Развитие речи детей посредством произведений устного народного творчества
методическая разработка по развитию речи

Шокшланова Лариса Михайловна

В статье говорится о развитии речи детей посредством произведений устного народного творчества алтайцев (на примере Улаганского района).  Статья написана на алтайском языке.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл oos_chumdemel_azhyra_baldardyn_tilin_bayydary.docx19.17 КБ

Предварительный просмотр:

Оос чӱмдемел ажыра балдардыҥ тилин байыдары

Шокшланова Л.М.,

Экинурдагы болчомдордын

 садынын таскадаачызы

«Улаганныҥ укаалу сӧзи» деп бичикте алтай калыктыҥ, бу айдылган аймакта jуртаган улустыҥ оос чумдемелин сӱреен jилбиркеп кычырадыс, болчомдордыҥ садында ӧткӱрип турган ижисте база тузаланадыс. Темдектезе, баланы jаштаҥ ала оос чумдемелдердиҥ мындый жанрларыла: алкыштар, кеп сӧстӧр, модор сӧстӧр лӧ таныжарын jеткилдеп, тилин темиктирер амадула бу jуунтыдаҥ В.П. Темдекова деп кижиниҥ «Асканымды тамзыктап чачуутырган от энем! Алганымды тамзыктап, салуутырган от энем!» М.П.Табакаева-Юстукова айткан. «Аржан-кутук суузын Адам болуп амзаткан, эмдӱ-томду суузын энем болуп эмискен». Кеен-jараш Улаган деген алкыштарыла таныштыс.  Балдар мындый алкыш сӧстӧрди айдып, сӧстӧрди чокум, jарт, эрмектерди толо айдарына темигет.  Анайда ок баланыҥ кӧрӱм-шӱӱлтези суу-алтай болорына база jарамыкту.

Бу ла jуунтыда кеп сӧстӧрдӧҥ балдардыҥ jажына,  оҥдоор кемине келиштире тузаланганыс мындый:«Jалку кижи jыртык тоолор». Н.Д.Чулунованын айтканыла  «Калбактазаҥ капка толор, айактазаҥ арчымакка толор. Кысканганы – кызыл ийт, карамдаганы - кара ийт». Кеп сӧстӧр ажыра кижиниҥ кылык-jаҥы керегинде куучындажып, баланыҥ jакшы кӱӱн-санаазын, кӧрӱм-шӱӱлтезин таскададыс.  Кеп ле укаа сӧсти айдып береле кийининеҥ jурукты келиштире тузаланып, билгенин, оҥдогонын быжулап ийзе jакшы. 196 букте айдылган модор сӧстӧрдӧҥ кичинек болчомдорго jарагадыйы Р.А.Мадрашеваныҥ «Jугурип-jугурип бараадала», А.Б.Санинаныҥ «Кайда-куйда барып келдин?», Сандяеваныҥ А.Б (jабак соокту).«Кырда, кырда от куйет», Башкуш сууныҥ jанында, Бее-бее, Беденке».  Бу модор сӧстӧрди балдар тӱрген эске ӱренип айткылайт. Анчадала, табыштарды чокум-jарт айдып болбой турган балдарга модор сӧстӧр ӱретсе jакшы. Кандый табышты айдарга кӱчсинип турган, ондый ла табышка тӧзӧлгӧн модор сӧстӧр айтырып темиктиредис.

Анайып, элдин оос поэзиязына тайанып, балдарды тӧрӧл тилине jилбиркедип, оныҥ байлыгын, сӱрлӱзин, чеченин оҥдоорго ууландырылган ишти откӱредис. Бу бичикте jуулган материалдарда табышкактар jок эмтир.

 Улаган аймактыҥ солун, угулбгаан табышкактары болгон болзо сӱреен jакшы болор эди. Бичиктиҥ авторына быйанысты айдып, ижи оноҥ ары jедимду болзын деп куунзейдис.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Сообщение из опыта работы на тему «Развитие речи дошкольников посредством использования устного народного творчества».

Речь в жизни человека - это наиважнейшая функция, необходимая каждому. Без речи, без звучащего слова, жизнь была бы скучна и не интересна. Благодаря речи мы общаемся, передаем опыт, регулируем деятель...

Развитие речи детей посредством произведений устного народного творчества

В статье говорится о развитии речи детей посредством произведений устного народного творчества алтайцев (на примере Улаганского района).  Статья написана на алтайском языке....

Самообразование по теме:«Развитие речи и речевого общения детей посредством произведений устного народного творчества»

Данный материал содержит план по самообразованию по теме:«Развитие речи и речевого общения детей посредством произведений устного народного творчества» Цель работы: объединить ус...

Конспект занятия в первой младшей группе по развитию речи детей с использованием устного народного творчества

Расширять представление детей о домашних птицах: курице, петухе, цыплятах. Уточнить, что у петушка тоже есть семья.Продолжать учить различать их. Продолжать знакомить детей с фольклорными произведения...

Самообразование по теме:«Развитие речи и речевого общения детей посредством произведений устного народного творчества»

Проблема речевого развития детей дошкольного возраста на сегодняшний день очень актуальна, т.к. процент дошкольников с различными речевыми нарушениями остается стабильно высоким. Все чаще приходится в...

Развитие речи детей через произведения устного народного творчества

Речь является важнейшим средством развития личности ребёнка и начинает активно формироваться уже в раннем возрасте....