Интегрированное занятие на тему: "Хорзуннун чажыттары"
план-конспект занятия по окружающему миру (подготовительная группа) на тему

Школаже белеткел болуу.

 Билип–алыышкын сайзырадылгазы.

Интеграция: Билип-алыышкын сайзырадылгазы; чугаа сайзырадылгазы

Темазы: Хорзун болгаш оон чажыттары.

 Сорулгалары:

Ооредир сорулгалары- Уругларны хорзун-биле таныштырар. Дуржулгалар дузазы-биле оон тургузуун тодарадып херек кырында хайгаарадыр. Хорзуннун чурттакчылары болгаш оларнын хорзуннун тыптырынга ажык-дузазынын дугайында эге билигни бээр.Долгандыр турар бойдуска болгаш дириг-амытаннарга, кижилерге хорзуннун ажык дузазын тайылбырлаар.

Сайзырадыр сорулгалары- Бойдуста болуушкуннарнын харылзаазынын дугайында сайгарып,чылдагаанын тайылбырлап билирин сайзырадыр. Кичээнгейин , чувени сактып алырын, боданып билирин сайзырадырын уламчылаар.

Кижизидер сорулгалары - Хорзунге хумагалыг чорукка кижизидер.

Херек материалдары: ПК, презентация «Хорзуннун тургузуу»; дуржулгаларга- хорзун, суглуг стаканнар, лупалар, омааштар, пробирка, спиртовка, шил азы( корунчук); оюнга- бурулер,ыяш болгаш шыйлашкын чуруу,стаканда хорзуннер.

Словарь ажылы: лупа, пробирка,

 

      Чорудуу:

- Уруглар мен силер хире бичии тургаш дыка улуг кижи болуксаар турган мен. Силер улуг болуксаар дыр силер бе?(уругларнын харыызы)

-Ындыг болза мындыг оюндан ойнаалынарам.Силер садикте бичии уруглар эвес, а улуг эртемдээннер болур силер, а мен силернин удуртукчунар болур мен. Эртемдээннер дээрге дыка хой чуулду ооренип алган эртем-билиглиг  кижилер дир. Эртемдээннер болганынарда силерни эртемдээн деп бадыткап турар визиткаларлыг болур силер.

Ам силер шупту эртемдээннер силер , а мен силернин удуртукчунар мен.

Эштер эртемдээннер, силерни хуралдаар залче чалап тур мен.

      Хундулуг эртемдээннер тывызык ыдайн тып корунерем:

Стол кырында борбак шарже

Бомбурзээвис сына берди .(глобус)

 Кайы эртемдээн эн-не тывынгыр сагынгыр эвес корейн.

-Глобус

-Глобус деп чул? (Чернин модельи, азы Чернин хевирин дыка хой катап бичииледи кылганы)

- Глобуста кандыг оннер бар дыр?( кок, ногаан, хурен, сарыг, кызыл д.о. ы)

 

 - Кок он –биле чуну чуруп коргускенил?(сугларны)

 Кок онден оске оннер-биле чуну чуруп коргускенил?(кургаг черлерни)

-Глобустан коорувуске кургаг черлер хой дур бе, азы суглар хой бе?(Уругларнын харыызы).

- Шаанда дыка хой чылдар бурунгаар бистин бомбурзээвис кырын суг далай ээлеп турган  деп эртемдээннер шинчилээн. Бир эвес ындыг турган чуве болза глобустун ону кандыг болур турган дыр?(кок)

- Чоорту хуннун изиинден база чамдык черлерге сооктун куштуунден суг соглуп, донуп кургаг черлер-довурак дой,элезин-сай коступ эгелээн, ынчангаш бистин Черивис амгы уеде мындыг хевирлиг болганы бо.

      Чернин дугайында улаштыр чугаалажыылынар эштер эртемдээннер.

Ам база тывызык ыдайн тывынарам:

Бойдуста бир шыгжамыр бар

Бодангаштын тып кор оннук

Хензиг бичии урезинни ынаар шыгжааш

Кедергей хой дужутту сен ажаап аар сен.

- Хорзун…

-Эр-хейлер…

Хорзун дугайында корээлинер че.(слайд «Хорзуннун тургузуу»)

Чернин эн кырында каъдын хорзун дээр бис, хорзунге оът-сиген оске-даа унуштер озер.

Бир эвес черни чара кезиптер болзувусса хорзуннун тургузуун коруп болур бис. Ол 3 каъттан тургустунган. 1-ги каъды-кара-хорзун, 2-ги каъды- дой довурак, 3-ку каъды-элезин-сай.

Хорзуннун эн кырында каъды унуштерни, оларнын озеринге эргежок чугула чуулдер-биле хандырып турар.

2-ги каъды -дой унуштернин дазылдарын быжыглап турар.

Хорзун кандыг каъттардан тургустунар-дыр?

     Хорзун кайыын тыптып келирил корээлинерем.(слайд)

Ыяштарнын бурулери кажан дужуп эгелээрил? (кузун)

-Душкен бурулер черге чыткаш канчап баарыл? Кайнаар чуже шилчий бээрил, кым билирил?

-Душкен бурулер черге чыткаш  ириндиже шилчий бээр.

Чугле ыяштарнын бурулери эвес, оске-даа унуштернин тоглаан артынчылары

Черге чыткаш ириндиже шилчий бергеш дой-довурак элезин –биле холушкаш хорзунну тывылдырар.Хорзун ынчаар тыптыр.

    Хорзуннун тыптырынга дузалажып турар хорзун иштинин чурттакчылары база бар, олар дээрге курт-кымыскаяк аймаа (хой-даванныг, кымыскаяк, ээремчиктер, доос-каралар, шыйлашкын,крот, база каракка козулбес грибоктар ,бактериялар) .Бо курт-кымыскаяк аймаа унуштернин артынчылары-биле чемненир. Олар хорзун иштинге аай- дедир оруктар кылып тургаш хорзунну агаар биле байлакшыдар.

- Хорзун кайыын тыптып келир дир?(унуштернин артынчыларындан)

-Хорзуннун тыптырынга чулер дузалажыр дыр?(хорзун иштинин чурттакчылары: шыйлашкыннар, доос-каралар д.о.ы).

    Шылай берген боор силер эштер эртемдээннер, туруп келгеш сула-шимчээшкинден кылыптаалынарам.

     Сула-шимчээшкин «Холдар-биле часкаалынар»

Эштер эртемдээннер силерни ам шинчилелдер кылыр лабораторияже чалап тур мен.Лаборатория дээрге тускай дериг-херекселдиг шинчилелдер чорудар чер дир. Лабораторияга удуртукчунун сумези чокка чуге-даа дээп болбас, оваарымчалыг болур эртемдээннер.

 (Столда дуржулгага херек чуулдер-биле уругларны таныштырар: лупа, ложка, суглуг стакан, пластик тавактар,хорзуннуг контейнерлер).

     Демин чунун дугайында чугаалашкан ийик бис?

-Хорзун…

-Хорзун иштинде чурттакчылар база бар болган.

Кандыг-даа дириг амытан, дириг организм чуу чок болза чурттап шыдавазыл? (агаар)

-Ындыг болза хорзунде база агаар турар ужурлуг.Хорзунде шынап –ла агаар бар дээрзин тодарадып дуржулгадан кылыптаалынар.

Дуржулга1( Башкы уруглар-биле денге кылыр).Омаашка хорзунну узуп алгаш суглуг стаканче уруптаалынар.Чуну эскердинер?

-Борбак ковукчугештер суг ишти –биле унуп турар.

Ол дээрге агаар дыр.

-Дуржулга дузазы биле чуну билип алдывыс?(хорзунде агаар бар).

Столдарынарда 1 деп сан бижип каан карточкага агаарнын модельин салып алынар.Хорзунде агаар бар деп демдеглеп турарывыс ол.

Дуржулга 2.  «Хорзуннун тургузуу».Стаканда сугларынарнын кырында салдап унуп келген чуулду омааштарынар-биле оожум шуурей ускаш арыг тавактарже салып алгаш лупа дузазы –биле хайгаарап корунерем.Ында чуу бар-дыр?

-Унуштернин артынчылары, дазылдар, бурулер…

Хорзуннун кырыккы каъды унуштернин артынчылары ириндиден тургустунган дээрзин бо дуржулга-биле билип алдывыс.

2 деп сан бижээн карточкага эн кырынга( иринди) кара-хорзуннун модельин салып алыылынар.

-Стаканда суувустун ону чуге куурара бергени ол?

-Дой сугга эсти бергени ол …

-Кара-хорзуннун адаанга чунун модельин салыр-дыр бис?

-Дойнун модельин салыр…

-Ам омааштарынар-биле оожум стаканнын дувунде турнуга берген чуулду шуурей аарак узуп алгаш , демги –ле тавактарынарже салып алгаш лупаларынар-биле хайгаарап корунерем. Чуу бар –дыр?

-Элезин , сайлар…

-Элезин сайнын моделин каяа салыр –дыр бис?

-Эр-хейлер, эн-не адаанга салыр бис. Тургузуп алган модельивис дузазы-биле кым хорзуннун тургузуун чугаалаптарыл?

       Дуржулга 3.(Дуржулганы башкы кылыр а  уруглар хайгаараар)

-Бо шил саванын адын пробирка дээр, иштинде чуу-даа чок кургаг пробирка дыр. Пробиркаже кургаг хорзунну урупкаш,аксын дуглапкаш, адаандан изидиптер болзувусса чуу болур эвес корээлинер.Пробирканын ханаларында чуну коруп тур силер?

- Бус…

- Пробирканын аксын дуглап каан шиливисти корээлинер, ында чуну коруп тур силер?

- Суг дамдылары…

-Бо дуржулганын туннелинле чуну билип алдывыс?

-Хорзунде суг бар деп чуулду…

3 деп санныг карточкага сугнун модельин салыылынар.

Ам «Шыйлашкыннар болгаш теректер» деп оюндан ойнаптаалынар.

Оюнну ойнаарда ийи болукке чарлып алыр бис.Дуруму мындыг: Теректен душкен буруну алгаш, шолдун оске талазында шыйлашкынга аппарып бергеш, шыйлашкындан хорзунну алгаш, терекке аппарып бээр.Мурнай кууседипкен команда тиилекчи болур.

 

Рефлексия –Богун чунун дугайында чугаалаштывыс эртемдээннер?

                    - Хорзуннун тургузуун кым чугаалаптарыл?

                     - Хорзун кайыын тыптып келирил?

                     - Хорзуннун тыптырынга чулер ажык-дузалыгыл?

                      - Чер кырынга хорзун чок болза кандыгыл?

Ынчангаш хорзун дээрге база бистин байлаавыс ону бокталдырып, хирлендирип болбас хумагалыг болур. Бистин ада-огбелеривис «Чер-чемгерикчивис»-деп чорааны дыка шын.

    Хорзун дугайында эртем-шинчилелдер ажылынга эки ажылдап киришкени дээш силерни эртемдээннернин баштаар чери орденнер-биле шаннап турар дыр эртемдээннер.

       Оюн тонген, этемдээннер болуп ойнаарга солун-дур бе уруглар?

 

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Конспект интегрированного занятияв младшей группе «В гостях у Курочки Рябы». Совместное интегрированное занятие музыкального руководителя:Мишина Елена Анатольевна и воспитателя Слав Марианна Савельевна и Богданова Елена Анатольевна.

Конспект интегрированного занятия в младшей группе«В гостях у Курочки Рябы». Совместное интегрированное занятие музыкального руководителя Мишина Елена Анатольевна и  воспитателя Слав Марианн...

Конспект интегрированного занятия по хореографии по теме "Музыкальный счёт". Самоанализ интегрированного занятия по хореографии по теме "Музыкальный счёт".

Конспект интегрированного занятия по хореографии для детей подготовительной к школе группы по теме "Музыкальный счёт"Самоанализ интегрированного занятия по хореографии для детей подготовительной к шко...

Интегрированное занятие: «В гостях у сказки» Интегрированное занятие по познавательно-речевому развитию при помощи ИКТ «В гостях у сказки»

Интегрированное занятие: «В гостях у сказки»Интегрированное занятие  по познавательно-речевому развитию при помощи ИКТ «В гостях у сказки»Образовательные области: познават...

Конспект ООД на тему" Хорзуннун чажыттары"

Школаже белеткел болуу. Билип–алыышкын сайзырадылгазы.Интеграция: Билип-алыышкын сайзырадылгазы( бойдус-биле таныштырылга,шинчилел-билиишкинниг ажыл чорудулгазы ); чугаа сайзырадылгазы.Тема...