Семья начало начал.(на тувинском языке)
классный час на тему
Данную разработку можно использовать для проведения классных часов, праздников семьи. Применены методы народной педагогики. Урок проведен в виде тренинга "Сайзанак".
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
og-buge_-egenin_egezi.doc | 24.5 КБ |
Предварительный просмотр:
Класс шагы: «Ог-буле – эгенин эгези».
Сорулгазы: Тыва улустун оюну сайзанакты ойнавышаан, ог-булелерни чогаадыкчы ажылдарже хаара тудары, школа-биле ада-иенин ажылын сайзырадыры, уругларны ада-иезинге чоргаарланып билчирин чедип алыры.
Дерилгези: тыва ог, оон херекселдери, чогаадыглар «Мен база мээн ог-булем», ожук, улегер домактар, ТСО, аъш-чем дээжизи, ойнаар кыс, йорээлдер, сумелер.
Кичээлдин чорудуу: 1. Амыргын-на, амыргын!
2. Таныштырылга. (шулук хевиринге уруглар болгаш башкы боттарын таныштырар).
Ак-кок дээрнин адаан орта
Ада-ием чаяап кааны
Калчаннарнын хеймер оглу
Шораан-дыр мен, таныжынар!
Хектер куштар уну долган
Хендергенин сумузунда
Ак-Тал ортумак школазында
Анай чаштар башкызы мен
Ажыл-ишчи, бодун чанныг
«А» деп ужук ооредир
«Авай» деп сос бижиттирер
………………… дыр мен таныжынар!
Аалга кирген кижи, аяк эрии ызырар
Арга кирген кижи, амданныг саат дайнаар. (аалчыларга аяк шайны кудар).
-Богун клазывыс шагын сайзанак-тренинг хевиринге эрттирер бис, уруглар!
(Аяаар музыканы салып каан турар).
Шулук: Ойнаал эжим.
-Шаг-шаандан бээр Тыва чон чуу деп ынак оюннуг чорааныл? – Сайзанак.
-Сайзанакка кымнар киржип турганыл?
-Авазы, ачазы, оглу, уруу,…………………….
Тренинг: -Че, уруглар! Шупту сандайларга долгандыр олуруптунарам!
-Силер шупту найыралдыг ог-буле силер!
1. Бот-боттарынарже хулумзуруг_биле коржуп корунерем. Кандыг-дыр? (солун, хоглуг………….).
2. Шупту куспактажыптынарам. Кандыг-дыр?Кажан кижилер куспактажырыл?
3. Хая корундур олуруптунарам.Ам кандыг-дыр? (чалгааранчыг, солун эвес, багай…………..).
4. Дедир шын олуруптунар, че! - Корбес силер бе! Амыдыралга чуу-даа туруп болурун кордувус. Ог-буле эптиг, найыралдыг болур, бергелерни денге шыдажып эртер ужурлуг шейл!
Башкынын беседазы:
-Сайзанактап ойнаары дээрге-ле бичи «ог-буле» деп оштаары-дыр. Сайзанак уреп болбас, улгады бээрге амыдыралы чегей, багай болур деп улуг улус угаадып чораан. Ынчангаш ону урээри хоруглуг. «Ог-буле» дээрге «биче куруне «-дир! «Кижи болуру –чажындан»дээри шын.
-Чаа, ам дедир оовусче эглип кээлинер!
-Ада-ие кажан ооруурул?
-Ада-иенин оорушкузун чуге домейлеп болурул? (хунге, ак-кок дээрге…………).
-Мунгаралын чуге деннеп болурул? (бургег дээрге, булуттарга, чаъска…………….).
-Ынчангаш ада-иезин хомудадып болбас!
-Удавас кандыг ог-буле байырлалы болурул?
-Шагаа.
_Бо аалдын уруглары кайы – хире шагаага белеткенген эвес?
Тос дээрим, Долаан бурганым оршээ
Чеди-Хаан сылдызым, чажыым чажып,
Чалбарып, чаа унген чылым
Чымчак, эки-ле эртсинем, оршээ!
Йорээлдер.
Тывызыктажыр.
Опей ырыларын ырлажыр (бо бугуну ада-ие , уруглар катай кууседир, маргыжып, моорейлежир).
Оюн: «Чаъш оорууру». (Оюнга ава, ача, уруу 3 кижи киржир).
Чогаадыглардан викториналарны тыптырар.
От-чаяачы – амыдыралдын ундезини. (ог-буленин одун кыпсыры-биле даалгаларны чээргеннерде бижээн, отту салыр). Чижээ: ыяш чарар, суглаар, инек саар, яак чуур, ыт чемгерер,………………..
-Демниг, кежээ ог-буле-дир! От-чаяачызы ооскуп, кыва берди!
Ожуктун 3 дажы чуну илередип турарыл?
- Авазы, ачазы, толу.
- Эрткен уе, амгы уе, келир уе.
- Ажы-тол, мал-маган, эт-сеп.
(Самбырада улегер домактар биле ажыл, тайылбырын кылыр).
Туннел,
-Оовуске аалчылар-даа ковей-ле болду, чон арбын келди. Ог-булевис найыралдыг деп илереп келди,
Ажы-тол дээди бай
Мал-маган – орта бай
Эт-сеп – солгу бай
Ада-иеге сумелерни бижээш, улеп бээр.
Ада-иеге сумелер.
- Уругларынарга ынак бис деп ургулчу бадыткап чорунар.
- Ог-буленер -биле хунде кылган ажылынарны, чедир кылбаан чуулдерни сайгарып турунар
- Уруунарнын эш-оорун эки билип алыры-биле бажынынарже киирип турунар
- Уруунарга улегер болунар: боттарынарнын ада0иелеринерге кандыг хамаарылгалыг силер, кырый бээринерге силерге база ындыг хамаарылганы коргузе бээр.
- Уругларга кажан-даа торуттунген черин утпас кылдыр оорединер.
- Школага ургулчу келинер, Алдарлыг педагог В. Сухомлинский «эн-не долу, шын кижизидилге школа биле ог-буленин демниг ажылы болур» деп чугаалаан.
-2008 чыл ог-буле чылы болгай. Ынчангаш Ог-буленерге чедиишкиннерни кузедим, Силер ажы-толдун чугле айтыкчызы, азыракчызы, кижизидикчизи эвес, ёзулуг ѳңнуу болур ужурлуг силер!
- Четтирдим, кээп турунар! Клазывыс эжии силерге, ажык!
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Родительское собрание "Родительский дом - начало начал"
Разработка собрания родителей совместно с учащимися...
Родительское собрание "Родительский дом-начало начал"
Формирование уважительного отношения детей к своим родителям и родителей к своим детям; развитие интереса к истории своей семьи, семейным традициям; сплочение классного коллектива, к...
Родительский дом - начало начал.
Ситуационный классный час с родителями, построенный по технологии индивидуального рефлексивного самовоспитания (О. С. Анисимов, П. Г. Щедровицкий), включает много познавательного материала, психологич...
Конкурсная программа для учащихся начальной школы и их родителей "Родительский дом- начало начал"
Конкурсная программа для родителей и детей " Родительский дом- начало начал", 3 класс...
Родительский дом - начало начал
Сценарий семейного праздника, посвященный открытию года семьи....
Родительское собрание "Родительский дом - начало начал"
Родительское собрание, посвященное семье....
Семья - начало начал
Семья - начало начал...