Интегрированное занятие на тему: "Хорзуннун чажыттары"
план-конспект занятия по окружающему миру (подготовительная группа) на тему
Школаже белеткел болуу.
Билип–алыышкын сайзырадылгазы.
Интеграция: Билип-алыышкын сайзырадылгазы; чугаа сайзырадылгазы
Темазы: Хорзун болгаш оон чажыттары.
Сорулгалары:
Ооредир сорулгалары- Уругларны хорзун-биле таныштырар. Дуржулгалар дузазы-биле оон тургузуун тодарадып херек кырында хайгаарадыр. Хорзуннун чурттакчылары болгаш оларнын хорзуннун тыптырынга ажык-дузазынын дугайында эге билигни бээр.Долгандыр турар бойдуска болгаш дириг-амытаннарга, кижилерге хорзуннун ажык дузазын тайылбырлаар.
Сайзырадыр сорулгалары- Бойдуста болуушкуннарнын харылзаазынын дугайында сайгарып,чылдагаанын тайылбырлап билирин сайзырадыр. Кичээнгейин , чувени сактып алырын, боданып билирин сайзырадырын уламчылаар.
Кижизидер сорулгалары - Хорзунге хумагалыг чорукка кижизидер.
Херек материалдары: ПК, презентация «Хорзуннун тургузуу»; дуржулгаларга- хорзун, суглуг стаканнар, лупалар, омааштар, пробирка, спиртовка, шил азы( корунчук); оюнга- бурулер,ыяш болгаш шыйлашкын чуруу,стаканда хорзуннер.
Словарь ажылы: лупа, пробирка,
Чорудуу:
- Уруглар мен силер хире бичии тургаш дыка улуг кижи болуксаар турган мен. Силер улуг болуксаар дыр силер бе?(уругларнын харыызы)
-Ындыг болза мындыг оюндан ойнаалынарам.Силер садикте бичии уруглар эвес, а улуг эртемдээннер болур силер, а мен силернин удуртукчунар болур мен. Эртемдээннер дээрге дыка хой чуулду ооренип алган эртем-билиглиг кижилер дир. Эртемдээннер болганынарда силерни эртемдээн деп бадыткап турар визиткаларлыг болур силер.
Ам силер шупту эртемдээннер силер , а мен силернин удуртукчунар мен.
Эштер эртемдээннер, силерни хуралдаар залче чалап тур мен.
Хундулуг эртемдээннер тывызык ыдайн тып корунерем:
Стол кырында борбак шарже
Бомбурзээвис сына берди .(глобус)
Кайы эртемдээн эн-не тывынгыр сагынгыр эвес корейн.
-Глобус
-Глобус деп чул? (Чернин модельи, азы Чернин хевирин дыка хой катап бичииледи кылганы)
- Глобуста кандыг оннер бар дыр?( кок, ногаан, хурен, сарыг, кызыл д.о. ы)
- Кок он –биле чуну чуруп коргускенил?(сугларны)
Кок онден оске оннер-биле чуну чуруп коргускенил?(кургаг черлерни)
-Глобустан коорувуске кургаг черлер хой дур бе, азы суглар хой бе?(Уругларнын харыызы).
- Шаанда дыка хой чылдар бурунгаар бистин бомбурзээвис кырын суг далай ээлеп турган деп эртемдээннер шинчилээн. Бир эвес ындыг турган чуве болза глобустун ону кандыг болур турган дыр?(кок)
- Чоорту хуннун изиинден база чамдык черлерге сооктун куштуунден суг соглуп, донуп кургаг черлер-довурак дой,элезин-сай коступ эгелээн, ынчангаш бистин Черивис амгы уеде мындыг хевирлиг болганы бо.
Чернин дугайында улаштыр чугаалажыылынар эштер эртемдээннер.
Ам база тывызык ыдайн тывынарам:
Бойдуста бир шыгжамыр бар
Бодангаштын тып кор оннук
Хензиг бичии урезинни ынаар шыгжааш
Кедергей хой дужутту сен ажаап аар сен.
- Хорзун…
-Эр-хейлер…
Хорзун дугайында корээлинер че.(слайд «Хорзуннун тургузуу»)
Чернин эн кырында каъдын хорзун дээр бис, хорзунге оът-сиген оске-даа унуштер озер.
Бир эвес черни чара кезиптер болзувусса хорзуннун тургузуун коруп болур бис. Ол 3 каъттан тургустунган. 1-ги каъды-кара-хорзун, 2-ги каъды- дой довурак, 3-ку каъды-элезин-сай.
Хорзуннун эн кырында каъды унуштерни, оларнын озеринге эргежок чугула чуулдер-биле хандырып турар.
2-ги каъды -дой унуштернин дазылдарын быжыглап турар.
Хорзун кандыг каъттардан тургустунар-дыр?
Хорзун кайыын тыптып келирил корээлинерем.(слайд)
Ыяштарнын бурулери кажан дужуп эгелээрил? (кузун)
-Душкен бурулер черге чыткаш канчап баарыл? Кайнаар чуже шилчий бээрил, кым билирил?
-Душкен бурулер черге чыткаш ириндиже шилчий бээр.
Чугле ыяштарнын бурулери эвес, оске-даа унуштернин тоглаан артынчылары
Черге чыткаш ириндиже шилчий бергеш дой-довурак элезин –биле холушкаш хорзунну тывылдырар.Хорзун ынчаар тыптыр.
Хорзуннун тыптырынга дузалажып турар хорзун иштинин чурттакчылары база бар, олар дээрге курт-кымыскаяк аймаа (хой-даванныг, кымыскаяк, ээремчиктер, доос-каралар, шыйлашкын,крот, база каракка козулбес грибоктар ,бактериялар) .Бо курт-кымыскаяк аймаа унуштернин артынчылары-биле чемненир. Олар хорзун иштинге аай- дедир оруктар кылып тургаш хорзунну агаар биле байлакшыдар.
- Хорзун кайыын тыптып келир дир?(унуштернин артынчыларындан)
-Хорзуннун тыптырынга чулер дузалажыр дыр?(хорзун иштинин чурттакчылары: шыйлашкыннар, доос-каралар д.о.ы).
Шылай берген боор силер эштер эртемдээннер, туруп келгеш сула-шимчээшкинден кылыптаалынарам.
Сула-шимчээшкин «Холдар-биле часкаалынар»
Эштер эртемдээннер силерни ам шинчилелдер кылыр лабораторияже чалап тур мен.Лаборатория дээрге тускай дериг-херекселдиг шинчилелдер чорудар чер дир. Лабораторияга удуртукчунун сумези чокка чуге-даа дээп болбас, оваарымчалыг болур эртемдээннер.
(Столда дуржулгага херек чуулдер-биле уругларны таныштырар: лупа, ложка, суглуг стакан, пластик тавактар,хорзуннуг контейнерлер).
Демин чунун дугайында чугаалашкан ийик бис?
-Хорзун…
-Хорзун иштинде чурттакчылар база бар болган.
Кандыг-даа дириг амытан, дириг организм чуу чок болза чурттап шыдавазыл? (агаар)
-Ындыг болза хорзунде база агаар турар ужурлуг.Хорзунде шынап –ла агаар бар дээрзин тодарадып дуржулгадан кылыптаалынар.
Дуржулга1( Башкы уруглар-биле денге кылыр).Омаашка хорзунну узуп алгаш суглуг стаканче уруптаалынар.Чуну эскердинер?
-Борбак ковукчугештер суг ишти –биле унуп турар.
Ол дээрге агаар дыр.
-Дуржулга дузазы биле чуну билип алдывыс?(хорзунде агаар бар).
Столдарынарда 1 деп сан бижип каан карточкага агаарнын модельин салып алынар.Хорзунде агаар бар деп демдеглеп турарывыс ол.
Дуржулга 2. «Хорзуннун тургузуу».Стаканда сугларынарнын кырында салдап унуп келген чуулду омааштарынар-биле оожум шуурей ускаш арыг тавактарже салып алгаш лупа дузазы –биле хайгаарап корунерем.Ында чуу бар-дыр?
-Унуштернин артынчылары, дазылдар, бурулер…
Хорзуннун кырыккы каъды унуштернин артынчылары ириндиден тургустунган дээрзин бо дуржулга-биле билип алдывыс.
2 деп сан бижээн карточкага эн кырынга( иринди) кара-хорзуннун модельин салып алыылынар.
-Стаканда суувустун ону чуге куурара бергени ол?
-Дой сугга эсти бергени ол …
-Кара-хорзуннун адаанга чунун модельин салыр-дыр бис?
-Дойнун модельин салыр…
-Ам омааштарынар-биле оожум стаканнын дувунде турнуга берген чуулду шуурей аарак узуп алгаш , демги –ле тавактарынарже салып алгаш лупаларынар-биле хайгаарап корунерем. Чуу бар –дыр?
-Элезин , сайлар…
-Элезин сайнын моделин каяа салыр –дыр бис?
-Эр-хейлер, эн-не адаанга салыр бис. Тургузуп алган модельивис дузазы-биле кым хорзуннун тургузуун чугаалаптарыл?
Дуржулга 3.(Дуржулганы башкы кылыр а уруглар хайгаараар)
-Бо шил саванын адын пробирка дээр, иштинде чуу-даа чок кургаг пробирка дыр. Пробиркаже кургаг хорзунну урупкаш,аксын дуглапкаш, адаандан изидиптер болзувусса чуу болур эвес корээлинер.Пробирканын ханаларында чуну коруп тур силер?
- Бус…
- Пробирканын аксын дуглап каан шиливисти корээлинер, ында чуну коруп тур силер?
- Суг дамдылары…
-Бо дуржулганын туннелинле чуну билип алдывыс?
-Хорзунде суг бар деп чуулду…
3 деп санныг карточкага сугнун модельин салыылынар.
Ам «Шыйлашкыннар болгаш теректер» деп оюндан ойнаптаалынар.
Оюнну ойнаарда ийи болукке чарлып алыр бис.Дуруму мындыг: Теректен душкен буруну алгаш, шолдун оске талазында шыйлашкынга аппарып бергеш, шыйлашкындан хорзунну алгаш, терекке аппарып бээр.Мурнай кууседипкен команда тиилекчи болур.
Рефлексия –Богун чунун дугайында чугаалаштывыс эртемдээннер?
- Хорзуннун тургузуун кым чугаалаптарыл?
- Хорзун кайыын тыптып келирил?
- Хорзуннун тыптырынга чулер ажык-дузалыгыл?
- Чер кырынга хорзун чок болза кандыгыл?
Ынчангаш хорзун дээрге база бистин байлаавыс ону бокталдырып, хирлендирип болбас хумагалыг болур. Бистин ада-огбелеривис «Чер-чемгерикчивис»-деп чорааны дыка шын.
Хорзун дугайында эртем-шинчилелдер ажылынга эки ажылдап киришкени дээш силерни эртемдээннернин баштаар чери орденнер-биле шаннап турар дыр эртемдээннер.
Оюн тонген, этемдээннер болуп ойнаарга солун-дур бе уруглар?
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Интегрированное занятие по речевому развитию 2 младшая группа. "Птичий дворик"ГБОУ СОШ им. В.С.Юдина ОДО №2 «Березка» с. Новый Буян м.р. Красноярский Самарской области Интегрированное занятие НОД по речевому развитию 2 младшая группа с использованием
Закрепление пройденного материла :Знакомство с домашними птицами.Развитие речи .Дополнять словарный запас .Умение отвечать на поставленный вопрос...
Конспект интегрированного занятияв младшей группе «В гостях у Курочки Рябы». Совместное интегрированное занятие музыкального руководителя:Мишина Елена Анатольевна и воспитателя Слав Марианна Савельевна и Богданова Елена Анатольевна.
Конспект интегрированного занятия в младшей группе«В гостях у Курочки Рябы». Совместное интегрированное занятие музыкального руководителя Мишина Елена Анатольевна и воспитателя Слав Марианн...
Конспект интегрированного занятия «Музыка для мамы» в старшей разновозрастной группе. Конспект интегрированного занятия «Музыка для мамы» в старшей разновозрастной группе. Цель: Воспитание любви и уважения к самому близкому человеку – маме через разл
Конспект интегрированного занятия «Музыка для мамы»в старшей разновозрастной группе. Цель: Воспитание любви и уважения к самому близкому человеку ...
Конспект интегрированного занятия по хореографии по теме "Музыкальный счёт". Самоанализ интегрированного занятия по хореографии по теме "Музыкальный счёт".
Конспект интегрированного занятия по хореографии для детей подготовительной к школе группы по теме "Музыкальный счёт"Самоанализ интегрированного занятия по хореографии для детей подготовительной к шко...
Интегрированное занятие: «В гостях у сказки» Интегрированное занятие по познавательно-речевому развитию при помощи ИКТ «В гостях у сказки»
Интегрированное занятие: «В гостях у сказки»Интегрированное занятие по познавательно-речевому развитию при помощи ИКТ «В гостях у сказки»Образовательные области: познават...
Номинация « Лучшая разработка интегрированного урока (занятия) по безопасности дорожного движения» Интегрированное занятие по познавательному развитию и художественно – эстетическому развитию «Я – веселый светофор!»
Занятие направлено на продолжение знакомста детей с правилами дорожного движения....
Конспект ООД на тему" Хорзуннун чажыттары"
Школаже белеткел болуу. Билип–алыышкын сайзырадылгазы.Интеграция: Билип-алыышкын сайзырадылгазы( бойдус-биле таныштырылга,шинчилел-билиишкинниг ажыл чорудулгазы ); чугаа сайзырадылгазы.Тема...