Салим Сурун-оол "Карактар дугайында маргылдаа"
методическая разработка (чтение, 4 класс) на тему

Ондар Чинчи Кара-ооловна

Урок по литературному чтению на родном (тувинском) языке.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Класстан дашкаар номчулга

Салим С\р\ё-оолдуё тоолу «Карактар дугайында маргылдаа»

Сорулгазы:

  1. Уругларны тыва уруглар чогаалы база тоолдарны бижээн тыва чогаалчы-биле таныштырып, оларныё хар-назынынга, сагыш-сеткилинге, сонуургалынга бижээн тоолдарны ==редир;
  2. Дыл-домаан, сагынгыр-тывынгыр чоруун сайзырадыры, с=с курлавырын байыдары база аянныг номулганы чедип алыр;
  3. Тыва чогаалчыларныё чогаалдарын х\нд\леп номчуп чоруурунга, чогаалчыныё бижээн тоолдарынга даяннып демниг, найыралдыг болурунга кижизидер.

Дерилгези: проектор, экран, чогаалчыныё адын чырыткан номнар, сетк\\лдер база бодунуё чырыкче \нд\рген номнары «Чайгы хемнер», «Ак анай биле Арбай-оол», «Адыжок», «Чолаачыныё оглу»; маскараттар – адыг, \г\, койгун, часкы; \легер домактар «Бодун боду билинмес, морзук калчанын билинмес», «Артык сеткил ара д\жер».

Кичээлдиё чорудуу:

  1. Организастыг кезээ:

а) Мендилежири

Дээр – адам,

Чер – ием,

Авыралдыг чырык х\н\м!

Ажыл-ишчи, башкыларым,

Амырнын-на, амыр!

б)Кичээлдиё темазын, сорулгазын дамчыдары:

 - Эрткен кичээлдерде кандыг тоолдарны ==ренип турган бис, уруглар?

 - Шын-дыр, бистер улустуё тоолдарын ==ренип турган бис. Чогаалчылар чонунуё аас чогаалындан дамчып келген тоолдарны дыёнап,  \ндезилеп тургаш тоолдарны бижип турган.

- Бистиё бо х\н класстан дашкаар номчулга кичээлинде Салим С\р\ё-оолдуё «Карактар дугайында маргылдаа» деп тоолун ==ренир бис

  1. Салим С\р\ё-оолдуё допчу-намдары-биле таныштырары:

а) Дыёнадыг (Саая Айдызана)

 «Салим С\р\ё-оолдуё допчу-намдары»

Салим Сазыгович С\р\ё-оол 1924 чылдыё апрель 15-те Барыын-Хемчик кожууннуё  Ак сумузунга (амгы Шекпээрге) т=р\тт\нген.

1930 чылда тыва бижик чогааттынган соонда, улуг улус-биле деёге ==ренип тургаш, \ш чыл болгаш, бижиир, номчуур, санныё кадар, казыыр, \лээр, к=в\дедир аргаларын билир апарган. К\з\н\нде Актыё болгаш Кызыл-Мажалыктыё эге школаларынга ==ренип чораан. Д=рт класстыг школаны ийи чыл иштинде дооскан – ынчан эки ==редилгелиг ==реникчилерни улдуё санында \ст\нде классче шилчидип турган ч\ве-дир.

1938 чылдыё к\з\н\нде Кызылга каттышкан школаныё башкы сургуулу апарган. /ш дугаар курска турда ынчан дайын \ези башкылар чедишпес дээш, ону чамдык ==рлери-биле кады к=дээже башкыладып чорудупкан.

1941 – 1943 чылдарда Тээлиниё, Каа-хемниё эге школаларынга башкылап, директорлап турган.

Чогаал ажылын 1946 чылда эгелээн. Ш\л\кч\, прозачы, очулдурукчу. Россияныё чогаалчылар эвилелиниё кежиг\н\. Тыва Республиканыё улустуё чогаалчызы. Тываныё комсомол шаёналыныё лауреады. Ол х=й-х=й шаёналдарныё эдилекчизи.

Ооё адын XX ч\л чылда тываныё алдарлыг кижилери деп к\р\не номунче киирген.

Чогаалдары ССРЭ-ниё улустарыныё болгаш делегейниё улустарыныё дылдарынче очулдуруттунган. Тыва дылче А.С.Пушкинниё «Х\лер аъттыг», «Цыганнар», П.Ершовтуё «М=генниг аътчыгаш» (Конек-Горбунек) деп ш\л\ктээн тоолун =ске-даа х=й чогаалдарны очулдурган.

Чогаал ажылын 50 чыл уламчылаан, а \нд\рген номнарыныё саны (очулгалар-биле кады) база-ла 50 четкен.

Чажынданна ак сеткилдиг ажыл-ишчи, ол б\г\ назынында кызымак ажылдап чораан.

1995 чылдыё апрель 10-да м=чээн.

б) Чырыкче \нген номнары база чогаалчыныё адын чырыткан номнар.

 - С.С\р\ё-оол улуг кижилерниё сагыш-сеткилин х=лзедип кээр онзагай чогаалдарны бижээн-даа бол, тыва уруглар чогаалында к=ск\ черни ээлеп турар.

 - Бичии уругларга тураскааткан чырыкче \нген номнары «Чайгы х\ннер», «Адыжок», «Ак анай биле Арбай-оол», «Чолаачыныё оглу».

в) Тоолдары-биле таныштырары

 - Бодунуё чонунуё аас чогаалын \ндезилеп уругларга ниитизи-биле 9 тоолду бижээн: «Оорну кым тутканыл?», «Хунажык», «Бичии оол болгаш Айлаё кушкаш», «Дылы чок оол», «Адыжок», «Карактар дугайында маргылдаа», «Сай-кыс биле дагаа», «Байлаё».

Келир \еде бичии чаштарны м=з\-шынарлыг, т=лептиг кижилер боор кылдыр кижизидери база угаан-бодал сайзырадырынга улуг дузаны чедирип турар.  

Чогаалчыныё бижээн тоолдарын тема аайы-биле 3 б=л\кке чарып болур:

  1. М=з\-шынар («Оорну кым тутканыл?», «Хунажык», «Бичии оол болгаш Айлаё кушкаш», «Дылы чок оол», «Адыжок»,);
  2. Дириг амытаннар («Карактар дугайында маргылдаа», «Сай-кыс биле дагаа»);
  3. Бойдус камгалалы («Байлаё»).

  1. С.С.С\р\ё-оолдуё толуу «Карактар дугайында маргылдаа»

а) Башкыныё номчулгазы

 - Ч\\ деп тоол-биле таныштывыс?

 - Тоолда маадырларны адап к=р\ёерем?

б) +=реникчилерниё аянныг номчулгазы (боттары номчуур =йде кара карндаштарын туткаш билдинмес с=стер кырынга улуг сек салып алырын дамчыдар)

 - «Карактар дугайында маргылдаа» деп тоолдуё маадырларын канчаар  к=рг\скен-дир, уруглар?

(бодун мактаныр, эжин бактаар уругларны чураан)

 - Ынчангаш бо тоолга «Бодун боду билинмес, морзук калчанын билинмес» деп \легер домак шын чиге с=глээн.

 - Бо \легер домактыё утказы ч\ге бо тоолга тааржыр бооп турар?

Т\ёнел: Тоолда кирип турар бичии койгунчугаштыё, бичии \г\ж\кт\ё болгаш авырганактыё бодун =р\ к=рд\н\п мактаныры, эжинде бир-ле четпес ч\\лд\ кыжырары – оларныё аажы-чаёыныё (четпес) багай талазы база бодунуё четпестерин корбейн чыткаш эжин кыжырып турарын корг\скен.

в) Соварьлыг ажыл

Авырганак-

Дастагар-

Далчыр-

Сыгыр-

Ажы-хожул-

Чывыжаёнаан-

Чааланып-

Адар даёны атсы, ары х\нн\ бадыр – хондур, х\нзедир маргыжып келгеннер.

IV. Cула – шимчээшкин «Карактарга»

- /г\ж\ карам кандыг деп мактанып турар?(Улуг)

 - Койгунак карам кандыг деп бодун мактанып турар?(Дастагар – достак борга, эмин-эртир улуг)

 - А Авырганак Койгунактыё караан кандыг деп чемелээн? (Далчыр - харышкак)

а) Илчирбелеп номчууру

 - Олар бот-боттарыныё карактарыныё улуун, к=ск\з\н мактап турар база эжиниё карааныё четпестерин корг\скен одуругларны тыпкаш номчуптар, уруглар?

Т\ёнел: Маадырларныё кадыг сеткилин болгаш бодамча чогун к=рг\скен, удур-дедир кыжыржып тургаш, бот-боттарын хомудадып турарын безин билбестер.

б) Рольдап номчууру

 - Бо тоолда кандыг-кандыг аажы-чаёнарны к=рг\скен-дир, уруглар?

(Бодун мактаныр, кортуун, чышпылаёнаажын, хорадаачалын)

Т\ёнел:Чогаалчы бо тоолду кадыг сорулга-биле бижээнил дизе, уруглар тоолда кирип турар маадырлар дег, мактаныкчы болбазын дээш, эш-==р\н \нелеп билирин кижизиткен.

  1. Оюн «Кымныё с=з\л»

 - Ада-иеёерге дузалажыёар? (Адыг)

 - Мээё карам дег дастагар карак болгаш улуг карак кымда-даа чок. (Койгунак)

 - Ха-ха! Шындыр, Авырганак. Чер кырында чаёгыс-ла далчыр ч\ве бо. Оозун билинмес мени бактап. (/г\ж\к)

 - Хей маргышпаёар акыларым… (Аганак)

Т\ёнел: Херек чок ч\\л дээш маргыжып турары аразында найырал чогун к=рг\з\п турар.

VI. Cула – шимчээшкин «Мага бодунга»

Койгунак чер кыры-биле маёнапкан.

Авырганак ыяштар дамчып чорупкан.

А /г\ж\к ужудуп олурган.

Адыг ирей кат чыып чип олуруп тур.

VII. Сценажыткан к=рг\з\г «Карактар дугайында маргылдаа»

 - Корга-корга;

 - Каттырып-каттырып;

 - Ыглап-ыглап;

 - Хорадап-ажынып;

VIII. Т\ёнел

а) Айтырыг-харыы

 - Кым деп чогаалчы-биле таныштывыс?

 - Ч\\ деп тоолду ==рендивис?

 - «Карактар дугайында маргылдаа» деп тоолда каш маадырлар киржип турарыл?

 - Авторнуё бижээн тоолдарын адаар.

 - С.С\р\ё-оол каяа т=р\тт\нгенил?

        Бо тоолду номчааш, боттарыныё аажы чаёнарыёарда четпестерни дилеп, эгенип, ындыг чаёнарны эткеш, м=з\л\г маадырлар дег болуруёарны, херек чок черге маргылдаа кылбайн \еёерни ажыктыг чарып ==ренириёерни к\зедим.

в) Онаалга

«Мээё ынак тоолум» деп чогаадыг бижииринге белеткенир.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

«Чаш уругнун хинин кескен авалар, ачалар дугайында»

Чаш уругнун хинин кескен авалар, ачалар дугайында шинчилел ажылы. Ие кижинин чаш толду чырык чер кырынга бодарадып,кижи кылдыр кижизидип, остурери кончуг харысаалгалыг хулээлге,оорушку болур....

Презентация "Экскурсия по Тарко-Сале"

Презентация  для  интерактивной доски "Экскурсия  по  Тарко-Сале"....

Чуве адынын дугайында 2 болгаш 3 класстарга ооренгенин катаптаары

Разработка открытого урока для 4 класса по тувинскому языку. Тема:  Чуве адын 2, 3 класстарга ооренгенин катаптаары....

Бейнелеу өнері. Құстар мен жануарлардың суретін салу.

Аңдардың суретін салу - бейнелеу өнерінің ең бір қызық түрі. Мұғалім оқушыларға аңдар, құстар, балықтардың суретін салуды үйрете отырып, олар туралы қызықты әңгімелер айтып, қосымша ғаламтор материалд...

Жол белгілерін салу

Жолда жүру ережелері туралыбастауыш кластарда  әңгімелер түрінде, экскурсия жасау, тәрбие сағаттарында, ертеңгіліктерде және бейнелеу өнері сабақтарында суреттерін салдыру арқылы мәлімет беріледі...

Шагаа 2010. Оюн – маргылдаа: «Дурген, дурген дурген чугаа, дургектелип турар болзун.

Сорулгазы: 1.     Шагаа байырлалы – Тыва чоннун ыдыктыг, хундулуг байырлалы дээрзин...

Тыва дылга маргылдаа кичээл. Темазы: «Домактын чугула кежигуннери»

Сорулгалары:Домактын чугула кежигуннерин катаптаар, быжыглаар; домакта состернин аразында харылзаазын айтырыглар дузазы-биле болгаш утказынын аайы-биле тургузуп билирин чедип алыр.Куш-ажылга кижизидер...