Сценарий мероприятия на РМО "Лъэтегъэуцом имэфэкI" (адыгский обрядовый праздник - "Первый шаг")
методическая разработка
Мурадхэмрэ пшъэрылъхэмрэ:
- адыгэ лъэпкъым ихабзэхэм ащыщхэм сабыихэр нэIуасэ афэшIыгъэныр;
- адыгэ хэкум ехьылIагъэу шIэныгъэхэр ягъэгъотыгъэнхэр;
- бзэм имэхьанэ къагурыгъэIоныр.
Цель:
- Приобщение детей к культуре своего народа, пополнение запаса знаний детей о родной республике, воспитание любви и уважения к традициям и обычаям адыгов;
- Познакомить детей с обрядом первого шага ребенка «ЛЪЭТЕГЪЭУЦУ»;
- Продолжать знакомить детей с традиционно – бытовой культурой адыгского народа;
- Поддерживать и развивать интерес к традициям Малой родины;
- Расширять и углублять представления детей о старинных семейных обычаях.
Скачать:
Вложение | Размер |
---|---|
meropriyatie_letegeutsom_imefeki.docx | 53.01 КБ |
Предварительный просмотр:
СЦЕНАРИЙ МЕРОПРИЯТИЯ НА РАЙОННОЕ МЕТОДИЧЕСКОЕ ОБЪЕДИНЕНИЕ
«Реализация регионального компонента в ДОУ путем приобщения детей к родной культуре, родному языку»
«ЛЪЭТЕГЪЭУЦОМ ИМЭФЭКI»
Мурадхэмрэ пшъэрылъхэмрэ:
- адыгэ лъэпкъым ихабзэхэм ащыщхэм сабыихэр нэIуасэ афэшIыгъэныр;
- адыгэ хэкум ехьылIагъэу шIэныгъэхэр ягъэгъотыгъэнхэр;
- бзэм имэхьанэ къагурыгъэIоныр.
Цель:
- Приобщение детей к культуре своего народа, пополнение запаса знаний детей о родной республике, воспитание любви и уважения к традициям и обычаям адыгов;
- Познакомить детей с обрядом первого шага ребенка «ЛЪЭТЕГЪЭУЦУ»;
- Продолжать знакомить детей с традиционно – бытовой культурой адыгского народа;
- Поддерживать и развивать интерес к традициям Малой родины;
- Расширять и углублять представления детей о старинных семейных обычаях.
IэпыIэгъухэр: дискым тетхагъэу орэдхэр, къэшъо мэкъамэхэр; адыгэ хьакIэщым ит псэуалъэхэр.
Оборудование: предметы адыгейского быта и культуры.
Лъэтегъэуцор зэрэкIощтыр - Ход мероприятия
Дети входят в зал, оформленный в соответствии с темой мероприятия.
ХьакIэщыр кIэракIэу зэIэхыгъ, къушъэ, Iан,…
Адыгэ пщынэ макъэ къеIукIы хьакIэщым хьакIэхэри къырагъэблагъэх.
КIэлэпIур: ШъуимафэшIу, тихьакIэ лъапIэхэр!!!Непэ лъэтэгъэуцом имэфэкI шъукъетэгъэблагъэ. Тизэхахьэ къекIолIагъэхэм зэкIэми салам фабэ шъотэхы. Тизэхахьэ зыфэгъэхьыгъэр адыгэ шэн - хабзэхэм язэхэтыкIэ сабыйхэр нэIуасэ фэтшIынэуары.
Учитель: Читает стихотворение на адыгейском языке «УцIыфышIумэ, къысфеблагъ». КIэлэпIур: Стихотворение «УцIыфышIумэ, къысфеблагъ».
УцIыфыш1умэ, къысфеблагъ,
Сиунапчъэ ренэу зэIухыгъ.
УсымышIэрэми благъэ усшIын,
ХьакIэныщри пфязгъэукIын.
Шъукъеблагъ, цIыфышIу пстэури
Сиунапчъэ шъуфызэIусхын,
Адыгагъэр хабзэу тэ тхэлъыр,
ТицIыфышIухэр шъозгъэлъэгъун.
Къушъхьэ шыгуи, типсы орхэми,
ЧIыпIэ дахэми сэ шъусщэн.
ТиджэгукIи, ти орэдхэми,
Ядэхагъэ шъозгъэлъэгъун.
Учитель: Здравствуйте, дорогие гости! Мы рады приветствовать вас сегодня на нашем мероприятии адыгейский обрядовый праздник «ЛЪЭТЕГЪЭУЦУ» (Первый шаг) важный по своему морально этическому значению, обычай, определяющий будущую судьбу малыша.
КIэлэпIур: КIэлэцIыкIухэр, непэ хьакIэхэр къытфэкIуагъэх. ХьакIэмэ сэлам ятэжъугъэх ыкIи таIужъугъэгушIу.
Учитель: Ребята, посмотрите, сколько гостей к нам пришло. Давайте поздороваемся с гостями и согреем их своими улыбками.
КIэлэцIыкIухэр: Шъуимафэ шIух!
Дети: Здравствуйте!
КIэлэпIур: Джыри сыд тыкъэзгъэфабэрэр, тыгу къэзыIэтырэр?
Учитель: А что нас ещё согревает и улучшает наше настроение?
КIэлэцIыкIухэр: ТыгъэцIыкIур ары.
Дети: Солнышко.
КIэлэпIур: Тэрэз тыгъэцIыкIур ары.
Учитель: Правильно солнышко.
КIэлэпIур: КъызышIотэжъугъэшI тIэцIыкIухэр тыгъэ нэбзыихэу, тIэцIыкIухэр зэнэтэжъугъэсыхи тыгу фэбэныгъоу илъыр зэтэжъугъэтыжь,тихьакIэми ятэжъугъэт. Учитель: А мы представим, что наши руки – это солнечные лучики, коснёмся ими друг друга и подарим тепло своим друзьям.
Дети становятся в хоровод, вытягивая руки вверх, соприкасаясь друг с другом.
КIэлэцIыкIухэр: ТыгъэцIыкIу, тыгъэцIыкIу!
Тэ – тыуинэбзый!
ЦIыфышIу тыхъуным
О тыфэгъас!
Дети: Солнышко, солнышко!
Мы – твои лучи!
Быть людьми хорошими
Ты нас научи!
(КIэлэцIыкIухэр хъураеу къэуцух, аIэцIыкIухэр зэнагъэсых - Дети становятся в круг)
КIэлэпIур: Адэ гулъышъота тызызэIогушIожь нэужым тисадик нахь нэфынэ, нахь фабэ зэрэхъугъэр?
Учитель: Вот мы и согрели своим теплом своих друзей и гостей, и поделились с ними хорошим настроением
КIэлэпIур: Сыд зыфаIорэ хэгъэгу, сыда ащ къикIырэр?
Учитель: Что называют Родиной, кто скажет?
КIэлэцIыкIухэр: Хэгъур чIыпIэу тыкъызыщыхъугъэу, тызыщыпсэурэр ары.
Дети: Это то место, где мы родились и живем.
КIэлэпIур: Адэ Родинэм фэгъэхьыгъэу усэ шъошIа?
Учитель: Кто знает стихотворение про Родину?
КIэлэцIыкIур: «Родинэр» Къумпыл Къадырбэч
Читает Емтыль Милана стихотворение на адыгейском языке
«Родинэр мары» Къумпыл Къадырбэч
ЕмтIылъ Милан: Родинэр мары - Родина вот.
Тэ тиунэшху. – Наш большой класс
Родинэр мары – Родина вот
Тэ тищагушху.- Наш большой двор
Родинэр дахэ – Родина красивая
Родинэр ины. – Родина большая
ЗэкIэми Родинэр – Родина у нас у всех
Тэ зэдытий. – Одна.
КIэлэпIур: КIэлэцIыкIухэрхэгъэгоу тызыщыпсэурэм сыда ыцIэр?
Учитель: Ребята, скажите, как называется наша страна?
КIэлэцIыкIухэр: Россия.
КIэлэпIур: Тэ ти Россие сыд фэда?
Учитель: Какая наша Россия?
КIэлэцIыкIухэр: Ины, лъэшы, фабэ, гуахьы, дахэ.
Дети: Наша Россия - огромная, могучая , красивая страна.
КIэлэпIур: Россием хахьэх республикэ цIыкIубэ. Тэри а республикэ цIыкIумэ ащыщ тыщэпсэу. Республикэу тызщыпсэурэм сыда ыцIэр?
Учитель: Наша Россия - огромная, могучая, красивая страна. В состав России входит много маленьких республик. Мы с вами живём в одной из таких республик. Как называется наша республика?
Дети: Республика Адыгея.
КIэлэцIыкIухэр: Адыгэ Республик.
КIэлэпIур: Сыд фэдэ символика адыгэ республикэм иIэхэр?
Учитель: Какие символы у нашей республики?
КIэлэцIыкIухэр: Хэгъэгу пэпчъ рашIэжьэу быракъ, герб, гимн.
Дети: Герб, гимн, флаг.
КIэлэпIур: Республикэм щыпсэурэ лъэпкъымэ сыда абзэр?
Учитель: Люди живушие в нашей республике, разговаривают на каком языке?
КIэлэцIыкIухэр: Адыгабз.
Дети: Адыгейский язык.
КIэлэпIур: Адэ тыбзэ фэгъэхьыгъэу усэ шъошIа?
Учитель: А кто знает про адыгеский язык стих.
Читает стих на адыгейском языке Батмен Эльмира
«Адыгабзэр сян» Нэхэе Руслан
Батмэн Эльмир: Убзэ зыпшIокIодырэм,
Уянэ пшIокIодыгъ.
Ар къызгурымыIорэм
Ыпсэ аритыгъ.
Сыбзэ сэ ситыгъэ
Сыбзэ сэ сихьылъэ
Сыбзэ сигугъэ
Игъэрети схэлъ
Слъэхэри кIэзгъэкIырэр
Сиадыгэ хабз.
КIэлэпIур: Дахэ ти Адыгее. Тэ ар шIу тэлъэгъу, тикIас, нахь дахэ хъунэу тыфай. Дэхэ дэд ти Адыгее ичIыгухэр, икъушъхьэхэр,имэзхэр,игубгъохэр,ипсыхъохэр.
Учитель: Красива наша Адыгея. Мы ее любим и хотим чтобы она была еще краше. Адыгея богата красивыми лесами, полями, реками, горами, животными.
КIэлэпIур: Тимэзхэм сыд фэдэ псэушъхьэха ахэсхэр?
Учитель: Дети, скажите, какие животные живут в наших лесах?
КIэлэцIыкIухэр: Тыгъужъхэр, баджэхэр, тхьакIумкIыхьэхэр, мышъэхэр, мэз чэтыухэр.
Дети: Волк, леса, заяц, медведь, дикая кошка и т. д.
КIэлэпIур: Тигубгъомэ сыд фэдэ лэжьыгъа къарыкIэхэрэр?
Учитель: Какой урожай выращиваем на наших полях?
КIэлэцIыкIухэр: Натрыфи, коци, помидори, къэбаскъи, къартопи, щыбжьыи.
Дети: Кукуруза, рожь, помидоры, капуста, картошка, перец.
КIэлэпIур: Сыд фэдэ цIыф лъэпкъыха тиреспубликэ щыпсэухэрэр?
Учитель: А вы знаете, какие народы проживают в нашей республике?
Дети: Адыги, русские, армяне, таджики, узбеки, казахи.
КIэлэцIыкIухэр: Адыгэхэр, урысыхэр, таджыкыхэр, узбекыхэр, казахыхэр.
Дети: Адыги, русские, армяне, таджики, узбеки, казахи.
КIэлэпIур: ЦIыф лъэпкъ пстэоу исхэм агъэлъапIэ яшэн – хабзэ зэхэтыкIэхэр. Адыгеир зэрэдахэм фэдэу дахэ ишэн – зэхэтыкIэхэри. Непэ нэIуасэ ахэмэ зафэтшIыщт ыкIи зыщыдгъэгъупшэщтхэп.ЧIыгоу тызщыпсэурэм идэхагъэ, ибаигъэ къэтIотагъэмэ, джы тIэкIу зыдгъэпсэфынэу уахътэ къэсыгъ.
Учитель: Молодцы, ребята. Каждый из этих народов чтит свой язык, традиции, свою историю. Так вот сегодня мы хотим пригласить вас в мир адыгской культуры и показать вам свою красоту, величие и традиции адыгского народа.
Зыгъэпсэфыгъо такъикъ.(Физминутка)
СикIас сичылэ къыщыскIухьанэу,
СикIас сичылэ зыщысплъыхьанэу
СикIас сэ къэслъытэнэу.
Школыр- зы, садикыр- тIу, памятникыр - щы,советыр - плIы, почтэр - тфы, стадионыр - хы, площадыр - блы, мэщтыр - и, спортзалыр - бгъу, дворец культурэр – пшIы.
Дети читают слова и выполняют движения.
Люблю по аулу гулять, люблю смотреть, Люблю считать. Школа - раз, детский сад - два, три - памятник, четыре – сельский совет, пять - почта, шесть - стадион, семь - площадь, восемь - мечеть, девять- спортзал, десять- дворец культуры.
КIэлэпIур: КIэлэцIыкIухэр, телефоным сообщение къэкIуагъ. Итхагъэр шъушIэ шъшIэигъуа?
Учитель: Ребята к нам на телефон пришла смс-ка. Хотите узнать, что в нём?
Дети: Да.
КIэлэпIур: Шъуимафэ шIу, кIэлэцIыкIухэр!
Непэ Нэгъойхэм ямэфэкI мэфэшху. Яшъао апэрэ лъэбэкъур ыдзыгъ. Тэ лъэтегъэуцом имэфэкI шъукъетэгъэблагъэ.ХъяркIэ.
Учитель: Уважаемые ребята! У семьи Нагоевых сегодня большой праздник - наш долгожданный первенец делает первые шаги! Ждем вас в гости! До встречи и удачи!
КIэлэпIур: КIэлэцIыкIухэр, мэфэкIым тыкъырагъэблагъэ. Илъэс зыныбжь хъугъэ сабыим апэрэ лъэбэкъур зэридзыгъэм мэфэкIышхокIэ адыгэмэ хагъэунэфыкIыщтыгь. Сабый зиIэм - насып иI. Сабыим насыпыр, чэфыгъор, тыгъэнурэр къыдэкIо. ИжъыкIэ къыщегъэжьагъэу адыгэхэм сабыеу къэхъугъэм ифэIо - фашIэхэр игъом зэрагъэцэкIэным анаIэ тырагъэтыщтыгъэ. Адыгэ шэн-хабзэ зэхэтыкIэущыIагъэхэм тарыгъуазэзэ непи пIуныгъэIофыхэр лъытэгъэкIуатэх. А шэн – хэбзэ дахэу тиIэхэр къизыIотыкIырэ усэр къыIот Бэгугъэ Аделинэ.
Учитель: Бекух Аделина читает стих на адыгейском языке «Хэбзэ дахэу тэ тиIэр джащ фэд».
Бэгугъэ Аделин:
СыдигъокIи жъыгъэр тэгъэлъапI,
Ащ къытиIорэм тынчъэу тедэIу,
Тыфэтэджышъ ичIыпIэ етэт.
Ащ цIыфыгъэ дызетхьэу тэлъыт.
Тибзылъфыгъэ шъхьэкIафэ фэтэшI.
ИшIушIагъэ дунаем зэлъешI.
Тиорэд зерэIэт,
Хэбзэ дахэу тэ тиIэр джащ фэд.
ХьакIэр къихьэмэ тыфэнэгушIу,
АнахьышIур ащ тэ етэпэс:
Зэтэгъафэ ащ пае IэнэшIу –
Чэтылыбжьэм щыпс – пIастэр игъус,
Сэнэпс IэшIур хьазырэу лъэхэт,
Ащ зыфаер бысымэу егъот.
Тиорэд зерэIэт,
Хэбзэ дахэу тэ тиIэр джащ фэд.
КIэлэпIур: КIэлэцIыкIухэр, адыгэмэ шэн зэхэтыкIэ дэхабэ яI. КIэлэцIыкIур къызыхъурэм чъыг агъэтIысхьэ. Джыри тэ адыгэхэмкIэ зы хабзэ тхэлъ - «Лъэтегъэуцу» зыфиIорэр ары. Непэ тэ тыкъырагъэблэгъагъэу а шэн -хабзэм изэшIохын зыфэдэр зэдгъэлъэгъущт.
Учитель: Ребята, у адыгов много красивых, хороших обычаев есть когда рождается ребенок сажают дерево . И еще есть один обычай «ЛЪЭТЕГЪЭУЦУ» («Первый шаг») важный по своему морально этическому значению, - обычай , определяющий будущую судьбу малыша. Нас пригласили сегодня в гости и мы уже на пороге.
КIэлэпIур: Шъуимафэ шIу, НэгъойхэмкIэ непэ шъуихъяр тыкъежъугъэблэгъагъ, тигуапэу тыкъэкIуагъ.
Учитель: Добрый день! Мы счастливы, что пригласили нас на такое мероприятие.
КэIэлэцIыкIухэр: Шъуимафэ шIух.
Дети: Добрый день.
Сэнят: Шъопсэу, кIэлэцIыкIухэр, шъукъеблагъ, шъукъэтIыс.
Сэнят: А мы как рады видеть таких гостей. Проходите, пожалуйста. Садитесь. Мыхьамод: Сыдэу сабый дахэха мыхэр, шъукъеблагъ.
Мыхьамод: Какие красивые дети к нам пришли в гости.
Мыхьамод: А ныу, къэошIэжьа, илъэскIэ узэкIэIэбэжьмэ шъэожьые цIыкIу тиIэу зэрэтигушIогъошхуагъэр. Джы непэ мары сишъао лIы хъугъэ, апэрэ лъэубэкъухэр ыдзыгъэу тыщэгушIукIы.
Мыхьамод: Бабушка, а ты помнишь, год тому назад какая радость была у нас рождение внука? А теперь он стал на год старше и сегодня собирается делать первый шаг.
Сэнят: Адэ лIыжъ, гьашIэри макIо, зихэхъогъум хахъо. Непэ тигушIогьошху. Тыгъуасэ фэдэу сынэгу кIэт тикIалэ кушъэхапхэу фэтшIыгъагъэр.Джы мары лъэтегъэуцом ишIыгьу. Мэшалахьэу, илъэсы мыхъузэ кIуагъэшъ, зыщыкIуагъэм мэфэкIыр фызэхэтщэн.
Сэнят: А то, как же дедушка, жизнь идет своим чередом. Сегодня у нас счастливый
день. Помню как вечера мы проводили обряд «Укладывания в колыбель», а сегодня обряд « Первого шага» .
Сэнят: Тисабый цIыкIу дунаим ылъапэ зыщыхидзагъэр ом икъэущыжьыпIэ - кIэракIэу тефагъ. А си Аллахь закъу! Джаш фэдэу идунай гъэтхэ зэпытэу, чъыгэу зыми ымыгъэтIысхьагъэу тхьэм къыгъэкIыгъэр зэрэлъэпсэ пытэм фэдэу тисабый лъэпсэпытэ хъунэу сыфэлъаIо, цIыф цIэрыIоу, хэхыгъэу, ренэу лъэгапIэм тетынэу сишъэоцIыкIу иджанэ лъэгапIэм пысэлъэ.
Сэнят: Наш малыш родился весной, в такое время когда природа просыпается. Молю Аллаха чтобы жизнь всегда была такой красивой и цветущей как весна. Чтобы он крепко стоял на ногах и стал умным и известным человеком, я повешу эту рубашку повыше .
Нафсэт: А машалахь! Сыдэуи джэнэ дахэ щыгъ!
Нафсэт: Машалахь ! Какая красивая рубашка!
Сэнят: Адэ си Нафсэт, нэшIуи щыI, нэ бзаджи щыI. СикIэлэцIыкIу нэтемыфэнэу джэнэ дахэ фэсшIыгъ.
Сэнят: Да соседка, конечно, есть добрые и плохие глаза. Я эту рубашку сшила для своего внука, чтобы его не сглазили.
Нафсэт: Тимур фэтшIырэ лъэтегъэуцом купкIэу иIэр-ылъакъо пытэу теуцонэу,щыIэныгэ гъогу мылъэпаоу дахэкIэыкIунэу ары.
Нафсэт: Сегодняшний праздник для Тимура, мы делаем для того, чтобы он смог крепко стоять на ногах и прожил красивую жизнь.
Нафсэт: Хэт шъуащыщэу Тимур цIыкIур зэзыщэлIэн зылъэкIыщтэр? ЗэкIэхэми апап - апап тэжъугъаIори тежъугъэплъ.
Апап - апап, Iожь Тимур! - Дитя моё, топ, топ, топ…
Сэ садэжь, сэ садэжь къэкIожь! - Давай,давай, топ, топ, топ…
Ини цIыкIуи зэдырагъаштэу къаIо.
Лъабы тый, тый, тый,
Уилъакьо панэ хау,
Уинанэ къыхехыжь,
Уитатэ цуакъэ пфед!
Нэфсэт: Сенэгуе, мы кIалэр ылъакъомэ ателъ лъахъэмэ амыгъакIорэкIэ?
Сэнят: Сэ сишъао сыд илажь, лажьэ зиIэр сэры! Улъэхъыгъэ лъакъохэр сыдэущтэу зэблэудзын? Мары сикIал, узылъахъэрэ кIапсэр зэпысэупкIы, псынкIэу укIонэу.
Iубыжъыеу, щырыжъыеу,
Синэфынэу си Тимур
Гъогур псынкIэу,
Гъогур зафэу
Гъогур нафэ къыпфэгъунэу
Лъэпэ лъахъэу непэ птелъыр
Сэ сигуапэу о птесэхы.
Затем бабушка берет ножницы и имитирует перерезание невидимых пут, которые до сих пор связывали ноги малыша, ведет по дорожке.
ЦIыкIуи, ини зэдырагъаштэу къаIо:
Льабытый, тый, тый, шъэожъый
Лъабытый, тый, тый, цIыкIужъый
Джы бырыпхым уебэкъонэу.
Лъэтеуцор насыпышху,
ЧIыпIэ икIи лъэубэкъу шIы
Уитатэ огъэгушIу, уинанэ пэгушIуат.
Узхахьэрэм щыщ ухъоу,
Пыир о пцIэ ыгъэщынэу,
ШIыкIэ - IуакIэм уфэIазэу
Гъогу дахэ утехьанэу,
ЗэкIэхэмкIи тыпфэлъаIо.
Мыжъоу пчэгум къырахьагъэм Тимур тырегъэуцо. Сэнятэ сабыим ынэгу кIаплъэзэ фэлъаIо.
Сэнят: Мыжъо пытэм фэдэу плъэ пытэу утетынэу, чъыг лъапсэм фэдэу плъапсэ зидзынэу етэIуалIэ, сишъау!
Учитель: выносит плоский камень, бабушка, желая, приговаривая ставит ребенка на камень.
Сэнят: (ставит малыша на камень) Пусть твёрдо, как камень, стоит на ногах мой малыш. Нафсэт: Тэбэрыдзэм Тимур цIыкIур тедгъэуцон фае. Ащ мэхьанэу иIэр: Тимур цIыкIур хъун- шхын щымыкIэу, бэрчэтэу щыIэнэу ары.
Нафсэт: Надо Тимура поставить на лепешку. Это для того, чтобы Тимур никогда не нуждался в куске хлеба, жил в достатке.
КъыхаупкIы тэбэрыдзэм (Вырезают след из лепешки).
КIэлэпIур: Янэрэ ятэрэ нахь благъэ иIэпышъ мыр ахэмэ яIахь.
Учитель: Ближе родителей у ребенка нет никого и отдают вырезку от лепешки им.
Нэужым пчэгум ит Iэнэ лъэкъуищым рещалIэ. Ащ пкъыгъо зэфэшъхьафыбэу телъхэмэ ащыщых: тхылъыр, уатэр, ахъщэр, сымэджэщ Iэмэ - псымэхэр ыкIи нэмыкIхэри.
Нафсэт: Чэзыур зынэсыгъэр сэнэхьат хэхыныр ары. Сыд сэнэхьат насып фэхъущтыр? Илъэс пчъагъэу тапэ илъхэмэ тапхырыплъынышъ ар непэ зэдгъэшIэщт.
Пкъыгъо зэмылIэужыгъоу ыпашъхьэ илъхэм сабыир арещалIэ.
КIэлэпIур: Пщынэр къыштэмэ – пщынао хъущт, уатэр къыштэмэ пхъэшIэщт, конструкторыр къыштэмэ – строителыщт.
Нанэ кIэлэцIыкIур столым Iуещэ, къыхихырэм елъытыгъэу зэрэхъущтыр къеIо.
Учитель: А сейчас, развлекательный момент – символический выбор будущей профессии. (Ребёнка подводят к столику и предлагают выбрать предмет) Смотрите, малыш выбрал книгу, значит он будет профессором.
КIэлэпIур: Джы джэгукIэу тшIэхэрэмкIэ Тимур цIыкIум тыдэджэгун.
Учитель: У адыгов много интересных детских игр, которые способствуют развитию смелости, ловкости.
1.КъакIо Тимур-Iэпэжъый,сыкъыбдешIэщт джы «Бзыужъый»
Бзыу бзыу бзыугуагу,
Гого нэшъур кIашъом тес,
Къефэхи зэгоут
Апс къахьи Iахь остын
Осымытми укIожьын.
2. НатI- натI, нэтIэ цIыкIу
НэтIэ цIыкIукIэ тыжъугъэджэгу
Пчэгум сыхьи сыкъахьыжь.
3.Тимур сэри згъэджэгущт
СакIыб исэу къесхьакIыщт еIо тэтэжъ
хэт къысIэпыIэщт?
ХьакIыба, кIыбыхъуа,
Насыпышхо къыбдакIуа,
Гъуагъоу чIыгум утета,
Уянэ ыIапэ къыуета
Уятэ шыпхъур къыпфехьа.
КIэлэпIур: Къоджэхь - къоджэшхыхэр къэсIощт. КъэзышIэрэм чылагъо естыщт. Учитель: Ребята, сейчас мы вам загадаем адыгейские загадки.
1.Мастэу тетыр бэ, Iуданэ зи иIахэп (Пыжъы)
Хьэлъэкъуае осэт.
2.Ыгу псынкIэ, зыIукIэрэм рефыжьэ.(ТхьакIумкIыхь)
Тэхъутэмыкъуае осэт.
3.ЗыкIэ зылъэшъоу, зышъо зипый.(Баджэ)
Афыпсыпэ осэт.
4.Тамэ иI, ау быбырэп , лъакъо иIэп, ау укIэхьащтэп. (Пцэжъый)
Щынджые осэт.
5. Iэ зимыIэ пчъэIух.(Жьыбгъэ)
Козэт осэт.
6.ТеурыкIу – елъэкIон. (Псычэт)
Хьэтрамтыку осэт.
КIэлэпIур:Джы Тимур цIыкIум шIуыхьафтынхэр кIэлэцIыкIумэ фашIы ашIоигъу усэхэр, орэдхэр, къаIощтых.
Учитель: По обычаю в этот день ребёнку дарят подарки и мы сегодня нашему Каплану подарим песни, стихи, танцы.
Чтение стихов на адыгейском языке.
Мэзыжьэкъо Батыр: Лъабы — лъабы, лъабыжъыер гъэпыт.
НекIо-некIо,
Къазхэр шъофым ефыжь.
ХьакIо-зекIо,
ЕчъалI, мары мыр чэтыу.
Тихьэжъ бэу мэлакI
Дгъашхэмэ псапэ хъун.
Мэзыжьэкъо Фатим: Непэ зэкIэм тимэфэкI,
ГущыIэр сэри къыcIорэкI:
Моу къахь Iабы- Iабыжъыер,
Убыт мары мыр дэдай,
Ощх быбэу орэд жъынчъыр,
Мэфэ фабэр ощ пай.
Жъгъау- саур уидэдай,
Ащ хэIукIырэр къэшIэгъуай.
Батмэн Аид: Тимур цIыкIум къеIо «нан»,
Янэ лъэшэу ащ икIас.
ЗимылъэгъукIэ мэгъынагъэ,
ЕшIэ ным игупцIэнагъэ:
Сянэ ыIэ нахь шъабэ
КъыхэкIынэп щыIэшъ абэ.
Орэдэу «Синан» - Песня «Синан».
1.Типсыхъо сыкIэдэIукIмэ,
Умакъэ ащ къыхэIукIы.
Чъыгы бырабэм япкIашъэ
О пцIэкIэ къысэIушъашъэ.
Припев: Синанэу синанэ дах!
Дунаир сфэогъэдах!
Насыпыр о къысэптыгъ
Дунаир о сфыхэпхыгъ.
Ори-ори-орира, ори-ори-орира,
Синанэ дахи,
Синанэ, синанэ, синанэ, синанэ гупси!
2.Жъуагъомэ уахэсэлъагъо,
Тигубгъи о уисэлъагъо.
Уижьау сычIэт зэпытэу
УнаIэ къыстеогъэты.
Припев: Синанэу синанэ дах!
Дунаир сфэогъэдах!
Насыпыр о къысэптыгъ
Дунаир о сфыхэпхыгъ.
Ори-ори-орира, ори-ори-орира,
Синанэ дахи,
Синанэ, синанэ, синанэ, синанэ гупси!
КIэлэпIур: Джы кIэлэцIыкIумэ шIухьафтынэу джэнэцIыкIу сабыим фашIымэ ашIоигъу. Учитель: По обычаю в этот день ребёнку дарят подарки и мы сегодня нашему Тимуру подарим песни, стихи, танцы.
Нафсэт: НэшIуи щыI , нэ бзаджи щыI, непэ Тимур цIыкIум нэ темыфэнэу джэнэ дахэ фэтш1ын. Джэнэ плъыжьым Iудэнэ зэфэшъхьафхэмкIэ адыгэ орнаментыр хэтэхъыкIы.
Ащ ышъо зэрэжъыурэм пае, нэ бзаджэ зиIэ цIыфхэр ыгъэщынэхэу алъытэщтыгъэ адыгэмэ. Нафсэт: Сейчас ребята с вашей помощью мы приготовим красивую рубашку с адыгейскими орнаментами для Тимурчика, чтобы его не сглазили.
КIэлэпIур: Тимур икIас пшынэ макъэр
Зэрэзэхихэу лъакъо ешIы
Мары къашъо кIэлэ куп.
Адыгэ къашъор гум хэпкIэн.
ТикъэтынлъытэгъэкIуатэ адыгъэ къашъокIэ.
Учитель: Любят в Адыгее танцы выражающие душу народа. Без них не обходится ни один праздник, ни одно торжество.
Сэнят: СикIалэ гъучIыпсэу, псэ пытэу, щылычым фэдэу псыхьагъэу, лIыхъужъыгоу, хэгъэгулIэу, цIыфыбэ фэIорышIэу, иIофшIэн ригъэхъоу, гъэшIэ насып иIэнэу сыфэлъаIо.
Сэнят: Бабушка просит Аллаха чтобы её внук вырос настоящим адыгом, здоровым и крепким джигитом своего народа.
КIэлэпIур: Непэ сыд фэдэ шэн - зэхэтыкIа тыкъызэрагъэблэгъагъэр?
Сыд кIэу непэ зэдгъэшIагъэр?
Шъугу рихьыгъа непэ тызтегущыIэгъэ Iофыр?
Сыд фэдэ джэгукIа непэ тызэрэджэгугъэхэр?
Учитель: Ребята, на каком празднике мы с вами сегодня побывали?
Что нового мы узнали?
Понравился ли вам праздничный обряд « Первого шага»?
В какие игры мы с вами играли?
Сэнят: КIэлэцIыкIухэр, шъукъетэгъэблагъэ группэм шIухьафтынхэр къыщышъуажэх. Сэнят: Я приглашаю всех вас дорогие ребята в группу. Вас там ждут сладости.
Учитель читает стих на адыгейском языке: “Сыадыг” Дэрбэ Тимур.
ШIу сэлъэгъу лъэпкъэу сызыщыщыр,
Сырыпаг гущыIэу — сыадыг!
ШIу сэлъэгъу сихэгъэгоу нэфыпсыр
СиIэпстэумисэркIэ анахь лъаг.
СшIэрэп, шъыпкъэ, аущтэу зыкIэхъугъэр
Ау згъэбагъоу а зыр сэ сичIыгу.
Кавказ къушъхьэу сыпсэ зыхэтIагъэм
Къабзэу, нэфэу ерэлъэгъу сынэгу!
Усэухъумэ,ренэу сыогъашIошъ.
Усэухъумэ, сянэм о уфэдэшъ.
Спсэ сфэIэшIуми, ощ пай чIэсынэнэу
Сиамалышъ,щыI о, насыпышIоу!
ШIу сэлъэгъу лъэпкъэу сызыщыщыр,
Сырыпаг гущыIэу - сыадыг!
ШIу сэлъэгъу сихэгъэгу нэфыпсыр
CиIэ пстэуми сэркIэ анахь лъап!
КIэлэпIур: Непэ пшъэрылъэу тизэхахьэ иIагъэр адыгэ лъэпкъым ихабзэхэм ащыщхэм сабыйхэр нэIуасэ афэтшIынэу ары. Адыгэ хэкум ехьылIагъэу шIэныгъэхэр, бзэм имэхьанэ къагурыIоным тыдэгоIагъ.
Учитель: Сегодняшняя наша задача была приобщить детей к культуре своего народа, пополнить запас знаний детей о родной республике, воспитание любви и уважения к традициям и обычаям адыгов.
Познакомить детей с обрядом первые шаги ребенка «ЛЪЭТЕГЪЭУЦУ».
КIэлэпIур: Лъэтегъэуцом къекIолIагъэхэм тхьашъуегъэпсэу шъотэIо.
Учитель: Благодарим всех присутствующих гостей на нашем мероприятии адыгейский обрядовый праздник «ЛЪЭТЕГЪЭУЦУ» («Первый шаг»).
По теме: методические разработки, презентации и конспекты
"Праздник русской берёзки" - сценарий календарно-обрядового праздника для детей старшего дошкольного возраста.
Народный календарно - обрядовый праздник проводится на основе фольклорного материала. Петь русские народные песни, водить хороводы, играть в любимые народом игры - эт...
Сценарий мероприятия, посвященного международному дню 8 марта в первой младшей группе.
Совместное развлечение родителей и детей....
План мероприятий по ознакомлению старших дошкольников с народными календарно-обрядовыми праздниками.
Узнав о традициях праздниках русского народа, у детей будут сформированы представления о доброте, милосердии, великодушии, справедливости. И наши дети станут духовными наследниками людей, заложивших о...
Сценарий мероприятия в старшей группе№1 "С праздником, мамочка"
Воспитывать у детей уважительное отношение к своим мамам, бабушкам и ко всем людям, желание радовать своим выступлением. Закреплять навыки эмоционального выступления....
Сценарий мероприятия по патриотическому воспитанию.Квест, посвящённый празднику 23 февраля: «Тяжело в учении - легко в бою»
Квест, посвящённый празднику 23 февраля: «Тяжело в учении - легко в бою»...
Сценарий мероприятия для детей старшего дошкольного возраста «Праздник Белых Журавлей»
Цель: формирование у детей патриотического чувства к своему Отечеству.Задачи: познакомить детей и взрослых с историей праздника, с историей белого журавлика;расширять представление о Великой Отечестве...
Сценарий мероприятия в рамках Недели инклюзивного образования «Праздник дружбы»
Цель: воспитание стремления у детей старшего дошкольного возраста жить в мире и дружбе, уважительно относиться к людям разных социальных возможностей....