МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ДЕТСКИЙ САД №1 "ХЕНЗИГБЕЙ" С.ЭРЗИН ЭРЗИНСКОГО КОЖУУНА РЕСПУБЛИКИ ТЫВА
план-конспект занятия

Чигжит Солангы Шолбановна

Ведение личной профессиональной страницы - это не только хорошая возможность повысить свой профессиональный уровень в сфере информационно - коммуникативных технологий, но и возможность повысить сферу своего профессионального общения, обогатить педагогический опыт по актуальным проблемам.

Данная страница  создана для моих воспитанников и родителей, коллег и для всех тех, кому интересен мир детства.

Сайт предназначен для обмена опытом и общения с коллегами и родителями.

Мой персональный сайт – это идеальный работник, который оказывает мне неоценимую помощь. Он призван решать конкретные задачи, и каждая его часть работает на интересы различных групп пользователей: родителей, педагогов, воспитанников и образовательное учреждение, в котором я работаю.

 

Создание персонального сайта преследует следующие цели:

- Предоставление возможности читателю получить полное представление об авторе и его «продукте».

- Презентация электронного портфолио учителя. Сайт с качественными материалами показывает, насколько компетентен и профессионален учитель.

- Приобретение новых навыков при создании собственного сайта: умения писать, опыта программирования и веб-дизайна и др. 

 

Страница  личного сайта включает следующие разделы: «О себе», «Методическая копилка», «Мои достижения», «Достижения воспитанников», «Портфолио»

 

Раздел « О себе» включает обращение к посетителям сайта, краткую информацию об авторе, биографические данные, педагогическое кредо.

 

Раздел «Методическая копилка» содержит авторские методические разработки конспектов музыкальных занятий, сценарии праздничных мероприятий, картотеки игр, нотный материал, консультации для педагогов и родителей, обобщение опыта работы.

 

Разделы «Мои достижения» ,  «Достижения воспитанников» , «Портфолио» демонстрируют успехи и достижения педагога и воспитанников: дипломы, грамоты, сертификаты, благодарности за участие и победы в олимпиадах, конкурсах,  викторинах, семинарах областных, региональных, всероссийских и международных уровней.

 

Мне, как и любому педагогу, хочется быть профессионально значимой личностью. С одной стороны это требование времени, а с другой стороны и внутренняя потребность. При новых целях образования я учусь по-новому относиться к организации собственной педагогической деятельности. Это стремление самой становиться активным субъектом совершенствования. Такая деятельность стимулирует профессиональное развитие, способствует самореализации, решению профессиональных и личных задач, позволяет получить большее удовлетворение от работы!

 

Приятного посещения!

Ссылка на мини-сайт  

https://nsportal.ru/user/1066765

 

Скачать:


Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное дошкольное учреждение

Детский сад №1 «Хензигбей» с.Эрзин Эрзинского кожууна

Республики Тыва

Сценарий праздника в средней группе

«Золотая осень!»

Разработала воспитатель группы:

Херел У.К., Сок С.Ш.

Эрзин 2024г.

Цель: закрепить знания детей об осени.        

Задачи: закрепить осенние приметы, явления, происходящие осенью в природе; учить детей выразительно читать стихи, доставить детям радость от совместного с родителями мероприятия.

Дети с листочками в руках заходят в празднично украшенный зал и становятся полукругом.

Ведущая: Дети, сегодня мы пришли в этот украшенный по-осеннему зал, чтобы встретить праздник осени. Это и радостный и немного грустный праздникОсень раскрашивает всё вокруг яркими красками, дарит нам угощенья: вкусные фрукты и полезные овощи. Птицы осенью улетают на юг, часто идут дожди, дует холодный ветер. Но грустить мы сегодня не будем. Давайте устроим для осени настоящий праздник с песнями, играми и танцами.

Ведущая

- Ребята, давайте послушаем стихи про осень

Дети читают стихи

1й ребёнок: По дорожке золотистой

Осень тихо в сад вошла,

Груш и яблок нам душистых

Много-много принесла!

2-й ребёнок:

Осень ждали целый год -

Вот она уже идет!

И девчонкам ,и мальчишкам –

Всем подарки принесет!

3-й ребёнок:

Листик клена на дорожку

Потихоньку упадет.

Это осень золотая

По дорожке к нам идет.

                      4. Как красиво всё кругом
                      Золотым осенним днём.
                      Листья жёлтые летят,
                      Под ногами шелестят!

Ведущая

Солнце светит, небо ясно,

День осенний и прекрасный

И не будем мы скучать,

Лучше будем танцевать!

Танец с  листочками

Под музыку в зал заходит Осень с корзинкой, украшенной листьями, гроздьями рябины.

ОСЕНЬ: Здравствуйте, ребята! Здравствуйте, гости! Вы меня узнали?

ДЕТИ: Здравствуй, Осень!

ОСЕНЬ: Услышала я прекрасные стихи обо мне, увидела, как вы танцуете и решила к вам зайти на праздник. Приготовила я для вас сюрприз. Посмотрите какой красивый букет из листьев я принесла. Листочки эти не простые: на них написаны задания для вас. Ну что, согласны поиграть?

ДЕТИ: Да!

ОСЕНЬ: Тогда выбирайте любой листочек. Один из детей выбирает листочек из букета Осени.

1ЛИСТИК Осень читает задание:

Деревья все осенним днем

Красивые такие.

Давайте песенку споем

Про осень.

Песня: «Осень в лесу»

     Осень, осень, снова к нам пришла

     Осень, осень, осень-чудное пора.

     В золотом наряде парки и сады.

     Осень, осень ждали с нетерпеньем мы.

                                                 Парам-пам-пам.

                                                 Парам – пам – пам.

    А в лесу чудесно- просто- красота,

    И тропинки тянутся прямо вдоль пруда

    Наберём калины, ягоды висят.

    За пенечком прячутся шляпки у опят.

                                                 Парам-пам-пам.

                                                 Парам-пам-пам.

    Белка на поляне шишечки грызёт

    Ёжик босоногий по лесу идёт.

    На спине у ёжика яблоки, грибы.

    Ёжик, правда любишь осени дары?

    «Да,да, люблю, да,да люблю».

                                                  Парам-пам-пам.

                                  Парам-пам-пам.

Ведущая

- Ребята, выбирайте листочек в букете

Дети выбирают следующий листок.

Дети выбирают 2ЛИСТИК

ОСЕНЬ:

Без игры праздник неярок.

Хотите получить игру в подарок?

Дети : Да

Игра «Зонтик»

Ход игры: Дети стоят лицом в круг.

1 часть: Дети передают зонтик друг другу. С окончанием первой части ребенок выходит на середину круга

Зонтик прыгает на ножке. А мы хлопаем в ладошки

Будет зонтик наш кружиться, а мы топать веселиться

Будет зонтик  приседать, а мы ножки выставлять.

Будет зонтик  приседать, а мы ножки выставлять.

Осень

Как сегодня без стихов?

Кто стихи читать готов?

Дети читают стихи

1-й: Осень, осень озорная

        Ты такая золотая

        Даришь детям настроенье

        И подарки, и веселье.

                              2-й: Ждем тебя мы целый год

                                      Скоро ль Осень подойдет –

                                      Урожай большой, цветы

                                      Очень много красоты!

3-й: Дождик – кап!

        Дождик – тук.

        Музыка осенняя

        Это значит у дождя

        Такое настроение.

Осень хвалит детей за красиво рассказанные стихи.

Осень: Какие замечательные стихи!

Дети выбирают следующий листочек 3 ЛИСТОК

Осень:

Хорошо стихи читали,

А теперь мы поиграем.


                    Игра «Соберем урожай» 1. Овощи 2. Фрукты


Дети выбирают 4 ЛИСТИК из букета Осени.

Вот пора пришла, ребятки

Всем отгадывать загадки.

ОСЕНЬ:

  1. Кызыл-сарыг чемниг,

Салбан-ногаан чаштыг.

  1. Каъттангызы тоглангызы,

Казы-чаг будуштуг.

  1. Буурекке домей,

Будуу, будуу карактарлыг.

  1. Каъттангызын картаарга,

Карак чажы тогулдурер

ОСЕНЬ: Молодцы, ребята! Загадки вы все мои отгадали.


Дети выбирают 5 ЛИСТОК


Осень

Ну а теперь настал для танца час:

Станцуйте весело для нас.

Танец. «Злая тучка»

ОСЕНЬ: Какой замечательный танец! Спасибо, вам ребята! Ой! Смотрите- в моём букете остался последний листочек. Давайте посмотрим, что там написано.

6 ЛИСТОК Читает: «СЮРПРИЗ»

Осень:

Славный праздник получился,

Но пришла пора прощаться,

Принесла для детворы, я осенние дары. (осень дают ведущему корзину с яблоками)

Ведущая: Спасибо, тебе, Осень, за угощенье. Ребята, давайте споем для Осени песню.


Песня«Урожайная».

  1. Мы корзиночки несём, хором песенку поём.

Урожай собирай, и на зиму запасай!

Ой-да, собирай! И на зиму запасай!

  1. Мы ребята-молодцы! Собираем огурцы.

И фасоль, и горох, урожай у нас не плох.

Ой-да, и горох! Урожай у нас не плох.

  1. Ты пузатый кабачок, отлежал себе бочок.

Не ленись, не зевай, а в корзину полезай.

Ой-да, не зевай, а в корзину полезай.

  1. Едем, едем мы домой, на машине грузовой.

Ворота отворяй, едят с поля урожай.

Ой-да, отворяй, едят с поля урожай!

Осень прощается с гостями и детьми. Дети идут в группу с угощением под музыку.



Предварительный просмотр:

МБДОУ детский сад №4 «Салгал» с.Эрзин Эрзинского района РТ

Бичии болуктун уругларынга

Шагаа байырлалынын сценарийи

Бичии болуктун башкызы:

Сок Солангы Шолбановна

Эрзин 2017

Шагаа

Сорулгазы: Уругларнын билиинге даянып алгаш башкы тыва улустун байырлалы ШАГАА-биле таныштырып оларнын билиин улам ханыладыр. Уругларны чаагай чанчылдарга даянып алгаш кижизидери.

Дерилгези: тыва огнун дериг херекселдери, тыва чемнер, тос-карак, 12 чылдын эргилделеринин чуруктары, уруглар шупту тыва хептерлиг.

Байырлалдын чорудуу: (Шайывыс деп ыры-биле уруглар танцылап кирип келир).

Чорук херээм шаам-биле будурген мен,

Эргим чонум!

Чылдын чаазы, айнын чаазы

Чылыг часты оштап келдим

Чыылганнар амыр-менди!

Амыр-менди! Амыр-менди!

Харлыг кыштын адак айы тонгелекте

Хамык чоннун чыглып келгеш байырлаары

Шагаа келди, амыр-менди!

Амыр-менди, чыылган чонум!

Шагаа-биле, шагаа-биле!

Чаа хун-биле, чаа-чаа чедиишкиннер-биле

Дагаа чылын уткуп тур бис!

(Башкы, уруглар база аалчылар мндилежип чолукшуур).

Б: Уруглар силер шагаа дугайында чуну билир силер? Шагаа деп чул?

-Шагаа дээрге ,

Шаандагы огбелернин

Санын салып, чажыын чажып

Сагып келген чанчылы-дыр!

- Шагаа деп чул?

- Шагаа дээрге

Аът-шары мунуп алгаш,

Аалдар-кезип, ойнап хоглеп

Аралажыр байыры-дыр!

Бшкынын ШАГАА дугайында киирилде беседазы:

- Эр-хейлер уруглар! Мен силерге Шагаа дугайында бичии тайылбыр чугаадан кылып берейн, уруглар. Кандыг-даа нация чон эрги чылды удеп, чаа чылды уткуур чанчылдыг. Тыва чон чыл эргижиреп чорда, чылды уткуп алыр дээш Шагаа хунунун сагылга, езулалдарын эрттирер. Шагаа байырлалынга чедир сагыш-сеткилден эгелээш, оран-савазын, кодан-девискээрин арыглаар, артыжап, суттен кылган ак аъш-чемин кустен бээр белеткеп эгелээр. Силер кандыг ак аъш-чем аймаан билир силер? (Саржаг, быштак, чокпек, ээжегей, ааржы, курут).

- Шагаа дунезинде удуп, от-козун ожуруп болур бе урулар?

- Шагаа дунезинде удуп, от-косун ожуруп болбас. Ол дуне шупту кижилер эртенги аъш-чемин белеткеп, хондур тывызыктажып, тоолдажып, кажыктап, даалылап олура хонар. Эртен дан адары билек  аалдын эр ээзи санын салыр. Санче хамык аъм чеминин дээжизин каар. Сан салыр дээрге –ле чоннун оран-тандызынга чалбарып,  ээзинге оргул кылыры ол-дур.

Сан салыышкынынын соонда кижилер олуттарын ундуруп, харга андааштанып, даштыкы хевин харга кактап, эрги чылдын хир-чамын, коп-баган арыглап, чаа чылда арыг чаагай чуртаары дээш ынчаары ол чуве-дир.

Б: Ам болза бистин уругларывыс Шагаа дугайында шулуктер чугаалап бээрн кичээнгейлиг дыннаарнарны диледим.

Шулук «Шагаа хуну»

Шагаа хуну уругларга

Шагдан бээр-ле байырлал-дыр

Оюн-тоглаа, каткы-чугаа

Ол хун черле узуктелбес

Шагаа дээрге тыва чоннун

Чаагай сузук чанчылы-дыр

Чаа чылдын Шагаа хунун

Чаштар шупту хоглээлинер

Шагдан тура огбелернин

Сагып келген чанчылдары

Эн-не чараш, хоглуг-омак

Шагаавыстын байырлалы.

Ш: Чараштарын, дыка чараш шулуктээр уруглар дыр. Бичии оюндан ойнаптар бис бе уруглар?

Оюн «арбай-хоор» созу: Е.Танованыы, аялгазы: А.Тановтуу

Адыжынар коргузунер, арбай=хоорлап ойнаалынар.

Арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор.

Улуг эргек ууруктазын, башкы сала балыктазын,

Арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор.

Ортаа салаа одун салзын, кем чок сала кедээр болзун.

Арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор.

Хеймер-салаа кежээ болзун, олут орбас орлан болзун

Арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор, арбай-хоор.

Ш: Тывызыымны дытта дижир,

Тыпкан кижи эр-хей дижир,

Тывынгырлар, сагынгырлар

Тывызыкка кандыг силер?

(уругларнын харыызы).

  1. Тывызыым дытта, тоолум доъшта (диин биле балык).
  2. Тии чок торгум, дизии чок чинчим (дээр, сылдыстар).
  3. Коорге коску, тударга туттунмас (холеге)
  4. Кара ыдым, хаалга кадарды (шооча).
  5. Шуглак чок удуур, суг чок чунар (моортай).
  6. Кышкы тону харга оннеш, чайгы тону черге оннеш (кодан).
  7. Тударга тутунмас, базарга бастынмас (хат).
  8. Аргада, ак салдыг ирей олур (хар).

Улегер домактар:

  1. Улегер состе нугул чок, уер сугда балык чок.
  2. Чепти чежип ооренир, чеченни сактып ооренир.
  3. Узер буга мыйыс догээр, улегер билбес кужун догээр.
  4. Аът болуру кулунундан, кижи болуру чажындан.
  5. Ада созун ажырып болбас, ие созун ижип болбас.
  6. Будуктуг ыяшка уяланныр, эки огге чон чыглыр
  7. Огге кирген кижи – аяк эрни ызырар.
  8. Баштай ункаш эжин кыжырба.

Ш: Кожамыкка кандыг силер? Кожамыктап кааптар бис бе?

Уруглар: Кожамыкка кончуг-ла бис

Кожа тыртып салыр-ла бис

Кожамыктаан бистерлерни

Кочулавас шоотпас силер.

Эмин эртир ырлай кааптар

Эрзин суурнун чаштары бис

Эдержиир деп бодаар болза

Эрес чаштар «Салгалда»!

Ш: кандыг кончуг кожамыктаар уруглар боор.

Б: Чараштарын, кандыг угаанныг уруглар боор. Мен силерге шулукчу Шоома Даржайнын «Кымнын чылы эн-не экил?» деп шулуун иномчуп берейн.

Бичии чаштар бирле катап

Билчип чадааш, маргышкан дээр.

Кижи бурузу чылын мактап,

Кидин тулук барганнар-дыр

Чылы биле кижилернин шынарларын чугаалап бээйн.

Ыыт-шимээн ундурбейн,

Ылап дыннап алынар дээн.

Куске чылы:

Куске боду хензиг-даа бол, кучутенни ажып тилээш, узун чылдар эргилдезин, ужун ынчаар байтай берген.

Инек чылы:

Инек чылы идегелдиг, ижер сут-даа элбек болур.

Саржаг, ааржы, курут, чокпек, сава-санга долуп келир.

Пар чылы:

Пар чыл дээрге, ушку чыл-дыр, бараанындан улус коргар.

Ынчалза-даа ажылгыры, ырма сынчыг амытан боор.

Тоолай чылы:

Тоолда чылда ийистер хой, тодуг-догаа, онер болур.

Хонук-быдаа, хонак-тараа, ховартавас аш-чут болбас.

Улу чылы:

Чаа чуулге, чараш онге, чаштар ышкаш сонуургак мен

Чаагай сеткил, кадыкшылдын, чаякчызы улу чыл мен.

Чылан чылы:

Чылан чылда амыдырал, чындынайнып турар деп бил.

Аарыг-аржык, аш-чут шупту,. Арлы берген ышкаш болур.

Аът чылы:

Арат кижи чуртталгазы, аът чокта утка чок дээр.

Хей аът-соруу, ажыл-ижи, кезээде-ле аът-биле холбашкан боор.

Хой чылы:

Хой дег чаагай сеткилдиг мал, ховар дээрзин боданарам.

Хонну биче, чаны ортук хоокуй мени кээргенерем.

Мечи чылы:

Ажыл ишке кызымак бол, аажы-чаны турум эвес:

Алдарзырак, былдамыш деп, атка кирген мечи чыл мен.

Дагаа чылы:

Данны баштай уткууру дег, дагаа чылы эрте келир.

Тараа арай хирелиг бол, тайбын ууле будунгур чыл.

Ыт чылы:

Кипжилерде ытка чедер, кижизиг чан хирелиг-ле.

Ынчангаштынкижи эвес, ыттын чылда киргени бо.

Хаван чылы:

Эргилделиг чылдарывыс, эн-не соолу-хаван чыл мен.

Кеми-даа чок, багы-даа чок, кээргенчиг амытан мен.

        Оюн «Ог, ог, борбак ог».

Ог, ог, борбак ог, Шупту ынаар барынар

Аалчылар келирге, Сарыг шайны сунар бис.

Суттуг шайны , Оргуп сунуп

Хаарган тараа, База чиир бис.

Суугу иштинде, Ыяштар шурап ойнап

Огнун ишти, Дыка чылыг.

Йорээл:

Оршээ, хайыракан!

Чыл бажы эрти, эки чуве ээледи, бак чуве барды

Аъттыг кижи козулбес, арбай, тара чаагай болзун!

Ажы-толдун хырны тодуг, иаъш-чем элбек болзун.

Арга-эзим хову-шолге, аян ыры кутулзан-на!

Азыраан мал хамчык чок

Чолукшунар, амыргын-на.

Ыры «Шагаа, Шагаа».


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

МБДОУ детский сад №4 « Салгал » с.Эрзин Эрзинского кожууна РТ Декоративно-прикладное искусство: техника «Холодный фарфор» (Мастер-класс) Выполнила: Сок С.Ш. Воспитатель младшей группы Эрзин 2017

Слайд 3

Основные компоненты холодного фарфора: - ПВА клей, желательно строительный; Крахмал кукурузный, можно использовать и картофельный крахмал; 2 ст.л . Глицерина; 0.5 ч.л . Лимонной кислоты; 1 ст.л . Любого крема


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Эрзин кожууннун Эрзин сумузунун №4 « Салгал » аттыг уруглар сады Темазы : Степан Агбаанович Сарыг-оолдуң « Аңгыр-оолдуң тоожузу » деп чогаалында « Оюннар » деп эге-биле таныштырары . Кижизидикчи башкы : Солангы Шолбановна С.

Слайд 2

Сорулгазы : школа назыны четпээн уругларга Степан Агбаанович Сарыг-оолдуң « Аңгыр-оолдуң тоожузу » деп чогаалында « Оюннар » деп эге-биле таныштырып тура, уругларның амыдыралда үргүлчү ажыглаттынмайын турар оюннарынга хамаарыштыр беседаны чоргузпушаан уругларның сөс курлавырын байыдап , чугаазын сайзырадыр . Дерилгези : тыва оюннарның сюжеттиг чуруу , ном.

Слайд 3

Сайзанактаары Ол оюнну даш-биле ойнаар . Сайзанактаарда аал коданын бүрүнү-биле илередип , ону дөгерезин хевирлеп , дүрзүлеп тургаш кылган боор . Кожа-кожа өглерни тип, оң иштинде бүгү-ле эт-эдилелин : аптаралары , барбалары , орну , үлгүүрү, ширтектери дээш ожук пажындан эгелээш тааржыр даштарлыг болур . Борбак – борбак сай даштар-биле аалдын мал – маганын шуптузун дурзулеп , ак – кара, улуг – биче аайы-биле ангылап турар . Ооң соонда ол сайзанактаан уруглар аразында аалдажыр , кудалажыр , садыглажыр , кел дижип чалажыр , шайлажыр база боор . Чамдыкта ол оюн хөлүн эрткеш , даш-биле соккулажып , бактажып-даа доостур .

Слайд 4

Тыва оюнннун ужур дузазы : Оюн бичии уругларнын дыл-домаан , угаан-медерелин сайзырадыр , чараш чуулге болгаш найыралга ооредир . Оюнну кижи торуттунуп кел-ле ойнап эгелээр болгаш ол оюн кижини бугу назынынын иштинде удеп кээр . Оюннун кижиге ужур – дузазын санап четпес . Оюн кижини , ылангыя , озуп олурар аныяк кижилерни куш ажылга кижизидер . Оюннарны чугле уруглар ойнаар эвес , ону улуг – аныяк-даа кижилер ойнаар . Ынчалза-даа оюннарнын хевирлери улустун назы – харынын , эртем – ажылынын аайы-биле ылгалып , нарыыдаар . Улгаткан тудум оюн көвүдеп, ооң назыны – аажы-чаңы өзүп орар . Допчузу – биле чугааларга , уругларның бичиизинден эгелээш улгаткыже чедир оюнунда оларнын амыдырал чуртталгазын хевирлеп орар .

Слайд 5

Тыва улустун оюннары : « Сайзанактаары »; « Аскак – кадай », « Согур - Аза»; « Тевек »; « Аскангырлаар »; « Чинчи чажырары »; « Кажык »; « Хуреш », « Хурежип ойнаары »; « Аржыыл кагары »;

Слайд 6

Чинчи чажырары Ойнакчылар ийи болук бооп уступ аар . Чинчини баштай чажырар таланы кандыг-бир арга-биле тодарадыр . Чинчини чажырар эргени чаалап алган тала бодунун бир толээзин - чинчи чажырар кижини ундурер , чамдыкта улустун олурган аайы-биле ээлчег езугаар .

Слайд 7

Хурежири ХУРЕШ – тускай дурумнер езугаар , ийи кижинин янзы – буру аргалар ажыглап тургаш , куш дузазы-биле октажыры , тыва эр кижинин уш оюнунун бирээзи . Тыва хурешке могелер дензи , назы – хар барымдаалавас , кончуг шыырак аар дензилиг бичежек дурт – сынныг , кашпагай , орлан моге октаптар , тыва хуреш кончуг нарын , ур белеткелдиг . Тыва хурешти бурунгу тоогуден алгаш коорге бистин ада-огбелеривис эр кижинин уш оюнунга моорейни оран-чурт чер ээзинге чудуп , оваа , суг бажы , от, бурган дагаанда , куда душкенде , ыдык кылганда , чылыг уезинде торел-болук аайы-биле байыр-дой эрттирер турган .

Слайд 8

Тевектээри Тевек ону база-ла чус-чус чылдар бурунгаар тыптып келген . Ол ылангыя аныяк улустун канчаар-даа аажок сонуургаар салдынмас оюну . Тевекти хол-биле ору октааш , дедир дужуп бадып орда он талакы будунун иштии чарыы-биле база-ла ору алзыр теп ундуруптер , оон бадып орда база-ла теп ундуруптер .

Слайд 9

Аржыыл кагары Ойнакчылар долгандыр олуруп алыр , бир кижи аржыыл кагар кылдыр унуп келир . Ол кижинин олурган олуду хостуг артып каар . Аржыыл кагар кижи улусту долгандыр кылаштап тургаш , аржыылды кайы-бир кижинин хойнунче октапкаш , ол кижиге четтирбейн долгандыр халааш орнунга олуруптарын кызыдар . Аржыыл апкан кижи тура халааш аржыыл октапкан кижинин чыпшыр четкеш , холда аржыылы-биле дескен кижинин хаптарын оралдажыр .

Слайд 10

Эдек туттунуп ойнаары ( Согур-азалап ойнаары ) Согур-аза иенин уругларын тудуп алырын кызыдар , иези уругларын камгалап , согур-азага бербезин кызыдар , а уруглар база-ла согур-азанын холунга кирбезин оралдажыр , а кирген кижи оюндан казыттырар .

Слайд 11

Аът чарыштырары Аът чарыштырарда , « чугурук аът » болгаш « челер аът » деп ийи кезекке чарып алыр . Чарыштырар дээн аъттарны бир ай бурунгаар-ла белеткеп , соодуп эгелээр . А кажан чарыштырар хуну кээрге аъттарны чыылган чонну долгандыр чортур . * Бирээде – чаржыр аъттарны чон-биле таныштырары ; * Ийиде – аяар чортуп , малдын шынганнары чарышка чанчыктырары ; * Уште – аъттарны хооредир .

Слайд 12

Кажыкты ойнаары Бис болза бөгүн тыва улустуң оюну « кажык » биле таныжып , канчаан ойнаарынын силерге көргүзер мен. Кажык-биле ойнаар оюннарның ангы-ангы хевирлери : Кажыкты дүжүрүп кагары ; Кажыкты хожулап кагары Кажык адары ; Кажык-биле аът чарыштырары ; Кажыкты чыттырып кагары ;

Слайд 13

Дорт берге

Слайд 14

Кажык-биле аът чарыштырары

Слайд 16

Баг адары Баг адар оюннун кол-ла херексели чаа-согун болур . Бурунгу тыва улустун чаа-согун адарынын дээштиин , кашпагай , аваангыр чораан . Шаанда эр дирткен кижи ыявыла чаны эки адып билир ужурлуг турган . Чаа-согун адып маргыжарынын ийи хевири бар. * Бирээде – чаа-согун-биле баг адары ; * Ийиде – кара адары .

Слайд 17

Шыдыраа Шаг шаанда шыдыраа оюну бугу делегейге Индиядан тарап унген дээр . Тывага шыдыраа оюну IV-IX вектерде тывылган бурунгу оюн болур . Ол оюн канчаар-даа аажок адаан моорейлиг , адыг-чарыштыг турган . Тыва хол-шыдыраа колдуунда амгы делегей шыдыраазындан ылгалбас . Ойнаар чуруму база-ла оюн-биле домей . Хол шыдырааны баштай даштар , сооктер ( кажык , курутай ), чазап каан ыяштар-биле ойнап чораан . Соолзуреди чангыс аайжыды чазап каан ыяш шыдыраа делгереп унген . Оон соолзуредир честен, хола , кургулчун , ак-демирден кудуп кылып эгелээн . Амгы уеде кандыг-даа материалдан кылып турар апарган , чижелээрге чонар даштан .

Слайд 18

Кичээлдин туннели туннели: Тыва оюннарнын хевирлери янзы-буру . Оларны хой кижи ойнаан тудум солун , хоглуг болур . Тыва оюннар дугайында номнар , шинчилел ажылдары эвээш . Оларны коргускен , хамаарышкан чараш чуруктарны тып алыры берге .

Слайд 19

Ынчалза-даа бистин огбелеривистин ойнап чорааны тыва оюннары хой . Оларнын утказы солун , чараш . Ону бис утпайн ойнап , бичии чаштарывыска ооредир деп туннелге келдим .

Слайд 20

КОРГЕНИНЕР ДЭЭШ ЧЕТТИРДИМ!!!



Предварительный просмотр:

МБДОУ д/с №4 «Салгал» с.Эрзин

Улуг бөлүктүң уругларынга

 Степан Агбаанович Сарыг-оолдун

«Ангыр-оолдун тоожузу» деп чогаалында

 «Оюннар» деп эге биле таныштырары.

Улуг бөлүктүң башкызы : Солангы Шолбановна С.

Эрзин 2019

Темазы: Степан Агбаанович Сарыг-оолдуң «Аңгыр-оолдуң тоожузу» деп чогаалында «Оюннар» деп эге-биле таныштырары.

Сорулгазы: школа назыны четпээн уругларга Степан Агбаанович Сарыг-оолдуң «Аңгыр-оолдуң тоожузу» деп чогаалында «Оюннар» деп эге-биле таныштырып тура, уругларның амыдыралда үргүлчү ажыглаттынмайын турар оюннарынга хамаарыштыр беседаны чоргузпушаан уругларның сөс курлавырын байыдап, чугаазын сайзырадыр.

Дерилгези: тыва оюннарның сюжеттиг чуруу, ном.

Кичээлдиң тургузуу:

Б: Экии уруглар, кичээлди эгелээр бетин бичии сула шимчээшкинден кылып «Арбай-Хоорну» ырлажыптар бис бе? (Уругларнын харыызы).    

Адыжыңар көргүзүңер,

Арбай-Хоорлап ойнаалыңар.

Арбай-Хоор-4 каттап.

Улуг-эргек уруктазын

Башкы-салаа балыктазын

Арбай-хоор-4 каттап.

Ортаа-салаа одун салзын

Кем чок салаа кедээр болзун

Арбай-хоор-4 каттап.

Хеймер сала кежээ болзун

Олут орбас орлан болзун.

Арбай-хоор-4 каттап.

Б: Эр-хейлер, ам болза кичээливис эгелээр бис. Дүүн бис Степан Агбаанович Сарыг-оолдуң «Аңгыр-оолдуң тоожузу» деп чогаалында «Оюннар» деп  эге биле танышкан бис. Автор «Оюннар» деп эгеде тыва оюннарның дугайында кысказы-биле бижип көргүскен. Ынчангаш бөгүн бистер оюннарның аңгы-аңгы хевирлерин сайгарып көөр бис.

(Башкы уругларга чечен чугааны кысказы биле номчуп бээр. Номчуп бээрде билдингир, аянныг, тода кылдыр номчуп бээр. Чечен чугааны номчуп тургаш айтырыг-харыы дузазы-биле беседаны чоргузар).

Оюннар

Уруглар чеди-сес хар чедип орда-ла, ат-шолазы дээр чүве бе, азы хүлээлге чүктешкизи тодарап кээр: кадарчы, чылгычы, чээргеннээр, ыяштаар дээш – ле баар.

Ойнаар деп эң-не чымыштыг «хүлээлге» безин өйлеттинип, чеме-халалыг, уржук-түвектиг бооп бар чыдар. Ындыг болза-даа ол оюн деп чүве черле хоруттунмас, харын-даа чаштың өзүп доругарынга, кижи бооп хевирлениринге дыка салдарлыг хире. Уругнуң назыны өрүлээн тудум-на, оюннуң хевири өзүп, көвүдеп, чаартынып орар чүве.

Кожа-кожа аалдарның уруглары хүннүң-не чыглып таваржып болчажып, баштажып кээр. Ол кээрде хоюн,бызаазын сүрүп кээп, кады кадырбышаан ойнаар. Ол чыглып келгеш ойнаарда: хаак аъттар мунгаш, чарыштырар, челиштирер, мөге хүрештирер. Ол чарыш, хүреш дээрге анаа-ла болу бербес; бир-ле ыдыктыг черлерни дагыыр, азы куда дээш бир-ле байыр-наадымны күүсеткен турар.

Сайзанактаар. Ол оюнну даш-биле ойнаар. Сайзанактаарда аал коданын бүрүнү-биле илередип, ону дөгерезин хевирлеп, дүрзүлеп тургаш кылган боор. Кожа-кожа өглерни тип, оң иштинде бүгү-ле эт-эдилелин: аптаралары, барбалары, орну, үлгүүрү, ширтектери дээш ожук пажындан эгелээш тааржыр даштарлыг болур. Борбак – борбак сай даштар-биле аалдын мал – маганын шуптузун дурзулеп, ак – кара, улуг – биче аайы-биле ангылап турар.  

Ооң соонда ол сайзанактаан уруглар аразында аалдажыр, кудалажыр, садыглажыр, кел дижип чалажыр, шайлажыр база боор. Чамдыкта ол оюн хөлүн эрткеш , даш-биле соккулажып , бактажып-даа доостур.

Оюн бичии уругларнын  дыл-домаан, угаан-медерелин сайзырадыр, чараш чуулге болгаш найыралга ооредир.

  Оюнну кижи торуттунуп кел-ле ойнап эгелээр  болгаш  ол оюн кижини  бугу назынынын иштинде  удеп кээр. Оюннун  кижиге ужур – дузазын  санап четпес. Оюн кижини, ылангыя, озуп олурар  аныяк  кижилерни  куш ажылга кижизидер.

«Кижи болуру чажындан, аът болуру кулунундан» - деп сургаалга оюн база –ла хамааржыр.

   Оюннарны чугле уруглар ойнаар эвес, ону улуг – аныяк-даа кижилер ойнаар. Ынчалза-даа оюннарнын хевирлери улустун назы – харынын, эртем – ажылынын аайы-биле ылгалып, нарыыдаар.  

Улгаткан тудум оюн көвүдеп, ооң назыны – аажы-чаңы өзүп орар. Допчузу – биле чугааларга, уругларның бичиизинден эгелээш улгаткыже чедир оюнунда оларнын амыдырал чуртталгазын хевирлеп орар.

Кышкы үеде болза чуңгулаар,тевектээр, аатынар, баг кагар, баг адар чергелиг даштыгаа соокка ойнаар оюннар бар. Кажаалар иштинге чаштынчыр, аскак-кадайлаар. Азы кежээ өгге олура кажык адар, кажыкты кагар, чарыштырар оюннар бар. Чинчи чажыржыр, чеди-чээргеннээр, тывызыктажыр, тоолдажыр оюннар мырыңай каш-каш кежээлерде улажыр.

Бис болза бөгүн тыва улустуң оюну «кажык» биле таныжып, канчаан ойнаарынын силерге көргүзер мен. Кажык-биле ойнаар оюннарның ангы-ангы хевирлери:

  • Кажыкты дүжүрүп кагары;
  • Кажыкты хожулап кагары
  • Кажык адары;
  • Кажык-биле аът чарыштырары;
  • Кажыкты чыттырып кагары;

Кажыктың дөрт талазы дөрт аңгы мал маганның аттарынга дөмей боор (дөрт талазын тайылбырлаар). Ам болза мен силерге тыва улустуң оюнну «кажык» биле аът чарыштырып ойнаарын көргүзуп бээр мен (тайылбырлап көргүзер).

- Степан Агбаанович Сарыг-оолдуң «Ангыр-оолдуң тоожузу»-деп чогаалында чүү деп эге биле танышкан ийик бис уруглар?

- бо «Оюннар» деп эгеде автор чүнүң дугайында чугаалап турар-дыр?

- кандыг тыва оюннарны бо эгеде бижээн-дир? (сайзанак, аскак кадай, чинчи чажырар дээш баар).

- бистер чүү деп тыва оюн билип алдывыс?

- кичээл солун болду бе уруглар?

Мооң-биле кичээливис төнүп турар, а силерге кичээнгейлиг дыңнап эки харыыланыңар дээш четтирдим уруглар!

Чамдык чугаазының сайзыралы кошкак харыылай албас уругларны эки харыылаан эштериниң соондан катаптадып чугааладыр.

Уругларнын тайылбыр чугаазанын соонда «Кажык» биле таныштырып канчаан ойнаарын көргүзер.

Кичээлдиң түңнели:

- тоожунун адын чуу дээр болду, уруглар?

- «Ангыр-оолдуң тоожузунда» чүү деп эге биле бөгүн таныштывыс?

- Оюннар деп эгеде чүнүң дугайында чугаалап турар –дыр?

-Ында кандыг тыва оюннарны бижээн –дир?

- бистер бөгүн чүү деп тыва оюн биле ойнап турдувус?

-Эр –хейлер, силерге кичээл солун болду бе?

Мооң биле бистиң кичээливис төнген, кичээнгейлиг дыңнап билгениңер дээш четтирдим,!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План организованной образовательной деятельности (учебный план) муниципального бюджетного дошкольного образовательного учреждения «Детский сад №14 «Золушка» Моргаушского района Чувашской Республики на период с 1 сентября 2019 года по 31 мая 2020 года

План организованной образовательной деятельности (учебный план)  муниципального бюджетного дошкольного образовательного учреждения «Детский сад  №14 «Золушка» Моргаушского ...

ПРОГРАММА РАЗВИТИЯ муниципального бюджетного дошкольного образовательного учреждения детский сад №3 с. Верхнеяркеево муниципального района Илишевский район Республики Башкортостан на 2019-2024гг.

ПРОГРАММА РАЗВИТИЯмуниципального бюджетного дошкольного образовательного учреждения детский сад №3с. Верхнеяркеево муниципального района Илишевский район Республики Башкортостан на 2019-2024гг....

МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ДОШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ДЕТСКИЙ САД №1 "ХЕНЗИГБЕЙ" С.ЭРЗИН ЭРЗИНСКОГО КОЖУУНА РЕСПУБЛИКИ ТЫВА

Чигжит Солангы ШолбановнавоспитательМБДОУ детский сад №1 "Хензигбей" с.Эрзин Аннотация образовательного ресурса "Личный сайт педагога" Ведение личной профессиональной стр...