай сузук байырлалы-дыр!

Чаа чыл-биле, эргим аалчылар,

Шагаа-биле, эргим уруглар!

Бойдус-биле хини тудуш,

Боттары-ла шинчээчилер

Огбелерим тоогуден

Огге чурттап чораан улус.

- Ынчангаш, Шагаанын тоогузунден бичии дыннадыгдан дыннаптаалынар.

Чингис-Хаан уезинде Шагааны куску уеде демдеглеп турган. Ол болза сентябрь 22-нин хуну болур. Куску хун биле дун дуртунун деннежи бэрин барымдаалап турган.

1267 чылда Чингис-Хааннын оглунун оглу Хубилай-Хаан байырлалды февраль айже шилчиткен. Амгы уеде Шагаа байырлалын астрологтар, чурагачы лама-башкылар ай календарын езугаар тодарадып турар.

1920 чылдарда Тывага Шагаа байырлалын чудулге, хурээ-хиит-биле холбашкан деп сылдаг-биле хораан. Ынчап кээрде бистин ада-огбелеривис 70 чыл иштинде Шагаа байырлалын эрттирбейн келгеннер-дир.

Тыва АССР-нин Дээди Совединин Президиумунун 1991 чылдын февраль 8-те 104 дугаар доктаалы-биле Шагааны тыва чоннун национал байырлалы кылдыр доктааткан. Оон бээр-ле чылдын байырлап турар бис.

- Бистин Шагаа деп байырлалывыс шак мындыг орукту коруп эрткен болуп турар.

- Ам оске чурттарда чаа чылды канчаар уткуп турар эвес корээлинер:

Болгария. Чаа чылдын эртенинде чоок кижилеринге, торелдеринге, таныштарынга баргаш,каастап каан кизил деп унуштун будуу-биле эгиннеринге дээскеш, байыр чедирер чанчылдыг. Чуге ындыгыл дээрге, ол унуштун будун чылда онмас кужун кижилерге дамчыдып берип турары ол.

Дания. Датчаннар он-баазын чырыткылыг чараш оттарны (фейерверктерни) чазылдырып, саазындан кылган ракеталарны ужудуп, ырлап, танцылап, ойнап-хоглеп, баштактанчып тургаш, уткуурлар.байырлал столунга балыктан кылган чем албан турар.

Испания. Чаа чылдын столунга 12 виноград салган тавакчыгаш албан турар. Кажан 12 шакты хап эгелээрге, согуушкун санында-ла 1 виноградты чигеш, 12 согуушкунда 12 виноградты чип четтигиптер ужурлуг.

Италия. Чаа чылын 12 шакта бажыннын сонгазындан херек чок, чирик, бузук, тиглиг саваларны, урелик эт-херекселдерни ундур октаар чанчылдыг. Чуге ындыгыл дээрге, чаа чылда бугу-ле эрги, багай чуулдерден адырлып ап турары ол.

Индия. Чаа чылды демдеглеп тургаш, эвилен-ээлдек болур, танывас-даа кжи-биле ыяап хулумзуруг солчур, ажынып болбас. Бо чанчылды ам-даа сагып турар.

Корея. Чаа чылды уткаан соонда, дашкаар унуп, агаарлап-селгуустээр. Херээжен улус аразынга бедиктен сугже шураарынын маргылдаазын эрттирер.

Япония. Уе-дуптен бээр сагып келген чанчылы: чаа чылдын дунезинде хоорайлар, суурларнын хурээ-дуганнарынга 108 катап конга кагар. Конганын унун амгы уеде радиога дамчыдып турар апарган. 108 деп сан таварылга эвес, ужур-уткалыг. Японнарны санап турары-биле алырга, кижиде алды четпестер бар: харам, дерзии, мелегей, шиитпир чок, сиилен болгаш чазый.конга эткен санынче четпестери арыгланып турар деп санаар. Соолгу конга эткен соонда, удуур. Эртен дан бажында хуннун баштайгы херелдери-биле чаа чылды байырлап эгелээр.

- Бистин, тыва чоннун, Шагаада сагыыр ыдыктарывыс бар болгай. Шагаа каш ыдыктыгыл, кым чугаалаптар?

- Шагаа уш ыдыктыг:

       Шагаанын бирги ыдыы “БУДУУ”. Шагаа дужер бетинде бажын-балгадын,аал-оранын, ажыл-албан,ооредилге черлерин арыглап, аштаар, аъш-чемин белеткээр ажылга улуг-биче чок шупту киржир. Иштики сагыш сеткилинин “хиринден” база адырлыр. Шагаанын будуу хунунде аъш-чемден,колдуунда,манчы-хуужуурну доргул-торел, ог-буле улус демнежип кылыр.

       Ийиги ыдык “САН САЛЫРЫ”. Чаа унген Хунге,чаа уеге чалбарыг кылып сан салыр черин доргул-торел улус дугуржуп,тодарадып алыр. Санны дан хаяазында улуг назылыг чылы тааржыр эр кижи салыр, отту чемгерер, мал-маган мандып озерин, ог-буле, уре-салгал, доргул0торел аймак чонга, чуртунга байлакшылды, чаагай чуртталганы йорээп оргуур.

Ушку ыдык “ЧОЛУКШУУРУ”. шагаанын бир дугаар хунунде, чаа хун хоореп кээрге, доргул-торел улус эн-не улуг назылыг огбезинге (торелинге) кадак тудуп чолукшужар, белек-селээн сунчур, йорээл созун солчур. Огбе кижинин чурттап турар чериинин ырак-чоогун барымдаалавас, албан чедир. Ылангыя чаа торуттунген чаш толунун бажын чыттадып алыр, оон йорээлин доктаадыр. Огбезинге эрги чылда торуттуунген ажы-толун таныштырар. Шагаа болза, салгалдар аразында харылзаа быжыктырар эн дээштиг сузуктуг арга деп билиндирип турар. Бо чуул ог-буленин ыдыктыын, доргул-торел улустун чарылбас-бузулбас найыралын, харыысалгазын унелээн эн дээштиг болгаш дээди арга кылдыр билдинип турар.

- Ынчангаштын бо Шагаа байырлалынга уткуштур улустун аас чогаалынга хамаарышкан моорейлиг оюнну эгелээр-дир бис. Кайы аалдын уруглары аас чогаалды эки билир, бо моорейге тиилеп унер. Аас чогаалда тыва улус салгалдан салгалче дамчыдып, кадагалап келген. Ол улуг эртине-дир.

Ойнап-хоглеп алыр дээштин

Оолда, кыстар чыылган-дыр бис.

Улус, чоннун аас чогаалын

Уна чокка улай-улай

Сактып тургаш, саат чокка

Самнай аарак бадыраалынар.

- Бо моорейге 3 аалдын уруглары киржир. Олар бот-боттарынын аразынга улустун аас чогаалынга маргыжарлар. Моорей алды хевирлиг.

Бирги моорей “Тывызыктар”

- 3-ку класстын оореникчилери Демчик Долаан биле Дамба-Сурун Монгун-Байырны чалап алыылынар. (Олар тывызыктап чеченнежирлер)

- уш аалга уш ангы тывызык салыр мен, кайы аал кашты тыварыл, ынча санныг болур.

  Бирги аалга                     Ийиги аалга                      Ушку аалга

-Ортемчейде 3 дурген,     -Ортемчейде 3 кызыл, чул ол?         -Ортемчейде 3 кара, чул ол?

чул ол? (коруп турда       (кадын кыстын чаагы кызыл,          (бай кижинин коданы кара,

карак дурген, бодап турда,  ажылгыр кижинин адыжынын         бак кижинин сагыжы кара,

бодал дурген, адып турда,     ишти кызыл, унген хуннун херели     пар ыяштын хоозу кара).

согун дурген).                  кызыл).

-Аптарам ишти ак кажык-  -Дендии куштуг, девиденчиг уннуг?     - Чангыс чаак сая диштиг?

тарлыг. Чул ол? (диштер)        (динмирээшкин)                     (щетка)

-Бирде сен бар, бирде     -Кежээ келир, эртен чанар?           -Кара ыдым хаалга кадарды?

мен баайн? (буттар)             (огун орегези)                      (шооча)

Ийиги моорей “Улустун ырлары”

- Аал бурузу тускай шилип алган ырыларлыг болгай бис. Ол ырыларны аялгазынга таарыштыр болгаш шупту денге кайы аал ырлаптарыл, хой санныг болур.

Бирги аалдын уруглары “Артыш” деп ырыны кууседир. Ийиги аалдын уруглары “Тевек” деп ырыны кууседир, а ушку аалдын уруглары - “Шайывыс”.

Ушку моорей “Улегер домактар”

Улегер состе нугул чок,

Уер суунда балык чок.

- 1 минута дургузунда бир аалдын уруглары ниитизи-биле каш улегер домак чугаалаптарыл, ынча санныг болур. Бирги аалдан эгелээр.

Дортку моорей “Узун тыныш”

Тывызыкка кончуг-дур силер

Тыва тырттып алыр-дыр силер.

Узун тынышка кандыг силер,

Кагжып, шенеп коор бис бе?

- Бир аалдын уругларынын чугаалан узун тыныштарынын ниити санын кадыптарга, каш болган, ынча санныг болур. Ийиги аалдан эгелээр.

Бешки моорей “Кожамык”

Кожамыкка кончуг-ла бис

Кожа тырттып соглээр бис бе?

Алдыгы моорей “Тыва национал хеп”

(уруглар, оолдар аралаштыр унуп тургаш, тыва хевин шииткекчилер баарынга коргузуп кылаштаар)

Туннел йорээл

Эрги чыл сен эки чолду

Эктивисти ажыр шаннадын.

Байырлажып удеп тур бис,

Байырлыг чылым, байырлыг!

Чаа чылым, Ыт чылым

Сагыш ышкаш моорлап келдин.

Чаа чылым амыр-ла бе!

Ажы-толге, башкыларга

Аас кежиин шаннап келем.

Ада-ие чонувустун

Ажыл-ижи будуп турзун!

Азыраан мал менди турзун,

Ажы-толу мандып турзун!

Аас-кежии курай-курай!

Амыр-тайбын, курай-курай!



Предварительный просмотр:

Тема: Ыдыктыг байырлалывыс – ынак шагаавыс.

Сорулгазы: Улустун аас чогаалынга даянып алгаш, уругларны чараш чугаага ооредип, дыл-домаа чечен-мерген, тывынгыр, сагынгыр болурунга, база ол ышкаш аас чогаалды дамчыштыр уругларны кижизиг аажы-чанга ооредип, чоннун чаагай чараш чанчылдарынга кижизидер.

Дерилгези: улегер домактар, чуруктар, тывызыктар.

 

Чорудуу.

  1. Организастыг кезээ. Байырлалды 4-ку класстын оореникчилери «Шагаавыс» деп ыры-биле ажыдар.
  2.  Бис бо хун «Шагаа» деп состун утказын база бо байырлалдын дугайында билип алыр бис.Оон ангыда бурунгу огбелеривистин сагып чорааны салгалдан салгалче дамчып келген чаагай чанчылдарынын, оюннарынын дугайында билип алыр бис.

Беседа. «Ыдыктыг байырлалывыс – ынак шагаавыс».

Чаа чыл уткууру өг - бүле байыры болган соонда кижилер шагаалаарынга ыракта бир ай бурунгаар-ла белеткелдерни эгелей бээр турганнар. Ынчангаш Шагаа байырлалы чүден тургустунарын, кандыг онзагайларлыг болурун билип алыры тыва кижи бүрүзүнге, ылаңгыя аныяк салгалдарга солун болгаш ажыктыг чүүл болур.

Эрги чыл эртип, чаа чыл моорлап келгениниң, азы чылдар солчулгазының байырлалы –   Шагаа каш янзы кезектерлиг болур:

1.   Бүдүү айы (февраль 26 үези);

2.   Эрги чылдың сөөлгү хүнү ( февраль 25-ке дүгжүп турар);

3.   Дагаа чылының бир дугаар хүнү (февраль 27);

4.   Саң салыр езулал;

5.   Чолукшуур езулал;

6.   Шагаа айы азы  ак ай (февраль 26-дан эгелеп санаарга, бир ай ажыг хире үе дургузу);

7.   Шагаа айында кылыр дагылгалар;

8.   Шагааның ак айында хүрээ-хиитке чүдүп тейлээри:

9.   Суй белек сөңнежир езулал;

Шагдан бээр тывалар, Төп Азияның өске - даа, бистерниң - биле шажыны, материалдыг культуразы чоок чоннары-биле бир дөмей, амыдыралын бо үелерге дүүштүрүп, ук байырлалда сагыыр ужурлуг езулалдарын сагып эрттирип чорааннар.

Шагаа – Чоон Азиянын барык бугу улузунун Чаа чыл байырлалы.

Шагаа – чаа чылды уткаан чоннун байрлалы.

Шагаа – омакшылдын, оюн-тоглаанын, сагыш-сеткилдин байырлалы.

     Эртип турар чылдын солгу айы, кыштын солгу айы болуп, Унгун Чылдын баштайгы айы – частын башкы айы болур. Шагааны тыва улус ыявыла байырлаар турган.

Харлыг кыштын адак айы тонгелекте

Хамык чоннун чыглып келгеш байырлаары

Шагаа келди, амыр мендээ эргим чонум

Чаа чыл- биле, Шагаа-биле эргим эш-оор.

 

Шагаа дээрге тыва чоннун

Чаагай сузук байырлалы-дыр

Чаа чыл-биле, эргим башкыларым

Шагаа-биле, эргим эш-оор.

 

     Ынчангаштын бо Шагаа байырлалынга уткуштур улустун аас чогаалынга хамаарышкан моорейлиг оюнну эгелээр бис. Кайы аалдын уруглары аас чогаалды эки билир, бо моорейге тиилеп унер. Аас чогаалды тыва улус салгалдан салгалче дамчыдып, кадагалап келген. Ол улуг эртине-дир.

     Бо моорейге 3 аалдын уруглары киржир. Олар бот-боттарынын аразынга улустун аас чогаалынга маргыжарлар. Бо моорей 7 хевирлиг.

1-ги моорей  «Тывызыктар»

Тывызыкка кандыг силер

Тывынар че салыылынар.

- Ортемчейде 3 дурген чул ол?

- Ортемчейде 3 дудуу, чул ол?

- Ортемчейде 3 кара, чул ол?

2-ги моорей «Улегер домактар»

Улегер Состе нугул чок

Уер суунда балык чок.

3-ку моорей «Ырлажыылы»

3 аал уш ангы ырыга моорейлежир. 1-ги аал «Шайывыс»; 2-ги аал «Тевек»; 3-ку аал «Артыш».

4-ку моорей «Дурген чугаа»

Тывызыкка кончуг-дур силер

Тыва тыртып алыр-дыр силер

Дурген чугаага кандыг силер

Кагжып шенеп коор бис бе?

5-ки моорей «Кожумактар»

Кожамыкка кончуг-ла мен

Кожа тыртып салыр-ла мен

Кожар соске хоржок-ла мен

Хойтпактап-ла кааптар мен.

6-гы моорей «Тыва хевим - чоргааралым»

7-ги моорей  «Йорээлдер»

Туннел. Жюриге сос.

Ада-иелерге:

1. Дашты монгун хирезинде, ишти ириичел (хадын).

2. Дашка дег боттуг, буга дег мыйыстыг (доос-кара).

3. Ачам берген чанчыым, ам-даа коруп чададым (кулактар)

 

Сагыш улуг чорбас

Сааттыгны коргутпас (шаан бодап чоруур)

 

Теведен аът хояр

Тенектен ыт коргар.

Биче сеткилдиг кижи

Бир-даа багай чувеге таварышпас.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Хоглуг огге "Шагаа-биле!"

Разработка классного часа для проведения национального праздника Шагаа...

класс шагы "Шагаа-биле!

1. Уругларга Шагаа деп байырлал болгаш чаа унуп турар чылдын онзагайын таныштырар.2. Шагаа частын эгези, амыдыралдын эгези, шага ёзулалдары келир уеде амыдырал чуртталгазын аас-кежиктиг болурунга бузу...