Развитие родного (тувинского) речи Тема: Мээн ог-булем
план-конспект занятия по развитию речи (младшая группа)
Темазы: «Мээн ог-булем».
Сорулгазы:
- Кижинин мага-бодунун кезектеринин дугайында уругларга билиндирип, оларны ойнаар-кыс дузазы-биле ооредир.
- Уругларнын дыл –домаан сайзырадыр.
- Кижинин мага-бодунга хамарышкан состерни адап ооредир, чуруктар дузазы-биле айтып ооредир.
Словарьлыг ажыл: Чараш, ойнаар-кыс,думчуук, баш, карак, чарашпай.
Кичээлге херек материалдар: Ойнаар-кыс, кижинин мага-бодун чураан чурук.
Кичээлдин чорудуу:
1.Организастыг кезээ:
Башкы: Экии,уруглар!
Уруглар: Экии!
2.Кол кезээ:
Башкы: Мен силерге тывызык ыдайн, а силер кичээнгейлиг дыннааш, тывар силер.
Тывызык.
Чем чивес чарашпай
Черге чорбас чарашпай,
Чучак хептиг чарашпай,
Чугаазы чок чарашпай. ( Ойнаар-кыс)
Башкы: Тывызыкта чунун дугайында чугаалап турарыл?
Уруглар: Ойнаар-кыстын.
Башкы: Уруглар, ойнаар –кыс бисте аалдап келген. Ол ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билиривисти дыннап чедип келген.
Башкы: Силер ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билир силер бе?
Уруглар: Ийе.
Башкы: Уруглар, ойнаар-кыс кандыг-дыр?
Уруглар: Чараш.
Башкы: Ойнаар-кыстын мага-бодунда кезектерин адаптаалынарам.
Уруглар: Арны, бажы, карактары, холдары, бутары.
Башкы: Эр хейлер.
Башкы: Уруглар мен силерге Ойдан-оол Ховенмейнин «Уранмаанын ойнаар-кызы» деп чечеен чугааны номчуп берейн.Кичээнгейлиг дыннаар.
Уранмаа авазы-биле садиинге кады келген.
-Экии, Лилия Михаиловна!- деп, бичи уруг мендилээш, оорушкулуг уламчылаан:
- Бис чедип келдивис.
Эмчи хоглуг каттырымзааш, чугаалап унген:
-А-аа! Экии, экии! Авашкылар иелээн келгенышкажыл?
Уранмаа эмчизинин арнынче корбушаан:
- Чоок-чоок! Бис ужелээн келдивис,Лилия Михаиловна –дээн.
Эмчи оон кым бар чоор дээн бодалы-биле дилегзине аарак коргулээн.
Кым-даа чок болган.
- Бирээнер кымыл, Уранмаа?
- Бо бичии Юлияжык – дээш, ойнаар-кызын коргускен.
- Чаптанчыгбай сени-даа!-деп, эмчи сестразы чассыткан.
Уранмаа оорунг халып чеде бергеш:
- Бичии Юлия –биле кым ойнаарыл?-дээш, оозун бир холлу-биле бажынын кырынче кодурген.
- Мен, мен ойнаайн- деп, Тоня халып келген.
- Ону черле чалгааратпа, шинме! Оон башка ол чаныксай бээр.
Башкы:Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?
Уруглар: Уранмаанын дугайында.
Башкы: Уранмаанын кандыг ойнаарагы турганыл?
Уруглар: Ойнаар-кыс.
Башкы: Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?
Уруглар: Ойнаар-кысты чалгааратпас кылдыр чагаан.
Башкы: Эр хейлер.
Сула шимчээшкин.
Мага-ботту дыштандырып,
Маннап халып ойнаалынар,
Холдарывыс часкап –часкап,
Хокпаннадыр шурагылаал.
Оюн « Бо чуу-дур?»
-Бо, чуу-дур?
-Бо, бо бажым!
-Бо, боо чуу-дур?
-Бо, бо холум!
-Бо, бо чуу-дур?
-Бо, бо будум!
-Бо, бо чуу-дур?
-Бо, бо караам!
-Бо,бо чуу-дур?
-Бо, бо кулаам!
3.Туннел.
- Уруглар, биске кым аалдап келгенил?
- Ойнаар-кыс холлу, буду, арны, бажы кайыл, менээ айтып беринерем?
-Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?
-Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?
- Эрхейлер!
Башкы: Ойнаар-кыска чечен чугаа чугаалап бээривиске, ойнаар-кызывыс ооруп турар. Силернин-биле улаштыр ойнаар дер турар, ойнаар-кысты чалгааратпайн ойнаар силер, уруглар.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
![]() | 19.89 КБ |
![]() | 19.89 КБ |
Предварительный просмотр:
Чоон-Хемчик кожууннун Чадаана хоорайнын автономнуг «Малышок» уруглар албан чери
Утверждаю
Зав. д/с «Малышок» г. Чадаана
______________/Тюлюш К.Б./
Ажык кичээл
Бичии болук «Цыплята»
Темазы: «Мээн ог-булем»
Кижизидикчи башкы:
Кара-Сал Айлан Сергеевна
г.Чадаана- 2021г
Темазы: «Мээн ог-булем».
Сорулгазы:
- Кижинин мага-бодунун кезектеринин дугайында уругларга билиндирип, оларны ойнаар-кыс дузазы-биле ооредир.
- Уругларнын дыл –домаан сайзырадыр.
- Кижинин мага-бодунга хамарышкан состерни адап ооредир, чуруктар дузазы-биле айтып ооредир.
Словарьлыг ажыл: Чараш, ойнаар-кыс,думчуук, баш, карак, чарашпай.
Кичээлге херек материалдар: Ойнаар-кыс, кижинин мага-бодун чураан чурук.
Кичээлдин чорудуу:
1.Организастыг кезээ:
Башкы: Экии,уруглар!
Уруглар: Экии!
2.Кол кезээ:
Башкы: Мен силерге тывызык ыдайн, а силер кичээнгейлиг дыннааш, тывар силер.
Тывызык.
Чем чивес чарашпай
Черге чорбас чарашпай,
Чучак хептиг чарашпай,
Чугаазы чок чарашпай. ( Ойнаар-кыс)
Башкы: Тывызыкта чунун дугайында чугаалап турарыл?
Уруглар: Ойнаар-кыстын.
Башкы: Уруглар, ойнаар –кыс бисте аалдап келген. Ол ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билиривисти дыннап чедип келген.
Башкы: Силер ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билир силер бе?
Уруглар: Ийе.
Башкы: Уруглар, ойнаар-кыс кандыг-дыр?
Уруглар: Чараш.
Башкы: Ойнаар-кыстын мага-бодунда кезектерин адаптаалынарам.
Уруглар: Арны, бажы, карактары, холдары, бутары.
Башкы: Эр хейлер.
Башкы: Уруглар мен силерге Ойдан-оол Ховенмейнин «Уранмаанын ойнаар-кызы» деп чечеен чугааны номчуп берейн.Кичээнгейлиг дыннаар.
Уранмаа авазы-биле садиинге кады келген.
-Экии, Лилия Михаиловна!- деп, бичи уруг мендилээш, оорушкулуг уламчылаан:
- Бис чедип келдивис.
Эмчи хоглуг каттырымзааш, чугаалап унген:
-А-аа! Экии, экии! Авашкылар иелээн келгенышкажыл?
Уранмаа эмчизинин арнынче корбушаан:
- Чоок-чоок! Бис ужелээн келдивис,Лилия Михаиловна –дээн.
Эмчи оон кым бар чоор дээн бодалы-биле дилегзине аарак коргулээн.
Кым-даа чок болган.
- Бирээнер кымыл, Уранмаа?
- Бо бичии Юлияжык – дээш, ойнаар-кызын коргускен.
- Чаптанчыгбай сени-даа!-деп, эмчи сестразы чассыткан.
Уранмаа оорунг халып чеде бергеш:
- Бичии Юлия –биле кым ойнаарыл?-дээш, оозун бир холлу-биле бажынын кырынче кодурген.
- Мен, мен ойнаайн- деп, Тоня халып келген.
- Ону черле чалгааратпа, шинме! Оон башка ол чаныксай бээр.
Башкы:Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?
Уруглар: Уранмаанын дугайында.
Башкы: Уранмаанын кандыг ойнаарагы турганыл?
Уруглар: Ойнаар-кыс.
Башкы: Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?
Уруглар: Ойнаар-кысты чалгааратпас кылдыр чагаан.
Башкы: Эр хейлер.
Сула шимчээшкин.
Мага-ботту дыштандырып,
Маннап халып ойнаалынар,
Холдарывыс часкап –часкап,
Хокпаннадыр шурагылаал.
Оюн « Бо чуу-дур?»
-Бо, чуу-дур?
-Бо, бо бажым!
-Бо, боо чуу-дур?
-Бо, бо холум!
-Бо, бо чуу-дур?
-Бо, бо будум!
-Бо, бо чуу-дур?
-Бо, бо караам!
-Бо,бо чуу-дур?
-Бо, бо кулаам!
3.Туннел.
- Уруглар, биске кым аалдап келгенил?
- Ойнаар-кыс холлу, буду, арны, бажы кайыл, менээ айтып беринерем?
-Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?
-Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?
- Эрхейлер!
Башкы: Ойнаар-кыска чечен чугаа чугаалап бээривиске, ойнаар-кызывыс ооруп турар. Силернин-биле улаштыр ойнаар дер турар, ойнаар-кысты чалгааратпайн ойнаар силер, уруглар.
Предварительный просмотр:
Чоон-Хемчик кожууннун Чадаана хоорайнын автономнуг «Малышок» уруглар албан чери
Утверждаю
Зав. д/с «Малышок» г. Чадаана
______________/Тюлюш К.Б./
Ажык кичээл
Бичии болук «Цыплята»
Темазы: «Мээн ог-булем»
Кижизидикчи башкы:
Кара-Сал Айлан Сергеевна
г.Чадаана- 2021г
Темазы: «Мээн ог-булем».
Сорулгазы:
- Кижинин мага-бодунун кезектеринин дугайында уругларга билиндирип, оларны ойнаар-кыс дузазы-биле ооредир.
- Уругларнын дыл –домаан сайзырадыр.
- Кижинин мага-бодунга хамарышкан состерни адап ооредир, чуруктар дузазы-биле айтып ооредир.
Словарьлыг ажыл: Чараш, ойнаар-кыс,думчуук, баш, карак, чарашпай.
Кичээлге херек материалдар: Ойнаар-кыс, кижинин мага-бодун чураан чурук.
Кичээлдин чорудуу:
1.Организастыг кезээ:
Башкы: Экии,уруглар!
Уруглар: Экии!
2.Кол кезээ:
Башкы: Мен силерге тывызык ыдайн, а силер кичээнгейлиг дыннааш, тывар силер.
Тывызык.
Чем чивес чарашпай
Черге чорбас чарашпай,
Чучак хептиг чарашпай,
Чугаазы чок чарашпай. ( Ойнаар-кыс)
Башкы: Тывызыкта чунун дугайында чугаалап турарыл?
Уруглар: Ойнаар-кыстын.
Башкы: Уруглар, ойнаар –кыс бисте аалдап келген. Ол ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билиривисти дыннап чедип келген.
Башкы: Силер ойнаар-кыстын мага-бодунун дугайында билир силер бе?
Уруглар: Ийе.
Башкы: Уруглар, ойнаар-кыс кандыг-дыр?
Уруглар: Чараш.
Башкы: Ойнаар-кыстын мага-бодунда кезектерин адаптаалынарам.
Уруглар: Арны, бажы, карактары, холдары, бутары.
Башкы: Эр хейлер.
Башкы: Уруглар мен силерге Ойдан-оол Ховенмейнин «Уранмаанын ойнаар-кызы» деп чечеен чугааны номчуп берейн.Кичээнгейлиг дыннаар.
Уранмаа авазы-биле садиинге кады келген.
-Экии, Лилия Михаиловна!- деп, бичи уруг мендилээш, оорушкулуг уламчылаан:
- Бис чедип келдивис.
Эмчи хоглуг каттырымзааш, чугаалап унген:
-А-аа! Экии, экии! Авашкылар иелээн келгенышкажыл?
Уранмаа эмчизинин арнынче корбушаан:
- Чоок-чоок! Бис ужелээн келдивис,Лилия Михаиловна –дээн.
Эмчи оон кым бар чоор дээн бодалы-биле дилегзине аарак коргулээн.
Кым-даа чок болган.
- Бирээнер кымыл, Уранмаа?
- Бо бичии Юлияжык – дээш, ойнаар-кызын коргускен.
- Чаптанчыгбай сени-даа!-деп, эмчи сестразы чассыткан.
Уранмаа оорунг халып чеде бергеш:
- Бичии Юлия –биле кым ойнаарыл?-дээш, оозун бир холлу-биле бажынын кырынче кодурген.
- Мен, мен ойнаайн- деп, Тоня халып келген.
- Ону черле чалгааратпа, шинме! Оон башка ол чаныксай бээр.
Башкы:Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?
Уруглар: Уранмаанын дугайында.
Башкы: Уранмаанын кандыг ойнаарагы турганыл?
Уруглар: Ойнаар-кыс.
Башкы: Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?
Уруглар: Ойнаар-кысты чалгааратпас кылдыр чагаан.
Башкы: Эр хейлер.
Сула шимчээшкин.
Мага-ботту дыштандырып,
Маннап халып ойнаалынар,
Холдарывыс часкап –часкап,
Хокпаннадыр шурагылаал.
Оюн « Бо чуу-дур?»
-Бо, чуу-дур?
-Бо, бо бажым!
-Бо, боо чуу-дур?
-Бо, бо холум!
-Бо, бо чуу-дур?
-Бо, бо будум!
-Бо, бо чуу-дур?
-Бо, бо караам!
-Бо,бо чуу-дур?
-Бо, бо кулаам!
3.Туннел.
- Уруглар, биске кым аалдап келгенил?
- Ойнаар-кыс холлу, буду, арны, бажы кайыл, менээ айтып беринерем?
-Чечен чугаада кымнын дугайында чугаалап турарыл?
-Уранмаа эжинге чуу деп чагааныл?
- Эрхейлер!
Башкы: Ойнаар-кыска чечен чугаа чугаалап бээривиске, ойнаар-кызывыс ооруп турар. Силернин-биле улаштыр ойнаар дер турар, ойнаар-кысты чалгааратпайн ойнаар силер, уруглар.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
![](/sites/default/files/pictures/2018/03/15/picture-882266-1521115086.jpg)
Методическая разработка организованной образовательной деятельности по развитию звуковой культуры речи Тема: « Домашние животные» ( Средняя группа)
Материал может быть полезен воспитателям детей среднего дошкольного возраста....
![](/sites/default/files/pictures/2021/03/25/picture-1307962-1616700730.jpg)
Открытое занятие по родной тувинской речи по теме: "Аяк-сава. Эт-сеп"
Өөредиглиг сорулгазы: тыва дыл кичээлинге база өөренип турар чүүлүнге сонуургалын бедидер; тыва сөстерни тода адаарын чедип алыр; ажылды дес-дараалаштыр кылырынга хайгааралдыг болурун өөредир.Сайзырад...
![](/sites/default/files/pictures/2021/03/25/picture-1307962-1616700730.jpg)
Открытое занятие по развитию родной тувинской речи в старшей группе по теме: " Хоглуг уруг".
Темазы: А.Шоюн шулук «Хоглуг уруг» Сорулгалары: ооредиглиг сорулгазы: уругларны состу шын , тода кылдыр адаарын чедип алыры; Шулуктун маадырынын аажы-чанын тыварынга болгаш утказын чугаалап били...
![](/sites/default/files/pictures/2022/02/03/picture-781071-1643892415.jpg)
Конспект занятия по развитию родной (бурятской) речи в старшей группе на тему "Овощи" ("Огородой эдеэн")
Конспект НОД по обучению бурятскому языку в старшей группена тему «Овощи». Цели:- отработать произношение звуков, вызывающих затруднения у детей;- познакомить детей с назв...
![](/sites/default/files/pictures/2017/04/16/picture-898657-1492358358.jpg)
"Влияние семьи на развитие родной бурятской речи детей дошкольного возраста"
Доклад на тему " Влияние семьи на развитие родной бурятской речи детей дошкольного возраста" был представлен на межрегиональном методическом семинаре "Монолингвальная речевая развивающа...
![](/sites/default/files/pictures/2023/01/24/picture-1452582-1674577775.jpg)
Открытое занятие по развитию родной (тувинской) речи
Уругларга тыва чуртун таныштырып, билиндирип турары....