Урок коми языка МЕНАМ ЧУЖАН СИКТ 3 класс
план-конспект урока (3 класс) по теме

Уляшева Галина Кимовна

 

Воспитание любви к малой родине является  одним из ведущих направлений в духовно- нравственном воспитании школьников. Содержание программы по предмету «Коми язык» ориентировано на речевое, интеллектуальное, эстетическое, духовно- нравственное развитие школьников. В содержании программы  включен раздел «Родной город (село, деревня). Республика Коми: столица, города, сёла, реки, озёра»,  который изучается с 1 по 4 класс, т.к.  по программе предлагается концентрическое изучение тем.

                   Данный урок отражает содержание предмета «Коми язык», включая следующие взаимосвязанные линии: языковая компетенция, коммуникативная (речевая)  компетенция, культуроведческая                           ( социокультурная) компетенция.

                    Так как обучение коми языку осуществляется с опорой на знания, приобретаемые на русском (первом) языке,  на уроке используются тексты на русском и коми языках.

Данный урок развития речи проводится в 3 классе

·        по учебнику Моториной Л. А., Артеевой З. И., Артеевой Т. Н., Катышевой А. Н. «Эзысь тöлысь» для 3 класса, 1 часть, Москва 1999 г.

·        раздел «Дзорзав жö, коми му  коляоз дзоридзöн»

·        урок № 14-15

·        тема « Ме локта карысь сиктö».

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_komi_yazyka_menam_chuzhan_sikt.rar800.92 КБ

Предварительный просмотр:

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА

                  Воспитание любви к малой родине является  одним из ведущих направлений в духовно- нравственном воспитании школьников. Содержание программы по предмету «Коми язык» ориентировано на речевое, интеллектуальное, эстетическое, духовно- нравственное развитие школьников. В содержании программы  включен раздел «Родной город (село, деревня). Республика Коми: столица, города, сёла, реки, озёра»,  который изучается с 1 по 4 класс, т.к.  по программе предлагается концентрическое изучение тем.

                   Данный урок отражает содержание предмета «Коми язык», включая следующие взаимосвязанные линии: языковая компетенция, коммуникативная (речевая)  компетенция, культуроведческая                           ( социокультурная) компетенция.

                    Так как обучение коми языку осуществляется с опорой на знания, приобретаемые на русском (первом) языке,  на уроке используются тексты на русском и коми языках.

Данный урок развития речи проводится в 3 классе

  • по учебнику Моториной Л. А., Артеевой З. И., Артеевой Т. Н., Катышевой А. Н. «Эзысь тöлысь» для 3 класса, 1 часть, Москва 1999 г.
  • раздел «Дзорзав жö, коми му  коляоз дзоридзöн»
  • урок № 14-15
  • тема « Ме локта карысь сиктö».

Тема: Менам чужан сикт. Сочинение гижöм.

Класс: 3.

Моторина Л. А., Артеева З. И., Артеева Т. Н., Катышева А. Н. Эзысь тöлысь 3 класса  челядьлы комиöн сёрнитны велöдчан небöг 1 юкöн Москва 1999 г.

Уроклöн тип: сёрни сöвмöдан урок.

Уроклöн могъяс:

Велöдан: 1) Тöдмöдны тема серти выль кывъясöн да велöдны колана ногöн сёрнитны комиöн.

                2) Велöдны лöсьодны текст велöдысьлöн висьт серти.

                3) Велöдны лöсьöдны текстлысь план да кужны гижны сочинение сетöм тема вылö, план серти да кывтэчас отсöгöн.

Сöвмöдан:  Сöвмöдны «Коми кыв» предмет серти тöдöмлунъяс восьтны кöсйöм.

Воспитательнöй: 1) Воспитывайтны велöдчысьясöс бура кывзыны да кывны öта-мöдöс, пыдди пуктыны ёртöс.

                               2) Воспитывайтны радейтöм Рöдина да чужан му дорö.

Урок вылö колö: компьютер, проектор, мультимедийнöй презентация, арся поводдя тема вылö кывъясöн карточкаяс, Коми республика мусерпас, Визин сиктлöн фотографияяс, рефлексия вылö- рисуйтöм  арся гöрд, турунвиж да кольквиж коръяса пу, еджыд кабала лист гербарий вылö.

Урок нуöдöм.

Уроклöн этапъяс.

Слайдъяс.

Велöдысьлöн деятельность.

Велöдчысьясöн деятельность.

1. Урок котыртöм.

2.Тöдöмлунъяслöн актуализация

№ 2 Слайд

3. Проблема пуктöм.

№ 3-11 Слайд

№ 12 Слайд.

Физминутка

4.Выль тöдöмлунъяс восьтöм.

№ 13 Слайд

5. Первичнöй закрепление.

№ 14 Слайд.

6.Асшöра  удж вöчöм.

№ 15 Слайд

7. Повторитöм.

8. Рефлексиия.

9. Гортса удж сетöм.

- Видза оланныд, челядь.

- Талун урок вылын ми кутам сёрнитны:

    1)  - талунъя лун йылысь

      - ар йылысь да  арся поводдя йылысь

    2)- миян чужан му йылысь          

-Челядь, висьталöй кутшöм талун лун?

-Кутшöм талун поводдя?

-Кутшöм волöн кад?

-Сёрнитам арся поводдя йылысь.

-Пызан вылын – карточкаяс. Корсьöй кывъяс да кывтэчасъяс, кодъяс лöсялöны арся поводдялы.

-Артмöдöй кывъясöн сёрникузяяс. Тiян артмас мича висьт арся поводдя йылысь.

   

- Бур, челядь.

- Воддза урокъяс вылын ми сернитiм чужан му йылысь. Висьталöй небöг юкöнлысь нимсö.

- Ми сёрнитiм ас му йылысь да нимöдiм чужан муöс. Видзöдлöй экран вылö. Повторитам выль кывъяс да кыв сочетаниеяс.

- Лыддьöй да вуджöдöй роч кыв вылö.

                  чужан му    

  Рöдина             ас му

                    коми му

-.Лöсьöдöй серникузяяс, тайö кывтэчасъяснас.

- А медым тöдмавны, мый йылысь кутам сёрнитны восьтöй учебниклысь  41 лист бок. Талунъя тема «Ме локта карысь сиктö».

- Лыддьöй кывбурсö мичаа, сьöлöмсяньыд да висьталöй, мый гöгöрвоиныд?

- Быд мортлöн эм Рöдина – сiйö страна, кöнi тэ олан. Но быд мортлöн эм и аслас «чужан му» - места, кöнi сiйö чужис, быдмис, олö, кöнi олöны сылöн бать – мам, чой – вок.

- Кöнi тэ чужин да быдман?

- Кутшöм сиктын тэ чужин?

Визин сикт – тiян чужан сикт.

- Мый тi кöсъянныд тöмавны аслад чужан сикт йылысь.

- Петкöдлöй Визин сикт Коми республикалöн мусерпас вылын.

- Ме тiянлы лыддя висьт. Тi бура кывзöй висьтсö да мöвпыштöй, мый йылысь танi висьтавсьö.

                 Коми сикт.

       Сыктывкарсянь лунвылын сулалö коми сикт-Визин сикт. Рочöн шуöны Визингаöн. Тайö зэв важ коми сикт. Сылы нин 420 во (нелямынсё кызь во). Сиктлöн нимыс артмöма кык коми кывйысь «вись», «ысь» - «металл» и «ин» - место. Зэв важöн танi перйисны муысь кöрт шом. Сиктса олысьяс ёна вöралiсны, пуктысисны, скöт видзисны, гын – сапöг  кöтiсны.

       Визин сикт сулалö Визин ю вылын. Визинга – Сысольскöй районлöн центр.

       Сиктыс зэв ыджыд, мича, шань да югыд. Паськыд уличаяс вылын сулалöны уна судта керкаяс да важся пуысь вöчöм керкаяс. Гöжöмнас гöгöр пуяс да дзоридзьяс. Сикт шöрын сулалöны школа, бурданiн, музей, культура керка. Визинын эм лесничество, леспромхоз, хлебозавод, типография, совхоз. Уджалöны сэнi уна киподтуя да нималана йöз.

- Челядь, мый тi гöгöрвоиныд?

Висьталöй рочöн да комиöн.

- А öнi шойччыштам.

- Талун, челядь, ми гижам неыджыд сочинение асланным чужан сикт йылысь. Колö лöсьöдны план.

- Мый йылысь первой гижам?

-  А та бöрын?

- Водзö мый йылысь гижам?  

План:

1. Кöнi ме чужи да быдми?

2. Кутшöм тайö сиктыс? Кымын сылы во?

3. Мый эм чужан сиктын? Кöнi уджалöны йöзыс?

4 . Кутшöм йöз олöны сиктын?

5. Мыйысь ме радейта ассьым чужан сиктöс?

- Зэв бур. А öнi лöсьöдам сёрникузяяс тайö план серти.  

-Челядь, а  öнi прöверитам , мый тiян артмис. Видзöдлöй слайд вылö.

 

 Ме чужи да быдма Визин сиктын. Визин- важся коми сикт. Сылы 420 во. Визин -зэв мича да ыджыд сикт. Сиктын паськыд уличаяс, уна джуджыд керка. Гöгöр быдмöны пуяс да дзоридзьяс. .Йöзыс уджалöны совхозын, леспромхозын, хлебозаводын.

Сиктын эм школа, бурданiн, культура керка, музей. Йöзыс сиктын шаньöсь да рамöсь. Ме радейта ассьым сиктöс. Танi чужисны менам бать - мам, чой - вок, ола танi и ме.

-Тадзи-ö тiян артмис? Гижöй тайö текстсö тетрадяд  асланыд кывйöн план серти. Вöдитчöй словарöн.(кывтэчасöн)

   Кывтэчас:

Сикт- село

Чужи- родился

Быдма- расту

Важся сикт- старинное село

Паськыд улича- широкая улица

Йöз – люди

Уджалöны- работают

Йöзыс- шаньöсь- люди добрые

             рамöсь - скромные

 Танi – здесь

Бать- мам - родители

-Лыддьöй, мый тiян артмис.  

- Зэв бур, мый ставыс артмис.  

- Челядь, мый выльтор тi тöдмалiныд?

- Мый велöдчиныд вöчны?

- Челядь, со сулалö миян сикт шöрын мича арся пу. Коръясыс гöрдöдiсны да вижöдiсны. Но эмöсь на веж коръяс. Ми нетшыштам пулысь коръяс гербарий вылö. Турунвиж корсö босьтас сiйö, кодлöн ставыс артмис, кодi кужис гижны текст и эз ковмы велöдысьлöн отсöг. Кольквиж кор пу вылысь босьтас сiйö, кодi вöчис уджсö ачыс, но ковмис неыджыд отсöг. А гöрд кор нетшыштас сiйö, кодлы вöлi зэв сьöкыд, но велöдыськöд отлаын уджсö вöчис.

- Гортад тöдмалöй мукöд коми сиктъяс йылысь, кöнi олöны тiян рöдвуж.

- Зэв ыджыд аттьö бура уджалöмысь!

- Видза оланныд, велöдысь.

-Талун йирым тöлысь … лун.

 - Талун кöдзыд, тöла,  зэрö

-Ар.

Челядь бöрйöны колана карточкаяс, вуджöдöны роч кыв вылö.

Кöдзыд              кымöра.

Шоныд             шондiа

Коръяс вижöдiсны

Зэрö                 сылö лым

Лымъялö          

Шондi оз нин шонты    

 Шондi ёна шонтö

-Пуксис ар. Поводдяыс кöдзыд да кымöра.Шондi оз ёна шонты. Ывла вылын зэрö. Пуяслöн коръяс вижöдiсны да гöрдöдiсны. Арын зэв мича да гажа.

- «Дзордзав жö, коми му, коляоз дроридзöн».

Челядь лыддьöны кывъяс. Да вуджöдöны роч кыв выло.

Чужан му- родная земля

Ас му – своя земля

Коми  му- коми земля

- Менам Рöдина – Россия.

- Ме чужи Коми республикаын.

- Менам чужан му – коми му.

- Ме радейта ас му.

- Танi висьтавсьö Рöдина йылысь. Рöдина – сiйö батьлöн му да сикт, юяс да расъяс.

-Ме чужи сиктын. Сикт- село.

- Ме  чужи Визин сиктын.

- Ме кöсъя тöдмавны:

- Сиктлöн история йылысь.

- Кутшöм мичаинъяс эмöсь Визинын.

- Кутшöм йöз олöны сиктын.

Челядь петкöлöны мусерпас вылысь тайö сиктсö.

Челядь видзöдöны экран вылö, кöнi велöдысь петкöдлö фотографияяс Визинса мичаинъясöн.

Коми село.

  К югу от Сыктывкара стоит коми село – село Визинга. По – русски называют- Визинга. Это очень старинное коми село.  Ему 420 лет. Название села происходит от двух коми слов «вись», «ысь»- «металл» и «ин»- место. Очень давно здесь добывали железную руду. Население  занималось охотой, земледелием, скотоводством, валянием обуви.

   Село Визинга стоит на реке Визинга. Визинга – центр Сысольского района.

    Село очень большое, красивое, доброе и светлое. На широких улицах стоят многоэтажные дома и старинные деревянные дома. Летом везде деревья и цветы. В центре села стоит школа, больница, музей, Дом Культуры. В Визинге есть лесничество, леспромхоз, хлебозавод, типография, совхоз. Там работают работящие и прославленные люди.  

Чельядь велöдыськöд вуджöдöны текстсö да висьталöны комиöн да рочöн.

-  Лэбöны-  лэбöны,

Дзодзöгъяс лэбöны.(Велöдчысьяс шенасьöны кияснас).

Лэбöны-  лэбöны,

Понъяс лэбöны(шенасьны оз ков)

Лэбöны-  лэбöны,

Юсьяс   лэбöны да с.в.

Челядь лöсьöдöны план да гижöны тетрадяс.

1.- Ме чужи да быдма Визин сиктын.

2. Визин- важся коми сикт. Сылы 420 во. Визин - зэв мича да ыджыд сикт.

3. Сиктын паськыд уличаяс, уна джуджыд керка. Гöгöр быдмöны пуяс да дзоридзьяс.

4.Йöзыс уджалöны совхозын, леспромхозын, хлебозаводын. Сиктын эм школа, бурданiн, культура керка, музей. Йöзыс сиктын шаньöсь да рамöсь.

5.Ме радейта ассьым сиктöс. Танi чужисны менам бать - мам, чой - вок, ола танi и ме.

2-3 велöдчысь  висьталöны текстсö.

Велöдчысьяс гижöны сочинение

2-3 велöдчысь лыддьöны сочинениесö.

-Ми сёрнитiм чужан му йылысь, Визин сикт йылысь.

- Ми велöдчим гижны сочинение.

Челядь öта мöд бöрсяыс петöны дöска дорö, нетшыштöны кабалаысь вöчöм гöрд, кольквиж либö турунвиж коръяс да клеитöны еджыд кабала лист вылын. Артмö гербарий.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Урок коми языка в 3 классе "Зима.Правописание суффиксов. (Тöв. Суффиксъяс)".

           Обобщающий урок по коми языку как государственному проведён в 3 классе, основываясь на стихи, загадки, кроссворды, пословицы о зиме....

Презентация к уроку коми языка по теме "Домашние животные" 2 класс

Презентация к уроку коми языка по теме "Домашние животные"...

Презентация к уроку коми язык по теме "Одежда" 2 класс

Презентация к уроку коми язык по теме "Одежда"...

Презентация к уроку коми языка по теме "Чужан лун" 2 класс

Презентация к уроку коми языка по теме "Чужан лун"...

Внеурочное занятие на коми языке "Менам лун" (Режим дня)

К уроку на коми языке "Менам лун"(Режим дня) прилагается конспект урока, технологическая карта, презентация....

Урок коми языка в 4-м классе на тему "Зимние месяцы. Зимние забавы."

Цель: создать учебно-коммуникативные ситуации для освоения лексических единиц по теме «Зимние месяцы. Зимние забавы.»...