Дор сынмас торелдиг чор
план-конспект урока (2 класс) на тему

Ховен-оол Тайгана Юрьевна

внеурочная деятельность "Улусчу ужурлар"

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл dor_synmas_toreldig_chor.docx25.2 КБ

Предварительный просмотр:

Тема: «Д=р сыёмас т=релдиг чор»

Сорулгазы: уругларны тыва улустуё чаагай чаёчылдарынга чаёчыктырар; т=релдерин ылгап билиринге, оларны шын адаарынга, х\нд\лээринге ==редир; уругларны =г-б\лезинге ынак болурунга, бот-боттарын х\нд\лежиринге кижизидер.

Дерилгези: \легер домактар, уругларныё проектилери, проектор.

Арга-методу: беседа хевири, деёнелге аргазы, шинчилел ажылы.

Кичээлдиё чорудуу

I. Организастыг кезээ

а) мендилежиишкин

Дээр – адам, чер – ием,

Авыралдыг чырык Х\н\м!

Ажыл-ишчи башкыларым,

Амыр-ла, амыр!

Б=г\нг\ бистиё «Улусчу ужурлар» б=лг\м\ онзагай байдалга эртер. Ч\ге дизе бистиё клазывыста х=й санныг башкылар аалдап чедип келген. Бис кичээливис \езинде боттарывыстыё билиглеривисти харам чокка аалчыларга к=рг\зер, дидим болур ужурлуг бис.

     Кичээлге кайы-хире белеткенип алгаш келген эвес бис, сагыш-сеткиливис кандыг байдалда турар эвес хынап корээлиёерем, уруглар!

 -Бир эвес кыдыраажым, ном-дептерим, демир-\ж\\м шупту белен тергиин эки харыылаарынга белен мен дээр улус кызыл смайликти  ==р\ к=д\рер;

- аалчылар келгенинге арай с\рээдеп, девидеп олур мен,  ынчалза-даа кызып ажылдаар мен дээр улус к=к смайлти  к=д\рер;

- ажылдаар х=ёнум чогул дээр уруглар сарыг смайликти к=д\рер.

Эр-хейлер! Кижи б\р\з\ эки ажылдаар  сорулганы салып алганывыс бо уруглар. 

II. Кичээлдиё темазын ==реникчилерге тыптырып, кичээнгейин хаара тудуп алыры-биле чылдагаан аргазын чорудар (мотивация)

- Бо х\нг\ кичээлде кым х=йн\ билип алыксап тур?

- Шупту демниг, идекпейжи, сонуургалдыг ажылдап кириптээлиёер.

-Б=г\нг\ кичээлде бистер ч\\ деп теманы ==рениривисти, чоорту билип алыр бис.

1. Тренинг:

1. Бот-боттарыёарже х\л\мз\р\г-биле к=рж\п к=руёерем. Кандыг-дыр? (солун, хоглуг………….).

2. Шупту куспактажыптыёарам. Кандыг-дыр? Кажан кижилер куспактажырыл?

3. Хая к=р\нд\р олуруптуёарам. Ам кандыг-дыр? (чалгааранчыг, солун эвес, багай…………..).

4. Дедир шын олуруптуёар!  - К=рбес силер бе! Амыдыралга ч\\-даа туруп болурун к=рд\в\с.

- Ам партавыс кырында чуруктарже к=р\птээлиёер, кымнарныё чуруктарын к=р\п тур силер? (+г-б\ле)

- Ийиги чурукту к=р\п к=р\ёерем, кымнар-дыр? (т=релдер)

_ Бо х\н ч\\ деп теманы ==ренир-дир бис?

- «Д=р сыёмас т=релдиг чор» деп теманы ==ренир бис.

2. +г-б\ле-биле таныжылга

-+г-б\ле деп ч\л?

+г-б\лем =нд\р ыдык ч=ленгиижим

+гбелерниё салгал дамчаан =нч\з\-д\р

+г-б\лем-=лчейлиг чаш ыызы сиёген

+=р\шк\, каткы-х=гн\ё уязы-дыр.

-«Бистиё =г-б\левис» деп кыска \з\нд\н\ к=рээлиёер.

- +г-б\леге кымнар хамааржырыл?

- Кады т=рээн кижилер деп кымнарыл?

- +г-б\ле улус кандыг болурул? (боттарын х\нд\лежир, найыралдыг, с\мележир)

Ава дугайында ш\л\к

     Ажы-т=л\ бистерни

                                        Амыр-дыш чок =ст\рген

                                        Кээргенчиг авам сени

                                        Кезээ шагда х\нд\лээр мен

                                        Азарганчыг хензиг мени

                                        Авам к\ж\р =стуруп каан

                                        Авыралдыг авайым сен

                                        ам-даа ч\с чыл чуртта-ла.

Ача дугайында ш\л\к

       Ачам черле ажылгыр

                                         Авамга-даа, чонунга-даа

                                         Аажок-ла дузалыг,

                                         Аажы-чаёы кижизиг

                                         Ачам чер-ле б\д\шт\г,

                                         Ажы-т=л\ бистерни,

                                         Ажыл-ишке ==редир,

                                         Аазаанын к\\седир.

Дуёмазы, акызы, угбазы дугайында ш\л\к

Менден биче оол-даа, кыс-даа

Ажы-т=лд\ дуёмам дээр мен.

Менден олар улуг болза,

Акым дээр мен, угбам дээр мен.

-Силер шупту найыралдыг ог-булелиг силер! +г-б\ле эптиг, найыралдыг болур, бергелерни деёге шыдажып эртер ужурлуг!

3. Сула шимчээшкин

Акыларым к=вей-к=вей,

Арыг бажы шыргай-шыргай.

Арыг бажы шыргай-даа бол,

Акыларга кайын чедер.

Угбаларым к=вей-к=вей,

Урук бажы шыргай-шыргай.

Урук бажы шыргай-даа бол,

Угбаларга кайын чедер.

4. Т=релдер-биле таныжылга

- +г-б\левистиё дугайында ш\л\ктерни чугааладывыс, ам т=релдеривис дугайында «Ада т=рели алдын, ие т=рели м=ёг\н» деп \з\нд\н\ к=рээлиёер.

- Кандыг кижилерни т=релдер дээр бис?

-Кымны кырган-ачай дээрил?

-Кымны кырган-авай дээрил?

- Ачаёарныё кады т=рээн угбазын, кыс дуёмазын кым деп адаар силер?

- Ачаёарныё кады т=рээн акызын, эр дуёмазын кым деп адаар силер?

- Кымны даайым дээрил?

- Кымны даай-авай дээрил?

Кырган-ава, кырган-ача дугайында ш\л\к

Авам биле ачам ийи

Аваларлыг, ачаларлыг.

Кым-даа эвес, олар меёээ

Кырган-ава, кырган-ача.

Даай, даай-ава дугайында ш\л\к

Даай чээнге дагдан улуг,

Даай-ава база ындыг.

Оларынга чээн чоргаар:

Олбук чадып, д=рже чалаар.

К\\й дугайында ш\л\к

Даайымныё кадайын мен

Даады-ла к\\й\м дээр мен.

Даайы биле к\\й\ ышкаш

Таарымчалыг улус турбас.

Чаавай дугайында ш\л\к

Чеёге азы чаава дээрге

Черле онза кижи-дир ол.

Акызынга эш болган

Аажок эки кижи ол-дур.

Честей дугайында ш\л\к

Черле бодап орарымга,

Честе кижи онза-ла-дыр.

Ужур-чаёчыл аайы-биле,

Угбам эжи – честем ол-дур.

5. Уругларныё проектилери (уруглар т=релдери-биле таныштырар)

6. Оюн «Т=релиё тып»

      +г-б\леёерге аас-кежикти, тайбыёны к\зеп, ==р\шк\, найырал кезээде =г-б\леёерге турар болзун деп й=рээп каар-дыр мен.

- Кичээлге чаёгыс-даа айтырыгга торулбайн ажылдадым, чаа теманы ыяк билип алдым дээр улус кызыл смайликти к=д\рер.

-Кичээлге арай оожум ажылдадым келир кичээлде эки ажылдаар мен дээр улус к=к смайликти к=д\рер.

- Кичээлди берге болган деп санаар уруглар сарыг смайликти к=д\рер.

Ам дараазында кичээлдиё эгезинде болгаш т=нч\з\нде чаёгыс аай сигналдыг смайлик к=д\рген ==реникчи холун к=д\рер.

Эр-хейлер! Салган сорулгазын ыяп чедип алыр улустарныё бирээзи-дир силер. Байырдан чедирип адыштан часкап каалыёар!