Кырган-ававыстын чараш тону
план-конспект занятия (средняя группа)

Томур Менди Валериановна

Конспект

непосредственно-образовательной деятельности во второй младшей группе по образовательной области:

 «познавательное развитие»

 на тему:

«Кырган-ававыстын чараш тонну»

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл azhyk_kicheel_2021_kyrgan-avamnyn_charash_tonu.docx21.93 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное Бюджетное дошкольное учреждение детский сад «Челээш» комбинированного вида с.Самагалтай Тес-Хемского района

Конспект

непосредственно-образовательной деятельности во второй младшей группе по образовательной области:

 «познавательное развитие»

 на тему:

«Кырган-ававыстын чараш тонну»

Составила воспитатель второй младшей группы Болгум-оол М.В

2021г

«Кырган-ававыстын чараш тонну»

Сорулгазы:

Уругларга алгы-биле чуну кылырын таныштырары;

Ажы-толду алгы-биле дукту тудуп тургаш ангылап ооредири;

Оон кижиге ажык — дузазын билиндирип, алгыдан дараан тыва тонну, коргузуп ооредири;

Чугаа-домаан сайзырадыры, сос курлавырын байыдары;

Уругларны чараш чувени эскерип билиринге, кижизидери.

Словарьлыг ажыл: Улуг-бичии, хураган, хой,кыштаг, алгы-дук.

Дерилгези: Чымчак ойнаарактар: хой, ошку, бичии тон, улуг тон, алгы-кеш, тыва идик угу, башка кедер аржыыл.

Арга методу: беседа, дуржулга, салаалар-биле оюн.

Кичээлдин чорудуу:

I. Организастыг кезээ:

Башкы:Экии уруглар!

Уруглар: Экии!

Башкы:

- Богун бисти кодээде кыштагда чурттап турар, кырган-ававыс аалынче чалап турар шээй уруглар, даараан чараш тыва тонну-биле таныштырар. Кырган- ававыстын аалында азырал дириг амытаннар база бар: хой, инек, аът, ошку. Хой, хураганны сонуургап кижиге ажык-дузазын билип алыр бис бе?

- Кандыг азырал дири гамытаннар билир силер? Адап корунерем.

Уруглар: Инек, аът, хой, ошку.

Башкы:

- Эр-хейлер, шупту азырал дириг амытаннарны билир, ам кырган-ававыстын кыштаанче агаарлап, дыштанып чоруур бис.

- Уруглар, бо чылдын кайы уезил? (Бо чылдын кышкы уези)
-Кыжын даштын кандыг болурул? (кыжын харлыг, кыжын хун чылытпайын турар, кыжын соок, хаттыгболур.)

Башкы:

-Эр-хейлер! Даштын соок куштелип ,хадып турар шээй, ынчангаш, кыштагда кырган-ававысче дурген четсин деп бодаар болзувуса,«Хуулгазын шанаавыска» ужуп чоруур бертинде, шанаавыс чылгыр боор кылдыр шупту шулуктептээлинерем уруглар!

Шулук «Кырган-авам»

Кырган-авам кырган-даа бол,

Кылбас тутпас ажылы чок

Аргыттынган, септетинген,

Ана ачерле олуртунмас,

Аныяандан ооренген,

Аайы-биле ындыг боор он!
II. Ортаакы кезээ:

Башкы:

- Аалында кырган-ававыс бисти манап, уткуп унуп келген-дир уруглар! (чурукту коргузер)

Кырган-ава:Экии, уругларым!

Уруглар: Экии, кырган — авай!

Кырган-ава:

– Дорже саадап эртинер, уругларым! Аалдап келген уругларымга, бичии тургаш салааларым-биле ойнап чораан «Кадарчы алышкылар» деп, оюнну мээн — биле-кады ойнаптаалынар

 (борбак кылдыр черге олуртуп алыр)

Оюн «Кадарчы алышкылар»(2 катап ойнадыптар)

Сорулгазы: Уругларнын чугаа домаан, салааларын сайзырадыр.

Матпаадыр — балыктаар,

Бажы – Курлуг– малдаар,

Ортаа — Мерген — от салыр

Уваа — Шээжен — уран-шевер,

Биче — Боовей — бижиккоор,

Кылбас тутпас ажылы чок,

Кежээпейлер алышкылар.

Кырган-ава:

-Келген бичии уругларымга тыва тонну тоогулеп тайбырлап берейн дыннанар шуве, уругларым. Мындыг улугер домак бар: «Хойлуг кижи каас,инектиг кижи тодуг» шак бо улегер-домакта дыка улуг утка синген.Шынап-ла хойну тыва улус элбээ-биле азырап чоруур.Оон дугу-биле кежинден кайгамчык чылыг хептерни кылып турар.Оларга алгы тоннар, хом идиктер, аргаан хойленнер, уктар, чоорганнар дээш чуу-даа хамааржыр.

- Кадарчы кижи хоюн кадарып чорааш, оларны чассыдып, чаптап,

чарашсынып, делгем шынааларга, хая-даштыг бедиктерге, арга-арыгга чангыландыр ырызын бо-ла ырлай бээр.
Кырган-ава: (шулуктей аарак)

Кадарарда хоюм чараш,

Харап коорге тейим бедик

Ундурерде хоюм чараш,

Удеп сургаар авам эки.

 - Чаа уругларым, дараазында азырал дириг амытаннарнын дугайында бичии чугаалап берейн шуве.

 - Хойнун чаптанчыг оглун- хураган дээр.

Иезинин аа — судун ээпкен соонда, соокта хойну тургузур азыраар. Хураганнын он чузуну ангы-даа болур: ала-шокар, сарыг, чер оннуг, кара, ак-даа болур. (ададыр)

Кырган-ава:

- Хойнун кежи база биске ажыктыг. Кежи – биле тыва тон даарап кедип турар. Корунер даан бо тыва тоннарны хойнун кежи-биле даарап каан. Чымчак, хоюг, дуктуг, он чузуннуг. (Уругларга тудуп суйбадып коргузер)

- Бо улуг улустун кедер тыва тонну, а бо бичии уругнун кедер тонну. Кыштын соок чыкылама соогундан-даа тогбас: чылыг, чымчак,чараш.

(Уруглар,улуг тон, бичии тон деп катаптаар).

Кырган-ава:

-Эр-хей, уругларым, силер кырган-аванар менээ чедип келгенинер дээш, силернин-биле «Хуулгаазынныг тыва тон» деп оюндан ойнаптар бис бе, уруглар?

Оюн: «Хуулгаазынныг тыва тон»

(Тоннар чуруктарын ундуруп аар, стол кырынга салгаш, аразындан кырган-аванын кылып даараан улуг, бичии тонун тывар)

Кырган-ава:

- Эр-хейлер!

Ам мен силерге тывызык тыптырайн, тывар силераа уруглар:

Кескиндилер чыып тургаш,

Кедергей дээн чараш тонну,

Карак шилин кедип кенде,

Кайгамчыктыг уран-шевер,

Кымдан артык даараныр,

Кым-дыр че, тып корунерем? (Кырган-ава)

Эр-хейлер!мээн аалымга аалдап сонуургап келгенинер дээш четтирдим, уругларым байырлыг!(дээш шанаанга олурткаш удептер)

Башкы:

 (Аялганы салыптарга уруглар карактарын шиип алгаш олуруп алыр).

(башкы аржыылын уштуп кааптар).

 - Чаа уруглар, катап садигивиске чедип келген ышкажыл бис, уруглар!

Туннел:

Сорулгазы:

-Хой малдын ажык — дузазын чурук дузазы- биле быжыглаары.

Башкы:

- Каяа чордувус, уруглар? Кандыг азырал дириг амытанны билип алдывыс? (Хой, хураган) 

1.Хой кандыг дириг амытан чувел? (азырал, чурукту азар)

2.Чуге азырал дириг амытан деп турарыл? (кижинин чанында чурттап турар, огнун чуруун азар)

3.Хойнун кежинден чуну кылыр? (Тыва тоннар улуг,бичии…)

Ынчангаш хойну озуп ковудезин дизе чуну канчаарыл? (азыраар, камнаар, кадагалаар)

Башкы:

-Кичээлге шупту кызымак ажылдаан эр – хейлер, четтирдим! Дыштаныыр.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

НРК Темазы: «Орлан, чараш эреспей, ойнаар-кызым Уран-кыс».

Темазы:  «Орлан, чараш  эреспей, ойнаар-кызым Уран-кыс».Сорулгазы: Уругларнын ун  адаар  тыныжын  быжыглаар. Тыва  улустун  аас-чогаалынга  ундезилээн  оюн...

Тувинская народная сказка "Почему верблюд стал некрасивым?" ("Теве чуге чараш эвес апарганыл?")

Презентация к тувинской народной сказке "Почему верблюд стал некрасивым?" ("Теве чуге чараш эвес апарганыл?")....

Конспект вида организованной образовательной деятельности по ознакомлению с хдожественной литературой на тему: Тувинская народная сказка "Теве чуге чараш эвес апарганыл?"

Конспект вида организованной образовательной деятельности по ознакомлению с художественной литературой на тему: Тувинская народная сказка «Теве чуге чараш эвес апарганыл?»Ооредиглигсорулгалары:- уругл...

конспект занятий "Чараш малым - аът"

Сорулгазы: 1)Чыл санаашкынынын киржикчизи, тыванын сулде демдээнде ыдыктаан  аът-биле таныштырбышаан, «кулунчак», «Аът», «Чылгычы» деп состерни ададып, у...

Конспект чугаа сайзырадылгазы ийиги болуктун уругларынга «Кырган-ававыстын чараш тону»

Сорулгазы: Хой малдын ажык — дузазын чурук дузазы- биле быжыглаары. Мергежилгелер:Ооредиглиг: Ажы-толду алгы биле дукту тудуп тургаш ангылап ооредири;Оон кижиге ажык — дузазын билинди...

Кичээл «Кырган-ававыстын чараш тонну»

Сорулгазы:Уругларга алгы биле чуну кылырын таныштырары;Ажы-толду алгы биле дукту тудуп тургаш ангылап ооредири;Оон кижиге ажык — дузазын билиндирип, алгыдан дараан тыва тонну, коргузуп ооредири...