Тыва эдилелдер
план-конспект занятия (старшая группа)

Ондар Роза АкКысовна

Улуг болукке чугаа сайзырадылгазынга кичээл Тыва херекселдер

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл tyva_herekselder.docx68.21 КБ

Предварительный просмотр:

Сут-Хол кожууннун Ак-Даш сумузунун

«Чечек» аттыг  школа назыны  четпээн

уруглар албан чери

        

Улуг болуктун кижизидикчи башкызы

Ондар Роза Ак-кысовна.

Ак-Даш- 2017

Кичээл: Чугаа сайзырадылгазы

Тема: «Тыва эдилелдер»

Ооредилгелиг сорулгазы: Уругларга тыва улустун эдилелдерин танып, ылгап ооредир, оон ажык-дузазын билиндирер.

Сайзырадыр сорулгазы: уругларнын дыл-домаан сайзырадып состерге с, ш, л, р, б, д – деп уннерни шын ададып ун аппарадын сайзырадыр.

Кижизидикчи сорулгазы: уругларны ойнаарактарга, эт-сепке камныг чорукка кижизидип ооредир.

Дерилгези: чуруктар, согааш, бала (улуг, биче), деспи, былгааш, дээрбе.

Кичээлдин чорудуу

Башкы.Богун бисте башкылар силернин канчаар ооренип турарынарны сонуургап келген-дир. Кичээл уезинде хая корнуп олурбас кылдыр, сонуургап коруп алынар, уруглар.

        Башкы. Ам башкыны кичээнгейлиг дыннаар.

Чаа темага белеткел.

 Улегер домакты дыннанар, уруглар.

Куш уялыг,

Кижи чурттуг.

 - Бо улегер домактын утказын тайылбырлап корунерем? ( Кандыг –даа кижи торуттунген  чер, чурттуг болур).

- Бистер кымнар бис, уруглар? (тывалар)

- Бистер чуу деп республикада чурттап турар бис, уруглар? (Тыва Республикада)

- Мында кымнар чурттап турарыл? (тывалар)

- Тываларнын дугайында чугаалап корунерем, уруглар.

- Эр-хейлер, уруглар!

  2  уруг шулукту шээжи-биле чугаалаар

«Тывам» Алдын-оол Монгуш

Тыва чууден эгелээнил?

Дынгылдайдан, хоомейден.

Чаштын эге алгызындан,

Чарын салган анчылардан

Шууруннун дамдызындан

Шуваганчы тоолуддан

64-тун тевижинден

Анай-хенче шимээнинден.

Тыва чууден эгелээнил?

Тыным болган торээн чурттан,

Улуг-Хемде, Эрзин-Тесте,

Урук туткан чылгычыдан

Хоор сарыг тараалардан

Кобальтан, азбестен

Оттуг-шоваа карактарлыг

Оолдардан,кенээттерден.

- Эр-хейлер, уруглар!

Башкы. Бистер тывалар болганывыста, шаанда силернин кырган-аваларынар, кырган-ачаларынар каяа чурттап чорааныл?

- Оглерге.(чаа теманы дамчыдар)

Чаа тема

Башкы. Бис богун тыва улустун эдилелдери-биле таныжар бис.

- Бо чуу-дур? (коргузуп тургаш айтырар)- деспи, бала, согааш, дээрбе.

- Бо эдилелдер кымнын оонде барыл?

- Эр-хейлер, уруглар!

 Логопедтиг мергежилгелер.

Ам бо эдилелдерни катап адаар мурнунда аас-дылывыска кылыптаалынарам, уруглар.

Дылды калбартыр уштур, дедир сугар.

Дылды чингеледир уштур.

Дылды (хоолай ышкаш уштааш урер) –хоолай.

Дылын чылганыр.(амданныг варенье)

Дылды таалайга таккыладыр (аът)

- Эр-хейлер, уруглар!

Башкы. Ам бо эдилелдерни катап адап корээлинерем: Сссогааш, согашшш, бббала, баллла, дддеспи, дээрбе.

 1 уруг. Шулук

Тандым турда тандаш-ла мен.

Тараам турда тодуг-ла мен.

Хемчиим турда, хертеш-ле мен.

Хевээм турда тодуг-ла мен.

- Эр-хей!

Башкы. Шаанда бистин огбелеривис чер ажылдыг тараа тарып чип чораан, мал азырап чурттап чораан. Тарааны кылып чиирде шак бо эдилелдерни ажыглап чораан. (эдилелдерни коргузер)

Башкы. Ам тарааны канчаар кылып чиирин коруп корээлинер, уруглар. Баштай погун дажын аштаар (уругларга коргузер). От салгаш улуг пашка былгааш-биле былгап хоорар, согаашче ургаш соктаар, деспиже ургаш челбиир, оон дээрбеге тыртып алыр- шимчээшкин оттунер.

Башкы. Дээрбеге тыртып алырывыска чуу болу бээрил, уруглар? Кым билирил? (тыва далган - коргузер)

 1 уруг Шулук « Далган»

Арбай азы кызыл-тасты

Алгый пашка хоорган соонда

Согаашшка ургаш, бала-биле

Соктап, соктап челбип алыр.

Бурун тыва огбелер дег,

Буянныг ус чок-даа ховар.

Дээрбезинге тараазын оон

Дээрбелеп чуура долгаар.

Чыды чаагай далганымны

Чыглып келген торел-доргул

Саржаг каггаш суттуг шайга

Сагыш хандыр былгап чиир бис.

Словарь ажылы:

Былгааш – тараа хоорар этти ынча дээр.

Хоорар –дээрге пата тарааны былгааш-биле аай-дедир былгаар.

Челбиир – тарааны соктааш, деспиге ургаш дугу чок кылдыр челбиир.

Дээрбе – дээрге даштан кылган тараа тыртар эт.

Сула шимчээшкин.

Арбай тараа соктап чиир

Аажок кежээ эрес-ле мен.

Бала, согааш эдим бо.

Бирээ, ийи, уш!

Тараавысты соктап, соктап

Деспивиске челбип, челбип

Бирээ, ийи, уш!

Дээрбеге тыртып, тыртып

Амданнанып чиир-ле бис.

Башкы. Тарааны шаанда (шагда) токпейн дыка камнап чип чораан. Бо эт-херекселдерин дыка камныг эдилеп чораан, оларны кылып алыры берге.

Оюн. «Чуу чок-тур?»

Мында каш согааш, бала бар-дыр санаар. Караанар шийип алынар кым-даа корбес. Чуу чок тур?

Тывызык салыр.

Ашак, кадай чогушту,

Аал ишти тотту. ( Согааш бала)

Октек-оол ог долгандыр отту. (дээрбе)

Оюн. « Кандыг чурук чок тур?»

Сорулгазы: Уругларнын тарааны канчаар чурум ёзугаар кылырын шингээдип алганын хынаар сорулга-биле ойнадыр.

Быжыглаашкын.

- Бис богун кандыг эдилелдер оорендивис, уруглар? Кым чугаалаптарыл?

- Бо эдилелдерни чуну канчаарда ажыглаар ийик, уруглар? ( тараа кылып чиирде)

- Тарааны кылып чиирде баштай чуну канчаарыл? (погун, дажын аштаар, оон соонда хоорар)

- Каяа уруп алгаш чунун-биле хоорарыл? ( Пашче ургаш былгааш-биле хоорар)

- Хооруп алгаш канчаарыл? ( согаашче ургаш бала-биле соктаар)

- Соктап алгаш канчаарыл? ( челбиир)

- Кая уруп алгаш челбиирил? ( деспиге уруп алгаш челбиир.)

- Челбип алгаш канчаар бис? (дээрбеге тыртар)

- Дээрбеге тыртып алырывыска чуу унуп келитрил? (тыва далган)

- Тыва далганны канчаар чиир бис? ( суттээш саржаглап чиир)

-Эр-хейлер, уруглар! Силер тыва далган чиген силер бе? Уругларга тыва далганны чиртип сонуургадыр.

Кичээлдин туннели

- Кичээлден кым чуну билип алды, уруглар?

- Сигнал карточкаларынар коргузуптунерем , уруглар.

- Кичээлдеп келгенинер дээш четтирдим, уруглар.

Сандайларын аяар алгаш кыдыынче салыр, бистин кичээливис доозулду.

Сут-Хол кожууннун Ак-Даш сумузунун

«Чечек» аттыг  школа назыны  четпээн

уруглар албан чери

                         

        

Улуг болуктун кижизидикчи башкызы

Ондар Роза Ак-кысовна.

 

Ак-Даш- 2016

Харылзаалыг адыры ( чугаа сайзырадылгазы)

Тема:Лев Толстой « Ийи эжишки.» .

         Сорулгазы: Ооредиглиг:.Уругларнын дыл-домаан сайзырадып, Лев Толстой « Ийи эжишки.» деп чогаалын таныштырып, утказын сайгарып   ооредир.

        Сайзырадыр: Угаап-бодаарын сайзырадыр болгаш уругларнын  сонуургалын бедидип, дыл домаан, словарь курлавырын байыдар.

        Кижизидер: демниг чорукка, эп-найыралга кижизидер.

Дерилгези: бажын, уш адыг, ойнаарактар ( чагаа хавы, кезип каан адыглар чуруктары).

Кичээлдин чорудуу:

  1. Организастыг кезээ.

- Шупту аяар турар. Бот-Боттарывыстын арыннарывысче чараштыр хулумзуруур, ам долгандыр бойдус-биле мендилежип алыылынарам ,уруглар.

Чырык хунум, экии,

Дириг бойдузум ,экии,

Ада-ием, эш-оорум,

Башкыларым, экии.

          -Уруглар,шын олуруп алынар. Ам кичээлди эгелээр бис.

Чаа темага белеткел ажылы.

                 -Богун бис кичээливисте   аргаже аян чорук чоруур бис, уруглар. Бистерни ында чурттап турар бир-ле амытаннар чалаан. Мында чуруктары бар шээй, чугле арай кезип каан, оларны бис шын тудуштургаш танып алыр бис…(Уруглар чуруктарны тудуштурар).

          - Бо чулер унуп келди. уруглар? (адыглар)

       -  Бо уш адыглар бисти аргада бажынынче чалап турар дыр,уруглар.Адыгларга ужуражып баар бис, бе,уруглар. Адыгларже аалчылар бооп чоруптаалынар че. Аргаже чоруур орукту тып алырынга биске салааларывыс дузалап бээр-дир,уруглар. Ам ынчангаш салааларывыстын дузазы-биле оюн ойнаар бис.

Салааларынга оюн: «Адыгларже аалчылар бооп чедээлинер».

Бир-ле катап адыглар         ( ийи холдарын столга чада)

Бичии чаштар бистерни (ийи холдарын чаактарынга даянгаш, бажын чаяар,       салгаш шимчедир)

 Аалчы болуп келинер-деп

аргазынче чалап турлар.

Арга кирер кокпалап,

Аяар оожум чоруптувус (Топ-топ-топ, топ-топ-топ) (салааларын столга «кылаштадып» шимчедир )

Дораан чеде бээр-дир бис

Ой-ой-ой; ой-ой-ой (салааларын шимчедир)

онгарларны оюнар Топ-топ-топ,топ-топ-топ,

 Доо ол бедик ыяштар (чудуруктанып алгаш холдарын кыр кырынче салыр)

Оожум-оожум, ой-ой-ой,

 Оруунарда сугжугаш, (холдарын сугнун чалгыы ышкаш шимчедир)

Аяаар,аяаар, оожурганар

Аажок чараш кушкаштар (холдарын «крест» кылдыртуткаш, шимчедир)

Топ-топ-топ, топ-топ-топ,

Дораан чедип келдивис

Доо ол бажын коступ тур (уш-булунчукту, дорт-булунчукту салаалары-биле агаарга чуруур) Тук-тук-тук, тук-тук-тук

Эжиинерни ажыдынар (чудуруу-биле адыжын соктаар)

-Б- Ой, бо бажыннын чаражын.

        - Адыгларнын бажыны бо,шээй. Адыглар бисти манап турлар, уруглар

Чаа тема

   Бо бажынчыгашче киреривисте бо  эжик аксында дыка солун чагаа азып каан тур. Чуну бижээн ном чувел номчуптаалынарам., ону ооренип  алгаш кирер шээйл бис. уруглар.

 - Бо  созуглелди  Лев Толстой деп чогаалчы бижээн. Ол чогаалчы дыка хой созуглелдерни  уругларга бижээн. Оларнын иштинден бис богун  «ийи эжишки» деп чогаалын номчуур бис. Кичээнгейлиг дыннанар. уруглар.

               (Башкынын улегерлиг номчулгазы)

- Бо созуглелде кымнар бар-дыр. Уруглар?(Оолдар. Адыг)

- Оолдар кайнаар чорупкан-дыр?

- оларга чуу таваржы берген-дир?

- Бир оол канчанганыл?

- а оскези канчанганыл?

- Силер чуу деп бодаар силер, уруглар. Адыг оолдун кулаанга чуну чугаалааныл?

 - Кайы оол дидим болганыл?

- А дескен оол кандыг болганыл?

- Эжи  бергелерге душкаш канчаарыл?

Туннел: Бергеге таварышкан эжин кагбас , дузалажып чоруур.

- А бистер бажынчыгашче кирип келдивис. Ам бистер дыштанып танцылаптаалынарам.

II.Музыкага танцылаар.(Сула шимчээшкин)

Быжыглаашкын.

 - Ам бо хире дыштанып алгаш, ам ооренип  билип алганывыс найырал дугайында улегер домактарны чедир чугаалап корунерем, уруглар.

Оюн «Чедир чугаала»

Эжишкилер найыралы-….

Эки кижээ эш хой-…

Бергеге таварышкан ….

100 акшанын орнунга -

 - Шын –дыр, уруглар.

- Ам бо аян –чорук кылып чорааш дыка хой чуулдерни ооренип алдывыс ам дедир чанарда ойнап чанып чоруптар бис.

- Угаанныг адыгнын сумезин «Бак кижи ындыг боор айыылга таварышкан эжин кааптар» деп сумезин утпайн, ойнаалынарам,уруглар.

       Шимченгир оюн: «Адыглар биле уруглар»(уруглар долгандыр четтинчип алыр, ортузунга бир уруг удуп чыдар адыг отунуп чыдар,а оске уруглар оттурупкаш дезерлер).

Кичээлдин туннели.

- Бо кичээлден чуну ооренип , билип алдынар. Уруглар?

- Кым деп чогаалчыны танып билип алдывыс?

- Чуу деп чогаалын дыннап ,билип алдынар, уруглар?

- Оон чуну ооренип алган бис?

- Чырык чер кырында найыралдан куштуг чуве чок, ынчангаш угаанныг адыгнын сумезин  шупту сактып, сагып чоруулунар, уруглар.

- Эр-хейлер, кичээлдээнинер дээш четтирдим. уруглар.


                        Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное

                             

учреждение детский сад  «Чечек»  села Ак-Даш

Сут-Хольского кожууна

        

 Воспитатель старшей группы:

Ондар Роза Ак-кысовна.

Ак-Даш - 2015

Тема: Зима

Образовательные области: коммуникация, познание, социализация, здоровье, безопасность, физическая культура, музыка

Виды детской деятельности: коммуникативная, познавательно-исследовательская, игровая,    двигательная

Цели:

Коммуникация: формировать умение вести диалог с воспитателем, со сверстником; продолжать работу по обогащению бытового, природоведческого, обществоведческого словаря; развивать речевое дыхание; воспитывать культуру речевого общения.

Познание: закреплять умение обобщать и систематизировать представления о зиме; умение определять свойства снега; уточнить знания детей о названия зимних месяцев, их последовательность.

Социализация: продолжать развивать у детей самостоятельность в организации игры-импровизации, выполнении правил и норм поведения; развивать инициативу, организаторские способности; воспитывать умение действовать в команде.

Физическая культура: формировать умение выполнять движения легко и непринужденно; испытывать положительные эмоции при физической активности.

Музыка: продолжать приобщать детей к музыкальной культуре; обогащать музыкальные впечатления детей, вызывать яркий эмоциональный отклик при восприятии музыки разного характера.

Здоровье: развивать творчество, инициативу в двигательных действиях; продолжать следить за правильной осанкой детей во всех видах деятельности.

Безопасность: закреплять представление о том, что следует одеваться по погоде.

Планируемые результаты:может поддерживать беседу о зиме, сопровождая эмоциональной речью; рассуждает, высказывает свою точку зрения; выражает положительные эмоции при участии в игре-импровизации «Волшебное снежное облако»; интересуется свойствами снега; проявляет активный интерес к исследовательской деятельности.

Материалы и оборудования: рисунок-плакат «Зима», запись «Песенка снеговика Антошки»; запись «Вальс снежинок», снег и лед в чашках.

Содержание НОД:

  1. Организационная часть

 - Дети, подойдите все ко мне. Слушайте очень внимательно! Я загадаю вам очень трудные загадки. Узнаем, сумеют ли дети в нашей группе быстро отгадать загадки.

Без рук рисует,                                      С неба звездочки летят

Без зубов кусает (Мороз).                 И на солнышке блестят.

 

- какое это время года, вы догадались, дети? Правильно, это зима. Молодцы! В нашей группе все смекалистые и сообразительные! Вот как быстро отгадали все мои загадки!

 -  Ребята, вы наверное догадались о чем мы будем сегодня беседовать?

 - О зиме.

-  Молодцы! Все правильно! Сегодня мы побеседуем о таком прекрасном времени года, как зима.

  1. Вводная часть

 -  Слышите, какая-то песенка играет, дети! Да это же наш добрый друг Снеговик Антошка! (Входит Снеговик Антошка под музыку «Песня снеговика Антошки»)

 -  Здравствуй, Снеговик! Давайте с ним поздороваемся, дети!

 - Здравствуй, Снеговик!

Снеговик: Здравствуйте, здравствуйте, детишки! Ох, как я устал! До вас долго добираться! И все это время я пел свою песенку, чтобы мне не было скучно. Ребята, давайте сделаем зарядку для наших язычков.

-  давайте сделаем зарядку

1. Упр. для губ: «Заборчик»

«Спокойное открывание и закрывание рта» (губы в положении улыбки) .

Цель: Учить детей медленному, плавному раскрыванию и закрыванию рта.

2. Упр. для языка: «Киска сердится»

Цель: Упражнять в умении упирать кончик языка в нижние зубы, края прижимать к коренным зубам.

3. Упр. на речевое дыхание: «Подуй на снежинку»

 -  посмотрите, какие красивые снежинки нам подарил Снеговик. Давайте мы подуем на снежинки. Держим за ниточку на расстоянии вытянутой руки и дуем на снежинку.

 -  Ай да молодцы, ребята!

 -  Вот какие у нас язычки, трудолюбивые и умелые, Снеговик!

3 часть. Основная часть

 - Ребята, давайте вспомним, какое время года?

 -  Зима!!!

-  Молодцы!

-  Дети, посмотрите на картину. (Выставляется картина «Зима»)Почему вы думаете, что зима?

-  Потому что везде снег, очень холодно, люди тепло одеваются.

-  Правильно! Зимой холодно. Кругом лежит снег. Снег белый. Повторим новые слова хором, дети! (Дети повторяют новые слова хором и индивидуально).

- Я люблю зиму.

-  Правильно! Кто мне назовет зимние месяцы?

-  (Дети называют зимние месяцы).

- Молодцы! Декабрь, январь и февраль.

 -  Ребята, а кто назовет первый месяц зимы?

-  (дети называют первый месяц зимы).

-  Правильно, первый месяц зимы – это декабрь. Назовите второй месяц зимы.

-  (дети называют второй месяц зимы).

- Молодцы! Второй месяц зимы – это январь. Назовите третий месяц зимы.

-  (дети называют третий месяц зимы).

 -  Молодцы, дети! Февраль – это третий месяц зимы.

 - Правильно, каждое время года имеет три месяца. Зимние месяцы – это декабрь, январь и февраль.Повторим еще раз слова хором, дети! (Дети повторяют новые слова хором и индивидуально).

Снеговик:  Ребята, хотите поиграть?

 -  Да-а-а!!!

Снеговик: Скажите, кто знает, из чего состоит снег? Откуда появляются снежинки?

 -   Давайте поиграем в игру «Волшебное снежное облако».Теперь сели все в круг и образуем большое и снежное облако. Давайте посидим на нем. Оно такое мягкое, пушистое, белоснежное! Покачайтесь на нем. Пусть облако будет у всех разное, ведь облака часто меняют форму.

 -  Как же красиво танцевали наши снежинки, Снеговик!

Снеговик: Даа, было очень красиво!

-  Теперь, дети, превратимся  со снегом. Посмотрите, что у меня лежит в чашке. Это снег. Кто хочет мне помочь. Подходи сюда, Кара-Кат. Дай ладошку. Вот тебе снег. Смотрим, что с ним происходит.

- Что произошло? Почему?(ответы детей)

 - Молодцы!

Рефлексия:

 - Дети, вот и настало время прощаться с нашим другом Снеговиком.

Снеговик: Ребята, мне очень понравилось с вами играть и веселиться. А вам со мной?

 -  давайте, мы изобразим наши чувства и эмоции при помощи картинок.

Снеговик: Я очень рад и поэтому показываю вот такое веселое лицо.

(Дети рефлексируют)

 - Молодцы!

Сут-Хол кожууннун Ак-Даш сумузунун

«Чечек» аттыг  школа назыны  четпээн

уруглар албан чери

 

        

Улуг болуктун кижизидикчи башкызы

Ондар Роза Ак-кысовна.

 

Ак-Даш- 2018            

Тема: «Сугнун ужур-дузазы»

Сорулгазы:  1) Уругларга сугнун эки, багай талаларын, сугнун шынарларын (суук, кадыг, бус) ооредири;

                     2)  Уругларнын дыл, домаан сайзырадыры;

                     3) Уругларга сугну камнаар, хирлендирбес, хемнер, холдерге эштип тургаш оваарамчалыг болур чоруунга кижизидери. 

Словарлыг ажыл: он чок, кылагар.

Арга-методу: коргузуг,тайылбыр, оюн аргазы, ТРИЗ аргазы, туннел.

Херек чуулдер: чуруктар; сут; суглуг стаканнар; сугнун бойдуста канчаар долгандыр хуулуп турарын коргускен схема;  

Баш бурунгаар ажыл: уруглар-биле ужуражылга

Чорудуу:

  1. Организастыг кезээ.

- Экии, уруглар! Аяар чараштыр олуруптар.

Чаа темага белеткел.

- Тывызыкты тывынарам , уруглар.

Соокта шил-ле,

Чылыгда –хол-ле.

-Ол чуу –дур, уруглар? (суг)

- сугнун ужур –дузазынын дугайында чугаалап корунерем. Азы бис сугну канчаар ажыглап турар бис,уруглар?

Чаа тема

           -  Богун бистер хуулгаазын суг дугайында ооренир бис. Чуге хуулгаазын? Чуге дээрге, суг ангы-ангы болур: ол чаъс болуп баткаш, хемде дурген-дурген агып чыдар, суг донгаш, дошталы-даа бээр, изигде ээрээш бус болуп, дээрге булуттар кылдыр хуула бээр. Хемде суглар дус чок болур, а далайда суг дустуг болур. Чуге дээрге, хемнин суу агып чыдар болгаш, дус дурнукпас, а далай ундур акпайн турар болгаш, дус анаа дурнугуп, чыглып каан болур. (чурук-биле ажыл).

Оюн: «Дамдылар долганып турар»

Мен булут боор мен, а силер мээн уругларым дамдылар болур силер, уруглар.  (уругларга эмблемалар улеп бээр) 

(Аялга ырлаар) Дамдылар ойнап-хоглеп, халчып, танцылап турар. Дамдылар черже баткаш, ойнап-хоглеп, шурап тургаш, чалгаарай бергеннер. Чеже чааскаан шурап, ойнаар дээш, дамырактар болуп хуула бергеннер (уруглар 3-4 кылдыр четинчип алгаш, маннажыырлар). Дамырактар баткаш, чангыс улуг хем болуп катчы бергеннер (узадыыр шупту четинчипкеш, аай дедир черлер кезип чоруур). Хем баткаш-баткаш, далайже киир ага берген (уруглар долгандыр дуттунчуп алгаш, долгандыр кылаштаар). Дамдылар далайга эштип-эштип, авазынын «дурген чанып келир силер, уругларым» - дээн созун сактып келгеш, дээрже, авазынче чанныпканнар (уруглар олуруп алгаш, оожум турбушаан, холдарын кодуруп алгаш, оору чуткуурлер).

    - Эр-хейлер, дамдылар, чугааны дыка эки дыннап билир – дыр силер, мен силерни сакты бээр – дир мен, мээн-биле кады турар силер шунма, уругларым.

Айтырыг-харыы:  «Чуу турарыл, кажан суг чок турган болза?»

- Сугнун дугайында чуну билир силер, уруглар?

- Кымнарга, чулерге суг херегил? (кижилерге, дириг-амыттаннарга, унуштерге);

- Кижилер, дириг-амыттаннар, унуштер суг-биле чуну канчап, ажыглап турарлар?

- Сугну кымнар, чуулер хирлендирип турарыл? 

- Бир эвес суг чок болза, канчап баарыл? (Бугу-ле дириг чуулдер олуп калыр);

- Сугну камгалаар деп бодаар болза, чуну канчаар болза эки?

Уругларга тайылбыр:

- улуг улус чокта сугга ойнап болбас;

- ковуругден сугже шурап, шымнып болбас;

- эриктен ырадыр эжинмес болза эки;

- чазын ээрип чыдар хемче кирип болбас, дош адаанче ойлу берип болур;

- дош чылгап, чип болбас, ында хой микроптар бар, дылынар дошка чыпшынгаш, дылынарны ханзырадыр кезиптер.

Быжыглаашкын.

Дуржулга:  «Суг кандыг оннугул?»

Сорулгазы: уругларга сугнун он чок, кылагарын суттун дузазы - биле  билиндирери.

  Ийи стаканы салгаш – бирээзинге сугну, оскезинге сутту кудуп алыр. Чурукту суглуг стакан адаанга салгаш , уруглардан айтырар: «Чурук коступ тур бе, уруглар?(уругларнын харыылары).  Улаштыр суттуг стакан адаанга чурукту салгаш, уруглардан: «Чурук коступ турар-дыр

уруглар?» (уругларнын харыылары).

 Тайылбыр: суг оттур чурук косту бээр, а сут оттур чурук козулбес. Ынчап кээрге, суг – кылагар будумел. Кылагар сугну оннуг кылдыр база кылып болур. Суглуг стаканче сутту кудупкаш, былгаптарга кылагары чидип, ак оннуг апаар. Ак оннуг чуу бар ийик, уруглар?

Туннел:

 - Чунун дугайында оорендивис, уруглар?

- Суг кандыг оннугул?

 - Уруглар, чуге далайда суг дустуг, а хемде суг дус чок болганыл?

- Бо кичээлде чуну кылырында бередештинер, уруглар?

 - Четтирдим уруглар, шупту эки кичээлдээн бис. Эр-хейлер, уруглар! 

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение

Сут-Хольского кожууна  Республики Тыва

«Ак-Дашская средняя общеобразовательная школа»

Справка – подтверждение

         Дана Ондар Розе Ак-кысовне в том, что она действительно систематически разрабатывает программу, сценарии, непосредственно – образовательная деятельность.

                                              Дир. школы:_______________/Ондар Ч.Ы./

                                              ЗД по УВР:_______________/ Ондар Э.Д./

                                             Рук. ШУМО нач.кл._____________/Ондар А.П./

Сут-Хол кожууннун Ак-Даш сумузунун

«Чечек» аттыг  школа назыны  четпээн

уруглар албан чери

                         

Д о к л а д :

Тыва дылга уругларнын чугаа сайзырадылгазынга холдарнын шимченгир чоруун (мелкая моторика рук) сайзырадыры.

Улуг болуктун кижизидикчи башкызы

Ондар Роза Ак-кысовна.

 

Ак-Даш- 2017

Тыва дылга уругларнын чугаа сайзырадылгазынга холдарнын шимченгир чоруун (мелкая моторика рук) сайзырадыры.

           Соолгу уеде уругларнын холдарынын шимченгир чоруун сайзырадырынче улуг кичээнгейни салып турар. Эртемденнернин шинчилээни-биле уруг бурузунун озулдези чугаанын шын тургустунганы болгаш холдарнын шимчээшкин сайзыралы-биле тудуш холбаалыг. Кол рольду уругларнын психиктиг болгаш топ нерви системазынын озулдезинге чугаанын шын сайзыралы ойнап турар.

        Чугаа сайзыралында четпестер дээрге-ле уругнун салааларынын болгаш холдун нарын шимчээшкиннеринин кошкаанда. Ындыг уруглар оок ооктээринде, идик шидииринде бергедээшкинниг болур. Чурулга, бижилге, аппликация, база оларга чагыртпас болгаш уруглар ол ажылдарны кылыр хонну чокталыр. Чуге дээрге:

  1. Школага ооренип кирген оореникчилернин хой кезии малчыннар уруглары, садикке хаара туттунмаан болур. Школага белеткел дески эвес. Чугаа –домаа сайзырангай эвес уруглар база кээп турар.
  2. Торумелинден сайзыралы кошкак уруглар турар (домаа багай, кадыы кошкак).
  3. Чурум-сагылгазы кошкак (чассыг), багай состер хой ажыглаар, эш-оорунге хамаарылгазы каржы хажагай.
  4. Ада-иезинин негелдези чангыс аай эвес болур.

       Бо ден эвес чорук уругну школага кээрге, берге байдалга чедирер. Бижиири багай, сос домаа сайзырангай эвес чоруктан уштунуп деннежилге ажылын чорудары негеттинип келир. Бо байдалда уругларнын аас чугаазын сайзыратпышаан, холдарнын (салааларнын) шимченгир чоруунга кижизидер.

        Мелкая моторика дээрге холдун (салааларнын) шимчээшкини, ону уруг школа назыны четпээнделе кижизидилге болгаш ооредигнин туннели-биле чедип алыр. Оореникчини бижип ооредири холдун шынганнарынын ажылын мээнин башкарылгазы-биле чорудары-дыр.

        Уругнун холунун шынганнарынын шимчээшкинин сайзырадырда янзы-буру оюннарны (салааларга), чурулганы, боттарын ажаап билиринге (ооктенири, шидиири) мергежилгелерни кылдыртып тургаш чедип алыр. Бир эвес холдун салааларынын шимченгири эки сайзырап эгелээр болза уругнун чугаазы болгаш боданыр чоруу экижиир.

        Ынчангаш холдун шимченгир чоруун сайзырадырда ажыглаар «Салааларым кежээлерим» деп, О. О. Сувакпиттин шулуунге база «Матпаадыр» деп салаалар оюнун ажыглаарга дээштиг.

Оя соглээн, шынын соглээн

Салаа шупту аттарлыг де.

Биче, улуг аайы-биле

Билдилиг-даа, ажылгыр-даа.

Дагыр эргек болганы чок

Тала тыртар дивенер

Матпаадыр деп шолалыг

Маадыр тырык моге мен.

Баян ойнай бергенде

Баскыыштарда ырак чок,

Балды сывы тутканда

Магаданчыг узун мен.

Улуг салаа - удуртуйн дээр

Башкы салаа - башкылаайн дээр

Ортаа салаа - очулдурайн дээр

Биче-салаа - бижээчилээйн дээр.

Хеймер салаа - хевирлээйн дээр

Кербес сен бе, шуптузу-ла

Хойну билир эртемденнер.

Бапаа-Маадыр - хой кадарзын

Бажы-Курлуг - сиген кессин

Ортаа-Мерген - кажаа тутсун

Уваа-Шээжек - инек сагзын

Биче-Шоомей - анай тутсун

Салааларым кандыг-дыр че

Салымныг-ла малчыннар аа?

Матпаадыр - баштактаныр

Бажы-шаны - баяннаар

Ортаа-Мерген ойнадыр

Уян-шээжек - улус чалаар

Биче-шоомей - бир ыр ырлаар

Кандыг-дыр чээ, салааларым

Кайгамчык-ла артистер аа?

Бапаа-матпа бажын тутсун

Бажы-шаны машина мунзун

Ортаа-салаа - орук кылзын

Увай-шевер - угулзалазын

Биче-бучук - бийир кылзын

Кылбазы чок, билбези чок

Кыпсынчыг-ла салаалар аа?

Маадыр-бапаа - бажын аштазын

Бажы-чапшык - манчы тутсун

Ортаа-мерген - одун салзын

Уваа шээжек – улдуртсун

Биче-шоомей – биске салзын

Аъш-чем база кылып билир

Азарганчыг салаалар аа?

Оюн “Матпаадыр”

Матпаадыр паштаныр

Бажы-курлуг бажын тудар

Ортаа мерген от салыр

Уваа-шээжек уруктаар

Биче-шоомей чээрген чыыр

Буурек чиир, арбай хоорар,

Авазынга дузалажыр, былгааш тудар

“Арбай-хоор”.(2)

Матпаадыр башкылаар

Бажы-курлуг малдаар

Ортаа-мерген от салыр

Уваа-шээжек уран-шевер

Биче-шоомей бижик коор

Кылбас, тутпас чувези чок

Кызыл-Маадыр алышкылар.

Кичик-кичик”.

Улуг бурунгуларывыстын оюну. Уран- мерген, чечен состуг “Кичик-кичик”.

  • Бо чул?
  • Сап-салаа.
  • Чуп-чудурук
  • Бип-билек
  • Кып-кыры
  • 0п-ожун
  • Чап-чарын
  • Тас колдук.

Кичик-кичик хирен билин

Кичик-кичик хирин чулун

Кичик, кичик, кичик, кичик.

Физминутка.

Алышкылар бежелээн

Аажы-чаны ангы-ангы

Матпаадыр /чаяннаар/

Бажы-курлуг /бажын борбаннадыр/

Ортаа-Мерген олутпай /олурар/

Уваа-шээжек элдепсинер

Биче-шеемей чиик-чиик /маннаар/.

«Чыдыг кодан» (салаалар-биле оюн)

Бирээзи салааларны ускулештир тудуп алган оскези 5 салааларнын баштарынче айыткаш айтырып турар.

-Борта кирер бе? (Чок)

(Адыш иштинде хос черже айыткаш) Кирип болур бе?- дээр

-Кирер. чуге чор сен?

-Хой кадарган оглум кодан эъди эккелди, оон эъдин хайындырып чиир кара пажынар дилеп чор мен

-Ында чыышкын баарында ызырар ыдымга, узер инээмге устурттун халак!

-Ох!-дээш, буза устургеш, унерин оралдажыр, оскези адыжы-биле аспактап . алырын кызыдар.

Салааларым эртемдээннер.

Салааларым саны каш деп, санан тургаш билип аар мен

1 холумда 1,2,3,4,5, оскезинде-1,2,3,4,5.

Олар шупту каттышкаштын 10-деп санап кордувус-даа 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10.

Оя соглээн чиге соглээн Олар шупту аттарлыг-даа

Хоглуг-омак алышкылар

Maтпаадыр- кажыктаар

Бажы-Курлуг-тевек тевер

Ортаа-Мерген-тывызыктаар

Матпаадыр – хоюн экээр

Бажы-Курлуг – догерер

Ортаа-Мерген – одаг кыпсыр

Уваа-Шээжек эът дулер

Бичии-Моомей – улеп бээр

          Ынчангаш бодумнун ажылдап келген уелеримде шак мындыг  оюннарнын салааларга кылдырарга уругларнын салаалары сайзырангай база мээ-медерелинге эки деп туннелди ундурдум.

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение

Сут-Хольского кожууна  Республики Тыва

«Ак-Дашская средняя общеобразовательная школа»

Справка – подтверждение

         Дана Ондар Розе Ак-кысовне, воспитателю МБДОУ детский сад «Чечек» в том, что она действительно  провела доклад на тему: «Тыва дылга уругларнын чугаа сайзырадылгазынга холдарнын шимченгир чоруун (мелкая моторика рук) сайзырадыры» на заседании начальных классов

                                              Дир. школы:_______________/Ооржак В.Д./

                                              ЗД по УВР:_______________/ Ондар Э.Д./

                                             Рук. ШУМО нач.кл._____________/Ондар А.П./

 

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение

Сут-Хольского кожууна  Республики Тыва

 

Справка – подтверждение

         Дана Ондар Розе Ак-кысовне, воспитателю МБДОУ детский сад «Чечек» в том, что она действительно  провела открытое занятие на тему: «Л.Толстой «Ийи эжишки» (развитие речи) на база МБДОУ «Чечек».

 Учитель нач.кл.:_____________/Ондар А.П./

_______________/Донгак Л.А./

Воспитаель: ______________/Монгуш М.У./

 17 ноября 2015г.

 

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение

Сут-Хольского кожууна  Республики Тыва

 

Справка – подтверждение

         Дана Ондар Розе Ак-кысовне, воспитателю МБДОУ детский сад «Чечек» в том, что она действительно  провела открытое занятие на тему: «Зима» (развитие речи) на база МБДОУ «Чечек».

 Учитель нач.кл.___________/Ооржак В.Д./

_________________/Донгак Ш.Р./

_________________/Ондар А.П./

14.01.2016г.

Муниципальное бюджетное образовательное учреждение

Детский сад «Чечек» Сут-Хольского кожууна  Республики Тыва

 

Структуроное поразделение МБОУ «Ак-Дашской СОШ»

Справка – подтверждение

         Дана Ондар Розе Ак-кысовне, воспитателю МБДОУ детский сад «Чечек» в том, что она действительно  провела открытое занятие на тему: «Сугнун ужур-дузазы» (Ознакомление с окружающим миром) на база МБДОУ «Чечек».

Дир.школы:________________/Ооржак В.Д./

Учитель:_____________/ Донгак Ш.Р./

Руководитель  ШУМО нач.кл.:___________/Ондар А.П./

20 ноября 2018г.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Тыва улустун аас чогаалында тыва дылдын ажык болгаш ажык эвес уннери

«А» деп унге         Дурген чугааАалашса аалашсынАнай хураган аалашсынАнай хураган аалааштынАваларын тып эмзин...

"Тыва хевим - чоргааралым!" деп тыва национал хеп корулдези

Уруглар садынга тыва национал хеп корулдезин эртиреринин чорудуу кижизидикчи башкыларга ужур-дузалыг....

Программа кружка "Торээн Тывам" разработана на основе программы "Торээн Тывам" автор Л.Х.Ооржак, А.А.Монгуш

Өөредилге адырында школа назыны четпээн уруглар албан черлеринге тыва чугаа сайзырадырының айтырыгларыКандыг-даа язы-сөөк кижиге төрээн дылы чонунуң амыдырал-чуртталгазын, ёзу-чаңчылдарын, аас чогаалы...

Тыва улустун аас чогаалында тыва дылдын ажык болгаш ажык эвес уннери

Тыва улустун аас чогаалында тыва дылдын ажык болгаш ажык эвес уннери...

Тыва улустуӊ эдилелдери

пластилинография...