Внеклассное мероприятие на тему "Времена года и погода"
методическая разработка по иностранному языку (3, 4 класс) по теме

Грибанова Елена Викторовна

Внеклассное мероприятие на тему "Времена года и погода" предназначено для работы с учащимися 3-4 классов. Цель мероприятия - совершенствование навыков устной речи, чтения, аудирования, письма. 

Скачать:


Предварительный просмотр:

Внеклассное мероприятие «Времена года и погода»

для учащихся 3-4 классов

Цель: совершенствование навыков устной речи, чтения, аудирования, письма по теме

 «Времена года и погода».

Задачи:

  1. Общеобразовательные: 
  • побуждать учащихся к активному участию в познании окружающего мира;
  • совершенствование навыков аудирования, диалогической и  монологической речи; активизация фонетических и грамматических навыков;
  • формировать положительную мотивацию учения.
  1. Развивающие:
  • способствовать интеллектуальному и культурному росту учащихся,
  • развивать навыки работы в команде,
  • развивать способности к догадке, сообразительность.
  1. Воспитательные:
  • воспитывать чувство уважения  к природе и окружающей среде;
  • Воспитывать чувство ответственности.

Ход мероприятия

- Good morning, my dear boys and girls! I am very glad to see you again. How are you? I hope you are fine.  Today we shall have a competition on the topics “Seasons and weather”. We are going to speak about spring, summer, autumn and winter and to recite poems.  Let’s get started.  Let’s divided into two teams and think of the names for the times.

Учащиеся делятся на две команды, каждая команда придумывает название и выбирает капитанов команд. Учитель объясняет учащимся правила соревнования и сообщает, что за каждое правильно выполненное задание команды будут получать определенное количество баллов.

Задание 1

- Let’s play with the English sounds. Первое задание нашего конкурса связано с английскими звуками. Ваша задача – составить как можно больше слов, связанных с погодой и временами года.

Учитель выкладывает на стол команд карточки с английскими звуками. Ученики подбирают необходимые звуки для составления слов по теме «Погода» и «Времена года» - напр., [windi], [kould], [snoui]. За каждое правильно составленное слово команда получает один балл.

Задание 2.

True or False? ( listening)

Listen to the text and find out which sentences are true and which sentences are false. (Прослушайте текст  и определите, какие из этих предложений соответствуют тексту (T), а какие не соответствуют (F). За каждое верное утверждение – 1 балл. Максимально – 5 баллов.

1. The weather is awful today.

2. There are no clouds in the sky.

3. Molly and her family are going to the park.

4. The girl doesn’t like to walk in the forest when the weather is fine.

5. Molly likes to sing merry songs about springtime.

                                           

Text

It is already Sunday. The weather is fine today. We cannot see any clouds in the sky. My mother, sister and I are going to the forest. It’s so wonderful to walk in the forest when it is warm and sunny. I like to have picnics on the grass and sing merry songs about summer.

Задание 3

  • The second task for you is to answer the questions. If you are ready, read the   on the screen and answer them. (За каждый правильный ответ ученик получает 1 балл).

Вопросы на экране:

  1. Are there 30 days in August?
  2. What month comes after November?
  3. Is it cold in summer?
  4. What are the names of the winter months?  
  5. How many seasons are there in Great Britain?
  6. What is the hottest season of the year?
  7. What is the shortest month of the year?
  8. How many months of the year are in Great Britain?
  9. How many months of the year are in Russian?
  10. It is cold in winter?

                                                   

                                                      Задание 4.

  • I want you to look at the blackboard. You can see 4 pictures on it. I shall describe one picture and you will name its number.

Учитель привлекает внимание учащихся к картинкам на экране. Каждая картинка имеет свой номер. Ученики заслушивают рассказы учителя и называют номер картинки. За каждый правильный ответ  команда получает 2 балла.

        T: 1. The weather is sunny and hot. You can see some clouds in the sky. It is not windy. It is not rainy. There are some trees in the picture. The leaves on the trees are green. You can see many flowers in the field. They are  yellow and white.

2.  It is getting colder day by day. The ponds, lakes, rivers and streams are frozen over.  We  spend more time at home, because it is cold outside. The trees are white when it snows. 

3. The weather gets  warmer.  The fields and meadows are covered with fresh green grass. The sky is blue and cloudless. The sun shines brightly. Nature awakens after a long winter sleep. The birds return from the South.

4. The air is fresh. The forests and parks are very beautiful and colourful. The  leaves cover the ground like a thick  carpet.

Задание 5.

- Now we shall role-play the dialogues about the weather today. You will work in groups during 5 minutes and then we’ll start.

Члены каждой из команд составляют диалог в течение 5 минут, а затем разыгрывают его. Максимальное количество баллов, которое может получить команда в данном конкурсе, - 5. Учитель оценивает грамматическую правильность предложений, объем диалога и артистичность участников.    

Примерный диалог:

- Hello, Alex!

- Hello, Ann! How are you?

- I am fine. And what about you?

- I am not fine. The weather is not good today. It is cold and windy.

- You are right. But the weather is sunny. It is not snowy. I like winter.

- Why are you like winter?

- I like to skate and ski in winter.

- Let’s go skating in the evening today.

- OK. I will wait you today.

Задание 6.

-Now it’s time to listen to my poems and name the seasons.

Учитель зачитывает загадки о различных временах года и предлагает учащимся отгадать их. Балл получает команда, члены которой быстро и правильно отгадали загадку.

Загадки о временах года

This is the season

When fruit is sweet,

This is the season

When school friends meet. (Autumn)

This is the season

When children ski

And grandfather Frost

Brings the New Year Tree. (Winter)

This is the season

When snowdrops bloom

When nobody likes

To stay in the room.

This is the season

When birds make their nests,

This is the season

We all like best. (Spring)

This is the season

When vegetables grow,

I come to the garden

And make water flow. (Summer)

This is the season

When nights are short

And children have plenty

Of fun and sport.

Boating, swimming

All the day,

Whith a merry song

On a sunny day. (Summer)

Задание 7.

- Now our captains will have the special task. They must continue and finish the logical chain.

Капитаны команд получают задание на карточках. Они выполняют его во время проведения задания 7. Максимальное количество баллов – 3.  

Задание для капитанов:

Продолжи логическую цепочку:

spring

summer

autumn

?

warm

hot

?

?

?

?

yellow

white

Задание 8.

  • Now it’s your turn to recite the poems about nature and seasons. Who is ready to start?

Учащиеся рассказывают заранее разученные стихотворения по темам «Природа» и «Времена года». За каждый представленный номер команда получает 2 балла.

Стихотворения:

Ten red apples on a tree,

Five for you and five for me.

I can shake the apple tree.

And the apples fall, you see!

Blue is the see,

Green is the grass,

White are the clouds,

As they slowly pass.

Black are the crowds,

Brown are the trees,

Red are the sails

Of the ship in the breeze.

Autumn, autumn, autumn!

The summer is over,

The trees are bare,

There is mist in the garden

And frost in the air.

Winter, winter, winter!

The snow is falling,

The wind is blowing,

The ground is white,

All day and all night.

In the winter time we go

Walking in the field of snow,

Where there is no grass at all,

Where the top of every wall,

Every fence and every tree

Is as white as white can be.

Spring, spring, spring!

The trees are green,

Blue skies are seen,

All the birds sing.

Summer, summer, summer!

The sun is shining,

The flowers are blooming,

The sky is blue,

The rains are few.

Задание 9.

  • You have learnt many poems about the seasons and nature. Now we shall check up if you can write the names of the seasons’ months. You will go to the blackboard one by one. At first we shall remember the names of winter months, then the names of spring, summer and autumn months.

Учащиеся по очереди выходят к доске и записывают название одного месяца. Учитель предлагает записать сначала название зимних месяцев, а затем весенних, летних и осенних месяцев. За каждое правильно записанное слово – 1 балл.

  • Thank you for your work. I can see you like nature. Now it’s time to finish our work. It is interesting to know who is the winner today. Team «____» are the best today. Team «____» took the second place.  Let’s clap our hands. (Награждение команд грамотами и сладкими призами) Will you stand up please? Let’s recite our poem.

Sometimes you say “Hello!”,

Because the bell has gone,

And every day  you say

“Good day, good day, good day”.

It’s time to say “Good – bye”,

Good – bye, my children, bye.

Дата проведения 12 марта 2014 г.

Учитель Грибанова Елена Викторовна

Директор МБОУ МО Плавский район «Б-ОЗ ООШ» ______________ / Федорова Ю.В.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

The weather and seasons Внеклассное мероприятие для учащихся 3-4 классов

Слайд 2

Цель: совершенствование навыков устной речи, чтения, аудирования , письма по теме «Времена года и погода».

Слайд 3

True of false??? The weather is awful today . 2. There are no clouds in the sky . 3. Molly and her family are going to the park . 4. The girl doesn’t like to walk in the forest when the weather is fine . 5 . Molly likes to sing merry songs about springtime.

Слайд 4

questions 1. Are there 30 days in August? 2. What month comes after November? 3. Is it cold in summer? 4. What are the names of the winter months? 5. How many seasons are there in Great Britain? 6. What is the hottest season of the year? 7. What is the shortest month of the year? 8. How many months of the year are in Great Britain? 9. How many months of the year are in Russian? 10. It is cold in winter?

Слайд 5

Autumn spring winter summer

Слайд 6

spring Autumn summer winter

Слайд 8

Sometimes you say “Hello!”, Because the bell has gone, And every day you say “Good day, good day, good day”. It’s time to say “Good – bye”, Good – bye, my children, bye.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Внеклассное мероприятие "Защитники времен года"

Внеклассное мероприятие "Защитники времен года" разработано для учеников 1 и 5 класса....

Внеклассное мероприятие к Новому году "Конкурс снегурочек"

Скоро Новый год,все дети и взрослые снетерпением ждут и готовятся к нему. Я вместе сосвоим классом стараюсь интересно и весело провести этот праздник.Вашему вниманию предлагаю увлекательный сценарий ,...

Внеклассное мероприятие на тему: "Годы опаленные войной"

Цели и задачи:1. расширить знания учащихся о событиях ВО войны2. познакомить с городами-героями3. познакомить с песнями, написанными в годы войны4. воспитывать чувство патриотизма, любви к Родине, ува...

Внеклассное мероприятие " Встреча Нового года в лесу"

В предверии Нового года, мне захотелось как-то разнообразить новогодний праздник. Я решила объединить проект по окружающему миру и новогдний праздник. Обучаемые, вместе со своими родителями смастерили...

Внеклассное мероприятие "Дети в годы войны"

Внеклассное мероприятие "Дети в годы войны" приурочено к празднованию Дня Победы в Великой отечественной войне. Великую Отечественную войну не случайно называют Великой. Она подняла весь народ на борь...

Внеклассное мероприятие "С Новым годом, дошколята"

Методическая разработка социального проекта для 1 касса "С Новым годом, дошколята"....