"День черкесского флага" (Адыгэ ныпым и махуэм)
план-конспект занятия (старшая группа)
Каждый народ имеет свои корни. Это язык, культура,история, традиции и обычаи, свою символику.Черкесы имеют свой флаг. И мы знакомим детей с историей созданией черкесского флага.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
adyge_nyp.docx | 25.25 КБ |
Предварительный просмотр:
Вед .: Сэлам гуапэ фыдох къек1уэл1ауэ хъуам. Нобэ псоми ди махуэшхуэщ. Нобэ дэ ди гуф1эгъуэшхуэщ. 2010 гъэм къыщыщ1эдзауэ мэлыжьыхь мазэм и 25-нэ махуэр « Адыгэ ныпым и махуэу» дэнэ щ1ып1и щагъэлъап1э. Дунейм тет лъэпкъыу хъуам езыхэм я лъэпкъ дамыгъэ, адрейхэм къазэрыщхьэщык1 нэгъыщэ я1эжщ. Апхуэдэ нэгъыщэщ бзэр, хабзэр, дуней тетык1эр, ит1анэ ныпыр.
Уэрэд «Гимн 12 племён»
Вед: Ныпыр зыщ1ауэ щытар хэтми иджыри нэгъэсауэ ящ1эркъым. Мы 1уэхум бгъэдыхьэк1э зыбжанэ и1эщ. Изыныкъуэхэм зэрыжа1эмк1э щэк1 удзыфэм шабзищрэ вагъуэ пщык1ут1рэ япэу хидык1ыу Хэкум къезыгъэхьар Уэсмэн империем щыпсэу адыгэ пщащэ гуэрщ. Ет1уанэ 1уэху еплъык1эр: 1836 гъэм инджылыз т1асхъэщ1эх Джон Уркварт Шэрджэс Хэкум адыгэу хъуам я нып къригъэхьауэ жа1эж.А илъэсым Шэпсыгъ 1эгъуэблагъуэм деж Хасэ щызэхыхьауэ щытащ. Дэ ди зэманым мэлыжьыхь мазэм и 24-нэ махуэм 1992 гъэм Адыгей республикэм и нып дамыгъэу къащтэ. Иужьк1э 2010 гъэм Къэралпсо Адыгэ Хасэшхуэм и унафэк1э мэлыжьыхьым и 25- нэ махуэр «Адыгэ ныпым и махуэу» ягъэув. Ар ягъэлъап1э дэни щыпсэу адыгэу хъуам.
(сабийхэр Беймырзэ Мухьэдин и усэ «Лъэ1у» жыхуи1эм къоджэ)
Ислъам:
Адыгэ лъэпкъым и 1эпкълъэпкъ пщык1ут1-
Адыгэ анэм и зэш бын гъуэзэджэ,
Фэ адэжь хэкум вагъуэу фыщылыдт,
Фыкъэзылъагъухэр къывэхъуапсэу зэк1э.
Дианэ:
Натхъуэджыр, беслъэнейр, еджэрыкъуейр,
Жанейр, мэхъуэшыр, хьэтыкъуейр, шэпсыгъыр,
Ит1анэ абазэхэр, къэбэрдейр,
Адэмей лъакъуэр, к1эмыргуейр, бжэдыгъур.
П. Аслъэн:
Кавказым и дахап1эр фэ фи хэкут,
Щ1ыгулъым я нэхъ бейр фи хьэсэ щ1ап1эт,
Къэрал зэмыщхьхэм къыфхухашу гъуэгу
Фи тенджыз 1уфэр я1эт кхъухьтедзап1эу.
Талинэ:
Иджы фэ дуней псом фыщикъухьащ…
Фэрыншэу нэщхъеялэщ чэщей мэзхэр,
Фэрыншэу, уэгум вагъуэ щипхъыхьар
Мэкъуауэ бадзэу, маф1э нэпц1к1э мэсхэр.
Ш. Зарэ:
Адыгэ лъэпкъым и л1акъуэ пщык1ут1,
1эпкълъэпкъыу ц1ыхум фэ фхуэдизщи и1эр,
Зыгуэр фыхэщ1у и гур ивмыуд,
Фи псэуныгъэр гурыф1ыгъуэу зи1эм.
Вед.: Адыгэ ныпым тет шабзэхэм, вагъуэхэм мыхьэнэ куу я1эщ. Япэрауэ сыт ныпыр щ1эудзыфэр? Адыгэхэм ижь-ижьыж лъандэрэ къэзыухъуреихь дунейм пщ1э хуащ1у щытащ. Дунейм и берычэтым и нагъыщэ нэхъыщхьэр удзыфэращ. Арауэ жа1э ныпыр щ1эудзыфэр. Нэгъуэщ1хэм зэрыжа1эмк1э, ар удзыфэу щ1ащ1ар муслъимэн диным и плъыфэ нэхъыщхьэр зэрыудзыфэращ. Бэракъым тет вагъуэ 12-р шэрджэс лъэпкъ инхэм я зырызщ, зи пэр дэгъэзея шабзищ зэблэдзар зауэр гъэувы1эным, мамырыгъэр гъэувыным, зэгуры1уэныгъэм и дамыгъэт. К1эщ1у жып1эмэ, вагъуэ 12-м адыгэ лъэпкъыр къызэщ1еубыдэ. Шабзищым зэрыхуагъэфащэмк1э къик1ыр мамырыгъэщ. А псор къызэщ1эбубыдэжмэ, адыгэ ныпым мыпхуэдэ мыхьэнэ и1эщ: адыгэ лъэпкъыу хъуар мамырыгъэм хущ1экъуу псэун хуейщ. Ди сабийхэми дызхураджэм девгъэдэ1ут.
Е.:
Фохъус апщий, родимый флаг!
Ты снова к нам вернулся.
На небе вспыхнул, как очаг,
над нами расспахнулся
Малик:
Хэкум, лъэпкъым я напэм хуэфащэу дызевгъак1уэ, дывгъэпсэу!
Архан:
Ныпыр напэщи, дывгъэхъумэ!
Вед.: Адыгэ зауэл1ыр зауэ 1уэху игу имылъу щак1уэ щык1уэк1э къыздищтэу щытар шабзищщ. Адыгэ зауэл1 нэсым нэхъыбэ шабзэшэ хуейтэкъым пшэрыхь щ1эк1уар хигъэщ1эн щхьэк1э. Дэри девгъэплъыт адыгэ лъэпкъым хуэфэщэн нэрыбгэ къытхэк1ынумэ. Джэгук1эхэр:
1.1упэгъу.
Вед.: Гъащ1э…. Гъащ1э…. Гъащ1эр зэм тыншщ, нэхущ, гукъеуэншэщ, Зэми гущ1эгъуншэщ, хьэдэгъейщ. Сыт хуэдэрей лъэпкъми, дэтхэнэ ц1ыхуми хуэдэу, езым и гъуэгуанэ зэпича и1эжщ. Щы1ащ адыгэ лъэпкъыр ща1этаи, и ц1эр ину щы1уаи, апхуэдэ къабзэу гугъуехь куэди илъэгъуащ, нэщ1эбжьэ куэди игъэныщк1уащ. Апхуэдиз зи нэгу щ1эк1а адыгэ лъэпкъым дырищ1эблэщ Дэ абы дыригушхуэн хуейщ, сыту жып1эмэ дэ ди пщэм къыдалъхьащ адэк1э гъащ1эр пытщэну. Зэман тек1мэ ди къуэрылъху- пхъурылъхухэр ириплъэжынущ ди гъащ1эм. Абы ялъэгъуныр дэращ зэлъытар: я щхьэр ину ялъэгъужынрэ е я напэр сынрэ.
Алина Е.:
Черкесы мы, нам честь одна дана,
Её лишь неподкупные мы слуги,
Лишь ей живём,лишь цель одна видна,
Чтоб не порвать достоинства подпруги.
Черкесы мы! Двеннадцать звёзд дугой
На знамени рассыпались зелёном
И три стрелы хранят земли покой
От века, что прославилась свободной.
Нелли:
Звёзды сверкают на полукруге,
Звёзды адыгских племён.
Не расторжимы братские узы
На перепутье времён
Стрелы на Запад
Стрелы на Север
Стрелы и на Восток.
Тысячелетье нартские земли
Враг покорить не мог.
Минара (читает балладу о чести):
Заря алела на востоке,
Неописуемой красой.
Стоял, прощаясь на пороге
С родными, горец молодой.
Он уходил служить Отчизне
В минуты бедствия её,
И конь, соратник его жизни.
С ним разделить готов был всё.
Старик- отец в черкеске белой,
Держал с ним строгий разговор:
- Смотри, мой сын, в бою будь смелым,
Не стань пятном кавказских гор.
Запомни, честь не обменяешь,
И не своруещь ты нигде,
Она подарок, понимаешь?!
Который делаешь себе.
И в самом яростном сраженье
Когда решается судьба,
Не забывая на мгновенье
Храни её,а не себя!-
Взглянул на старца сын с любовью,
Адаты горские храня
И обернулся на дорогу,
Держа за повод скакуна.
Лишь мать- старушка не скрывала,
Всё лила слёзы по нему,
И на последок прошептала:
-Будь верен долгу своему
И жизнь пошла своей тропою,
В недосягаемую даль,
Повсюду разнося с собою
И радость людям, и печаль,
А через время, в то селенье,
Джигиты воина внесли,
Он на щите лежал с раненьем,
Не в силах более идти.
В его глазах ещё искрилось
Тепло скупого бытия,
Но видно было, что смирилась,
Со смертью витязя душа.
И та, что слёзно провожала,
Родного сына на войну,
Спросила:- где зияет рана?-
Пред тем, как дверь открыть ему.
- Коль грудь пробита, заносите,
Ему я сердцем помогу,
Но коль спина- то уносите,
Я видеть труса не хочу!
—В груди его,- друзья сказали,-
Багрится храбрости родник,
И в двери вашей древней сакли,
Позора ветер не проник.-
А вечером когда больного,
Отец проведывать пошел,
Его, почти полуживого,
В углу стоявшего нашёл.
Не мог, мужчина на постели
Перед отцом своим лежать
И, даже под покровом смерти,
Законы предков нарушать.
И старец вымолвил гортанно,
Скрывая горести комок:
- Жаль, расстаёшься с жизнью рано,
Достойным стал бы ты, сынок!-
На утро вынесли героя,
Того, кто из последних сил,
Забыв о счастье и покое,
И честь, и имя сохранил.
Заря алела на востоке,
Неописуемой красой….
Лежал, закрыв навеки очи,
Под буркой, горец молодой.
Вед: Ныпыр- напэщ. Ныпыр къэралым, абы и ц1ыхухэм, лъэпкъым пщ1э зыхуищ1у и1э лъэп1эныгъэ псоми я дамыгъэщ. Аращ абы ину пщ1эрэ щ1ыхьрэ щ1ыхуащ1ри, хуэпщ1ыну щ1ыхуэфащэри. Иджыпсту адыгэ ныпыр ди спортсменхэм дуней псом къыща1эт, щагъэлъагъуэ, ирогушхуэ. Хьэгъуэл1ыгъуэхэм, махуэ лъап1эхэм к1эрыпч мыхъун и 1ыхьэ лъап1э хъуащ.
Адыгэ джэгу (псоми ящ1)
Вед.:Къагъэсащ адэжьхэм нобэм хабзэ дахэу яхэлъар: я хахуагъэр, я нэмысыр, пэжыныгъэу яку дэлъар. А нэхъыжьхэм я гугъап1эм дэри делъэпэуэнкъым.Нобэ дгъэлъап1э адыгэ ныпми хъуэхъуу хужа1эр тхьэм кърипэс!
Сафия:
Тхьэм дунейр зытетыху
Хэкум и уафэм
Уи лъэпкъым и гум
Уримыгъэк1,
Си нып дахэ!
Вед.:
Адыгэ ныпыр дыгъэм пэлыдрэ,
Кавказ къуршыжьыр къыпэлыдыжу,
Уафэм дэтхьеймэ ди Шыхулъагъуэу,
Щ1ылъэм къетхьэхмэ ди гъуазэу,
Жьы къабзэм бгъэ лъэщу дэхуарзэу,
Гуф1эгъуэ махуэм хуэт1эту,
Гузэвэгъуэ махуэхэм дызэхуишэу,
Шабзищыр мамырыгъэм и телъхьэу,
Вагъуэхэр мыужьыхыжу къаблэу,
Дыщэпск1э дарэ мыукъуейуэ,
1уащхьэмахуэ и щыгум щыхуарзэу,
Лъэпкъ зэбгырыдзар зы дищ1ыжарэ,
И жьауэм аф1эк1а дыщ1эмык1ыжу,
Маф1э зыгъэхуабэр мыунк1ыф1ыжу,
Адыгэ ныпыр тхьэм тхуэмэхуэн ищ1!
Талина усэ же1э : « Адыгэ нып» Б. Зураб.
Адыгэ ныпыр сабийхэм зэхагъэувэри йок1ыж.
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
Сценарий развлечения "День черкесского флага"
Каждый год 25 апреля все адыги на земле отмечают день черкесского флага. И наше дошкольное учреждение не осталось в стороне. воспитанники средней группы "Чебурашки" провели развлечение посвя...
День Черкесского флага
Была проведена беседа с детьми о Черкесском флаге, чтение стихов, апликация Черкессого флага коллективная работа....
Открытое занятие "День черкесского флага"
открытое занятие...
Открытое занятие "День Черкесского флага"
открытое занятие...
Проект «Воспитание нравственно-патриотических чувств дошкольников к народам разных национальностей России - День черкесского костюма»
Цель проекта: Формирование представлений у детей о национальном черкесском костюме посредством познавательно – исследовательской и продуктивной деятельности....