Открытое мероприятие для педагогов в МБДОУ№1 «Нальмес» Тема: «Как адыги праздновали Новый год» Темэр: «Адыгэмэ илъэсыкlэр зэрагъэмэфэкlыщтыгъэр».
план-конспект занятия (подготовительная группа)

Дербе Муминат Нуховна

Открытое мероприятие для педагогов  в МБДОУ№1 «Нальмес»

Тема: «Как адыги праздновали Новый год»

Темэр: «Адыгэмэ илъэсыкlэр зэрагъэмэфэкlыщтыгъэр».

Мурадхэмрэ пшъэрылъхэмрэ: адыгэ лъэпкъым илъэсыкlэм зэрэпэгъокlыщтыгъэхэм нэlуасэ фэшlыгъэнхэр; сабыйхэм ягулъытэ хэгъэхъоныгъэр, адыгабзэр зэрашlэным фэгъэчэфыгъэнхэр.

lэпыlэгъухэр: хьамшкlунтlэ чъыг, зэмышъогъу бзыхьафхэр; адыгэ щхыныгъохэр ; усэхэр, кашъохэр, джэгукlэхэр,орэдхэр.

(в зал входят дети)

Ведущий: В далекие-далекие времена адыги праздновали один из прекраснейших праздников – Новый год. Он отмечается 21 марта, который связан с весенним равноденствием, когда продолжительность дня равна продолжительности ночи. С этого момента день начинает прибавлять, знаменуя новый цикл развития природы – Новый год. Начало Нового года адыги издревле связывали с уникальным природным явлением – Днем весеннего равноденствия. Считалось, что именно с этого дня 21 марта, когда свет и тьма разделяются поровну, начинаются  обновления в природе: набухают почки на деревьях, гремит весенний гром, начинает бурно прорастать зелень.

Ведущий: Ижъырэ лъэхъанхэм къащегъэжьагъэу адыгэхэм Илъэсык1эр мафэ теубытагъэм къафихьэщтыгъэ, ар гъэтхапэм ит1ок1ырэ зырэр ары. Мэфэк1ыр къурмэнк1э рагъажьэ. Анахьэу мэхьанэшхо зэратырэр мэфэк1 мафэм и1ан ары.А мафэм чъыгум псэ къыхилъхьэжьыгъэу гъэр к1ым щытек1уагъэу, гъэмрэ к1ымрэ щызэхэк1хэу алъытэщтыгъэ.

Ведущий: Земля оживает, в нее вселяется душа. И мы тоже рады этому. Входи в наш дом, неся с собой счастье и добро, пусть наш очаг будет полон пищи и все что душе угодно, оказывалось бы в наших руках.

Ведущий: Илъэсык1эм адыгэхэм хьамшк1унт1э чъыгым икъутамэ унэм рагъэуцощтыгъэ, е ц1ыфхэр тхьэ зыщелъэ1ущтыгъэ ч1ып1эм мыщ фэдэ чъыг къыщык1ын фаеу щытыгъ. Мы чъыгыр насып чъыгэу,бэгъоныгъо зыпылъ чъыгоу адыгэмэ алъытэщтыгъэ,ык1и нахьыжъым тхьалъэ1ур къызи1уахэк1э бзыхьаф зэфэшъхьафхэр палъэщтыгъэх, тхьэ елъэ1ущтыгъэх.

Ведущий: На новый год адыги в доме ставили ветку боярышника. Это дерево считали счастливым и плодородным. И стар и млад загадывал все самое сокровенное и завязывал на это дерево ленточку желаний.

(Дети стоят, входит «Нана», обращается ко всем    и начинает молиться.)

Нана: Зимафэ мэфишъэ хъунэу, адыгъ лъэпкъ. Зиилъэс илъэс минэу бэгъоных. Зылъапсэ пытэу, зижь 1умафэу, мафэ нэфхэр къызфэк1онэу, адыгэ лъэпкъ. Шъуиуашъо къаргъоу, шъуч1ылъэ шхъуант1эу былымыр шъуихъоеу,щы1эк1э тхъагъор шъуи1эзэпытэу,шъугук1э шъузыфаем, шъу1эк1э шъулъы1эс зэпытэу,тхьэм шъущегъа1.(Уходит)

Ведущий : Пчэдыжь тыгъэр къыкъок1ыгъ, чъыгыудж-чъыгышхом дэжь тыкъэк1уагъ. Насып фак1оу тыкъэк1уагъ. Илэсык1эм тыпэгъок1ыщт. (поворачивается к дереву)

Сыдэу чъыг ин дэда мыр, сыдэуи даха! Хъэдэн шъо зэфэшъхьафхэр чъыгыуджым джы пытэжъугъаш1эх. (бзыхьафхэр паш1эх, нэбгырэ пэпчъ ехъохъурэ)

(детям) «Шъунасыпыш1оу, шъутхъэжьэу, чэфыр, гуш1уагъор шъугу имык1эу шъущы1»

1 ребенок: Илъэсык1э мафэ зэк1эми къытфак!у.

2 ребенок: Узи. Бзаджи тимы1эу, тхьам тыщегъа1.

3 ребенок: Насыпыр тиунэмэ арымык1эу тэрэпсэу.

4 ребенок: Гъэбэжъу илъэс къытфэрэс.

5 ребенок: Дунаир мамырэу ренэу щэрэт!

6 ребенок: Гук1э тызк1эхъопсырм тылъы1эсэу, тытхъэжьэу тыщэрэ1.

 Ведущий:Тимэфэк1ы фэгъэхьыгъэу  хьак1эу непэ къек1ол1агъэр бэ: ини, ц1ык1уи. Джы тик1элэц1ык1ухэм яусэхэм тядэ1ун.

Ребенок:

Къушъхьэ шыгумэ къакъок1ыгъэу,

Илъэсык1эр ш1этэу къэк1о

Къак1о, къэгъэгъэ шъышъэу,

Гъэтхэ мафэр.

Ребенок:

Дунай нэфэу, насып хъуапсэу

Тпсэ зэфищэу, гуш1орыхьэу

Тхьэм къытфехьы гъэбэжъу мафэр.

Ребенок:

Сихэку ц1ык1уми –

Ины ии1офхэр.

Исыр мыбэшхоми.

Лъэшы иц1ыфхэр

 Ведущий: Джы к1элэц1ык1ухэр  зы джэгук1э гъэш1эгъонк1э тыджэгущт. Улъэша, сылъэша зы1оу, мы щыс хьак1эу къек1ол1агъэхэм къыхэрэк1ых, джэгук1эу «Шъозэбэн» зыфи1орэмк1э тыджэгущт. Пчэгум шъукъиуцу, шъо такъырыр къышъухэздзэщт, тек1орэм  « уджбэщ»  фэтэгъэшъуашэ. Шъукъыхэк1.

 

 (мальчики ловят кусок кожи, кто выигрывает получает « уджбэщ»

проходит по кругу с ним под музыку)

ВедущийАзамат  сыда зыбгъэгусагъа ?

Щамиль: Уджбэщыр къысатыгъэпышъ ары

(все  поют куплет «Зигъэгус»)                                                                                          1. Зигъэгусэу,

Пц1ы ыусэу,

Нани тати адемы1эу,

Ежь нахьыжъми ямыдэ1оу

Щы1эм хэти фэрэмый, фэрэмый                                                                                   

Тэ ащ фэдэм тыфэмый, тыфэмый                                                           

Ведущий: Джы  Азамат   къэдгъэчэфыжьын фае. (танцует с девочкой  «Зэфак1у»)

 Сэтэнэе гуащ: (педагог- психолог проводит релаксацию)

Сик1элэ ц1ык1ухэр, синэфхэр,

Сифыжьыбзэхэр сэсый.

Чъыгы шъхьапэр гупсэф,

Мэзэ нэфри мэчъый.

Чъые, чъые, си1уб,

Орэд шъаби къерэщх.

Чэщ мэзагъом хэ1уб,

Жъуагъор п1упэу чъыежь.

Сисабыихэр, сидахэхэр,

Дахэу щылъри сипшъашъ

Кушъэ нат1эр мэзах,

Умыбзаджэу быяу.

 Ведущий: Илъэсык1эм адыгэхэм хьамшк1унт1э чъыгым икъутамэ унэм рагъэуцощтыгъэ , тэри   хьамшк1унт1э чъыгым икъутамэ  сурэт тэжъугъэш1ыри  тиунэхэм арытэжъугъалъхь.     

                          Аппликация«Ветка боярышника»  « Хьамшк1унт1э чъыгым икъутам»       ( Под адыгейскую музыку)

 

Ведущий: О куп! Непэ зэнэкъокъухэр, джэгук1э гъэш1эгъонхэм тарыджэгугъ, тычэфыгъ. Непэ тызэрэлъэ1уагъэу, илъэсык1э мафэу, насып гуш1огъо фак1оу тиунэмэ къарыхь. Тянэ, тятэхэр дгъэгуш1оу, инэу, дахэу тэри тыхъунэу, бэрэ тыпсэунэу тэлъа1о.

 Ребенок:

Тихэгъэгу к1асэу тигупсэр

Адыгэ ч1ыгушъ терэ1.

Зы бын унагъоу лъэпкъыбэр

Щызэгуры1оу щэрэ1.

 Песня  «Лестница»

 Ведущий: Зэхахьэр ык1эм фэк1уагъ, къегъа1у пщынаор «удж хъураер». Джары непэ тизэхэтык1эр, еблагъэм  лъагэу зетэгъэ1эт.

Танец «Удж»

 

Итог

Зэфэхьысыжь

Сыд фэдэ мэфэк1 мафэ непэ ти1агъэр?

Мафэк1 мафэм ехьыл1агъэу сыда тш1агъэр?

Непэрэ мэфэк1 мафэм ехьыл1агъэу тара анахь шъугу рихьыгъэр?

 


 

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл ilesyk1er_kytfehe_podgotovit._gruppa.docx1.76 МБ

Предварительный просмотр:

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработки открытых мероприятий по проектной деятельности на тему "Психологические условия формирования представлений о нравственных ценностях у детей младшего дошкольного возраста".

С целью повышения качества образовательного процесса в МАДОУ, совершенствования педагогического мастерства я, воспитатель Елена Леонтьевна Медянцева, работаю по теме: "Психологические условия формиров...

Конспект проведения открытого мероприятия совместно с родителями на тему: Мой Любимый город Санкт-Петербург" в средней группе.

Цель:совершенствовать знания о любимом городе, о его достопримичательностях.            Формирования словаря, нравствинного  и эстетического воспитания.  ...

Конспект открытого мероприятия в младшей группе на тему: «Путешествие Колобка по зимнему лесу»

Конспект открытого мероприятия в младшей группена тему: «Путешествие Колобка  по зимнему лесу»  Цель: создавать разнообразные условия и ситуации, побуждающие детей к разнооб...

Открытое мероприятие в первой младшей группе. Тема: "Поможем белочке".

Конспект открытого непосредственно-образовательной деятельности по развитию речи в первой младшей группеТема: «Поможем белочке»Цель: развитие фонематического слухаОборудование, материал. В...

ОТКРЫТОЕ МЕРОПРИЯТИЕ ДЛЯ ПЕДАГОГОВ МБДОУ №1 «НАЛЬМЕС«» ФИЗКУЛЬТУРНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЕ ЗАНЯТИЕ «ЦВЕТОК ЗДОРОВЬЯ - ЦВЕТИК-СЕМИЦВЕТИК"

ОТКРЫТОЕ МЕРОПРИЯТИЕ ДЛЯ ПЕДАГОГОВ МБДОУ №1 «НАЛЬМЕС«»ФИЗКУЛЬТУРНО-ПОЗНАВАТЕЛЬНОЕ ЗАНЯТИЕ «ЦВЕТОК ЗДОРОВЬЯ - ЦВЕТИК-СЕМИЦВЕТИК».Руководитель физ. воспитания Яхутль С...