Дор сынмас торелдиг чор
план-конспект урока (2 класс) на тему
внеурочная деятельность "Улусчу ужурлар"
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
dor_synmas_toreldig_chor.docx | 25.2 КБ |
Предварительный просмотр:
Тема: «Д=р сыёмас т=релдиг чор»
Сорулгазы: уругларны тыва улустуё чаагай чаёчылдарынга чаёчыктырар; т=релдерин ылгап билиринге, оларны шын адаарынга, х\нд\лээринге ==редир; уругларны =г-б\лезинге ынак болурунга, бот-боттарын х\нд\лежиринге кижизидер.
Дерилгези: \легер домактар, уругларныё проектилери, проектор.
Арга-методу: беседа хевири, деёнелге аргазы, шинчилел ажылы.
Кичээлдиё чорудуу
I. Организастыг кезээ
а) мендилежиишкин
Дээр – адам, чер – ием,
Авыралдыг чырык Х\н\м!
Ажыл-ишчи башкыларым,
Амыр-ла, амыр!
Б=г\нг\ бистиё «Улусчу ужурлар» б=лг\м\ онзагай байдалга эртер. Ч\ге дизе бистиё клазывыста х=й санныг башкылар аалдап чедип келген. Бис кичээливис \езинде боттарывыстыё билиглеривисти харам чокка аалчыларга к=рг\зер, дидим болур ужурлуг бис.
Кичээлге кайы-хире белеткенип алгаш келген эвес бис, сагыш-сеткиливис кандыг байдалда турар эвес хынап корээлиёерем, уруглар!
-Бир эвес кыдыраажым, ном-дептерим, демир-\ж\\м шупту белен тергиин эки харыылаарынга белен мен дээр улус кызыл смайликти ==р\ к=д\рер;
- аалчылар келгенинге арай с\рээдеп, девидеп олур мен, ынчалза-даа кызып ажылдаар мен дээр улус к=к смайлти к=д\рер;
- ажылдаар х=ёнум чогул дээр уруглар сарыг смайликти к=д\рер.
Эр-хейлер! Кижи б\р\з\ эки ажылдаар сорулганы салып алганывыс бо уруглар.
II. Кичээлдиё темазын ==реникчилерге тыптырып, кичээнгейин хаара тудуп алыры-биле чылдагаан аргазын чорудар (мотивация)
- Бо х\нг\ кичээлде кым х=йн\ билип алыксап тур?
- Шупту демниг, идекпейжи, сонуургалдыг ажылдап кириптээлиёер.
-Б=г\нг\ кичээлде бистер ч\\ деп теманы ==рениривисти, чоорту билип алыр бис.
1. Тренинг:
1. Бот-боттарыёарже х\л\мз\р\г-биле к=рж\п к=руёерем. Кандыг-дыр? (солун, хоглуг………….).
2. Шупту куспактажыптыёарам. Кандыг-дыр? Кажан кижилер куспактажырыл?
3. Хая к=р\нд\р олуруптуёарам. Ам кандыг-дыр? (чалгааранчыг, солун эвес, багай…………..).
4. Дедир шын олуруптуёар! - К=рбес силер бе! Амыдыралга ч\\-даа туруп болурун к=рд\в\с.
- Ам партавыс кырында чуруктарже к=р\птээлиёер, кымнарныё чуруктарын к=р\п тур силер? (+г-б\ле)
- Ийиги чурукту к=р\п к=р\ёерем, кымнар-дыр? (т=релдер)
_ Бо х\н ч\\ деп теманы ==ренир-дир бис?
- «Д=р сыёмас т=релдиг чор» деп теманы ==ренир бис.
2. +г-б\ле-биле таныжылга
-+г-б\ле деп ч\л?
+г-б\лем =нд\р ыдык ч=ленгиижим
+гбелерниё салгал дамчаан =нч\з\-д\р
+г-б\лем-=лчейлиг чаш ыызы сиёген
+=р\шк\, каткы-х=гн\ё уязы-дыр.
-«Бистиё =г-б\левис» деп кыска \з\нд\н\ к=рээлиёер.
- +г-б\леге кымнар хамааржырыл?
- Кады т=рээн кижилер деп кымнарыл?
- +г-б\ле улус кандыг болурул? (боттарын х\нд\лежир, найыралдыг, с\мележир)
Ава дугайында ш\л\к
Ажы-т=л\ бистерни
Амыр-дыш чок =ст\рген
Кээргенчиг авам сени
Кезээ шагда х\нд\лээр мен
Азарганчыг хензиг мени
Авам к\ж\р =стуруп каан
Авыралдыг авайым сен
ам-даа ч\с чыл чуртта-ла.
Ача дугайында ш\л\к
Ачам черле ажылгыр
Авамга-даа, чонунга-даа
Аажок-ла дузалыг,
Аажы-чаёы кижизиг
Ачам чер-ле б\д\шт\г,
Ажы-т=л\ бистерни,
Ажыл-ишке ==редир,
Аазаанын к\\седир.
Дуёмазы, акызы, угбазы дугайында ш\л\к
Менден биче оол-даа, кыс-даа
Ажы-т=лд\ дуёмам дээр мен.
Менден олар улуг болза,
Акым дээр мен, угбам дээр мен.
-Силер шупту найыралдыг ог-булелиг силер! +г-б\ле эптиг, найыралдыг болур, бергелерни деёге шыдажып эртер ужурлуг!
3. Сула шимчээшкин
Акыларым к=вей-к=вей,
Арыг бажы шыргай-шыргай.
Арыг бажы шыргай-даа бол,
Акыларга кайын чедер.
Угбаларым к=вей-к=вей,
Урук бажы шыргай-шыргай.
Урук бажы шыргай-даа бол,
Угбаларга кайын чедер.
4. Т=релдер-биле таныжылга
- +г-б\левистиё дугайында ш\л\ктерни чугааладывыс, ам т=релдеривис дугайында «Ада т=рели алдын, ие т=рели м=ёг\н» деп \з\нд\н\ к=рээлиёер.
- Кандыг кижилерни т=релдер дээр бис?
-Кымны кырган-ачай дээрил?
-Кымны кырган-авай дээрил?
- Ачаёарныё кады т=рээн угбазын, кыс дуёмазын кым деп адаар силер?
- Ачаёарныё кады т=рээн акызын, эр дуёмазын кым деп адаар силер?
- Кымны даайым дээрил?
- Кымны даай-авай дээрил?
Кырган-ава, кырган-ача дугайында ш\л\к
Авам биле ачам ийи
Аваларлыг, ачаларлыг.
Кым-даа эвес, олар меёээ
Кырган-ава, кырган-ача.
Даай, даай-ава дугайында ш\л\к
Даай чээнге дагдан улуг,
Даай-ава база ындыг.
Оларынга чээн чоргаар:
Олбук чадып, д=рже чалаар.
К\\й дугайында ш\л\к
Даайымныё кадайын мен
Даады-ла к\\й\м дээр мен.
Даайы биле к\\й\ ышкаш
Таарымчалыг улус турбас.
Чаавай дугайында ш\л\к
Чеёге азы чаава дээрге
Черле онза кижи-дир ол.
Акызынга эш болган
Аажок эки кижи ол-дур.
Честей дугайында ш\л\к
Черле бодап орарымга,
Честе кижи онза-ла-дыр.
Ужур-чаёчыл аайы-биле,
Угбам эжи – честем ол-дур.
5. Уругларныё проектилери (уруглар т=релдери-биле таныштырар)
6. Оюн «Т=релиё тып»
+г-б\леёерге аас-кежикти, тайбыёны к\зеп, ==р\шк\, найырал кезээде =г-б\леёерге турар болзун деп й=рээп каар-дыр мен.
- Кичээлге чаёгыс-даа айтырыгга торулбайн ажылдадым, чаа теманы ыяк билип алдым дээр улус кызыл смайликти к=д\рер.
-Кичээлге арай оожум ажылдадым келир кичээлде эки ажылдаар мен дээр улус к=к смайликти к=д\рер.
- Кичээлди берге болган деп санаар уруглар сарыг смайликти к=д\рер.
Ам дараазында кичээлдиё эгезинде болгаш т=нч\з\нде чаёгыс аай сигналдыг смайлик к=д\рген ==реникчи холун к=д\рер.
Эр-хейлер! Салган сорулгазын ыяп чедип алыр улустарныё бирээзи-дир силер. Байырдан чедирип адыштан часкап каалыёар!