НОД по этнокультурному направлению в подготовительной группе "Ульяна кокай дек унала"
план-конспект занятия по окружающему миру (подготовительная группа) на тему
Образовательная деятельнсть построена на родном марийском языке. Цель занятия познакомить детей с культурой, традицией марийского народа.
Воспитывать культурного гражданина своей многонациональной страны.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
ulyana_kokay_dek_unala.docx | 17.52 КБ |
Предварительный просмотр:
НОД в подготовительной группе «Ульяна кокай дек унала» (на марийском языке)
Цель: йоча – влакым шочмо – кушмо кундем, тудын калыкше, поянлыкше
дене палдарымаш;
Задача – влак: 1). Йырым – йырысе дене палыме лиймашым кумылаҥдыме
негызеш, икшыве – влакын мутерыштым пойдараш.
2). Шочмо – кушмо верым йӧраташ, тудын дене кугешнаш,
икте - весым пагалаш кумылаҥден шогаш.
Кучылтшаш материал ден оборудований – влак: йоча – влаклан марий вургем, пырыс магырыме запись, залым сурт печысе ӱзгар, сурт вольык модыш – влак дене сὂрастарымаш, марий куштымаш фонограмме.
Предварительный паша: мурым, почеламутым тунеммаш, модыш – влак дене модмаш, суртвольык дене палдарымаш.
НОД-пайремын эртымыже:
Воспитатель: Йоча – влак, таче эрдене, пашашке толмем годым, мемнан Отымбал ялыште илыше Ульяна ковайым вашлийым. Тудо мемнам шке декше унала ужо.
Воспитатель: Йоча – влак, каена мо?
Йоча - влак: Каена, каена! Ульяна ковай дек каена!
Воспитатель: Айста тугеже мотор марий вургемнам чиен, Ульяна ковай дек тарванена веле.(Марий вургемым чиен, муралтен, йоча – влак музыкальный залыш каят. Тушто нуным Ульяна ковай вашлиеш).
Йоча – влак мурат: Ме чыланат, ме чыланат
Йоча садыш коштына.
Йоча садыш коштына да,
Ваш келшалын илена.
Ульяна ковай: Салам лийже, уныкам – влак! Пурыза – пурыза! Шаҥгысек тендам вучем! Теве лӱмынак когыльым, подкогыльым ямдыленам.
Воспитатель: Кувай, колышт – ян, кузе йоча – влак когыльо нерген муралтат.
(«Когыльо – могыльо» муро йоҥга. Мутшо ден семже С. Маков ден В.Захаровын)
Мурен пытарымек, пырыс магырыме йӱк шокта.
Ульяна ковай: Теве Мурка пырысемат тендан дек тольо.
1 йоча: А мый пырыс нерген тыгай почеламутым палем.
Мемнан пырыс пеш коя,
Эре канен кия, ноя.
Колям ужеш – трук шоналта:
- Поктен шуам? Ала – ала?
Ульяна ковай: Ме изи годым «Пырыс ден коля» модышла модаш пеш йоратена ыле. Айста, тендан денат модын ончена.
(«Пырыс ден коля» модыш. А.Е.Китиков «Модыш.уш погыш» сборник 24 странице , Йошкар – Ола, 1993 ий)
Воспитатель: А ме пырыс нерген тыгай мурым палена.
(«Пырыс – пырыс, мом йодат?» муро йонга. Мутшо ден семже С. Маков ден В. Захаровын)
Ульяна ковай: Молодец, улыда!Модашат, мурашат пеш мастар улыда.
Воспитатель: Ковай, мемнан палымына шуэш, сурт – печыштет могай вольыкым адак ашнет?
Ульяна ковай: Мыйын вӱташтем вольыкат, сурт кайыкат тӱрло уло.
(Ушкал ломыжмо йӱк шокта)
- Теве колыда, Мила ушкалем ломыжеш. Кочнеже докан. А те паледа, мом ушкал пуа?
Воспитатель: Ме ушкал нергенат почеламутым палена.
Йоча: Ола тупан ушкална
Киндым, шудым кочкалеш.
Киндым, шудым кочкалеш,
Шуко шὂрым пуалеш!
Ульяна ковай: - Мыйын сурткайыкемат уло. Теве туштым туштем, палыза.
- Вуйжо – шерге, почшо – сорла. Паледа мо?
Йоча – влак. – Тиде – агытан!
Йоча почеламутым лудеш. – Ах, могае оҥан,
Чылт сорла гай почан.
Оҥгыр гае йӱкан
Чыве – влак дек чолган
Ошкылеш агытан:
« Ку- ка – ре – ку!
Улам эн тале, эн кугу!»
( «Агытан» муро йоҥга. Мутшо ден семже С.Маков ден
В.Захаровын)
Ульяна ковай: - Пеш сайын мурен ончыктышда! А теве лудо ден комбем ала – молан эре ӱчашат?
Воспитатель. – Ит ойгыро, ковай. Теве колышт, кузе йоча – влак каласат.
Йоча – влак. – Бак - бак - бак! Бак – бак – бак!
Мый арун коштам пешак.
- Так – так – так!
Йӱк шокта адак!
Тидым колын ваштареш
Комбо ὂрын воштылеш:
- Нерет лавыран, палет, йолташ,
Ок кӱл шкендым – шке мокташ.
(«Кува ден комбо « модмаш А.Е. Китиков «Модыш. Уш погыш» сборник 26 странице, Йошкар – Ола, 1993 ий)
Воспитатель. – Кувай! Пеш кугу тау мемнам ӱжметлан! Йоча – влакым суртвольыкет, сурткайыкет ден палдарыметлан. А теве колышт, кузе йоча – влак шке шочмо кундемышт нерген моктен ойлат.
(Йоча – влак почеламутым лудыт)
1). Уло ош туняште
Шуко эл.
Мыланем эн шерге
Марий эл
2). Марий эл – шочмо вер
Сылнын пеледалт!.
Марий эл – шочмо вер
Шерге пеш улат!
3). Пеш поян садерже
Ерже – ший!
Чодыраште шуко
Тамле сий.
4). Уло калыкемже
Келша ваш.
Тек эреак лийже –
Келшымаш!
Ульяна ковай: Тау, уныкам – влак!. Шочмо – кушмо элым эре йὂратен, пагален илыза! Вет марий калык моткоч поро чонан, лывырге кумылан. Тендам ончен, мыйынат кушталтымем веле шуэш.
(«Тошто марий куштымаш»)
Ульяна ковай йоча – влакым сийла, икте – весышт дене порын чеверласат.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Проект подготовительной группы этнокультурной направленности на тему «Сыктывкар полон истории».
Вид проекта: детско-взрослый исследовательский проектПродолжительность: среднесрочный (с 16. 01.- по 28. 01.)Актуальность: Основным принципом государственной политики в сфере образования является защи...
Перспективно-тематический план по этнокультурному направлению в подготовительной группе
Перспективно-тематический план по этнокультурному направлению в подготовительной группе на 2017-20108 учебный год. В плане отражены темы, сроки, формирование развивающей среды, взаимодействие с ...
Дидактическое пособие этнокультурной направленности «Моя Калмыкия»
Данное пособие разработано с учётом возрастных особенностей детей 5-6 лет. Оно даёт возможность использовать его и для индивидуального обучения детей.Пособие яркое, компактное, удобное, безопасное для...
«Модель создания предметно – развивающей среды этнокультурной направленности»
педагогический проект...
Дополнительная общеобразовательная программа (в форме кружка) по этнокультурному направлению «Говорушки» для детей старшей группы( 5-6 лет)
Материал по развитию речи детей дошкольного возраста через ознакомление с русским народным фольклором...
Спортивно – музыкально - игровое развлечение с этнокультурным направлением к Дню Защитника Отечества «Богатыри земли Коми!» для детей старшего дошкольного возраста.
Спортивно – музыкально - игровое развлечение с этнокультурным направлением к Дню Защитника Отечества «Богатыри земли Коми!» для детей старшего дошкольного возраста....
Конспект музыкально – спортивного Развлечения с этнокультурным направлением ко Дню здоровья «В коми игры играем – здоровье сохраняем!» для детей старшего дошкольного возраста.
Конспект музыкально – спортивногоРазвлечения с этнокультурным направлением ко Дню здоровья«В коми игры играем – здоровье сохраняем!»для детей старшего дошколь...