Конспект занятия по речевому развитию с использованием элементов Триз -технологии
план-конспект занятия по развитию речи (старшая группа)

Тихонова Алина Львовна

Конспект занятия предназначено для детей старшей группы

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл rmo.docx45.82 КБ

Предварительный просмотр:

МБДОУ «Детский сад №27 «Путене» Моргаушского района Чувашской Республики

  Подготовила:

воспитатель Тихонова Алина Львовна

с. Моргауши - 2022

Форма деятельности: организованная образовательная деятельность

Продолжительность занятия: 25 минут.

Тема: «Дорогая, мама».

Программное содержание:

- развивать  творческое воображение, желание высказаться по поводу увиденного и переживаемого; умение отвечать на вопросы воспитателя, слушать своих товарищей, не перебивать; развивать эстетические чувства; обогащать словарь;

- систематизировать и уточнять представления детей о разных жанрах живописи: пейзаж, портрет, натюрморт;

- развивать умения составлять рассказ о маме, используя фотографии и рисунки;

- воспитывать чувство любви к маме через приобщение к произведениям искусства (портреты, фотографии, в которых главным является образ женщины – матери;

- воспитывать у детей дружеские взаимоотношения, сопереживание.

Предметно-развивающая среда: музыкальный зал, мнемотаблица, картины, мольберты, магнитная доска.

Предварительная работа.

1. Конкурс рисунков «Моя любимая мамочка» (родители, дети);

2. Разучивание стихотворений, рассматривание репродукций картин о семье, беседы о семье, профессиях, о домашних поручениях;

3. Чтение стихотворения Елены Благининой "Вот какая мама", "Посидим в тишине"

4. Беседа о дне Матери.

5. Дидактическая игра "Чья мама?"

Активизация словаря: экскурсовод, галерея, натюрморт, пейзаж, портрет, прилагательные,

Виды деятельности: игровая, коммуникативная, двигательная.

Методические приемы:

Наглядные – наблюдение, рассматривание картин и портретов, показ действий воспитателя словесные – объяснение, художественное слово - стих , рассказ детей по схеме практические – игра «Цепочка слов», физкультминутка, рефлексия.

Материалы и оборудование: фотографии мам, опорная схема, мольберт, картины  «Образ матери в произведениях русских художников», дидактическая игра «Цепочка слов».

Ход:

Воспитатель: Здравствуйте ребята! Предлагаю  нашу встречуначать   с передачи искорки добра и любви. Искорка будет в виде легкого пожатия руки. Когда искорка вернется ко мне, я сообщу. Беремся за руки, закрываем глаза, я передаю. Вот искорка и вернулась ко мне, и я почувствовала все ваше добро и тепло - это так здорово!

Тепло и добро мы получаем от близких и родных людей. Для меня самый родной и близкий человек это МАМА!!!

А для Вас?

Кто на свете всех родней? Мама!

Кто вас любит всех сильней? Мама!

Кто ругает вас и прощает? Мама!

Кто вас в садик провожает? Мама!

На ночь сказку кто читает? Мама!

Кто наряды покупает? Мама!

Кто на свете всех умней и красивей, и добрей? Мама!

Воспитатель: Сегодня мы будем говорить о маме. Почему? Скоро день Матери.

Предлагаю занять места, я хочу прочитать вам стихотворение Елены Благининой «Посидим в тишине…»

Мама спит, она устала…

Ну и я играть не стала!

Я волчка не завожу,

А уселась и сижу.

Не шумят мои игрушки,

Тихо в комнате пустой.

А по маминой подушке

Луч крадется золотой.

И сказала я лучу:

– Я тоже двигаться хочу!

Я бы многого хотела:

Вслух читать и мяч катать,

Я бы песенку пропела,

Я б могла похохотать,

Да мало ль я чего хочу!

Но мама спит, и я молчу.

Луч метнулся по стене,

А потом скользнул ко мне.

– Ничего, – шепнул он будто, –

Посидим и в тишине.

Воспитатель:

Ребята, как называется стихотворение, которое вы прослушали? «Посидим в тишине…»

Кто является автором этого стихотворения? Елена Благинина

Что говорит о маме автор стихов?

Какие чувства испытывает автор к маме?

Воспитатель:

Сейчас я приглашаю вас на экскурсию, в картинную галерею русских художников, где все картины объединены одной темой «Матери». Экскурсоводом буду Я.  

Как вы думаете, что такое галерея?

Ответы детей

Воспитатель:

 Ребята, давайте вспомним правила поведения в галерее. (ответы детей)

Вот мы с вами и пришли в галерею.

Воспитатель:

И так, посмотрите на первую картину. Эту картину написал Кузьма Сергеевич Петров-Водкин. Вглядитесь в лицо матери. Какое оно? (задумчивое, спокойное, улыбчивое)

Дети: ответы детей

Воспитатель:

Как вы думаете, о чем она думает?( о ребенке)

Дети: ответы детей

Воспитатель:

Во время кормления мысли должны быть только добрыми и тогда доброта мамы передастся малышу не только с нежным теплым взглядом, но и с молоком.

Воспитатель:

Ребята, как бы вы назвали эту картину? (Мать, Мама)

Дети: ответы детей

Воспитатель:

Следующую картину написал Аркадий Александрович Пластов. Эта картина называется «Мама». Кто изображен на картине? Что делает мама?

Дети: укладывает малыша, убаюкивает, кормит малыша

Воспитатель:

А что делает девочка?

Дети: помогает маме

Воспитатель:

Скажите ребята, если ребенок заплачет, начнет капризничать, как мама успокоит его?

Дети: покачает, споет песню колыбельную

Воспитатель:

Как бы вы назвали эту картину?

Дети: ответы детей

Воспитатель:

Посмотрите на эту картину. Ее написали два художника Алексей Петрович и Сергей Петрович Ткачевы, называется она «Матери». Представьте, ребята на минуточку, что картина ожила. Что бы вы услышали?

Дети: я услышал гоготание гусей, как плачет ребенок, шелест листвы, девочка поет песенку, дует легкий ветерок…

Воспитатель:

Какое у вас возникло настроение, чувства, глядя на эту картину? А какие чувства испытывают женщины, изображенных на картине, по вашему мнению? Как вы об этом догадались?

Дети: ответы детей

Воспитатель:

Следующая картина написана Юрием Зайцевым. Называется она «Чувашские матери». Посмотрите и скажите, кто изображен на картине?

Дети: ответы детей

Воспитатель:

Как можно узнать, что это чувашские женщины?

Дети: на голове тухья, масмак, на груди манисты украшенные манетами.

Воспитатель:

Итак, мы рассмотрели с вами картины различных известных художников. Как вы думаете, к какому жанру живописи их можно отнести?

Дети: портрет

Воспитатель:

Правильно. Кто обычно изображен на портрете?

Дети: человек, группа людей

Воспитатель:

Да, это человек или группа людей. Это могут быть и взрослые, и дети. Иногда мы можем увидеть кто они по профессии: врачи, музыканты, учителя…

Воспитатель:        

Предлагаю вам показать,  как вы помогаете маме.

Физкультминутка "Дружно маме помогаем"

Дружно маме помогаем – маршируем

Пыль повсюду вытираем. - движения по кругу руками

Мы белье теперь стираем, - движения кулачками вправо,  влево

Полощем, отжимаем.движения руками вправо,  влево и отжим

Подметаем все кругом - движения руками вправо,  влево

И бегом за молоком. – бег на месте

Маму вечером встречаем, разводим руками

Двери настежь открываем,

Маму крепко обнимаем.- обнимаем себя

Воспитатель:        

А теперь обратите внимание на выставку фотографий ваших мам, посмотрите какие они все разные, но в тоже время в их глазах теплота, любовь, ласка. У меня тоже есть мама и вам расскажу о ней. (рассказ воспитателя). Теперь посмотрите на фото своих мам, можно закрыть глазки и вспомнить все свои чувства, которые вы испытываете к маме и составьте о ней рассказ. А поможет вам наш помощник – схема. Кто готов рассказать о своей маме?

Дети составляют рассказ о своей маме с помощью фотографий и при помощи схемы:

- Кто изображен на фотографии?  Это моя мама.

- Как зовут маму? Её зовут…

- Какие у нее волосы? (каштановые, черные, волнистые, короткие и т. д.) Волосы у неё…

- Какие глаза? (голубые, добрые, ласковые и т. д.) Глаза ….цвета

- Где она работает? Кем?

- Чем занимается дома?

- Члены семьи?

Воспитатель: Молодцы, остальных ребят мы выслушаем позже, когда вернемся в группу. А теперь, ребята, я предлагаю вам поиграть в игру "Назови какая"

Игра «Цепочка слов»

Воспитатель: объект – мама, называя признак, мы прикрепляем вагончик. Например: мама – красивая – умная – добрая – ласковая – милая – заботливая – нежная и т. д.

Воспитатель:

Ребята, посмотрите какой замечательный паровозик у нас получился. Мама согревает вас теплом, а вы согревайте своих мам вниманием, ласковым словом, добрым делом.

Рефлексия: вот нам и пора возвращаться в группу. Но прежде, скажите, где мы с вами побывали сегодня? Картины каких художников рассматривали? Что вам понравилось больше всего?

Воспитатель: Хорошо. Предлагаю вечером обнять маму и сказать, как сильно вы ее любите, а на праздник рассказать стихи, которые мы выучили для мам! (прощание, уход в группу)

  А. Л. Тихонова, пӗрремӗш квалификаци категорийӗн воспитателӗ.

" Экскурси галерейӑна "

(аслӑ ушкӑн вали ТРИЗ технологи элеменчӗсемпе пӗрле)

Ӗҫ форми: вӗренӳ ӗҫӗ-хӗлӗ йӗркеленӗ

Заняти вӑрӑма тӑсӑлни: 25 минут.

Тема:"Хаклӑ Анне, Анне".         

Программа содержанийӗ:

- пултарулӑх ӑс-хакӑлне аталантарма, мӗн курни-илтни ҫинчен каласа пама, воспитатель ыйтӑвӗсем ҫине ответлеме, юлташӗсене итлеме, пӳлме пӗлни; эстетикӑлла туйӑмсене аталантарма, словаре пуянлатма пӗлни.;

- ачасене живопиҫри тӗрлӗ жанрсем ҫинчен: пейзаж, портрет, натюрморт ҫинчен ӑнлантарнисене системӑласа тӗрӗсле;

- сӑнӳкерчӗксемпе тата ӳкерчӗксемпе усӑ курса анне ҫинчен калав ҫырма пӗлнисене аталантар;

- аннене юратма искусство произведенийӗсене (портретсене, сӑнӳкерчӗксене, вӗсенче пуринчен ытла хӗрарӑм – амӑшӗн сӑнарӗ пулса тӑрать) хӑнӑхтар;

-ачасене туслӑ пулма, пӗр-пӗринпе ӑмӑртма вӗрентмелле.

Предмет-аталанакан хутлӑх: музыка залӗ, мнемотаблица, картинӑсем, мольбертсем, магнит хӑми.

Малтанлӑха тунӑ ӗҫ.

  1. "Манӑн юратнӑ аннеҫӗм" ӳкерчӗксен конкурсӗ (аттепе анне, ачасем);
  2. Сӑвӑсем ҫырма, ҫемье ҫинчен калакан картинӑсен репродукцийӗсене тишкерме, ҫемье ҫинчен, профессисем ҫинчен, килти ӗҫсем ҫинчен калаҫусем ирттерме манса кайни;
  3. Раиса Сарпи сӑвине вулани
  4. Амӑшӗ кунӗ ҫинчен калаҫни.
  5. "Кам амӑшӗ?" вӑйӑ выляни

Словаре активизацилени: экскурсовод, галерея, натюрморт, пейзаж, портрет, паллӑ ячӗсем,

 Ӗҫ-хӗл тӗсӗсем: вӑйӑ, коммуникативлӑ, двигатель. Методика мелӗсем: куҫӑмлӑ сӑнавсем, картинӑсемпе портретсене тишкерни, воспитателӗн ӗҫ-хӗлне кӑтартни сӑмах – ӑнлантару, художествӑлла сӑмах - сӑвӑ , схемӑри ачасем каласа пани практикӑлла вӑйӑ – "сӑмахсен Вӑчӑри", физкультуртка, рефлекси.

Материалсемпе оборудованисем: амӑшӗн сӑнӳкерчӗкӗсем, тӗрев схеми, мольберт, "вырӑс художникӗсен произведенийӗсенче амӑшӗн Сӑнарӗ" картинӑсем, "сӑмахсен Вӑчӑри"дидактика вӑййи.

Ҫул:

 Воспитатель: Сывӑ-и ачасем! Пире ырлӑхпа юрату хӗлхемӗсене парса кӗтсе илме сӗнетӗп. Аллине ҫӑмӑллӑн чӑмӑртанӑ пек хӗлхем пулать. Хӗлхем ман пата таврӑнсан, эпӗ пӗлтерӗп. Алла-аллӑн тытӑнса куҫа хупатпӑр, эпӗ паратӑп. Акӑ хӗлхем ман пата таврӑнчӗ те, эпӗ сирӗн пурлӑхӑра та, ӑшшине те туйса илтӗм - ку питӗ лайӑх!


Ҫывӑх ҫынсемпе тӑвансенчен ӑшӑ та ырлӑх илетпӗр. МАНШӐН ЧИ ҫывӑх та тӑван ҫын ВӐЛ АННЕ!!! Сирӗншӗн тата? Кам тӗнчере пур тӑвансене те? Анне! Кам сире пуринчен те вӑйлӑрах юратать? Анне! Кам сире вӑрҫать, каҫарать? Анне! Кам сире сада ӑсатать? Анне! Ҫӗрле кам юмах вулать? Анне! Кам наряд илет? Анне! Кам тӗнчере пуринчен те ӑслӑрах, илемлӗрех, ырӑрах? Анне!

 Воспитатель: Паян эпир анне ҫинчен калаҫӑпӑр. Мӗншӗн? Часах Амӑшӗн кунӗ ҫитет. Вырӑн йышӑнма сӗнетӗп, эпӗ сире сӑвӑ вуласа парасшӑн Раиса Сарпи «Анне».

Воспитатель: Ачасем, эсир илтнӗ сӑвӑ мӗн ятлӑ? Кам вӑл сӑвӑ авторӗ? Сӑвӑ авторӗ амӑшӗ ҫинчен мӗн калать? Автор амӑшӗ ҫине мӗнле туйӑмсем пӑхать?
Воспитатель: Халӗ эпӗ сире экскурсие, вырӑс художникӗсен картинӑллӑ галерейине чӗнетӗп, унта пур картинӑсене те "Анне"темӑпа пӗрлештернӗ. Экскурсовод Пулатӑп Эпӗ.

 Мӗнле шутлатӑр эсир, галерея мӗн вӑл? Ачасен хуравӗсем Воспитатель: Ачасем, атьӑр галерейӑра хӑйсене мӗнле тытмалли правилӑсене аса илер. (ачасен отвечӗсем) Акӑ эпир сирӗнпе галерейӑна ҫитрӗмӗр.

 Воспитатель: Ҫапла, пӗрремӗш картина ҫине пӑхӑр-ха. Ку картинӑна Кузьма Сергеевич Петров-Водкин ҫырнӑ. Амӑшӗн сӑн-пичӗ ҫине пӑхӑр. Мӗнле вӑл? (шухӑша кайса, лӑпкӑн, йӑл кулса) Ачасем: ача-пӑча отвечӗсем Воспитатель: Мӗнле шутлатӑр эсир, мӗн ҫинчен шухӑшлать вӑл?( ача ҫинчен) Ачасем: ача-пӑча отвечӗсем

Воспитатель: Шухӑшсене тӑрантарнӑ чухне ҫеҫ ырӑ пулмалла, вара амӑшӗн ырӑ кӑмӑлӗ ачаш та ӑшӑ куҫпа ҫеҫ мар, сӗтпе те парӑнӗ. Воспитатель: Ачасем, мӗнле ят панӑ пулӑттӑр эсир ҫак картинӑна? (Анне, Анне) Ачасем: ача-пӑча отвечӗсем Воспитатель: Ҫак картинӑна Аркадий Александрович Пластов ҫырнӑ. Ку картинӑна "Анне"теҫҫӗ. Картина ҫинче кам ӳкернӗ? Мӗн тӑвать анне? Ачасем: ачана вырттарать, ҫывӑрттарать, ачана ҫитерет. Воспитатель: Хӗрача мӗн тӑвать? Ачасем: амӑшне пулӑшать Воспитатель: Калӑр-ха ачасем, ача макӑрсан, амӑшӗ ӑна мӗнле лӑплантарма пултарӗ? Ачасем: сӑпка юррине суллантарать, юрлать Воспитатель: Мӗнле ят панӑ пулӑттӑр эсир ҫак картинӑна? Ачасем: ача-пӑча отвечӗсем Воспитатель: Пӑхӑр-ха ҫак картина ҫине. Ӑна Алексей Петрович тата Сергей Петрович Ткачевсем икӗ художник ҫырнӑ, ӑна "Амӑшӗ"теҫҫӗ. Шухӑшласа пӑхӑр-ха, ачасем, картина чӗрӗлчӗ. Мӗн илтнӗ пулӑттӑр эсир? Ачасем: эпӗ хурсем какӑлтатнине, ача макӑрнине, ҫулҫӑсем чӑштӑртатнине илтрӗм, хӗрача юрӑ юрлать, ҫӑмӑл ҫил вӗрет… Воспитатель: Ҫак картина ҫине пӑхсан, сирӗн кӑмӑл-туйӑмсем мӗнле ҫуралчӗҫ? Картина ҫинче ӳкернӗ хӗрарӑмсем мӗнле туйӑмсем тӳссе ирттереҫҫӗ, сирӗн шутпа? Мӗнле тавҫӑрса илтӗр эсир ҫакна?

Ачасем: ача-пӑча отвечӗсем Воспитатель: Тепӗр картинӑна юрий Зайцев ҫырнӑ. Ӑна "Чӑваш амӑшӗсем"теҫҫӗ. Пӑхӑр-ха, калӑр-ха, картина ҫинче кам ӳкернӗ? Ачасем: ача-пӑча отвечӗсем Воспитатель:

Мӗнле пӗлме пулать-ха ку чӑваш хӗрарӑмӗсем? Ачасем: пуҫӗнче тухья, масмак, кӑкӑрӗ ҫинче манетсемпе илемлетнӗ манистсем. Воспитатель: Ҫапла ӗнтӗ, эпир сирӗнпе тӗрлӗ паллӑ художниксен картинисене пӑхса тухрӑмӑр. Мӗнле шутлатӑр эсир, мӗнле живопиҫ жанрне леҫме пулать вӗсене? Ачасем: портрет Воспитатель: Тӗрӗс. Портрет ҫине кам ӳкерсе хунӑ? Ачасем: ҫын, ушкӑн ҫын Воспитатель: Ҫапла, ку ҫын е пӗр ушкӑн ҫын. Пысӑккисем те, ачасем те пулма пултараҫҫӗ. Хӑш чухне эпир вӗсем профессипе камсем пулнине курма пултаратпӑр: врачсем, музыкантсем, учительсем.… Воспитатель: Сире аннене мӗнле пулӑшнине кӑтартма сӗнетӗп.

"Туслӑ аннене Пулӑшатпӑр"физкультуртка Аннене туслӑ пулӑшатпӑр – маршпа каятпӑр Тусана пур ҫӗрте те шӑлатпӑр. - алӑпа ҫаврӑнкала Эпир халӗ кӗпе - йӗм ҫӑватпӑр, - чышкисемпе сылтӑмалла, сулахаялла сулӑнатпӑр. Чӳхетпӗр, хӗстеретпӗр.алӑсене сылтӑмалла, сулахаялла пӑрса яр Пур ҫӗре те - алӑпа сылтӑмалла, сулахаялла хусканусене те-шӑлса тухатпӑр. Сӗт илме чупрӑм. – вырӑнтах чупни Аннене каҫхине кӗтсе илетпӗр, алӑсене сарса яратпӑр. Алӑксене яри уҫса яратпӑр, Аннене хытӑ ыталатпӑр.- ыталатпӑр хамӑра Воспитатель: Халӗ хӑвӑр аннӗрсен сӑнӳкерчӗкӗсен выставки ҫине пӑхӑр-ха, пӑхӑр-ха вӗсем пурте тӗрлӗ, анчах ҫав вӑхӑтрах вӗсен куҫӗсенче ӑшӑ, юрату, ачашлӑх. Манӑн та анне пур, сире ун ҫинчен каласа парӑп. (воспитатель каласа пани). Халӗ ӗнтӗ аннӳ сӑнӳкерчӗкӗ ҫине пӑхӑр, куҫсене хупма, аннӳ патне туртӑнакан мӗнпур туйӑмсене аса илме пулать, ун ҫинчен калав ҫырса хурӑр. Сире пирӗн помощник – схема пулӑшать. Кам хӑйӗн амӑшне каласа пама хатӗр?

Ачасем хӑйсен амӑшӗ ҫинчен фотографисемпе тата схема пулӑшнипе калав тӑваҫҫӗ: - Сӑнӳкерчӗк ҫине кам ӳкернӗ? Ку манӑн анне. - Аннӳ мӗн ятлӑ? Ӑна чӗнеҫҫӗ…

Ҫӳҫӗ мӗнле унӑн? (ҫырӑ, хура, кӑтра, кӗске Т. ыт. Те) Ҫӳҫӗ Унӑн.… - Мӗнле куҫсем? (сенкер, ырӑ, ачаш Куҫсем т. ыт. Те) ... тӗссем - Ӑҫта ӗҫлет вӑл? Кам? - Килте мӗн ӗҫлет? - Ҫемье членӗсем-и? Воспитатель:

  •  Сӑмах Вӑчӑри"вӑйӑ Воспитатель: объект-анне, ку паллӑ, эпир вагон ҫирӗплететпӗр. Сӑмахран: анне-илемлӗ-ӑслӑ – ырӑ-кӑмӑллӑ – кӑмӑллӑ-кӑмӑллӑ – тӑрӑшуллӑ – ҫепӗҫ т. ыт. те. Воспитатель: Ачасем, пӑхӑр-ха, мӗнле лайӑх пӑравус пулса тӑчӗ пирӗн. Анне сире ӑшӑпа ӑшӑтать, эсир хӑвӑр аннӗре тимлӗхпе, ачаш сӑмахпа, ырӑ ӗҫпе ӑшӑтӑр.

Рефлекси: акӑ пирӗн группӑна таврӑнма вӑхӑт. Анчах малтан, калӑр-ха, ӑҫта пултӑмӑр эпир паян сирӗнпе? Мӗнле художниксен картинисене пӑхса тухрӑр? Пуринчен ытла сире мӗн килӗшрӗ? Воспитатель: Аван. Каҫхине аннене ыталама, эсир ӑна ҫав тери юратни ҫинчен калама, праҫникре эпир анне валли вӗрентнӗ сӑвӑсене каласа пама сӗнетӗп! (сывпуллашу, группӑна кайни)




По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект занятия по познавательному развитию с использованием элементов ТРИЗ На тему: «Волшебная вода»

Познакомить детей со свойствами воды (прозрачность,вкус, цвет, умение растворять и не растворять вещества, с запахом воды). Развивать наблюдательность, любознательность. Учить составлять рассказ...

Конспект НОД в младшей группе по познавательному и речевому развитию с использованием элементов ТРИЗ – технологии

Цель: формирование у детей знаний о природе.Интеграция образовательных областей:Познавательное развитиеразвивать мышление, умение выделять признаки путем сравнения.расширять представления о приро...

Конспект занятия по речевому развитию с использованием интерактивных информационных технологий. Тема: «Снежинка»

Расширить словарный запас детей, уточнить представления о зиме, её явлениях. Учить отвечать на вопросы, рассуждать, решать проблемные ситуации, выслушивать мнение своих товарищей....

конспект занятия "Наши домашние животные" (с использованием элементов ТРИЗ-технологии "Круги Луллия")

конспект образовательной деятельности с детьми с использованием элементов ТРИЗ-технологии...

конспект занятия "Наши домашние животные" (с использованием элементов ТРИЗ-технологии "Круги Луллия")

занятие  по познавательному развитию , закрепление названий домашних животных, их детенышей....